Huojentavaa - meitsi on nyt sairaslomalla ja sen jälkeen äitiysvapaalla! Mukava nuori naislääkäri, joka kotiin jäämistä suositteli, näytti itsekin olevan melko raskaana... Pfiuh, en ois kyllä pystynyt olemaan päivääkään enää toimistolla ilman totaalista koomaa, väsähdystä ja välillä vähän kipeän puolelle taittuvia supistuksia.
Tietysti tää on samalla myös aika uskomatonta ja vähän pelottavaakin: nyt mä sitten olen kotona ja seuraavaksi seurana on toivottavasti pikkuinen kuolapallo. Ihanaa. Hui.
Ruoka-aineista - joo-o, ihan mahdotonta. Tähän mennessä olen rikkonut ainakin seuraavia käskyjä vastaan: merilevää ja jokunen mereneläväkin on mennyt kurkusta sushin muodossa kera inkiväärin (makirullia olen tosin välttänyt ihan alkuraskauden jälkeen), jouluna ja uutena vuotena join molempina lasit shampanjaa (tämähän menee jo varsin rikolliseksi), maksalaatikkoa olen syönyt noin yhden myyntiannoksen verran yhteensä ja maksamakkaraakin jossain välissä, salaattien pesussa olen keskinkertainen, vuohenjuustoa ja jotain muitakin ilmeisestsi rajamailla olevia juustoja olen syönyt useammin kuin kerran. Eli syntilistalla on sekä tietoisia rikkomuksia että vahinkoja... Ihmettelen edelleen ohjeistusten listeriapainoitteisuutta, mullakin on se mielikuva, että tapauksia ei kauheasti ole. Musta on vähän hassua, että neuvolassa vedetään ennemmin tiukkaa kieltolinjaa (joka koskee lähinnä noita listeriariskiaineita) kuin kehoitetaan vaikka jonkinlaiseen yleisterveellisyys + terve järki ruokavalinnoissa -kuvioon. Ruoka-asioissa saa kyllä raskausaikana todella huonon omantunnon melko helpolla!
Pellavansiemenistä tosin meidänkin neuvola-th sanoi, että ei nyt tartte nyppiä sämpylän päältä pois, mutta just "lisäravinteena" voisi jättää pois kadmium-jäämien takia. Karppaamisleivässä voi tietysti olla tavallista enemmän siemeniä ja pähkinöitä viljan tilalla, joten jos sua
Sara epäilyttää, niin varmaan valmistajalta saa lisätietoa?
Tuittis, mun mielestä tuo kauppareissu vaikutti ennemminkin hyvin hormonoidulta äitiydeltä kuin huonolta sellaiselta
Mä olen kuullut niin monta varoitusta siitä, kuinka pienimmät vaatteet jäävät käyttämättä tai heti pieniksi, joten mun mielestä on ihan aiheellista vähän ihmetellä niitä kokoja. Mulla on ostokynnystä nostanut sekin, että vauva syntyy jossain vaiheessa maaliskuuta tod näk eli ihan aluksi on ehkä talvista - mutta sitten kun hän kasvaa ja kesä tulee, niin miten ihmeessä saa osumaan sopivanlaiset ja -kokoiset vaatteet kelien kanssa!? Millasia vaatteita vauvat käyttävät helteillä (sillä kai ensi kesä on aurinkoinen ja lämmin
?)
Liukastelu jäänee toivottavasti mun osalta vähäiseksi, koskapa sain juuri lainaan hienot mummopiikit (nastat sekä kantapään että päkiän alla). En onneksi ole kaatunut kertaakaan... Jos ohjeena on aina soittaa sairaalaan, niin ehkä sinne vois soittaa kerran ja kysyä, haluuko ne tosiaan kuulla jokaisesta muksahduksesta?
Vakuutus meillä on, sen hinnaksi tuli jotain yli 300 ekalle vuodelle. Keskittämisalennukset vaikuttivat suuresti hintaan, veikkaan että niin on kaikkien kanssa. Kyllä me jotain vähän yritettiin vertailla ja kilpailuttaa, mutta kun yksi vakuutus on pysyvästi jumissa Pohjolalla, niin siellä ovat muutkin.
Meillä
kestovaippoja suunnitellaan ensisijaisesti ympäristösyistä. Ei tuo rahansäästökään erityisesti haittaa ja lisäksi jos ne kannustaisivat sitten jossain vaiheessa potan suuntaan, niin olisi kiva.
Tilasin jossain välissä itselleni tällaisen
tukivyön ja se on ollut ihan mukava. Varsinkin jos joutuu seisomaan tai istumaan pitkään, eikä ole erityisen tukevat vaatteet päällä, niin helpottaa vähän selän kanssa.
Mulle sopii oikein hyvin tapaaminen jo ennen vauva-aikaa! Kukaan muu ei varmaan tosin halua nähdä arkena päiväsaikaan - vielä
mutta esim. viikonloppusin päiväkahvit ois oikein tervetullut ajatus.
Lallaa + Pikkuinen 32+5