Noin kolmekymppiset ekakertalaiset

Siilura, onpa teillä ollut reissu! Varmaan oli kiva tulla taas kotiinkin kaiken tuon jälkeen. Hyvä että yöhön alkaa löytyä jo parempi rytmi.
Meidän 4 kk mitat oli muuten 63 cm ja 7,2 kg. On teillä tosiaan aikas paljon isompi vauveli jo tuossa kohtaa ollut!
 
Hei kaikki!

Vihdoin mäkin saan siirtää itseni tälle puolelle! Tyttö syntyi viikko sitten, 17.2. klo 19.40. Mittaa Taotaolla oli 3920g, 52cm ja 34cm. :heart:

Synnytys meni hyvin, vaikka etenikin tosi hitaasti ja kesti säännöllisten supistusten alusta tytön syntymään lähes 28 tuntia! Alkoi ponnistusvaiheessa jo pikkasen väsyttää... :)

Palkinto on kyllä ihan käsittämättömän hieno, oon niin mielettömän onnellinen! Tyttö on ihana, nukkuu paljon ja syö hyvin. Maitoa alkoi tulla kunnolla jo laitoksella ja tänään kun terveydenhoitaja kävi kotikäynnillä neitiä katsomassa, painoi hän jo 4050g! Eli syntymäpaino on ohitettu, laitokselta lähtiessä perjantaina painoa oli 3700g. Hyvin siis tuntuu saavan maitoa, ja vaikka vähän pulautteleekin, riittää sitä näköjään kasvamiseenkin.

Oon toipunut synnytyksestä aika hyvin, alapää ei kärsinyt kovin suuria vahinkoja, pari tikkiä tuli, mutta mitään ei tarvinnut leikellä. Ainut paranemista hidastava homma oli, että sain kamalan ripulin (taas!) tytön ollessa vajaa parin vuorokauden ikäinen. Ei auttanut hiilitabletit eikä mitkään. Tänään on ollut nyt eka päivä, kun vatsa on tuntunut suht normaalilta. Eiköhän seuraavaksi olekin sitten vuorossa ummetus, pukamien suureksi iloksi :p Positiivista ripuloinnissa oli, että yli 10 kiloa on jo lähtenyt painoa ja vatsa on aika hyvin pienentynyt. Olin ihan järkyttynyt siitä, miten isoksi se synnytyksen jälkeen vielä jäikään! Ei mulla siis mikään kiire ole ton painonpudotuksen kanssa, enkä ollut missään missin mitoissa ennen raskaaksi tuloakaan, mutta ihan kiva että turvotus katosi.

Kotielämä on lähtenyt mukavasti käyntiin, mies on lomalla vielä ensi viikon puolenväliin saakka. Tänään sen oli tosin pakko pitää työpäivä, mutta kivasti pärjättiin tytön kanssa kahdestaankin. Öisin on ollut 2-3 herätystä, viime yö meni jo oikein kivasti kun ei tarvinnut vaippaa vaihtaa vaan tyttö nukahti aina heti syötön jälkeen. Toivottavasti pysyisi tällaisena tämä elo, kun eikös mahavaivat ala tulla vasta parin viikon ikäisenä jos ovat tullakseen?

Nyt tuli ihan puhtaasti vaan omaa napaa (tytön napa muuten irtosi tänään!), anteeksi siitä.

Palailen paremmalla ajalla, nyt on kuitenkin virallisesti ilmoittauduttu tähän pinoon :D

:heart: Kvartti ja tyttö 7vrk
 
HPM
:flower: Kvartti :flower:

Ei löytynyt allergiatesteissä mitään - niinku epäilinkin. Jostain se ylimääräinen ilma masuun kuitenkin menee. Muuten on varmasti suurimmilta osin ihan "normaalia" yöhulinointia, luulen minä. Lääkäri käski kyllä varaamaan ajan itselleen, mut meillä on kohta 8kk neuvola joka on lääkärikäynti, joten ootellaan sinne asti. Mun mielestä kuitenkin noi ilmavaivat on vähentyneet eikä niin suuri osa heräilyä johdu enää mahasta.

Ootteko muuten muut huomanneet kuinka paljon äitiys VANHENTAA!!?? Mulla on ainakin näyttänyt tulevan 5 vuotta ikää lisää tähän mennessä. Eikä oo kauaa kun isännällä supatin että yks tuttu näyttää ainakin 10 v vanhemmalta (yksivuotias lapsi)...

Ai niin, Piipin tytölle onnea myös :flower: Sähän pääset kohta perustamaan meille pinon jo taaperopuolelle =) Mutta eiköhän me haluta pitää sut vielä täällä (ei tartte yksinään pulista).

Voi Coke teidän hampaita =) Nyt tarvitaan taas teidän poitsu opettamaan meille kuinka niitä tehdään... Tosin viime yönä näin jo unta että kaikki puhkes kerralla :eek: No, noi ikenet on kyllä ihanat!! Ja tuntuu että niilläkin saa jo aika tiukan otteen - mites sit kun siinä on pari nököä pystyssä, hui!

Onko teillä äidit kuvia jossain netissä lapsistanne? Olis kiva nähdä. Mulla on kyllä mun facebook-profiilissa ja jos sollain on siellä myös niin vaihdan mielelläni kaverikutsuja =)

 
Huomenta!
Ensiksi onnea Piipin 1 vuotiaalle :flower: :heart: !
Ja onnea myös kaikille casta tänne puolelle siirtyneille vielä :heart: .

Minä en olekkaan nyt aikoihin päässyt täällä oikein käymään. Loukkasin selkäni tammikuun lopulla ja sitä vieläki poden. Pieni pullistuma sinne tuli. Hirveetä tuskaa on ollu kaikki liikkuminen, eikä yhtään tietenkään helpota kun poikaa nostelee. Täällä onki sitten onneksi käynyt apureita, kaveri oli ekan viikon päivät täällä apuna, sitte tuli minun isä muutamaksi päiväksi ja nyt viimeks käly oli täällä reilun viikon. Pikku hiljaa alkaa tuntumaan, että ehkä tästä päästää vielä yli.

Poika on tietty kasvanu ja kehittyny paljon, eka hammaskin jo ilmesty viime viikolla. Painoa 5kk neuvolassa taisi olla viime viikolla 7,9kg ja pituutta 66cm. Vielä ei selältään mahalleen käänny, mutta tosi kova yritys on päällä jatkuvasti, enää oikeastaan pitäisi hoksata mihin toinen käsi kannattaa laittaa niin sujuisi.

Mulla on kans tuolla naamakirjassa profiili ja kuvia. Mielelläni otan myös "uusia" ystäviä =) . HPM laitan sulle yv:nä minun oikean nimen tulemaan...

Nyt pitää taas mennä vähäksi aikaa lepuuttelemaan tuota selkää, alkaa juilimaan.
 
Tervetuloa vaan Kvartti sitten "virallisesti" tälle puolelle :flower: Ihanaa, että kaikki on lähtenyt pienen kanssa sujumaan hyvin.

Paljon kiitoksia kaikille myös 1-vuotisonnitteluista, kyllä mä taidan silti vielä täällä puolella pysyä, ettei tartte tosiaan yksinään taaperopuolella pulista ;) . Sitä paitsi mun mielestä toi meidän neiti on vielä ihan vauva... :heart:

Nannalle81 :hug: selkävaivoista, toivottavasti helpottaa pian! Uskon kyllä, että on hankalaa nostelu ym.

HPM: kyllä toi 8kk ikä oli meilläkin se maaginen raja, jolloin alkoi kovat yöhulinat, jotka kesti ihan sinne 11kk ikään saakka... Nyt tuntuu rauhoittuneen yöt ja pääasiassa neiti herää vaan kerran ja rauhoittuu heti silittelyllä tai hetken sylittelyllä uudelleen nukkumaan omaan sänkyynsä.

Mäkin olen facebookissa ja siellä on tietty hirveä määrä kuvia neidistä :D Joten mulle voi kyllä laittaa yv:llä viestiä, jos haluatte kaveriksi. Kvartin kanssa jo kavereita ollaankin =)
 
Nannalle tsemppiä selän kanssa :hug:

Kvartti: Onnittelut vauvasta vielä tälläkin puolella :heart: :flower: Kiva, että teillä on lähtenyt mukavasti arki käyntiin siellä kotona! Ne ekat päivät on jotenkin niin jänniä ja ihmeellisiä. Eipä silti, eipä se jännitys nyt niin hirmuisesti ole hälventynyt vielä kuukauden iässäkään, mutta ehkä vähän tullut enemmän rutiinia kaikkiin toimintoihin. Masuvaivat alkoivat meillä aika pian syntymän jälkeen mutta huomaa, että tuossa parin-kolmen viikon iässä ne lisääntyivät aikalailla. Ei meidän pikkumies nyt niin itke sitä masuaan, mutta vääntelee kovasti pää punaisena. Me aloitettiinkin noihin vatsakipuihin Rela-tipat ja Disflatyl-tipat ja tuntuu että ainakin se ilma tulee paremmin masusta pois eikä jää sinne pyörimään. Toisaalta sitä ihmettelee kuinka noin pienestä ihmisestä voi tulla niin isoja pieruja :eek: :LOL:

Mut paremmalla ajalla taas, mua tai siis tissiä kutsutaan taas tuolla :heart:
 
No josko sitä nyt sais jatkettua juttua, vaikkakin pikkumies sylissä :)

HPM: Joo, äitiys vanhentaa ihan selvästi! Kaveritkin on vanhentuneet lapsen saatuaan ihan silmissä, mutta niin olen itsekin. Tuntuu, että ryppyjä alkaa ilmaantumaan silmäkulmiin enemmän ja tietty sekin vanhentaa kun ei ehdi/jaksa pitää omasta ulkonäöstään niin huolta. Pitäis kyllä, mutta mutta... Ehkä sitä taas jossain vaiheessa kun pääsee vähän enemmän jyvälle tästä kaikesta ;)

Me oltiin eilen neuvolassa 1kk-tarkastuksessa. Pikkuinen on kasvanut tosi hyvin, eli 750g kahdessa viikossa :D Huomaa kyllä poskista ja kaksoisleuasta. Muutenkin kaikki näyttäisi olevan ihan mallillaan. Tietysti itse haluaisi nukkua hirmuisesti paljon enemmän, mutta kai tähän tottuu, siis väsymykseen. Jos jossain vaiheessa tuo syöttöväli vaikka pitenisi johonkin 4 tuntiin, niin ei olisi niin raastavia nuo yöt. Viime yönä poika päätti herätä aivan virkeäksi 3-5 väliseksi ajaksi, mutta onneksi nukahti sitten vielä. Mutta siis 3 tuntia on meillä ainakin öisin syöttöväli, päivällä lyhempi.

Onko teidän vauvoilla muuten ollut niitä hormoninäppylöitä synnytyksen jälkeen? Milloin niitä tulee ja kuinka kauan kestää? Meillä ei ihan aluksi niitä ollut, mutta nyt viimeisen parin viikon aikana niitä on tullut kasvoihin, rintakehään ja yläselkään. Ei tuo nyt kovin pahannäköinen ole, mutta toivottavasti ei tuosta pahene. Ne kuitenkin taitavat olla aivan harmittomia ja ajan kanssa menevät pois.

Ja nyt kun kyselyikään olen päässyt näköjään, niin sellaista mietin tässä että kuinka kauan teillä vauvat viihtyvät kerrallaan rinnalla? Meillä nimittäin tuo vauva ei ole kuin sellaiset 10-15 min normaalisti, tosin joskus saattaa mennä puoli tuntia. Tuntuu vaan aika lyhyeltä ajalta. Mutta toisaalta tuo painonnousu on kuitenkin aika hirmuista, eli eiköhän se tarvitsemansa ruuan saa :D

Mulla on kanssa profiili Facebookissa ja mielellään otan sinne uusia kavereita, jos joku haluaa esim katsella kuvia pojasta ja tietty muutenkin :D Laittakaa vaan yv:nä omat tiedot. Mä taidan nyt tähän mennessä tuohon edelle ilmoittaneille laittaa yv:nä omat tiedot, eli jos haluaa, niin FB:ssa tavataan myös :)

Täytyy taas jatkaa, mutta palataan taas!!
 
Onnea Kvartille vielä kerran! :flower:

Niisku, meidän pojan hormoninäppylät alkaa antaa periksi ja Niksu täyttää 2kk lauantaina. Vielä niitä toki on, mutta nyt iho näyttää ihan normaalilta. Niksu oli rinnalla juuri tuon pituisia aikoja noihin aikoihin. Nyt jostain syystä on ruvennyt nautiskelemaan. Yöllä meinaan turhautua itse, kun Niksu roikkuu tississä kiinni joskus jopa 45min.

Minä olen myös Facebookissa. Laitanpa teille yv:tä.
 
Meillä oli kans niitä hormoninäppylöitä, tosin ainoastaan kasvoissa. Oisko tullu joskus siinä kuukauden kieppeillä ja sit ristiäisten aikaan (n. 1,5kk iässä) tilanne oli onneks vähän rauhallisempi, mut tais tulla vähän takaisin vielä hetkeksi. Joskus parin kuukauden jälkeen ne sitten häipyi tosi nopeasti.

Muistaakseni neiti viihtyi kans tosi lyhyen ajan rinnalla kerrallaan, mutta on aina ollut tosi tehokas imijä, joten tuossa ajassa ehti saamaan jo tarvitsemansa. Kasvoi pelkällä rintamaidollakin tosi reippaasti, joten teillä varmaan sama juttu niiskunenä.

Meillä on huomenna vasta 1-vuotisneuvola, vaikka jo viikko sitten täytettiin. Täytyy kysellä noista maitoasioista, kun neidin vatsa on ollut tosi löysällä jo kohta viikon :/
 
HPM
Kvartti: kävin lukemassa sun synnytyskertomuksen odottavien puolelta. Ei tullut ilmeisesti ökät? Hienoo!! :)

Hormoninäppylöistä ei kauheesti oo sanottavaa; meillä oli niitä muutama hassu. Yks oli sitkee ja mä itseasiassa puhkasin sen neulalla loppuviimeks kun ei muuten häipynyt... En tiä oisko niin saanu tehdä, mutta tein kuitenkin ja se hävis sillä eikä jäänyt mitään jälkiä tms.

Imemisestä sen verran, että meillä oltiin kans tosi lyhyitä aikoja kerrallaan, mutta hälläkö väliä kun tuntui tarpeeksi saavan (ja annoin kans korviketta lisänä päivän aikana). Poitsu vaan aina rauhoittui siihen niin että nukahti noin 15-20min jälkeen...

Ja vielä tosta vanhenemisesta: mä oikeesti nostan hattua niille mutseille jotka jaksaa laittaa ittensä joka päivä jne. Mä en välillä edes harjaa hiuksia päivän aikana kun tuntuu ettei jaksa vaivautua... Saati sit et alkaisin aamulla meikkaan itseeni ihmisen näköseks?!? Ei tuu kesää!! Onneks me ei ihmisten ilmoilla juuri liikutakaan :kieh: Mä meen suurinpiirtein päivät linjalla suihku-hampaat-naamarasva-dödö... :ashamed: Ja kuolatut, puklatut, sotketut vaatteet... Ei siis mitään missikamaa :whistle:
 
HPM, ei lentänyt onneksi laatta, fiu :D Itseasiassa ei mulla ollut yhtään huono olo missään vaiheessa koko hommaa. Kun supistukset muuttui säännöllisiksi maanantaina klo15.00 niin vedin pari leipää ja sen jälkeen söinkin seuraavan kerran tiistaina kun tyttö oli syntynyt... Ilokaasua kun kokeilin niin se tuntui vähän kuvottavalta kurkussa, joten jätin sen maskin sikseen. Eikä se musta ees auttanut siihen kipuun, ehkä en osannut ottaa sitä kunnolla. Niin joo ja kun osastolla sain sen Petidiinipiikin niin hoitaja antoi suun kautta pahoinvointilääkkeen varmuuden vuoksi kun sanoin et oon kauhuissani jos oksennan. Mutta uskallan siis synnyttää uudelleenkin! :) Ens kerralla voisi tosin ehkä syödä vähän myöhemmässäkin vaiheessa edes jotain, oli voimat aika finaalissa siinä ponnistaessa..

Tosta vanhentumisesta, musta tuntuu nyt jo, että näytän ihan ikälopulta! Vanhenin jotenkin tossa raskaana ollessa ja nyt oon jo ihan kurtistunut.. :/ Ehkä sitä jaksaa alkaa taas vähän laittamaan itseään sitten kun pääsee ulkoilemaan ja liikkumaan isommin vauvan kanssa.. Toivottavasti. En haluaisi olla se hiekkalaatikon läski ruma mutsi jonka lapsilta valuu räkää nenästä.. :p
 
Niisku ja Nanna, voitteko laittaa mulle yv:tä teidän oikeista nimistä Facebookia varten? Minä en edelleenkään pysty lähettämään itse viestejä. Pystyn kyllä niitä vastaanottamaan, mutta en lähettämään.

Käytiin 2kk neuvolassa. Kuukaudessa oli tullut lisää 1,1kg, pituutta 4cm ja pipoa 2,2cm. Rotavirusrokote annettiin nyt. Toivottavasti pitää tosiaan viruksen loitolla! Rytmi alkaa osittain löytyä. Niksu heräilee n. 6.30. ja iltasatu luetaan n. 20.00. Yöllä Niksu nukkui jopa 5,5h. Pelästyi kovasti, kun oli kulunut niin pitkä aika. No, pitää olla tyytyväinen.

Keskiviikkona oli tutkimukset keskussairaalassa sen vesimunuaisepäilyn takia. Kaikki näytti ihan normaalilta, mutta kuullaan tulokset vasta 10.3. Sieltä lähdetäänkin sitten suoraan E-Pohjanmaalle mummua katsomaan. Kiva päästä siellä käymään :) Ja tuohon vanhenemiseen sen verran, että oikeastaan olen tullut homssuisemmaksi. Hyvä, kun aamulla ehtii naamansa pestä. Meikkaaminen ei tule mieleenkään...
 
Kiitoksia noista kommenteista hormoninäppylöistä ja rinnallaoloajasta. =)

Kuinkas Piipillä meni neuvolareissu?

Sasha, tuliko Niksulle oireita tuosta rotavirusrokotteesta? Me ajateltiin kanssa ottaa se ja tosiaan seuraavalla neuvolakerralla kuukauden päästä se pitäisi antaa.

Meillä oli viime yö aika hyvä, sain nukuttua itsekin niin että olo on tuntunut tämän päivän suhteellisen virkeeltä :D Yöllä tosin 3-4 välisen ajan valvottiin kun syötön jälkeen poika ei nukahtanutkaan, mutta sitten jatkettiin unia 7 asti ja nukahti vielä silloinkin ja itse heräsin puoli 10 vauvan vielä nukkuessa. Ihanaa kun sai nousta sängystä omaan tahtiin ja käydä ensin veskissä ja pestä hampaat. Vois jopa sanoa, et se oli luxusta :LOL:

 
Ohopsis, täälläpä on ollut vilkasta keskustelua! Kiva niin.

Vastailen vähän myöhässä, mutta kuitenkin. Hormooninäppyjä oli pojalla naamassa muutaman viikon ajan. Ristiäisiin mennessä (7 vko) olivat hävinneet. Imemisaika oli aluksi tosi pitkä. Muistelen, että ekat viikot meni hyvinkin tunti joka kerta. Sitten se alkoi lyhentyä puoleen tuntiin ja siitä koko ajan vähitellen niin, että nykyään menee muutama minuutti enää (yöllä kauemmin). Mutta varmaan tuossa 1 kk paikkeilla oli vielä noin puoli tuntia. Se on ihan yksilöllistä kyllä, ja varmaan vaihtelut on suuria. Mutta mulle olis kyllä joku voinut kertoa/muistuttaa siinä alkuaikoina, että kyllä se syömisaika lyhenee aika pian hyvinkin kohtuulliseksi. Tuntui välillä niin raskaalta, kun tosiaan tunti meni ja parin-kolmen tunnin välein tissillä roikuttiin. Tuntui tosiaan välillä, ettei itse ehdi syödä, kun taas jo poika tahtoi tissille.

Vanhentaa tosiaan!!! Ihan pahinta on kun menee vauvan kanssa peilin eteen ja katsoo sieltä, miten vanhalta akalta näyttää itse pojan vauvanaaman vierellä :LOL: Mutta välillä kun vähän jaksaa laittautua (jos on joku erityinen syy siihen), niin kyllä sieltä ihan suht ok näkösen naisen saa vielä kaivettua esiin. Silmänympärykset taitaa eniten kärsiä huonosta nukkumisesta johtuen :eek:

Ihanaa kun Eki on tällä viikolla nukkunut joka aamu 7-8 asti! Ihan luksusta sekin verrattuna aikaisemmin normaaliin 05-06 herätyksiin. Jospa se yö tuosta taas pitenisi normisti tuollaiseksi. Samalla on tietysti päiväunet lyhentyneet, mutta se ei haittaa, kun olo on yön jälkeen paljon pirteämpi kuin vielä viime viikolla. Seuraavaa hulinavaihetta odotellessa, nautitaan siis tästä!

Viikonloppuja!
 
Moi,

neuvolareissu meni ihan kivasti, neiti oli kasvanut hurjasti: 10110g ja 79,6cm :D Neuvolan täti laittoi meille nyt ajan neuvolalääkärille maitoallergiaepäilyn vuoksi. Sitä ennen kokeillaan vielä kertaalle maitoa puuron seassa, mutta vähän huonolta nyt näyttää :/ Voihan nuo mahavaivat edelleen johtua suolen tottumattomuudesta, mutta aika pitkäänhän me jo ollaan yritetty niitä maitotuotteita antaa.

Kiva, että Novellella on yöt rauhoittuneet, rauhallisista ajoista saa aina kummasti virtaa.

Mä oon kyllä kans vanhentunu ihan hirveästi tässä vuoden aikana, peilistä kattoo joku ihan rupsahtanut akka... Mut kyllähän se äitiys jollain tavalla näkyy joka tapauksessa =)

 
Toivottavasti Piipi ei olisi maitoallergiaa. Onko ollut jotain maitorupea tai ihottumaa? Tosi kurjia noi pikkulasten ruoka-aineallergiat :(

Niisku, Niksulle tuli pieniä sivuvaikutuksia rotavirusrokotteesta. Niksulle tuli unettomuutta ja ärtyisyyttä. Lisäksi tuli massuvaivoja. Yöllä ei tosiaan nukuttu. Kiva juttu, kun seuraavana päivänä meidän pikkumies kastettiin. Eli nyt on juhlallisuudet pidetty...
 
Toivottavasti Piipi ei oo maitoallergiaa... Ei kiva. Mutta ihan valtava neiti teillä kyllä siellä on :D Sitä ei huomaakaan kun ne kasvaa. Mun kaveri kävi just kahden kk ikäisen vauvansa kanssa meillä ja siis se niiden vauva näytti niin isolta ton meidän neidin vieressä :) Vaikka toikaan ei kuitenkaan ole mikään kirppu, painoa yli 4 kiloa...

Kohta ne menee jo kouluun :/

Ihania lapsia teillä kaikilla! Oon käynyt vähän feissarissa vaklailemassa ;)

Täällä meni viime yö vähän pipariksi, tyttö ei saanut kahden syötön jälkeen millään nukahdettua, taisi mahassa vääntää. Mies oli lisäksi reissussa, joten kanniskelin tyttöä sitten olkapää kipeänä ympäri kämppää. Viideltä viimein nukahti viereen. Saa nähdä miten tää yö menee, vaikka eipä toi nyt vielä mikään kovin paha yö ollut (kun jos joillain oikeasti vauva itkee sen 8h..). Kävin kuitenkin hakemassa apteekista niitä Relatippoja ja Cuplatonia, Relaa annettiin jo ja katellaan jos sitä Cuplatoniakin muutaman päivän päästä.

Huomenna meillä on kuulokotrolli Naistenklinikalla, tyttö ei läpäissyt sitä niiden kuulotestiä (testasivat jollain korvaan tungettavalla laitteella) joten käydään nyt kokeilemassa uudemman kerran. Kuulemma ei toimi, jos on vielä vettä korvissa tai turvonneet korvakäytävät. Kyllä toi musta kuitenkin kuulee, ihan selvästi kattelee äänen suuntaan kun sille juttelee tai laulaa ja säpsähtelee yllättäviä ääniäkin. Toivottavasti siis pääsee myös testistä läpi.

Nyt aikaisin nukkumaan, jos vaikka ehtisi nukkua vähän ennen kuin kanniskelu alkaa. Toivon et ei ala vaan yö menisi kuten toissayö kun toi nukkui 01-07 ;)
 

Yhteistyössä