Odotuksen ilo kyllä menee

Pitääkö juuri hoitoalan aloittaa uuden aikakauden työtaistelut tuolla joukkoirtisanomisella...? Sanokaa mun sanoneen, niin seuraavalla kierroksella tätä menoa on irtisanoutumassa niin poliisit, palomiehet, häken hlökunta... Äärimmäisen arvokasta työtä tekevät hekin, eikä palkkaus ole huimimmasta päästä.

esim. kansanedustajien palkankorotus otetaan juuri tästä samaisesta "kirstusta" (joka ei muuten ole pohjaton). En heidän palkankorotuksiaan itsekään ihan suoralta kädeltä hyväksy, en todellakaan. Toisaalta totta on sekin, että sen homman palkan on oltava kilpailukykyinen. Muutenhan koko eduskunta on täynnä jos jonkinsortin populistia; artistia, julkkista, muusikkoa, kouluakäymätöntä tyyppiä ilman minkäänlaisia resursseja yhteiskunnan tärkeintä tehtävää hoitamassa (tämä muuten osin nykyään totta, valitettavasti). Ilman kilpailukykyistä palkkaa tuolla arkadianmäellä istuu joukko sikarikkaita päättämässä meidän asioistamme. Voimme kaikki kuvitella mitä siitä seuraisi :/

Ei käy kyllä kieltäminen äippä 84, etteikö Suomella olisi varaa näihin korotuksiin (800 milj. euroako ne kustannukset olivat...?), mihin tahansa on varaa kun veroja, terveydenhuollon maksuja, yms. nostetaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Pitääkö juuri hoitoalan aloittaa uuden aikakauden työtaistelut tuolla joukkoirtisanomisella...? Sanokaa mun sanoneen, niin seuraavalla kierroksella tätä menoa on irtisanoutumassa niin poliisit, palomiehet, häken hlökunta... Äärimmäisen arvokasta työtä tekevät hekin, eikä palkkaus ole huimimmasta päästä.

esim. kansanedustajien palkankorotus otetaan juuri tästä samaisesta "kirstusta" (joka ei muuten ole pohjaton). En heidän palkankorotuksiaan itsekään ihan suoralta kädeltä hyväksy, en todellakaan. Toisaalta totta on sekin, että sen homman palkan on oltava kilpailukykyinen. Muutenhan koko eduskunta on täynnä jos jonkinsortin populistia; artistia, julkkista, muusikkoa, kouluakäymätöntä tyyppiä ilman minkäänlaisia resursseja yhteiskunnan tärkeintä tehtävää hoitamassa (tämä muuten osin nykyään totta, valitettavasti). Ilman kilpailukykyistä palkkaa tuolla arkadianmäellä istuu joukko sikarikkaita päättämässä meidän asioistamme. Voimme kaikki kuvitella mitä siitä seuraisi :/

Ei käy kyllä kieltäminen äippä 84, etteikö Suomella olisi varaa näihin korotuksiin (800 milj. euroako ne kustannukset olivat...?), mihin tahansa on varaa kun veroja, terveydenhuollon maksuja, yms. nostetaan.
Peesaan! Paitsi , että... onhan se arkadianmäki jonyt täynnä noita kaikenmaailman julkkiksia :kieh: Eikä kansanedustajienkaan palkka mielestäni tarvitsisi olla noin "kilpailukykyinen"... yhden kansanedustajan palkalla saataisiin AINAKIN kahden hoitajan palkka hoidettua...
 
Pikkuisen asian sivusta taas menee tämä keskustelu.

Ainakin minulle homman ydin on se, että oli syy tai tarkoitus mikä tahansa, se ei tässä tapauksessa pyhitä keinoja. Suurin osa rivikansalaisista soisi hoitajille palkankorotuksen, johan tästä on gallup poikineen tehty. Juuri heihin tämä kalikka sitten kuitenkin kalahtaa. Asioista päättävät jäävät henkilökohtaisesti vaikutusten ulottumattomiin; heillä nyt on varaa hoidattaa itsensä vaikka Kiinassa, jos niikseen tulee.

Mitä sitten siihen tulee, onko valtiolla varaa maksaa korkeampaa palkkaa, niin kyllä varmaan on. Yleisesti ottaen Suomen kaltaisella valtiolla on varaa aika moneen asiaan; kyse on priorisoinnista. Itse leikkaisin surutta vaikkapa puolustusmenoja ja siirtäisin sieltä rahaa matalapalkka-aloille. Mutta minä en päätä näistä asioista. Ja silti olen se, joka kärsii seuraukset :| .

Kun mitään kunnon perusteluja ei työtaistelua puoltavilta tunnu löytyvän, alan ylipäätään alan epäillä koko palkankorotuksen mielekkyyttä. Mitenhän se muka lieventäisi niitä epäkohtia, joista hoitajat aiheellisesti ovat pitkään valittaneet? Osaisiko kerrankin joku vastata?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unni:
Mutta minä en päätä näistä asioista. Ja silti olen se, joka kärsii seuraukset :| .
Tervetuloa edustukselliseen demokratiaan. Olisihan se kovin mukavaa ja kätevää, jos kaikki ihmiset saisivat tehdä vain itseään suosivia päätöksiä. Ja käyttää mielitekoihinsa yhteisiä rahoja.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Jos aletaan samoille linjoille sinun kanssasi, eli tuohon äärimmäiseen itsekeskeisyyteen, egoismiin, eikö ole päivänselvää, että ihminen haluaa hinnalla millä hyvänsä pitää huolta jälkikasvustaan...? Suomen yhteiskunta on demokratialla rakennettu sellaiseksi, että terveydenhuolto hoidetaan yhteiskunnan toimesta. Miksi on väärin olettaa, että se myös jatkossa toimii niin, jos valtaosa ihmisistä on sen kannalla? Tervemenoa jenkkiyhteiskuntaan, jos tuollainen individualismi niin miellyttää. Siinäpä sitä hieno malli onkin...
En missään nimessä ihaile jenkkien versiota yhteiskunnasta. Liikaa ikäviä lieveilmiöitä. Toisaalta, ei tämä passiiviseksi opettava pohjoismainenkaan versio ole hyvä. Aina odotetaan, että yhteiskunta koneistoineen hoitaa kaiken. Syntymästä kuolemaan, asumisineen, koulutuksineen ja kasvatuksineen. Eli kunnianhimoton ja "laiska" ihminen voi halutessaan surffata koko elämänsä kohtuullisen vastiikkeettomasti. Ja liian usein juuri nämä ihmiset, joiden rooli yhteiskunnassa on pitää huolta rahan kulutuksesta, valittavat eniten. Kaksikymppiset myöhäisteinit selittelevät oikeuksistaan kaikkeen "ilmaiseen" yhteiskunnassa ja vetoavat "sitä varten veroja maksetaan"-fraasiin. Itse eivät kuitenkaan ole vielä paljoakaan ehtineet valtio- ja kunnallisveroa edes maksamaan.

Kun ihmiset ovat valmiita ottamaan lainoja autoihin, asuntoihin, matkoihin yms. luulisi olevan päivänselvää, että tarvittaessa lainanottovalmius olisi myös niinkin tärkeän asian hoitamiseksi kuin oman lapsen synnytys? Vaikka sitten siellä Ruåtsissa, yksityisesti.

Ja mitä tulee nykymallin jatkumiseen, niin maamme ikäpyramidi ja sosiaaliset tulonsiirrot pitänevät huolen siitä, että veronmaksajilta loppuvat kertakaikkiaan varat, vaikka kuinka olisi ihmisten toiveena saada kaikki "ilmaiseksi" kunnilta ja valtiolta.

 
Turdus Jotenkin en oikein ymmärrä lähtökohtiasi... Toisaalta tulet maailmasta missä "20 myöhäisteinit" saavat kaiken ilmaiseksi. Toisaalta taas maailmasta missä oletusarvona on, että kaikilla ihmisillä olisi jotain mitä vastaan ottaa lainaa ja pinkaista ulkolmaille hoitoon. Tai millä selvitä kalliin lainan maksusta.

On paljon ihmisiä, joilla ei ole varaa ottaa mitään lainaa. Pankista saa lainan asuntoa varten ilman säästöjä kun asunto on lainan vakuutena, jos on pankin mielestä riittävät tulot lainan takaisin maksuun. Varattomien ihmisten pitäisi siis hengen hädässä ottaa järjettömän kalliita pikavippejä, joita eivät ikipäivänä pysty maksamaan takaisin?

Kuulostaa siltä kuin elettäisiin eri valtiossa. Minun ympärillä ihmiset ovat menneet alle 20-vuotiaina töihin, ja maksaneet veroja siitä asti. (Ja eläkemaksuja, jotka eivät ole kertyneet omaan pussiin). Eli töitä on tehty opiskelujenkin yhteydessä.

Millä rahalla yksinhuoltaja lähtee ostamaan yksityistä hoitoa?

Mitä mallia ehdotat, jotta yhteiskuntamme toimisi? Jokainen huolehtikoon omistaan? Niin kuin mainoksessa, jossa mies tuo hieman dementoituneen isänsä työpaikalle? Ei yhteiskunta pelitä niin.

En vain kertakaikkiaan pysty ymmärtämään tuota norsunluutornista huutelua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
Millä rahalla yksinhuoltaja lähtee ostamaan yksityistä hoitoa?

Mitä mallia ehdotat, jotta yhteiskuntamme toimisi? Jokainen huolehtikoon omistaan? Niin kuin mainoksessa, jossa mies tuo hieman dementoituneen isänsä työpaikalle? Ei yhteiskunta pelitä niin.

En vain kertakaikkiaan pysty ymmärtämään tuota norsunluutornista huutelua.
Elämä on valintoja ja yksi hölmöhköistä valinnoista on hankkiutua uudelleen raskaaksi jos on yksinhuoltaja. Yleensä pitäisi pyrkiä elämään sellaisella elintasolla, johon on oikeasti varaa. Lapsetkin kuuluvat tähän. Jos ei varaa itse elättää, ei lapsia. Tämähän olisi ideaali. Elämä ei kuitenkaan mene niin ja joskus tulee vaikeuksia matkalla, sen ymmärrän. En kuitenkaan ymmärrä, enkä hyväksy ajatusta siitä, että on muka defaulttina olemassa jokin subjektiivininen oikeus lähes vastaavaan elintasoon kuin työssäkäyvillä keskivertosinikaulustyöntekijöillä.

Sanopa, miten muualla maailmassa ihmiset selviytyvät elostaan ilman valtavaa verorahoilla pyöritettävää sosiaaliturvaverkkoa? Mitä tehdään Suomessa, kun seuraava lama ennemmin tai myöhemmin tulee? Palataan 80-luvulle, jolloin lapsilisä ei ollut jokakuukautinen tulo, vaan maksettiin neljä(4) kertaa vuodessa? Ei enää laiteta 75-vuotiasta vanhusta kalliiseen lonkkaleikkaukseen vaan annetaan paketti buranaa ja kävelykeppi?

Olen itse lähtenyt työelämään kun lama viimeksi iski Suomeen, enkä suoraan sanoen ymmärrä nykyisten kaksikymppisten kitinää kaikesta. Nytkin on maailmasta saatavana synnytyspalveluja, ne eivät vain ole ilmaisia. Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää? Miksi on kohtuutonta olettaa, että ihminen vastaa itse tarvittavista hoidoistaan poikkeustilanteissa? Ja siitähän on kyse, jos kunnalliset synnytyspalvelut kyykkäävät ensi kuussa. Se on vain sitä huonompaa hiihtokeliä, että se sattuu juuri oman raskauden ajaksi. ihan kuin Kalifornian maastopalot, tai Saksan tulvat. Sielläkin ihmiset kärsivät suuria taloudellisia tappioita, oli varaa tai ei. Vakuutuksin voi osittain varautua, jos kunta ei pystykään takaamaan sitä, että kadulla on kaksi metriä vettä. Elämässä nyt voi oikeasti tapahtua mitä tahansa ja kaikkeen ei voi täysin varautua. Kuten siihen, että kätilöt ottavat lopputilin eikä normaalia synnytyssairaalapalvelua olekaan kaikille tyrkyllä. Siitä pitää sitten vain yrittää selviytyä omin nokkineen, oli varaa tai ei.

En ota mitenkään kantaa, mikä on elämässä oikeudenmukaista ja mikä ei. Haluan vain tuoda esille, että keinoja on, ja jos äiti tai lapsi on hengenvaarassa, ei siihen auta huudella jollain aikakausilehden palstalla vastuullisia esiin. Kannattaa toimia, että kaikki päätyy hyvin, vaikka synnytysosastojen luukuilla olisikin munalukot, kun oman synnytyksen aika tulee.

Mitä mallia itse ehdotat? Nyt maksamme kansakuntana veroja pitkälle kesäkuuhun, ennenkuin saamme "omaa rahaa" tuloistamme. Pitäisikö kokonaisveroaste nostaa lähelle 80%, että kaikki varmasti saavat kaikki mahdolliset palvelut "ilmaiseksi", eikä kenellekään tule paha mieli? Ikinä. Mistään.

 
Pointtihan on juuri siinä, että ihmiset eivät selviä muualla maailmassa kun kunnollista järjestelmää ei ole.

Älä Turdus huoli, kyllä nyky-järjestelmässäkin jo toteutetaan "quali-points"-järjestelmää, jossa mummon lonkkanivelen tuoma hyöty suhteutetaan johonkin muuhun. Seuraavaksi voidaan poistaa järjestelmästämme kaikkien elintapasairauksien hoito: jätetään hoitamatta kaikki mikä on tupakoinnin, alkoholin, liikunnan puutteen, huonon ruokavalion tai lihavuuden aiheuttamaa. Ajattele mikä säästö veronmaksajille!

Yksinhuoltaja voi tarvita vaikka sydänleikkauksen synnytyksen sijaan. Epäarvoisuus yhteiskunnassa tuo aina mukanaan muita ongelmia. Minä en halua tulevaisuutta, jossa tarvitsee asua vartioidussa kaupunginosassa.

Hyvinvointiyhteiskunnassa ei VAIN VOI tulla sellaista tilannetta, että kaikkien pitää pärjätä omine nokkineen. Minä maksan keskituloisena akateemisena työläisenä huomattavasti ennemmän veroja kuin keskiverto-eurooppalainen. Ja maksan sen ilolla. Yhteiskunnan kahtiajakautuminen on pelottavinta mitä tiedän. Olen asunut maassa, jossa eriarvoisuus on aivan eri mittakaavassa kuin Suomessa. Rahan sanelema arvomaailma on kamala ja ajaa yhteiskuntaa entistä syvemmälle. Loppujen lopuksi kukaan ei hyödy.

Olen valmis maksamaan siitä, että yhteiskunnan heikoimmista pidetään huolta. Nykyjärjestelmän ylläpitoon ei tarivta 80% verotuloja. Ja nykyjärjestelmäkin aiheuttaa pahaa mieltä jo riittävän monelle.


 
Olen tätä keskustelua seuraillut, ja mun mielestä Turduksen näkökulmat on hyviä ajatuksia ja niihin löytyy aihetta.
Tuskinpa kukaan meistä suomalaisista haluaisi antaa pois tätä nykyistä järjestelmää jonka piiriin kuulutaan ja joka tekee meistä etuoikeutettuja monen muun kansan ihmisiin verrattuna. Varmaan suurin osa meistä on valmis puolustamaan sitä ja maksamaan sen edestä veroja.

Mutta, se että tilanne on nyt näin hyvä, ei tarkoita sitä että se olisi aina näin. MITÄ tahansa voi tapahtua KOSKA tahansa. Voi iskeä lama ja heittää kaikki rakennelmat ihan uusiksi. Voi tulla tulva ja viedä vararikkoon tai mitä vaan.

Ihmisiä kuolee joka hetki jossain päin palloa epäoikeudenmukaisuuksiin ja yhteiskunnan epäonnistumisista johtuen tai vaikka luonnon katastrofeissa. Ei todellakaan pidä tuudittautua siihen uskoon että me täällä ollaan jotenki poikkeustapauksia ja ettei se joskus voi koskea meitä. Sellasia aikoja voi tulla että kaikki joutuu pärjäämään ihan omillaan ilman että kukaan niistä joutuu erikseen vastaamaan tai vastuuseen. Sitä kannattaisi ihan oikeasti miettiä. Se on totta että tällaisessa yhteiskunnassa ihminen passivoituu. Kaikissa asioissa jota elämiseen tarvitaan, ruoka, vaatteet, lääkkeet, energia jne me ollaan täysin riippuvaisia muista ihmisistä tai järjestelmästä. Mun mielestä se on aika pelottavaa.

Elämä täällä on henkiinjäämistaistelua. Se pätee vieläkin vaikka se joskus unohtuu. Joskus voi tulla ajat jossa heikommat jää vahvempien jalkoihin
Toivottavasti ei mun elinaikana
:D heh
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
Pointtihan on juuri siinä, että ihmiset eivät selviä muualla maailmassa kun kunnollista järjestelmää ei ole.
Pointti lienee oikeasti siinä, että _kaikki_ eivät _missään tapauksessa_ selviydy. Ja vaikka tekisimme mitä ja tuhkaa päällemme ripotellen kulkisimme sen _ihan_ hitaimman ja heikoimman mukaan, aina on joku, joka saa nenilleen. Siihen ei auta, vaikka päästäisimme kaikki tarhatut minkit vapaaksi ahdingostaan.

Ihan kaikkeen ei ole varaa, kuten yksityistalouksissakaan. On pakko priorisoida. Ja nyt _en_ tarkoita, että synnytyssalit ovat oivallinen paikka säästää, mutta tilanne nyt on mikä on. Kysyntä ja tarjonta eivät tekijöiden ja maksajien välillä kohtaa, ja osa potilaista kärsii. Ehkä jopa fataalisti.

Mitenkähän ihmiset syntyvät muualla maailmaan? Ilman suomalaisia kätilöitä ja terveydenhoitojärjestelmää arvauskeskuksineen?

Ja alkuperäinen kommentointini lähti siitä, että jos joku kokee olevansa oikeasti hengenvaarassa synnytykseen liittyvien riskien takia. Kannattaa täällä parkumisen sijaan aloittaa valmistelujen tekeminen. Vaikka sitten lakki käteen ja pankkiin ja hotellin/synnytyssalin varaus vaikkapa sieltä Sveamamman hoivista.. Tai palkata yksityinen kätilö, tarjontaa lienee kohta runsaasti markkinoilla. Moottoripyöräilijöillä on sanonta, "kannattaa mieluummin joustaa ja antaa periksi, kuin olla oikeassa ja kuollut", jolla viitataan liikenteessä tapahtuviin tilanteisiin ja muiden aiheuttamiin vaaratilanteisiin.

Pelokkaimpien kannattaa tutustua stoalaiseen ajattelumalliin.

 
Keskustelu palaa näköjään siihen mistä lähtikin: Eli sihen, että maailman kolkissa, missä ei ole terveydenhuoltojärjestelmää lapsikuolleisuus ja lapsivuodekuolleisuus on totaalisen eri luokkaa kuin Suomessa. Eli vastaus siihen miten ihmiset syntyvät muualle maailmaan: Huomattavasti riskialttiimmissa olosuhteissa kuin Suomessa.

Hoitajien irtisanoutuminen pienen palkan vuoksi on hieman eri asia kuin hyökyaalto Helsingin yli tai sotatila. 11% korotus ei riittänyt. Ja edelleenkin kannatan lisää korotuksia. TEHY on vain mielestäni kohtuuton. Kyllä pitkittnyt lakkokin, jossa vain hädässä olevat hoidettaisiin olisi tehokas mielenilmaisu.

Ja vaikka stoalaisuus korostaakin riippumattomuutta yhteiskunnasta, on stoalaisuuden keskeisinn ajatus ymmärtääkseni lähimmäsen rakkaus ja muiden auttaminen. Epäitsekkyys. Yli 2000 vuotta vanhaa viisautta, joka toimi sen ajan ylimystön keskuudessa loistavasi. Ei aivan kuvaa tätä tilannetta. Eipä siis muuta kuin takaisin yhteiskuntaan, jossa ei ole rakenteita. Jokainen huolehtikoon vain omasta heimostaan!

Nimenomaan joku saa aina nenilleen: siksipä tilannetta ei saa huonontaa!

Toivon todella, ettet sinä tai läheisesi joudu ajatusmaailmasi uhriksi konkreettisesti. Jokainen riskissä oleva varmasti miettii kuumeisesti omalla kohdallaan miten asiansa järjestää. Vaikka on säästötilejä ja loistava yksityisnen sairasvakuutukseni onkin voimassa irtisanoutumisen aikanakin ja oma synnytykseni on kevään puolella, en voi ymmärtää miten joku voi ohittaa olankohautuksella tilanteen jossa yhteiskunnan heikoimmat kuolevat avuntarpeessa.
 
Turdus vaikuttaa olevan niitä, jotka eivät pysty näkemään itsensä ympärille. Mitä ilmeisimmin hän ei katso kuuluvansa niihin, jotka viidakon lakien vallitessa jäisivät jalkoihin ja katoaisivat omaan kurjuuteensa. Jotenkin hän ei myöskään pysty asettumaan sellaisen ihmisen asemaan.

Kaikilla ei ole tasavertaisia lähtökohtia elämälle; elämä on epätasa-arvoista alun alkaenkin. Joillekin annetaan kauhalla ja joillekin tuskin lusikalla. Näin kaikilta ei voida vaatia samaa. Yhteiskunnan tason tunnistaa siitä, miten se kohtelee heikoimpiaan; lie tuttu sanonta sinullekin, mutta et allekirjoita?

Näkemyksissäsi ei ole mitään uutta saati edistyksellistä. Kun asuttiin luolissa ja metsästettiin elääkseen - ja jo ennen sitä - "yhteiskunta" toimi jokseenkin toivomallasi tavalla.
 
En usko että täällä kukaan haluaa takas metsiin taistelemaan elämisestä. Luulen että kaikki haluavat elää yhteiskunnassa joka huolehtii myös heikoimmista ja on sellaisen yhteiskunnan kannalla.

Peräänkuulutetaankin vain sitä että ollaan valmiita myös itse poikkeustapauksissa ottamaan vastuu ja toimimaan sen sijaan että osoitellaan sormella muita ja vaaditaan kaikkia muita tekemään jotain.



 
...alkuperäisille urille...miullakin on tämä odotuksen loppuajan ihanuus kyllä kadonnut, kun iso huoli sydämellä valvon öitä ja mietin että miten miun pikku-vauvan käy jos synnytys ei menekään hyvin ja kätilöt on kotona irtisanoutuneena...meidän keskussairaalan synnäri ilmoitti just ja just selviävänsä...arvaa paljonko maksaisin että voisin unohtaa nämä ajatukset ja keskittyyä ihanaan loppuraskauteen ja tulevaan iloiseen perhetapahtumaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hmapi:
...alkuperäisille urille...miullakin on tämä odotuksen loppuajan ihanuus kyllä kadonnut, kun iso huoli sydämellä valvon öitä ja mietin että miten miun pikku-vauvan käy jos synnytys ei menekään hyvin ja kätilöt on kotona irtisanoutuneena...meidän keskussairaalan synnäri ilmoitti just ja just selviävänsä...arvaa paljonko maksaisin että voisin unohtaa nämä ajatukset ja keskittyyä ihanaan loppuraskauteen ja tulevaan iloiseen perhetapahtumaan...
Niin, miulla siis LA 18.11.
 
suuntaus et muuttus olot ja yhteiskunnan tuki pienenis ja ei huolehtis kansalaisista vaan vastuu itellä jne.ni ei jumalauta voi kuukaudessa tommosia yhtäkkiä tapahtua (hoitotakuut pois tms.yksityislekurit enemmistön käytössä.nää meinigithän on verovaroista jne.ja rakennettu vuosien saatossa hyvä äityshuolto jne.
mä on ainakin täysin paniikissa marraskuun lopun asian kans :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turdus:
Kaksikymppiset myöhäisteinit selittelevät oikeuksistaan kaikkeen "ilmaiseen" yhteiskunnassa ja vetoavat "sitä varten veroja maksetaan"-fraasiin. Itse eivät kuitenkaan ole vielä paljoakaan ehtineet valtio- ja kunnallisveroa edes maksamaan.
Toisaalta tässä on sekin puoli että ne myöhäisteinit ja teinit jotka ei vielä ole ehtineet veroja maksamaan, todennäköisesti maksavat kuitenkin tulevaisuudessa ehkä aika paljon kovempiakin veroja ku nykyinen työväki sitte ku suuret ikäluokat jää eläkkeelle.

Olen ehdottomasti nykyisen yhteiskuntamallin kannalla siksi, että vaikka epäkohtia onkin, paremmin ei asiat monessakaan maassa ole.

Silti olen Turduksen kannalla siinä, että ajattelua voisi ihmiset harrastaa nykyään enemmänkin eikä vaan mennä siinä uskossa että elämä tulee aina olemaan yhtä helppoa.

En silti toivo missään nimessä sitä mallia suomeen, että julkiset palvelut yksityistettäisiin ja köyhät (joihin itsekin kuulun) saa maksaa itsensä hengiltä saadakseen itselleen asialliset terveydenhuoltopalvelut. HYvä että veroja maksetaan, kaikki palkkatason mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
suuntaus et muuttus olot ja yhteiskunnan tuki pienenis ja ei huolehtis kansalaisista vaan vastuu itellä jne.ni ei jumalauta voi kuukaudessa tommosia yhtäkkiä tapahtua (hoitotakuut pois tms.yksityislekurit enemmistön käytössä.nää meinigithän on verovaroista jne.ja rakennettu vuosien saatossa hyvä äityshuolto jne.
mä on ainakin täysin paniikissa marraskuun lopun asian kans :'(
Joopa joo, hoitotakuukin on ollut Suomessa vajaat kolme vuotta... Ja onpa sitä kuukaudessa tapahtunut ihmeellisempiäkin asioita, vaikkapa Berliinin muurin murtuminen ja sitä kautta lyhyessä ajassa kokonaisen yhteiskunnallisen ideologian romahtaminen. Kuinkahan monen sadan miljoonan ihmisen elämään sekin vaikutti? Eikä taatusti pelkästään siten, että sai ajaa savuttavan Trabanttinsa rautaesiripun toiselle puolelle ja pällistellä länsimaista hapatusta. Varmasti mukava vaihtokauppa, kun kymmenen vuoden odotuksen ja jonotuksen jälkeen sai huomata autonsa arvon vastaavan ravintolaillallista Lännessä...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Tirlitii:
En usko että täällä kukaan haluaa takas metsiin taistelemaan elämisestä. Luulen että kaikki haluavat elää yhteiskunnassa joka huolehtii myös heikoimmista ja on sellaisen yhteiskunnan kannalla.

Peräänkuulutetaankin vain sitä että ollaan valmiita myös itse poikkeustapauksissa ottamaan vastuu ja toimimaan sen sijaan että osoitellaan sormella muita ja vaaditaan kaikkia muita tekemään jotain.
Edes yksi, joka ymmärsi ajatuksiani. Kiitoksia vain.

 
kannattaa miettiä tarkemmin ketä äänestää koska mun mielestä ne sydämettömät istuu eduskunnassa ja kuntatyöantajat vartioi kirstua liian tiukasti.

kyllä tässä on nyt todellisuudentaju hukassa kun ihmiset menevät median propagandaan mukaan.ettekö tajua että se on päättäjien keino yrittää hajottaa Tehyn rivit kaikenmaailman kauhukuvilla!

Toivottavsti tämä työtaistelu herättää ihmiset tajuamaan mitä ovat menettämässä sen sijaan että haukkuvat hoitajia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeMa05:
kannattaa miettiä tarkemmin ketä äänestää koska mun mielestä ne sydämettömät istuu eduskunnassa ja kuntatyöantajat vartioi kirstua liian tiukasti.

kyllä tässä on nyt todellisuudentaju hukassa kun ihmiset menevät median propagandaan mukaan.ettekö tajua että se on päättäjien keino yrittää hajottaa Tehyn rivit kaikenmaailman kauhukuvilla!

Toivottavsti tämä työtaistelu herättää ihmiset tajuamaan mitä ovat menettämässä sen sijaan että haukkuvat hoitajia.
Eihän tässä hoitajia haukuta, tekevät arvokasta työtä toki. Ja median luoma kauhukuva tai ei, mutta miulla on synnytys totta 18.11. , sitä kauhukuvaa kun en pysty siirtämään minnekään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hmapi:
Alkuperäinen kirjoittaja HeMa05:
kannattaa miettiä tarkemmin ketä äänestää koska mun mielestä ne sydämettömät istuu eduskunnassa ja kuntatyöantajat vartioi kirstua liian tiukasti.

kyllä tässä on nyt todellisuudentaju hukassa kun ihmiset menevät median propagandaan mukaan.ettekö tajua että se on päättäjien keino yrittää hajottaa Tehyn rivit kaikenmaailman kauhukuvilla!

Toivottavsti tämä työtaistelu herättää ihmiset tajuamaan mitä ovat menettämässä sen sijaan että haukkuvat hoitajia.
Eihän tässä hoitajia haukuta, tekevät arvokasta työtä toki. Ja median luoma kauhukuva tai ei, mutta miulla on synnytys totta 18.11. , sitä kauhukuvaa kun en pysty siirtämään minnekään.
no mitä tässä nyt on seurannut näitä keskusteluja ja mediaa yleensä niin nimenomaan hoitajia syytetään siitä että jättävät lapset ja synnyttäjät pulaan.lääkärilakon aikaan kukaan ei perännyt perusteluja heidän lakolleen.


 
Tässä muutama fakta niitä kaivanneille: Kymmenen vuoden synnytyssalityöskentelyn jälkeen peruspalkkani on 1886 euroa kuukaudessa. Minulla ikää on 30+, mutta samaa peruspalkkaa nauttivat viisikymppiset kollegat joilla työkokemusta yhtä paljon kuin minulla ikää. Vastavalmistuneen peruspalkka on melko tarkkaan 1740 e. Se, että olen töissä kun toiset nukkuvat, viettävät koti-iltaa perheen kesken, juhlivat juhannusta, viettävät joulua tai vaikka ihan tavallista viikonloppua, lihottaa palkkapussiani [/i]parhaimmillaan 250 euroa. Useina kuukausina lisät jää sen alle.

Paremmalla palkalla toivoisin saatavan lisää nuoria opiskelemaan alalle, sekä palaamaan muihin töihin siirtyneitä, jo valmiita hoitoalan ammattilaisia takaisin tähän antoisaan työhön. Sen myötä saisin lähteä kotiin silloin kun työvuoro suunnitellusti loppuu, viettää vapaapäivää ilman kutsua töihin, ja jäädä sairaslomalle tietäen, että toiset eivät tee tupla- tai jopa triplavuoroja flunssani takia.
Lopuksi haluaisin mainita vielä, että minä olen vastuussa omien potilaideni turvallisuudesta silloin kun olen töissä. Asianmukaisten olosuhteiden järjestämisestä vastaa kunta, ja jos se ei tehtävästään selviä, vastuu palaa valtiolle.
Toivoisin, että sen sijaan että mällätään ajatuksella mitä tapahtuu, kun joukkoirtisanoutuminen realisoituu, keskityttäisiin niihin keinoihin, joilla saadaan aikaan sopimus, joka tekee joukkoirtisanoutumisen tarpeettomaksi.
 

Toivoisin, että sen sijaan että mällätään ajatuksella mitä tapahtuu, kun joukkoirtisanoutuminen realisoituu, keskityttäisiin niihin keinoihin, joilla saadaan aikaan sopimus, joka tekee joukkoirtisanoutumisen tarpeettomaksi. [/quote]






Onneksi on kuukausi aikaa
:/ :|
 

Yhteistyössä