** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.9 **

Jaahas, se olis työpäiviä jäljellä 4, jahka sinne siis jaksan roudautua. Loppuviikosta 2 päivää ja ens viikolla 2. Oikein sopiva työtahti. Flunssa on vielä sen verran ärhäkkä, että oon saikulla torstaihin asti. Tänään on siis aika leipoa toinen satsi mokkapaloja :)

Ginatricot on osoittautunut oivalliseksi äitiysvaatekaupaksi. Pitkiä trikoopaitoja kaikenmittaisilla hihoilla ja kaikissa väreissä ja mukavia verkkahousuja ja legginssejä. Mitä sitä muuta tarvii? Nappasin löperön "urheilutopin" rintsikoiksi. Eikä maksa paljon, kun laadusta vähän tinkii.

Huuh! Vauvakuumepuolella niillä on ollut superperjantai ja ovat raskautuneet oikein urakalla. Tulisivatpa vain tänne puolelle sitten hengaamaan myös.

Vaan ulkonapa paistoi tänään aurinko ihan silleen tosi keväisesti! Mahtavaa, kyllä tää tästä kesäksi vielä muuttuu.

Mikäs on Lallaan vointi? Ja joko Tuittis on palannut paratiisista?

Samirja ja Potkupallo 33+5kö

Viimeksi muokattu:
Tervehdys!

Minä olin yksi niistä, joka plussasi Samirjan mainitsemassa superplussaperjantaissa. Tuli siis tosiaan kolme plussaa samalle päivää viime viikon perjantaina. Kaikki on siis vielä tosi tosi alussa. En tiedä uskallanko tänne vielä varsinaisesti siirtyä, mutta ajattelin tulla kertomaan, että olen seurannut teitä monen monta viikkoa ja kuukautta jo ja mielenkiinnolla olen käynyt juttuja lukemassa. Tuntuu, että Samirja ja Amandakin plussas tuolta kuumeilijoista ihan vasta hetki sitten ja teilläkin on viikot jo vaikka miten pitkällä!

Itselläni oli 16 yrityskierto menossa plussakierrossa. Olin jo ehtinyt käydä yksityisellä gynellä, joka määräsi hormoneja ja sieltä sain myös lähetteen julkiselle. Hormonit eivät tuottaneet tulosta ja saatiinkin sitten tosi nopsaan aika sinne julkiselle. Ehdin käydä siellä yhden kerran, jolloin tehtiin aukiolotutkimus. Ja tässä aukiolotutkimuskierrossa sitten plussasinkin ilman hormoneja tai mitään. Hassua, koska ensi kierrossa olisi ollut vuorossa hormoneja ja inssi. No mutta hyvä näin!

Paria asiaa haluaisin kysyä teiltä "konkareilta"! Plussasin siis perjantaina ekan kerran ja sunnuntaina sain jo hyvin vahvan plussan. Sunnuntaina ja tänään maanantaina kuitenkin molempina aamuina on ollut häivähdys punaista tuhrua, joka jää yhteen aamun tuhruun, eikä jatku sen enempää ollenkaan. Kuulostaako tällainen "vuoto" teistä kovinkin huolestuttavalta? Lisäksi mietin, että mihkä mun pitäis ottaa yhteyttä, kun ehdin käydä siellä TAYS:ssa jo kerran ja sit ehkä pitäis neuvolaankin olla yhteydessä. Soittaisinko ensin sinne TAYS:iin vai neuvolaan vai miten tässä pitäisi toimia? Aikalailla tässä on puulla päähän lyöty fiilis, vaikka oireet ja olotila palauttavat kyllä melko nopiaan takaisin maanpinnalle! :)
t.Ronjaliina ehkä tuleva pinolainen :)

• Tykkää
Reactions: Amanda77 ja riesa79
Ronjaliina, oon niin iloinen sun plussasta!! :) Toivon, että kaikki menee hyvin loppuun asti! Vuodosta en osaa sanoa, mut oon ymmärtäny että se on aika yleistä alkuraskaudessa. Joten pienestä tiputtelusta en huolestuisi. Uskoisin, et kantsii olla yhteydessä TAYS:iin ja kertoa plussasta. Voithan kysäistä, pääsisitkö tsekkaamaan hcg:n labrassa? Vaikka eihän se mitenkään välttämätöntä, mut jos pääset ilmaiseksi, niin onhan se kiva tietää. :) Neuvolaan ei oo sinänsä kiire soitella, kun riittää et sinne menee joskus rv 9 paikkeilla. Tsemppiä alkujännitykseen ja paljon tarrasukkia maha-asukille!

• Tykkää
Reactions: Ronjaliina
Ronjaliina tervetuloa ja paljon onnea plussasta, tosi ihanaa! Mulla oli pikkaisen veristä vuotoa tuossa rv 11 paikkeilla. Lähinnä siis näkyi, kun paperiin pyyhki ja kesti nelisen päivää. NP-ultrassa lääkäri katsoi tilanteen ja kaikki oli kunnossa. Ilmeisesti emättimessä oli pieni haavautuma, joka tihutteli. On kuulemma aika yleistä alkuraskaudessa, kun limakalvot on tosi herkät. Esim. petipuuhien jälkeen voi vuotaa. Me pidättäydyttiin sitten niistä touhuista kokonaan hetkeksi ihan varmuuden vuoksi ja oman mielenrauhan takia; olihan se aika pelottavaa, vaikka pientä vuoto olikin. Tsemppiä ekoille viikoille, ne on piinaavan pitkiä, mutta kyllä se aika kuluu lopulta aika nopsaan :)

Sara ja Tyyppi 24+2

• Tykkää
Samirja, mäkin ostin Ginatricotista parit legginsit, löysän paidan ja pitkän neuleen. Ne on ihan kivoja sit raskauden jälkeenkin ja ihanan mukavia nyt päällä! Pitääkin tsekata noi urheilutopit sieltä! Tää rintalastan seutu on edelleen niin piukassa/arka, et rintsikoita ei tee yhtään mieli laittaa päälle.

Odottelen jo huomista ja uusille numeroille pääsyä! :) Välillä sitä edelleen huolehtii, et miten maha-asukki voi ja eihän se synny vain liian aikaisin, jne. Mut kyllä se vähän helpottaa, et viikkoja tulee lisää. Mun kaksi kaveria on saanu vauvat rv 33 ja ovat molemmat täysin terveitä. No, tietenkään sitä ei toivo, että syntyis liian aikaisin, mut helpottaahan se vähän, et selviäminen on jo mahdollista, jos nyt syntyis. Kyllä mä silti osaan itseäni vähän huolestuttaa, kun parin päivän ajan likkeet oli niin vähäisiä... kyllä siinä ehtii taas kauhuskenariot laittaa käyntiin. :) Mut nyt taas maha-asukki potkii ihan reippaasti. En tiedä vaikuttaako se miten paljon vieläkin, et istukka on edessä? Kun muita oon kuullu, et näillä viikoilla potkut vois jopa sattua? Ei mulla kyllä niin kovaa ne liikkeet tunnu.

Amanda ja Sulo 29+5

Heips!

Täällä sitä edelleen paksuillaan... ja vaihteeksi ihan hyvinvoivana (kiitos kysymästä Samirja).

Onpa hieno meno kuumeilijoiden puolella - ja tervetuloa Ronjaliina (muutkin sieltä :wave:) heti kun uskallatte. Ronjaliinalle kommentit molempiin kysymyksiin: meillä ivf tehtiin Väestöliitossa ja samaan aikaan oltiin jonossa julkiselle. Niinpä käytiin varhaisultrassa seiskaviikon vaiheilla VL:ssa ja julkiselle ilmoittelin aika myöhään, kun aattelin että alussa saattaa kuitenkin jotain mennä pieleen :ashamed: Pelot johtuivat a) heikkohermoisuudesta, b) tiputteluista/vuodoista -> josta päästäänkin toiseen kysymykseesi eli punaisen näkemiseen. Mulla oli säännöllisesti jonkinlaista tuhrua aina kiertojen yhteydessä. Hormonikierroissa Lugesteron piti sen poissa, mutta ivf-plussan jälkeen hormonitukea ei jatkettu, joten pientä tiputtelua tuli melko pian taas. Siinä kuutosviikon alussa tuli sitten ihan selkeää kirkasta punaista vuotoa saunassa käydessä - säikähdettiin niin, että tultiin mökiltä Kättärille päivystykseen (jolloin nähtiin ekan kerran pienenpieni sydän :heart:). Vuodot lakkasivat siihen, tullakseen taas takaisin jokusen viikon päästä. Vikan kerran vuotoa oli jossain viikkojen 15-16 tienoilla (muistaakseni, nyt voi mennä metsään) ja silloin yksityisellä ultratessa todettiin, että istukka oli vielä hyvin lähellä kohdunsuuta. Todennäköisesti vuodot olivat siis tuosta voimakkaan verenkierron alueelta peräisin ja loppuivat siihen, kun istukka alkoi hilaantua ylöspäin. Kyllä niitä verisiä päiviä säikähti ihan joka kerralla, mutta kun verenvuotoon ei liittynyt kipua, eikä verta tullut kovin paljoa, niin ei ne sitten olleet vaaraksi kuitenkaan. Vuodot olisivat voineet olla peräisin hematoomasta, pois vuotaneesta kaksosesta (meidän tapauksessa, kun kyytiin laitettiin kaksi alkiota), istukan reunasta tai aristavista limakalvoista tai siitä, että kroppa ei ihan usko olevansa raskaana ja leikkii välillä kuukautisia. Tulehdusvaaran vuoksi suositeltiin välttämään uimista, kylpemistä ja yhdyntää verenvuodon aikana. Onnekkaita ovat ne, joiden ei tarvitse tutustua minkäänlaisiin verenvuotoihin, mutta useammasta lähteestä luin, että jonkinlaista tuhrua esiintyy noin kolmanneksessa onnistuneita raskauksia. Ja joka tapauksessa - ennen puoltaväliä asialle ei kauheasti mitään tehdä, korkeintaan tsekataan tilanne ultralla... Mutta tosiaan, kyseessä ei tartte olla mitään vakavaa ja monesti syytä vuotoihin ei löydy tutkimallakaan. Jos varhaisultrassa näkyy syke, niin ootte jo tosi vahvoilla :)

Hops, kylläpä tuntuvat kaukaisilta nuo alkuraskauden muistot! Oikein joutui pinnistelemään...

Amanda mä oon kanssa huomannut tuon Vauvalehden valitettavan taipumuksen "kauhutarinoihin". Pahoin pelkään, että kyseessä on ikävä myyntikikka - ainakin mut saa nykyään niin helposti nyyhkimään pikkukeskosilla ja sen semmoisilla. Onhan ne paljon dramaattisempia juttuja kuin perussetit, joten osittain kyse lienee markkinoinnista ja toimituksellisista valinnoista. Mun mielestä on vähän epäreiluakin sekä lukijoita että lapsensa menettäneitä kohtaan, että nuo jutut on aina "ihmeistä" eli niistä, jotka selviävät vaikka ei pitänyt. Onhan se tietysti onnellista ja kivempia nuo on lukea kuin ne toiset tarinat, mutta mutta... ne on vaan isompana otoksena jotenkin falskeja. Tykkäisin tilastollisesta rehellisyydestä: 99% juttuja tavallisesta vauvameiningistä ja sitten oikeessa suhteessa niitä muita. Siis ihan informaatioarvonkin vuoksi, tavisjutut auttaisivat kaltaisiani urpoja ensikertalaisia (jotka toivovat olevansa jatkossa siinä "tavallisten" joukossa...).

Asiasta miljardinteen - ja vähän Ginatricotiin liittyen: Ootteko (pitemmällä olevat) yhtään miettineet imetyspukeutumista? Kun mulle tuossa valkeni juuri, että itse asiassa jo sairaalassa saisi olla omissa vaatteissa ja ois tarkoitus syöttää pikkutyyppiä rintarauhasilla. Mulla on parit aiheeseen soveltuvat rintsikat, mutta paitoja tms en ole kyllä yrittänytkään löytää. Raskausajan olen ketkutellut mieluummin just tavallisissa trikoopaidoissa, joten ei näissä ole mitään luukkuja! Ja lisäksi arvatkaapa mitä: meillä on jo kaikki aika hyvällä mallilla, mutta eipä päästä sairaalasta kotiin, koska turvakaukaloa ei ole ilmaantunut keskuuteemme. Hohhoi, kuinka laiskasti ihminen voi suhtautua asiaan!?!? Meillä on pari tuttua lupaillut omiaan, mutta ne eivät ole ihan vielä saatavilla ja nyt on vähän tällanen uhkapelitilanne sitten. Plaah, toi on niin tylsä aihe senkin takia, että kun ei ole autoa eikä siis paljoa käyttöä kaukalolle, niin siihen ei vain jaksa tarttua.

Ootko Samirja selvinnyt jo flunssasta? Mun osaltani tää tuntuisi olevan menossa ohi onneksi - en olisi jaksanut enää yhtään enempää! Lauantaina olin jo irtisanomassa koko sopimusta - mahaa, verenpainetta, turvotusta. Mutta sitten tehtiin jotain erityisen keski-ikäistä ja lähdettiin yhdeksi yöksi Kirkkonummelle Långvikiin kylpylöimään. Heh, kyllä. Mäkin pääsin siis talvilomalle :D Ja vaikka tuo kuullostaa tosi surulliselta (vrt trooppiset saaret ja elegantit keskieurooppalaiset kaupungit) niin kyllä vain hyvä ruoka, takan tuijottelu ja pieni maisemanvaihdos piristävät ihan lähialueellakin.

Sitten vakava ehdotus ihan kaikille: yrittäkää - jos vain pysytytte - pitää yllä jonkinlaista liikkuvuutta niin pitkään kuin mahdollista. Mä olen vahvasti sitä mieltä, että on parempi säästää voimiaan esim. lopettamalla työt vähän aikasemmin, jotta jaksaa vähän hoitaa selkäänsä, liikuskella ja vesijuosta, jumpata, joogata tai ihan mikä vaan huvittaa. Koska tää loppuvaiheen möhötys-pöhötys on TODELLA KYPSÄÄ PUUHAA. Mulla meni nyt puolitoista viiikkoa melko mitääntekemättömänä flunssan takia ja siinä ajassa ehtii tulla todella huonolle tuulelle. Lopussa odottavan aika on myös pitkä ja epämääräinen - kun ei tiedä, odottaako huomista vai neljän viikon päähän. Viikonloppuna kun pääsi vähän uiskentelemaan, eilen aurinkoiselle kävelylle ja tänään joogaan, niin maailma tuntuu taas paljon valoisammalta paikalta.

Oikein hyviä vointeja kaikille ja varovaisuutta liukkailla!
t. Lallaa ja Pikkuinen (jonka havaittiin tänään neuvolassa laskeutuneen selvästi - SF-mitta alkaa pienentyä :O) 37+6

ps. Ai niin ne tuutulaulujutut... palaan asiaan :)

• Tykkää
Ääh ja unohtui tuo Amandan istukkakysymys. En tiedä, johtuuko vauvan temperamentista vaiko istukasta vai molemmista, mutta mulla ei ainakaan liikkeet ole olleet häiritsevän voimakkaita oikeastaan missään vaiheessa - eikä siis ihan kauhean pitkäkestoisia sarjoja myöskään. Nyt Pikkuinen kyllä saattaa jos muljauttaa aika voimakkaastikin välillä, mutta ei sillä lailla kuin monet ovat kuvailleet.

Lallaa, huisia miten sulla h-hetki, vai pitäiskö sanoa s-hetki, lähestyy! :) Pääsetköhän muuten enää meidän seuraavaan tapaamiseen...? Toivottavasti! Kylpylä kuulostaa oikeestaan tässä olotilassa aika hyvältä minilomavaihtoehdolta! :) Saiskohan sitä miehen innostumaan... Samaa mietin noista lehtijutuista, et tietenkin ne erikoiset/jännittävät jutut myy ja sen takiahan niitä on lehdet pullollaan. Mut kyllä mustakin ihan tavallisista asioistakin - jotka on itselle jo erikoisia nekin - luulis riittävän kirjoitettavaa ja onneks niitäkin tosiaan lehdistä löytyy. :)

Liikunnasta, oon täysin samaa mieltä Lallaan kanssa, et kyllä liikkuminen tekee tosi hyvää! Onneks itsellä ne vatsan kovettumiset on vähentyny ja oon ainakin vielä pystyny liikkumaan. Nyt se on lähinnä hiihtoa, uintia ja kävelyä, mut kaikki ne piristää aivan valtavasti! Kaveri puhui, et oli käyny loppuraskaudessa salilla polkemassa kuntopyörää/crossaria. Ajattelin, et jos vaan pystyn, sitäkin vois tehdä vielä loppuraskaudessakin.

Imetysvaatteita en tarkemmin miettiny, mut kai muutama paita vois olla hyvä hankkia. Jotkut kaverit on niitä kehunu ja jos toive on liikkua ihmisten ilmoilla, saattaa ne helpottaa elämää. Mut tietty kun on kesä tulossa jo aika pian oman la:n jälkeen, niin sithän on tietty lämmin (*haaveilua...*) eikä tartte kuin topin ja mekon kanssa liikkua. :)

Ootteko pidemmällä olijat tunteneet missään vaiheessa maha-asukin hikkaa? Oon kuullu, et näillä viikoilla se vois jo tuntua. Äsken kun istuskelin, alkoi alavatsassa tuntua sellaista tasaista "sykettä". Mietin, et mitä se olis ja tuli mieleen hikka. Voiskohan olla sitä? Se tosin tuntui tosi alhaalla, häpyluun yläpuolella. Joten ehkä ne oli potkuja kuitenkin ja tyypillä oli vaan joku tasainen jammailu päällä? :)

Heippa kaikki! Mä ilmotan kans itseni tänne:

tiNpPa - la 8.5. - Kätilöopisto/HP

Esikoista siis odotellaan, naimisissa ollaan ja 30 v. täyttyy tänä vuonna.

Amanda, mietitttiin eilen miehen kans tota hikkaa, tuli niin tasaseen tahtiin ne pienet liikkeet. Ehkä se hikkaili siellä. :) Mulla se tuntui vähän ylempänä, tossa jossain navan vasemmalla puolella. Joskus aiemminkin oon huomannut saman ilmiön, ja tuntuis jotenki hassulta, että kaveri potkis tai nyrkkeilis niin tahdissa. Mut toisaalta mies on rumpali, joten ehkä se harjotteli peruskomppia. :D

Ostin tänään vaunut, Emmaljungan City Crossit Stockan kantistarjouksesta. Ollaan kateltu vaunuja netissä eri palstoilla jo pari kuukautta, ja ajatuksena oli aluks kyllä ostaa käytetyt. Toisaalta näillä nyt hankituilla on varmaan kummiski hyvä jälleenmyyntiarvo aikanaan. Muita hankintoja ei ollakaan vielä tehty, jospas pinnasängyn ainakin löytäis jostain käytettynä.

Yhdyn edellisten liikuntakommentteihin, tänään olin bailatinossa ja bodypump sujuu yhä myös hyvin. Mitään vaivoja mulla ei oo vielä ollutkaan, mutta nyt ihan viime aikoina on alkanu pitkään istuessa särkeä oikeelle puolelle rinnan alle. Eli parempi pysyä liikkeessä. ;)

tervetuloa ronjaliina ja onnea plussasta :)

me käytiin tänään viimeistä kertaa neuvolassa täällä.. kaikki hyvin, paineet on ok ja hemoglobiini myös eikä edelleenkään tartte rautatabuja :D ja hyvä niin, koska oon kuullu et monella ne pistää mahan sekasin ja mun maha on muutenki herkkä kaikelle.. pikkunen tykkäs potkia suoraan siihen mistä kuunneltiin sydänääniä, alotti potkuttelun jo vähän ennen ku alettiin kuuntelemaan ja jatko bileitä sitten aika pitkään :D saatiin tänään raskaustodistus ja kelan lappuset.. :)

pakkaaminenkin alkaa olla ihan hyvällä mallilla, eilen saatiin paljon aikaan :) mut vielä tuota tekemistä riittää, ja vain sunnuntaihin asti aikaa..

imetysvaatetuksesta mun ei varmaankaan tartte koko asiaa ees miettii, lastenlääkäri nyt vielä ottaa asiaan kantaa, mutta vähän näyttäis siltä että mä en lääkityksen takia imetä ollenkaan, joten en tartte paitojakaan sitä varten.. on siinä hyvätkin puolensa jos en pysty imettämään, koska sillon myös mies pystyy hoitamaan alusta lähtien syöttämisiä ja samalla luomaan ehkä erilaisen suhteen vauvaan.. mutta saattaa myös olla, että saan kuulla ite siitä etten imetä, koska jotkut on todella kärkkäitä sanomaan asioista joista eivät tiedä syitäkään.. mutta niihin pitää kai vain osata suhtautua jonkinlaisella välinpitämättömyydellä..

jaahas, kultsi huutelee tuolta et ois sapuska valmista :p

myymeli&pikku neiti 22+5

• Tykkää
Kiitos lämpimistä tervetulotoivotuksista! :)

Ensinnäkin kerrottakoon, että tänään ei taas oo vuotanut mitään, joten vähän on taas turvallisempi olo. Mä oon nyt päättänyt, että soitan sinne TAYS:iin ja kysyn, että miten toimitaan. Mutta kyllä sitten mietin sitä neuvolaankin soittoa jo, koska tuli tänään mieleeni, että sairastan astmaa ja joitain allergioita.... Mietityttää, että voinkohan mä nyt vedellä ihan normaaliin tapaan noita astma-lääkkeitäni. Allergialääkkeitäni en ookaan hetkeen joutunu syömään. Kai niitä lääkkeitä kannattais jonkun lääkärin kanssa tsekata vai kuinka? Muistan joskus allergialääkkeistä kysyneeni lääkäriltä jo kuumeiluvaiheessa, mutta astmalääkkeistä varmaan pitäis nyt tarkemmin tsekata tilanne... Onko teillä jollain ollut samantyyppinen tilanne? Eli siis joku perussairaus, jonka vuoksi lääkitystä jne on tarkistettu? Neuvolan kauttako se tehtäis vai kuinka?

Niin ja kyllä mä jonnekin haluisin mennä varhaisultraan. Jonkinlaista varmuutta tähän epävarmuuteen olisi hyvä saada, vaikka yllättävän luottavainen tässä jo olenkin (ainakin aina välillä). :)

Mitenkäs muuten Pööppis? Mitä sulle kuuluu? Et ole hetkeen kirjoitellut kuulumisiasi...

Ronjaliina, onneks vuoto on loppunut! Aiheuttaa varmasti huolta. Varhaisultraa kannatan kyllä - en olis ikinä itse "selvinnyt" ekaa julkiseen ultraan saakka. :) Ja toisaalta mulla kun oli takana se kohdunulkoinen raskaus, niin oli terveydenkin kannalta hyvä varmistaa, et raskaus oli oikeassa paikassa tällä kertaa. Mulla oli hoitojen yhteydessä aloitettu pieni kilpirauhaslääkitys, josta neuvola otti heti kopin. Eli terkkari kysyi asiasta neuvolalääkäriltä ja sitten arvoja on seurattu neuvolassa pari kertaa. Annosta on sitten jatkettu koko ajan. Eli kyllä kaikki lääkitykset/perussairaudet on just niitä, joita siellä seurataan. Suosittelisin, että soitat vaikka heti huomenna neuvolaan ja kysyt astmalääkkeestä. Eli kun soitat terveyskeskukseen, he kertovat kuka on sun hoitaja ja voit sitten soittaa hänelle (useimmilla on soittoaika päivittäin). Voithan sitten varata jo ekan ajankin ja samalla kysyä lääkkeistä. Mulla ei kyllä ole tietoa astma-/allergialääkkeistä, mut sen oon huomannu, et monia ns. tavallisiakaan lääkkeitä ei suositella raskauden aikana. Joten varmistaisin kyllä asian. :)

Tervetuloa Ronjaliina ja TiNpPa! Ja hyvä Ronjaliina, että vuoto on pysynyt poissa. On tosi todennäköistä, että kyse on jostakin harmittomasta tuhruilusta.

Meilläkin on vihdoin rakenneutra takana! Ja pieni suloinen tyttö siellä on kasvamassa! :heart: Ja mikä tärkeintä, hän on täydellinen! Kaikki rakenteet ovat siis kunnossa ja koko vastaa viikkoja. Saimme nähdä hänen kasvonsakin 4D-kuvalla (kuten np-ultrassakin) ja voi, kuinka suloinen hän on! :heart:

Nyt mä olen ihan järisyttävän onnellinen ja helpottunut. Vihdoin uskaltaa oikeasti ajatella, että meille on tulossa kesävauva!

Almeja ja typykkä 21+4

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maanu
Heipä hei!

Tervetuloa Ronjaliina ja onnea plussauksesta! Samoin tervetuloa tinppa, laitoin sulle kutsun.

Mahtavaa Lallaa, että olo on kohentunut. Mä haluisin kovasti käydä uimassa, mutta pitäis jaksaa ratkaista uimapukuongelma... Koettakaas nyt se turvakaukalo jostain saada. Tasan ei mee tässä maailmassa nää jutut, kun meille olis turvakaukaloitakin tunkemassa ovista ja ikkunoista.

Ja suuronnittelut myös Almejalle hienosta rakenneultrasta ja tyttölupauksesta.

Niin Ronjaliina kuten tuossa ovat kaikki jo sanoneetkin, niin raastavia on nuo alkuviikot. Koko ajan pelko jäytää ja jännittää ja kellekään ei voi vielä ees kertoa ja purkaa jännitystä ja avoimia kysymyksiä on vaikka kuinka paljon. Noi lääkeasiat kannattaa tosiaan heti tarkistaa ja vaikka kysyisit molemmista, TAYSista ja neuvolasta, niin ei haittaa.

Amanda ja tinppa mulla tuntuu hikkaus ihan tosi alhaalla ja just silleen rytmikkäänä sykkeenä. Johtuu siitä, että vauvan pää on tosiaan tuol lantiossa majailemassa. Mutta mulla on myös toinen kumma juttu, jota neuvolassakin kysyin, mutta eihän se tietenkään taaskaan osannut mitään asiaan sanoa. Mulla kuuluu melkein päivittäin mahasta, ihan sen pinnasta, semmoinen "terävä ilmakupla". Sen yhteydessä en useinkaan tunne mitään liikettä, mutta selkeesti se on vauvan aiheuttama. Mieskin sen on kuullut. Ootteko huomanneet samaa? TÄtä on jatkunut jo useamman viikon.

Flunssa on laantumaan päin. Tänään täytyy lähteä liikkeelle ja huomenna meen töihin. Onneks otin influenssarokotteen, ni sitä en nyt sitten ainakaan saa.

Imetysvaatteet. Niille oon uhrannut niinkin pitkän ajatuksen kuin että Stockan kanta-asiakasalessa on nyt jotain paitoja ja vois yhden tai kaks ostaa... Täytyy haastatella vauvavaatehakureissuilla kokeneemmilta, että mikä systeemi olis hyvä.

Samirja ja Potkupallo 34+0

Heippa ja tervetuloa uudet :wave: Ja onnea ihanista ultrakuulumisista! :heart:

Nyt seuraa valitusvirsi: Mulla oli tänään neuvolakäynti ja sokerit oli sitten oikein kunnolla koholla :ashamed:. Sokeriseurantahan siitä napsahti ja sokerirasitukseen heti, kun pahoinvointi antaa myöden (kyllä, se on palannut..). Jotenkin on vaan niin tyhmä olo, et ihan hävettää. Ei jaksais mitään ylimäärästä. Ja täti paasas mulle kun jollekkin vajaaälyiselle.. Mieskin kommentoi, että olipas aikamoinen saarna.
Muuten kaikki oli suht ok, mitä nyt painoa tullut kuukaudessa 2,5kg.. Tosin ekasta käynnistä 625g.
Onneksi sain väsymykseeni ja työssäjaksamattomuuteen muutaman päivän sairasloman. Jospa se ja aurinko vähän nostais mielialaa. Täti kyseli, että oonko varma etten oo masennusväsynyt. Mut joo, tää pitäis vissiin olla raskauden parasta aikaa..:x

Maanu ja Kepsunen 21+0

Aamupäivää! Kiitos toivotuksista, ja onnea Almejalle ultrakuulumisista!

Samirja, mulla ei oo hikkauksen lisäksi ollut ilmakuplamaisia tuntemuksia. Miltä ne kuulostaa? Plop? :)

Maanu, ärsyttäviä tommoset saarnaavat neuvolatädit. : / Asiat voi sanoa ja ohjeita antaa niin monella tavalla. Oon ollut aika tyytyväinen omaan neuvolatätiini; sillä on semmonen tyyli, ettei tuputa mitään ja tulee olo, että saa itse päättää asioistaan. Unohda saarna, lepäile ja nauti auringosta, ihana sää ulkona! :)

Onko kukaan pääkaupunkiseutulaisista muuten sattumoisin menossa Haikaranpesän valmennuksiin 22. ja 29.3.? Marjutan? Näkyy olevan meillä lasketut ajat aika lähekkäin. Vaikka kaipa niitä valmennusryhmiä on monia, en tiedä.

Kelan sivuille näkyi tänään tulleen merkintä asiakirjojen saapumisesta, jeee! En malta odottaa, että tulis se päätös ja pakkaus. :) Laitoin paperit palkanlaskijalle jo tammikuun puolivälissä, mutta jostain syystä vasta kuukautta myöhemmin se lähetti ne eteenpäin. Ehdin jo hermoilla, että ovat kadonneet ja lähetellä meilejä perään (joihin ei vastattu - ärsyttäviä ihmiset, jotka ei vastaa meileihin, vaikka työskentelee koneen ääressä päivät pitkät)... Kuinka kauan Kelan päätöksen saaminen mahtaa kestää? Haluaisin jo päästä hipelöimään niitä pieniä vaatteita. :)

Ihana fiilis: nyt hiihtolomailen ja sen jälkeen töitä enää 5 viikkoa. Eilen sain kodin siivottua, nyt voi vaan nauttia. Taidanpa kaikessa energisyydessäni ponkaista tästä pian katsastamaan, millanen on yhdistetty spinning/bodypump-tunti.

tiNpPa ja Pikku Mönkijä 29+1

• Tykkää
Reactions: Maanu
Kerrohan sitten tiNpPa, millainen oli yhdistetty spinning/bodypump-tunti :) Mulla on jostain syystä jääneet nuo ryhmäliikunnat raskauden aikana. Ja jotenkin niissä pelottaa, tuleeko rehkittyä liikaa, kun en "osaa" pienillä painoilla tehdä. Hiihtänyt olen, ja treenaan koirien kanssa agilityä.

Heippa! Ilmoittaudun tänne kolmekymmpiseksi esikoisen odottajaksi. :wave:
Minnianna / LA 3.9. / TAYS

Mielenkiintoista kuulla teidän pidemmällä olevien juttuja!

Ronjaliini, mulla tuli ikäänkuin "minimenkat" jossain viikolla 6/7, eikä mitään hätää ollut, kun sen jälkeen on ollut varhaisultra ja sykkeet kuuluivat viimeviikolla neuvolassa. :heart: Mutta kyllä se säikäytti!

Huomenna on meillä np-ultra, joka jännittää vietävästi. Toivottavasti edelleen on kaikki hyvin.

Mä olen liikkunut kamalan vähän, kun oon vietävän väsynyt. Jokaöisen vessassakäynnin jälkeen ei tuu uni kahteen tuntiin, vaikka iltaisin tulee. Pitäisi yrittää päästä nukkumaan jo klo21, niin se voisi auttaa, mutta sitten tuntuu ettei ehdi koko päivänä tehdä mitään.

Maanu, oli melko raskasta etenkin toi polkeminen, kun en sitä oo aktiivisesti harrastanut. Mutta onneks voi polkea sillä vastuksella kuin jaksaa. :) Sikäli kiva tää yhdistelmätunti, ettei tarvinnut puolta tuntia pitempään pyöräillä - spinning on musta jokseenkin tylsää, vaikka joskus harvoin silti raahaudun sinne. Pumpissa oon käynyt enemmän, enkä oo raskauden takia juurikaan vähentänyt painoja vieläkään - paitsi kyykyissä vähän, niitä tehdessä kun tuntuu että alaselkä tulee nykyään helpommin kipeeks.

Tsemppiä np-ultraan Minnianna! Mä olin kans tossa vaiheessa hirmuväsynyt, teki mieli nukkua päikkäreitä töiden jälkeen. Mutta se meni ohi. :)

tiNpPa ja Pikku Mönkijä 29+2

Tervetuloa uudet joukkoon munkin puolesta!

No niin... ne raskaushormoonit, ne raskaushormoonit. Harvemmin kovin suuresti liikutun julkkisuutisista, mutta kyllä tänään Victorian ja Danielin onni sai silmät kyyneliin ja piti lukea kaikki mahdolliset uutiset netistä. Aivan ihanaa, että prinsessan saivat :heart: Onnea vain koko perheelle :flower:

Tietysti sitä liikuttuu vielä enemmän, kun oma prinsessa/prinssi potkiskelee tuolla navan alla ihmetellen äipän tunteellisia hetkiä aamutuimaan :) Eilen oli masussa varsinainen meno päällä ja oikeasti vähän huolettaa, että mitä tästä vielä tulee, sillä kyllä, potkut sattuu jo aika vihlovasti, kun Tyyppi monottaa alapäätä oikein antaumuksella, vaikka vasta 25:llä viikolla mennäänkin. Pieni pelko on heräämässä siitä, millainen jättiläisvauva siellä oikein kasvaa, vaikka rakenneultrassa olikin ihan keskikäyrillä... No, onneks seuraava ultra on ensi viikon keskiviikkona. Sittenhän Tyypin kasvua saa taas ihmetellä. Tosin, kuten joskus kerroinkin, oma mummoni on kuulemma ollut todella "kohtuherkkä" eli vauvan potkut on tuntuneet tosi tosi voimakkaina, vaikka varsin pienet lapset saikin. Ehkä semmonen voi periytyä? Muut vaivat tuntuu ainakin periytyneen, sillä mua on alkanut supistella lenkkien yhteydessä ja kerran yölläkin heräsin supistukseen. Äidillä ja siskolla on ollut samanlaisia ongelmia (äiti oli mun vuoksi 6 viikkoa sairaalassakin näillä main raskautta...), joten saas nähdä mikä tilanne on ensi viikolla. Onneksi supistuksia ei ole kerrallaan ollut montaa ja ohi on aina mennyt, kun on lenkillä pysähtynyt henkeä vetämään. Silti jännittää kuulla kohdun tilanne ensi viikolla.

No, tällaista tänne tänään. Viettäkäähän mukava päivä jokainen!

Sara ja Tyyppi 24+4

No niin nyt olen sitten sitten neuvolaankin soitellut. Ensimmäinen aika ois kolmen viikon päästä. Ihmettelin suuresti, että olivat neuvolassa sitä mieltä, että mun ei tarttis ilmottaa sinne TAYS:iin hormoni- ja lapsettomuuspoliklinikalle mitään. Mutta kyllä itestä ainakin tuntuu siltä, että vienköhän mä "jonkun paikan" jos en ilmoita sinne mitään. Varmaan kuitenkin kutsuvat hoitoihin vain sellaisen määrän henkilöitä, jotka oikeasti pystyvät hoitamaankin. Outoa! Taidan soittaa sinne kuitenkin. Niin ja tarkistivat, että mun astmalääkkeet ovat sellaisia, joita voi huoletta käyttää raskauden aikana. Ja tuhrutkin ovat pysyneet nyt poissa, kiitos tyynnyttelevistä viesteistä sen kohdilla. Helpottaa kummasti, kun joku vertainen kertoo näkemyksistään ja ajatuksistaan! Niin ja kiitos, että mut on mukavasti otettu tänne vastaan! :) Nyt pitäis varmaan sitten vaan koittaa nauttia, kun ei oikein muutakaan voi. Odottaa ja nauttia. :) Sen verran vielä kysyisin galluppia, että jos olette käyneet yksityisellä varhaisultrassa niin milloin/millä viikoilla kävitte? Ja kiitos jo etukäteen! :)

Ronjaliina semmoista suosittelisin varhaisultraan, että laskisit, että varmasti on kulunut 5 viikkoa ovulaatiosta. Silloin olisit jo rv7+ ja siellä näkyis hyvin pikku katkarapu.
Ja tiedoksi että yksityiset lääkärit saattaa laskuttaa siitä touhusta ihan mitä vaan. Ainakin Mehiläisessä jokainen lääkäri laskuttaa oman taksansa eikä sitä voinut mitenkään etukäteen netistä tai mistään selvittää, että paljonko on hinta. Mä kävin 2 kertaa ja toinen laskutti jopa 150e!!! Kannattaa kysellä ja googlata ja joskus ne kai osaa ajanvarauksessakin kertoa. Mulle toi hinta oli järkytys, koska se ei eronnut normigynekäynnistä (60e) mitenkään muuten paitsi hinnalla. Mähän olen saanut jo ennen raskautta aina e-pillerin reseptinuusintakäynneiltä ultrakuvan mukaani - ja ihan pyytämättä. :LOL: En tiiä, yrittikö ne vihjata mulle jotain.

Niin ja Minniannalle tervetuloa!

Samirja

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä