Odotuksen ilo kyllä menee

Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
Kiin: Ymmärtääkseni hoitajat eivät ole vaatimassa parempia välineitä tai enemmän henkilökuntaa vaan lisää liksaa. "Lisää liksaa" ei paranna työoloja. Isompi palkka hyvitää hetkeksi sen, että tekee hevosen työt aasin palkalla, mutta ei lämmitä loputtomiin.
En niin väittänytkään. Ehdotin, että säästöistä kertyneet rahat voitaisiin käyttää hoitajien palkankorotuksiin, kun täällä kerran riehutaan, että mistä ne ahneet hoitajat luulee rahojen revittävän.
Itse rakastan työtäni, vaikka sen aliarvostus välillä vituttaakin suuresti. Kunnon palkka lämmittäisi ainakin minun mieltäni ja antaisi lisämotivaatiota tehdä tätä työtä, vaikka työn määrä ei vähenisikään. "Lisää liksaa" parantaisi ainakin miun työoloja :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
Kiin: Ymmärtääkseni hoitajat eivät ole vaatimassa parempia välineitä tai enemmän henkilökuntaa vaan lisää liksaa. "Lisää liksaa" ei paranna työoloja. Isompi palkka hyvitää hetkeksi sen, että tekee hevosen työt aasin palkalla, mutta ei lämmitä loputtomiin.
En niin väittänytkään. Ehdotin, että säästöistä kertyneet rahat voitaisiin käyttää hoitajien palkankorotuksiin, kun täällä kerran riehutaan, että mistä ne ahneet hoitajat luulee rahojen revittävän.
Itse rakastan työtäni, vaikka sen aliarvostus välillä vituttaakin suuresti. Kunnon palkka lämmittäisi ainakin minun mieltäni ja antaisi lisämotivaatiota tehdä tätä työtä, vaikka työn määrä ei vähenisikään. "Lisää liksaa" parantaisi ainakin miun työoloja :D
Julkisella sektorilla on "karsittu" parinkymmenen vuoden sisään mm. sosiaali-, opetus- ja turvallisuusaloillakin, joten tällä periaatteella kaikkien näiden alojen työntekijöiden palkkoja voisi siis nostaa tuon 24%? Kiin: Sairaanhoitoalan työtä ei todellakaan aliarvosteta: kaikissa gallupeissa tms. sairaanhoitajat ovat kärkisijoilla kansalaisten arvostuksen suhteen. Toista on omalla alallani, vaikka kuulunkin tuohon "vastuullista ja vaativaa työtä tekevien, koulutettujen naisvaltaisten alojen" piiriin, sosiaalityötä kun teen. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että myös minun työhyvinvointiani parantaisi tuntuva palkankorotus nyt sovittujen sijaan. Mieluummin kuitenkin ottaisin työyhteisööni lisää vakituista henkilökuntaa, jolloin kiire ja paine vähenisi. Uskon, että silloin jaksaisin vielä paremmin tehdä työtäni. Tästä hyötyisivät myös asiakkaani.

Varsinaiseen aiheeseen palatakseni; itselläni on positiivinen usko, että asiat järjestyvät tavalla tai toisella. Toivottavasti kenelläkään ei nyt sentään kokonaan odotuksen ilo tämän vuoksi mene. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turdus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tirlitii:
Peräänkuulutetaankin vain sitä että ollaan valmiita myös itse poikkeustapauksissa ottamaan vastuu ja toimimaan sen sijaan että osoitellaan sormella muita ja vaaditaan kaikkia muita tekemään jotain.
Edes yksi, joka ymmärsi ajatuksiani. Kiitoksia vain.
Näissä ajatuksissa ei vain valitettavasti tunnu olevan realismia mukana. Miten tavallisen pienituloisen kansalaisen tulisi ottaa vastuu vaikkapa synnytyksen hoidosta tällä aikataululla? Oikeasti kiinnostaa, mikä on teidän ehdotuksenne konkreettisesta vastuunotosta? Kyllähän tätä yhteiskuntaa on yhdessä rakennettu - sanotte mitä sanotte. Ja verorahoilleen on ansainnut vastineen. Pienituloisenkin palkasta verotus vie leijonanosan. Sekin on vastuun kantamista!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Unni:
Näissä ajatuksissa ei vain valitettavasti tunnu olevan realismia mukana. Miten tavallisen pienituloisen kansalaisen tulisi ottaa vastuu vaikkapa synnytyksen hoidosta tällä aikataululla? Oikeasti kiinnostaa, mikä on teidän ehdotuksenne konkreettisesta vastuunotosta? Kyllähän tätä yhteiskuntaa on yhdessä rakennettu - sanotte mitä sanotte. Ja verorahoilleen on ansainnut vastineen. Pienituloisenkin palkasta verotus vie leijonanosan. Sekin on vastuun kantamista!
Vaikkapa ottamalla lainaa, myymällä autonsa, asuntonsa tms. ja palkkaamalla yksityisen lääkärin ja kätilön huolehtimaan loppuraskaudesta ja synnytyksestä. Joutuvathan ihmiset esim. taloja rakentaessaan ostamaan ammattilaisten palvelut. Kunnallisia, verovaroin ylläpidettyjä talonrakentajia ei liene saatavissa, vaikka kovin kätevää olisikin. Aikaahan on ollut viikkokaupalla järjestää asioita, sen sijaan, että jähmettyy paniikissa paikoilleen ja valittamaan elämän epäoikeudenmukaisuutta. Eivät ihmiset kuukausi- ja vuosikaupalla järjestele asuntolainojakaan, vaan muutamassa viikossa sinetöidään satojen tuhansien eurojen asuntokauppoja. Ihan tavalliset, työssäkäyvät ihmiset.

Eikö oma ja syntyvän lapsen terveys ole sen arvoinen, että siihen kannattaisi sijoittaa rahaa, jos poikkeusolojen takia ei kunnalliset palvelut kertakaikkiaan toimi? Miten kitinä siitä, että verorahoja vastaan kuuluu saada palveluja auttaa konkreettisesti synnytystä, jos niitä palveluja ei irtisanoutumisten takia kertakaikkiaan ole?

Itse ainakin koen elämäni ja terveyteni sen verran mielekkääksi, että mieluummin maksaisin tarvittaessa vaikka sen 11 tuhatta euroa maksavan ohitusleikkauksen itse, kuin kuolen leikkausjonoon. Jotka ovat muuten pitkiä, tälläkin hetkellä. Eikä minullakaan sellaista rahaa missään valmiina ole. Pankkiin minäkin joutuisin ja takaajia lainalle kyselemään. Tai sitten myisin vaikkapa auton. Ja jos joku sitten on vaikkapa sössinyt luottotietonsa, niin se on ollut ihan omista valinnoista kiinni ja nyt on aika vastata huonosta elämänhallinnastaan, jos ei mitenkään muka onnistu rahoittamaan edes omaa ja syntyvän lapsensa terveydenhuoltoa. Prioriteetit ovat aikanaan olleet väärät. Eikös sitä sanota, että niin makaa, kuin petaa?

Ja kun täällä nyt tuntuisi olevan liikkeellä oikeaa pelkoa tilanteessa, niin mitä konkreettista apua on yhteen ääneen jollain foorumilla itkeä tilanteen pelottavuutta ja epäoikeudenmukaisuutta? Siitä _ei ainakaan_ ole mitää apua.

Tässä on nyt kyse siitä, että haluatte ampua sanansaattajan, kun ette pidä uutisista. Ihan kuin ongelma häipyisi, jos ikäviä totuuksia ei sano ääneen. Ja se totuus tällä hetkellä on, että asianmukaista hoitoa ei välttämättä ole läheskään kaikille saatavana ja potilasturvallisuus ei ole taattu. Olipa se kuinka epäoikeudenmukaista tahansa ja veroja makseltu sitäkin varten.



 
SEE
Komppaan Turdusta.
Ei odotus voi olla pelkoa asiasta jollei itse voi mitään. Stressaamalla asiasta aiheutat lapsellesi enemmän haittaa kun tällä hetkellä yksikään Tehyläinen. Näin se vaan on. Yksilövastuu on unohtunut yhteiskuntarakenteemme taakse jossa valtio hoitaa kaiken ja aina on joku jota syyttää. Poikkeustilanne on edessämme ja oli se kenen syytä tahansa niin asialle emme täällä voi mitään. Huolen ilmaisu on ok mutta liika dramatisointi on turhaa. Kehoitaisin huolestuneita äitejä suuntaamaan ajatuksensa odotukseen ja asioihin joihin voit vaikuttaa turvataksesi lapsesi hyvinvoinnin.
 
Ymmärrän pointtinne, mutta en allekirjoita sitä nyt taikka koskaan. Minusta ihminen olentona kykenee enempään kuin tuohon jokainen vastatkoon vain itsestään -mentaliteettiin. Näin uskon ja näin haluan uskoa jatkossakin. Ja siihen pyrin vaikuttamaan.

Te sekoitatte nyt holhouksen ja huolenpidon. Jos yhteiskunta pitää huolta jäsenistään, lue: ihmiset pitävät huolta toisistaan, ei se ole holhousta vaan välittämistä.

Ja minua nyt ei sinänsä omalta kohdaltani tämänkertainen irtisanoutumisjupakka huoleta, ei pitäisi oman synnytyksen sattua tähän saumaan. Mutta ymmärränpä varsin hyvin äitejä ja isiä, joita huolettaa! Kykenen ajattelemaan muitakin kuin itseäni.

Turdus nyt todennee tähän lakonisesti, että elämä ei ole reilua :x . Mutta silti: miten kuulostaisi reilulta se, että juurikin myös omat terveys- ym. palvelunsa taatakseen pienestä palkastaan veroja maksanut perhe joutuu lisäksi myymään vaikka autonsa taikka asuntonsa saadakseen synnyttää turvallisesti? Tai oikeastaan taatakseen jonkun toisen "pienipalkkaisen" ryhmän palkankorotuksen?
 
SEE
Unni: sanoin näin "Huolen ilmaisu on ok mutta liika dramatisointi on turhaa."
Komentoin myös että pohtimalla ja ajattelemalla että tämä asia vie ilon odotukselta on mielestäni dramatisointia ja aina ei voida etsiä syyllistä vaan on keskityttävä siihen mitä minä yksilönä voin tehdä asian eteen ja miten voin vaikuttaa itse että syntymättömällä lapsella on hyvä olla. En tässä kirjoituksessa edes halua tai aio ottaa kantaa onko tilanne mielestäni oikeutettu ja keinot oikeat vaan poinntini oli että tilanne on nyt tämä ja sille me yksittäiset ihmiset emme voi mitään muuta kuin keskittyä omaan ja perheemme hyvinvointiin ja miettiä sen turvaamista jos poikkeustilanne terveydenhuoltoamme kohtaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unni:
nyt todennee tähän lakonisesti, että elämä ei ole reilua :x . Mutta silti: miten kuulostaisi reilulta se, että juurikin myös omat terveys- ym. palvelunsa taatakseen pienestä palkastaan veroja maksanut perhe joutuu lisäksi myymään vaikka autonsa taikka asuntonsa saadakseen synnyttää turvallisesti? Tai oikeastaan taatakseen jonkun toisen "pienipalkkaisen" ryhmän palkankorotuksen?
Ai miltä kuulostaa? Ihan elämältähän se kuulostaa. Eipä juuri kummallisemmalta esimerkilta, kuin vaikkapa 90-luvun alussa sama valtio, joka ensin vapautti rahamarkkinat ja mahdollisti mm. valuuttalainat yksityisillekin, päättikin devalvoida markan suurteollisuutta tukeakseen ja aiheutti tuhansien ihmisien ja heidän yritystensä polvilleenmenon asuntojen menettämisineen päivineen.

Se on vain sitä elämää. Varjopuolta tosin, mutta elämää kuitenkin. Nuorilla ihmisillä, joita synnyttävät ihmiset keskimäärit ovat, on vuosikymmeniä aikaa tienata rahat ja ostaa monta uutta autoa hätätilanteessa menetetyn tilalle. Uskon, että poikkeustilanteessa myyty auto ei korvenna mieltä samoin, kuin mahdollisesti menetetty jälkeläinen.

Et suostu nielemään tosiasiaa, että elämässä nyt ei kertakaikkiaan vain kaikki mene aina niinkuin itse haluaisi.

Ja mitä tulee käsitykseesi yhteiskunnan "välittämiseen" olet vaarallisella tiellä. Vai mitä sanot edesmenneistä itäblokin maista. Niissähän yhteiskunta piti huolta jäsenistään niin, että edelleen ihmisillä on hakusessa, mitä tarkoittaakaan vastata itse asioistaan. Asunnoista, autoista, sähkölaskuista... Uusavuttomuus ei aina tarkoita pelkästään sitä, että ei osata keittää perunoita ilman keittokirjaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turdus:
Et suostu nielemään tosiasiaa, että elämässä nyt ei kertakaikkiaan vain kaikki mene aina niinkuin itse haluaisi.
Nyt ollaan mielipide-eromme ytimessä. Elämässä ei tokikaan läheskään kaikki mene niinkuin itse haluaisimme. On asioita joihin ei voi vaikuttaa ja asioita joihin voi vaikuttaa. Tämä on niistä jälkimmäisiä. En todellakaan mukisematta mene myymään autoani, että saadaan tämä mielestäni moraaliton työtaistelu käytyä.

Itäblokki -viittauksesi on jo aika kulunut ja sitä paitsi kaukaa haettu. Ei pidä yksinkertaistaa asioita. Entisen NL:n ja liittolaistensa tavat eivät ole ainoa yhdessätoimimisen muoto. Nythän niistä nähdään nurjat puolet, mutta oli niissä hyviäkin. Asiahan voidaan periaatteessa kääntää myös päälaelleen; uusi kapitalistinen yhteiskuntajärjestys toi ongelmat ;) .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unni:
Nyt ollaan mielipide-eromme ytimessä. Elämässä ei tokikaan läheskään kaikki mene niinkuin itse haluaisimme. On asioita joihin ei voi vaikuttaa ja asioita joihin voi vaikuttaa. Tämä on niistä jälkimmäisiä. En todellakaan mukisematta mene myymään autoani, että saadaan tämä mielestäni moraaliton työtaistelu käytyä.

Itäblokki -viittauksesi on jo aika kulunut ja sitä paitsi kaukaa haettu. Ei pidä yksinkertaistaa asioita. Entisen NL:n ja liittolaistensa tavat eivät ole ainoa yhdessätoimimisen muoto. Nythän niistä nähdään nurjat puolet, mutta oli niissä hyviäkin. Asiahan voidaan periaatteessa kääntää myös päälaelleen; uusi kapitalistinen yhteiskuntajärjestys toi ongelmat ;) .
Olet ilmiselvästi keskusjohtoisen, holhoavan yhteiskunnan kannattaja, jossa ihmiset eivät saisi arvottaa itse työnsä arvoa, vaan ylemmältä taholta päätetään, mikä on sopivan moraalista kullekin ammattiryhmälle. En ymmärrä, mitä hyvää siinä oli, että asutettiin kokonaisia kansakuntia rumiin betonihelvetteihin alkeellisiin oloihin, jotta tarvittaessa sai rumat rautapaikat hampaisiinsa ilmaiseksi. Kelpasi siinä jonottaa makkaraa leivän päälle ja viikonloppuna juoda halpaa vodkaa ja syödä suolakurkkua unohtaakseen surkeutensa.

Nythän se nähdään, kun osittain suljetun talouden aikana on luokkaerojen välttämiseksi luotu järjestelmä, joka ei ole suosinut yksityistä hoitoa, vaan sairaanhoitopiireittäin on karsinoitu ihmisille paikka tuottaa uusia veronmaksajia. Kun hoiturit eivät nyt tyydykään ylhäältä annettuun palkkaan, vaan mieluummin ottavat lopputilin työstään. Jopas on itku markkinoilla, kun huomataan, että vaihtoehtoja ei juuri olekaan. Ja vaikka olisikin, niin euroakaan ei olla valmiita satsaamaan, edes omaan ja lapsen terveyteen. Mieluummin pidetään kiinni siitä keskiluokkaisuuden symbolista, 1.6 litraisesta alemman keskiluokan kauppakassista. "Koska veroja on maksettu"-mantraa hokien.

Miksi matalapalkkaista työtä tekevien pitäisi olla ikuisesti naimisissa pienen palkkansa ja vuokrakaksionsa kanssa, vain siksi, että sinä saat ilmaiseksi synnyttää. Miksi on moraalitonta jättää työnsä, jos työ sattuisi juuri sillä hetkellä palvelemaan juuri sinun tarpeitasi?

Kaikilla ei tarvitse olla keskimäärin yhtä kurjaa siksi, että joillakuilla ei tulisi paha mieli. Ihminen voi aikapitkälle valita elämänsä suuntaa, sattuman oikuista huolimatta. Siksi en itse allekirjoita sitä, että kaikki yhteiskunnassa pitää varmuuden vuoksi mitoittaa sen hitaimman, heikoimman tai laiskimman mukaan. Se aiheuttaa vain passiivisuutta omien asioiden hoidossa. Kapitalistinen yhteiskuntamalli tuo vaikeuksia vain niille, joista on mukavaa kun kaikki ajatellaan ja hoidetaan, vaikka itse ei eväänsä liikauttaisi.

 
Turdukselle ja muille hänen kanssaan samoilla linjoilla oleville kysymys:
Millaiset teidän suunnitelmanne tulevan synnytyksen suhteen ovat? Olettaen että nämä irtisanoutumiset astuvat voimaan ja hoitajat ovat edelleen irtisanoutuneina kun synnytyksenne aika koittaa. Yksityissektorille? Millä rahalla? Onko säästöjä vai otatteko tosiaan pankkilainaa niinkuin olette täällä puhuneet, vai mitenkä..? Ihan silkasta mielenkiinnosta tämä kysymys.
 
SEE
Vastaan vaikka kannanotoissani olen juuri peräänkuuluttanut että ei murehdittaisi suotta etukäteen asioita ja luotaisi pelon ilmapiiriä.

Itse henkilökohtaisesti en ole vielä edes viitsinyt asiaa miettiä ja murehtia koska irtisanomiset eivät ole vielä astuneet voimaan. Uskon että asiat järjestyy niin että irtisanomiset eivät koskaan voimaan edes tule, mutta jos eivät ja irtisanomisia ei pystytä estämään, niin en ainakaan aio odotuksen iloa menetttää vaan keskittyä siihen hetkeen ja ja tehdä itse kaikki minkä voin odotuksen aikana turvatakseni lapseni hyvinvointi. ( esim. olla murehtimasta suotta, terveelliset elämän tavat jne..)

Jos tilanne sen vaatii että minun on omilla henkilökohtaisilla toimilla turvattava lapseni hyvinvointi olen tietenkin valmis tekemään mitä vaan. Kuitenkin suurin osa synnytyksistä hoituu ilman suurta lääketieteellistä puuttumista ja jos komplikaatioita tulee onhan sairaalassa lääkärit.

Kyllä hakeudun yksityisektorille jos odotukseni aikana esiintyy riskitekijöitä, hakeutuisin ilman irtisanoutumisiakin ja millä rahalla? laina-rahalla, omaisuutta myymällä , millä rahalla tahansa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turdus:
Olet ilmiselvästi keskusjohtoisen, holhoavan yhteiskunnan kannattaja
Sotket toistuvasti holhoamisen ja välittämisen. Ilmeisesti et tunne jälkimmäistä?

En ymmärrä, mitä hyvää siinä oli, että asutettiin kokonaisia kansakuntia rumiin betonihelvetteihin alkeellisiin oloihin, jotta tarvittaessa sai rumat rautapaikat hampaisiinsa ilmaiseksi. Kelpasi siinä jonottaa makkaraa leivän päälle ja viikonloppuna juoda halpaa vodkaa ja syödä suolakurkkua unohtaakseen surkeutensa.
Edelliseen viitaten: tässä ne huonot puolet. Niistä puhut, muita et näe tai tunne? Mikä on tilanne siellä nykyään? Parempi? Huonompi? Kaiketi näkemyksesi mukaan seurauksena mainitsemastasi "holhouksesta". No, mikä on tilanne Kapitalismin Luvatussa Maassa, Yhdysvalloissa. Huonompi? Parempi? Miten? Kenellä? Ai niin, muistakin sinun aiemmin väittäneen, ettet ihaile Yhdysvaltojen mallia? Mikä onkaan siis oma yhteiskuntaihanteesi?

Nythän se nähdään, kun osittain suljetun talouden aikana on luokkaerojen välttämiseksi luotu järjestelmä, joka ei ole suosinut yksityistä hoitoa, vaan sairaanhoitopiireittäin on karsinoitu ihmisille paikka tuottaa uusia veronmaksajia. Kun hoiturit eivät nyt tyydykään ylhäältä annettuun palkkaan, vaan mieluummin ottavat lopputilin työstään. Jopas on itku markkinoilla, kun huomataan, että vaihtoehtoja ei juuri olekaan.
Tällaisten tilanteiden syntyminen pitäisi pystyä ennaltaehkäisemään, totta. Sinä näet ilmeisesti ainoana lääkkeenä terveydenhuollon yksityistämisen? Entä se kansanosa, jolla ei edelleenkään ole yksityisiin palveluihin varaa tai jolla on varaa niihin muita vähemmän? Ihanko oikesti uskot, että yhteiskunta jossa rikkaat saavat köyhiä nopeammin ja parempaa hoitoa voi olla hyvä yhteiskunta?


Ja vaikka olisikin, niin euroakaan ei olla valmiita satsaamaan, edes omaan ja lapsen terveyteen.
Tämän keksit ties mistä. Jokainen vanhempi varmaan on valmis satsaamaan vaikka kaikki euronsa lapsensa terveyteen. Siitä ei ole kysymys. Kysymys on siitä, tulisiko tähän joutua. Vastaus on: ei.


"Koska veroja on maksettu"-mantraa hokien.
Toistat tätä, mutta totuus jää: veroja on maksettu. Niin kuin missä tahansa, tässäkin rahoilleen tulee saada vastinetta.


Miksi matalapalkkaista työtä tekevien pitäisi olla ikuisesti naimisissa pienen palkkansa ja vuokrakaksionsa kanssa, vain siksi, että sinä saat ilmaiseksi synnyttää. Miksi on moraalitonta jättää työnsä, jos työ sattuisi juuri sillä hetkellä palvelemaan juuri sinun tarpeitasi?
Ensimmäiseen: ei miksikään. Toiseen: hoitoala on luonteeltaan sellainen, että nyt uhattu työtaistelukeino on moraaliton. Minun mittapuuni mukaan siis, sinun ei ilmeisestikään. Kyse ei muuten ole juuri minun tarpeistani, kuten edellä ilmaisin, en varmaankaan tule synnyttämään lähiaikoina. Mutta osaan ajatella niitä, jotka tulevat.


Kaikilla ei tarvitse olla keskimäärin yhtä kurjaa siksi, että joillakuilla ei tulisi paha mieli. Ihminen voi aikapitkälle valita elämänsä suuntaa, sattuman oikuista huolimatta. Siksi en itse allekirjoita sitä, että kaikki yhteiskunnassa pitää varmuuden vuoksi mitoittaa sen hitaimman, heikoimman tai laiskimman mukaan. Se aiheuttaa vain passiivisuutta omien asioiden hoidossa. Kapitalistinen yhteiskuntamalli tuo vaikeuksia vain niille, joista on mukavaa kun kaikki ajatellaan ja hoidetaan, vaikka itse ei eväänsä liikauttaisi.
Ihminen voi, aika pitkälle, valita elämänsä suuntaa. Ja sitten aina joskus tulee tilanne, jossa ei voikaan. Mutta tämä on sinun ajattelussasi vain onneton sattuma, valitettava tieltä suistuminen, jonka ei pidä antaa pilata omaa onnenkantamoista. Ilmiselvästi näet ihmisyyden arvon tehokkuudessa ja saavutuksissa. Minä näen ihmisellä arvon sinänsä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Turdukselle ja muille hänen kanssaan samoilla linjoilla oleville kysymys:
Millaiset teidän suunnitelmanne tulevan synnytyksen suhteen ovat? Olettaen että nämä irtisanoutumiset astuvat voimaan ja hoitajat ovat edelleen irtisanoutuneina kun synnytyksenne aika koittaa. Yksityissektorille? Millä rahalla? Onko säästöjä vai otatteko tosiaan pankkilainaa niinkuin olette täällä puhuneet, vai mitenkä..? Ihan silkasta mielenkiinnosta tämä kysymys.
Kuten aiemmin jo kirjoitin, itse olen valmis käyttämään omaa rahaa, omasta kukkarosta omaan ja perheeni terveyteen. Tarvittaessa sitten lainarahalla tai omaisuutta myymällä. Ei nämä asiat yksityisestikään kymmeniä tuhansia maksa, paitsi aivan poikkeustapauksissa. Ja vaikka maksaisi, mitä sitten? Monella aivan tavallisella perheellä on kaksi autoa, jotka voivat maksaa 20t euroa kappale ja pari- kolmesataatuhatta asuntolainaa ja nyt ei sitten olisi varaa maksaa terveydestä?

Jos työelämää on jäljellä 30+jotain vuotta, niin eiköhän siinä ajassa ehdi yhdet synnytysrahat tarvittaessa tienaamaan ja maksamaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Turdus:
Monella aivan tavallisella perheellä on kaksi autoa, jotka voivat maksaa 20t euroa kappale ja pari- kolmesataatuhatta asuntolainaa ja nyt ei sitten olisi varaa maksaa terveydestä?
Tässä tulee taas näitä yleistyksiä: monella tavallisella perheellä ( teidän perheellänne? ;) ). Monella ei ole. Joillakin ei ole autoa ollenkaan. Eikä edes asuntoa :eek: . Ai niin, mutta voi pyytää takaajan sitten lainalleen? Ihanko oikeasti mielestäsi ehdottelet järkeviä? Ja kaikki tämä vain jotta joku toinen ammattiryhmä saisi lisää liksaa??



 

Vuolaaseen keskusteluun sen kummemmin puuttumatta: Antakaapa vinkkejä missä voi synnyttää yksityisesti? Onko vain sektiot mahdollisia?

Tässä taitaa aika loppua kesken, kun ei aikaisemmin tajunnut suosiolla yksityiselle puolelle siirtyä...koska ainakin Oulussa yksityispuoli oli ihan tukossa, kun sitä selvittelin taannoin. Ja erityismaksuluokan asiakkaita asiakkaita ei kuulemma juurikaan enää oteta (mehiläisessä ainakaan) ja gynekossa seuraava vapaa erikoislääkärinaikakin vasta marraskuun lopussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unni:
Tässä tulee taas näitä yleistyksiä: monella tavallisella perheellä ( teidän perheellänne? ;) ). Monella ei ole. Joillakin ei ole autoa ollenkaan. Eikä edes asuntoa :eek: . Ai niin, mutta voi pyytää takaajan sitten lainalleen? Ihanko oikeasti mielestäsi ehdottelet järkeviä? Ja kaikki tämä vain jotta joku toinen ammattiryhmä saisi lisää liksaa??
Jospa sinä sitten maailmoja syleilevänä humanistina kerrot, miksi jokin ammattiryhmä pitäisi ilmeisesti pakottaa moraaliin tai muuhun kirjoittamattomaan koodiin vedoten työhönsä pienemmällä palkalla, mitä kyseisen työn tekijä katsoo sopivaksi vastineeksi työpanoksestaan? Jospa vain eivät suostu enää siihen?

Miksi ehdotus siitä, että jonkun palveluista joutuisi maksamaan omasta kukkarostaan ei ole järkevä. Ei terveyspalvelut poikkea mitenkään vaikkapa opetuksesta, palonsammutuksesta tai ikkunan maalaamisesta. Toinen osaa jotain ja tekee sitä rahaa vastaa toiselle, joka osaa jotain muuta. Nyt hoitsut katsovat, että eivät enää tee X-eurolla, vaan mieluummin irtisanoutuvat koko työstään.

Eikä kaikilla ole autoa tai kotia tai jotain muuta mitä jollain muulla on. Entäs sitten?



 
Alkuperäinen kirjoittaja Turdus:
Jospa sinä sitten maailmoja syleilevänä humanistina kerrot, miksi jokin ammattiryhmä pitäisi ilmeisesti pakottaa moraaliin tai muuhun kirjoittamattomaan koodiin vedoten työhönsä pienemmällä palkalla, mitä kyseisen työn tekijä katsoo sopivaksi vastineeksi työpanoksestaan?
Unohdat nyt, että en vastusta hoitajien palkankorotuksia, vaan kannatan niitä. Vastustan keinoa, jolla työtaistelussa nyt aiotaan edetä.


Miksi ehdotus siitä, että jonkun palveluista joutuisi maksamaan omasta kukkarostaan ei ole järkevä.
Koska ihmisten maksukyky vaihtelee, peruspalveluita ei tule joutua kokonaan itse maksamaan. Peruspalvelujen saatavuudessa ihmisten tulee olla tasa-arvoisia.


Eikä kaikilla ole autoa tai kotia tai jotain muuta mitä jollain muulla on. Entäs sitten?
Minä en ole entäs sitten -ihminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pirta:
Vuolaaseen keskusteluun sen kummemmin puuttumatta: Antakaapa vinkkejä missä voi synnyttää yksityisesti? Onko vain sektiot mahdollisia?
Korjatkoon joku, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Suomessa ei voi synnyttää yksityisellä puolella.

Jos irtisanoutumisiin mennään, lie yksityinen puoli todellakin niin kuormitettu, että ihan heti on turha lääkäriaikaakaan odottaa.


 
Itse yritin heti ottaa selvää yksityisellä synnytyksestä kun kävi ilmi että voi irtisanoutumiset toteutua, ja tosiaan Suomessa ei ole missään mahdollista synnyttää yksityisessä sairaalassa, eli ehkä sinä Turdus nyt sitten valaiset meitä tyhmempiä että mihin sitä pitäisi mennä synnyttämään?

Itse olisin täysin valmis maksamaan vaikka mitä summia saadakseni varmuuden että kaikki tehdään pienen eteen synnytyksessä, ei vaan näytä olevan mahdollista täällä. Tuskin Turduskaan tarkoitti että pitäisi lähteä ulkomaille synnyttämään? Ja jos tarkoitti niin onnea vaan, helppo lähteä muualle kun kielimuurikin tulee vastaan aika nopeasti, vai voiko joku "tavallinen" ihminen sanoa että tietää raskauteen liittyvää termistöä jollain muulla kielellä tarpeeksi kommunikoidakseen muiden kanssa?

Ja itse asiaan vielä, kannatan kyllä sairaanhoitajille parempia palkkoja mutta en näillä keinoin enkä todellakaan tällä aikataululla. Ei valtiolla ole varaa tästä vain alle kolmessa vuodessa nostaa yli sadan tuhannen ihmisen palkkoja 24 %. En minä ainakaan tahdo maksaa veroja enää yhtään enempää tämän takia (nyt jo melkein 50 %). Olen sitä mieltä että joku Suomen ja Yhdysvaltojen systeemien välimaasto olisi hyvä, itse ainakin maksaisin hyvin tyytyväisenä yksityiselle sektorille sairaanhoidostani jos tietäisin että sitten veroprosenttini vastaavasti tippuisi.

Tiesittekö muuten että Suomessa on suhteessa paljon enemmän sairaanhoitajia kun esim. Ruotsissa? Ja kuten hesarikin uutisoi tuossa ehkä noin viikko sitten niin hoitajien määrä on melkein kaksinkertaistunut 90-luvun alusta, ja kuitenkin hoitajat valittavat koko ajan kun on kiire ja ei ehdi ja pysty. Eli ne lisähoitajat ovat siis täysin väärillä osastoilla vai mistä tämä johtuu? Ehkä johdon pitäisi lähteä oppiretkelle Ruotsiin katsomaan miten saadaan tehokkaasti sairaanhoito pyörimään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Turdukselle ja muille hänen kanssaan samoilla linjoilla oleville kysymys:
Millaiset teidän suunnitelmanne tulevan synnytyksen suhteen ovat? Olettaen että nämä irtisanoutumiset astuvat voimaan ja hoitajat ovat edelleen irtisanoutuneina kun synnytyksenne aika koittaa. Yksityissektorille? Millä rahalla? Onko säästöjä vai otatteko tosiaan pankkilainaa niinkuin olette täällä puhuneet, vai mitenkä..? Ihan silkasta mielenkiinnosta tämä kysymys.
Mitä suunnitelmia pieni ihminen tässä nyt voisi laatia, vielä kun asuu ns. hevonkuusessa?????? La 18.11., esikoista odottelen. ainoa mihin voin turvautua on luottamus siihen että kaikki vaan menee ok. Toki aion yrittää että jos "kotikonstein" (= 3 s:n sääntö + vyöhyketerapiaa) pikkuinen tulisi maailmaan ennen 18.11. mutta ekan lapsen kanssa vissiin aina menee yliaikaiseksi ihan sama mitä tekee tai ei tee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Iita07:
Itse yritin heti ottaa selvää yksityisellä synnytyksestä kun kävi ilmi että voi irtisanoutumiset toteutua, ja tosiaan Suomessa ei ole missään mahdollista synnyttää yksityisessä sairaalassa, eli ehkä sinä Turdus nyt sitten valaiset meitä tyhmempiä että mihin sitä pitäisi mennä synnyttämään?

Itse olisin täysin valmis maksamaan vaikka mitä summia saadakseni varmuuden että kaikki tehdään pienen eteen synnytyksessä, ei vaan näytä olevan mahdollista täällä. Tuskin Turduskaan tarkoitti että pitäisi lähteä ulkomaille synnyttämään? Ja jos tarkoitti niin onnea vaan, helppo lähteä muualle kun kielimuurikin tulee vastaan aika nopeasti, vai voiko joku "tavallinen" ihminen sanoa että tietää raskauteen liittyvää termistöä jollain muulla kielellä tarpeeksi kommunikoidakseen muiden kanssa?

Ja itse asiaan vielä, kannatan kyllä sairaanhoitajille parempia palkkoja mutta en näillä keinoin enkä todellakaan tällä aikataululla. Ei valtiolla ole varaa tästä vain alle kolmessa vuodessa nostaa yli sadan tuhannen ihmisen palkkoja 24 %. En minä ainakaan tahdo maksaa veroja enää yhtään enempää tämän takia (nyt jo melkein 50 %). Olen sitä mieltä että joku Suomen ja Yhdysvaltojen systeemien välimaasto olisi hyvä, itse ainakin maksaisin hyvin tyytyväisenä yksityiselle sektorille sairaanhoidostani jos tietäisin että sitten veroprosenttini vastaavasti tippuisi.

Tiesittekö muuten että Suomessa on suhteessa paljon enemmän sairaanhoitajia kun esim. Ruotsissa? Ja kuten hesarikin uutisoi tuossa ehkä noin viikko sitten niin hoitajien määrä on melkein kaksinkertaistunut 90-luvun alusta, ja kuitenkin hoitajat valittavat koko ajan kun on kiire ja ei ehdi ja pysty. Eli ne lisähoitajat ovat siis täysin väärillä osastoilla vai mistä tämä johtuu? Ehkä johdon pitäisi lähteä oppiretkelle Ruotsiin katsomaan miten saadaan tehokkaasti sairaanhoito pyörimään.
Miun täti on kätilö ja ollut alalla 25 vuotta, häneltä tuli yksi ainoa vinkki miulle: mene ruotsiin synnyttämään! Miulla olisi kyllä tuttuja Ruotsissa, mutta-mutta...siltikin tuo tuntuu aika radikaalilta vaihtoehdolta.
 
kenenkään synnytystä ei todellakaan jätetä hoitamatta ja se on varma, tulevien viikkojen aikana tulee ratkaisu varmasti löytymään!! itse sairaanhoitajana sanon teille, jotka miettii että "ei se raha sitä työmäärää vähennä jne" noh ei muuta kun kouluttautumaan alalle, kun niitä ammattitaitoisia sairaanhoitajia ei yksinkertaisesti ole. Koittakaa ymmärtää myös se että sairaanhoitaja ei ole mikään yleispätevä nimike kaikille valkoisissa takeissa kulkeville. Eli voin vaikka vannoa ettei omassa työpaikassani leikkaus salissa pärjää yksikään sairaanhoitaja edes 30 vuoden kokemuksen omaava jos ei ole päivääkään leikkurissa ollut. Mutta tosiaan lämpimästi tervetuloa kokeilemaan tuon työn ihanuutta. taas on yksi sijaisuus vapaana haluavalle, kun itse jäin äitiyslomalle vink vink.. ei kannata kamalasti itkeä kun ei tiedä mistä puhuu, mutta kaikki aikanaan!!
 

Yhteistyössä