Oikea käytöksen kultainen kukkanen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan vapaa kasvatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan vapaa kasvatus

Vieras
Lapsen kaveri oli meillä kylässä ja hän alkoi omalta muksulta pyytämään jääkaapista jotakin juotavaa.
Muksuni sanoi ettei kylässä saa kerjätä koska se on huonoa käytöstä ja ainoasteen jos on jano niin voi vettä pyytää,
eri asia jos kyläpaikassa kysytään että haluatko mielummin sitä ja tätä niin sitten saa valikoida.

kyseinen muksu ennenkin kerjännyt suoraan ja silloin olen ensin koittanut olla kohtelias ja sanoa ettei ole soveliasta alkaa vaatimaan,
olen jopa sanonu kunnolla suoraan-törkeästikin että mene kotiisi syömään jos alkaa suoraan ruokaa kerjäämään sekään ei tälle hyvät käytöstavat omaavalle muksulle ole uutta,
nyt olen omalleni painottanut että hänen täytyy sanoa kaverilleen vastaan sillä jokainen vanhempi ruokkikoot omansa eri asia jos todella kyläpaikassa halutaan tarjota.
Ajattelin jos lapsi sanoo lapselle että se menisi sinne jakeluun ettei kylässä aleta kerjäämään ja vaatimaan jotakin tiettyä juomaa/ruokaa vaan ei :(

Tämä muksu siihen että hänelle on opetettu että HÄN SAA PYYTÄÄ mitä haluaa ja mistä muuten kukaan kylässä tajuaa hänelle mitään tarjoilla.
(kuulin kun olin vieressä, muka ajatuksissani ripustin pyykkiä ;) )
Kuinka ollakkaan omani sitten aukaisi jääkaapin oven pitkän sananvaihdon jälkeen
(jolloin meninkin keittiöön ja)
kysyin että miksi on jääkaapilla
jolloin vieras mukula sanookin että hänellä on jano ja alkoi valikoimaan jääkaapistamme juotavaa kuinka haluaa mehukeittoa.
Sanoin että voin antaa vettä tai mehua mutta jääkaappi pysyy kiinne ja sinne ei vierailla asiaa ole.
Kun muksu oli juonut mehun minkä tarjosin niin tämä valitti omalle muksulleni kuinka olen outo kun en antanut sitä mehukeittoa jota hän halusi ja ei edelleenkään tajunnut miksi on huonoa käytöstä kun pyytää kylässä mitä haluaa.

Koita tässä nyt opettaa (vieraiden muksuille) käytöstapoja kun kotona oikein kannustetaan? että kylässä pitää saada pyytää mitä haluaa miten ne muuten tietää mitä sinä haluat.
Hitto :( Pitääkö tässä hankkia lukku ja kunnon ketju aina siksi ajaksi jääkaapin oveen kun vastaava käytöksen kultainen kukkanen kyläilee meillä :O

minusta on ihan ok pyytää, että hei saisinko mehua,mulla on jano. mutta pitää oppia ,että jossain kylässä sitä mehua ei saa vaan saa sitä vettä tai muuta mitä kyläpaikka haluaa antaa.

minusta on ihan ok pyytää, että hei saisinko mehua,mulla on jano. mutta pitää oppia ,että jossain kylässä sitä mehua ei saa vaan saa sitä vettä tai muuta mitä kyläpaikka haluaa antaa.

Omalleni olen opettanut että vettä saa ainoasteen pyytää mutta en minäkään pahastu jos vieras sanoo mehukannun pöydällä nähtyään saisinko, vaan kun tämä kultainen kukkanen vaatii päästä JÄÄKAAPILTA valikoimaan sitä juotavaa :O eli ei kelpaa näkyvissä oleva?!

[QUOTE="terapeutti";23531931]Ajattele mitä traumoja aiheutit tietentahtoen vieraalle lapselle :([/QUOTE]

Mun mielestä toi kuulosti niin LUUpäiseltä, että ei varmaan menny sen vertaa jakeluun, että olis vielä trauman saanu! =)

Eihän se sen muksun vika ole, ei sille kai tartte asioista niin mäyhätä. Voit vaan kieltää ottamasta piste. Ei sen kummempaa.

Eihän tuo ihan asiallista käytöstä ole, mutta muksut on muksuja.

Omalleni olen opettanut että vettä saa ainoasteen pyytää mutta en minäkään pahastu jos vieras sanoo mehukannun pöydällä nähtyään saisinko, vaan kun tämä kultainen kukkanen vaatii päästä JÄÄKAAPILTA valikoimaan sitä juotavaa :O eli ei kelpaa näkyvissä oleva?!

Näin miekin opetan muksua. Ja yleensä se juo sitten vettä jos tulee jano eikä oo varsinaisesti tarjolla muuta. Meilläkään ei oo asiaa jääkaapille vierailla eikä sanella mitä halutaan. Sanon vaihtoehdot.

No ei ole kyllä oikein alkaa vaatimaan ja valikoimaan mitä kylässä tarjoillaan. Se on ihan ok jos lapsi sanoo että on jano, voisiko saada jotain juotavaa, ja sitten juo sitä mitä tarjotaan, tai valikoi niistä mitä sanotaan vaihtoehdoiksi. Kannattaisi kysyä lapsen vanhemmilta mitä lapselle oikeasti on opetettu. Voihan se olla että lapselle on sanottu että jos on jano niin pitää pyytää juotavaa, ja lapsi on sitten käsittänyt että voi pyytää mitä juotavaa haluaa.

Minua on jo pidemmän aikaan järkyttänyt tämän muksun ehkä osittain käskevän hyökkääväkin tapa kun hän jotakin haluaa meillä suuhunsa :(
Mutta tänään tuon sananvahdon jälkeen jota muksut minun kuulteni kävi niin olen enemmän järkyttynyt,
oikeastiko jonkin vanhemmat sanoo että kylässä pitää ja saa pyytää mistä ne muuten tietää mitä haluat..

No onpas sulla pipo kireellä. Tuosta ei käy ilmi minkä ikäisestä lapsesta on kyse,mutta ei nyt varmaan tarvii tuon takia olla sotakirves tanassa. Yleensä jos lapsella on kavereita kylässä,niin tarjoan ihan oma-aloitteisesti jotain (mehua,keksejä,limpparia,mitä nyt sattuu olemaan) enkä suutu jos joku pyytää. Sit voin sanoa että nyt ei kuules oo,ens kerralla sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23531997:
Lapsella on siis nälkä. Käytöstapoja tai ei, niin minä ruokkisin nälkäisen lapsen, ellen olisi ihan vararikossa.

Ja kohta saat ruokkia kaikki naapuruston lapsukaiset :) Tai toinen vaihtoehto, lapsi syö myös kotona paino nousee ja totuus kun selviää naapurille että sinäkin ruokit hänen mussukkaansa niin sinua syytetään heidän mussukkansa ylipainosta
hieno ihminen oletkin kun sairastutat toiset tahallasi tässä plösöjen yhteiskunnassa

Minua on jo pidemmän aikaan järkyttänyt tämän muksun ehkä osittain käskevän hyökkääväkin tapa kun hän jotakin haluaa meillä suuhunsa :(
Mutta tänään tuon sananvahdon jälkeen jota muksut minun kuulteni kävi niin olen enemmän järkyttynyt,
oikeastiko jonkin vanhemmat sanoo että kylässä pitää ja saa pyytää mistä ne muuten tietää mitä haluat..

Voisiko olla, että siellä kotona ei kaikki olekaan niin hyvin, eikä saakaan kaikkea? Teillä ehkä on niin turvallinen ilmapiiri, että siksi uskaltaa käyttäytyä huonosti?

Mun lapsella on yks kaveri, joka kyllä pyytää juotavaa, keksiä tms ihan suoraan, ja tiedän 100% varmasti että kotonaan on opetettu ettei kylässä kerjätä. Tosin mua nyt ei haittaa vaikka pyytääkin, osaan kyllä kieltäytyä antamasta jos se ei käy. Lapset on kuitenkin lapsia, enkä ikinä sanois että mee kotiis syömään...
Omille olen myös opettanut että kylässä ei kerjätä, ja esikoinen on ottanut sen vähän liiankin kirjaimellisesti (jos vaikka kylässä jotain tarjotaankin, niin sanoo että ei voi ottaa kun äiti on kieltänyt).
Olen myös sanonut lapsille, että jos on kaveri meillä kylässä ja itse ottaa vaikka mehua, niin silloin pitää tarjota sille kaverillekkin.

No ehkä ne vanhemmat on semmosia ihmisiä jotka ei niin nitkuttele kun on vieraita kylässä? Suhtautuvat vähän rempseämmin tuohon tarjoilupuoleen? Muksu on huomannut että kotonaan ei kursailla ja luulee että samaa voi soveltaa joka paikassa. Harvoin lapsi ymmärtää että tuommoisillakin asioilla voi saada aikuisen järkyttymään.

Yleensä en huutele provoa, mutta eihän kukaan oikeasti kirjoita tällä tavalla viljelemällä "järkyttynyt" -sanaa tämmmöisessä asiayhteydessä.

oudointa tässä on mun mielestä ap:n vetämät pultit. Jos ei halua tarjota muuta kuin vettä niin eikö sitä voisi edes esittää kohteliaasti? Vaikka sanomalla että aamulla ja iltapalan kanssa saa mehua mutta niiden välissä juodaan vettä ja että se koskee myös vieraita? Ja jos pieni lapsi multa kysyy mehua niin en mä sitä ala sen enempää miettimään vaan annan sen mehun. Varsinkin jos muutkin saavat.

[QUOTE="plösö";23532037]Ja kohta saat ruokkia kaikki naapuruston lapsukaiset :) Tai toinen vaihtoehto, lapsi syö myös kotona paino nousee ja totuus kun selviää naapurille että sinäkin ruokit hänen mussukkaansa niin sinua syytetään heidän mussukkansa ylipainosta
hieno ihminen oletkin kun sairastutat toiset tahallasi tässä plösöjen yhteiskunnassa[/QUOTE]

Tuohan on hassu ajatus. En usko, että lapsi olisi nälkäinen jos saisi ruokaa kotonakin... Tuli vaan mieleen, kun äiti piti joskus pyhäkoulua, niin meillä kävi semmonen lapsi, jolla oikeesti oli aina nälkä ja se käyttäyty just silleen että vaati ruokaa, heti ensimmäiseksi. Sillä oikeesti oli nälkä, kotona ei kai ollut kaikki hyvin. Tai näin äiti kertoi, se oli aikaa, kun mä en ollut syntynyt tai olin vasta vauva.

[QUOTE="vieras";23532030]No onpas sulla pipo kireellä. Tuosta ei käy ilmi minkä ikäisestä lapsesta on kyse,mutta ei nyt varmaan tarvii tuon takia olla sotakirves tanassa. Yleensä jos lapsella on kavereita kylässä,niin tarjoan ihan oma-aloitteisesti jotain (mehua,keksejä,limpparia,mitä nyt sattuu olemaan) enkä suutu jos joku pyytää. Sit voin sanoa että nyt ei kuules oo,ens kerralla sitten.[/QUOTE]

Lapsella ikää 7v ja tätä kasvatusta ole koittanut jo vuoden verran tehdä että meillä-kylässä ei kerjätä ja otetaan sitä mitä tarjoillaan.
Olen joskus tarjoillut tälle huvikseni juotavaa ja piparia-keksiä ym niin seuraavan kerran olikin kysynyt että saanko teillä tänäänkin herkkuja jos tulen kylään?
Minä en lahjo lapselleni kavereita jos seura ei muuten kelpaa kuin äidin tarjoamilla pikku herkuilla niin sitten vaihtukoot kaveri.

Niin ja aiheeseen: Ennemmin opettaisin omalle lapselleni, miten käyttäydytään niiden kanssa, jotka ovat vieraana. Minun mielestäni ei ole hyvää käytöstä ojentaa vierasta mehun pyytämisestä.

Mä sanoisin näin, että jos on jano tietenkin saa pyytää juotavaa. Sitten tuli mieleen, että lapset on lapsia ja tulkitsevat asioita omalla tavallaan. Tämän lapsen kotona on voitu käydä vaikka seuraavanlainen keskustelu
lapsi: Mä olisin siellä kylässä halunnut mielummin maitoa kun mehua
äiti: no sanoitko sä että haluat mielummin maitoa kun mehua
lapsi :en
Äiti: no sun pitää sanoa mitä sä haluat, ei muuten kukaan voi tietää

tästä lapsi tekee päätelmän, että hänen täytyy aina sanoa koska muuten sitä ei voi tietää.

Yhteistyössä