Nyt palo hermo ja lapselle jäi tasan yksi lelu, unikaveri. Muut lähti varastoon

HNGH, kaamee kitinä lelujen siivouksesta tänään taas, vaikka luoja soikoon tietää, että se on JOKA ILTAINEN homma. Olen yrittänyt saada tajuamaan että niitä kannattaa siivoilla välillä, muistutan asiasta ja saattaa ehkä kaks lelua laittaa koppaan siinä sitten. Ehkä 2-3kertaa viikossa siivoaminen sujuu ja muuten ei mee millään jakeluun. Ei juttelemalla, komentamalla, houkuttelemalla, apua tarjoamalla ja joskus joutuu jäähylle jos oikein skitsoaa, ei auta sitten mikään. :stick: Jospa tän jälkeen menis perille tuonne söpöön pikku-päähän, että kannattaa ehkä totella, varsinkin kun tänäänkin oli kyse ehkä 20 lelusta..

Vihdoin palo käämi ja siivosin kaikki lelut ja vein suoraan pois talosta, voitte kuvitella huudon määrän. Jonkun mielestä olen nyt se maailman julmin ja kamalin äiti, mutta oikeastaan ei haittaa, joku roti tähän hommaan saatava.

Tosin kaikki kirjat jäi huoneeseen, koska ne aina siivoaa hyllyyn takas katsomisen jälkeen. Että sillä on muutama kirja-päivä tiedossa nyt.
 
"Hmm"
Eiköhän joku muu rangaistus olisi ollut paikallaan.
Lapselle lelut ovat tärkeitä, hänen tavaroitaan kodissa.

Mitä jos miehesi vetäisi pultit koneella istumisestasi. Ottaisi tietsikan kainaloon ja veisi varastonhyllylle muutamaksi päiväksi
 
Alkuperäinen kirjoittaja ikä?;29488846:
Minkä ikäisestä lapsesta on kyse?
Lähes 5v. Ja ennenkuin tullaan urputtamaan ettei noin pieni voi tehdä sitä ja tätä, niin kyllä voi. Osaa vallan mainiosti viitsiessään siivota jälkensä kun on niin opetettu aina, sekä tietää miksi ne lelut siivotaan pois. Nyt kyse vaan siitä ihanasta sääntöjä vastaan kitisemisestä.

Ja AIVAN varmasi joku sanoo että ls-ilmon paikka.. :LOL:
 
[QUOTE="Hmm";29488842]Eiköhän joku muu rangaistus olisi ollut paikallaan.
Lapselle lelut ovat tärkeitä, hänen tavaroitaan kodissa.

Mitä jos miehesi vetäisi pultit koneella istumisestasi. Ottaisi tietsikan kainaloon ja veisi varastonhyllylle muutamaksi päiväksi[/QUOTE]

Heti kun käyttäydyn tän koneen kanssa samanlailla kuin lapsi lelujen kanssa suuttuessaan (eli saattaa potkia, heitellä yms), niin toivottavasti ottaa koneen multa pois :saint: ;)
 
"Juups"
Meillä on sama systeemi vaikka lapsi on "vasta" pikkasen vaille 3v. Lelujen siivoamisen kanssa ei nykyään olekaan juuri ongelmaa, lapsi alkaa pyydettäessä korjaamaan lelujaan pois vanhemman avustaessa (joo, ei joudu yksin siivoamaan). Samoin jos suuttuessaan heittää lelun seinään, lattialle tms., lähtee lelu jäähylle. Välillä jäähy"varasto" on aika täynnä, mutta aika hyvin tepsii jo muistutus siitä mitä leluille tapahtuu jos ne jättää levälleen.
 
"mamma"
Aivan oikein.... kyllä alkaa pikkuhiljaa oppimaan, että lelut siivotaan päivän päätteeksi... viet vaikka huomenna pari lelua hänelle.. ja siitä eteenpäin lisäät niitä sitä mukaan kun osaa siivota ne edelliset pois lattialta lojumasta. Itse laitoin joskus lelut "roskikseen" kun ei ymmärretty siivota vaikka kuinka rohkaistiin ja tarjottiin jopa apua :D .... Kyllä seuraavina päivinä siivous maistui kun vihdoin sai ne lelunsa sieltä "roskiksesta" pois! Nykyään ei tuota ongelmaa kahden lapsen kanssa ole... toinen 4 ja toinen 7. Nätisti siivoavat ilman kehotusta jälkensä. Toinen juttu on se, ettei toista leikkiä aloita ennen kun edellinen on siivottu pois! :) Tuo yksi leikki kerrallaan juttu toimii meillä todella hyvin!
 
  • Tykkää
Reactions: Tähkäpää-90
velma
mites mamma määrittelee yhen leikin kerrallaan? kato ku samassa leikissä saattaa olla vaikka ja mitä. ootkos sanomassa että ei ette saa ottaa autoja nukeille ennneku siivootte nuket pois.. ette saa ottaa leegoja ja rakentaa niistä taloa ennenku siivootte edelliset pois. jeesus onneksi mä en ollut tollasen äidin lapsi! sain rakentaa vaikka koko olohuoneen täyteen majoja ja jos ne oli tärkeitä sain jatkaa seuraavana päivänä.

meillä lapset saa olla lapsia ja leikkiä rauhassa, illalla sitte siivoovat ne millä ei aio aamulla leikkii.

mammalla on aika natsimeininkiä,tosi rentoa
 
Mä en
...voi vaatia lapselta siisteyttä koska ei me vanhemmatkaan olla siistejä :D Silti kaikki viihtyy meillä, me itse ja läheiset. Kyllä välillä hermo menee ja riehun täällä sotkusta mutta keksin niin paljon muutakin kivaa tekemistä arki-illoille kuin siivoaminen. Ei meillä silti mitään törkyistä ole, normisti siivotaan joka viikko 1- 2 krt mutta epäjärjestys on kova ja tavarat ei löydä arkena paikalleen. Ja meilläkin saa lapsi jatkaa leikkejä seuraavana päivänä korjaamatta välissä lelujaan pois.
 
Näin
Kyllä minäkin tuota aika natsimeininkinä pidän, kun kyse on noin pienestä lapsesta. Melkein 5 on ihan pikkuinen vielä. Jos kouluikäinen ei siivoa huonettaan vaikka käsketään, rangaistukset voi olla vähän isompia. Mutta ei meillä ole koskaan tarvinnut joka ilta leluja pois siivota, kunhan siivoaa silloin kun olen imuroimassa.
 
"Rilla"
Eihän tuossa mitään, jos vaan ETUKÄTEEN VAROITIT lasta ja selvästi kerroit, mitä taphtuu jos lelut eivät nätisti mene paikoilleen. Sitten en ymmärrä, jos vaan suutuspäissäsi hait jätesäkin ja aloit lappamaan tavaraa. Mutta entäs nyt? Millä lapsi leikkii jatkossa? Miten saa lelunsa takaisin vai saako ensinkään?
 
"vieras."
Jos varoituksen jälkeen olisi ne levällään olleet lelut otettu jäähylle, ymmärtäisin rangaistuksen. Mutta jos vietiin laatikoistakin paikoillaan olleet lelut, pidän tuota kohtuuttomana. Jos tuolle linjalle lähtee, niin aseet on äkkiä käytetty.

Meillä saa kyllä jäädä leikit odottamaan seuraavaa päivää, en jaksa stressata moisella. Luulen, että näin on kaikilla mukavampaa kun ei tuollaisista asioista tarvi joka ilta tapella.
 
Jokaisella totta kai on oma tyyli siivouksessa, meillä on aina ollut että lelut pois illalla. Legorakennelmat yms. sen tyyliset SAA OLLA yön yli, kun tiedän että tosiaan jatkaa leikkiä seuraavana päivänä. Jos siis on kesken, jos legot on ihan missä sattuu (selkeästi ei ole leikkiä kesken) niin silloin ne kerätään. Ja kyllä tuo lapsi osaa kertoa mikä leikki on kesken kysyttäessä, vastaukseksi ei tosin kelpaa "leikin näillä kaikilla huomenna". Suurin osa leluista laitetaan paikalleen.

Niin me vanhemmatkin siivotaan jälkemme, eli tavarat menee illalla viimeistään oikeisiin paikkoihin. Eli lapsi kyllä tietää miten tässä perheessä käyttäydytään siivouksen kanssa. :) Paljon viihtyisämpää _minun_ mielestä, kun ei ole kaikki levällään, tästä voi jokainen olla eri mieltä.

Ja haloo, tietysti lapselle selitettin mitä leluille tapahtuu jos niitä ei siivoa :LOL: Ja vielä suurempi haloo, tietysti saa lelut takaisin. Ei tosin kerralla, saa osan tänään illalla ja lisää saa jos niiden keräys onnistuu nätisti ja kiukuttelematta. Eilen ja tänään ollaankin jo paljon tästä juteltu lapsen kanssa, ymmärtää kyllä miksi lelut lähti. Ja ymmärtää myös sen että kun ne saa takaisin, on noudatettava siivous-pyyntöä. 5v on sen verran iso että ymmärtää kyllä tämän(kin) asian. :)
 
"Jenis"
No johan on taas kommentteja. Jos mä käyttäytyisin omien tavaroideni kanssa kun lapset - jättäisin vaatteet läjään lattialle, kylväisin tärkeät "leluni" pitkin ja poikin ja saisin itkupotkuraivarin kun ne on sitten hukassa - todellakin mulle saisi siitä sanoa ja alkaa toimenpiteisiin, jos en uskoisi :D Meillä on kaikilla samat säännöt tässä talossa: omista tavaroista pidetään huoli, ja ne siivotaan oikeille paikoille pyydettäessä. Ei joka ilta, mutta silloin kun tarve on.

Mä olen kertaalleen tyhjentänyt lastenhuoneen kaikista leluista, kun toistuvista pyynnöistä huolimatta ne ei alkaneet laatikoihin siirtyä. Ei muuten oo sen jälkeen tarvinnut asiasta neuvotella. Lapset sai yhden setin kerrallaan takaisin, ennalta sovitulla tavalla. Ja ainoastaan sen jälkeen, kun edellisen setin tavarat oli siivottu omille paikoilleen. Hyi minua, natsiäiti!
 
kannatan sitä että sama leikki jatkuu mahdollisimman pitkään joten tuollainen siivoaminen ei meillä onnistu. Kerran viikossa pitää siivota porukalla (minä autan) ja imuroidaan ja pyyhitään pölyjä (lapsikin pyyhkii ja oikein tomerasti kopistaa mattoja) ja sitten voi rakennella viikoksi uuden leikin. Ei ole vaihtoehtoa JOS ei siivoakkaan. JOS ei ottaudu siivoukseen kehoituksesta menen lapsen kanssa huoneeseen ja alan ihan kädestä pitäen auttamaan. Ota auto, laita vihreään koriin jne. Meneehän tähän joskus aikaa, mutta en jaksa keksiä mitää kiristysjuttuja.. Joskus vetoan tunteisiin (äidillä on vähän paha mieli kun joutuu siivoamaan yksin, ei ole reilua). Viikkosiivouksen palkinto on kahvit ja mehut pullan kanssa jotka juodaan yhdessä kun tulee valmista. Eikös tuolta lelujen ottamiselta menen äkkiä pohja kun ne saa takaisin ennemmin tai myöhemmin..
 
"Jenis"
kannatan sitä että sama leikki jatkuu mahdollisimman pitkään joten tuollainen siivoaminen ei meillä onnistu. Kerran viikossa pitää siivota porukalla (minä autan) ja imuroidaan ja pyyhitään pölyjä (lapsikin pyyhkii ja oikein tomerasti kopistaa mattoja) ja sitten voi rakennella viikoksi uuden leikin. Ei ole vaihtoehtoa JOS ei siivoakkaan. JOS ei ottaudu siivoukseen kehoituksesta menen lapsen kanssa huoneeseen ja alan ihan kädestä pitäen auttamaan. Ota auto, laita vihreään koriin jne. Meneehän tähän joskus aikaa, mutta en jaksa keksiä mitää kiristysjuttuja.. Joskus vetoan tunteisiin (äidillä on vähän paha mieli kun joutuu siivoamaan yksin, ei ole reilua). Viikkosiivouksen palkinto on kahvit ja mehut pullan kanssa jotka juodaan yhdessä kun tulee valmista. Eikös tuolta lelujen ottamiselta menen äkkiä pohja kun ne saa takaisin ennemmin tai myöhemmin..
No, mun lapset on 4 ja 6, ei ne tarvitse enää mitään kädestä pitäen-opastusta. Pitäähän se jossain vaiheessa oppia ihan itse pitämään paikat siistinä, toinen menee jo kouluun syksyllä. Mutta kuten sanottua, ei meilläkään joka ilta tarvitse kerätä leikkejä pois, ja esim. lastenhuoneen pöydällä voi olla legorakennelmat pitkäänkin. Perussiistiä kuitenkin pyritään pitämään.
 
[QUOTE="Jenis";29491202]No, mun lapset on 4 ja 6, ei ne tarvitse enää mitään kädestä pitäen-opastusta. Pitäähän se jossain vaiheessa oppia ihan itse pitämään paikat siistinä, toinen menee jo kouluun syksyllä. Mutta kuten sanottua, ei meilläkään joka ilta tarvitse kerätä leikkejä pois, ja esim. lastenhuoneen pöydällä voi olla legorakennelmat pitkäänkin. Perussiistiä kuitenkin pyritään pitämään.[/QUOTE]

Tyttäreni täyttää 9-vuotta helmikuussa ja välillä pitää ihan kädestä pitäen auttaa laittamaan koulua varten kamat. Kulkea perässä ja hoputtaa, ota jumppapussi, laita sinne pyyhe. Tai hakea sohvalle jumittunut lapsi siivoamaan ihan kädestä kiinni pitäen kun kehoitukseen vastataan vain "joo, oota, ihan kohta". Monesti koululaisen vaatteet on mytyssä eteisessä ja ensin kehoitus siivoamaan ja mitä sitten?? Laitetaan vaatteet roskiin ja saa kulkea alasti?? Vai pelikielto (miten liittyi vaatteisiin??) Mielummin haen lapsen ja talutan nätisit kädestä eteiseen ja sanon uudelleen et ottaisitko nyt nuo ja viet paikoilleen.. En vaan tajua uhkailua.. Nyt jos et heti tule laittamaan reppua valmiiksi niin otan kännykän pois.. Voin olla ihan hakoteillä mutta jotenkin kiristys ja uhkailu on semmoinen tapa jonka lapsena oppii ja siirtää herkästi parisuhteeseen ja ystävyyssuhteisiin. Kuuleehan noita.. "Jos et ala siivoamaan niin otan avioeron", "jos et oo mun kaa tänään niin rollin kaikille et pissasit housuun eilen"... Kun se asia on tehtävä kuitenkin, niin mielummin TEHDÄÄN se kuin aloitetaan riita ja huuto ja uhkailu josta tulee itsellekin paska fiilis.
 
L@ur@, sen verran tuota omaa lastani tunnen, että eiköhän yksi tälläinen täys-tyhjennys riitä. :)

Ja tuo lapsi on tosi innokas siivous-apulainen kaikessa muussa paitsi omissa tavaroissaan välillä. :D Rakastaa imurointia ja pölyjen pyyhintää, laittaa ruokailuvälineet paikoilleen pesun jälkeen jne jne jne. 1-2 kertaa viikossa on sitten ns. kunnon siivous, jolloin ne lelutkin on pakko ottaa lattioilta pois, muuten menee imuriin. :p
 
  • Tykkää
Reactions: L@ur@
Millaisia "rangaistuksia" L@ur@ käytät?

Ja jos luit aloituksen, niin siinähän taisi olla että ennen tuota käytin muita keinoja paljonkin :) Eli tietenkään heti ekasta ei tule mitään "rangaistusta", vaan se on se aikalailla viimeinen keino. Ja en ymmärrä miten nuo vaate-sotkut aiheuttaisi alasti-kulkemisen tai kännykän menetyksen. Aika outoa jos niin joku oikeasti toimii. ;)
 
"Jenis"
Tyttäreni täyttää 9-vuotta helmikuussa ja välillä pitää ihan kädestä pitäen auttaa laittamaan koulua varten kamat. Kulkea perässä ja hoputtaa, ota jumppapussi, laita sinne pyyhe. Tai hakea sohvalle jumittunut lapsi siivoamaan ihan kädestä kiinni pitäen kun kehoitukseen vastataan vain "joo, oota, ihan kohta". Monesti koululaisen vaatteet on mytyssä eteisessä ja ensin kehoitus siivoamaan ja mitä sitten?? Laitetaan vaatteet roskiin ja saa kulkea alasti?? Vai pelikielto (miten liittyi vaatteisiin??) Mielummin haen lapsen ja talutan nätisit kädestä eteiseen ja sanon uudelleen et ottaisitko nyt nuo ja viet paikoilleen.. En vaan tajua uhkailua.. Nyt jos et heti tule laittamaan reppua valmiiksi niin otan kännykän pois.. Voin olla ihan hakoteillä mutta jotenkin kiristys ja uhkailu on semmoinen tapa jonka lapsena oppii ja siirtää herkästi parisuhteeseen ja ystävyyssuhteisiin. Kuuleehan noita.. "Jos et ala siivoamaan niin otan avioeron", "jos et oo mun kaa tänään niin rollin kaikille et pissasit housuun eilen"... Kun se asia on tehtävä kuitenkin, niin mielummin TEHDÄÄN se kuin aloitetaan riita ja huuto ja uhkailu josta tulee itsellekin paska fiilis.
Olen varmaan jotenkin naivi, kun kuvittelen että 9-vuotiaan pitäisi jo hanskata tuollaiset jutut. Kun meillä 6-vuotiaskin osaa pyynnöstä kerätä vaatteensa ja tavaransa, ihan ilman uhkailua. Minkäikäisen ajattelet voivan pystyä itsenäisesti pakkaamaan esim. koulussa tarvittavat tavarat? Teettekö läksytkin yhdessä?
 
  • Tykkää
Reactions: Tähkäpää-90

Yhteistyössä