Odotuksen ilo kyllä menee

Ihanaa, että edes jotkut uskaltaa olla hoitajien puolella tässä asiassa. Niin hirveästi on ollut negatiivista kirjottelua lehdissä, että saa miettiä millon on lahtarilauma oven takana, vaikka en Tehyläinen olekaan :eek: Hoitajista on tehty ahneita ja vastuuttomia murhaajia, jotka insuliinilla tappavat kaikki potilaansa... Sitä ei mietitä, miksi Tehykin oli valmis menemään näin pitkälle... ;) Saapi jokainen syyttää vaan itseään tässä vaiheessa, kun hakattu koira alkaa käydä kiinni.
 
Niin..eikös jokaisella ole oikeus vaihtaa alaa,jos työ ja palkkaus ei miellytä? Kuului Tehyyn tai ei, sairaanhoitaja tai ei..Jos on kerran opiskellut jonkun ammatin, niin sitä ei sitten vaihdeta? Ei näiden puheiden jälkeen paljoa hoitajan ammatti innosta. Kiitos vain kaikille kannustaneille!En ole irtisanoutunut, en murhannut, enkä liikoja vaatinut.. Enkä myöskään koe itseäni ahneeksi. Töitä olen tehnyt usein pitämättä taukoa työpäivän aikana, siis syömättä ja juomatta ja wc:ssä käymättä, istumatta, vaatteet ja kengät potilaan veressä ja eritteissä ja silti jaksanut hymyillä ja olla ystävällinen..Minne valittaa, kun työnantaja ei mahda tilanteelle mitään? Uusia työntekijöitä ei tule, sillä palkkaus on huono ja päivystykset epäinhimillisiä. Kokemusta on.. :headwall: :headwall:
 
kätilöiden jatkuvaa tarkkailua siksi "pienoinen" huolenhäive kun ne kerran työnsä jättää B) tai meinaa....... ei ne lekurit kerkiä kaikkia korvaamaan ja itse en tuskin voi itseäni sektioida (=ottaa vastuuta) :ashamed: :eek: :kieh: aika kiva palata kehitysmaa tasolle ja synnyttää missä vaan ilma apua.Harmi niille kellä riskiraskaus :kieh: :eek:
 
Itse kuulun Kirsulin mainitsemaan ryhmään raskausverenpaineen vuoksi...Ja hirvittää kyllä aika lailla miten tulee käymään :/ Esikosta sama ongelma ja kiireelliseen sektioon päättyi synnytys...Täytyy sitten sektioida itse itsensä kun on pulaa henkilökunnasta :eek:
 
kätilö katto käyrää ensi 3 krt /pv kun olin 2 viikkoa osastolla (viikot 36-38)ennen hätäsektiota ja sit yhtenä aamuna pieni lasku jonka jälkeen vähän väliä tarkistus ja sydänkäyrä laski vähänväliä kunnes saliin :/ (HEPATOOSI JA SOKERI) Nyt sama meininki ja la 27.11........ et omasta mielestäni aiheesta pelkään ja en varmaankaan pärjää bambumajasynnytyksellä ja jos kätilöt häipyy niin...... mieskö sitä käyrää ottaa,katetroi minut,esilääkitsee jne. :eek: :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
aika kiva palata kehitysmaa tasolle ja synnyttää missä vaan ilma apua.Harmi niille kellä riskiraskaus :kieh: :eek:
Otetaanpa oletus elämästä. Sinua vaivaa vakavat sydänoireet ja olet diagnoosin mukaan kuolemassa leikkausjonoon, ajan loppuessa kesken. Menetkö silloin vaikkapa Mehiläisen "sydänklinikalle" ja maksat sydämen yksityisestä ohitusleikkauksesta keskimääräisen 11 000 euroa vai tyydytkö kohtaloosi ja kuolet sydänvaivoihisi? Tätä tapahtuu joka päivä elävässä elämässä. Ihan täällä kotisuomessa.

Arvaan, että omaan piikkiin maksaminen alkaa kiinnostaa kummasti. Sama juttu tässä asiassa, jos olet oikeasti huolissasi omasta tai syntyvän lapsesi hengestä, on hoitoa kyllä saatavana. Se ei vain ole ilmaista, eikä välttämättä polkupyörämatkan päässä.

Mutta kumpi nyt olikaan tärkeämpää, kiljua yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuutta foorumilla, vai pelastaa henkiä? Aivan...
 
sairaalat et hyvä hoito.edesvastuutonta ajaa se alas vapaaehtoisesti ja tarkoituksella (=pahuutta)mikä on maailman huippuluokkaa.En ymmärrä.Tappamista.(nehän sanoo et ihmishenget voi vaarantua)Ei usealla ole varaa ottaa lainaa yksityiseen eikä niillä voi olla kapasiteettia hoitaa kaikkia siellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
sairaalat et hyvä hoito.edesvastuutonta ajaa se alas vapaaehtoisesti ja tarkoituksella (=pahuutta)mikä on maailman huippuluokkaa.En ymmärrä.Tappamista.Ei usealla ole varaa ottaa lainaa yksityiseen eikä niillä voi olla kapasiteettia hoitaa kaikkia siellä.
Ei elämä ole muutenkaan keskimäärin kovin oikeudenmukaista ja tasapuolista kaikille. Valitettavasti Utopia on juurikin nimensä mukainen paikka.

 
Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
että suomessa on maailman huippuluokaa synnytys jne.hoito.Toivon että 19.11 jälkeenkin :/ Siksi että olen itse menossa sairaalaan (45 kilsaa matkaa) ja vaikken olisi niin joku muu olisi ja on silti.
Ja ettei tämä oma pikku lintukotomme muuttuis aivan dystopiaksi, pitää ihmisillä olla oikeus ottaa lopputili työpaikastaan, vaikka se ei kaikkien kanssaihmisten juuri senhetkiseen elämäntilanteeseen sovikaan.

Vaikka nyt olemmekin Suomessa erittäin poikkeuksellisen tilanteen kynnyksellä, uskon, että alamme elää pohjoismaisen hyvinvointivaltion viimeisiä hetkiä nykylaajuudessaan. Globalisoituminen ja väestömme ikärakenne pitävät pikkuhiljaa huolen siitä, että kansalaisten kannattaa alustavasti aloittaa suunnitelmat, kuinka kantaa enemmän vastuuta itsestään ja perheestään. Ei tule sitten niin isona yllätyksenä, kun aina ei voikaan syyttää vastoinkäymisistä kaikkia muita kuin sitä tyyppiä vessan peilissä.

 
Äsken haastateltiin nelosen uutisissa jotakin HUS:ilaista.. sanoi että pieniä potilaita menetetään, jos irtisanoutumiset toteutuu. Kaikkien muiden riskien lisäksi marras-joulukuussa on tulossa se rs-virus joka on hengenvaarallinen vastasyntyneille.. :'( Nyt VIIMEISTÄÄN alko pelottamaan, ja oikeesti KIUKUTTAMAAN!!
 
Ok, Turdus, anteeksi väärinkäsitys. Kaikki kirjoittamani silti pätee (lukkuottamatta sitä, ettei kyseessä olekaan sinun työsi.) Eikö siis sairaanhoitajien tulekaan ottaa vastuuta työstään, kun vastuuta peräänkuulutat? Muuten en haluakaan lähteä kanssasi tuolle pessimismin polulle; se on hedelmätön suhtautumistapa mihin tahansa.

Yleisemmin edelleen: Irtisanoutumiset tulevat koskettamaan juuri heikointa kansanosaa; sellaista, joka tarvitsee hoitoa, mutta jolla ei ole varaa hakea sitä yksityiseltä sektorilta tai ulkomailta. Millä ihmeen mittapuulla mitattuna tämä on reilua? Ollaan sodassa ja sivulliset kärsivät. Sanotaan, että sitä saa mitä tilaa. Kuka on tilannut? Tuskinpa vaan yksikään meistä. Inhottavaa käyttää sivullisia ihmisiä - lapsiakin - välineinä :eek: .
 
yhtäkkiä ajettas alas meiän huippusairaudenhoito :/ .Kun ei ole yksityissektorilla resursseja hoitaa tommosia määriä :eek: saati sit se rahapuoli :| .Kuten alussa totesin.........kiva tää viiminen (mun kohdalta) odotus kun saa pelätä viel totakin :'( ja kaikkien muiden puolesta ketkä kärsii tosta uhasta jos se totetuu :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unni:
Yleisemmin edelleen: Irtisanoutumiset tulevat koskettamaan juuri heikointa kansanosaa; sellaista, joka tarvitsee hoitoa, mutta jolla ei ole varaa hakea sitä yksityiseltä sektorilta tai ulkomailta. Millä ihmeen mittapuulla mitattuna tämä on reilua? Ollaan sodassa ja sivulliset kärsivät. Sanotaan, että sitä saa mitä tilaa. Kuka on tilannut? Tuskinpa vaan yksikään meistä. Inhottavaa käyttää sivullisia ihmisiä - lapsiakin - välineinä :eek: .
Niinpä, ikävä kyllä Tehyn palkkataistelu vauhdittaa suomalaisen, demokraattisen hyvinvointivaltion ajautumista liberaaliseen, markkinakeskeiseen järjestelmään. Rahalla saa ja hevosella pääsee. :(

 
Yksilön ja yhteiskuntavastuun eroja, utopiaa.... Ovatko luomamme rakenteet todellisia vai perustuuko yhteiskuntamme tulevaisuus kenties pelkkään harhaan? Ja synnytyshän on oikein perinteinen esimerkki riskiyhtesikunnan luomasta harhasta. Sanahelinää, josta on saanut yliopiston kirjatenteissä niiiiiin tarpeekseen.

Totuus on se, että meillä on yksi maailman toimivimmista terveydenhuoltojärjestelmistä. Lapsikuolleissuus on maailman alhaisimpia edelleen. Järjestelmämme ei todellakaan aukoton, mutta yksi toimivimmista. Palkat ovat hanurista aika monella ammattiryhmällä koulutukseen tai työn vaativuuteen nähden. On toki muitakin ammattiryhmiä, jotka irtisanoutumisellaan pystyisivät horjuttamaan yhteiskuntarakenteita. Tästähän voi aloittaa kivan ketjureaktion. Seuraavaksi voisi irtisanoutua vaikkapa kuljetusala kokonaisuudessaan.

Kukaan ei tässäkään ketjussa keskutele siitä, että mistä rahasta hoitajien korotukset maksetaan? Ja edelleen :attn: hoitajat ansaitsevat mielestäni lisää liksaa.

Mun mielestä on enemmänkin pelottavaa, että meillä on yhteiskunnassa Turduksen kaltaisia tyyppejä, joiden missiona on TOIVOTTAVASTI provoilla heikkojen kustannuksella. Ja noin äärimmäiseen tekstiin ei saisi reagoida suuttumalla? Toki yteiskunta tarvitsee aina ääri-ilmiönsä.

Nyky-Suomessa kuolee ihmisiä leikkausjonoihin. Totta. Kaikilla ei ole varaa hankkia palveluja yksityseltä sektorilta tai ulkomailta, vaikka tilanne olisi miten vakava. Hienoa, että minulla on säästötili, tai että voin pantata asunnon tarpeen tullen tai viime kädessä vanhempani maksavat synnytyksen Ruåtsin puolella. Sehän riittääkin minulle. Kuolkoon köyhien lapset. Nehän päätysivät yhteiskunnan pohjasakaksi joka tapauksessa.
 
Hyvin veistelty Amodini. Mitäpä tuohon itsellä enää lisättävää.

Turdus, lienetkö itse äiti-ihminen? Jos olet, niin ymmärrät varmasti miksi odottavan äidin huoli tällaisen joukkoirtisanomisuhan alla on niin todellinen. Jos aletaan samoille linjoille sinun kanssasi, eli tuohon äärimmäiseen itsekeskeisyyteen, egoismiin, eikö ole päivänselvää, että ihminen haluaa hinnalla millä hyvänsä pitää huolta jälkikasvustaan...? Suomen yhteiskunta on demokratialla rakennettu sellaiseksi, että terveydenhuolto hoidetaan yhteiskunnan toimesta. Miksi on väärin olettaa, että se myös jatkossa toimii niin, jos valtaosa ihmisistä on sen kannalla? Tervemenoa jenkkiyhteiskuntaan, jos tuollainen individualismi niin miellyttää. Siinäpä sitä hieno malli onkin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
Yksilön ja yhteiskuntavastuun eroja, utopiaa.... Ovatko luomamme rakenteet todellisia vai perustuuko yhteiskuntamme tulevaisuus kenties pelkkään harhaan? Ja synnytyshän on oikein perinteinen esimerkki riskiyhtesikunnan luomasta harhasta. Sanahelinää, josta on saanut yliopiston kirjatenteissä niiiiiin tarpeekseen.

Totuus on se, että meillä on yksi maailman toimivimmista terveydenhuoltojärjestelmistä. Lapsikuolleissuus on maailman alhaisimpia edelleen. Järjestelmämme ei todellakaan aukoton, mutta yksi toimivimmista. Palkat ovat hanurista aika monella ammattiryhmällä koulutukseen tai työn vaativuuteen nähden. On toki muitakin ammattiryhmiä, jotka irtisanoutumisellaan pystyisivät horjuttamaan yhteiskuntarakenteita. Tästähän voi aloittaa kivan ketjureaktion. Seuraavaksi voisi irtisanoutua vaikkapa kuljetusala kokonaisuudessaan.

Kukaan ei tässäkään ketjussa keskutele siitä, että mistä rahasta hoitajien korotukset maksetaan? Ja edelleen :attn: hoitajat ansaitsevat mielestäni lisää liksaa.

Mun mielestä on enemmänkin pelottavaa, että meillä on yhteiskunnassa Turduksen kaltaisia tyyppejä, joiden missiona on TOIVOTTAVASTI provoilla heikkojen kustannuksella. Ja noin äärimmäiseen tekstiin ei saisi reagoida suuttumalla? Toki yteiskunta tarvitsee aina ääri-ilmiönsä.

Nyky-Suomessa kuolee ihmisiä leikkausjonoihin. Totta. Kaikilla ei ole varaa hankkia palveluja yksityseltä sektorilta tai ulkomailta, vaikka tilanne olisi miten vakava. Hienoa, että minulla on säästötili, tai että voin pantata asunnon tarpeen tullen tai viime kädessä vanhempani maksavat synnytyksen Ruåtsin puolella. Sehän riittääkin minulle. Kuolkoon köyhien lapset. Nehän päätysivät yhteiskunnan pohjasakaksi joka tapauksessa.
Paljonkos se valtion kassa olikaan tänä vuonna ylijäämäinen? Eiköhän hoitajille sieltä samasta kirstusta voi lohkaista osan, mistä lääkäreiden ja kansanedustajien toistuvat palkankorotukset maksetaan?? Vai tuulestako noiden jo valmiiksi isokenkäisten palkat temmataan?
 
äippä 84: En tiedä kun en ole taloustieteilijä. Tiedätkö sinä tai joku muu mihin ylijäämä budejtti yleensä käytetään? Ymmärtääkseni valtion budjetin ylijäämää käytetään pahojen päivien varalle, tai maksetaan valion velkaa pois? Ja jos näin on niin miksi näin toimitaan? Taustalla on varmasti jokin selitys. (Tuskin selitys valtion kirstusta vastaaville on, että "eipä anneta veemäisyyttämme kunnille rahaa ja hoitajille lisää liksaa").

Valtion budjetista ei ei varmasti makseta kenellekkään isokenkäiselle todella kovaa liksaa. esim. johtaja-palkat ovat naurettavalla tasolla julkisella sektorilla vastuuseen ja ykstyiseen sektoriin nähden. (toki varmasti riittävällä tasolla perheen elätystä varten) Vastustan kohtuuttomia tuloeroja, eli edelleenkin kannatan pienipalkkaisille aloille lisää liksaa.

En vain ole törmännyt missään faktatietoon siitä
a) mistä palkkojen korotukset halutaan hoitajille, ja millä perusteella?
b) mikä on tämän toimenpiteen käytännön vaikutus kuntien ja valtion talouteen?
c) millainen vaikutus tällä on tuloveroprosenttiin?
d) millainen vaikutus tällä on hoitomaksuihin?

Jos palstalla piileskelee taloustieteilijöitä niin kertokaa :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
äippä 84: En tiedä kun en ole taloustieteilijä. Tiedätkö sinä tai joku muu mihin ylijäämä budejtti yleensä käytetään? Ymmärtääkseni valtion budjetin ylijäämää käytetään pahojen päivien varalle, tai maksetaan valion velkaa pois? Ja jos näin on niin miksi näin toimitaan? Taustalla on varmasti jokin selitys. (Tuskin selitys valtion kirstusta vastaaville on, että "eipä anneta veemäisyyttämme kunnille rahaa ja hoitajille lisää liksaa").

Valtion budjetista ei ei varmasti makseta kenellekkään isokenkäiselle todella kovaa liksaa. esim. johtaja-palkat ovat naurettavalla tasolla julkisella sektorilla vastuuseen ja ykstyiseen sektoriin nähden. (toki varmasti riittävällä tasolla perheen elätystä varten) Vastustan kohtuuttomia tuloeroja, eli edelleenkin kannatan pienipalkkaisille aloille lisää liksaa.

En vain ole törmännyt missään faktatietoon siitä
a) mistä palkkojen korotukset halutaan hoitajille, ja millä perusteella?
b) mikä on tämän toimenpiteen käytännön vaikutus kuntien ja valtion talouteen?
c) millainen vaikutus tällä on tuloveroprosenttiin?
d) millainen vaikutus tällä on hoitomaksuihin?

Jos palstalla piileskelee taloustieteilijöitä niin kertokaa :wave:
Minua ei kiinnosta perehtyä tähän asiaan sen koommin, mutta maalaisjärjellä voi ajatella, että kyllä noiden muidenkin alojen palkankorotukset vaikuttavat meidän veroeuroihin, niin suotakoon se myös hoitajille!
 
Valtion velanmaksuun on käytettävä osa ainakin siksi, että Suomi pysyisi edelleen suhteellisen luotettavana velanmaksajana. Ja toisekseen siinä säästetään tulevaisuuden korkomenoja. Nousukaudella on varaa lyhentää velkaa joten toki niin kannattaa toimiakin. Tämä mahdollistaa liikkumavaraa mm. taloudellisen taantuman aikaan ja juuri julkisen sektorin palkkaohjelmiin.

Korotus, vaikka suoraan tuo 24% on mielestäni täysin oikeutettu, jos on taattu, että se lyhentää hoitojonoja, vähentää hoitohlökunnan kiirettä, lisää tuottavuutta alalla, vähentää burnouteja... Nämä nyt ensin mainitakseni. Kuka voi vakuuttaa, että näin tulee olemaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
Harmi niille kellä riskiraskaus :kieh: :eek:
Miulla raskausdiabetes :wave: Hoitajilla on silti oikeus työtaisteluun.

Yhteiskunta on itse ajanut hoitajat tähän tilanteeseen, kun vuosia on tehty työtä alimitoitetulla henkilökunnalla, säästetty ihan kaikessa, kuten esim. välineissä ja palkaa ei ole säästöistä huolimatta noussut mihinkään. Kenen taskuun ne rahat ovat menneet, joita olisi voitu käytää palkkojen parantamiseen?? :kieh: Kysyn vaan kun täällä kysytään, että mistä pussista ne korotukset nyt maksetaan. Hoitajat sitä säästöä ovat saaneet aikaan, kun ovat suostuneet töihin surkein resurssein. Eli POISOTETUT MÄÄRÄRAHAT TAKAISIN TERVEYDENHUOLTOON JA SIITÄ PALKKA HOITAJILLE!

 
äippä:... Hoitajathan saivat jo alkuperäisissä neuvotteluissa ok korotuksen, joka pystyttäisiin maksamaan. Annetaan lisää, ei siinä mitään. Mutta "suotakoon se hoitajille" ei perustellut kysymystäni. Esim. kaupan alan palkan korotukset lisätään luonnollisesti hintoihin. Tässä asia ei ole ihan niin selvä. Ihmisillä tuntuu karvat nousevan pystyyn kun kysyy, että mistä ne rahat ihan oikeasti otetaan? (itse olen valmis maksamaan muutaman euron suurempia hoitomaksuja, 0,5% korkeampia verojakin jos asianmukainen hoito voidaan taata)

On helppoa vaatia rahaa jos ei tiedä mistä se otetaan. En muuten ole myöskään nähnyt missään asiallista taulukkoa, jossa näkyisi juuri valmistuneen sairaanhoitajan lähtöpalkka vs 5v töissä olleen jne. puhutaan vaan keskimääräisistä ansioista, joista ei käy ilmi, että onko niissä lisät mukana vai ei. Niin, ja mielestäni lisiä ei pitäisi laskea mukaan lainkaan.

Kiin: Ymmärtääkseni hoitajat eivät ole vaatimassa parempia välineitä tai enemmän henkilökuntaa vaan lisää liksaa. "Lisää liksaa" ei paranna työoloja. Isompi palkka hyvitää hetkeksi sen, että tekee hevosen työt aasin palkalla, mutta ei lämmitä loputtomiin.

Korostan edelleen, että hoitajat ansaitsevat korotuksensa ja TOIVON, että he saavat korotuksensa.

Mutta tähän mennessä Snoopyn kommentointi siitä mihin raha menee on paras selitys mitä olen saanut.

Ja millä hinnalla työtaistelua käydään? Tarkoitus ei pyhitä keinoja. Mielummin pitkittynyt lakko kuin kiristystä ihmishengillä. Minä en ainakaan vauvaani halua uhrata jonkun ryhmän isomman palkan puolesta. Oma laskettuaika on vasta maaliskuussa, mutta huolettaa muiden puolesta sitäkin enemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
äippä:... Hoitajathan saivat jo alkuperäisissä neuvotteluissa ok korotuksen, joka pystyttäisiin maksamaan. Annetaan lisää, ei siinä mitään. Mutta "suotakoon se hoitajille" ei perustellut kysymystäni. Esim. kaupan alan palkan korotukset lisätään luonnollisesti hintoihin. Tässä asia ei ole ihan niin selvä. Ihmisillä tuntuu karvat nousevan pystyyn kun kysyy, että mistä ne rahat ihan oikeasti otetaan? (itse olen valmis maksamaan muutaman euron suurempia hoitomaksuja, 0,5% korkeampia verojakin jos asianmukainen hoito voidaan taata)

On helppoa vaatia rahaa jos ei tiedä mistä se otetaan. En muuten ole myöskään nähnyt missään asiallista taulukkoa, jossa näkyisi juuri valmistuneen sairaanhoitajan lähtöpalkka vs 5v töissä olleen jne. puhutaan vaan keskimääräisistä ansioista, joista ei käy ilmi, että onko niissä lisät mukana vai ei. Niin, ja mielestäni lisiä ei pitäisi laskea mukaan lainkaan.

Kiin: Ymmärtääkseni hoitajat eivät ole vaatimassa parempia välineitä tai enemmän henkilökuntaa vaan lisää liksaa. "Lisää liksaa" ei paranna työoloja. Isompi palkka hyvitää hetkeksi sen, että tekee hevosen työt aasin palkalla, mutta ei lämmitä loputtomiin.

Korostan edelleen, että hoitajat ansaitsevat korotuksensa ja TOIVON, että he saavat korotuksensa.

Mutta tähän mennessä Snoopyn kommentointi siitä mihin raha menee on paras selitys mitä olen saanut.

Ja millä hinnalla työtaistelua käydään? Tarkoitus ei pyhitä keinoja. Mielummin pitkittynyt lakko kuin kiristystä ihmishengillä. Minä en ainakaan vauvaani halua uhrata jonkun ryhmän isomman palkan puolesta. Oma laskettuaika on vasta maaliskuussa, mutta huolettaa muiden puolesta sitäkin enemmän.
Ai ei perustellut.. hohoijaa.. rautalangastako pitää vääntää?? Sieltä samasta kirstusta otetaan mistä esim. kansanedustajillekkin... aika vähän hekään tuottavat...
Ja mielummin pitkittynyt lakko, kerroppas nyt mitä konkreettista hyötyä on lakosta hoitoalalla?!
 

Yhteistyössä