Voi ei tota Coken pojan peppua
Toi on ehkä kaikkein kamalinta kun lapsi huutaa kipujaan etkä voi oikein mikään tehdä. Hmm, täytyy tunnustaa että mä itkin jopa pojan hikkaa alkuviikkoina :ashamed: ja sen on vissiin vähän niinku vähemmän vakavaa kuin vaippaihottuma...
Kiva nyt tähän kirjottaa, kun toinen tuskailee ihon kanssa, kuinka hyvä iho meillä on ollut kokoajan :ashamed: Anteeks Coke, mutta haluan jakaa omat kokemukseni ja hoitovinkkini jos joku toinen saisi niistä ehkä apua.
Meidän pojalla on todella ohut iho (verisuonet kuultaa läpi, mutta normalisoituu kuulemma kyllä ) ja luulis että sen kanssa ollaan helisemässä. Onneks meillä on ollut kokoajan todella hyvä ja nätti iho. Luulen sen johtuvan seuraavista asioista:
- Meillä ei rasvata peppua kuin joskus ja jouluna (ehkä yhteensä kolme kertaa koko aikana rasvattu). Mun mielestä rasva hauduttaa ihan turhaan ihoa ja se rikkuu helpommin.
- tätä tukee mm. se, että Pampersin (rasvavaippa) jälkeen rasvaa löytyy ihotaipeista ja pyllystä ja iho punoittaa koko pepun alueella
- Liberolla tätä ei ole, joten meillä on käytössä vain Liberot (hölmöyksissä ostetut Pampersit käytetään pois n. 1 vaippa päivässä tahtia, onneks ne loppuu kohta)
- meillä vaihdetaan vaippaa tosi usein. Välittömästi kakkojen jälkeen ja muutenkin vähintään kolmen tunnin välein (paitsi yöt mennään nykyään ilman vaihtoa, mutta noin 2kk asti vaihdettiin jokaisella yösyötölläkin)
- ja me ei edes oteta ilmakylpyjä. Ainoot vaipattomat hetket on se, mitä nyt makailee alustalla kun äiskä pistää vanhan vaipan veks, pesee kädet ja ottaa uuden vaipan.
- suihkussa käydään noin joka toinen tai kolmas päivä eikä joka kerta pestä saippualla. Usein pelkkä vesipesu ja kylpy noin kerran viikossa (vesihän kuivattaa ihoa)
- peppu pestään vain kakan jälkeen (silloin käytän vauvasaippuaa ja kosteuspyyhkeitä )
Ja tosiaan meidän iho on täysin ehjä ja hyväkuntoinen, vaikka teen kaiken toisin kuin mitä ohjeistetaan... Neuvolassakin kehutaan pojan ihoa ja "sä varmaan rasvailet tosi ahkerasti..." (Eh, en ikinä...)
Eli nää toimii meillä tosi hyvin! Talkit, sinkkivoiteet ja rasvatuubit on avaamattomina laatikossa. Sen pari kertaa olen käyttänyt Erisanin kosteusvoidetta (äp) ja pojan poskiin käyttänyt muutaman kerran Bepanthenia kun ärtyi vieraiden hajuvedestä tai vaatteista.
Ja tohon imetysasiaankin tunnustan, että meillä syötiin korviketta laitokselta asti rinnan päälle, koska mä en jaksanut tota imetysrumbaa noin tiheenä :ashamed: Joka ruokinnalla siis rintamaitoa ja hieman korviketta päälle, jonka ansiosta imetysvälitkin pysyi noin 2-3h. Mutta minä päätin heti aluksi etten säti itseäni tästä. Hyvä jos muut jaksavat - minä en.