** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.9 **

Nukkuminen on nykyään kyllä ihan oma lukunsa..mua ei sinänsä haittaa etten öisin nuku juurikaan, koska oon sairaslomalla ollu ennen äitiyslomaa ja pystyny nukkuun päivällä. Vessakäynnit, huono asento ja vauvan mylläys valvottaa, mutta on kyllä rytmitkin aika sekasin. Sanoisinko et mitä enemmän viikkoja tulee niin sen vaikeemmaks käy nukkuminen..mutta on se sitten varmaan helpompi valvoa vauvan kanssa, ja nukkua miten sattuu kun siihen on tottunu. Ja sit sillä valvomisella on oikeesti tarkotus :heart:

Ja pukeminen..voi kiesus! En oo halunnu ostaa yhden talven takia uusia toppahousuja, ja kaivelin porukoiden vintistä komeet vanhat toppahousut kuminauhavyötäröllä. Ne on ihan törkeen rumat, mutta eipä tarvinnu harmitella kun piti kummastakin sivusaumasta leikata auki:D Toivottavasti ne menee nyt loppuun asti.. Kenkiä on ihan kamala yrittää saada jalkaan, varsinkaan vaelluskenkien nauhoja kii. Jotkut kuomat tai uggit ois tosi kätevät, koska näillä keleillä jalat palelee kun joutuu jättään auki ne kengät.
 
Samirja Kiitos kysymästä, mutta ei ole vielä liikkeitä tuntunut. Th sanoi, että koska se istukka on edessä, niin edestä ei kannata odotella tuntevansa likkeitä vielä pitkään aikaan mutta kyljistä voisi tuntea tietysti jo. Vauvaa yritettiin siinä herätelläkin liikkumaan, mutta en vaan tunne mitään. :-( Muuten vauvalla kaikki ok tänään neuvolassa. Pissasta tosin löytyi sekä proteiinia että leukosyyttejä.

riesa ja pikkunilviäinen 22+6
 
täällä sitä mennään nyt sit puolessa välissä :D nopeesti se aika näköjään menee vaikka välillä tuntuu että viikot ei kulu millään.. neiti meinas vähän huolestuttaa eilen kun ei potkinut juuri ollenkaan, mutta on tänään sitten ottanut vahingon takaisin ja potkinut siitäkin edestä :) ja potkut alkaa voimistua jo niin, että välillä ihan säikähdän kun potkaisee :D

ihmeen hyvällä tolalla tuntuis olevan meidän hankinnat.. tänään löydettiin hoitopöytäkin, eikä mitään "pakollista" puutu enää :) tukivyötä mä olen miettinyt, liekkö siitä apua? kun toi masu alkaa nyt näköjään aika vauhdilla kasvaa, niin musta tuntuu että mun selkä sanoo poks jossain vaiheessa jos en sitä ennaltaehkäise...

muuttostressiä hiukan alkaa pukata.. ja hieman ahdistaa ajatus ettei musta oo muutossa hirveesti apuu.. tai sitäkään vähää en pysty kantamaan kun tänne muuttaessa.. no, kai siitä hengissä selvitään..

myymeli&pikku neiti 20+0
 
myymeli jos sulla tulee samanlainen maha kuin mulla, niin selkäkivut tulee johtumaan varmaan eniten istumisesta. Kun istua olis pakko ihan tositosi ryhdikkäässä asennossa, kun muuten alkaa heti maha painamaan kylkiluita ja henkeä ahdistaa. Ja tämmöinen ryhdikäs istuma-asento on tosi vaikea saavuttaa busseissa, autossa, sohvalla yms. Ainoastaan pikkutuolit on yleensä tarpeeksi pystyasentoisia, et niissä voi istua. Mutta yleensä koko ajan pitää selällä pingottaa, ettei yhtään pääse valumaan tai vaipumaan kasaan. Luonnostani mä olen niin notkoselkäinen, että tää raskausajan notko menee vanhasta tottumuksesta. Ei lisää kipuja juurikaan. Niin ja onnea puolivälistä! Niin se aika rientää.

Mä näen nyt niitä vauvaunia... ne ei oo hyviä unia. Edellisessä unessa havahduttiin miehen kanssa jotain 16 tuntia (ja yön jälkeen) kotiutumisen jälkeen, että kas, ei olla ruokittu vauvaa ollenkaan eikä vaihdettu vaippoja eikä mitään vaan unohdettu se tonne yhteen huoneeseen. Viime yönä huomasin taas, etten oo ruokkinut vauvaa ja sitten tajusin, etten osaa imettää, että kukaan ei oo opettanut ja sitten piti ruveta kaapista ja äitiyspakkauksesta kaivamaan tuttipulloa ja korviketta ja harsoja. Hyvin menee.

Samirja ja Potkupallo 31+2
 
  • Tykkää
Reactions: Amanda77
Toisesta sokerirasituksesta selvitty taas puhtain paperein! :) Paino sen kun nousee - nyt jo yli +10 kg... Mutta ei menoa haittaa! :)

Samirja, hitsi mitä unia! :) Mä en oo vielä nähny kuin sen unen, jossa vauva tuli kurkkaamaan maailmaan. Saa nähdä, mitä on vielä edessä! :)

Mulla on taas ollu vähän vatsan kovettumista & pingottumista varsinkin iltaisin. Neuvolassakin siitä mainitsin, mut terkka ei pitänyt sitä mitenkään huolestuttavana, kun mulla on ollu sitä ennenkin ja viikon takaisella neuvolalääkärillä kaikki oli ok.

Oletteko kukaan pidemmällä olevista yrittäny kuunnella vauvan sydänääniä vatsan läpi - siis mies, itse sen saattais olla vähän vaikeeta. :) Luettiin miehen kans, et sydänäänet vois kuulua vaikka vessapaperirullan avulla. No, parina iltana mies on yrittäny kuunnella, mut on saanu vaan potkuja otsaan. :)

Amanda ja Sulo 27+2
 
ARGGGHHH!!! Mä en oikeasti vielä halua ajatella mitään synnytystä ja nämä jo ennen synnyttäneet rakastavat sitä keskustelua... Varmaan lapsellista, mutta en ihan oikeasti halua vielä ajatella sitä. Pienen liikkeiden seuraaminen on jo ihan riittävän jännittävää.
 
Heips ja hyvää tiistaita!

Kolmas neuvola oli aamulla ja kaikki ilmeisesti varsin hyvin. Pissa oli puhdas, paineet hyvät, hemppakin noussut 130:een ja sitä täti vähän tuumaili, että josko söisin rautaa vain joka toinen päivä enää. Millaisia hemoglobiiniarvoja teillä on ollut? Ei kai liian hyvästä hempasta haittaakaan ole, vai? Paino on nyt lähtenyt sitten nousuun eli viime kertaan nousua on tullut +600g. Tosin lähtöpainoon on edelleen -4,4 kg, kuulemma oikein nätisti paino pysynyt hallinnassa :) Tyypin syke oli 150 ja kovasti viuhtoi menemään dopplerin alta, vielä on tilaa liikkua pikkuisella :heart: Tänään mitattiin ekaa kertaa kohdunpohjan korkeuskin ja se oli 20cm eli ilmeisesti ihan keskikäyrillä.

Kaikki siis hyvin täällä, mukavaa :) Tyyppi on alkanut nyt ihan selvästi potkimaan ja aamulla koin ensimmäistä kertaa neuvolan pihassa, miltä tuntuu, kun rakko on täynnä ja joku monottaa sitä urakalla... Juu, tuli aikas kiire vessaan :LOL:

Semmosta tänne tänään. Seuraavaan ultraan kolmisen viikkoa enää, jännää! Nyt ulkoilemaan koiran ja mahan kanssa. Hyvää viikkoa kaikille!

Sara ja Tyyppi 22+2
 
  • Tykkää
Reactions: Amanda77
Heissan!

Täällä on ollut ilmeisesti tarpeeksi ohjelmaa, kun 12 tunnin (katkonaiset) yöunet maistuvat taas... Mä näin jossain välissä kanssa noita Samirjan ups-meillä-on-vauva -unia, mutta viime aikoina olen keskittynyt esim. ahdistaviin uniin eksästä :| Miksi oi miksi - kyllähän sitä tuli elävässä elämässäkin kateltua ihan tarpeeksi! Ja huom, tästä on aikaa jo monia vuosia!

Amanda, meillä sydänäänien kuuntelu menetti jotenkin hohtonsa, kun kyttäilin alkuvaiheessa niin paljon dopplerin kanssa :D Eli eipä olla yritetty paperirullaniksiäkään. Pitäksiköhän kokeilla? Pikkutyyppinen on aika vakioasemissa tuolla ja sykkeet kuuluu neuvolassa tosi kovaa aina samasta paikasta, että ehkä se onnistuisi!

Sara, mulla on ollut hemoglobiini melkoisen korkeella koko ajan. Jossain välissä tuli vähän laskua ja silloin otin puolikkaan rauta-annoksen ensin päivittäiseen ja sitten joka toinen päivä -ohjelmaan. Mutta kun arvot ovat pysyneet 130-140 tienoilla, neuvolassa kehotettiin jättämään kokonaan pois. Kätilö tuossa vähän naurahti partaansa, että "sulla on sitten varaa vähän menettääkin verta"... Öh. No joo, mutta pointtina oli se, että hemppa-arvot saisivat vähän laskea ja se on ihan luonnollista, joten ehdoin tahdoin ei tartte mitään lisiä, jos ne hilluu noinkin korkeella. Ja mulla arvot ovat sitten pysyneet korkealla ilman lisärautaa.

Erehdyin eilen tekemään listan asioista, joita kotona voisi saada aikaiseksi. Ei ois kantsinu. Nyt on A4 täynnä asioita. Kun olin ihan koko päivän kotona, sain aikaiseksi lajitella vaatteet ja näyttäis siltä, että pienimpiä kokoja pitää vielä haalia... Ja pestä. Ja sit pitää porata seiniin kaikenlaista (hoitopöytä tuli eilen jee). Ja järjestää (yök järjestäminen). Mutta yksi saavutuskin eiliselle tulee: vanha kapea pesukone pistettiin Huuto-nettiin ja se meni saman tien (vain puoltoista kuukautta sen jälkeen, kun uudet laitteet asennettiin... huoh)! Jippiajee! Kohta mahdutaan taas kylppäriin!

Lallaa ja Inkkari 35+6
 
Sara, en usko, et hemppa voi olla liian hyvä ainakaan, jos on alle 140. Mulla oli hemppa alussa 135, sitten käväisin 120:ssä ja viimeks oli taas noussu 129:ään. Jännä juttu sinänsä, kun en oo syöny rautaa ollenkaan! Tai pari tabua oon yrittäny ottaa, mut maha meni ihan sekaisin ja lopetin samantien. Mulla oli Solgarin rautavalmistetta ja varmaan löytyis joku vatsaystävällisempikin. Ootteko kaikki muut ottanu rautaa ja mitä valmisteita?

Sara, oliko sulla siis ylimääräinen ultra julkisella tulossa? Muakin vähän kiinnostais mennä ultraan vielä... Harkitsen, josko menis ihan tavalliseen ultraan muutaman viikon päästä. Olisi vaan kiva tietää vauvan koko tässä vaiheessa.

Amanda ja Sulo 27+6
 
Amanda, itse käytän rautana Obsidania. Ja joo, seuraavakin ultra on julkisella. Eikä sekään varmasti jää viimeiseksi; ymmärsin, että ultrissa saa ravata loppua kohden aika usein. Mutta enpä valita, jotain iloa diabeteksestäkin on, kun kerran Naikkarille pääsee ultriin Tyyppiä telkkarista katselemaan useamman kerran vielä ennen kuin ihan kasvotusten tuijotellaan :) Tietty on pelko takaraivossa ehkä vähän eritavalla kuin teillä muilla eikä nuo ultrat sinänsä pelkästään kivoja juttuja ole, kun tietää, ettei niitä turhaan tehdä. Onhan diabetikoilla isommat riskit raskauden aikana ja siksi vauvaakin seurataan tarkemmin. Mutta pitää ajatella positiivisesti ja uskoa kovasti siihen, että kaikki menee hyvin ja loppukeväästä on sitten terve vauva sylissä :heart:

Mites muuten teillä muilla; onko teidän masukeilla rauhallisempia päiviä? Eilen Tyyppi viuhtoi masussa vähän väliä, mutta tänään on tuntunut vain muutama kevyt potku. Normaali syke kyllä löytyi dopplerilla ja vähän viuhtomistakin kuului, mutta potkuja tosiaan on ollut aika vähän. Aikas kamalaa, kun heti pitää murehtia! Ensin murehti, kun ei tuntunut mitään potkuja ja nyt sitten murehtii kun pikkunen on vähän rauhallisemmin : / Jatkuvaa murehtimista tämä raskaus, todellakin!

Sara ja Tyyppi 22+3
 
Amanda: Mulla on arvot olleet suurinpiirtein samanlaiset kun sulla ja aina on kommentoitu että hyvä hemppa. Muistaakseni multivita raskaus ja imetys-monivitamiinissa on vähän myös rautaa, mutta en ole rautaa syönyt muutoin, eikä tarvettakaan. Neuvolassa aina sanottu että hemppa on hyvä, varsinkin kun se on on taas ollut nousemaan päin. Naisen "normaalit arvot" on 117–155 g/l.

Edit: Itselläni oli hemppa alussa 132 ja nyt on 130, neuvolassa sanoi että on hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Sara mulla ainakin on selviä eroja päivissä, että miten tuo mahalainen liikkuu. Etenkin jos ite puuhaan paljon, ni liikeitä on hyvin vähän tai en niitä huomaa. Ja sen puuhaamisen jälkeenkin on rauhallista, kun ollaan varmaan molemmat ihan poikki...

Maanantain neuvolassa terkkari joutu ottaa sf-mitan uudelleen, ku ei saanut siihen mitään kasvua kolmessa viikossa. Tokalla yrityksellä sai sitten sentin lisää. Painoakaan ei ollut tullut kuin 100g/vko eli kokonaiskertymä edelleen 6kg. Joulun tienoilla tulikin otettua se 500g/vko, joten nyt varmaan tasottuu sen takia. Lupaavasti terkkari jo kyseli, että oonko mä päivisin väsynyt sen yöheräilyn takia. Eli pohja vikan viikon sairaslomalle on jo luotu ;)

Lallaa ootteko te käyneet kaikki neuvolan perhevalmennukset? Kun meille ne tosiaan siellä sanoi, ettei tartte mennä ens kerralla, kun silloin käsitellään synnytystä ja se sama asia tulee sitten siellä Haikaranpesässä. Mutta mun terkkari ihmetteli tätä kovasti ja sanoi, että käsitelläänhän siellä sitä vauva-aikaakin, että kyllä hän suosittelis, että mentäis.

Rautaa mä olen joutunut syömään nyt jo 3 kuukautta ja vielä 2 on edessä. Ensin söin Maltoferiä ja sitten siirryin Obsidaniin. Molemmat on olleet ok vatsalle, myös tupla-annoksella. Maltofer oli ehkä teknisesti helpompi, kun sen sai ottaa ruoan kanssa. Obsidanin kanssa on enemmän tähtäämistä, joten otan sen juuri ennen nukkumaanmenoa tai jos iltapalasta ei oo vielä tarpeeksi aikaa, niin otan sen yöllisellä vessareissulla. Hemoglobiini oli nyt noussut jo 118, mikä on edelleen tosi paljon normaalia alempi eli siksi en saa lääkitystä lopettaa.

Joo Sara ota toi positiivisena asiana, että saat käydä pikkuista katsomassa.
Ja taas sain vettä myllyyn tähän ennenaikaisen synnytyksen pelkoon: kaverin sisko synnytti ekana äitiyslomapäivänä...

Samirja ja Potkupallo 33+0 hupsista

Essille piti vielä kommentoida, että mä oon saanut olla onnekseni aika rauhassa synnytystarinoilta. Ja sitten jos niitä on kuulunut, niin jotenkin olen osannut pistää "toisesta sisään ja toisesta ulos"-moodin päälle. Mut saa parhaiten ärsyyntymään kommentilla "aijai, kyllä teidän elämä sitten muuttuu totaalisesti" ja säälivän pilkallinen hymy perään.
 
Viimeksi muokattu:
Heh Samirja, tuo "elämä muuttuu"-läppä on kyllä jotakuinkin turhinta ilmatilan käyttöä, mitä tiedän. Ai muuttuu vai? En kyllä itse yyyyhtäään ajatellut... Ja sääli-v******uhan onkin juuri se, mitä nyt kaipaa. Niin siis noista neuvolan perhevalmennuksista: Meidän neuvolatäti ei alunperin ollut ohjaamassa meitä ollenkaan neuvolan omiin valmennuksiin. Hän eli siinä uskossa, että Haikaranpesän systeemit kattaa kaiken (ja ehkä kattoikin viime vuonna). Meillä jäi puolivälin mielikuvaharjoitukset väliin, mutta sitä en koe erityisesti menetyksenä. Tänään kun aiheesta juteltiin, hän kutsui meidät - jos halutaan mennä - yhden porukan tokaan kertaan, jossa kaiketi käsitellään vauvaelämää ja ensimmäistä vuotta (ilmeisesti myös imetystä, josta kyllä oli asiaa Haikaranpesässäkin). Mutta yhteisesti todettiin, että kolmannelle kerralle ei tartte mennä, koska varsinainen synnytysvalmennusasia (ja lapsivuodeaika) käsitellään laajasti Haikaranpesässä. Sitten kuulemma niitä puistotapaamisia on tarjolla parin kuukauden ikäisestä vauvasta alkaen - niihin meidätkin on tarkoitus kutsua. Kuulin muuten lisäksi hauskan jutun (äidiltä): HKO ottaa tämän(kin) vuoden helsinkiläiset vauvat kummilapsikseen! Veljen kaksoset ovat saaneet kutsuja konsertteihin vauvasta saakka ja meidänkin pirpanat pääsevät saman herttaisen palvelun pariin :)

Sitten valitusta: 1. istuminen ei onnistu. Meidän piti mennä vielä oopperaan tässä, mutta eieiei - eiliseltä luennolta piti lähteä kesken pois, kun ensin vinkui selkä ja sitten kivun myötä alkoivat supistukset. Eli myös HKO:n halpiskenraalit jäänee väliin, nyyh. Ja itse asiassa leffassakin joutui vääntelehtimään loppupuoliskon, vaikka oli ihan ok katseltavaa.
2. TURVOTTAA. Painoa on kertynyt yhtä-äkkiä monta kiloa (ja neuvolatättärikin piti sitä turvotuksesta johtuvana), verenpaine tahtoo nousta turvotuksen mukana ja vanha kunnon raskausmyrkytyspelko nostaa päätään. Mulla on ylimääräinen neuvolakierros perjantaina ja maanantaiksi olikin jo varattu 36-viikon lääkärintarkastus. Voisin myös muuttaa neuvolan vieressä oleviin palveluasuntoihin, niin olisin siinä hollilla...

Sara - aktiivisuudessa on meilläkin selviä eroja päivien välillä. Mitä rauhallisemmin minä olen, sitä vilkkaampaa on mahassa.

Hmm, onpa erikoista Samirja, että ympärilläsi on noin paljon varhaisia synnyttäjiä... Eikö ensikertalaiset mene yleensä helpommin reilusti yliajalle?

Voikaapa hyvin!
Lallaa ja Pikkuinen 36+0 poks
 
Viimeksi muokattu:
Alkuviikosta oli tays:n äitiyspolin vuoro..hemoglobiini oli tipahtanut ja vain 91, joten ilmankos on vähän väsytellyt :D Obsidania kävin ostamassa ja sitä nyt pitäis 2 kapselia päivässä syödä. Toivottavasti maha kestää..apteekissa kyllä sanottiin että Obsidan on parhaiten siedetty noin yleisesti ottaen.

Todellinen syy joka mut tays:n vei oli verensokerit..sokerirasituksessa ei ollut ongelmia, mutta sitten tossa seurannassa ne tuppaa oleen hiukan koholla. Aterianjälkeiset vauvan kasvuun vaikuttavat arvot on ok, mutta niiden ennen ateriaa-arvojen takia sitten alotettiin insuliinihoito. Ei sitten tarvi pistää vauvaa lastenosastolle sokeritippaan, kun tottuu sääteleen omia sokereitaan alaspäin. Lääkäri meinasi että kun paino tippuu kokoajan, ja nyt jo kilon viikossa niin ei oikein ruokavaliolla enää pysty vaikuttaan.. Lääkäri kun vauvaa mittaili ja katseli niin totesi että "pieni tyttöhän tämä on" kun kysyin että näetkö sukupuolen. Aiemmin se on sanottu pojaksi, joten saapa nähdä kumpi sitten tuleekaan :) Vauva siis kasvaa edelleen alimman käyrän alapuolella, mutta mulla ei oo mitään sitä vastaan että nelikilosen sijaan pusken ulos alle kolmekilosen :cool:

Tuosta painon putoamisesta tulikin mieleeni että onko muilla tullut entisiin suosikkiruokiin tai naposteltaviin ällötystä? Oon ollut kova juusto-hiiri ja syönyt paljon kaikenlaisia juustoja mutta oikeestaan koko raskauden aikana en oo laittanu juustoo ees leivän päälle..samoin kaikki sipsit, popparit ja suolapähkinät suorastaan etoo yhä edelleen, vaikka en niitä ennenkään oo ees viikottain syöny. Hesburgerin hampurilaiset ja se majoneesi on ihan kauhistus, vaikka ennen rakastin niitä ja kerran viikossa oli hesepäivä :) Intohimoks on tullu mandariinit ja kiivi sekä basmatiriisi jota en ennen sietäny..saa nähdä pysyykö mieltymykset vai palaako ennalleen. Oon kyllä ilonen että oon päässy taas hyvään lähtötilanteeseen ajatellen laihdutusta, koska ärsyttää kun päästin itteni lihoon takasin. Fitfarmiinkin on yhteydet taas otettu, ja sieltä pitäis saada sitten ruoka ja reeniohjelma jahka pystyy alottaan taas :) Ajattelin pyrkiä kuuteenkymppiin, enkä oo niin vähää painanu varmaan yläasteen jälkeen..
 
millä viikoilla teillä on ollu pahimmat liitos-/kasvukivut? mä nimittäin eilen meinasin säikähtää kuoliaaks.. olin keittiössä touhuumassa, ja alko sattuu mahaan/vasemmalle puolelle ja häpyluun alle aika todella paljon.. meinasin jo soittaa äitiyspolille, mutta se meni kuitenkin lepäilyllä ohi ja pikkunen potkii masussa ihan normaalisti, joten kai ne niitä kasvukipuja oli.. säikähdin vaan toden teolla.. ei oo ennen noin kovasti sattunut..

rakenneultrassa tiistaina oli kuitenkin kaikki kunnossa vaavilla, sydän, jota eniten jännättiin mun lääkityksen takia, oli sekin kehittynyt niinkun pitää ja sen puolesta sai huokaista helpotuksesta. :) ja tyttöhän sieltä nyt edelleen näyttäis olevan tulossa <3 sais kesä tulla jo pian, ei malttais odottaa.. :D rautaa mun ei muuten oo tarvinnu ottaa yhtään, hempat on pysyny hyvänä ilmankin.. saa nähä miten seuraavassa neuvolassa sitten..

myymeli&pikku neiti 21+1
 
Heipsis,

Pikaiset omanapaiset kuulumiset: Neuvolalääkärissä ja naikkarin tarkastuksesta käyty peräkkäisinä päivinä (onnistuin sitten vetää kunnolla turvalleni). Sissi voi hyvin ja painaa jo n. 900 g, liikkuu paljon, ja pitkä sydänkäyrä kuulemma ihan poikkeuksellisen hyvä. Paino mulla noussu nyt 3,5 kg kuukaudessa, mutta kuulemma "hyvä juttu". No kelle on, kelle ei.. :D Hempat 111 eli nousee tasaisesti yhden yksikön kuussa 100 mg Obsidanilla. Ei sentään laske, hyvä niin. Sf-mitta oli 23 ja keski- / yläkäyrien välissä. No, sissihän onkin 6 päivää edelle laskettua. Ja mitäs muuta.. Kaatumisesta ei onneksi aiheutunut vatsalihasvenähdystä ja mustelmia kummempaa.:)

Mulla alkoi tänään LOMA - kaksi viikkoa omaa ja kaksistaan aikaa. :) Palailen siis loman jälkeen taas kuuluville. Voikaa paksusti!

Tuittis + Sissi 25+3
 
..Ja yks lisäys - oletteko käyneet kasvohoidossa raskaana? Onko teille tehty aromaterapiahoitoa osana kasvohoitoa, vaikka raskaus siis on ollut kosmetologion tiedossa? Minulle tehtiin tänään. Hän lupasi käyttää mietoja aineita, ja ajattelin, että eiköhän hän ammattilaisena tiedä, mitä tekee (kun tiesi jättää käyttämättä ultraäänilaitettakin). Jälkikäteen iski järkyttävä morkkis, ja olen tietysti lukenut aiheen tiimoilta sata ja yksi linkkiä. Mitä mieltä?

Tuittis & Sissi 25+3
 
No jaa... kaikesta saa aikaiseksi hysteerian jos haluaa. MÄ olen värjännyt hiuksiani ja käyttänyt parfyymia kuten ennenkin. Pesen hiukseni kuten ennen ja vaatteet pyykinpesujauheella ja niin edelleen... Enkä aio ottaa mokomasta morkkista.
 
Tuittis ihanaa lomaa ja matkaa teille!
Kosmetologista: kyllä mä luulen, että voit olla ihan rauhassa tuon asian suhteen, jos kosmetologi kerran käytti mietoja aineita ja kyse on vaan yhdestä kerrasta. Kyllähän nuo asiat stressiä välillä aiheuttavat, itsekin kävin plussausta seuraavana päivänä kosmetologilla jossain hoidossa, johon kuului mm. kasvolymfa ja kosmetologi sanoi, että hyvin voi tehdä raskaana olevalle. Enkös sitten netistä lukenut myöhemmin, että ei suositella raskaana oleville. Monta päivää siinä meni suriessa, kun kuitenkin pitkä yritys takana, että tähänkö juttuun nyt sitten mokaan tämän raskauden...

EssiHiuksia olen myös värjäillyt, sitähän ei kielletäkään, kunhan ei nyt viikoittain tee. Alkuraskaudesta tosin otin kaiken varalta vaan raitoja. Myös parfyymeja ja meikkejä olen käyttänyt normaalisti, enkä ole tullut edes ajatelleeksi, että tavallista pyykinpesujauhetta ei voisi käyttää vaatteiden pesuun...

Myymelionnittelut hyvin menneestä rakenneultrasta!

Itsellä on nyt puoliväli ohitettu ja tiistaina rakenneultra. Jännittää!!!

Kaneli ja Bebe 20+3
 
Lallaa ja muutkin Helsinkiläiset! Totta se on, mitä Lallaan äiti kertoi: HKO ottaa 2012 syntyvät lapset kummilapsikseen. Ihan mahtava juttu!
Kummilapsiprojekti
Toivottavasti ei mene nyt raskausmyrkytykseksi toi sun tilanne! Pidän sormet ristissä.

Hieno juttu Cilia toi sun painonpudotus! Mä alan itsekin uskomaan siihen, että saatan olla synnytyksen jälkeen sutjakammassa kunnossa kuin ennen raskautta, kun ei näitä kiloja liiemmälti kerry :)

Tuittis mä olen varma, että kosmetologi tiesi mitä aromaattisia aineita käyttää. Mulla on semmoinen aromaopus ja siinäkin on selkeesti sanottu, mitkä tuoksut on ok pikkulapsille ja raskaana oleville. Mäkin olen värjäyttänyt hiuksiani ja kosmetiikkaa käyttänyt kuten ennenkin. Vaan onneksi sulle ei käynyt pahemmin tossa liukastumisessa!!! Hyvää lomaa.

Myymeli en osaa sanoa, milloin olis ollut kipuja... niitä on loppujen lopuks ollut niin vähän. Onhan sitä välillä kaikenlaista viiltelyä ja pistelyä, mutta olen olettanut, että ne kuuluu asiaan kunhan ei tuntitolkulla jatku. Mun mies kysyy jokaisesta pienestä "au"-äänteestä, että onko mulla nyt supistuksia ja että pitääkö lähteä. Oon sanonut, että eiköhän ne oikeat / vakavat supistukset sitten tunnista, jos semmoisia tulee... tai mistä mä tiedän :O

Vointi on muuten turhan hyvä. Siis sitä sairaslomaa ajatellen. Onnistunko uskottelemaan itselleni, että univaikeudet on niin haittaavia, että kehtaisin neuvolassa tarpeeksi valittaa? Ens maanantaihin asti aikaa kehittää vakava uniongelma.

Semmoista on pitänyt pidempään kirjoittaa, että jos ostatte netin kautta Espritin mammahousuja (hyvät valikoimat!), niin älkää missään nimessä ostako ainakaan normikokoa suurempia housuja! Mä olen nyt ostanut kahdet koon 38 housut ja ne vastaa kyllä normikokoa 40 tai jopa yli. Veikkaan, että 36 ois olleet sopivat.

Onnea Kaneli ultraan!!!!

Meille käy kyllä köpelösti, jos meille käy kuten Cilialle, että lapsen sukupuoli (mahdollisesti) vaihtuu... Ollaan niin asennoiduttu nyt siihen poikaan.

Samirja ja Potkupallo 32+5
 
Cilia; oliko teille näytetty aiemmin pojan sukuelimetkin, ja silti vaihtui nyt tytöksi? Meinaan kun meille tosiaan ultraaja näytti rakenneultrassa ihan suoraan että tässä on nää sukuelimet (jääköön vielä salaisuudeksi että kummat) :) niin sen mukaan on todellakin nyt menty, en ole yhtään miettinytkään että vois olla toista sukupuolta. Kaikkia vaatteita sun muuta ostettu todella stereotypisesti.. että voisko se sukupuoliarvio silti vielä vaihtua vaikka olis nuo "elimetkin" nähty?

Ääh. Täällä voidaan muuten kyllä hyvin mutta mitään motivaatiota esim. työntekoon ei ole ollenkaan. Lisäksi tämä kömpelyys rasittaa, tykkäisin niin kovasti olla vielä "oma itseni" ja urheilla sun muuta entiseen malliin. Mut hyvä kun taipuu sen verran että saa kengät itse jalkaan! Eli ei puhettakaan että olisin yhtä notkea tai jaksaisin saman verran kuin ennen raskautta.

Hemoglobiinista; mulla on ollut koko ajan 119, eikä siihen ole puututtu mitenkään. Kuulemma ihan ok.

Sit yksi vähän ällöttäväkin asia/kysymys.. onko teillä muilla paljon valkovuotoa? Mulla on koko raskauden ajan vuotanut niin paljon, että ei puhettakaan että pärjäis ilman pikkuhousunsuojaa.. ja sitä on pidettävä yötä-päivää :( nyt on alkanut paikat sitten kutiseen/kirveleen siihen malliin, että on pakko varmaan lääkärille näyttää. Mut kun en voi yhtään ottaa ilmakylpyjä tms, heti jos vaikka makoilen sängyllä pelkkä yöpaita päällä niin jopa alkaa valua pitkin reisiä.. ei kivaa! Ja siis se on ihan sellaista juoksevaa nestettä, ei mitään kokkareita eikä tuoksu pahalle. Ihan kuin suunnilleen vettä valuisi. Ja tätä on ollut siis ihan alusta saakka.

marjutan ja Muru 27+3
 
Viimeksi muokattu:
Terppis!

Tuittis taitaa jo olla teillä tietymättömillä - mutta ihana matka varmasti tiedossa. Kiva kuulla kuulumisia parin viikon päästä!

Eiköhän Samirja semmoinen hentoinen oih-en-jaksa-enää riitä maanantaina, jos haluat jäädä kotiin :) ... Se on sitten eri juttu, antaako (työ)moraali myöden. Mulla oli aika helppo päätös, kun olin niiiiin hyödytön töissä loppuaikana - enemmän varmaan käytävän tukko ja vessajonon aiheuttaja.

Terkut neuvolalääkäristä (2. virallinen käynti). Raahasin miehen mukaan, kun ajattelin, että tää on nyt jotenkin merkittävä juttu ja tulee vaikka kuinka tietoa synnytystä ajatellen. No, eipä tullut. Ihan mukava (itsekin raskaana oleva) nuori naislääkäri teki nopean ja hyvin hellävaraisen sisätutkimuksen; kohtu painaa alaspäin, mutta kohdunkaula ei ole vielä lyhentynyt. Sitten se tsekkaili asentoa - vauva on tosiaan oikein päin, mutta ei erityisen alhaalla eikä täysin kiinnittynyt lähtökuoppiin. Mitään muuta tässä ei nyt sitten ollutkaan, kuin että verenpaineita seurataan tarkasti ja lääkäri vähän harkitsi lähetettä Kättärille. Näillä näkymin sellaistakaan ei nyt sitten tule, että pitäisi vaan ottaa iisisti, liikuskella mutta rauhaksiin ja juoda paljon vettä turvotukseen.

Valivalivali: viikonloppuna iski flunssa. Turvonneena, räkäisenä ja jättiläilsmäisenä valaana alkaa kyllä riittämään tää touhu! Ihan oikeesti, mä vielä tuossa 30 viikon jälkeen ajattelin, että kylläpä tää menee helposti ja mitä kaikki valittaa loppuraskaudesta, mutta viikko 30 ei ole ollenkaan sama kuin viikko 37. EI OLLENKAAN. Ainakaan mun tapauksessa. Olkaa onnellisia hyvästä olosta ja siitä, jos se kestää pitkään! Pahimmassa tapauksessa mä ehdin kerätä vielä 10 kg turvotusta ja norsuilemaan reilusti yli kuukauden! En ala.

Sukupuolesta - mun käsittääkseni poikalupaus on yleensä varmempi kuin tyttölupaus, mutta just jostain luin, kuinka joku neljään kertaan pojaksi ultrattu olikin sitten tyttö... Että kai ne on veikkauksia kaikki, vaikkakin yleensä varsin paikkansapitäviä. Mulla ei ole ollut mitään tuntemuksia siitä, että kumpi voisi olla kyseessä. Ei olla myöskään kerrottu kenellekään rakenneultrassa tehdystä poikahavainnosta ja hankinnat ovat neutraalilla linjalla, joten ei ole niin tarkkaa :D ... Ja ei kai ne vauvat edes havainnoi hyvin värejä eivätkä tiedä ulkomaailman odotuksista niin tarkkaan, että potkupuvun kuvioilla olisi merkittävää vaikutusta myöhempään psyyken kehitykseen ;)

Liitoskivuista ja kasvukivuista - mulla varmaankin tuntui kohdun kasvuun liittyviä vihlontoja ja pistämisiä keskivälin tietämillä. Liitoskivut taitavatkin sitten olla ihan erilaisia (mun tapauksessa huomattavasti voimakkaampia) ja mulla ne ovat ilmestyneet kuvaan vasta ihan viime viikoilla. Se on ollut sellaista luissa ja ytimissä, selvästi alempana tuntuvaa, vähän järkyttävämmänpuoleista painetta, joka voisi myös muistuttaa voimakasta ja väärään paikkaan sijoittuvaa kuukautiskipua.

Marjutan, mulla on ollut valkovuotoa enenevissä määrin loppua kohti, mutta ei ihan noin paljoa. Kai sekin on tapauskohtaista... Mutta tuo kyllä vaikuttaa jo vähän ikävältä. Ehkä siitä voi mainita neuvolassa, vaikka eipä kai sille sinänsä mitään voi?

Tuu sitten Kaneli kertomaan heti rakenneultrakuulumiset! Ja onnea viikkojen poksumisesta!

Jaa, eiköhän tää olisi taas tässä - ja pahoittelut valituksesta...

Valas-Lallaa ja Pikkuinen Kyytiläinen viikolla 36+4
 
Semmosta vielä että tietääkö kukaan, mitä Pööppikselle kuuluu? Kävin jo vakoilemassa meidän kuun puoleltakin... Kai kaikki on kuitenkin ok? Ihan sillä vaan, että samoilla viikoilla mennään ja varmaan sielläkin alkaa maha painamaan.
 
Marjutan, mulla valkkarin määrä on vaihdellu, mut on se normitilaan nähden selkeesti lisääntyny. Muutamana päivänä on tullu reilummin ja sit taas vähentyny. Kannattaa seurailla tilannetta ja jos epäilyttää, soitto vaan neuvolaan! :)

Lallaa, mä kun just ajattelin, et touhuan kaikkea kun äitiysloma alkaa. :) Saattaa jäädä haaveeksi... Täytyy sanoa, et nytkin alkaa olo tuntua "raskaalta", joten tuskin se helpottuu viikkojen edetessä. Tsemppiä sulle mahan kantoon!

Mut hei, huippua, miten pitkällä te Samirja ja Lallaa molemmat ootte! Jotenkin odotan itse ihan innolla ens viikkoa ja sitä, et pääsis kolmosella alkavalle luvulle. Se tuntuu jo oikeasti siltä, et synnytys ja lapsen tulo alkaa lähestymään. :)

Jotenkin sitä pikkasen aina miettii kaikkia vaivoja ja huolestuu niistä. Jossain vaihheessa mietin Marjutanin tapaan, et tuleeko valkkaria liikaa. Joskus se oli tosi kirkasta ja lorahti kunnolla ja aloin pelkäämään, et eihän oo mitään lapsiveden tiuhkumista... No, se sit väheni ja tajusin, et onhan se ihan normaalia varsinkin kun neuvolalääkäri oli samoihin aikoihin ja kaikki hyvin. Nyt sit mietin, et poitsu ei mitenkään hirveesti liiku. Tai jotenkin odottaisin, et se potkii ja mekastaa koko ajan, mut sen sijaan se on usein pitkään paikallaan. Sit mietin, et onkohan sillä kaikki ok vai pitäiskö sen liikkua useammin? No, nyt taas tuskailen rintalastakipua, jota on ollu jo pidempään varsinkin iltaisin. Tosi tukala kipu! Se kyllä johtuu ihan selkeesti siitä, et rintalasta ei vaan anna periksi ja on tosi tiukka. Hmm. mitähän se sanoo viikkojen edetessä... :)

Onko teillä muilla maha-asukki muuten välillä selkeesti toisella puolella? Mulla toi tyyppi nojailee useammin oikealla puolella ja sillon vatsa on ihan toispuoleinen. Näyttää huvittavalta, kun oikealla on iso möykky ja vasen puoli on alhaalla. :) Mut se kestää yleensä vain hetken ja sitten se taas menee keskemmälle.

Ootteko muut muuten päättäny jo nimiä tai keksiny vahvoja kandidaatteja? Meillä on asia melko auki. Miehellä olis yks idea tosi erikoisesta nimestä, mut en oo vielä ihan sulattanu sitä... itse en oo taas keksiny vielä, mitään tosi hyvää. Saa nähdä mihin stä lopulta päädytään. :)

Amanda ja Sulo 28+5
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä