** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.9 **

Olin aamulla sokerirasituksessa eikä tullu ollenkaan huono olo. :) Eli meni lopulta ihan helposti! Ainakin paastosokeri oli ok - muut tulokset tulee myöhemmin.

Heti perään oli neuvolalääkäri. Terkkari sanoi, että siellä ultrataan, joten odotin sitä ihan into piukeena. Mut sitten lääkärillä ei ollutkaan laitetta, kun oli kuulemma vain yksi ja se oli kollegalla. Ette arvaa, mulla tuli melkein itku silmään... Olin niin pettynyt ja purin hampaita yhteen. Hassua, miten sitä voi jotain noinkin pientä juttua odottaa niin paljon! No, kaikki oli muuten hyvin, joten pitäisi varmasti olla siitä tyytyväinen! Painoa oli tullu kilo kuussa ja verenpaineet oli matalat. Aika pikainen visiitti se oli loppujen lopuks!

Nyt on alkanu pyörimään kaikki hankintajutut mielessä ja oon listaillu kaikkea tarvittavaa. Huuto.nettikin on tullu tutuks. :) Kaverilta sain just ison kasan 50 cm vaatteita. Vaikka päätin, etten hanki mitään liian aikaisin, on silti aika ihanaa, että se kassi odottaa kaapissa. :) Tänään mennään tutkailemaan vaunuja!

Amanda ja Sulo 26+0 (poks!)

Hienoja uutisia Amanda! Paitsi tuo ultratta jääminen - mutta kai se on loppujen lopuksi ihan ok, kun kaikki on kuitenkin hyvin. Mä tuossa viime viikolla jo listasin päässäni, mistä kaikista syistä olin nieleskellyt kyyneleitä ja lista oli sekä pitkä että irrationaalinen. Jouduin tekemään huomattavasti unohtamistyötä, että kuollut sinitianen jäi paikalleen, enkä pitänyt hautajaisia; kun synnyttyslaulussa kerrottiin mummoikäisestä osallistujasta, joka lauloi lohtua "liikaakin nähneelle kohdulleen" (tää on kyllä oikeasti todella koskettavaa); kaupassa kun joku törmäilee ja on epäkohtelias (miksi ihmiset eivät voi pahoitella törmäämisiään?); dokumentissa Niilin varren mitkä tahansa kohtaamiset ihmisten tai villieläinten kanssa... Että noihin nähden ultratta jääminen on ihan validi itkun aiheuttaja :D

Niin kai sitä vähitellään muututaan vanhemmiksi... Sekä ajatuksissa että ihan konkreettisesti hankinnoilla varautumalla. Mulle tuli äkkiä lähes paniikki, että joutuuko meidän vauva olemaan alasti, kun ei olla vieläkään erityisen paljoa kasattu vaatteita. Pitäisi tehdä kaappiin tilaa ja käydä jo saadut tavarat läpi, että saa jonkinlaisen kuvan asiasta. Ai niin, ja sitten, joskus hedelmällisyyshoitojen aikoihin kävelin Simei-silkin ohi ja siellä oli aivan ihana ja täysin epäkäytännöllisen puhtaan valkoinen silkkimakuupussi vauvalle. Sillon lupasin, että jos hoidot auttavat, vauva saa nukkua sellaisessa... Eli eipä auta kuin suunnata Eerikinkadulle shoppailemaan :)

Suloista talvipäivää tulevat äidit!

Lallaa ja kovasti vilkas pikkuinen (jolla on taas hikka) 34+2

Amanda, hienoja uutisia noi sokrujutut! Ja ymmärrän täysin tuon mielenmyllerryksen, kun et ultraan päässytkään!

Mieltä täälläkin myllertää, sillä tämä päivä on ollut enemmän tai vähemmän traumaattinen :eek: Päivällä nimittäin makoilin sängyssä ja päätinkin tovin tauon jälkeen kuunnella Tyypin sykettä dopplerilla. Ja niin, ei mitään! Pitkään hain ja etsin, alkoi tuskanhiki jo puskea otsalle. Sitten lopulta löysin navan alapuolelta heikosti kuuluvan sykkeen, joka kuitenkin katosi pian. Päässä tietysti risteili kaikki kauhukuvat, mutta päätin odotella tovin ja kokeilla uudestaan. Taas sama juttu, todella heikosti kuului 145-150 syke, joka katosi jälleen. Tovin piti panikoida päässä, että mitä tämä nyt on, kun aina on sykkeet muutoin kuuluneet vahvasti ja melkeinpä heti kun on dopplerin masulle painanut. Tulipa sitten älynväläys ja tovin pompin varovasti, ja sen jälkeen uusi kuuntelu. Ja nyt löytyi heti syke, yhtä vahvana kuin ennenkin! Tajusinpa siinä, että tuo mun etuistukka vaimentaa siis todella reippaasti sykettä, kun Tyyppi on ihan sen takana. Siksipä kai liikkeistäkin on niin vähän tuntemuksia. Tyyppi vaihtoi siis asentoa pomppimisen jälkeen ja johan mammakin rauhoittui. Ai miten niin olen hermoraunio :LOL:

Toinen traumaattinen kokemus tapahtui ennen suihkua, kun tajusin, että rintsikat oli kosteat. Hitsi, mustahan on tulossa lypsylehmä! Joo-o, esimaitoa näemmä oli tullut ja tuli tipottain, kun varovasti puristin. Enpä olisi uskonut, että ihan vielä! Miten sitä tunteekin itsensä niin hölmöksi tämän raskauden kanssa...

Semmosia tänne tänään, nauttikaahan pakkasista!

Sara ja Tyyppi 20+4

Mullakin on sama tilanne kuin Saralla, eli istukka on edessä. Harmittaa hirveästi, että olen jo viikoilla 21+6 enkä vieläkään tunne liikkeitä, vaikka ultrassa sain kuitenkin liikkeistä 2 plussaa. Ultra oli viikoilla 20+5 ja siellä sanoivat, että kahden viikon sisään pitäisi liikkeiden tuntua. Voi tietysti olla, etten vain yksinkertaisesti ole tunnistanut liikkeitä liikkeiksi...

riesa ja pikkunilviäinen 21+6

meidän pikku neiti on alkanut iltaisin pitämään kunnon pippaloita sen jälkeen kun mä asetun makuulle.. eihän ne mahdottoman voimakkaita ole, mutta nyt ne ainakin tunnistaa, ja mies väittää että tänään jopa tunsi ulospäin potkun :D jotenkin nyt on mieli vähäsen edes rauhottunut kun potkut alkaa olla selkeitä..

tänään varmistui asunto kotikonnuilta ja vuokrasopimus on näpissä :D yksi stressinaihe vähemmän.. :) seuraavaks stressataanki sit muuttoa.. on ollut tähän asti ainakin huippu reissu pohjois-karjalassa :D ja kiva päästä asumaan taas lähemmäs kaikkia rakkaimpia <3 hyvillä mielin siis tänään :)

myymeli&pikku neiti 19+0

Sara ja riesa, ymmärrän teidän fiilikset täysin. Mullakin on istukka edessä ja liikkeet alkoi tuntumaan tuskaisen myöhään. Odottelin niitä jo joskus rv 18 aikaan, mut kunnon liikkeitä sai odotella. Sit yht äkkiä ne alkoi tuntumaan. Olisko ollu joskus rv 22 paikkeilla tai jotain. Sitten ne alkoi vahvistumaan ja nyt ne tuntuu aika usein jo ihan kovaa - ja näkyy uloskin päin. :) Se on ihanaa ja hupaisaa, kun näkee et vatsa pomppailee. Eli kyllä se aika teilläkin kuluu ja pian saatte kokea nää hauskat hetket! :)

Lallaa, joo tämä liikuttuminen ja tunteikkuus ei aina perustu kovin suuriin asioihin tai mittakaavaan. :) Mulla ei kyllä juuri oo pitkään aikaan ollu mitään suuria mielialan vaihteluita ja muutenkin ollu hyvä fiilis. Mutta kyllä sitä silti välillä liikuttuu tosi pienestä - omista ajatuksista, jostain osuvasta slovaribiisistä, jne. Ja toisaalta välillä vedän herneet nenään jostain mitättömästä asiasta. :)

Nyt ollaan kilpailuttamassa kaikki vakuutusyhtiöitä, kun päätettiin ottaa se syntymättömän lapsen vakuutus. Päätettiin sit kerralla tsekata kaikki muutkin. Huh, mikä rumba ja vertailu. Kaikkea tää tuleva vanhemmuus tosiaan teettää. :)

Huolestuttavia hetkiä Saralla, uskon oikein hyvin! Mä en oo enää kuunnellut dopplerilla, kun tosiaan tuo mahalainen tahtoo mennä piiloon sitä laitetta ja aiheuttaa äipälle turhaa murhetta. Neuvolassakin muuten tätsy ensin katsoi että miten päin vauva on ja kuunteli sitten niitä sydänääniä sieltä vauvan sydämen tienoilta. Tosin vauva yritti karkailla silloinkin.

Joo, oon samaa mieltä Amandan kanssa, että ei sitä sokerirasitusta kannata etukäteen kauhistella. Ei se litku niin kauhean makuista ole, varsinki jos sen saa kylmänä. Eikä mullakaan tullut yhtään huono olo. Semmoisen pienen huijauskikan voin kertoa, että itse salaa keltään kysymättä imeskelin parikyt sekuntia mynthon-pastillia litkun juomisen jälkeen, että sain sen sokerin maun pois suusta. Myös salmiakkitikkari vois toimia.

Ihana juttu Lallaa toi silkkimakuupussi :) Ehdottomasti käyt hakemassa sen.

Meillähän on erilainen uskomaton tilanne silleen, että meidän vauva syntyy melko tasan vuosi sen jälkeen, kun me tehtiin päätös yrittämisestä. Mutta sekin tuntuu siis uskomattomalta. Ei oikein oo vieläkään ehtinyt tajuta asiaa. Onneksi ei osaa kuvitella sitä tulevaa elämää, kun ei voikaan viettää koko sunnuntaita Docpoint-leffoja katsellen.

Hei, Kela palvelee!!! Mulle soitettiin just Kelasta, että onko minulle unohdettu kertoa, että olisin voinut äitiyspäivärahahakemuksen kanssa yhtäaikaa hakea lapsilisää. Että sitähän voi hakea ihan lasketun ajan perusteella. Joo-o oon tietoinen asiasta, mutta sattuipa laiskottamaan enkä jaksanut silloin täyttää netissä samalla sitä lapsilisähakemusta. Tai lähinnä emme ole vielä neuvotelleet aiheesta "mille tilille lapsilisä maksetaan". Ehtiihän sitä... Mutta ystävällinen virkailija halusi varmistaa, etten unohda sitä :)

Onnea myymeli asunnosta! On varmasti hauskempaa olla sukulaisten ja ystävien lähellä vauva-aikana.

Lallaa luulen, että vauva hikkailee. Musta se tuntuu siltä kuin tuntuisi pulssi tuolla mahassa, mutta se ei ole mun pulssi ja on selkeesti hitaampi kuin vauvan. Tyyppi on pää alaspäin, joten hikkaus tuntuu aika alhaalla.

Samirja ja Potkupallo 30+2

Oikein paljon tervetuloa tähän pinoon Sintu74! Sinulle siis erityisen paljon onnea matkaan, ja vielä tuplana, on sulla ollut niin pitkä taival plussaan, kävin lukemassa vauvakuumeisten puolelta!

Tuossa onkin lallaa kertonut esimerkkejä herkistymisestä. Itse koin huvittavimman tässä pari päivää sitten kun aloin itkemään ilosta kun työkaveri oli tehnyt niin hienon ja toimivan excel-taulukon..! Voitteko kuvitella mikä syy! Sen jälkeen alkoi naurattamaan että kaikelle sitä voikin herkistyä... Taitaa alkaa pääkoppa pahasti pehmenemään. Onko muilla yhtä hulluja tapauksia?

Aurinkoista pakkasviikonloppua kaikille!

GK30 ja mönki 24+0

Olen ollut juu sairaslomalla viikosta 20 asti..työ on päiväkodissa 1-3v ryhmässä ja sitä en pystynyt tekemään :/ Nyt sitten viimeviikolla vielä sain raskausmyrkytysdiagnoosin, että on tää yhtä juhlaa :p Muuten hoidetaan kotona levolla, mutta sokereiden takia meen ens viikolla diabeteskätilölle, vai mikähän se oli tuolla TAYS:n äitiyspolilla. Sokereissakaan ei se tunti aterian jälkeen-arvo ole ollut kun 6,8 korkeimmillaan mutta kaikki aamuarvot on 5,8-6,3 :| Tosin luin tuosta oppaasta jonka neuvolasta sain että suurin vaikutus vauvaan on juuri noilla aterian jälkeisillä arvoilla. Ja nyt kun sitä on ultrattu niin lapsi on (edelleen) viikkoihin nähden pieni, ja on arvioitu että jos se tuota vauhtia kasvaa niin on syntyessään 2,8kg.

Herkistymisiä on ollut täälläkin, toisaalta ihan samoista asioista kun yleensä mutta helpommin. Enemmänkin on ollut huonoa omaatuntoa ja sitä etten meinaa päästä yli siitä mikä sen milloinkin aiheuttaa. Oon noin 3 viikkoo porannu kun yks mun koirista oli tosi rasittava ja ei päästäny mua hetkeksikään silmistään, mutta sitten se alkoi ontumaan ja lääkärillä selvisi että sillä on tassutulehdus ja nyt antibiootti- ja kipulääkekuurin jälkeen se on taas oma itsensä, mutta mä en pääse yli siitä etten ymmärtäny heti mikä sillä on ja tiuskin sille et jättäis mut ees hetkeks rauhaan. Ja tuntuu etten anna niille aikaa tarpeeks, vaikka oon koirien kans lähes 24/7 kun töissä ollessa ovat olleet 8,5h ihan keskenään=) Onkohan se sitä äitien syyllistymistä ja huonoa omatuntoa josta jotkut puhuu? Harjottelen jo koirilla..

Ootteko muuten huomioineet noissa vakuutuksissa sellasta juttua että yksi yhtiö tarjoaa vakuutuksen jossa omavastuu on koko vakuutuskaudeksi ja muilla joita oon kattonu se on per sairaus?! Törmäsin tohon samaan koirien kanssa, ja totesin etten hyödy mitään vakuutuksesta jonka omavastuu on joka kerran sen 80e. (sori jos en oo huomannu että tästä on ollut puhetta!)

En tiedä... minulla tämä raskaus ei tunnu etenevän.
Tänään menossa Dpo21, pp19 ja rv 5+0.
Torstaina sain Clearbluen digiin tulokseksi 1-2 ja tuolloin oli siis menossa rv 4+5.
Tein saman testin tänään uudelleen nähdäkseni, ovatko viikot nousseet... edelleenkin testiin tuli 1-2... : /

Kyllähän minä varmasti raskaana olen, sen verran paljon on oireita:

- rinnat todella arat
- alaselässä paineen tunnetta
- vilustaa
- lämpöä kainalosta mitattuna tänä aamuna 37,4
- tukkoinen/ flunssainen olo
- väsymys; normaalisti saatan valvoa illalla pitkäänkin, mutta nyt väsymys iskee jo klo 21 aikaan
- hengästyn helposti esim. rappuja noustessa
- paha olo tulee jos vatsa pääsee liian tyhjäksi ja samanlaista oloa on myös aamulla, mutta ainakin toistaiseksi olen säästynyt oksentamiselta
- hampaiden pesu aiheuttaa "yökkäys"-reaktion
- pissattaa useammin ku normaalisti
- vatsaa turvottaa

Ainoa asia joka minua todellakin huolestuttaa, on tuo hCG:n hidas nouseminen.
Lisää huolta on aiheuttanut tänään lisääntyneet alavatsakivut... ihan kuin ennen kuukautisia.
Mutta jos nämä kivut ovat sitä, mitä pelkään, niin huomennapa se selviää.
Kroppani on ollut aina niin tarkka, että kun kuukautiskivut ovat ilmaantuneet, niin seuraavana päivänä on alkanut tiputtelu ja sitä seuraavana vuoto... joten jännitystä riittää.
Ja vaikka vuoto alkaisikin, voi silti toinen alkioista olla kiinnittynyt ja toinen tulla vuotona pois.

Ajattelin joka tapauksessa painella maanantaina yksityiselle mittauttamaan tuon HCG-arvon, ihan oman mielenrauhani vuoksi... makso mitä makso. =)

Viimeksi muokattu:
Lämpimästi tervetuloa Sintu joukkoomme! Nuo alkuajat oli niin kovin vaikeita, kun tunnit mateli eikä päähän mahtunut mitään muuta ajatusta kuin että olen raskaana vaan mitä jos se menee kesken. Ja sitten tuo digitesti. Mä en tiedä mun tarkkaa ovulaatiopäivää, mutta ultrasta arvioidun raskauden keston mukaan mulle digitesti näytti rv 4+0 "raskaana 2-3 vko" vaik sen ois kai pitänyt näyttää 1-2vko. Ja 2 päivää aiemmin tehty viivatesti näytti vain haalean haalean viivan.

Ton hcg:n sais varmaan ihan julkisellakin testattua, tosin tuskin yksityiselläkään maksaa paljon, kun ei tartte käydä erikoislääkärillä hakemassa lähetettä. Mutta ylipäänsä tsemppiä hurjasti näihin piinaaviin alkuviikkoihin. Oireita sulla ainakin on! Älä yhtään huolestu, jos ne katoaa, mulla ei viikoilla 6-9 ollut yhtään mitään, ei ensimmäistäkään oiretta. Eikä sen jälkeenkään kauheesti.

Mulla ei tota herkistymistä ole kauheasti ollut. Tai siis ainakaan missään epätavallisissa tilanteissa.

Pohjolassa oli vuodenvaihteessa muuttunut tuo käytäntö ton omavastuuden kanssa, että nyt se on koko vakuutuskaudelta. Virkailija oli siitä erikseen mun miehelle huomauttanut.

Me etsitään autoa! Meillä ei ole ennestään ollut. Ja voi miten tuskaisen vaikeeta. Liikaa valinnanvaraa ja pitää miettiä, että mitä siltä autolta oikein tahtoo. Ja että mikä on auton ja auton ero ja miksi niillä on 4 tonnin hintaero. Ajateltiin, että otetaan autoehdokki koeajoon, ajetaan Lastentarvike Oy:hyn ja pyydetään, että saadaan sovittaa, mahtuuko meidän kaavailemat lastenvaunut sinne auton takakonttiin. Pakkohan se on kokeilla... Sitten kun ihmisiltä kyselee, niin tietysti on kovin subjektiivisia mielipiteitä. Joidenki mielestä suunnilleen superfarmaria pienempään ei missään nimessä mahdu 2 aikuista ja 1 lapsi... kun taas toiset tutut on huristelleet jollain pikkukotterolla kahden lapsen kanssa.

Aa niin, sitä piti kysymäni, että jos olette ostaneet vaunut kaupasta, niin ootteko minkä verran kylkiäisiä saaneet / pyytäneet?

Samirja ja Potkupallo 30+4

Minulle kävi nyt niin, että tuo lauantaina lisääntynyt alavatsakipu tiesi huonoa.
Eilen illalla alkoi tiputteluvuoto, eikä kyllä ole lisääntynyt, mutta luulenpa...

Joka tapauksessa minun ei siis tarvinut mennä yksityiselle mittauttamaan hCG-arvoa.
Nyt kun ilmeni "komplikaatioita" eli tuo tiputtelu alkoi, niin pääsinkin julkiselle puolelle veritestiin. Soitin siis oman kaupunkimme sairaalan naistentautien polille, johon minulla oli myös varhaisultra-aika varattuna 22.2. Sain lähetteen labraan ja käväisin veritestissä. Iltapäivällä klo 13 jälkeen soitan tuloksesta.

Sain myös uuden ultra-ajankin, joka on jo ensiviikon keskiviikkona 8.2... tuolloin siis olisi menossa rv 6+4.

Sintu & massuset 5+2

Voi Sintu, toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin! :hug:

Pikapikaa vaan ilmoittaudun että täällä voidaan yhä paksummin, tuntuu, ettei mitkään housut enää mene päälle etteikö ne jostain purista.. huoh. Talvipukeutuminen tällaisena pallerona tuottaa hieman ongelmia!

Selkäkivut alaselässä on enemmän tai vähemmän päivittäisiä, tai lähinnä tuolla ihan alhaalla lantiossa tuntuu tosi ikävälle. Välillä on tuntunut myös menkkamaisia kipuja, mutta ei kuitenkaan supistuksien yhteydessä.. mulla on siis alkanut tulla noita harjoitussuppareita, mutta ne on ihan kivuttomia, hyvä että huomaa kun vatsa pinkeytyy. Mutta tuo menkkamainen kipu on inhottavaa! Keskiviikkona on neuvola, täytyy ottaa puheeksi.

Minkälaisia kilomääriä muuten teillä muilla on tullut mittariin? Mulla on nyt n. 7kg tullut lisää painoa.

marjutan ja Muru 25+3

Sintu pidän täällä peukkuja että kaikki kuitenkin menisi parempaan suuntaan siellä! Toivoa on!

Marjutan minulla auttoi ristiselän kipuihin tukivyö, ostin sen tuossa viikko sitten. Heti seuraavana päivänä kivut olivat häipyneet, pidän sitä nukkuessakin. Häpyluun nurkilla on kyllä mielenkiintoisia kipuja, kävelylenkeistä aiheutuu vihlontaa. Painoa minulla on tullut häpeälliset 12kg. Neuvolantäti pudisteli päätään... En herkuttele mutta syön tavallista ruokaa kamalan suuria määriä! Ensimmäinen kerta elämässä kun tuntee olevansa tukevassa kunnossa. Eli tuo sinun 7kg on kadehdittavan vähän.

GK30 ja mönki 24+3

Sintu lämpimästi tervetuloa ja onnittelut vielä:heart: Toivotaan parasta, että tuo tiputtelu olisi harmitonta, jostain luin, että noin joka neljännellä on alkuraskaudessa harmitonta vuotoa. Mutta varmasti pelästyttää. Alkuraskaus kun muutenkin oli ainakin itselläni niin jännityksen täyteistä aikaa, että koko ajan pelkäsin kaikkea. Rv 12 vähän rauhoittui, kun km riski pieneni ja ultrassa oli kaikki hyvin. Kovasti tsemppiä tulosten odotteluun. Pidän kovasti peukkuja:hug:

Mullakin välillä kovia ristiselkäkipuja.
Painoa tullut nyt vajaat 3 kiloa, mutta viikkojakin vasta 18+4.

Kaneli

Viimeksi muokattu:
Tosi ikävä, että jouduit huolestumaan Sintu. Toivottavasti kaverit pysyvät kyydissä kuitenkin. Onhan noita vuotoja ihmisillä ollut... Ja tuolla ultrassa kyllä sitten näkyy jo sykkivät sydämet. Tsemppiä odotteluun!

Sain eilen tukivyön, semmoisen missä on mahapussikin. Se on kokoa S ja ollut käytössä minua laihemmalla ihmiselläkin, joten ihmettelen, että onko se tosiaan tukenut. Itse kiristin sen niin tiukalle kuin sain ja emmätiiä, tukeeko se mitään... No tänään sen joutuu tositestiin, kun menen keikalle seisoskelemaan koko illaksi. No, mun kivut ei olekaan olleet liitoskipuja vaan ihan rehellistä selkäkipua.

Kiloja oli viime mittauksessa tullut 6 ekasta neuvolasta. + ennen ekaa neuvolaa 1 kesäkilo. En ole kauheasti huomannut muuttaneeni ruokailutottumuksiani raskauden takia. Ja nyt kun maha on jo isompi, niin ei voikaan syödä niin paljon, kun ei kertakaikkiaan mahdu ja maha tuntuu lähes aina täydeltä.

Rintsikat painaa ja hankaa tuosta alareunasta. Maha ampaisee ulospäin heti rintsikoiden alapuolelta, joten siks. Enkä jaksa koko ajan istua silleen superskarpisti hartiat megatakana...

Lallaa tuleeko sulla selkeästi huono olo, jos nukut selälläsi? Tai siis automatisoituuko tuo, ettei enää nuku selällään? Mä olen kauhuissani siitä, että aiheutan verenkiertohäiriöitä vauvalle, kun aina herään selältäni. Mun neuvolatäti on pelotellut mut tosi pahasti tän asian kanssa.

Samirja 30+5

Voi Sintu! Paljon voimia ja jaksamisia sinne :hug:

Kiloista ja kivuista sen verran, että mulla on pysynyt kilot vielä kurissa eli lähtöpainoon on edelleen -5 kg. Ensi viikolla on neuvola, joten saapi nähdä, miten on käynyt. Omaan puntariin en luota lainkaan, sillä se näyttää aina eriä kuin neuvolan puntari. Masu on kyllä kasvanut ja itsekin olen huomannut, ettei ruokaa mahdu kuin vähän kerrallaan. Eilen erehdyin syömään hivenen enemmän illalla ja vatsa turposi ihan älyttömästi ja oli todella hankala olo, huh! Mulla on näköjään taipumusta tuohon turpoamiseen, sillä välillä vatsa tuntuu melko pieneltä ja sitten tosiaan varsinkin hiilareitten jälkeen tulee ällöturvotus ja masu on kuin viimeisillään olisi raskaana.

Itsellä on paha välilevynpullistuma selässä ja olen pelännyt jatkuvasti, koska se alkaa oireilla, kun masu kasvaa. Vaan onneksi ainakaan vielä ei ole selkäkipuja ollut lainkaan (pitää koputtaa puuta, kopkop). Erilaisia kolotuksia on ollut muutoin muualla; pari viikkoa oli hankala istua, kun alavatsaa alkoi särkeä oikealta puolelta aina istumisen jälkeen, mutta se vaiva onneksi tuntuu hellittäneen ainakin vähän. Ja lenkillä on nyt pari kertaa tuntunut sellaista painon tunnetta alavatsalla, että on pitänyt hidastaa tahtia ja ihan pysähtyäkin välillä. En oikein tiedä ovatko sitten suppareita vai kohdun kiinnikkeetkö siellä paukkuu.

Täällä pärähti uusi viikko eilen käyntiin. Hitaasti aika kuluu, vaikka toisaalta on kai aika kulunut kuitenkin varsin nopeasti plussaamisesta, kun kerran puolen välin ylitse jo ollaan. Aina olen ennen ajatellut, että raskaana oleminen on sulaa nautintoa ja auvoinen olotila, mutta nyt olen huomannut, etten koskaan ole hermoillut asioita niin paljon kuin nyt. Pelko pienen vuoksi on edelleen mielessä, vaikka kuinka yrittää rauhoittua. No, se viime viikkoinen harmittelu liikkeistä sai aikaan sen, että Tyyppi on alkanut pitämään vähän enemmän menoa masussa :heart: Eivät liikkeet vieläkään mitään suuria ole, mutta enää en osaa pitää niitä ilmavaivoinakaan, sen verran niitä kuitenkin tulee päivittäin alavatsalla. Oletteko te muut muuten huomanneet sellaista ilmiötä, että vatsa kurnii ja murisee jotenkin paljon selvemmin nyt raskaana kuin ennen? Jotenkin se ääni kuuluu paljon lujempaa, kun suolet pukkaa tuonne ylävatsalle kohdun tieltä... outoa :p

Sara ja Tyyppi 21+1

Sintu, oon tosi pahoillani sun puolesta... :hug: Voimia jatkoon ja kovasti onnea uusiin hoitoihin!

Samirja, mä mietin samaa tuosta selällä nukkumisesta. Jostain luin, että jo rv 28 alkaen ei suositeltais selällään nukkumista. Mulla tulee rv 27 ylihuomenna täyteen ja nukun edelleen suurimman osan yöstä selälläni. Ja vaikka kuinka yritän nukahtaa kyljelläni, herään aina naama kohti kattoa! Mitenköhän sen sais taottua alitajuntaan asti?

Mulla muuten painaa rintsikat myös vatsan yläosaa. Se on oikeestaan pahin (ja lähes ainoa) vaiva tällä hetkellä. Mullakin taitaa maha kasvaa jo tosta ylhäältä asti ja siks iho kipeytyy rintalastan kohdalta, kun rintsikat painaa siihen. Auts.

Kiloista, mulla on tullu 10 kiloa lähtöpainosta… argh. Mutta en jaksa huolehtia. Pitää nyt vaan katsoa, ettei loppuraskaudessa tuu hirveesti mässäiltyä. Kiloja tuli alkuks tosi paljon, kun napostelu auttoi pahoinvointiin.

Maha-asukin liikkeet on alkanu tuntumaan entistä kovemmin ja välillä se pitää ihan hurjaa mekkalaa. :) Hauskinta on se, että välillä lähes puolet mahasta liikahtaa, kun tyyppi tekee jotain kuperkeikkoja. Mieskin voi jo vierestä vaan katsella liikkeita ja näkee, missä maha-asukkin menee. :)

Tänään selvisi, että sijainen aloittaa kuukautta ennen mun äippälomaa! Joten nyt vois jo vähän asennoitua lähtöön... :) Jos ei olis tosi kiireinen aika just meneillään, eikä ketään jolle näitä töitä voisi siirtää. Joten ei auta muu kuin paahtaa vaan loppuun saakka. :)

Amanda ja Sulo 26+5

kiloista mulla taitaa olla paino nyt aikalailla plusmiinusnolla.. viimeks neuvolassa oli vielä 2kg alle sen mitä ekassa neuvolassa painoin, mut luulen et nyt on sen verran ainakin tullu. mut mä laihduin noin viitisen kiloo pahoinvointien aikana..

nyt kun muutto varmistui, niin pitäis soitella uuteen neuvolaan aikaa.. ainiin ja mun synnytyssairaalaks voi vaihtaa PKKS ja meidän neiti syntyy sitten samassa sairaalassa kuin mäkin aikoinaan :D ennen muuttoa kuitenkin edessä rakenneultra ja yks neuvola-aika. toivottavasti masussa kaikki hyvin. luulisin että on, kun pikkuinen tuntuu liikkuvan siellä kuitenkin ahkerasti :) jee, tällä viikolla ollaan puolessa välissä :D

myymeli&pikku neiti 19+4

Heipparallaa!

Ihan alkajaisiksi ryhmän sotanorsu ilmoittautuu: kiloja on kertynyt tähän mennessä sellaiset pirteät viisitoista! Niistä muutamat viimeisimmät taitavat kyllä olla turvotusta, joka on parin-kolmen viikon aikana selvästi lisääntynyt (neuvolatätikään ei enää epäillyt ylensyömistä vaan kehoitti vain välttämään suolaa). En enää uskalla käyttää sormuksia, kun ne tuntuvat jumittuvan, kaikista sukista jää jäljet jalkoihin ja uimahallin avainrinkula kiristää... Mutta tuossa välissä oli pidempi aika, että paino ei noussut lainkaan.

Samirja, Amanda, selällään nukkumisesta (tai muuten vaan selällään olemisesta): neuvolassa tosiaan havaittiin ihan konkreettisesti, että pikkuisen sykkeet reagoivat asentoon. Mutta tämä tapahtui siis viikolla 33+6 eikä koskaan sitä ennen. Terkkari sanoi, että tämä(kin) on yksilöllistä - jotkut äidit voivat tavalla tai toisella pahoin itsekin ja joissain tapauksissa verenkierron muutoksia ei itse niin huomaa, mutta vauva saattaa muuttua erityisen vilkkaaksi (ja herättää huomion asennon vaihdosta). Ja kaikilla kohtu ei sitten kuitenkaan paina samalla lailla tärkeitä suonia. Eli äh, ota tuostakin nyt selvää. Mulle tulee aika pian jotenkin ahdistava ja huono olo, jos olen selälläni. Yöt me nukutaan melkoisten tyynyviritelmien keskellä kuin sillit (joista toinen on erityisen paksu silli) suolassa, joten en tule pyörähdelleeksi juuri mihinkään heräämättä. Eipä nuo liikkeet muutenkaan kovin sulavia ole, asennonvaihto ei ole enää kovin helppoa.

Mulla maha on kasvanut kanssa sillä lailla yläreunasta, että rintalastan alareuna on lähes kosketusarka. Närästyksenkin saa aikaiseksi hyvin helposti, kun vatsalaukku on jossain kurkun tienoilla. Ja niin, en oikein usko, että saan kerättyä oikeita läskikiloja enää, sillä kerralla ei pysty syömään paljoa, enkä saa millään aikaiseksi syötyä kovin usein. Toivon todella, että luonto ottaa kontolleen ainakin osan massan purkamisesta seuraavan vuoden aikana...

Nyt muuten huomaa, että oikeastaan hyvinkin helppo ja rento raskausaika alkaa olla takana. Se tuntuu sekä mielialapuolella että fyysisesti - ei minään suurina muutoksina ehkä vaan enemmän sellaisena vähittäisenä *kaiken* hankaloitumisena. Mä olen vaan jo niin hidas ja tuntuu, että pelkkään olemassaoloon menee valtavasti energiaa... Etten sitten siihen päälle jaksaisi millään mitään neuvoja, rasittavia ihmisiä (onneksi en ole enää töissä kiukuttelemassa!), ulkovaatteiden tai minkään muidenkaan vaatteiden pukemista - mitä näitä hommia nyt onkaan. Vielä ihan vähän aikaa sitten tuntui siltä, että voisin helpostikin olla raskaana vaikka kuinka pitkään ja saatoin unohtaakin koko asian, eikä läheskään koko aikaa ollut mitään erityistuntemuksia. No, ei nytkään välttämättä tunnu "joltain" jatkuvasti, mutta alan ymmärtää paremmin juttuja loppuraskaudesta.

Tosi hienoa Amanda että teillä on järkevästi järjestelty tuo äippäloman sijaistus. Kuukaudessa ehtii ihmeitä, jos vaikka ei olisi ihan täyttä virtaa enää käytettävissä sitten vapaiden lähestyessä. Monihan tietysti jaksaa töissä hyvin loppuun asti. Liikkeet saattaa muuten olla ehkä omituisimmillaan noihin aikoihin, kun vauva vielä mahtuu vääntäytymään miten päin vain. Musta tuntuu, että meidän pikkuinen panostaa nykyään lähinnä kylkiluiden monotteluun ja alavatsahikkailuun, kun vähän aikaa sitten oli vielä tosi kummallisia venyttelyitä ja muljumisia milloin missäkin.

Kipuiluista, mulla ei edelleenkään ole mitään valtavia liitoskipuja, mutta ihan ajoittaisia vihlomisia on kyllä ilmaantunut. Ei niinkään liikkuessa kuin makuullaan. Mulla meinasi mennä totaalisesti kuppi nurin, kun valvoin toissayönä tavallisten 2-3 vessakäynnin lisäksi yli tunnin 3-4 välillä. Se oli tosin enemmän yleistä levottomuutta kuin särkyä. Mutta jotenkin tää kylmä ilma on tuonut mukanaan niskajumin ja kaiketi siitä seuraavan päänsäryn. Ehdin muuten huolestua jo siitäkin, että eikö synnytyskanava anna periksi normaalisti, jos liitoskipuja ei ole..?

GK - excel-liikuttuminen oli ihan paras :LOL:

Raskauden epälineaarisesta ajankulusta lohduke Saralle ja kaikille mahdollisesti hermoileville: ei kai tässä mistään järkevästi mitattavasta elämänvaiheestas taida olla kyse :) ... Päivä ja viikko voi tuntua ikuisuudelta, kun katsoo eteenpäin - sitten yhtä äkkiä huomaa olevansa tosi pitkällä ja syvällä pallomahaisuudessa ja tuntuu, että kaikki onkin käynyt tosi nopeasti. Tai toisaalta, että on ollut raskaana jo ikuisuuden ja on ihan normielämää, että hahmottaa kaupungin julkisten vessojen ja todennäköisesti vähiten liukkaiden, mäettömien kävelyreittien perusteella :D

Kuinka Samirjan selkä kesti työpäivän päälle seisoskelun? Me oltiin eilen myös keikalla, mutta istumapaikoilla ja useampi tunti meni tosi kivuttomasti. Oli ihan mahtavaa, kun vieressä oli noin puolivuotias vauva Peltorit päässä: ensin se tsekkaili mestoja tutti suussa, sitten kuolaili jonkun kurkunpalan kanssa ja nukahti lopulta umpiuneen :heart: Ai niin ja asiasta miljardinteen: selvisi se Haikaranpesän ylimääräisten ryhmätapaamisten mysteerio. Kaikki muut kuin raskaana olevien rentoutusryhmät on lopetettu säästösyistä vuoden alusta alkaen. Jep jep - paljonhan HUS tällä toimenpiteellä säästää? Oikein satojakin euroja?

Jaha, tällanen romaani tänään. Lienee päiväuniaika. Oikein rauhaisia ja hyviä vointeja kaikille!

-Lallaa ja Pikku-Inkkari 34+6

Sintu olen todella pahoillani:hug: Sinulle jos kelle olisi jo vihdoin suonut onnistumisen niin pitkän taipaleen jälkeen. Mutta paljon onnea ja jaksamista uusiin hoitoyrityksiin, jos vielä jatkatte.

nukkumisesta joka yö täytyy herätä vessaan myös 2(-3) kertaa ja valitettavan usein sitten en saakaan enää unta ja valvon loppuyön noin kolmesta-neljästä aamuun saakka. Pahimmillaan olen herännyt jo yhdeltä, eikä enää unta. Ja viime lauantaina, kun kerrankin olisi nukkunut, niin eikös aura-auto tullut jylläämään viiden aikaan, enkä tietenkään saanut unta. Pakkoko oli viikonloppuna tulla niin aikaisin, kun ei arkenakaan ikinä tule!!! Mietin, että kuinkahan hankalaksi tuo nukkumisasia meneekään, kun maha rupeaa vielä painamaan ja rajoittamaan nukkumisasentoja. Huh. Vielä kun olisi tilaisuus nukkua ennen vauvan tuloa, niin sitten tämä vaiva...Koko ajan on niin väsynyt olo, ettei töistäkään tule välillä yhtään mitään. Miten teillä muilla raskauden loppuvaihe on lisännyt uniongelmia? Että mitä tässä vielä kenties odotettavissa...

Hienosti meni eilen seisoskelu. Tosin en seissyt kuin max 1 tunti aina putkeen ja oli tosiaan tukivyö käytössä. Mutta seisoskelu ja kävely onkin mulle ollut helpompaa kuin istuminen. Kaveri muuten kiinnitti huomiota eilen siel Jäähallissa, että ihan hulluna raskaanaolevia naisia :)

Ja niin, tosta nukkumisesta. Olen kieltänyt miestä esittämästä aamuisin typerää kysymystä "oletko nukkunut hyvin". En tietenkään ole! Tosin miehen mielestä mä nukun ihan hyvin, koska mä en herättyäni valvo pitkiä aikoja. Mun mielestä mä nukun huonosti, koska herään 5-6 kertaa yössä kipuihin. Ja ihan yhtäkkiä nää nukkumisvaivat ilmaantu pari viikkoa sitten. Siihen saakka nukuin tosi hyvin. En ole ollut kova yöpissaajakaan.

Ja ei auta, täytynee siirtyä käyttämään urheilutoppeja, kun tavisrintsikat tekee niin kipeetä...

Mä en tajua, että mikä tyynyinstallaatio sais mut pysymään kylkiasennossa. Kun osaan selkeesti kääntyä paikallani siististi ja heräämättä. Tyynyt on edelleen asemissaan, ja mä köllötän iloisesti niiden välissä selälläni.

Ja siis todellakin toi hemmetin pukeminen! Olkaa onnellisia te, joiden viimemetrit sijottuu vähän lämpimämpään vuodenaikaan. Sukkahousut on ihan vihoviimenen vempele, myös äitiyssellaiset. Ja kerrospukeutuminen, uh. Talvikengistä nyt puhumattakaan. Toivottavasti maaliskuussa olis jo sulat jalkakäytävät, niin saisin lampsia kumisaappaissa.

Mites riesa, joko ilmakuplat on voimistuneet liiketuntemuksiksi?

Ja Saralle, ni minusta vatsankurninnat on vähentyneet entisestä. Suoliston toiminta on kai niin onnettoman hidasta, ettei se saa ees kurnimista aikaan. Ja kaikki liikenevä tila on muutenki varattu tolle pallolle.

Samirja ja Potkupallo 30+6

Yhteistyössä