Noin kolmekymppiset ekakertalaiset

HPM
Mulla oli jälkivuodon kesto jotain 3 viikkoa, mutta oli todella vähäistä melkein koko ajan. Lisäks kipuja ei ollut päivääkään synnytyksen jälkeen, joten sinänsä mun on huono vastata tähän. Onnea Nanna kuitenkin nyytistä!! Eikös oo ihanaa kun se nyt vihdoin on siinä :heart:
 
Mulla oli myös tuota jälkivuotoa niukkana 2vk ja sitten 2vk sen jälkeen tuli muutamana päivänä viikossa!Kivut kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa käydessä,mut useasti saattavat johtua kohdun supistelusta.Kannattaa kuitenkiin seurata,ettei vaan ole mikään tulehdus tullut...Mulla ainaki oli pari viikkoa synnytyksen jälkeen viiltävää kipua alavatsalla(vähän kuin menkka kipua) ja se johtui just tosta kohdun supistelusta!
Eikö olekin ihanaa kun on oma vauva tuhisemassa rinnalla:D
Ihanaa viikonloppua kaikkille.Lähden viettämään laatuaikaa perheeni kanssa!
 
Onnea nanna tuoreelle äidille ja tietysti koko perheelle :flower:

Mulla kesti jälkivuoto kaikkinensa joku 5 viikkoa... Ensimmäiset 3 viikkoa oli melko runsasta ja sit loput kaks viikkoa sellasta, et välillä loppu kokonaan ja sit taas tuli enemmän. Myös hyytymiä oli jonkin verran. Kipuja ei kuitenkaan ollut (paitsi vielä sairaalassa ollessa, kun kohtu enemmän supisteli), niin en siihen osaa sanoa. Kannattaa varmaan tarkistaa asia, se kohtutulehdus ei oo mikään pikkujuttu :/

Meillä pissattiin tänään ekaa kertaa pottaan :D Ollaan treenailtu pottailua epäsäännöllisesti silleen, että välillä oon koittanu siinä istuttaa. Nyt tuotti siis ekan kerran tulosta ;) Tie vaipattomuuteen on alkanut :LOL:

Neidin flunssa alkaa helpottaa, samaan syssyyn puhkes myös ylös kaks uutta hammasta.

Kohta täytyy lähteä iltapuurohommiin ja pesuille...
 
Kävin lueskelemassa teidän juttuja täällä, odottelen innolla että itekin pääsee nauttimaan vauva-arjesta! On kyllä varmasti ihan huimaa seurata sitä kehitystä! Me ollaan nyt alettu tekemään hankintoja, en oikein ole uskaltanut aiemmin. Nyt on sitten vaunut tilattu ja turvakaukalo viettää aikaa makuuhuoneessa valmiina. Jonkin aikaa tosin pitää vielä odotella että niitä pääsee käyttämään, nelisen kuukautta... Pitkä aika :)

Nannan kipuilusta, että ei kai sulla satu mahaan kun kävelet tai jos esim. hyppäät? Kaverilla oli just kohtutulehdus ja oli todella kipeä, kunnes tajusi mistä se johtui. Eli kannattaa varmasti pikaisesti tarkistaa siellä neuvolassa toi kivun syy, ettei vaan pääse kovin pahaksi jos on tulehdusta.

Mukavia vauvailuja teille!
Kvartti ja Neiti B 21+5
 
HPM
Me saatiin ma 3kk rokote ja toinen rota. Ihan ok meni kaikki nytkin; pientä ruokahaluttomuutta muttei sen kummempaa. Paitsi että itku tuli pistettäessä (äidiltä vai lapselta...? :LOL: )

Ja painookin oli melkein 7kg, joten on ainakin ollut ruoka-aikoina kotona... =) Ei kuulemma tarvi viä lisäruokaa, vaan Tutteli riittää hyvin.
 
Hui, onpa täällä ollu hiljaista...

Jälkivuotokeskusteluun liittyen; mulla kesti melko tarkkaan tasan 3 viikkoa vuotoa ja oli koko ajan aika niukkaa. En tiedä miten yleensä sektiossa (poika syntyi siis sektiolla) noi vuodot on.

ON:
Olen pitänyt hiljaiseloa palstailussa, poika on pitänyt vähän kiireisenä... :) Meillä saatiin kanssa kaksi viikkoa sitten eka rota. Samana päivänä jätettiin toinen reflux-lääkkeistä pois, koska se aiheutti kovan vatsan. Pojan vatsa ei toiminut ääkkeen aikana ollenkaan. Onneksi pariin kertaan saatiin helpotusta asiaan mallasuutteella ja kuumemittarilla... sittenhän sitä tavaraa tulikin kerralla niin paljon, että äidin silmät meni pari kertaa kärrynpyörää ihmetellessä... Aikaisemmin oli siis joka vaipassa tavaraa ja nyt hoitopöydälle tuli viikon satsi... Anteeksi nää kakka-jutut. Oon muuten huomannut, että nykyään taitaa jutut olla paljolti kakkavaippa-juttuja. Minkä väristä, kuinka paljon jne. :whistle:

Mutta nyt varsinaiseen omanapa-asiaan: rotarokote aiheutti meillä pojalla tosi voimakkaan ripulin. Ripuli tuli vasta kolmantena päivänä rokotteesta. Tämän jälkeen vatsa on ollut ripulilla yhteensä jo kaksi viikkoa. Eilen käytiin yksityisellä lääkärillä ja tänään toimitettiin näytteet (mikäli niistä saa jotain tutkittua, koska oli himpun vaikeaa keräillä tarvittavaa määrää pariin purkkiin, kun kaikki on melkein nestemäisenä imeytynyt vaippaan...) Pojan paino on kyllä noussut ihan hyvin tänäkin aikana. Mutta maha kurisee, lotisee ja möyryää koko ajan hirmuisesti ja vaikeuttaa pojan unia ja olemista. Hieman jänskättää ottaa seuraavia rokotteita, jos niistä tulee samanlaiset reaktiot. Lääkäri oli sitä mieltä, että ne kaikki kannattaa silti antaa kun kerran on aloitettu. Sanoi kyllä, että kaikista kerroista voi tulla samanlainen reaktio... Ilmeisesti sairastaa nyt rota-virusta pienessä muodossa. Mun mielestä ei niin pienessäkään, kun ripuli on kestänyt jo kaks viikkoa. Ja vielä jatkuu...

Kääk, nyt poika heräilee täytyy taas mennä...
 
Tulin vähän jatkamaan taas edellistä viestiä, kun poika herää yleensä just silloin kun tulen palstalle notkumaan... :)

Varoitus, lisää omaa napaa :ashamed:

Olisin hieman purnannut neuvolan toimintaa. Mielestäni me emme ole saanut koko neuvolassakäynti aikana hyvää tai asiantuntevaa palvelua. Ainoastaan odotusaikana oma terveydenhoitaja oli erittäin mukava ja asiallinen tyyppi, hänelle kehut. Hänkin vaan oli melkeinpä tosi paljon käynneistä lomalla, koska enimmät käynnit oli kesäaikaan. Hänen ansiostaan mulla lähti imetyskin sujumaan paremmin... Nyt lastenneuvola puolella neuvolatäti on tosi happaman oloinen ja tuntuu, että emme ole saaneet minkäännäköistä opastusta/neuvoa mihinkään, vaikka olen kysellyt ja kysellyt. Ilman kyselemistä hänestä ei juuri mitään irtoa. Tosi tylsää. Runsaat pulauttelutkin hän vaan laitti sen piikkiin, että kaikki vauvat pulauttelee ja se vaan tuntuu isolta määrältä jne. Ja ensimmäisen lapsen kanssa aina hermoilee jne. Yksityisellä lekuri sanoi silloin heti, että oireet viittaavat selkeään refluksivikaan. Samoin tossa edellisessä viestissä kirjoittamastani pojalla pitkittyneestä ripulista. Neuvolan ohje oli taas, että katsotaan nyt vaan viikonlopun yli ja kokeile rela-tippoja (välillä käskivät jättää pois...), jos ei poika nyt kovin veltoksi mene niin ei hätää.

Toisaalta, eihän hän olekaan lääkäri, mutta jotenkin sitä kaipaisi vähän enemmän asiantuntemusta tai edes tukea asioihin. Sinne kun menee niin se on tyyliin, että vaatteet pois niin punnitaan ja otetaan pituus, kiitos ja näkemiin. Ei olla koskaan edes käyriä katsottu... Edellisen kerran oli mukava sijainen ja hänen kanssaan katsottiin käyriä ym.

Huh huh, sainpas taas valitettua oikein rivikaupalla... :ashamed:

Toivottavasti teillä mukavammat neuvolatätit! :)
Toivotaan kivoja syyskelejä ja ulkoilusäitä kaikille!

coke ja Pikkumies 3kk
 
HPM
Voi hitsi Coke :( Miks noita neuvolatätejä on niin paljon tollasia? Tuntuu ettei monellakaan ole hyvää sanottavaa. Meillä on onneks tosi pätevä ja mukava täti, mutta ekat kerrat meilläkin oli sijaisia tai sijaisen sijaisia... Ykskin tyttö ei näyttänyt päivääkään yli 18-vuotiaalta, sanoi heti et hän ei sit näistä hommista paljoa tiedä - kirjas ylös painon ja pituuden. Siinä se. Kerkesin jo isännälle sanoon että ei paljon huvita muksua sinne raijata ja jos vakkaritäti on samaa laatua niin me ei käydä neuvolassa kun ottamassa rokotteet.

Mutta onneks tää täti on mikä on!! Se selvittää asiat juurta jaksain ja olen viisastunut koko vauva-ajasta yhdellä kertaa enemmän kuin yhteensä koko odotus- ja alkuaikoina!! Siltä tuntuu saavan vastauksen joka asiaan, ei moralisoi, saarnaa tai tuputa omia tai "virallisia" näkemyksiä. Isäntä tykkäs kun täti selitti oikein perusteellisesti vatsavaivat, suolistonkehittymiset ja kaikki mikä iskän mieltä painoi. Käsittelee tosi nätisti vauvoja ja puhuttelee omalla nimellä, lisäten siihen usein vielä kulta-sanan.

Kaikilla pitäisi olla tälläset neuvolatädit!!!

 
Moikka pitkästä aikaa!!

Meillä on ollu täällä melkosta säpinää joten ei ole paljo ehtiny palstailemaakaan! Mitä nyt käydä päivittelemässä tuota lokakuisten listaa.

Coke: Minkälaiset oireet teillä tuossa pojan refluksitaudissa on?

Meiläl nimittäin tuo poika pullauttelee paljon ja joskus jopa isoissa kaarissa. Käytiin toissa vkl sairaalassaki lastenosastolla seurannassa kun pojan paino ei ollut noussut. Sillon se laitettiin lievän virusinfektion piikkin (hiukan nokkatukossa) mikä saattaa ollakki tosiaan, mutta jotenki tuntuu kun tuo on ollu koko aika eikä tunnu helpottavan, että voisko olla muutaki.

Eilen käytiin 1kk neuvolassa. Nyt oli onneksi se paino sitten taas nousussa 4380g ja pituutta oli kertynyt 54.7cm. Ihan käyrillä menee. Meillä kävi tuuri kun saatiin neuvolatätinä pitää sama joka oli raskausajankin. Tosi mukava ja työnsä osaava th. Ikävää ettei kaikkilla noin ole :( ...

Kohta saadaanki taas yksi lisää tänne varmaan kun Novelleki on nyt saanut vaavin :heart: ...

Nanna + poju 1kk 2pv
 
Siirryn pikkuhiljaa tälle puolelle! Poika syntyi 19.10., 3570 g, 55 cm, pipo 35 cm. Synnytyskertomusta laitoin tuonne odotuspuolelle. (Pitkä pätkä tekstiä, joten en viitsi tänne toistaa sitä. Sieltä se helposti löytyy Lähes kolmekymppisistä.) Tällä erää vain tulin ilmoittautumaan mukaan. Lueskelen toisen kerran, mistä täällä on keskusteltu ja ehkä tulen kyselemään vinkkejä. Hauskaa, kun heti täällä kotona ollessa alkaa esim. vauvan kakan väri, koostumus ja ulostamistiehys jotenkin huolestuttaa! Täältä varmaan saa taas hyvää vertaistukea ja rauhoittavia neuvoja teiltä kokeneemmilta.

t.Novelle + pikkumies

 
Paljon onnea Novellelle pienestä miehestä :flower: Siitä se lähtee pieni elämä käyntiin masun tällä puolella :D

Coke: onpa teillä tylsä terkkari :/ . Ja vielä toi rotahomma... Me jätettiin rota-rokote ottamatta just ton takia, että usein se sivuvaikutusripuli on yhtä ikävä, kun se ite tauti. Toivottavasti tehosterokote ei aiheuta enää yhtä pahoja oireita!

nanna81: kantsii kyllä tota refluksiasiaa tarkkailla, meillä terkkari piti just yhtenä hyvänä puolena, että neiti kasvoi koko ajan reippaasti pulauttelusta huolimatta. Kasvun hidastuminenhan voi kertoa siitä, että maitoa tulee liian paljon ulos eikä jää ravinnoksi :/ . Mutta tehän ootte vielä hyvin "käyrillä", joten eiköhän poju ruokaa saa ihan tarpeeksi :D

Meille ei ihmeempiä, paitsi että neiti oppi tossa muutama viikko sitten konttaamaan :heart: Nyt tarvitaan niitä kuuluisia silmiä selässä :LOL:

Lisäkuulumisia kaivataan muiltakin :wave:

t. Piipi ja typykkä 8kk :heart:
 
Onnea Novelle! :heart: Ihanaa, että kaikki sujui hyvin ja kuitenkin toivomallasi tavalla!

Kiitos myötätunnosta, mulle tuli kyllä jo vähän huono omatunto kun niin kovalla kädellä arvostelen neuvolatätiä... :ashamed: Kyllä mä itsekin saatan olla tosi rasittava, kun kaiken maailman asiosta huolehdin ja yritän kysellä siltä. Silti edelleen olen kyllä sitä mieltä, että hänn kuuluisi "asiakaspalvelijana" olla kärsivällinen ja yrittää vastailla mun kyselyihin...

Piipi, no me päädyttiin ottamaan rokote, kun monet tutuista on ottaneet sen eikä kellään ollut tullut juuri mitäään sivuvaikutuksia... sen ottaminen oli meille vaan jotenkin sitten itsestään selvyys eikä noita mahdollisia sivuvaikutuksia tullut tarkemmin edes mietittyä.

Nanna, meillä refluksivian oireet olivat tosiaan runsas pulauttelu ja tiheä imemisen/syömisen tarve raivokkaan kipuhuudon kera. Hengityksen rohina on myös yksi oireista.

Puklut lensi tosiaan välillä kaaressa ulos. Ne eivät olleet pelkästään syömisen jälkeen tulevia ylimääräisiä maitopukluja, vaan myös ruokailusta useiden tuntien jälkeen tulevia kirkkaita pukluja, jossa oli "maitokrämmäleitä" joukossa. Paino meillä nousi ihan ok tahtiin silti eli kyllä sitä tavaraa sisälläkin pysyi. Tämän vuoksi neuvolatäti väheksyikin mun selityksiä epänormaalin ja valtavan tuntuisista pukluista... Tosi huonoja päiviä ei ollut joka päivä, vaan silloin tällöin. Kaikista huonoimpina päivinä poika halusi syödä aina 1,5 h välein, koska happamat nesteet nousi kurkkuun polttamaan ja maito neutralisoi sitten niitä ja helpotti hetkeksi. Aina kun hapokkaat nesteet nousi kurkkuun niin huutoon ei auttanut mikään lepyttely. Silloin kun ei vielä tiedetty mistä huuto johtui, niin monet laittoivat vain koliikin piikkiin. Luulenpa, että monta refluksivaivaa meneekin koliikin piikkiin.

Refluksivika todettiin vuorokauden kestävällä ph-mittauksella, jonka perusteella hänellä todettiin keskivaikea refluksivika. Vaikka paino nousikin niin se ei ollut todiste siitä, ettei vikaa voinut olla (kuten meidän neuvolatäti meitä yritti rauhoittaa). Nyt kun vika todettiin näin alussa, ruokatorvi ei ehtinyt pahasti vaurioitua happamista nesteistä. Pitkään jatkuessaan olisi ruokatorvi äkkiä vaurioitunut, koska nesteet joita nousi nieluun asti usein, olivat pahimmillaan aina alle 4 happamia. Yöllä "happohyökkäykset" olivat makuullaan todella pitkäkestoisia (koko ruokailuvälin aina). Lääkkeet on auttanut siten, että puklut eivät ole enää happamia eivätkä siten aiheuta ruokatorven palamista ja kipuilua. Pukluja tulee silti aika lailla. Meillä refluksivika kulkee vähän niin kuin veren perintönä mun suvun puolelta.

Tulipa pitkästi kirjoitettua taas...

Ai niin, viime torstaina tasan 12 viikkoa vanhana synttärien kunniaksi poika kääntyi ekat kerrat selältä vatsalleen. Tänään hän yritti kääntyillä toisen kyljen kautta, mikä ei onnistunutkaan niin helposti ja melkein rupesi jo itkua vääntämään leikkimatolla, kun punnersi ja punnersi eikä millään tahtonut onnistua. Lopulta hän sai kammettua itsensä mahalleen toisenkin kyljen kautta ja oli ilmeisen helpottunut! :)
 
HPM
Oho Coke, onpa teillä taitava mies!!! Meillä ei oo vielä merkkiäkään edes yrityksestä. Selällään menee 360 astetta ympäri, mutta kääntyminen ei houkuta vielä yhtään. Ja meillä räpsähti eilen 16 viikkoa. Tulisko teidän jäbä opettaan meillekin ton kääntymisen? =)
Ei vaan, eihän meillä mikään kiire ole. Kääntyköön sitten kun haluaa. Ehkä ylöspäin on paremmat näkymät kuin lattian rajassa.
 
Juu, coke suurin osa meidänkin tuttavista on ton rotarokotteen ottanu, mut kun kuultiin se yks negatiivinenkin kokemus, niin se sitten jäi. Ite ajattelin jälkikäteen, että tehtiin virhe, kun ei sitä otettu, mut toivottavasti vältytään taudilta nyt ainakin vauva-aikana. Onnea kääntymisestä, teidän poju on kyllä taitava mies :flower: Meidän neiti kääntyi 4kk päivänään.
 
Onnea Novelle pikkuherrasta:flower:
Aika on taas menny siivillä...meillä poika jo 5kk ja neuvolassa oli mitat: paino 7800g ja pituus 66,4cm!
Kaksi hammasta on alas puhjennu viikon sisällä ja arvatkaa vaan ketä on ollut herra hyväntuulinen :ashamed:
Kellojen siirto siihen hampaiden puhkeamisen päälle ja meillä ollaan nukuttu todella huonosti!
Kyllä kai tämä tästä taas helpottaa...ei kannattaisi valittaa,kun muut ponnistelee paljon vaikeampienkin asioiden kanssa!!!
Nyt olen sitten lisänny pojan ruokavalioon puuron ja lihan!Hyvin on kumpikin maistunu ja tänään syötiin puuroa aamupalaksikin.Ihmetteli vähän aluksi,kun en antanu pelkkää maitoa,mutta söi kuitenkin lopulta hymyssä suin :D
 
HPM
Meidän Jonsku on muuten tyypillinen mies!! Ei pysty keskittyyn kuin yhteen asiaan kerrallaan. Esim syöminen ja piereskely on hyvä esimerkki :LOL: Jos kesken ruokailun pitää pierasta niin sylkee pullon veks, pierasee ja sit alkaa kauhee älämölö että kuka vei mun pullon. Ja annas olla jos koitat tunkee pullon suuhun kesken piereskelyn -> alkaa aivan järjetön huuto kun se ei tiedä pitääkö syödä vai piereskellä... Siis Mies isolla ämmällä!!!

Mä olen nyt viikon verran lirautellut peruna-porkkana -velliä maidon joukkoon aamusin ja iltaisin -> meidän kolmen päivän kakkarytmi vaihtunut päivittäiseks. Ja nyt on ihan inhimillinen kakka kun tulee useemmin pienempi satsi eikä kerralla kauhee PASKA!! Ei meillä vielä varsinaisesti tarvetta olisi vellille, mutta aattelin vähän totuttaa kiinteitä varten että suuhun tulee vähän paksumpaa tavaraa.

Ens viikolla 4kk neuvola.
 
Kiitos onnitteluista, tais poika ajatella kuitenkin, että turhan raskasta se kääntyily, koska noiden kiepautuksien jälkeen ei oo taas tehnyt elettäkään kääntyäkseen. Että eipä taida HPM pojasta olla opettajaksi Jonskulle. :) Jonsku vois puolestaan kyllä opettaa sen selällään 360 astetta ympärimenon! Ei tarttis pojan kääntää päätään ihan mahdottomiin asentoihin, jotta näkis taaksepäin.

Piipi, en tiedä olisko jäänyt meillä rota ottamatta, jos ois negatiivisia kokemuksia kuullu. Voi olla, että oltaisiin silti otettu -näin jälkikäteenkin miettien-, tai sitten ei... On se kuitenkin ilmeisesti tulossa ens vuonna jo rokotusohjelmaan. Tänään saatiin kakkanäytteiden tulokset... ne oli "puhtaat". Ainakin siinä mielessä, että rotaa niistä ei löytynyt eikä muitakaan mitä siitä tutkittiin. Eli nyt jo kolme viikkoa kestäneelle ripulille ei vieläkään löytynyt syytä!

ON: Kolmen viikon ripuloinnille ei löytynyt siis vieläkään syytä ja nyt jätettiin molemmat refluksilääkkeet viikon ajaksi kokeeksi pois. Toivottavasti nyt ei mennä kauheasti takapakkia ton refluksin kanssa. Ripulin takia nyt on pojan peppu ihan rikki, sillä on tosi tosi paha vaippaihottuma. Se on niin kamalan näköinen ja poikaa sattuu tosissaan, kun sitä hoitelee. Eilisestä on pikkuisen taas onneksi parantunut.(Eilen otettin koko päivä ilmakylpyjä, nukkuessakin... Arvatkaapas vaan sitä kusen määrää joka puolella, mulla rupeaa liinavaatekaapista loppumaan pyyhkeet... :) )

Olen tullut ihan vainoharhaiseksi näiden asioiden kanssa. En kestä enää yhtään vaikeutta lisää pojalle. Tiedän, että monella on paljon paljon paljon pahemminkin asiat, mutta en enää haluais yhtään nähdä pojan kärsivän ja huutavan kipujaan. Eihän kukaan tietty halua. Eilen rupesin itte poraamaan, kun poika huusi kipujaan, kun yritin rasvailla peppua ja samalla lensi pojalla oksennusta kaaressa suusta. On niin kurjaa, kun ei osaa auttaa. Jos nyt ei ripuli lopu, kun lääkkeet jätetään pois, niin varaan ajan allergialääkärille seuraavaksi... Tulen kyllä ihan hulluksi, kun pyörittelen päässäni vaihtoehtoisia sairauksia/hoitokeinoja... Argh, nyt lopetan tän valituksen, onhan meillä ollut hyviäkin päiviä ja paljon paljon ilon hetkiä!!!

Hemuli, toivottavasti saatte jo paremmin nukuttua ens yönä. Valvomiset on niin kurjia, kun väsyneenä ei oikein mikään tahdo onnistua -ainakaan mulla-. Ihmettelen aina vaan, kun luen teidän kuulumisia, miten aika tuntuu menevän niin nopsaan! Aattele, kuinka iso mies siellä teillä jo on! :)

HPM :LOL: tyypillinen mies! :LOL: Meilläkin täällä on sitten tyypillinen, ehkä hieman myös "naismainen" mies, kun lopettaa syömisen paukutellakseen, mutta parahtaa usein myös pieneen itkuun paukuttelun ajaksi...sitten haukkaa taas kiukulla tissiin kiinni.
 
Heissan tytöt!

Ilmoittaudumme mukaan, eli poikamme syntyi naistenklinikalla 7.10 (rv 41+4). Painoa oli ehtinyt herralle kertyä 3960g ja pituutta 51cm. Nyt on poju tasan kolme viikkoa vanha ja harjoittelemme edelleen tätä yhteiseloa :). Isi lähtee töihin perjantaina ja sitten ollaankin kaksistaan enemmän. Saas nähdä miten se sujuu, isä on ollut aika korvaamaton apu tähän asti. Poika rauhoittuu aina paremmin isän syliin kuin minulle (paitsi jos otan rinnalle, se tietty toimii).

minkälaisia syöttövälejä teillä muilla on? Meillä poika haluaa rinnalle päivisin aina tunnin/puolentoista tunnin välein. Välillä en ehdi imetysten välillä kuin vessaan ja taas pitää aloittaa. Alan olla aika poikki... ...yöt poika kyllä nukkuu pidemmillä syöttöväleillä, onneksi :ashamed:

Ok, terkkuja meiltä!!

Siilura ja poika
 
Onnea Siilura :flower: IHANAA!!!

Muistan tuon tankkausvaiheen...menee kyllä ohi jossain vaiheessa tai sitten jos tuntuu,ettei sulla maito riitä niin anna korviketta rinna lisäksi!
Meille neuvottiin,et n.tunti per rinta ja sitten voi kokeilla aloitus rintaa vielä puol tuntia ja jos ei riitä,niin korvike kehiin!Oli hyvä neuvo,koska imetin välillä poikaa 3-4h.Sitten sain ehkä 30min tauon ja sama uudestaan eli olin aivan poikki ja rinnat hajalla!!!
 
HPM
Voi ei tota Coken pojan peppua :( Toi on ehkä kaikkein kamalinta kun lapsi huutaa kipujaan etkä voi oikein mikään tehdä. Hmm, täytyy tunnustaa että mä itkin jopa pojan hikkaa alkuviikkoina :ashamed: ja sen on vissiin vähän niinku vähemmän vakavaa kuin vaippaihottuma...

Kiva nyt tähän kirjottaa, kun toinen tuskailee ihon kanssa, kuinka hyvä iho meillä on ollut kokoajan :ashamed: Anteeks Coke, mutta haluan jakaa omat kokemukseni ja hoitovinkkini jos joku toinen saisi niistä ehkä apua.
Meidän pojalla on todella ohut iho (verisuonet kuultaa läpi, mutta normalisoituu kuulemma kyllä ) ja luulis että sen kanssa ollaan helisemässä. Onneks meillä on ollut kokoajan todella hyvä ja nätti iho. Luulen sen johtuvan seuraavista asioista:
- Meillä ei rasvata peppua kuin joskus ja jouluna (ehkä yhteensä kolme kertaa koko aikana rasvattu). Mun mielestä rasva hauduttaa ihan turhaan ihoa ja se rikkuu helpommin.
- tätä tukee mm. se, että Pampersin (rasvavaippa) jälkeen rasvaa löytyy ihotaipeista ja pyllystä ja iho punoittaa koko pepun alueella
- Liberolla tätä ei ole, joten meillä on käytössä vain Liberot (hölmöyksissä ostetut Pampersit käytetään pois n. 1 vaippa päivässä tahtia, onneks ne loppuu kohta)
- meillä vaihdetaan vaippaa tosi usein. Välittömästi kakkojen jälkeen ja muutenkin vähintään kolmen tunnin välein (paitsi yöt mennään nykyään ilman vaihtoa, mutta noin 2kk asti vaihdettiin jokaisella yösyötölläkin)
- ja me ei edes oteta ilmakylpyjä. Ainoot vaipattomat hetket on se, mitä nyt makailee alustalla kun äiskä pistää vanhan vaipan veks, pesee kädet ja ottaa uuden vaipan.
- suihkussa käydään noin joka toinen tai kolmas päivä eikä joka kerta pestä saippualla. Usein pelkkä vesipesu ja kylpy noin kerran viikossa (vesihän kuivattaa ihoa)
- peppu pestään vain kakan jälkeen (silloin käytän vauvasaippuaa ja kosteuspyyhkeitä )

Ja tosiaan meidän iho on täysin ehjä ja hyväkuntoinen, vaikka teen kaiken toisin kuin mitä ohjeistetaan... Neuvolassakin kehutaan pojan ihoa ja "sä varmaan rasvailet tosi ahkerasti..." (Eh, en ikinä...)

Eli nää toimii meillä tosi hyvin! Talkit, sinkkivoiteet ja rasvatuubit on avaamattomina laatikossa. Sen pari kertaa olen käyttänyt Erisanin kosteusvoidetta (äp) ja pojan poskiin käyttänyt muutaman kerran Bepanthenia kun ärtyi vieraiden hajuvedestä tai vaatteista.

Ja tohon imetysasiaankin tunnustan, että meillä syötiin korviketta laitokselta asti rinnan päälle, koska mä en jaksanut tota imetysrumbaa noin tiheenä :ashamed: Joka ruokinnalla siis rintamaitoa ja hieman korviketta päälle, jonka ansiosta imetysvälitkin pysyi noin 2-3h. Mutta minä päätin heti aluksi etten säti itseäni tästä. Hyvä jos muut jaksavat - minä en.
 
Onnea Siilura vielä! :heart: Alun imetysvälit oli kyllä mullakin tosi tiheitä...mulla imetys ei meinannut ottaa onnistuakseen aluksi toisesta rinnasta ollenkaan (lypsin vain toista ja syötin pelkästään toisesta rinnasta aluksi, kun poika ei mitenkään huolinnut toista tissiä, alkoi heti huutamaan kun yritti siitä imettää). Meinasin jo heittää pyyhkeen kehään, mutta jostain sain vielä pontta yrittää ja jonkin ajan päästä pojalle kelpasi toinenkin rinta. Ilmeisesti siitä ei herunnut riittävästi heti, jolloin pojalla meni hermot. Maitoa kyllä riitti. Nyt imetysvälit vaihtelee 1,5-5 tuntiin. Kerran yöllä on ollut syöttöväli seitsemän tuntia! :) Lyhimmät välit tulee silloin, kun hänen refluksioireet on voimaikkammillaan, silloin syöminen helpottaa hetkeksi pojan oloa. Imetysaika on koko ajan lyhentynyt ja lyhentynyt. Nyt tehokasta imua on vain noin 10 min ja sen jälkeen alkaa jo lupsuttelemaan huvikseen...

Ei mitään anteekspyyntöjä HPM! On ihana asia, että iho on hyvä! :)

Itse asiassa meidänkin pojalla on tosi hyvä iho. Mäkään en koskaan oo rasvannut sitä, lukuunottamatta nyt tätä ripuliajan vaippaihottumaa. Meillä ei yöllä yleensä muuten oo vaihdettu vaippaa, jos ei oo kakat ollu pökässä. Paitsi nyt ripulin aikana kyllä joka syöttövälillä vaihdetaan. Onneks nyt tänään on pepun iho jo melkeinpä entisensä, et tosi nopeesti se sit loppujen lopuks paranee, vaikka oli tosi paha. Laitoin ceridalin lipogeliä ja perunajauhoa :) runsaiden ilmakylpyjen lisäks.

 
Onnea Siiluralle! Sun kuulumisia jo kaipailimmekin kovasti odotuspuolella varsinkin.
Meillä on syöttövälit olleet nyt alussa yleensä noin 3 tuntia tasaisesti koko päivän ajan. Välillä on sitten erilaisia päiviä toki, joskus syödään päivällä tunnin välein, tässä yhtenä yönä juuri syöminen oli jostain syystä tosi hankalaa, ja yritettiin syödä varmaan tunnin välein, mutta kiukutti vaan. Vatsavaivoja? Vai seurustelua vaan? No, näitä erilaisia päiviä ja öitähän varmasti riittää.

En ole minäkään pahemmin rasvaillut toistaiseksi. Pari kertaa nivustaipeita vaan. Kakkavaippoja kyllä saa vaihtaa monta kertaa päivässä. Tämä poika nimittäin syö! Ja sit tietty myös kakkaa hyvin! Paino noussut suunnilleen tuplaten sitä vauhtia, mikä olisi riittävä neuvolatätin mukaan. Ilmakylpylä en ole oikein uskaltanut harrastaa tuon paljon kakkaamisen (ja myös pissaamisen) takia. Onneksi iho on vielä pysynyt hyvän näköisenä.

Harmi Coke, että teille on alkuunsa kasautunut monta ongelmaa. Toivottavasti ripulointi jo loppuu pian ja refluksikin asettuu. Tosi ikävää, kun joutuu katsomaan pikkuihmisen kärsimistä. Kyllä muakin itseä itkettäisi varmasti. Voimia teille!

Nyt täällä kaivataan tissiä. Pitää mennä taas siis. Paremmalla ajalla sitten taas lukemaan ja kommentoimaan sekä kirjottelemaan omia kuulumisia
 
HPM
Mä vaan nostelen tätä näkösälle. Ei oo mitään juttua... (Ja mitenköhän sekin voi muka olla mahdollista näiden vauvojemme kanssa?!?) Toi poika nyt vaan ei oo tehnyt mitään ihmeellistä, oppinut mitään uutta tai muutakaan =)
 

Yhteistyössä