Nyt palo hermo ja lapselle jäi tasan yksi lelu, unikaveri. Muut lähti varastoon

"-p-"
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29489693:
Kyllä minäkin tuota aika natsimeininkinä pidän, kun kyse on noin pienestä lapsesta. Melkein 5 on ihan pikkuinen vielä. Jos kouluikäinen ei siivoa huonettaan vaikka käsketään, rangaistukset voi olla vähän isompia. Mutta ei meillä ole koskaan tarvinnut joka ilta leluja pois siivota, kunhan siivoaa silloin kun olen imuroimassa.
Jaa. Kyllä meillä vähän yli 3-vuotias kans siivoaa jo lelujaan pois. Joskus imuroimisen tieltä ja joskus ihan vain siksi, että olohuoneessa ei enää ole lattialla tilaa edes kävellä. Jonkin aikaa siitä vängättiin, mutta homma alkoi sujua sen jälkeen kun lelut alkoivat vähentyä just noiden "lelujäähyjen" takia. Lapsen voi opettaa tekemään osansa kotihommissa. Tietysti iän mukaan ja niin, että autetaan, mutta 5-vuotias on kyllä jo täysin kykenevä siivoamaan omat lelunsa laatikoihin.
 
[QUOTE="Jenis";29491363]Olen varmaan jotenkin naivi, kun kuvittelen että 9-vuotiaan pitäisi jo hanskata tuollaiset jutut. Kun meillä 6-vuotiaskin osaa pyynnöstä kerätä vaatteensa ja tavaransa, ihan ilman uhkailua. Minkäikäisen ajattelet voivan pystyä itsenäisesti pakkaamaan esim. koulussa tarvittavat tavarat? Teettekö läksytkin yhdessä?[/QUOTE]

Luulen että vielä teinit tarvitsevat ohjausta. Esim.kysellään luitko kokeeseen, lueppa nyt ennen harkkoja ja voin kysellä sitten illemmalla. Tai reissuun lähtiessä voi muistuttaa tuliko astmasuihke mukaan ja onko kännykkään laturia jne. Kyllä tuon ysi veen kanssa katson että teki läksyt ja jos on tyhjää kohtaa niin pyydän vielä miettimään ja katsotaan yhdessä. Kyllä ala-asteikäinen tarvitsee ohjausta. Huomasin et sutasee hampaatkin pestä aika tiuhaan ja sitten kerrattiin vielä sekin et joka kohta tulee pestyä.. Ja monta muuta asiaa. Lapsiahan ne on ja jos aikuinenkin unohtelee ja pitää miehen muistuttaa jostain tai minun miestä niin tottahan toki vielä koululainen kaipaa opastusta. Ja nyt tuolla menossa joku ihme venkoiluikä ja aina hutasee tehdä kaikki naristen. Kaipaa joskus paljonkin apua ja joskus sujuu hyvin. Tällä hetkellä tuo viisi vuotiaskin "toimii paremmin". En käytä mitään rangaistuksia. Hommat toimii kun jutellaan ja selitän MIKSI asioita tulee tehdä. Esim että voit kyllä jättää jumppakassin laittamatta mutta onko kiva selittää huomenna opelle miksi sinulla ei liikkavaatteita ole mukana. Kyllä se sitten taas reipastuu toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:
kasvatustieteiden maisteri
Lapsen tulisi saada jatkaa leikkejä rauhassa aamulla. Miksi hoputtaa keräämään? Kyllä ne ehtii sitten myöhemminkin. Tuolla kasvatustavalla (autoritaarinen) kasvatat lapsestasi uhmakkaan. Olen vuosia tehnyt lasten kanssa töitä ja kyllä vaan kaikkein pahimpia uhmaajia isompina ovat ne, joille pidetty kotona natsikuria. Kostavat sen taatusti isompina. Omille lapsilleni olen käyttänyt auktoritatiivista, lapsilähtöisesti sovellettua kasvatustapaa. Molemmat kilttejä ja hyvinkäyttäytyviä nyt isoina. Suosittelen tutustumaan erilaisiin kasvatusmenetelmiin.
 
"joopa"
Olen töissä päiväkodissa ja siellä on eniten ongelmia niiden lasten kanssa, joiden äidit käyttävät tuolla tavoin valtaa lapsiin. Ne uhmaa sitten kodin ulkopuolella minkä ehtivät ja isompina ovat niitä pikkurikollisia pahimmassa tapauksessa. Sun ja lapsesi vuorovaikutus on selvästi kovaa ja kylmää:(
 
"-p-"
Lapsen tulisi saada jatkaa leikkejä rauhassa aamulla. Miksi hoputtaa keräämään? Kyllä ne ehtii sitten myöhemminkin. Tuolla kasvatustavalla (autoritaarinen) kasvatat lapsestasi uhmakkaan. Olen vuosia tehnyt lasten kanssa töitä ja kyllä vaan kaikkein pahimpia uhmaajia isompina ovat ne, joille pidetty kotona natsikuria. Kostavat sen taatusti isompina. Omille lapsilleni olen käyttänyt auktoritatiivista, lapsilähtöisesti sovellettua kasvatustapaa. Molemmat kilttejä ja hyvinkäyttäytyviä nyt isoina. Suosittelen tutustumaan erilaisiin kasvatusmenetelmiin.
Kasvatustieteiden maisterina varmaan myös ymmärrät, että lapset ovat erilaisia. Jollekin toimii paremmin toinen kasvatustyyli ja jollekin toiselle joku muu. Itse olen YTT ja opiskellut sivuaineena myös kasvatustiedettä, mutta mulla on myös kaksi täysin erilaista lasta.
 
"Jenis"
[QUOTE="joopa";29491469]Olen töissä päiväkodissa ja siellä on eniten ongelmia niiden lasten kanssa, joiden äidit käyttävät tuolla tavoin valtaa lapsiin. Ne uhmaa sitten kodin ulkopuolella minkä ehtivät ja isompina ovat niitä pikkurikollisia pahimmassa tapauksessa. Sun ja lapsesi vuorovaikutus on selvästi kovaa ja kylmää:([/QUOTE]

No, mun lapsilla ei ole ollut päiväkodissa niin minkäänlaista ongelmaa. Ja vuorovaikutus on ihan yliopistotasoisessa tutkimuksessa tutkittu ja hyväksi havaittu :D

Se on jännä homma että isiä ei näissä keskusteluissa mainita koskaan mitenkään. Onko heillä mitään vaikutusta lasten tulevaan pikkurikollisuuteen?
 
Lapsen tulisi saada jatkaa leikkejä rauhassa aamulla. Miksi hoputtaa keräämään? Kyllä ne ehtii sitten myöhemminkin. Tuolla kasvatustavalla (autoritaarinen) kasvatat lapsestasi uhmakkaan. Olen vuosia tehnyt lasten kanssa töitä ja kyllä vaan kaikkein pahimpia uhmaajia isompina ovat ne, joille pidetty kotona natsikuria. Kostavat sen taatusti isompina. Omille lapsilleni olen käyttänyt auktoritatiivista, lapsilähtöisesti sovellettua kasvatustapaa. Molemmat kilttejä ja hyvinkäyttäytyviä nyt isoina. Suosittelen tutustumaan erilaisiin kasvatusmenetelmiin.
Sä et oo tosissas? :D

Ai että omien jälkien korjaaminenkin on nykyään liian raffia. Voi apua.
Kyllä meilläkin pitää siivota vanhat leikit pois uusien tieltä (paitsi legot yms., minkä tekemisessä menee aikaa). Ja onhan toi ihan normikäytäntö hoitopaikoissakin. Miksi se kotona muuttuu sitten ihan kauheaksi natsimeiningiksi?

Ja tietty meilläkin ekana puhutaan miksi ne kannattaa siivota (hirveä homma siivota kaikki kerralla, tavarat ei häviä jne.). Ja ensin huomautan asiasta ihan nätisti, enkä karju naama punaisena, että NYT NE LELUT S**TANA V*TTUUN SIITÄ.
 
"Jenis"
Sä et oo tosissas? :D

Ai että omien jälkien korjaaminenkin on nykyään liian raffia. Voi apua.
Kyllä meilläkin pitää siivota vanhat leikit pois uusien tieltä (paitsi legot yms., minkä tekemisessä menee aikaa). Ja onhan toi ihan normikäytäntö hoitopaikoissakin. Miksi se kotona muuttuu sitten ihan kauheaksi natsimeiningiksi?

Ja tietty meilläkin ekana puhutaan miksi ne kannattaa siivota (hirveä homma siivota kaikki kerralla, tavarat ei häviä jne.). Ja ensin huomautan asiasta ihan nätisti, enkä karju naama punaisena, että NYT NE LELUT S**TANA V*TTUUN SIITÄ.
Juuei, kun ei tällä palstalla ole kuin kaksi kasvatusvaihtoehtoa: ikuinen hellämietoilu jossa lapsi on "tasavertainen kasvamiskumppani" ja sitten natsimeininki, jossa lasten kanssa ei ikinä keskustella eikä heille ikinä selitetä mitään, vaan pakotetaan vaan vitsan uhalla nöyrtymään suuren ja mahtavan Äidin edessä :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tähkäpää-90
Ohhoh, teen lapsesta pilalle menneen aikuisen koska lelut kerätään iltaisin? :LOL: Eikö siihen muuta tarvita?
Hyvin käyttäytyy lapsi perhepäivähoitajalla, myös siellä leikin jälkeen kerää lelut pois ja auttaa muitakin siinä samalla. :)

Kuten kaikki varmasti tietää, niin jokaisessa talossa on (ainakin toivottavasti) jonkinlaisia sääntöjä. Meillä nyt vaan ei viihdytä romujen keskellä, vaan iltaisin tavarat laitetaan paikalleen, tiskataan päivän astiat jne. Välillä kun en ole jaksanut tapella leluista, on tehty niin että lapsi laittaa suurimman osan paikalleen. Tosin sitten kun joinakin öinä hipsii meidän huoneeseen patjalle nukkumaan kuuluu AUTSSSS ääniä kun astuu lelujen päälle.
 
viekkuna
Meillä ei kumpikaan lapsi osaa itsenäisesti siivota. Ei se mitään, en osannut minäkään lapsena. Hairahduin aina tekemään muuta, kun minut jätettiin yksin "siivoamaan". Sitä se adhd teettää. Meillä siis siivotaan lastenhuone niin, että minä tai mies on siellä koko ajan ohjaamassa: "ota legot, laita ne legolaatikkoon. Hyvä! Nyt ota nuo nuken tavarat ja laita ne laatikkoon. Nyt ota nuo pikkuautot ja laita ne pikkuautolaatikkoon. Jee, hyvä, hyvin menee, kohta on siivottu!". Minä en jaksa lähteä rangaistuslinjalle tässä asiassa. Mieluummin tsemppaan, koska uskon, että näin se lapsi todella oppii siivoamaan ja osaa sitten aikuisenakin omilla asuessaan siivota ihan itse ja oma-aloitteisesti.
 
natsitorttu
Natsilta kuulostaa ja mullekin tuli mieleen että nuo lapset uhmaa sitten muualla ja kiusaa pienempiään. Niin monta kertaa nähty, komentelevat leikeissä muita lapsia kuulostaen aivan äideiltään. "Siivoa lelut tai heitän roskikseen", huutaa usein ystävän 4-vee kun leikkii omien lasteni kanssa. Hän ei ole järin pidetty kaveri koska pyrkii pomottamaan eikä meidän lapset ymmärrä hänen kielenkäyttöään, aikuinen huomaa sen olevan äitinsä puhetta kaikkine uhkauksineen ja aresteineen.

Ja kyllä, mun mielestä on väärin noin pientä kohtaa heittää lelut varastoon ja uhkailla roskiksella. Meillä siivotaan lelut kaksi kertaa viikossa ja levällään olevat leikit saa olla. Sen verran siistitään iltaisin ettei tarvitse pelätä legoa jalan alla, mutta leikki saa jäädä kesken ja sitä jatketaan. Tää koti on myös lastemme koti ja heillä on oikeus toteuttaa lapsenmieltään. Ei tarvitse olla sikala, vaikka lapsi saakin elää suht vapaasti. Kaikki lapsemme ovat saaneet varhaiskasvatuksesta positiivista palautetta avuliaisuudestaan ja ovat ns. helppoja lapsia.

Ainoa asia jossa natsitan itse, on toisten lyöminen. Se voi myös johtaa jäähyyn. Valitse taistelusi, oikeasti kannattaako menettää hermojaan muutamasta lelusta. Mulla menee illalla maksimissaan kaksi minuuttia lasten lelujen siistimiseen heidän kanssaan. Voi miten vaikeaa. Ei lapset ole mitään pikkuaikuisia vaan heidään maailmaansa kuuluu tietynlainen kaaos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja onko ap teiniäiti?;29492943:
Oletko ap saanut lapsesi teininä? Noin naiivi tyttönen vielä, lasta käy sääli..:(
Eli olen
a) pilannut lapsen ja siitä tulee rikollinen
b) Naiivi koska meillä siivotaan lelut iltaisin pois (? Vai miksi olen naiivi??)
c) Saanut lapsen kiristämään ja pompottelemaan muita koska kodin sääntöjä noudatetaan?

Ohhoh. Erittäin ystävällinen ja avulias tuo lapsi ainakin tähän asti on ollut muita lapsia kohtaan. Osaa jopa käytöstapoja, muistaa kiittää, pyytää nätisti, tarjota vaikkapa herkuistaan muille, kuvitella!! ;) Mutta kai se on vaan hämäystä, ja oikeesti se on tosi kieroon kasvanut nyt kun on joutunut raukkaparka siivoamaan ja kaiken lisäksi otin lelut pois, sniif. Pitääpä muistaa sitten isona kun se tästä syystä terapiaan joutuu.. :( :LOL:

Ja 19vuotiaana olen lapseni synnyttänyt. Joten olen mammojen mukaan vissiin jo sen elämän sillä pilannut? ;)

Kuten olen jo useasti sanonut, jokaisella olkoot omat säännöt. MEILLÄ siivotaan iltaisin ja siinä se. Tadaa! Tavarat löytyy oikeista paikoista ja ei tule kaaosta. Uskaltaisikohan paljastaa että meillä lapsen lelut ovat sen omassa huoneessa? Eli jos leluja kulkeutuu vaikka olkkariin, ne viedään HETI leikin jälkeen takaisin omaan huoneeseen, eikä muualle kuin omaan huoneeseen jätetä leikkejä kesken. Lisää natsimeininkiä, pilaan lapsen vielä pahemmin! SOITTAKAA LASTENSUOJELUUN!!! :D
 
[QUOTE="Hmm";29488842]Eiköhän joku muu rangaistus olisi ollut paikallaan.
Lapselle lelut ovat tärkeitä, hänen tavaroitaan kodissa.

Mitä jos miehesi vetäisi pultit koneella istumisestasi. Ottaisi tietsikan kainaloon ja veisi varastonhyllylle muutamaksi päiväksi[/QUOTE]

No sitten oltaisiin muutama päivä ilman tietokonetta.
 
Kaaoksen
Kuinka moni itse haluaa siivota kaaosta? Meillä on tavaroille paikat, niillä leikitään ja sitten pois. Eli kaaosta ei ole eikä tule. Lego rakennelmat tms.. Saa jättää jos on tehnyt.
 
Tämän homman lopputulos oli aika yllättävä. Lapsi halusi takaisin vain legot, kun olisi saanut kaikki. Omin sanoin ikävöi niitä eniten ja haluaa leikkiä vain niillä. Tietää että loput saa heti kun pyytää ja eilen kysyin haluaako muutkin, mutta ei vielä kuulemma.

Sekin saattaa vaikuttaa kun se tottui jo siihen ettei ole lelujen kanssa sitä siivous-operaatiota, legot menee ihan oma-aloitteisesti paikalleen leikin jälkeen. :D Eli jos pyytää vaikka leikki-keittiön leluja seuraavaksi, annan sitten "vain" ne jos kerta niin haluaa. :)
 
vierass
kyllä tuo toimi vielä pienempänä.. mutta tuollainen 12v "apinaan" ei toimi enää ei, tuo on kuin pommin jäliltä tuo huone mä olen vaan potkinut tavarat takaisin ja iskenyt oven kiinni ei häiritse enää ketään. Mutta huomannut esim. kavereita jos on tulossa niin sitten siivoa huoneensa ihan oma toimisesti, jos sanoo että lähtee ulos toteen onko huone siivottu? niin kyllä sitten siivoomassa. Mutta tästä aiheesta oli niin järkyttävät sodat yhteen aikaan tuon pojan kanssa, että mä tavallaan luovutin eläköön paskan keskellä jos siltä tuntuu, ei aluksi uhallaankaan tehnyt mitään mutta huomasi kyllä ettei siellä kivakaan ole pidemmän päälle olla.
 
Kyllä te tapatte luovan leikin, en sano muuta..:headwall: Eipä enää kummastuta jos lapset ei nykyisin viitsi leikkiä.
:D Ainakin tuo mun lapsi koko ajan leikki vaikkei varsinaisia leluja ollut. Sen verran lapsilla (ainakin tolla) on mielikuvitusta, ettei sen elämä päättynyt leluttomiin päiviin. Enemmän huolestun sitten jos tarvitsisi olla aina kamalat lelumäärät siihen että osaa ja voi leikkiä. :)
 
"Entinen Ksantippa S."
Alkuperäinen kirjoittaja Tähkäpää-90;29495260:
Uskaltaisikohan paljastaa että meillä lapsen lelut ovat sen omassa huoneessa? Eli jos leluja kulkeutuu vaikka olkkariin, ne viedään HETI leikin jälkeen takaisin omaan huoneeseen, eikä muualle kuin omaan huoneeseen jätetä leikkejä kesken. Lisää natsimeininkiä, pilaan lapsen vielä pahemmin! SOITTAKAA LASTENSUOJELUUN!!! :D
En soita lastensuojeluun, mutta kerron omasta kokemuksestani: kun kerran meillä on iso huone, joka on tarkoitettu oleskeluun, niin siellä on totta kai myös pääosa meidän leluistamme. Illalla olohuone raivataan jotenkuten, siivouspäivinä vähän paremmin, legorakennelmat siirretään turvaan seinän vierelle omaan jemmapaikkaansa.

Olen nähnyt riittävästi perheitä, joissa valitetaan ensin miten taapero ei osaa leikkiä itsekseen omassa huoneessa, ja sitten miten murkku ei tule huoneestaan ikinä muiden seuraan.
 
En tiiä kuinka monta kertaa tää pitäis sanoa, mutta jokaisessa perheessä on OMA TAPA TOIMIA. :) Jos leluja tulee olkariin, ne viedään heti leikin jälkeen pois. Legot ja pikkulelut pysyy huoneessa, ja me mennään usein leikkimään sinne huoneeseen lapsen kanssa.
 
"Jenis"
Kyllä te tapatte luovan leikin, en sano muuta..:headwall: Eipä enää kummastuta jos lapset ei nykyisin viitsi leikkiä.
No johan pomppas :D Miten lie ne lapset on ennen osanneet leikkiä, kun varsinaisia leluja oli ehkä yks per naama, rikkaiden kakaroilla kaks?

Ja meillä on mitä mahtavimpia leikkejä, joita saa rakennnella vaikka keskelle taloa, ja SITTEN NE SIIVOTAAN POIS KUN LEIKKI ON OHI. Voi lapsiparkoja :D
 

Yhteistyössä