[QUOTE="random";28864735]Se on totta, että yhä nykyäänkin vanhempien pitäisi olla oppineempia kuin kaikki eri alojen lääkärit yhteensä, mikäli mielivät saada lapselleen asianmukaiset tutkimukset ja sitä kautta diagnoosi (jota ilman kaikki on ihan helvetin vaikeaa).
Meilläkin aina ennen neuron polin käyntiä itse luin yökaudet lääkärikirjoista ja netistä, mikä lapsella mahdollisesti voisi olla, ja sitten kyselin vastaanotolla, voisiko kyse olla tuosta tai tästä. Usein vastaus oli kyllä, ja sitten piti vielä tiedustella, voisiko asiaa sitten kenties tutkia. Enhän mä itse sillä diagnoosilla mitään tee, mutta kun se tahdoo olla edellytys kaikkiin tukiin, joiden takana taas on kaikki kuntoutus ja lääkitys.
Monesti tuota rumbaa käydessäni mietin, miten ihmeessä pärjäävät vanhemmat, jotka eivät jaksa/ehdi/osaa opiskella kaikkea itse, kysellä, ihmetellä, vaatia, inttää... Tahtoo nimittäin olla niin, että yhtään mitään ei tehdä, odotellaan vaan ihmettä, elleivät vanhemmat ole äärimmäisen valveutuneita ja ellei heillä ole voimia tai mahdollisuuksia olla ihan helvetin v****maisia. (Ja tämäkin pitää tietysti tehdä huolella: ei saa olla suoraan ilkeä vaan esittää asioita "tyhmänä" kysellen, ettei tule loukanneeksi jonkun asioihin vaikuttamaan pystyvän tunteita.) Ei, eipä todellakaan ole ikävä tuota aikaa.
Voimia teille, toivottavasti tilanne selviää tavalla tai toisella![/QUOTE]
Tämä kuulostaa tutulta. Minulla ei ole erityislasta, mutta itselläni on (yhä diagnisoimaton) sairaus. Koska helppoa ja nopeaa vastausta oireisiini ei löytynyt, lääkärini ei halunnut tutkia enempää, vaan antaa asian olla. Aivan kuin parantuisin yhtäkkiä sillä, että mitään diagnoosia en saa.
Ja jos lääkärille itse ehdottaa jotain tai kertoo lukeneensa jostain sairaudesta, joka voisi sopia oireisiin, saa olla varovainen, että lääkäri ei loukkaannu, koska hänhän on se asiantuntija... (Mutta miksi minä olen se, joka tekee kaiken työn?) Lopulta sitä alkaa ajattelemaan, että on hullu tai luulosairas tai väsyy ja antaa olla.
Psykiatrinen hoito on ainakin Suomessa monesti suoraan sanottuna teennäistä paskalässytystä, josta ei ole mitään hyötyä kenellekään. Vaadi neurologisia tutkimuksia ja kunnon psykiatreja, ei mitään hemmetin lässyttäjiä.