Alkuperäinen kirjoittaja Turdus:
Olet ilmiselvästi keskusjohtoisen, holhoavan yhteiskunnan kannattaja
Sotket toistuvasti holhoamisen ja välittämisen. Ilmeisesti et tunne jälkimmäistä?
En ymmärrä, mitä hyvää siinä oli, että asutettiin kokonaisia kansakuntia rumiin betonihelvetteihin alkeellisiin oloihin, jotta tarvittaessa sai rumat rautapaikat hampaisiinsa ilmaiseksi. Kelpasi siinä jonottaa makkaraa leivän päälle ja viikonloppuna juoda halpaa vodkaa ja syödä suolakurkkua unohtaakseen surkeutensa.
Edelliseen viitaten: tässä ne huonot puolet. Niistä puhut, muita et näe tai tunne? Mikä on tilanne siellä nykyään? Parempi? Huonompi? Kaiketi näkemyksesi mukaan seurauksena mainitsemastasi "holhouksesta". No, mikä on tilanne Kapitalismin Luvatussa Maassa, Yhdysvalloissa. Huonompi? Parempi? Miten? Kenellä? Ai niin, muistakin sinun aiemmin väittäneen, ettet ihaile Yhdysvaltojen mallia? Mikä onkaan siis oma yhteiskuntaihanteesi?
Nythän se nähdään, kun osittain suljetun talouden aikana on luokkaerojen välttämiseksi luotu järjestelmä, joka ei ole suosinut yksityistä hoitoa, vaan sairaanhoitopiireittäin on karsinoitu ihmisille paikka tuottaa uusia veronmaksajia. Kun hoiturit eivät nyt tyydykään ylhäältä annettuun palkkaan, vaan mieluummin ottavat lopputilin työstään. Jopas on itku markkinoilla, kun huomataan, että vaihtoehtoja ei juuri olekaan.
Tällaisten tilanteiden syntyminen pitäisi pystyä ennaltaehkäisemään, totta. Sinä näet ilmeisesti ainoana lääkkeenä terveydenhuollon yksityistämisen? Entä se kansanosa, jolla ei edelleenkään ole yksityisiin palveluihin varaa tai jolla on varaa niihin muita vähemmän? Ihanko oikesti uskot, että yhteiskunta jossa rikkaat saavat köyhiä nopeammin ja parempaa hoitoa voi olla hyvä yhteiskunta?
Ja vaikka olisikin, niin euroakaan ei olla valmiita satsaamaan, edes omaan ja lapsen terveyteen.
Tämän keksit ties mistä. Jokainen vanhempi varmaan on valmis satsaamaan vaikka kaikki euronsa lapsensa terveyteen. Siitä ei ole kysymys. Kysymys on siitä, tulisiko tähän joutua. Vastaus on: ei.
"Koska veroja on maksettu"-mantraa hokien.
Toistat tätä, mutta totuus jää: veroja
on maksettu. Niin kuin missä tahansa, tässäkin rahoilleen tulee saada vastinetta.
Miksi matalapalkkaista työtä tekevien pitäisi olla ikuisesti naimisissa pienen palkkansa ja vuokrakaksionsa kanssa, vain siksi, että sinä saat ilmaiseksi synnyttää. Miksi on moraalitonta jättää työnsä, jos työ sattuisi juuri sillä hetkellä palvelemaan juuri sinun tarpeitasi?
Ensimmäiseen: ei miksikään. Toiseen: hoitoala on luonteeltaan sellainen, että nyt uhattu työtaistelukeino on moraaliton. Minun mittapuuni mukaan siis, sinun ei ilmeisestikään. Kyse ei muuten ole juuri minun tarpeistani, kuten edellä ilmaisin, en varmaankaan tule synnyttämään lähiaikoina. Mutta osaan ajatella niitä, jotka tulevat.
Kaikilla ei tarvitse olla keskimäärin yhtä kurjaa siksi, että joillakuilla ei tulisi paha mieli. Ihminen voi aikapitkälle valita elämänsä suuntaa, sattuman oikuista huolimatta. Siksi en itse allekirjoita sitä, että kaikki yhteiskunnassa pitää varmuuden vuoksi mitoittaa sen hitaimman, heikoimman tai laiskimman mukaan. Se aiheuttaa vain passiivisuutta omien asioiden hoidossa. Kapitalistinen yhteiskuntamalli tuo vaikeuksia vain niille, joista on mukavaa kun kaikki ajatellaan ja hoidetaan, vaikka itse ei eväänsä liikauttaisi.
Ihminen voi,
aika pitkälle, valita elämänsä suuntaa. Ja sitten aina joskus tulee tilanne, jossa ei voikaan. Mutta tämä on sinun ajattelussasi vain onneton sattuma, valitettava tieltä suistuminen, jonka ei pidä antaa pilata omaa onnenkantamoista. Ilmiselvästi näet ihmisyyden arvon tehokkuudessa ja saavutuksissa. Minä näen ihmisellä arvon sinänsä.