onko se nyt niin että masentunut ihminen ei pysty tekee asioita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surusilmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surusilmä

Vieras
siis esim.ajatella puolisoaan senvertaa ettei esim. hänen vaimonsa joudu väsyneenä joka ikinen aamu nousta heti lapsen/lapsien kanssa(vaan joskus edes nousee toinenkin aikuinen), siis onko se tosiaan niin ettei pysty, eikä kykene? vaiko niin ettei vaan jaksa välittää? vai mitä?

tästä meinaan miehelleni sanoin että ymmärrän kyllä jos häntä väsyttää mutta en sitä että ei voi enään kertaakaan ajatella minua niin että jos minä olin kuoleman väsynyt ja nousta itse.

-oon ollut vauva akana niin väsynyt että joka kerran nukahdin kun imetin makuullani(eikä kyllä tehnyt edes mieli herätä),mutta nousin silti koska oli pakko akjatella toisiakin(lähinnä sitä vauvaa). joten ymmärrän kyllä sellasta väsymystä ettei jaksaisi mitään, mutta en sitä jos muuttuu niin itksekkääksi ettei kykene ajattelemaan edes 1kerran kk ihmistä jota sanoo rakastavansa. varsinkin kun ei se väsymys nukkumisesta tuntunut poistuvan. niin nyt sitten mietin itsekseni että mistä miehen käytös johtui (tai siis ex)

Miksi pitää nousta, jos ei ole muita lapsia kuin yksi vauva?

Ja itse kahta lasta imettäneenä ja molempia ensimmäisen puoli vuotta yöt 2 tunnin välein heränneenä, on äidin väsymys ihan erilaista kuin masentuneen. Sitä ei vain jaksa nousta ylös.

Kun taas vauvaa on helppo imettää sängyssä ja samalla nukahtaa itsekin.

Mun tuttuni sairastui keskivaikeaan masennukseen(diagnoosi) ja silloin vasta näin ja tajusin että masentunut ihminen todellakin voi olla niin masentunut että ei yksinkertaisesti pysty nousemaan sängystä ylös jos sattuu sellainen päivä.
Vaikeaa varmaan ymmärtää TÄYSIN (ainakin itseni)millaista on olla oikeasti masentunut...

Ei se kellon ympäri nukkuminen masentunutta kylläkään paranna, eli jos on aivan lamaantunut, niin sitten pitää hakea apua esimerkiksi lääkkeiden muodossa. illalla myöhään valvominen ja aamulla pitkään nukkuminen vaan pahentaa masennusta.

Lääkäri sanoi mulle, että mulla on keskivaikea masennus.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja AnalÖppning:
On se niin, vakavasti masentunut ihminen ei jaksa pitää huolta edes omasta hygieniastaan.

Totta, mutta toisaalta jos on likainen ja aina vaan nukkuu, niin ei ole ihme, että masentaa.
Kumpihan on syy, kumpi seuraus?

Ei sillä ole niinkään väliä, koska tuloksena on noidankehä. Apua siihen pitäisi hakea ja myös itse haluta tehdä jotain sen toipumisen eteen. Nimittäin sitä tilaa on aika helppo käyttää hyväksi, kun sanoo vaan aina, ettei jaksa mitään.

On se niin, vakavasti masentunut ihminen ei jaksa pitää huolta edes omasta hygieniastaan.

Totta, mutta toisaalta jos on likainen ja aina vaan nukkuu, niin ei ole ihme, että masentaa.

Ei se masentunu jaksa sitä ajatella
Ei todellakaan jaksa. Siis jos on ihan oikeasti kunnolla masentunut.

Ei se masentunu jaksa sitä ajatella
Ei todellakaan jaksa. Siis jos on ihan oikeasti kunnolla masentunut.

Apuahan siihen pitäs hakea. :( Toivottavasti on haettukin, koska se toinenkin puoliso voi masentua, jos joutuu tehdä kaiken ihan yksin.

Ei sillä ole niinkään väliä, koska tuloksena on noidankehä. Apua siihen pitäisi hakea ja myös itse haluta tehdä jotain sen toipumisen eteen. Nimittäin sitä tilaa on aika helppo käyttää hyväksi, kun sanoo vaan aina, ettei jaksa mitään.
Mä vähän luulen ettei kukaan halua oikeasti olla masentunut ja halua kiriskellä siinä olotilassa. Vaikka apua hakeekin niin olon kohenemiseen saattaa siltikin mennä aikaa, kuukausia, jopa vuosiakin.

Ja veikkaanpa että kukaan ei masennu vakavasti pelkästään sen takia että on likainen. Masentumaton normaali ihminen käy kyllä pesulla ennenkuin masentuu pesemättömyydestään.

Mä vähän luulen ettei kukaan halua oikeasti olla masentunut ja halua kiriskellä siinä olotilassa. Vaikka apua hakeekin niin olon kohenemiseen saattaa siltikin mennä aikaa, kuukausia, jopa vuosiakin.

Ja veikkaanpa että kukaan ei masennu vakavasti pelkästään sen takia että on likainen. Masentumaton normaali ihminen käy kyllä pesulla ennenkuin masentuu pesemättömyydestään.

Näinhän se on. Mä tunnen vakavasti masnetuneita ihmisiä jotka ovat olleet liian väsyneitä edes nousemaan ylös sängystä ja ovat sen takia kuseksineet sängyn vieressä olevaan limupulloon tai olleet viikon syömättä mitään koska kaapit on olleet tyjät eivätkä ole jaksaneet mennä kauppaan.

Eroaa aika radikaalisti sellainen "normaalista" jaksamattomuudesta..

no voin sanoa että silloin kun olin masentunut niin eipä mua hirveesti kiinnostanut oliko tukka puhdas vai ei... en edes ajatellut sitä, mielessä oli pääasiassa että hengitän tässä vaikka sekin saattuu niin pirusti sieluun. et se että onko likainen vai puhdas ei kyllä lisää tai vähennä masennusta. en tiedä onko tosta hygieniasta huolehtimisessa kyseessä niinkään fyysinen jaksaminen.. ennemminkin se siirtyy taka-allalle kun muut asiat tulee tärkeämmiksi... esim. hengittäminen ja oman sisäisen tuskan kanssa eläminen.

Ei tarvi olla edes masentunu... Mun mies ei nouse koskaan ensimmäisenä ylös että mä saisin jatkaa lepäilyä. Ei vaikka olen useasti asiasta maininnut et olis kiva joskus jäädä sänkyyn makoilemaan. Eikä meillä ole masennuksesta tietoakaa.

kuules vieras! lapsi on jo yli3v !!! jonka kanssa pitää todellakin nousta jonkun ylös aamulla! tuon väsymyksen koin vauva aikana ja sen oli tarkoitus tehdä selväksi että minäkin olen ollut lopen uupunut mutta silti pakottanut itseni nousemaan ylös silloin minulle tärkeän ihmisen takia(joka silloin oli vauva, ei ole enään!) siis minun mies jossain vaihees teki niin että sanoi minulle että jää sinä vielä lepää niin minä nousen. eipä ole kuultu tuota yli kuukauteen,vaikka hänellä oli tässä lomaakin! ja minä olin kaiken lisäksi töissä. alko vähän usko menee siihen että toinen välittäis.

ja jaksoi kyllä käydä suihkussa ja kaupassa ja sukulaisilla ja koiran kanssa ulkona,mutta ei nousta siksi että minä saisin edes yhtenä aamuna tässäkin kuussa olla hetken pidempään sängyssä. mutta mietin sitä että onko se masennuksesta,vai mistä johtunut. eikä mies olisi noussut vaikka olisinkin jäänyt makoilee itse,ennemmin lapsi olisi saanut siinä tapauksessa kaataa kirjahyllyn tms ennenku mies ois eväänsä liikauttanut.
niin että syytänkö nyt masennusta vai itsekkyyttä? toki kysyisin häneltä itseltään jos ei olisi jättänyt

Yhteistyössä