** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.9 **

myymeli82: Meillä näyttäis olevan rakenneultrakin samana päivänä :) Ja evakkoon ollaan mekin joutumassa ensi viikolla, tosin peräti 8 viikoksi ja putkiremontin takia. Onneksi päästään asumaan anoppilaan ja siellä on tilaa, yritän nyt nähdä asiassa hyvät puolet! Hermot varmasti menee vielä useaan kertaan, tuun siitä sitten avautumaan tänne kyllä :D

Matkustamisesta... mun hyvä ystävä, joka on englantilainen, menee naimisiin huhtikuussa kun olen viikolla 30, ja niitä häitä en halua missata varsinkin kun sen jälkeen ei sitten taas tiedä, milloin nähdään tämän ystävän kanssa seuraavan kerran. Päätettiin ottaa lennot Frankfurtin kautta, jolloin kerralla koneessa istumista tulee vain 2h ja päästään juhlapaikkaa lähimpänä olevalle kentälle. Lääkäriltä täytyy ilmeisesti se lappunen pyytää. Ruoka-asioista onneksi ei varmaan tarvitse murehtia siellä :)

Mulle voi muuten merkata synnäriksi TAYS.

Nyt sitten pakkailemaan kamoja sitä 8 viikon evakkoa varten. Pakkaaminen on muuten huomattavasti tylsempää, jos ei ole lähdössä matkalle!

birdcherry *poks* 16+0
 
birdcherry meillähän sattuu moni asia samaan aikaan :D meillä ei toivottavasti kaheksaa viikkoo evakko kestä... hajois ehkä pää jos pitäis palloilla eri paikoissa 8viikkoo :D sinällään hyvä ettei pikkunen oo vielä syntyny, siinä sitä oiski jos pitäis muksun kans rahtautua paikasta toiseen, siinä vaiheessa ois pakko löytää pysyvä paikka koko evakon ajaks..

välillä iskee epätoivo et eikö nää päivät ja viikot millään kulu, vaan kaikki sanoo et se menee kuitenki nopeesti aika, joten kai sitä pitää uskoa :) me ollaan pikkuhiljaa tarpeellisia juttuja hommattu, eikä nyt taida enää puuttua ainakaan noita isoja hankintoja enää.. me suositaan käytettyjä, saatiin todella hyvät vaunut miehen kaverilta halvalla, syöttötuoli ja pinnasänky on sellasii mitkä on mulla itellä ollu pienenä :D äipältä saadaan kaikenlaista (mun nuorin siskopuoli on vasta 5v), kun niillä on jääny kaikkee nurkkiin. kantoliinaa ja vaatteita ja tuttipulloja ja tietty yks missä tulee iso säästö, kaikki turvaistuimet löytyy sieltä, entinen ku menee pieneks niin eiku hakemaan uus sieltä :D

tänään on ollut kiukkuitkupotkuraivaripäivä :D ei nyt illasta enää onneks niin pahasti ku aamulla.. välillä käy sääliks tota miestä, ja hävettää itteensä aina kun tulee kiukuttuu ihan turhasta...

myymeli&maha-asukki 16+0
 
Moi!
Täällä yksi uusi vielä ilmoittautuu tähänkin joukkoon.
Laskettu aika on 14.6 ja synnytyssairaalana kätilöopisto.
Alkuraskaus on mennyt hyvin ja suht. Vaivattomasti. En oo uskaltanut vielä juuri mitään vauvalle hankkia, mutta kovasti mm. Sopivia vaunuja ja vakuutuksia ollaan pähkäilty. Melkoista välineurheilua tuntuu tuo vaunuilu olevan :D
 
Tervetuloa Hannah78 joukkoon!

Meillä taisi eilen tulla yksi lisäkriteeri vaunuihin. Jos halutaan säilyttää niitä kellarivarastossa, niin maksimileveys on 57cm. Oon katsonut Emmaljungan ja Teutonian vaunuja ja näistä Emmaljungan Nitro Cityt täyttäis tuon vaatimuksen. Teutonialla on useampikin malli, mutta ne on 3 kiloa painavammat... Nitro Cityn ainut huonompi puoli näyttäis arvostelujen mukaan olevan pieni tavarakori, mutta koska rattaita ei voi kotiin asti kärrätä kuitenkaan, niin jossain muussa kassissa ne ostokset olis sieltä tavarakorista kuitenkin roudattava. Eli saman tien ne ostokset voi lähikaupassa (200m) laittaa suoraan reppuun.

Emmaljungaa puoltaa sekin, että meillä on sen turvakaukalo ja adapteri, ni matkarattaat ois sitten siinä.

Toivottavasti birdcherry teidän putkiremppa pysyy aikataulussa. Me asuttiin omamme aikana vikat pari viikkoa remontin keskellä. Aamuisin piti aina pidätellä duuninmatkan alkuun asti ennen kuin pääsi naapuritaloon vessaan. Mutta ei se kuitenkaan ollut niin kamalaa, kun lopputulos on erinomainen. Ja olinpahan täällä vahtimassa työmiehiä joka päivä. Suosittelen lämpimästi suorittamaan väh. kahden viikon välein tarkastuksen. Meidän alakerran naapurille ne meinaan laitto kaikki kalusteet väärille paikoille ja sehän huomattiin vasta kun naapuri palasi valmiiseen asuntoon... Ne joutu tekee sen koko homman uusiks!!! Ja useammalla tutulla on kaadot tehty ovelle päin.

Meille tulee sunnuntaina uusi kaappi, jossa on tilaa myös vauvan tavaroille. Ne roudattiin eilen kellarista ylös :)

Samirja ja Potkupallo 27+3
 
Samirja; mehän ostettiin just nuo Nitro Cityt. Kaikki tarvittavat kriteerit täyttyivät niissä :) minusta se tavarakorikin on ihan ok, en ole ajatellutkaan että olis liian pieni. Meillä lisäksi just nuo rattaat mahtuu myös esim. hissiin, auton takakonttiin, parvekkeen ovesta jne... tosi näppärät ja kätevät. Eli mä ainakin voin suositella.

Myymeli
; mun ei just tee mieli leipoa mutta tekee mieli SYÖDÄ pullaa :) siis paljon enemmän kuin normaalisti.. heh.

Täällä kaikki taas palautunut normaaliin, huolestuin siitä kun murun potkut ei enää tuntuneet niin paljon mut nyt on taas pari päivää mennyt sellaista jumppaa :D ihanaa.

Mukavaa viikonloppua mahakkaille!! Ja tervetuloa uusille!
marjutan ja Muru 22+1
 
Viimeksi muokattu:
Heips pitkästä aikaa! :)
Jotenkin on aika mennyt niin nopeasti kaikissa joulutohinoissa ja töissä kiire, ettei ole ehtinyt kirjoittelemaan.
Rakenne ultra oli jo viime vuoden puolella, ja ihan varma poika kuulemma. Piti käydä vatsakramppien takia ylimääräisessä ultrassa vko ennen tuota rakenneultraa, ja silloin lääkäri sanoi myös sen olevan poika, eli taidan luottaa siihen :) Krampit meni onneksi ohi, mitään ei löytynyt. En tiedä sitten, olisiko johtunut ummetuksesta joka iski aivan yllättäen juuri tuon lääkärikäynnin jälkeen. Noh, aamuisin ruispuuroa ja illalla lasten luumusosetta, ja vatsa toimii! Vihaan puuroa ja luumuruokia, mutta se kipu oli jotain niin järkyttävää, että ei haittaa syödä niitä.

Mitäs muuta? Nyt on reilun vkon ajan potkut tuntuneet ulospäin aivan selvästi, eikä paljon taukoja tunnu olevan. Varsinkin, jos on itse rauhallisesti paikallaan tai on käymässä nukkumaan, niin sitten se jytä vasta alkaakin.

Ja mä, kuka vannoin, etten ala hössöttämään minkään vaatteiden yms kanssa, ostin sitten muutamat ensimmäiset vaatteet tänään Sokokselta (kun olivat alessa ja niin söpöjä :) )

T. Helmi-Orvokki ja poika 21+5
 
Hips!
Pikainen omanapainen päivitys...
Viime viikon läkähdyttävän kamalien kahden oikean työpäivän ja yhden pariin osaan päiväunilla jaetun etätyöpäivän jälkeen: sairaslomaviikko. Kävin tänään neuvolassa. Valkuaiset oli vähän plussan puolella pikatestissä ja verenpaine vähän liian koholla, mutta todellinen syy saikkuun siis se, ettei ole syytä enää rasittaa eikä kuormittaa itseään millään. Proteiinien takia pitää mennä vielä labraan ja verenpainetta seuraillaan tämä viikko. En tiedä, pitäiskö alkaa pelätä raskausmyrkytystä vai ei... Muuten kaikki tuntui olevan ok - maha kasvaa 3,5 kg käyrällä, painoa ei ollut tullut kahdessa ja puolessa viikossa kuin puoli kiloa ja hemppa oli ehkä jopa liian hyvä 140. Vauva köllii pää alaspäin, mutta sen melkein tiesinkin, kun hikat tuntuu alhaalla ja pahimmat potkut kylkiluissa :)

Oikein hyvää ja vähän talviseenkin vivahtavaa viikonalkua kaikille! Nyt päikkärit!
-Lallaa ja Pikkuinen 31+5
 
Viimeksi muokattu:
marjutan hyvä kuulla positiivinen kommentti Nitroista. Itse alan niihin kovasti mieltymään ja viikonloppuna pääsen äidin (=maksajan) kanssa semmoisia katsomaan. Ajattelin ostaa sitten kantokopan, kovan tai pehmeän, huuto.netistä. Värillä ei oo niin väliä, tai no, kunhan ei oo värikäs ;)

Aika lailla noihin vaunuihin tosiaan joutuu tuhraamaan aikaa. Nettiselailua, jotta ymmärtäis mitä tarkoittaa heittoaisa tms. vaunut.info oli ihan ok sivusto ja Huvitutin sivuilla oli hyvää perustietoa. Mulle tärkeimmät ominaisuudet vaunuissa on kapeus ja keveys ja myös työntöaisan suuri säädettävyys. Ajateltiin, että vaunut ei oo se kohta, missä säästetään. Ja kun lähes kaikki muu ollaan saatu lainaan, niin kuluja ei oo vielä kertynyt mistään.

Kävin myös viikonloppuna tutustumisretkellä Stockan vauvaosastolla. Ihan uusi aluevaltaus. Ostin myös ekoja tarvikkeita: sukat, tuttipullon tuttiosia ja rintaliivisuojia. Kauheesti siellä on kaikkea tarjolla ja eihän niistä mitään ymmärrä. Keskustan Stockan äitiysvaateosasto oli jokseenkin surkea esitys...

Onko sulla Lallaa huono olo muutenkin kuin että noi arvot vois vähän viitata raskausmyrkytykseen?

Mulla oli eilen superpuuhapäivä enkä siks kai tuntenut vauvan liikkeitä ollenkaan ja illalla piti kaivaa oikein doppleri esiin ja tarkistaa sydänäänet, kun ei me saatu liikkeitä aikaan millään painelulla eikä tökkimisellä. Tänään liikkeitä on tuntunut, mutta vauveli on ilmeisesti kääntynyt, kun liikkeet ei enää tunnu kylkiluissa. Ja ne on vaimentuneet ja tuntuu vain muljahteluna pitkin poikin.

Helmi-Orvokki mä tykkään tosi paljon torttuhillosta eli luumumarmeladista ja pitää oikein hillitä itseään tässä ummetuksenestossa ettei ihan karkaa käsistä...

Onko myymeli pääkivut hellittäneet?

Ja mitä kuuluu Hansmanille? Entäs Kippi?

Samirja ja Potkupallo 27+5
 
Viimeksi muokattu:
Samirja; mä suostun joulutortuistakin syömään vaan ne sakarat, kun en voi sietää sitä luumumarmeladia :D Eli voit vaan kuvitella, miten tuskallista on. Mutta kun se oikeesti auttaa, niin "pakkohan" se on. Ja olen oppinut syömään sen niin, etten juurikaan maista ja maitoa päälle :)

Helmi-Orvokki 21+6
 
Lallaa, kiitos huhuilusta! :) Harmi, et jouduit saikulle! Nyt vaan vaakatasoa ja rentoa olemista! Toivotaan, et arvot palaa parempaan suuntaan. Mikä sulla oli verenpaine? Mietin, et mikä lasketaan kohonneeksi? Mulla on tosin aika matalat nyt, mutta silti hyvä tietää. Onko olo ollu ihan ok?

Vaunuja oon alkanu kans tutkailemaan! Huh miten paljon niihinkin vois perehtyä... En oikein tiedä, mitkä olis itselle tärkeät pointit. Ehkä olis hyvä saada helposti kasaan autoon, ketterät käyttää ja toisaalta hyvät myös lenkkeilyyn. Vähän oon miettiny, et jos koittais löytää juoksurattaat jostain käytettynä. Olis kova tarkoitus jatkaa juoksemista kesällä. Mut minkäköhän ikäisen voi laittaa juoksurattaisiin? Pitääkö olla useampi kk ikää? En oikein tiedä noista... Pitäis käydä miehen kans liikkeissä myös tutkailemassa ja perhtyä noihin nettisivuihin! Vanhemmat olis menossa talven aikana reissuun Saksaan, joten sieltä taitaa saada saksalaisia vaunumerkkejä (Teutonia, Gesslein) edullisemmin. Jos niistä vaan löytyy mieleiset mallit muuten!

Mulla on vatsakivut, joita oli sillon jotain rv 18 paikkeilla helpottanu, mutta välillä nekin tulee silti vierailulle. Jotta ei vaivat täysin loppuisi :) niin nyt välillä painaa tuohon rintalastan kohdalle ja siinä tuntuu kipua. Säikähdin jo, et onkohan jotain sappivaivaa? Tai närästystä? Mulla turpoo vatsa tosi paljon ruokailun jälkeen ja pitkäänkin, joten aiheuttaisko se painetta / närästystä? Inhottava tunne kuitenkin. Oon syöny nyt pienempiä annoksia ja iltaisin vältän syömistä 3 tuntia ennen nukkumaan menoa. Ehkä se on jo vähän helpottanu.

Miten usein teillä tuntuu potkut / tuntui näillä viikoilla? Mulla maha-asukki voi olla pitkään hiljaa ja sit taas tulee hetken potkuja (joitain minuutteja) ja sit voi taas olla pitkään hiljaista. Jostain syystä aamupäivän työpalaverit on se suosikkiliikunta-aikaa! :) Silti tuntuu, ettei liikkeitä oo kovin usein ja sekin mietityttää. No, tänään heräsin klo 4.15 kesken sellaisen "zumbatunnin", et nukahdin vasta kun maha-asukki väsyi. :)

Lallaa ja Samirja, olitteko te molemmat osallistumassa sinne avoimen yliopiston verkkokurssille? :) Mäkin ilmoittauduin sinne! Luennot yltää kyllä ihan leikki-ikään saakka, joten saattaa olla vähän turhan varhaista tietoa, mutta varmaan mielenkiintoista sekin!

Amanda ja Sulo 23+6
 
Moi kaikki. Päätinpä vaihtelun vuoksi kävästä täällä lukemassa juttuja, kun toistaiseksi olen vain pyörinyt vau.fi:n sivustolla. Täällä näyttäs olevan jotenkin enemmän erilaisia ryhmiä, kuten tämä ~30v esikoisen odottajat, mihin itsekin lukeudun. Tän ikäiseksi olen aika pihalla tulevasta elämänmuutoksesta. Vasta tällä viikolla kuulin näistä lapsivakuutuksista... jepjep. Vaunuja meille on tyrkytetty suunnasta jos toisestakin, mutta en ole vielä innostunut niitä vertailemaan. Myös ensimmäiset lastenvaatteet on saatu lahjana, itse en niitäkään ole lähtenyt kattelemaan vielä. Voisko jostain ilmestyä eteeni lista, mitä pitää/kannattaa hankkia sujuvan vauvaperiodin kannalta? Tekiskö joku :) Shoppailu ei oikein ole mun laji. Varsinkin nyt raskaana ollessa se tuntuu turhan uuvuttavalta. Tällä hetkellä pyyhällän yksillä raskaushousuilla ja legginseillä. Jos talvi tästä kiristyy, täytyy tehä asialle jotain... ou nou!

Onko täällä espoolaisia ensiodottajia? Seurakin kelpais. Omat ystävät nimittäin tulevat jälkijunassa (ovat kyllä lupailleet tulevaisuudessa liittyvän lapsellisiin), ja mietin että mistä hitosta sitä keksii päiväkahviseuraa alkukesälle?? Siis keskipäiville, kaikki toverithan on töissä. Tai no, onneksi sitten on kesä ja jotkut lomaileekin.

terkuin Nurvanen, 22+4, laskettu aika 11.5. Naistenklinikalle
 
Tervetuloa Nurva! En oo espoolainen odottaja vaan Helsingistä. Seura kelpais meinaan mullekin, kun kaverit on joko lapsensa tehneet tai eivät voi/tahdo tehdä. Kuorossakin myöhästyin parilla vuodella suuresta vauvavyörystä, niin nekin on jo kaikki ehtineet palata työelämään, harmi.

Lallaa mä en nyt sitten pääsekään synnytyslaulukurssille! :( Se on keskiviikkoisin ja silloin on mun harrastuspäivä. Kaikki asiat olis muuten aina keskiviikkoisin, mutta se päivä on auttamattomasti varattu vuosiksi eteenpäin. Sille ekalle kurssille oisin teoriassa voinut tulla, mutta työaikojen takia ei onnaa. Ja lisäks sen kurssin vika kerta on päällekäin Haikaranpesän kanssa. Täytyy lainata se kirja sitten ja onhan siel Haikaranpesän koulutuksessa tunti synnytyslauluopetusta.

Amanda, mä en oo menossa yliopistokurssille... Ja hyvä, että vatsakivut on loppuneet. Mä herään nykyään öisin vatsakipuun ja johtuisko se nyt siitä selällään nukkumisesta??? Että jotenki kohtu painaa vatsalaukkua ja ohutsuolta ja ne ei tykkää.

Muutenkin nukkuminen on todella vaikeaa. Herään monta kertaa yössä. Kuinka voi KOKO SELKÄÄN sattua, ja kylkiin?!? Selällään nukkuessa ei sit satu yhtään selkään, mutta mahaan. Tyynyjä yritän asetella, ja nukun imetystyynynkin kanssa, mutta en yhtään tiedä, että miten niitä pitäis laittaa. Ehkä pitäis kokeilla semmoista ihan ohutta tyynyä kyljen ja mahan alla.

Kohta pitää jättää hyvästit lounasruokalalle. Sinne on n. 10min kävelymatka ja mulla se saattaa piankin tuplaantua 20 minuuttiin. On ylämäkeäkin ja se on rankkaa. Työkaverit ei jaksa odotella mun vaappumista. Tosi harmi...
 
heipsan taasen.. tänään oon "hiukan" hämmentyny.. mä LUULEN, että tuo masuasukki tais potkaista tänä aamuna :O voi olla että kuvittelen vaan, tai sit en.. makailin aamulla sängyssä heräämisen jälkeen ja sit tuntu ku joku ois kutitellu höyhenellä tuolla kohdussa :D hämmentävää tässä on ehkä se, että en todellakaan odottanu että välttis vielä moneen viikkoon mitään tuntisin kun oon ensisynnyttäjä..

mielialat menee nykyään kyllä ihan vuoristorataa.. alkukolmanneksen ajan oikeestaan ei mielialoissa ollu huomattavaa poikkeusta entiseen ja sit pam ne vaan alko heitellä. tänään on sitten itketty ja naurettu taas.. onneks sitä nauruakin välillä :)

päänsäryt on nyt pitäneet pari välipäivää, toivottavasti kestäis välipäivät vielä vähän eteenpäinkin.. välillä pistää masuun inhottavasti, mutta se on vissiin normaalia..? sydänääniä ollaan kotona kuunneltu välillä kun on tullu epävarma olo. se jotenki rauhottaa.. mutta näillä mennään..

myymeli&maha-asukki 16+5
 
Iltaa, odottajat ja tervetuloa uudet osallistujat! Kivaa kun joukko kasvaa.

Nyt me sitten keskustellaan täällä vaunuista :) vaikka joku aika sitten vielä tuntui kovin kaukaiselta aiheelta... Meille tuli pikapäätöksellä Mutsyt (oliko jollain ne harkinnassa?)- ihan näppituntumalta ja nyt melkein kauhistuttaa, että tuliko kuitenkin liian leveät (siis malli Slider, joka on niitten leveämmästä päästä...). Mutta niitten taittosysteemi on ihan superhelppo, menevät kokonaisuudessaan pieneen tilaan ja vaan tuntuivat omilta (=ovat vihreät, tooosi tärkeä ominaisuus). Ihan hirveesti ei kyllä vietetty aikaa vertaillen eri vaunuja eikä varsinkaan houkutellut vaunukauppojen kiertäminen...

Vauvasektorille on tarjolla paljon värikästä muovia, olen antanut itseni huomata. (Ainakaan minusta et Nurva valitettavasti saa irti tarvelistaa, itsekin sellaista kaipaisin - vähän vaikuttaa siltä, että lista vaihtelisi aika paljon riippuen siitä, keneltä kysytään. Ei ehkä kannata kysyä kaupan tädiltä :D) Samirja - todellakaan ei herättänyt mitään mielenkiintoa Stockan äitiysvaatevalikoima siinä kivasti tungettuna lastenvaatteiden ja härveleiden väliin. Muutenkin tunnen oloni myös vauvaosastolla itseni kovin orvoksi. En vaan kykene kuvittelemaan mitä ja miten paljon esim. vaatteita pitäisi hankkia ja minkälaiset olisivat kivoja. Paitsi Beibamboon vaatteita kävin kyllä näpräämässä Kiseleffillä ja siellä oli jotain oikein sympaattisia ranskalaisia luomujuttuja kanssa. Ekat vaatteet tulevat kirpparilöytöjen lisäksi varmaan vuokrattuina...

Ootko Samirja päässyt pitkälle kestovaippa-asioien googlailussa? Meillä on nyt vain nuo kahdet äitiyspakkauksen mallit ja vähän ehkä harkinnassa, että ihan aluksi käytettäisiin kertiksiä ja sitten kun osataan yleensäkään vaihtaa vaippaa :ashamed: niin siirryttäisiin kestoihin.

Amanda, mulla alapaineet saattavat huidella vähän yli 90 neuvolassa mitatessa, mutta yleensä kun olen itse käynyt mittaamassa, niin ovat olleet maltillisemmin 80 tienoilla tai vähän ali. Kävin tänään pissaamassa purkkiin, joten huomenna saadaan lisätietoa proteiineista. Muuten on ollut taas ihan ok olo, enkä missään vaiheessa ole nähnyt tähtiä eikä turvotustakaan ole, että siinä mielessä ei kai tarvitsisi pelätä raskausmyrkytystä. Mutta mistä noista tietää :( Sairasloman kunniaksi kävin tänään töissä osallistumassa yhteen palaveriin, säätämässä verokorttia jne... Vähän tuli sellanen fiilis, etten vältsyyn viitsisi vähään aikaan (esim. pariin vuoteen) näyttää siellä naamaani :D

Hauskaa myymeli että liikkeet alkavat jo tuntua. Amanda mulla ei ainakaan tuntuneet liikkeet mitenkään pitkäkestoisina eivätkä voimakkaina noilla viikoilla - paitsi satunnaisesti joku potku saattoi olla isompikin. Just puhuttiin neuvolatädin kanssa aiheesta ja se sanoi taas samaa - istukka vaimentaa tuntemuksia, temperamenttierot vaikuttavat aktiivisuuteen... Olen yöllä muuten vaan hereillä ollessani huomannut, että jumppatuokiot saattavat mennä ohi yöaikaan nukkuessa, koska ei niihin heräis.

Nukkumisesta yleensäkin: rauhoittavat hormonit tekevät tehtävänsä. Juuri tajusin, etten ole nukkunut yhtenäisiä öitä varmaan pariin kuukauteen, mutta en silti hermostunut asiasta. Heh, harjoittelua. Käyn vähintään 2 kertaa yössä vessassa ja välillä nouseminen on aika tuskasta. Mä en enää pysty nukkumaan selälläni ja kyljen kääntäminenkin saattaa herättää - tai jos tulee nukuttua pitkään samassa asennossa, niin sitten puuduttaa aika ikävästi. No, jos ei tartte olla päivisin töissä ja saa nukkua päiväunia, niin kaikki menee kuitenkin ihan mukavasti.

Onpa tylsää Samirja, ettet päässyt laulukurssille. Vähän ihmettelin myös sitä, että ne tosiaan järjestää kaikki kurssit samaan aikaan - varmaan tilavaraukset on helpompi tehdä niin, mutta mulla esim jää jooga väliin kurssikerroilla. Keskiviikko on todella vähän liian suosittu päivä. Amanda, oliko siinä kasvatustiedekurssissa kokonaan netissä suoritettava vaihtis? Enpä huomannut - kuvittelin siis että osalla luennoista pääsisi istuskelemaan koviin penkkeihin! Ja itse asiassa en ole ihan varma, kuinka monelle luennolle pääsen mukaan - loppuajasta saattaa olla ihan uusia häiriötekijöitä, joten lapsuuspuoli voi mennä ohi ;) Mutta saapa nähdä, millaisia eväitä näistä alkuvuoden opinnoista jää käteen. Jännää!

Kaikki pk-seutulaiset tai täällä vierailevat - voisi nähdä reaalimaailmassakin. Me asustellaan Länsi-Helsingissä. Kunhan kelit tuosta vähän kohentuvat (noin heinäkuun lopulla varmaan :D) niin kenties voisi esim. vauvapikniköidä? Sitä ennen joutuu varmaan tyytymään sisätiloihin.

Lallaa ja Inkkari 32+0 POKS

ps. Mun kiukkuiluni ei muuten kohdistu mieheen vaan vähän ulomalle kehälle - esim. lähisukuun, joka ei kaikilta osin suostu nielemään ei-ristiäisiä-ilmoitusta (mitäs kyselivät etukäteen) ja muuhun ulkomaailmaan, joka ei suostu olemaan järkevä ja kohtuullinen ja jajaja aargh.
 
Lallaa, mä ymmärsin, että sen koko kurssin voi suorittaa netissä. Ainakin elän siinä toivossa. Pitää vielä varmistaa! Toivottavasti sitä voi seurailla kotisohvalta. :)

Vaunuista, mä oon vielä ihan pihalla niistä. Joten juuri mitkään merkit ei sano mulle mitään... Täytyy kyllä käydä jossain livenä katsomassa valikoimaa, vaikken mäkään mitään lastentarvikeliikekierrosta halua tehdä.

Kestovaipoista, mulla on Lallaa vähän sama suunnitelma tai toive. Alkuun onvarmaan hyvä, ettei tee asioista liian vaikeaa, joten luulisin, että aloittelen kertiksillä. Jos sitten oppis ainakin kotioloissa käyttämään kestoja, niin olishan se huippua. Vielä toi vaippa-asia tuntuu niin tosi kaukaiselta. :)

Hassua, miten joitain asioita miettii jo hyvissä ajoin ja joitain ei osaa ajatella yhtään. Eikä siinä välttämättä oo ainakaan mun kohdalla selkeetä logiikkaa, et jotenkin miettis vain "tärkeitä" juttuja. :) Yks ajankohtainen ajatus on nännien rasvaamisen aloittaminen. :) Mun osteopaatti neuvoi, että nännien rasvaaminen ja "karaiseminen" vetämällä kannattaa aloittaa tosi aikaisin. Se kuulemma auttaa paljon siinä, ettei nännien iho mene imetyksen alussa rikki. Hän kertoi, että se on kuulemma yleistä ja etukäteen voi asiaa vähän auttaa. :) Että ei kun vaan sitten kohta nännejä rasvailemaan!

Lallaa, Samirja ja muut pääkaupunkiseutulaiset, mäkin voin liittyä kahvitteluseuraan! :)
 
Heipsan taas,

Lallaa - minä puhuin noista Mutsyistä. Kävitkö Lastenturvassa, vai mistä ostit? Siellä on aika pätevä myyjä. :D Mä mietin itse Mutsyn 4rider perusmallia (siis pumpattavat renkaat). Siinähän on isommat ne kääntyvät etupyörät, mut toisaalta ei saa sitten käännettyä pienempiä renkaita taakse. Niitä vaan ei ilmeisesti pääkaupunkiseudulla myydä, vaan täytyy ostaa postimyynnistä. Myydäänkö Mutsyjä ylipäätään muualla pk-seudulla kuin tuolla Lastenturvassa? Muita hankintoja en oo vielä edes juurikaan ajatellut - lista olis kiva!

Liikkeistä - meillä alkanut tulla selkeät aikataulu liikkeille, mutta selvästi päivät eroaa toisistaan. Huomasin, että leffassa matalat ja kovat äänet sai aikaan hepulin, samoin naapurin raksalla tapahtuvat räjäytykset, joita säikähtää itsekin, vaikka osaa odottaa. Doppler edelleen käytössä niinä päivinä, kun tuntuu, ettei liiku yhtä paljon, kuin muina päivinä.

Mahakivuista - mulla edelleen alavatsa kovettelee ja koko mahakin kramppaa aika ajoin. Suuria muutoksia ei ole, mutta toivossa on hyvä elää, jos muillakin helpottanut ajan kanssa. Uutuutena on tullut selkäkipu - mulla kun on yliliikkuvan selän oireyhtymä aiheuttanut jumeja usein aikaisemminkin, osasin odottaa, ettei raskaus ole helppo rasti. Nyt saikulla töistä, huomenna taas yritetään välillä istua ja välillä seistä ja välillä vaan maata sohvalla toimistolla. Toivottavasti tämäkin menisi ohi, ja ehtisin vielä tekemään töitäkin ennen mammalomaa..

Tuittis ja Sissi 21+1
 
Heips taas ja tervetuloa uusille!

Tulinpas lueskelemaan, mitä teille kuuluu ja ihan hyvää näyttää kuuluvan, hyvähyvä! Kesäkuisten puolella käyn välillä kurkkimassa, mutta siellä on niin paljon niitä toisen ja kolmannen odottajia, ettei oikein innosta toisaalta ne jutut. Huomasin vain, että moni on siellä jo tavaroita hankkinut ja muutenkin sillai hyvin varma vauvan tulosta. Kai se sitten kuuluu tähän esikoisen odottamiseen tämä hermoilu, kun vieläkään ei osaa oikein täysillä nauttia raskaudesta ja ajatella että kesäkuussa sitten tosiaan meillä on vauva.

Hermoilua tosiaan... Tuli sitten hankittua se kotidoppler, vaikka kovasti vannoin, etten sitä hanki. Kai se oli melkeinpä päähänpisto vain yhtenä päivänä, kun netissä surffasin ja tarjouksen näin... seliseli. No, tänään se sitten tuli ja onhan se ihana! Melko alhaalta keskeltä masua Tyyppi löytyi ja syke laukkasi sataaviittäkymppiä. Ollaan siellä ainakin kotona :heart: Masun kasvu on jotenkin hidastunut (vai tuntuuko vain siltä?) ja liikkeitäkään en vielä tunne, joten kyllä se syke rauhoitti mieltä. No okei, toissapäivänä istuin sohvalla etukumarassa ja vähän navan alla tuntui sellainen ihan tosi jännä fiilis; niin kuin liukas kala olisi muljahtanut masussa. Ikinä ei ilmavaivat ole kyllä tuolta tuntuneet, mutta enpä silti uskalla varmaksi sanoa, että vauva se siellä liikkui. Sen jälkeen ei ole tuntunut mitään selvää, en ainakaan osaa sanoa kuplista ja muista, että ovatko vauva vai vain ilmaa. Tuntuis jo selvät potkut...

Rakenneultraan on nyt tasan viikko aikaa. Toivon hartaasti, että se etappi tuo jonkinlaisen rauhan tähänkin mieleen ja kevään voin seota vauvapuuhiin :)

Sara ja Tyyppi 18+4
 
Samirja, sen verran piti vielä lisätä et me ostettiin quadrolift vielä noihin nitroihin. Sen pitäis käydä vastasyntyneestä eteenpäin useamman kuukauden ja sitä kun pystyy muokkaileen eri malliin :) eli saa tosiaan ihan nukkumavaunuksi, ja istumapussiksi jne. Tuoltahan emmaljungan sivuilta niitä toimintoja näkee, siellä on hyvät videot. Lisäksi vielä hankinnassa on emmaljungan kaukalo ja adapteri nitrojen runkoon.

Tänään kävin lastentarvikkeessa hypistelemässä myös hoitolaukkuja, tuttipulloja ja sittereitä :D

Hei muuten, mullekin kelpaisi kolmekymppinen odottajien seura pk-seudulta (olen itse vantaalta mutta tästä on helppo liikkua). Keväällä vois olla kiva kahvitella :)

Nurva; meillä on vielä sama LA! :D tosin mä oon menossa kättärille.


Marjutan ja muru 22+6
 
Heimoi,

Tuittis, en pahemmin kartoittanut Mutsyjen myyntipisteitä, Lastenturvaan eksyttiin ja melko kepein perustein otettiin yksin tein vaunut mukaan. Mulle jäi sellanen tunne, että mistä sitten vaunut hankkiikaan, niin ainakin ois hyvä päästä hypistelemään samaa merkkiä ja mieluiten mallia jossain. Mutsyissakin oli isot erot eri mallien kankaiden välillä, ja materiaaleja ja värejähän ei sitten neteitse pysty oikeasti hahmottamaan. Renkaisiin taisi tosiaan liittyä tuo täyteasia - noihin Slidereihin voi vaihtaa renkaat muutamalla kympillä vissiin just ilmatäytteisiksi, jos tuntuu ensi talvena tarpeelliselta.

Amanda, joo ihan samaa mieltä noista vähän epäjohdonmukaisista ajatuksenkuluista :) (Itse olen jo pitkään miettinyt erilaisia hoitopaikka ja -ajankohta-asioita, mutta en vieläkään pysty kaupassa eläytymään ensimmäiseenkään vauvanvaateostokseen) Mutta eihän tuo rintojen rasvailu ole mitenkään ennenaikaista (kai)! Mä olen lätränyt Weledan raskausajan hoitoöljyn kanssa jo pitkään. Ja ajattelin aloittaa piakkoin myös välilihanrasvauksen (pahoitteluni yök-aiheen esiinnostamisesta, mutta repeämät ja muut vähän hermostuttavat jo nyt).

Älä Sara välitä - kyllä hankintoja ehtii miettimään vielä ihan tarpeeksi kevään aikana... Mulla oli vaunujen kanssa hankinta-ajankohdan rajana vko 30 ja paljoa sitä ennen ei aihe edes kiinnostanut (juurikaan). Jaksua rakenneultran odotteluun!

myymeli, mulla kanssa mielialan heilahtelut alkoivat jotenkin aika myöhään. Alkuun keskityin uskomaan, että jotain menee pieleen...

Mitä mieltä asiaa jo pohtineet ovat hoitopöydästä? Meillä on vauvalle huone kylppärin vieressä. Kylppäri itsessään on ahdas (varsinkin, kun sinne ängettiin just pesutorni). Jotenkin vaan tuntuu, että hoitopöydästä ei ole kauheasti iloa, jos se ei ole pesupisteen vieressä. Näin ollen harkinnassa on seinään kiinnitettävä klaffi, mutta senkin asettelu tulee tuottamaan harmaita hiuksia. Oltais varmaan ihan tyytyväisinä vaihdettu vaipat pesukoneen päällä, mutta nyt siinä möllöttää kuivausrumpu, joten... Ja nyt kun lueskelin aiheesta, niin jotkut on käyttäny hoitopöytää vielä 2-vuotiaan kanssa ja toiset vauvat eivät suostu muuhun kuin sylivaihtoihin tms parin kuukauden ikäisenä. Eihän me voida tietää, millanen tyyppi Pikkuinen aikoo olla!!!

Ai niin, (.). Kunnolla tutkittu virtsanäyte oli ihan puhdas, jee. Paineetkin pysyvät kotona ollessa kivasti kurissa. Maanantaiaamuna menen lääkärin kanssa juttelemaan jatkosta. Pariin kertaan on rasituksen myötä tullut vähän kipeempiä supistuksia.

Nyt on olen ollut hissuksiin kotona, niin vähitellen on tullut kaikenlaisia käytännön asioita mieleen. Mm. se, ettei me osata ollenkaan hoitaa pieniä vauvoja -> hienoinen paniikki. Selailin eilen Suomalaista vauvakirjaa, ja taidan tänään hakea sellaisen tueksi ja turvaksi. Lallaa-ratkaisu :D - ei sitä pikkuista kai kuitenkaan paperilla hoideta... Mutta just nyt ei ole vastasyntynyttä tarjolla harjottelukappaleeksi, joten valitettavasti oma joutuu sietämään kädettömiä vanhempia. Olenkin pitkään ollut sitä mieltä, että ois kauheen kiva saada jostain kaksi- tai useampilapsisen vanhemman ominaisuuksia. Ensikertalaiset kun on aina jotenkin niin tohkeissaan ja epävarmoja yhtä aikaa, että se on kauheeta katseltavaa. Mistähän sitä mielenrauhaa sais?

Lallaa ja Pikkuinen Intiaani 32+2
 
Lallaa, juu onneksi tässä tosiaan on kevät vielä aikaa hankintoja miettiä. Ja toisaalta suurin osa saadaan isosiskoilta käytettyinä. Vaan hikeä pukkaa otsalle, kun edes miettii, että mikä turvakaukalo ja mitkä vaunut. No vaunujakin kai ehtii sitten syntymän jälkeenkin pohtia, jos oikein ongelmaksi muodostuu, vaan kaukalo olis kiva olla, että päästään Naikkarilta kotiinkin... :)

Tämän päivän tuskanhiki nousi palloiltuani eri keskustelupalstoilla ruoka-asioita lukemassa. Oma neuvolatäti oli aika ympäripyöreä noiden kiellettyjen ruoka-aineiden suhteen, vaan tokihan sitä on raskauden alusta lähtien lukenut jos jonkinmoista juttua. Vaan tänään söin uutta karppileipää (namnam, diabeetikolle sopivaa) ja kas, siinähän on pellavansiemeniä. Kuuluvat nuo sitten kiellettyjen listalle ja netistä tottakai paniikissa lukemaan, että mitäs nyt sitten; joko meidän vauva on ihan viallinen parin leipäviipaleen jälkeen. No, lopputulos on edelleen sekasortoisena mielessä. Joku kirjoittaa, ettei missään nimessä saa syödä, HUSin sivuilla oli, ettei leivän päällä haittaa (no mut ne siemenet oli leivän sisässä, täysin eri asia... ehheh...), joku on syönyt joka aamu pari ruokalusikallista viilin kera jne. Mistä tästä nyt sitten tietää? Tuo karppileipä vaan olis niin täydellinen, sillä eka karppileipä joka maistuu hyvältä ja joka ei nosta sokereita niin kuin tavalliset leivät.

No pellavasta pääsin sitten omantunnontuskiin koskien maksalaatikkoa. Myönnän, jouluna söin vähäsen. Oli vain pakko, siis ihan pakko. Kuola norui leukaa pitkin ja oli maistettava muutama ruokalusikallinen parina päivänä. Vaan ei olis saanut kaiketi, vaikka neuvolatäti sanoikin, että maksamakkaraa saa viikottain vähän syödä. Ei kai maksalaatikossa nyt niin paljon enemmän maksaa voi olla? Eihän? Ja taas jossain joku kirjoitteli, että söi parikin rasiaa kuussa ja toinen taas oli varma, että murustakin tulee vauvalle vikaa. Voi huoh!

Ja että varmasti tämä perjantai kuluu itsesyytösten parissa, aloin miettiä, että olenko muistanut joka kerta huuhdella salaatin kunnolla. En, en ole. Ja vuohenjuustoa (tosin kuumennettuna tomaattikeitossa) olen syönyt ja majoneesia. Ai niin, vielä ne maapähkinätkin. Jostain luin, että saattavat aiheuttaa astmaa vauvalle. On tullut syötyä niitäkin.

Niin, että semmosta. Voisin kivittää itseni, vaikka samaan syssyyn mietinkin, että heihaloo-rauhoitu pahvi! Mites te muut olette suhtautuneet noihin kiellettyihin ruoka-aineisiin?
 
Voi Sara! Mä olen pohtinut noita samoja ruoka-aineita. Ekaks kerron, että söin hyvällä omatunnolla jouluna maksalaatikkoa. Äiti oli just kertonut, että hän veti mua odottaessaan paljonki maksalaatikkoa, että raudat pysyi hyvänä... et silleen. Ei siinä maksalaatikossa voi tosiaan olla kovin paljon enemmän A-vitamiinia kuin maksamakkarassa.

Ja löysin myös pellavansiemenet Karppi-leivästä. MUTTA, sen jälkeen olen löytänyt pellavansiemenet lähes jokaisen ostamani täysjyväleivän tuoteselosteesta. Pääosin mä syön kyllä Reissaria (tosin en oo tarkistanut, että onkohan siinäkin pellavansieminiä). Eli olen sitten tyynesti satunnaisesti syönyt myös pellavansiemenillä ryyditettyä leipää. Parempi minusta se kuin ranskanpulla... Itsekseni järkeilin, että nimenomaan LISÄpellava ei ole hyväksi. Eli kun monet ihmiset lisää pellavarouhetta puuroon tai jugurttiin, ni siitä pitäis luopua.

Kestovaipoista mä olen pyhästi luvannut itselleni yrittää. Koska ollaan saatu niitä aika paljon ja antajien mielestä se oli ihan ok-hommaa ekojen kuukausien ajan. Vähän vaan tuskailen, ku menee hienon kylppärin estetiikka ketuiks vaippaämpärien kanssa. Muutenki, ku kylppäri on 2 neliön tilaihme, jonne muuten aiotaan sommitella (ehkä) myös saatu kokoontaitettava hoitopöytä.

Eli hoitopöydästä sen verran, että saatiin hoitopöytä, voi asettaa myös ammeen. Siksi sen ois hyvä sijaita kylppärissä. Tosin ei olla sitä vielä sinne soviteltu ja mua ahdistaa jotenki ajatus siitä, että vaihtaessani vaippoja kyynärpää lyö koko ajan johonkin ja vaipat ja vaatteet pitää kuitenki hakea eri huoneesta, kun ei niille oo tilaa kylppärissä. Et enpä tiiä mihin se sitten loppupeleissä sijottuu. Toki vesipiste-vaipanvaihto kuulostaa toimivalta yhdistelmältä, mutta ahtaus huonolta. Kai sitä lasta jaksaa sen 10m kantaa lavuaarilta hoitopöydälle.

Mä näin onneksi reilu 3 vuotta sitten meidän tuttavaperheen avuttoman hämmennyksen, kun niillä oli ollut vauva viikon. Ne oli ihan pihalla. Nyt ne on jo aika sujuvasti 2 lapsen vanhempia, että kaipa mekin sitten opitaan...

Töihin sain satulatuolin! Kun en vaan enää voinut istua tavallisella tuolilla. Häntäluu ei kestä lokoisaa asentoa ja maha ei mahdu 90 asteen istuntaan. Lisäks selkä oli aivan sökö ja vaikka olen ikäni ollut selkävammainen, niin vielä löytyi ihan uusi tapa selän olla kipeä. Siis nuo suuret / pitkät selkälihakset vain väsyi kipeytymiseen asti. Satulatuoli ratkaisi ongelmat. Tosin nyt istumaluut on kovilla, mutta ehkäpä ne tottuu.

Hyvä Lallaa, että rauhoittuminen on auttanut etkä ole saanut raskausmyrkytystä!

Missä vaiheessa teistä vois alkaa tuntua mukavalta treffata? Mä kärsin jonkin verran yksinäisyydestä jo nyt, kun tosiaan lapsettomien sinkkukavereiden lempipuuhaa ei taida olla raskaanaolevan "absolutistin" viihdyttäminen... Eikä hyvää tehnyt varmasti myöskään se koomavaihe, jolloin kaikkiin kutsuihin joutu vastaamaan "kiitti, mutta mä en taida jaksaa".

Amanda mä olen rasvannut rintoja jo pitkään, kun niistä lähtee nahka ja niitä kutittaa niin vietävästi. Neuvola mainitsi mulle kanssa tosta venyttämisestä, mutta se on tuntunut niin kammottavalta tekemiseltä, etten ole kuin kerran uskaltanut kokeilla. Olis kai pakko alottaa pian tai lapsiraukka jää ruoatta.

marjutan mä oon pähkäillyt, että quadrolift vai ihan citykoppa. Tarkkailen tilannetta huomenna kaupassa. Käytettynä kyllä aiotaan se hankkia, samoin kuin kaikki muu lisävaruste. Vain perusrattaat saa äiti ostaa kaupasta.

Samirja ja Potkupallo 28+2
 
Ihanaa, kun on perjantai! Täällä takana niin järkyttävän hektinen työviikko ja lisäksi monta muuta murhetta, että palkitsin itseni ostamalla alkoholittoman viinipullon töiden jälkeen. :D

Omaa napaa: tänään oli neuvola, jossa sain kelan paperit ja äitiystodistuksen, ja jotenkin sissistä tuli paljon konkreettisempi. Eilen ostin ekat vaatteet muuten alennusmyynnistä, ja tunsin itseni niin täydelliseksi idiootiksi kysyessäni, minkähän kokoisia niiden pitäisi niinkuin olla.. Myyjä katsoi mua pitkään ja kysyi, tulevatko ne omalle, ja mä en tiennyt, olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, joten varmaan tein vähän molempia ja mietin, kuinka huono äiti olen jo nyt. :LOL: Nyt kuitenkin alan jotenkin tajuta, mitä se sekopäisen onnellinen odotus on! Tähän saakka asia on ollut ehkä vähän epätodellinen ja vain ajoittain konkreettinen ja pelottava ja stressaavakin, ja pahimpaan kai sitä on myös koittanut varautua. Nyt, kun maha on jo selvästi iso ja kaikki puhuvat raskaudesta töissä, alkaa koko homma näyttää jo ihan todelliselta ja vauvat aivan ihanilta. Pitänee pistää päivämäärä ylös - tänään sekosin. :heart:

Liukastelusta - ihan järkyttävä keli ulkona, mä olen kaatunut jo kahdesti. Jos ei kotona olisi doppleria ja sissi potkinut tuttuun tyyliin ja tänään neuvolassa kaikki ollut kunnossa, olisin varmaan jo hermoraunio. En taida uskaltaa ulos ollenkaan ennen maanantaita. Neuvolassa sanottiin, että jokaisesta kaatumisesta pitää soittaa naikkarille. Soitatteko te?

Lapsivakuutuksesta - oletteko kilpailuttaneet vakuutusyhtiöitä? Hinnat näyttävät pyörivän 500 euron kieppeillä, mutta oma vakuutusyhtiöni tarjosi 380 e hintaa, tosin se on vuoden 2012 hinta ts. tarkoittaakohan vain syntymästä vuoden loppuun ts puolen vuoden hintaa? Weird. Mitä meinaatte tehdä vakuutuksen kanssa?

Öljyämisestä - mä olen kans öljynnyt raskausajan hoitoöljyllä sekä vatsaa kutinan että rintoja hilseilyn takia jo pari viikkoa. Tuntuu vaan, ettei mikään öljyäminen riitä. Liekö iho jo tottunut ja vaatii koko ajan tujumpaa ainetta.. Uutuutena myös selän iho on alkanut kiristellä.

Kestovaipoista - miksi harkitsette? Ympäristösyistä, taloudellisista vaiko mistä? Mä en jotenkin osaa päättää, mitä aiheesta ajattelisin.

Meille tulee muutto uuteen kotiin huhtikuun alussa, joten hoitopöytämietinnät jäänevät sen jälkeiseen aikaan. Hmm.. Voisikohan tämäkin olla aihe, josta on vaan tehty liian vaikeaa, vai pitääkö vaipanvaihtopiste kaikkinen varusteineen ja vaatteinen tosiaankin saada mahdutettua kylppäriin?

Samirja - hyvä idea tuo satulatuoli. Mulla alkaa nyt jo alavatsa kipeytyä töissä istumisesta, sissi tykkää vissiin hengailla aika alhaalla eikä tykkää yhtään, kun housun kaulus alamahalla jää ruttuun ja kiristää. Taidan pistää vanhana selkävammaisena ja kipujen pahenemista odotellessa tilaukseen. :) Oletteko muuten kokeilleet tukivyötä? Onko ollut apua liitoskivuissa / selkäkivuissa? Tk:sta kai sellaisen saisi lainaan.

Ruoka-aineista - mä olen kans tullut ajatuksissani syöneeksi kaikenlaista ja tuntenut siitä kaikkea paniikista järkyttävään morkkikseen. Mutta Sara, sä et oo tehnyt mitään pahaa vauvalle tarkoituksella enkä usko, että kielletytkään aineet pienissä määrin ovat oikeasti todella haitallisia vauvalle. Meidän kaikkien äidit on syöneet maksalaatikkoa ja vieläpä istuneet tupakansavuisissa konttoreissa raskaana ollessaan. Ja mun neuvolan terkka sanoi, että hän on 20 v uransa aikana kuullut (huom! kuullut) yhdestä listeriatapauksesta. Eli ei kannata ihan kauheaa kuormaa syömisistä ottaa, jos ei mitään oireitakaan ole tullut. :)

Rentouttavaa viikonloppua!

Tuittis ja Sissi 21+3

Ps: Minulle sopii myös treffit jo ennen vauva-arjen saapumista, jos innokkaita löytyy.
 

Yhteistyössä