Odotuksen ilo kyllä menee

eiköhän joka synnytyssairaalassa voi synnyttää yksityisesti. Siis menet yksityisen gynen luo joka toimii synnytyslääkärinä myös sairaalassa, niin saat valita leikkaavan lääkärin. Näin ainakin ennen oli.Sitten sovitte pvn, jos se on etukäteen mahdollista sopia.

-pikkumyy- :heart: :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
:attn: Korostan edelleen, että jos minulta kysytään hoitajat ansaitsevat korotuksensa, keinot on nyt vain väärät :attn:
Tässä ja kaikessa muussakin Amodinin kanssa samaa mieltä :flower: .

Turha siis sinänsä vääntää niistä palkoista, kun edelleen suurin osa hyväksyy palkankorotukset tavalla tai toisella. Mutta työtaistelukeino on moraaliton ja julma. Kaikkea ei pidä tehdä vain siksi että voi :eek: .
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkumyy42:
eiköhän joka synnytyssairaalassa voi synnyttää yksityisesti. Siis menet yksityisen gynen luo joka toimii synnytyslääkärinä myös sairaalassa, niin saat valita leikkaavan lääkärin. Näin ainakin ennen oli.Sitten sovitte pvn, jos se on etukäteen mahdollista sopia.

-pikkumyy- :heart: :wave:




Tota en tiennyt
=) =) Mulla on ensi viikon keskiviikkona Porvoossa ultra,synnytystapa-arvio (hepatoosi,sokeri)jne.(vauva perätilaskin)Täytyy kysyä samalla sieltä äitipolilta.Kait nekin "jotain" tietää tosta. :)
 
tietävät. Minulla takana myös perätilan takia sektio ja myös hepatoosia, toisen kohdalla, takanani siis kolme sektiota, kaikki menivät oikein hyvin. Jännittää ei tarvitse. Nuorin otettiin maailmaan rv38 hepatoosini takia.

Onnea sinulle! :heart: :D

Ps nyt kumeilemme mieheni kanssa neljättä iltatähteä siis! :heart:
 
Huvittavaa, kun ihmiset hokevat, että hyväksyvät palkankorotusvaateet, mutta eivät keinoja. Tämä yhteiskunta on valitettavasti niin kova, ettei muita keinoja palkkavaatimusten taakse terveydenhuollossa ole. Valitettavaa, että näin järeät keinot joudutaan ottamaan palkkavaateiden tueksi. Mikäli palkat olisivat riittävästi nousseet ilman tällaista työtaistelua, ei varmasti yksikään Tehyläinen olisi ollut halukas irtisanoutumaan.

Terveydenhuollosta on jäämässä joka viides hoitaja eläköitymisen kautta pois seuraavan kymmenen vuoden aikana. Nyt jos koskaan on aika saada alan palkat kuntoon, jotta ammattilaisia riittää myös tulevaisuudessa hoitamaan sinua ja minua. Tämä on terveydenhuollon suurin haaste lähivuosina ja kyllä, palkka on yksi olennainen osa alan kuin alan vetovoimaisuudesta.

Toivottavasti ratkaisu löydetään pian. Ja yleensähän molempien osapuolten on tultava toisiaan vastaan ratkaisun löytymiseksi.
 
Huvittavaa, kun ihmiset hokevat, että hyväksyvät palkankorotusvaateet, mutta eivät keinoja. Tämä yhteiskunta on valitettavasti niin kova, ettei muita keinoja palkkavaatimusten taakse terveydenhuollossa ole. Valitettavaa, että näin järeät keinot joudutaan ottamaan palkkavaateiden tueksi
Höpö höpö. Lakkoon vaan. Kyllä järjestelmä todellakin kärsisi jo lakosta, jossa hoidetaan vain kiireelliset tapaukset.

Jos hyväksymme irtisanoutumisen keinona niin perässä tulevat kaikki muutkin ammatiryhmät. Loppujen lopuksi meillä on aika vähän ammattiryhmiä, joiden irtisanutuminen ei heilauttaisi ihmisten arkea rajustikkin.

Ja kirsuli Yksityisen hoidon järjestäminen ei ole aivan yksinkertainen asia. Jos irtisanoutumiset astuvat voimaan tulee yksityinen sektorikin olemaan tukossa. Ja vaikea uskoa, että hekään rutiinisti suorittavat mitään ilman asiantuntevaa hoitajahenkilökuntaa.

Varmasti kaikki toivovat, että irtisanoutumiseen asti ei tarvitse mennä.
 
et apteekkiala toivoo ja 500 e korotusta ja ovat valmiita taisteleen...... eli tarttuva tauti :/ niilläkin sama meininki.
taisi olla "vartti"-lehdessä joka ilmestyy Porvoo-Loviisa_pyhtää alueella.............
Ja mun mies on satamassa ja sanoi et niiden luottamusmies oli varottanut keväästä et vaativat ja Tehyn tavoin tuntuvaa........... :|
 
Tarttuva tauti tuntuu olevan joo. Silti ymmärrän paljon paremmin sairaanhoitajien palkkavaatimuksia kuin esimerkiksi apteekkialan työntekijöiden. Tärkeää työtä sekin, onko olemassakaan turhaa työtä, mutta kuitenkin aika sisäsiistiä eikä voi verratakaan sairaanhoitajien fyysisesti ja henkisesti raskaaseen työhön.

Mitä tulee tuohon verojen makseluun ja kun siitä kuulee puhuttavan siihen tyyliin että "koska niitä veroja ollaan maksettu nii kyllä kuuluisi niille jotain vastinettakin saada" Ei pidä unohtaa että aika monin verroin siihen mitä ollaan maksettu ollaan saatukin. Vaikka tämä terveydenhoitopuoli nyt vähän on jumissa, en silti ymmärrä jos jollain on pokkaa väittää ettei ole saanut veromarkoilleen vastinetta. Ja varmasti tuo terveydenhoitopuolikin korjaantuu. Tosin tulevaisuudesta ei tiedä, jos ala pysyy yhtä epähoukuttelevana. Väestön varttuessa ja hoitajien vaihtaessa alaa voipi sairaaloissa tosiaan tulla ahdasta ennemmin tai myöhemmin. Hyvä vaan ku saadaan ihmiset vähän ennakkoon ajattelemaan asiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unni:
Koska ihmisten maksukyky vaihtelee, peruspalveluita ei tule joutua kokonaan itse maksamaan. Peruspalvelujen saatavuudessa ihmisten tulee olla tasa-arvoisia.
Luepa vaikka Iltalehdestä http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/ Kalle Isokallion kolumni "Kauas pilvet karkaavat" Eikö yhtään mietitytä, tämä ihmisistä "huolehtiminen"? Juurikin tuosta olen puhunut, kaikki odotetaan saatavan valmiina. "Ilmaiseksi".

 
Hyvä Cerkku! Joku sentään kertoi faktoja, etenkin tuon vastuujutun... Ei se

En lukenut ihan kokonaan, mutta noista prosenteista: Oletetaan, että 4000e/kk tienaava lääkäri saa 11% palkankorotuksen. Se tarkoittaa 440e/kk lisää rahaa. 1800 e/kk tienaava hoitaja saa 24% palkankorotuksen (jota nyt haetaan). Se tarkoittaa 432e/kk.

Eli lääkäreille löytyy se 440e/kk lisää liksaa, sairanhoitajille ei. Turha puhua prosenteista, kun valtion rahat ovat euroja eivätkä prosentteja.

Haluan myös huomauttaa, että valtion tasa-arvoeristä meni euromääräisesti isommat korotukset lääkäreille kuin hoitajille. |O
 
Ai juu, joku sanoi myös muista "kiristetyistä" aloista:

Palkoista: Esimerkiksi palopäällikkö, joka on koulutustasoltaan samantasoinen sairaanhoitajan kanssa, palkka on keskimäärin yli 2700e. Poliisin ammatissa naisten keskipalkka on noin 2000 e (miehillä 2300 e), sairaanhoitajilla 1800-2000e, vaikka sh:lla on neljä vuotta pitempi kuolutus. opettajalla peruspalkka (ei siis keskipalkka) on 1300e ja siitä ylöspäin. Tosin koulutuskin on pari vuotta pitempi. Eli ei ainakaan koulutus ja turvallisuusalalla olla yhtä pusikossa kuin sosiaali- ja terveysalalla, kun vilä otetaan huomioon nuo tupla- ja triplavuorot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turdus:
Luepa vaikka Iltalehdestä http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/ Kalle Isokallion kolumni "Kauas pilvet karkaavat" Eikö yhtään mietitytä, tämä ihmisistä "huolehtiminen"? Juurikin tuosta olen puhunut, kaikki odotetaan saatavan valmiina. "Ilmaiseksi".
Me emme nyt oikein pääse samalle aaltopituudelle. Katsos kun näköjään tässä olisimme huolissamme samasta asiasta: Huolettaa minuakin lisääntyvä vastuuttomuus, aikuisten aikuisuuden puute, lastenhoidon ulkoistaminen; käsien pystyyn nostaminen yksinkertaisimmissakin asioissa. Sanalla sanoen se kuuluisa uusavuttomuus.

MUTTA minä en näe, että sillä olisi mitään tekemistä perusturvan kanssa. Perusturvaa tarvitaan, kun ihmisen selviytyminen on muuten vaarassa. Sitä tulee tarjota kaikille, koska muuten joudutaan eriarvoiseen yhteiskuntaan. Kenelle tahansa voi tapahtua mitä tahansa. Sinäkin voit masentua vaikka vuosiksi tai vuosikymmeniksi niin, ettet kykene yhtään mihinkään. Kuka hoitaa sinut kuntoon; kuka maksaa, kun et jaksa itse tienata?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
Huvittavaa, kun ihmiset hokevat, että hyväksyvät palkankorotusvaateet, mutta eivät keinoja. Tämä yhteiskunta on valitettavasti niin kova, ettei muita keinoja palkkavaatimusten taakse terveydenhuollossa ole. Valitettavaa, että näin järeät keinot joudutaan ottamaan palkkavaateiden tueksi
Höpö höpö. Lakkoon vaan. Kyllä järjestelmä todellakin kärsisi jo lakosta, jossa hoidetaan vain kiireelliset tapaukset.
Mutta kun ei toimi. Sairaanhoitajilla on lakossa suojatyövelvollisuus. Tällä hetkellä väkeä on hoitoalalla niin vähän, että työntekijöitä olisi lakon aikana käytännössä saman verran kuin ilman lakkoa. Ei siitä lakkoilusta silloin olisi sen enempää apaua kuin pelkästä puheesta, joka tunnetusti ei auta yhtään mnitään.
 
Olen seurannut sivusta, kun vaimoni on seurannut täällä vellovaa keskustelua, kunnes en enää itse malttanut olla puuttumatta siihen. Lähinnä kysymys on tuosta irtisanoutumisesta työtaistelukeinona.

Haluaisin lähestyä aihetta myös tyystin toisesta näkökulmasta kuin vertaamisesta lakkoon tai pelottelusta. Irtisanoutuminenhan ei normaalisti ole työtaistelukeino, vaikka tässä Tehy sen on moiseksi ottanutkin. Osa irtisanoutuneista kokee sen varmasti vain lakkoon rinnastettavaksi toimenpiteeksi, mutta useat eri lehtiartikkelit ja gallupit ovat osoittaneet, että iso osa on ymmärtänyt, että kysymys on todella irtisanoutumisesta. Irtisanoutuminen ei ole tässä vain keino kiristää lisää palkkaa. Se on viesti: me emme halua enää tehdä tätä työtä, mikäli asiat eivät muutu. Palkka on tässä vain yksi oire ja keino kannustaa lisää väkeä alalle korjaamaan epäinhimillisiä työoloja.

Tämä liittyy kysymykseen vastuista. Kuntatyönantaja on väläytellyt vaihtoehtoa pakottaa ihmiset takaisin töihin lain voimalla. Moni tälläkin palstalla puhuu hoitajien vastuusta. Mutta voiko ihmistä pakottaa töihin, josta hän on erikseen halunnut kieltäytyä sietämättömänä? Kysymys on kuitenkin työstä. Kutsumusammatti tarkoittaa halua auttaa, mutta se ei tarkoita halua kärsiä itse enemmän kuin on kohtuullista - ainakaan mikäli siitä ei saa asianmukaista korvausta.
 
Täydennän vielä itseäni liittyen tuohon viimeiseen kappaleeseeni.

Markkinataloudessa elävinä emme voi olettaa yhden ihmisryhmän elävän sen ulkopuolella, koska he tekevät muiden kannalta välttämätöntä työtä.

Ei satunnaista kansalaista palauteta roskakuskiksikaan sen tähden, että heistä olisi pulaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unni:
MUTTA minä en näe, että sillä olisi mitään tekemistä perusturvan kanssa. Perusturvaa tarvitaan, kun ihmisen selviytyminen on muuten vaarassa. Sitä tulee tarjota kaikille, koska muuten joudutaan eriarvoiseen yhteiskuntaan. Kenelle tahansa voi tapahtua mitä tahansa. Sinäkin voit masentua vaikka vuosiksi tai vuosikymmeniksi niin, ettet kykene yhtään mihinkään. Kuka hoitaa sinut kuntoon; kuka maksaa, kun et jaksa itse tienata?
No mielestäni on oikein että yhteiskunta huolehtii heistä jotka eivät ihan oikeasti kykene huolehtimaan itse itsestään. Mutta tämä yhteiskunta on tehnyt myös sellaisista ihmisistä, jotka todellakin pystyisivät huolehtimaan itse itsestään, täysin passiivisia ja kykenemätömiä vastaamaan omasta elämästään.

 
Mä uskon että tässä asiassa tulee vielä sopuratkaisu ennen marraskuun 19. päivää, ei kellään ole varaa päästää asioita liian pitkälle... niin ainakin toivon.

Mutta tuosta oman vastuun ottamisesta ja yhteiskunnan hyysäämisestä; tiettyyn rajaan asti olen samaa mieltä. Omaankin tuttavapiiriin kuuluu ihan liian paljon sellaisia ihmisiä, jotka hyödyntää erilaisia sosiaalitukia ja elää yhteiskunnan kustannuksella, vain koska voivat. Eivät viitsi töihin mennä, kun rahaa tulee muutenkin... toki ihmisiä tulee tukea vaikeissa elämäntilanteissa joihin voi kuka tahansa joskus joutua, mutta asia erikseen on sitten nämä tukien hyväksikäyttäjät... systeemissä olisi parantamisen varaa, näitten ihmisten tulisi oikeasti ottaa vastuu omasta elämästään ja toimeentulostaan.

Mutta terveydenhuoltoon en kyllä tätä samaa periaatetta soveltaisi... kun on kyse omasta terveydestä ja (kun nyt on ollut puhe synnytyksistä yms.) tulevan lapsen terveydestä, niin itse ainakaan ei pysty ihan pelkällä terveellä järjellä ajattelemaan jos tulee vaikka jokin hätätilanne. Kaikkea kun ei voi ennakoida... itse juuri viime viikolla jouduin käymään äitiyspolilla supistusten vuoksi rv26 (kaikki oli onneksi hyvin) ja kyllähän siinä tahtoo hätääntyä väkisinkin, vaikka pitäisi ajatella järkevästi. Siinä tilanteessa on vain hyvä että ohjat ei ole vain omissa käsissä.

Tämä näin yleisellä tasolla... mutta eiköhän sairaanhoitajat palkkojaan vielä ylemmäksi saa, joskaan en usko niihin 24% korotuksiin.
 
me emme halua enää tehdä tätä työtä, mikäli asiat eivät muutu. Palkka on tässä vain yksi oire ja keino kannustaa lisää väkeä alalle korjaamaan epäinhimillisiä työoloja.
Kuntatyönantaja on väläytellyt vaihtoehtoa pakottaa ihmiset takaisin töihin lain voimalla. Moni tälläkin palstalla puhuu hoitajien vastuusta. Mutta voiko ihmistä pakottaa töihin, josta hän on erikseen halunnut kieltäytyä sietämättömänä?



Mut jos irtisanoutuu itse eikö silloin ole karenssit(90 päivää ilman rahaa ja mentävä työkkäriin ja otettava osoitettu (vaikka sama) duuni takas jne)) siis työ OIKEASTI menetetty?Työsuhdeasunto jne.jos semmoinen on ollut?Ja turha natista jos sen ITSE irtisanoutuneen työpaikka laitetaan avoimeksi.Jos itse lähtee...sitä en tajua........
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tirlitii:
No mielestäni on oikein että yhteiskunta huolehtii heistä jotka eivät ihan oikeasti kykene huolehtimaan itse itsestään. Mutta tämä yhteiskunta on tehnyt myös sellaisista ihmisistä, jotka todellakin pystyisivät huolehtimaan itse itsestään, täysin passiivisia ja kykenemätömiä vastaamaan omasta elämästään.
Ihmiset tekevät yhteiskunnan. Voidaan tietysti vääntää kättä siitä, tekeekö yhteiskunta ihmisistä jonkinlaisia. Joka tapauksessa siinä olen samaa mieltä, kuten aiemminkin kirjoittelinkin, että passiivisuus ja tietynlainen avuttomuus ja keinottomuus ovat huolestuttavassa määrin lisääntyneet. Taustalta löytyy monimutkaisia syy-seuraus -suhteita ja tilanteen korjaamisen tulisi lähteä jostain ihan muualta kuin taloudellisista tuista.

On hyvin yksinkertaistettua ja mielestäni virheellistä olettaa, että kuka tahansa passivoituisi siksi, että olemallakin voi saada 500e/kk (vai paljonko on työttömyyskorvaus tai toimeentulotuki?). Ja toisaalta, jos nyt joku haluaisi lusmuilla tuolla summalla, antaa hänen tehdä niin. Suurin osa ihmisistä ei todellakaan vapaaehtoisesti jämähdä moiseen toimeentuloloukkuun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kantti:
Irtisanoutuminen ei ole tässä vain keino kiristää lisää palkkaa. Se on viesti: me emme halua enää tehdä tätä työtä, mikäli asiat eivät muutu. Palkka on tässä vain yksi oire ja keino kannustaa lisää väkeä alalle korjaamaan epäinhimillisiä työoloja.
Nyt jäi kiinnostamaan tämä. Ihanko oikeasti on esitetty muitakin vaatimuksia kuin palkankorotus? Mitä vaatimuksia? Ymmärtääkseni tämän työtaistelun tarkoituksena on vain ja ainoastaan 24%:n palkankorotus. Sitä olenkin kysellyt, miten korkeampi palkka parantaa työoloja, jotka ihan varmasti ovat todellinen ongelma.

Kuulostaa edelleen vähän kuplalta, että korkeampi palkka houkuttelisi alalle lisää työntekijöitä, joita sitten palkattaisiin helpottamaan työtaakkaa. Nykyiselläänkin jo olisi työntekijöitä, joita voitaisiin palkata, jos vain nk. resurssit riittäisivät. Luulisi, että palkankorotuksen vaikutus on käytännössä päinvastainen: vähemmän väkeä töissä isommalla palkalla.
 

Yhteistyössä