Terppis!
Tuittis taitaa jo olla teillä tietymättömillä - mutta ihana matka varmasti tiedossa. Kiva kuulla kuulumisia parin viikon päästä!
Eiköhän
Samirja semmoinen hentoinen oih-en-jaksa-enää riitä maanantaina, jos haluat jäädä kotiin
... Se on sitten eri juttu, antaako (työ)moraali myöden. Mulla oli aika helppo päätös, kun olin niiiiin hyödytön töissä loppuaikana - enemmän varmaan käytävän tukko ja vessajonon aiheuttaja.
Terkut neuvolalääkäristä (2. virallinen käynti). Raahasin miehen mukaan, kun ajattelin, että tää on nyt jotenkin merkittävä juttu ja tulee vaikka kuinka tietoa synnytystä ajatellen. No, eipä tullut. Ihan mukava (itsekin raskaana oleva) nuori naislääkäri teki nopean ja hyvin hellävaraisen sisätutkimuksen; kohtu painaa alaspäin, mutta kohdunkaula ei ole vielä lyhentynyt. Sitten se tsekkaili asentoa - vauva on tosiaan oikein päin, mutta ei erityisen alhaalla eikä täysin kiinnittynyt lähtökuoppiin. Mitään muuta tässä ei nyt sitten ollutkaan, kuin että verenpaineita seurataan tarkasti ja lääkäri vähän harkitsi lähetettä Kättärille. Näillä näkymin sellaistakaan ei nyt sitten tule, että pitäisi vaan ottaa iisisti, liikuskella mutta rauhaksiin ja juoda paljon vettä turvotukseen.
Valivalivali: viikonloppuna iski flunssa. Turvonneena, räkäisenä ja jättiläilsmäisenä valaana alkaa kyllä riittämään tää touhu! Ihan oikeesti, mä vielä tuossa 30 viikon jälkeen ajattelin, että kylläpä tää menee helposti ja mitä kaikki valittaa loppuraskaudesta, mutta viikko 30 ei ole ollenkaan sama kuin viikko 37. EI OLLENKAAN. Ainakaan mun tapauksessa. Olkaa onnellisia hyvästä olosta ja siitä, jos se kestää pitkään! Pahimmassa tapauksessa mä ehdin kerätä vielä 10 kg turvotusta ja norsuilemaan reilusti yli kuukauden! En ala.
Sukupuolesta - mun käsittääkseni poikalupaus on yleensä varmempi kuin tyttölupaus, mutta just jostain luin, kuinka joku neljään kertaan pojaksi ultrattu olikin sitten tyttö... Että kai ne on veikkauksia kaikki, vaikkakin yleensä varsin paikkansapitäviä. Mulla ei ole ollut mitään tuntemuksia siitä, että kumpi voisi olla kyseessä. Ei olla myöskään kerrottu kenellekään rakenneultrassa tehdystä poikahavainnosta ja hankinnat ovat neutraalilla linjalla, joten ei ole niin tarkkaa
... Ja ei kai ne vauvat edes havainnoi hyvin värejä eivätkä tiedä ulkomaailman odotuksista niin tarkkaan, että potkupuvun kuvioilla olisi merkittävää vaikutusta myöhempään psyyken kehitykseen
Liitoskivuista ja kasvukivuista - mulla varmaankin tuntui kohdun kasvuun liittyviä vihlontoja ja pistämisiä keskivälin tietämillä. Liitoskivut taitavatkin sitten olla ihan erilaisia (mun tapauksessa huomattavasti voimakkaampia) ja mulla ne ovat ilmestyneet kuvaan vasta ihan viime viikoilla. Se on ollut sellaista luissa ja ytimissä, selvästi alempana tuntuvaa, vähän järkyttävämmänpuoleista painetta, joka voisi myös muistuttaa voimakasta ja väärään paikkaan sijoittuvaa kuukautiskipua.
Marjutan, mulla on ollut valkovuotoa enenevissä määrin loppua kohti, mutta ei ihan noin paljoa. Kai sekin on tapauskohtaista... Mutta tuo kyllä vaikuttaa jo vähän ikävältä. Ehkä siitä voi mainita neuvolassa, vaikka eipä kai sille sinänsä mitään voi?
Tuu sitten
Kaneli kertomaan heti rakenneultrakuulumiset! Ja onnea viikkojen poksumisesta!
Jaa, eiköhän tää olisi taas tässä - ja pahoittelut valituksesta...
Valas-Lallaa ja Pikkuinen Kyytiläinen viikolla 36+4