Öh... Onko rintapumppu pakollinen hankinta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Monella hankintalistalla näkee rintapumpun. Minä puolestani mietin, onko se pakollinen - ja jos on, niin minkälaisissa tapauksissa? Saako esim. sairaalasta lainaan rintapumppua, vai onko se sitten tarpeen vaatiessa ostettava itse?

Ei kannata ostaa mielestäni. Sairaalassa sai käydä lypsyllä ja konevetoisen saa vuokrattua, jos sellaista sattuu tarvitsemaan. Hilloämpäri ja käsilypsy ajavat saman asian.

Se tarve selviää synnytyksen jälkeen... mun mielestä se on kätevä esimerkiksi jos itse lähden jonnekin, niin isä voi syöttää pullosta mun maitoa. Lisäksi mulla on ajoittain ylituotantoa, minkä voi pumpata pulloon.

Ei sairaalasta saa (ellei ole vuokrattavia ja sulla ole siellä hoidossa keskonen tms.). Kaupasta saa peruspumpun ihan edullisestikin ja mä ostin ihan sitäkin varten, että saan lypsettyä maitoa vauvalle ja pääsen itse sillä aikaa esim. lääkäriin, parturiin tms. ja vauva oppii pulloonkin. En todellakaan halunnut sellaista vauvaa joka ei osaa pullosta juoda.

Sairaalassa maito ei vielä noussut kunnolla ja kun tulin kotiiin, niin *humps* Jos ei olisi ollut rintapumppua, olisin kuollut tuskiini. Ja pumpulla sai myöhemmn käteävästi lisättyä sitä maidontuotantoakin tai lypsettyä niitä "kovettumia" pois. Ja pumpun sai myytyä myöhemmin pois.

Mä oon kans vähä sillä linjalla et ei sitä ainakaa etukätee kannata ostaa..Pahimman pingotuksen saa käsinkin pois jos vauva ei syö ja jotkuthan ei koneella saa mitään irti rinnoista..Joten kannattaa melkein kattoo sit kun pääsee kotiin et onko tarvetta moiselle..

[QUOTE="Vieras";22826147]Ok, entäs ne maidonkerääjät? Mitä ne tarkalleenottaen tekee ja tekeekö niillä puolestaan mitään?[/QUOTE]Maidonkerääjällä saa kerättyä maidon talteen, jos toisesta rinnasta valuu samalla maitoa kun imettää toisesta rinnasta. Itsellä sitä maitoa herui niin vähän etten olisi tehnyt mitään maidonkerääjillä.

[QUOTE="Vieras";22826147]Ok, entäs ne maidonkerääjät? Mitä ne tarkalleenottaen tekee ja tekeekö niillä puolestaan mitään?[/QUOTE]

No mä en ole niillä tehnyt mitään.

mulle se on ainakin ollut ihan pakollinen.. joskus tissit pukannu niin täyteen maitoo et ollu pakko tyhjentää niitä ja sit on parikertaa tullu maitotiehyttukos jonka oon saanu pumppaamalla avattua... ostin aventin käsikäyttösen kirppikseltä käytettynä 12 euron hintaan et ei sinäänsä suuri investointi... oon myös pumppaillu joskus jääkaappiin maitoo ja mummu ja pappa on hoitanut yösyötön niin oon saanu nukkua ja alku aikoina viikonloppu aamuina isänsä syötti aamusyötön sillon kun neiti vielä söi öisinkin parin tunnin välein niin sain hieman pidemmän unipätkän...

No mä tarvitsin sitä koska poika joutui osastolle ja mä jouduin ylläpitämään maidontuotantoa ja siihen tarttin myös maidonkerääjän. Mutta isäntä kävi ostamassa sen vasta synnytksen jälkeen, kotiin valmiiksi.

Mä menin esikoisen odotusaikana siihen lankaan, että se olis pakollinen, kun siitä monessa paikkaa mainittiin. Mä sain sillä varmaan yhteensä 100 ml pumpattua useamman päivän aikana, kun yritin saada pakastimeen jotain, täysimetin kuitenkin lähes puol vuotta. Joten omasta kokemuksesta sanon, ettei ole kaikille pakollinen hankinta. Toiset taas eivät pärjää ilman pumppua.

Mä en käyttänyt pumppua erityisesti maidon keräämiseen vaan oman olon helpottamiseen. Maitoa tuli niin kamalasti, että lasta ei meinannut pystyä imettämään kun oli kaksi käsipalloa tuossa rinnuksilla. Pumppasin aina pois vähän.

Mutta en käyttänyt kuin ekan kuun ajan - mutta sekin oli todella tarpeen. En muista miksi sain päähän mennä ostamaan sen pumpun viime hetkessä (tai mies osti, kun tuli hakemaan meitä pois laitokselta)

Mulla ainakin pumppu oli välttämätön. Maito nousi kohinalla kotiin tultaessa, eikä vauva saanut syötyä. Mies kävi sitten ostamassa pumpun. En ole koskaan monista yrityksistä huolimatta onnistunut pumppaamaan käsin.

Mulla pumppu oli tarpeellinen. Itsellä oli ainun käsikäyttöinen ja asiansa ajoi mainiosti (toki sähkökäyttöinen siinämielessä mielyttävämpi ettei tarttenut kun istua ja odottaa että rinnat tyhjääntyy, mutta omalla kohdalla liian kallis hankittava). en saanut käsin maitoa liikkeelle rinnoista millään kun ne välillä pakkautui niin täyteen että kipeää teki.
Maidonkerääjä oli mulla turha kapistus. Kun vauva imi toista rintaa herui toinen niin paljon että maidon kerääjä tulvi ylitse ja kasteli mut pahemmin kun jos olisin ollut ilman maidonkerääjää. Perus harso toisen rinnan suojana toimi paljon tehokkaammin (ja sai samalla hieman painettua rintaa josta vauva ei syönyt jolloin heruminen loppui nopsempaa)

Mulle oli ihan välttämätön, maito nousi kohinalla ja sitä tuli suihkuamalla. Reilu kolme vuotta sitten pumppu oli ostettava lastentarvikeliikkeestä, joten oli pakko ostaa etukäteen kun ainakin tässä kaupungissa niillä on tosi lyhyet aukioloajat. Nyt hyviäkin pumppuja saa ihan Citymarketeista ja Prismoista jotka on joka päivä auki, joten en varmaankaan hankkisi etukäteen, vaan hakisin vasta sitten kun olisi tarvetta. Maidonkerääjiä en oppinut koskaan käyttämään, eikä niitä kyllä ainakaan etukäteen kannata hankkia.

Ylipäätään noiden hankintojen suhteen kannattaa miettiä mitä tietää ihan varmasti tarvivansa tai mitä on hankala hakea jos tarvii heti kotiin päästyään ja onkin sunnuntai ja hankkii ne etukäteen. Sellaiset mitä saa ihan päivittäistavarakaupoista kannattaa hankkia vasta kun niitä tarvitsee.

Yhteistyössä