** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.13 **

Mirille onnet ihanista varhaisultrakuulumisista :heart: se on ihmeen iso se huojennus, mikä tulee siitä, että saa kurkata sinne masun sisään ja kuulla kaiken olevan hyvin :) Mulla oli ensimmäinen neuvola 7+6, eli aika varhaiseessa vaiheesa. Siltikin, itse piti tehdä kaikki työ tosissaan syömisten ynnä muiden rajoitusten etsimisessä... ja meillä on perhevalmennuksessa aiheena ruoat vasta ensi viikolla, kun mulla viikkoja jo 16+5 :O vähän mietin, että onko mun hirveästi hyötyä mennä kuuntelee raskausajan ravinnosta, kun asiat aika hyvin selvillä jo :)

Ihanan kuuloinen rakenneultra Kintulla, voi että... :heart: melkoinen venkula sieltä teille tulossa :)

Jonniss, onko sulla(kin) semmonen visio päässä, että "sitten rakenneultran mä ostan sitätätätuota..."? :D

Kerttulille hirmuiset onnenrutistukset ja tervetuloa joukkoon :hug: Se on kyllä uskomaton se alkupahoinvoinnin voima, kaikki sympatiat sinne... Se on pahin se hajottava tunne, kun elämä on vaan sohvalla pahassa olossa pyörimistä... Mulla vähän huonoon oloon auttoivat salmiakki (joo, tiedän ettei ihan suositeltavien aineiden listalla :D ) ja mehujään imeskely... ja sopivan kiinnostavat, mutta tarpeeksi aivottomat tv-sarjat... Mä olin myös koko alkuvaiheen hirveen huolissani enkä oikeen uskaltanut ajatella koko vauva-asiaa. pelko oli kamala; np-ultran jälkeen jotain niksahti päässä ja tuli ihana helpotus ja semmoinen riemu meidän ihanasta pienestä :heart: ja vaikka tottakai edelleen pelottaa välillä, se on ihan erilaista kuin alussa... Eli sympatiaa ja rutistuksia; toivottavasti sun olo alkaa vähitelleen helpottaa...

Täällä tänään poksahdeltu 15+0 :) Loma hiimottaa jo silmissä, työmotivaatio nollassa ja ihana viikonloppureissu luvassa. Toivottavasti edes vähän aurinkoisia päiviä kaikille!
 
Kiitos kaikille onnitteluista ja neuvolakysymykseen vastaamisesta :) Täällä muuttui jotenkin koko maailma sen eilisen ultran myötä. Nyt vihdoin uskoo ja ymmärtää olevansa raskaana! Ehkä np-ultran myötä alkaa sitten jo tajuamaan sen, että se, että on raskaana tarkoittaa sitä että meille tulee ihan oikea vauva! Sitä en koe ihan vielä ymmärtäväni :D

Kintulle isot onnittelut tulevan prinsessan johdosta! Oli varmaan uskomattoman hienoa nähdä pikkuvipeltäjä masussa :heart:

Kerttulille valtavasti onnitteluja ja lämpimästi tervetuloa! On kyllä niiiiin empatiat sun puolella nyt tuon pahoinvoinnin vuoksi. Se on ihan kamalaa! Mulla on nyt ollut 2 päivää joku pahoinvointitauko, mut muuten olen ollut nyt 2 viikkoa sängyn ja sohvan omana. Raskausvitamiinit autto vähän, mut syömään ei oikein oo pystyny muuta kuin perunaa ja näkkileipää. Joku tuossa jo patisteli, että kai olen alkanut tekemään jo lantiopohjanlihaksia... Hyvä etten vääntänyt tyyppiä solmuun!! Jätetään se jumppaaminen sitten siihen vaiheeseen kun pystyy liikkumaan muutenkin kuin sängystä vessaan ja syömään muutakin kuin näkkäriä....
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
kerttulille hurjasti onnea ja tsemppiä pahoinvoinnin kanssa! Kyllä se sieltä jossain vaiheessa loppuu ja helpottaa elämä ihanasti. Kylmät ja raikkaat asiat meni mulla parhaiten alas.

kinttu, onnea ihanista ultrakuulumisista! Täällä odotellaan omaa kuin kuuta nousevaa :LOL:

mirille myös onnea :heart:

Marjee, jep, ajatuksena on rakenneultran jälkeen aloitella varovasti vauvaostoksia. Edelleen on välillä pientä pelkoa kaikesta nii ei millään pysty aloittaa hankintoja vielä.

omaa napaa vielä: meillä on mieskin jo saanut tuntea vauvan liikkeet masun päältä! Meillä on oikein vilkas ja liikkuvainen yksilö, joka ehtii hyöriä ja pyöriä oikein urakalla ja välillä jopa valvottaakin. Eipä tänne muuta siis kuin rakenneultran odottelua, jotta saisi varmistuksen kaikesta. Neuvoloitakin on niin harvakseltaan, että toivois kyllä useampia käyntejä näin ensikertalaisena, mutta näillä yritetään nyt pärjätä. Onneksi tunnen liikkeitä, muuten olisin varmasti koko ajan sekaisin huolesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Miri81 ja babygreen
Omaa napaa alkuun: Täällä vietetään äitiysloman ekaa päivää. Oon menossa kasvohoitoon ja ens viikol olis jalkahoito, pientä hemmottelua luvassa siis. Eilen ostettiin taas lisää vauvakamaa, ammetta ja sen sellasta. Ihanan kallista! Sain kaverilta kassillisen vauvanvaatteita, vähän poikamaisia ja osa jo vähän kulahtaneitakin kun kahdella lapsella jo ollut käytössä. Mut valkkasin parhaat päältä. Mies kysyi ihmeissään, et mihin kaappiin noi mahtuu?! Taitaa olla aika paljon jo vaatetta meillä.

Viikko sitten oli neuvola ja vauva onkin nyt taas poikkitilassa. Terkka kehoitti henkisesti valmistautumaan sektion mahdollisuuteen. Luin kyyneleet silmissä netistä sektion riskeistä ja pitkästä toipumisesta enkä todellakaan haluais sektiota! Mut se on ainut vaihtoehto, ei vauvaa voi poikittainkaan synnyttää! No juhannuksen jälkeen on synnytystapa-arvio, jospa sitten olis taas viisaampi.

Onnea tyttölupauksesta kinttu!

Tsempit kaikille pahoinvoinnin kanssa painiskeleville. Ootteko kuullut pahoinvointirannekkeista? Itsellä ei kokemusta, mut oon kuullut kehuttavan. Ilmeisesti perustuu jotenkin akupisteisiin tai vastaavaan.

Kerttulille onnea ja tervetuloa mukaan. Odotusaika on kyllä yhtä murehtimista ultrasta toiseen. Jotenkin sitä vaan aina pelkää pahinta. Pelot hieman hälvenee kun alkaa liikkeitä tuntumaan. Mut ainahan sitä pelkää ja uskon et pelot vaan kasvaa kun vauva on jo syntynyt! Sitä pientä vaan haluais suojella kaikelta pahalta..

Miri odota vaan kunhan raskaus alkaa näkymään päälle päin niin vauvan tulo konkretisoituu entisestään.

Pahoittelut jos en kaikille huomannut kommentoida, luen kyllä aina kaikkien kuulumiset.

Jadelyn 35+4 (piti oikeen kalenterista tarkistaa mikä viikko menossa:LOL:)
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
En tiennytkään, että vauva voi jäädä poikittainkin ja siitä seurata sektio. Luulin, että vain jalat alaspäin johtaisi sektioon, ellei halua synnyttää sittenkin alakautta. Toivottavasti vauvasi kääntyy pää alaspäin jadelyn84.

Täälläkin lisää vauvakamaa, Emaljungan yhdistelmävaunut hankittu :). Enää ei paljon vauvakamaa puutukaan, jotain pientä toki puuttuukin...

Uusi raskausoire on oikean käden jatkuva puutuminen. Kättä pitää jatkuvasti ravistella ja sekin auttaa vain hetken. Lisäksi sängyssä kyljen vaihtaminen sattuu aika kovaakin.

babygreen ja vave 29+0 poks
 
Viimeksi muokattu:
Moikkis kaikille :heart:

jonniss, ihan mahtavaa että mieskin pääsee jo tuntemaan liikkeitä! :) Meillä mies yrittää kovasti aina tunnustella, mutta mä joudun sitten kärsivällisesti selittämään, että kun itsekään liikkeitä tunne, niin hänen pitää malttaa vielä enemmän :D

jadelyn, hui, mäkään en tiennyt että pokittainkin voisi vauva jumahtaa... toivottvasti hän siitä ämpyilee itsensä sopivaan asemaan :) toisaalta mun serkulle tehtiin sektio tässä tänä keväänä perätilan vuoksi, ja hän toipui tosi nopeasti ja yllättävän kivuttomasti, joka musta kuulosti rauhoittavalle :)

babygreen, minkälaisiin rattaisiin päädyitte? ostitteko uutena vai käytettynä? meillä mies kyselee jo hirveesti rattaitten perään; mä vähän jonniksen tapaan haluun passailla kaikkien hankintojen kanssa rakenneultraan... toivottvasti toi käsijuttu olis vaan ohimenevä juttu :/

Täällä tänään 15+4. Vointi ihan mukava; alamahassa semmoista jännää nipistelyä, mikä tuntuu vähän samalta kuin jos maha sisäsltä päin nipistyisi kasaan. Toiveikas mieli kuvittelee niitä liikkeiksi; järjellisempi osa vielä miettii, että josko kohdun kasvuun liittyvää :) Vähän stressaavaahan tää on, kun ei tunnu liikkeitä, ei ole oikein oireita ja mielessä se, että onhan kaikki hyvin... Pitää vaikka ens viikolla käydä terkalla kuuntelee sydänääniä, jos tää huolehtiminen lähtee käsistä :D

Ihanaa juhannuksen odotusta kaikille! :heart:
 
Kiitos kovasti onnitteluista :heart:

Tänään taas pääsin koneelle iltapahoinvoinnilta. Se todellankin tuntuu nykyisin olevan pahimmillaan iltaisin. Täälläkin on Marjee ollut salmiakit käytössä. Itseasiassa luin vasta muutaman viikon salmiakkia syötyäni, ettei sitä saisikaan syödä niin kovin paljon. No tuskin nuo mun pikkuaskit hirveästi haittaa. Np-ultran jälkeen toivottavasti itsekin uskaltaa nauttia enemmän, kun toivottavasti näkee, että siellä on suhteellisen terve lapsi tulossa.

Miri81: Mullakin parhainta ruokaa peruna, lisäksi kaikki muu mauton ja hajuton, kuten mannapuuro, rieska ja pasta. Vitsit tätä terveellistä ruokavaliota. Ajattelin aina, että soisin terveellisesti raskaana ja liikkuisin paljon mutta nyt tämä osoittautuikin joksikin ihan päinvastaiseksi :D Salaattia olen pystynyt syömään vasta noin viikon verran, kun en pahalta ololta pystynyt edes koskemaan salaattitarpeisiin saati ostamaan niitä kaupasta. Täälläkään ei muuten ole vielä täysin hahmotettu sitä, että meille on vauva tulossa ihan oikeasti. Edelleenkin tuntuu niin uskomattomalta ajatukselta ettei se varmaan ole totta :)

Ihanaa varmasti Jonniss tuntea pikkuisen liikkeet. Varmasti pystyy eri tavalla luottamaan siihen, että siellä on kaikki kunnossa ja asiat hyvin.

Jadelynin mammaloman vietto kuulostaa kyllä rentouttavalta. Toivottavasti vauva kuitenkin kääntyy pian ylösalaisin. En ole koskaan kuullutkaan, että ne voisivat olla poikittainkin.

Onko teillä muilla ollut näin alussa jo kovempaa hengästymistä kuin normaalisti. Itse huomasin jo ennen raskaustestin tekemistä, että suorituskyky on laskenut. Kuntosalilla tuli paria päivää ennen plussaa tuskanhiki, kun yritti tehdä samoilla tutuilla painoilla. Nytkin tuntuu, että vähänkin kovempi kävelyvauhti hengästyttää. Neuvolatädin mukaan normaalia, mutta itsestä tuntuu erikoiselta. Eikö hengästymistä pitänyt olla vasta loppuraskaudesta?

Kerttuli ja 11+1
 
Viimeksi muokattu:
Marjee Semmoiset yhdistelmävaunut hankittiin, missä on makuukoppaosa, istumaosa ja saa lisäksi kiinnitettyä turvakaukalon. Uutena ihan, niin menee sitten hyvin seuraavillekin vauvoille ja mahdollinen jälleenmyyntiarvo on parempi tulevaisuudessa joskus sitten :).
 
Kerttuli mulla oli tota hengästymistä kanssa! Ennen plussaamista soitin töissä huilua ja hengästyin ihan älyttömästi. Ihmettelin että mitä ihmettä täänyt on että onko nyt joku ihan hullu allergia tulossa vai mikä. Tässä viime viikolla oltiin miehen kanssa varovaisella kävelyllä eikä siitä puuskutuksesta meinannu tulla loppua :D tänään kävin ekaa kertaa pidemmällä lenkillä ja se meni ihan ok, mitä nyt huimas.
 
Miri, kyllä tuo mies aika innoissaan oli liikkeistä =) aina haluaa kokeilla.

babygreen, sä oot jo niin pitkällä! AI että! Toivottavasti toi käsijuttu menis pois :(

Marjee, tiedätkö, missä sulla on istukka? Se voi vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen paljonkin.

kerttuli, kyl se vähän helpottaa, kun ei doppleria tullut hankittua. Silti edelleen aina epävarma olo kaikesta :D ehkä se ru:n jälkeen helpottaa sit taas vähän :)

Mitäs juhannussuunnitelmia teillä on?
 
  • Tykkää
Reactions: Miri81 ja babygreen
Luin netistä että 0,1% vauvoista on poikkitilassa. Siis 0,1%! Miten voi olla näin huono tuuri?! Voi olla ettei edes ulkokäännöstä pystytä tekemään, koska mulla istukka on etuseinämässä. Ulkokäännös pitäis ilmeisesti tehdä sairaalassa jossa on valmius hätäsektioon, koska voi olla että istukka irtoaa tai jotain.

Nyt loppuraskaudessa ja synnytyksen lähestyessä oon törmännyt siihen, et tuntemattomat/ puolitutut (kuten se maanantainen kosmetologi) rupeaa kertomaan omista synnytyksistään ja etenkin niistä kauhutarinoista. Ihmettelen vaan miksi on pakko kertoa kuinka pahasti on alapää revennyt, paljonko laitettiin tikkejä ja kuin iso pää lapsella oli ja meinas juuttua kiinni jne. naiselle joka on menossa synnyttämään esikoistaan.. Nice.
Kavereitten kanssa ja töissä asiakkaitten kanssa ollaan kyl käyty kaikkien synnytykset läpi, mut se on eri asia koska ne on mulle tuttuja ihmisiä. Mut se kummastuttaa et esim. vaatekaupan myyjä jota en ole ikinä nähnytkään ja tämä kosmetologi rentouttavan hoidon päätteeksi rupee kertomaan miten kaikki ei mennyt niinku strömsössä! Yritä siinä sit ajatella ettei omalle kohdalle käy niin ja kaikki synnytykset on erilaisia.

Sori nyt vaan taas tämä oma napainen avautuminen! Ärsyttää vaan niin pirusti ajattelemattomat ihmiset!

Hengästymistä oli mulla kanssa alkuvaiheessa ja kai on vieläkin kun ei tuu oikein liikuttua. Eilen suunnittelin taas alottavani kahvakuulailun, mut nyt onkin kurkku kipeenä.

Marjee kohta voit hyvinkin tuntea jo liikkeitä, riippuu istukan sijainnista ja mihin suuntaan vauva potkii. Mulla vauva on potkinut aina eteen/ sivuille. Ei varmaan tuntuisi niin selvästi, jos potkut tulis selkään päin.

Babygreen meillä on kans sellaset vaunut johon saa kiinnitettyä auton turvakaukalon. Ja ne menee pitkän aikaa viel rattainakin.

Ei taida ilmat oikein suosia, mut hyvää juhannusta kaikille! Huomenna taas poksutaan! Eilen oli tasan kuukausi laskettuun aikaan..

Jadelyn 35+6
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Hei ja anteeksi heti kättelyyn omanapaisuuteni
käytiin eilen varhaisultrassa. Siellä köllötti pieni sykkeen kera. Vastasi kuulemma 6+1.
nyt tämä ilo on alkanut taas muuttua pieneksi peloksi.
Mulla on ollut tänään paljon viiltäviä kipuja tuolla alhaalla ja menkkajomotusta. Onkohan ihan normaalia? Ei oo viikkoon oikein särkenytkään niin nyt tää vähän säikäyttelee. Vuotoa ei ole, eikä se viilto kestä kun hetken..onko teillä muilla ollut tällaista näillä viikoilla? Olisin tod. Onnellinen vastauksista.
 
  • Tykkää
Reactions: Miri81 ja Jonniss
Heilanga mulla oli. Ja on edelleen (8+4) välillä tosi kovia viiltoja, välillä jäytävää menkkajomotusta ja välillä... Ei mitään! Olin aika huolissani hetken, mut kysyin kaveriltani, oliko hällä samaa (hän on nyt 16+) ja hän sanoi että hänellä jatkui viikolle 12 asti! Eli ilmeisesti on normaalia :) yritetään me olla huolimatta :) itseasiassa nyt oon jo niin tottunu näihin, että jos on pidempi aika kun ei oo näitä kipuja, ni huolestun siitä! :stick: Kyllä tää raskaana oleminen on kovaa hommaa tuolla korvien välissäki :D jos sattuu, on huolissaan, jos ei satu, on siitäkin huolissaan :D
 
Enää 10 viikkoa laskettuun aikaan, jännää :p. Ihme kipuja on tuntunut. Ensin tuntui semmoista painetta virtsarakossa, vaikka olin ollut juuri vessassa. En saanut heti kivulta unta uudestaan (oli aamu). Sitten alavatsassa alkoi kipeät menkkamaiset kivut. En tiedä, että oliko se supistus vai ei. Sitten kipu helpotti lopulta ja nukahdin. Sen jälkeen sama kipu jatkui illalla. Meni kumminkin taas ohi. Pitää kysyy neuvolassa ensi kerralla tuosta. Käsikin on edelleen puutunut.

babygreen ja vave 30+0 poks
 
Babygreen kuulostaa hurjalta! Vaikka tuohon on varmasti jokin ihan järkevä ja vaaraton syy, niin varmaati kyllä hätkähdytti! Enää 10 viikkoa... On varmaan sekalaiset tuntemukset? Täällä ei raskautta ole mennyt edes tuota 10 viikkoa... Tuntuu että aika (ja paha olo) matelee tuskallisen hitaasti eteenpäin...
 
Moikkis taas kaikille! :)

Kerttuli, mulla on kanssa oikeestaan ihan alusta asti olla tosi kovaa hengästymistä, ja semmosta pyörtymisheikotusta; toisaalta mulla on aina ollu niin alhaset verenpaineet, että se nyt ei mitenkään kummallista ole :) Mutta viimeks eilen puuskutin portaissa ihan ku olis isompiki kuorma mahan alla :D
Toi on tosi kurja, jos tuolleen ihmiset alkaa avautumaan omista huonoista kokemuksistaan... ainakin voisin ajatella, että itse kaipaisin kuulla just niitä rauhottavia, "semenikinyllättävänhyvin"-kertomuksia...

jonniss ja jadelyn: istukka mulla on takana, eli nää väpätykset vois hyvinki olla liikkeitä... tosin niitä väpinöitä ei nyt oo taas kahteen päivään tuntunu et en oikeen osaa sanoo :D kamala näitten kontrollifriikkien aivojen kanssa...

heilangalle ja Mirille tsemiä alkuraskauden jomotuksiin, ja onnittelut Heilangalle ihanista ultrakuulumisista :) Mulla ainakin oli alussa niin kamalia jomotuksia ettei tosikaan, ja kaikki ainakin toistaiseksi mennyt hyvin :) niinkuin Miri sanoi, sitten sitä jo alkaa huolehtia, jos jomotuksia ei tunnukaan :D

Hansulle onnittelut ja isot tervetuliastoivotukset :heart:

Mä en voi uskoa, että babygreenillä on enää 10 vkoa laskettuun aikaan :O vastahan me kuumeiltiin yhdessä... terkka osaa varmasti kertoa; jospa nuo kaikenlaiset kivut ja krampit vaan kuuluu asiaan...

Omaa napailua... Mun huoeltukset kasvoi sille tasolle että halusin käydä kuuntelee sydänäänet. Oma terkka lomilla ja tää sijainen oli ihan kamala. Oma terkka sanoi, että kun tässä tulee niin pitkä tauko niin soita heti, äläkä murehdi, niin se on helposti kuunneltu ne äänet. Noh, kun sitten olin varaamassa aikaa, niin tää sijainen alkoi penätä miks mua huolettaa niin kovasti jos ei erityistä syytä ole ja että hänellä on kamala kiire eikä vapaita aikoja ole. Mua alkoi sitten (kiitos hormonit!) itkettää ja lopulta se sanoi ottavansa mut jollakin päivystysajalla... Jäi semmonen olo, että oon ihan hullu liioittelija, kun eihän mulla erityistä syytä huoleen olekaan. Mutta silti vaan huolettaa :/

Noh, jospa huomenna sitten paremmilla fiiliksillä viikonloppua kohden... Toivottavasti aurinkoisia päiviä kaikille :heart:

- Marjee ja pikkukaveri 16+4
 
Hei pitkästä aikaa!

Lipsahtikin tämä kirjoitusväli aika pitkäksi. Olin niin heikkona ja väsynyt synnytyksen jälkeen, että kotonakin vain on levätty ja hoidettu poikaa. Nyt oon muutaman päivän ajan pystynyt jopa istumaan normaalisti (ainakin jonkin aikaa).

Onnittelut uusille ja hyviä ultrauutisia saaneille! Ja tsemppiä loppuraskauteen. Voin kertoa, että ne viimeiset viikot tuntuu tuskastuttavan hitailta. :D

Sain kirjoitettua synnytyskertomuksenkin vihdoinkin, joten tässäpä sekin samalla. Tuli aika pitkä, mutta jospa jaksatte lukea. Ja mulle tosiaan tuli repeemä ja piti leikata jne. joten toivottavasti ette säikähä. Mulla ilmeisesti ahkeran liikunnan ja mun harrastuksen takia oli niin tiukat paikat, että synnytys vaikeutui. Näin ainakin hoitajaystäväni epäili.

Synnytystarina


Sunnuntaina 8.6 aamu alkoi kirkkaalla verenvuodolla. Säikähdin ja soitin synnärille, josta käskivät seurailla vuotoa. Jos jatkuu tai vauva ei liiku, niin näytille. Päivän mittaan vuoto väheni ja muuttui ruskeaksi, loppuen lopulta kokonaan. Illalla, kun jo olin suihkuun menossa ja rupeemassa iltapuuhiin, verta tuli taas ja jälleen kirkasta. Ja sitä tuli aika reilusti. Lähdettiin sitten samantien synnärille näytille. Mies meinas mennä ihan sekaisin. Annoin ohjeita, että mitä tavaroita tuoda minulle ja käskin sammuttaa valot ym. Mies ei meinannut muistaa edes valokatkaisimen paikkaa. Tais pukata pientä paniikkia sille. :D Matkalla (meiltä on n.90km sairaalaan) rupes supistelemaan kipeähkösti.

Synnärillä hoitaja otti meidät vastaan ja kyseli kaikenlaista. Lääkäri kävi tekemässä sisätutkimuksen. Olin kahdelle sormelle auki. Lääkäri myös ultrasi ja arvioi pojan olevan 4kg. Verenvuodosta ei osannut sanoa, että mistä johtuu. Kaikki näytti olevan hyvin, mutta kotiin ei laskenut vaan otti osastolle. Papereissa näyttää lukevan, että muun riskiraskauden seuranta.

Mies ei saanut tulla osastolle, joten hän lähti veljensä luo yöksi. Veli asuu lähempänä sairaalaa, niin ehtis sitten paremmin mukaan synnytykseen tarvittaessa. Minä pääsin sänkyyn, mutta nukkumisesta ei tullut mitään. Sain kyllä kipulääkettä sekä nukahtamislääkkeen, mutta heräsin aina 10min. Välein supistukseen. Nukahdin supistusten välissä aina uudelleen, mutta ei tullut paljoa levättyä yön aikana.

Aamulla Vesa tuli osastolle ja minulla supistukset jatkuivat. Tekivät kipeää, mutta olivat aika harvassa. Hoitajat ehdottelivat suihkua. Kävinkin suihkussa istumassa hyvän tovin ja sain itseni pestyä, mutta ei se suihku supistuksiin auttanut pätkääkään. Sitten sain tns-laitteen kokeiltavaksi. Se tuntuikin mukavalta ja auttoi supistuksiin jonkin aikaa.

Iltapäivällä jossain vaiheessa supistuksen kovenivat taas ja niiden välikin lyheni n. 5-7 minuuttiin. Hoitaja kysyi, että haluanko panadolia vai oxanestia. En osannut vastata, joten hoitaja päätti, että oxanestia laitetaan, koska olin niin kipeän oloinen. Se auttoikin sen verran, että pahin kipu hävisi. Siitä meni noin tunnin verran supistellen, edelleen tns-laite käytössä. Tuolloin olin auki 3-4cm.

Vessaan piti päästä välillä ja lähinkin siellä käymään. Melko hitaasti liikuin, sillä liikkuminen aiheutti paljon kovemmat supistukset. Vessassa tulikin limatulppa ulos ja samantien alkoi kamalat supistukset. Supistukset rupes tulemaan samantien 1-2min välein. Raahauduin takaisin huoneeseeni ja itkeä tihrustin. Mies kutsui hoitajan, joka laittoi minulle samantien kanyylin ja vei minut synnytyssaliin. Kello oli 17.30.

Synnytyssalissa sain heti ilokaasua. Pelkäsin, että se aiheuttaisi minulle huonon olon. Onneksi niin ei käynyt, vaan kaasu toikin helpotuksen. Sain myös lämpöpusseja selkään, sillä kipu oli kovinta alaselässä. Antibioottitippa laitettiin heti, koska minulla oli streptokokkibakteeri. Klo.19.30 supistukset olivat edelleen kipeämpiä ja toivoin epiduraalia jossain vaiheessa. Kätilö tekee valmistelut ym. ja klo. 20.45 sain epiduraalin. Epiduraalin laitto ei sattunut lainkaan enkä tuntenut koko pistoa. Se myös auttoi nopeasti ja kipu hävisi. Vain paineen tunne jäi. Jalkakin puutui ja vessassa käydessä minua piti taluttaa kahta puolta, että pysyin pystyssä.

Klo 22.42 meni lapsivesi. Tuntui vain pieni poksahdus, jota seurasi lämmöntunne, kun kaikki veet valuivat alle. Vesi oli ihan normaalin väristä, vähän vaaleanpunertavaa. Kohdunsuu aukeni koko ajan lisää, mutta melko hitaasti.

Välillä kokeilin istua portatiivilla. Siinä olisi ollut hyvä istua ja ponnistaakin, mutta vauvan sydänäänet hävisivät. Äänten häviäminen johtui laitteesta (onneksi), joten piti siirtyä takaisin sänkyyn. Vauvalla ei siis ollut hätää. Klo.1.10 kohdunsuu oli täysin auki. Vauvalle laitettiin pinni päähän, jotta saatiin sydänäänet kuuluviin. Minua alkoi ponnistuttaa pian ja sain alkaa varovasti ponnistelemaan. Aluksi ponnistelin kylelleen. Sitten piti kääntyä puoli-istuvaan asentoon, jotta saatiin lapselle lisää tilaa lantioon. Klo: 2.10 alkoi aktiivinen ponnistusvaihe. Klo:2.35 supistukset jäivät lyhyeksi ja sain oksitosiinia tippaan tehostamaan supistuksia. Jossain vaiheessa paikalle tuli toinenkin kätilö.

Ponnistusvaihe kestää ja kestää. Epiduraali lopetettiin ennen ponnistusvaihetta ja ponnistaminen sattuu. Tai itse ponnistus ei, vaan paikkojen kireys ja se, kun kätilö venytteli välilihaa ym. Olin kieltänyt välilihan leikkaamisen ja pelkäsin kovasti repeämistä. Venyttely kuitenkin teki niin kipeää ja aloin väsyä ponnistamiseenkin, joten sanoin itse sitten, että leikatkaa, kunhan puudutatte hyvin. Kätilö onneksi puudutti hyvin ja en tuntenut leikkausta ollenkaan. Sain silti ponnistaa ihan tosissaan vielä jonkin aikaa. Lopulta (klo. 3.05) pojan pää tulikin ulos ja kätilö käski lopettamaan ponnistuksen. Lopetin, mutta poika solahti silti ulos kokonaan. Hämmennyin siitä niin kovin, että unohdin kaikki kivut ja muut samantien. Poika parkaisi heti ulostultuaan. Ponnistusvaihe kesti 55min ja seuraavaksi olisivat hakeneet imukupin, jos poika ei olisi syntynyt.

Mies sai leikata napanuoran ja sain pojan sitten samantien rinnalle. Poika etsikin heti tissiä ja imas ensimmäiset maitoryypyt heti. Pojan ollessa rinnalla syntyi jälkeiset, jotka olivat kuulemma siistit ja ehjät. Kätilö myös puudutti ja ompeli episiotomian ja tarkisti vauriot. Emättimen repeämä oli kuulema pieni eikä vuotanut, joten ei tarvinnut ommella sitä. Kävin suihkussa ja pysyin itse jotakuinkin pystyssä.

Suihkun jälkeen iskee heikotus. Menin takaisin pitkälleen. Saatiin onnittelukahvit ja muuta syötävää. Kävin sitten vessassa (mies talutti minut sinne) ja verta tulikin todella runsaasti. Mies kutsui kätilön paikalle joka tutki paikat. Repeämä olikin syvä ja oli alkanut vuotamaan. Epparin tikkejä piti aukoa, jotta kätilö sai ommeltua repeämän ja sitten eppari ommeltiin uudestaan. Tikkien määrästä ei ole tietoa, sillä repeämään meni monta tikkiä moneen kerrokseen. Eppari ommeltiin kahteen kerrokseen ja siinä oli kuulema kymmenkunta tikkiä. Jotkut pistokset tunsin ommeltaessa, mutta en juurikaan jaksanut välittää enää. Osastolle minut vietiin sängyssä, kun oli niin heikko olo. Olin menettänyt verta melkein litran.

Toipuminen oli alkuun hidasta. Haavat lähtivät paranemaan hyvin, mutta itse olin todella heikkona. Juuri ja juuri jaksoin vessaan mennä. Saatiin onneksi perhehuone, niin mies auttoi vauvanhoidossa ja toi minulle ruokaa ym. Vielä kotonakin heikotus iski nopeasti, jos olin jalkeilla. Nyt kahden viikon jälkeen alkaa olo olla normaali.

Ja niin, poika sai täydet pisteet. Painoa oli 3780g ja pituutta 52cm. Päänympärys oli 35cm. Poika siis syntyi tiistain puolella eli 10.6.2014.
Itse synnytyksestä jäi kuitenkin hyvä mieli, vaikka vauriot olivat isohkot ja vertakin meni reilusti. Kätilö oli tosi hyvä ja mukava ja kivunlievitys toimi. Kysyinkin jo salissa pojan synnyttyä, että uskallanko minä tehdä toisen. :)


Nyt on kotona tutustuttu toisiimme. Poika on ihana ja rauhallinen tapaus. Yöt pääasiassa nukkuu. Yleensä pari kertaa yössään tarvitsee syöttää. Muuten saadaan nukkua ihan rauhassa. Ristiäisiä suunnitellaan ja pappi ihastui pojan tulevaan nimeen, vaikka erikoinen onkin. :)

Nemelia ja pikkujätkä 2vk 1vrk.
 
Valtaisat onnittelut Nemelialle vielä :heart: ja kiitos kun jaoit kokemuksen kanssamme! Olit kirjoittanut vaikeasta synnytyksestä jotenkin todella rohkaisevasti ja itselle tulikin kummasti luottavaisempi ja rohkeampi mieli synnytyksestä. Selvisikö muuten synnytyksesi alkuvaiheen voimakkaan vuodon syy missään vaiheessa? Osasivatko lääkärit edes arvailla syytä?
 
  • Tykkää
Reactions: nemelia
Miri81 On täällä aika jännittyneet olot kyllä jo, mutta ihan innokkaat semmoiset :). Mullakin aika tuntui alussa menevän tosi hitaasti. Sitten kumminkin kun pääsi ultriin yms. aika tuntui taas nopeutuvan, kun jotain konkreettisempaa tapahtui vihdoin.

Marjee Olipas tökerö se toinen hoitaja :( :hug:. Onneksi kumminkin sanoi järkkäävänsä sullekin lopulta ajan. :). Miten meni, kävitkö jo kuuntelemassa sydänäänet?

nemelia Kiva, kun jaoit meidän kanssa synnytyskertomuksesi :). Oli mukava ja jännittävä lukea sitä nyt varsinkinkin, kun omakin synnytys jo lähellä. Voimia sinne sulle toipumiseen vielä ja mukavia hetkiä vauvelin kanssa :)

ON: Oon alottanut pesemään vauvanvaatteita ja järjestelemään vaatekaappiin pinoihin kokojärjestykseen. Kova homma tässä on, kun osa vaatteista on käytettynä saatuja ja kaikki eri kokoisia. Hankittiin myös vauvalle oma vaatekaappi, kun muuten tilaa ei olisi ollut :). Viime yönä jalkoja särki myös ja otin panadolia, jotta sain unta. Mikä lie kipu, itse veikkaan jotain hermon painautumista tms. Pitääpä kysyy tuotakin neuvolasta. Painoa tullut ekasta neuvolasta +15kg nyt. Tämä ahdistaa mua kovaa, mutta siksi käynkin neuvolan 'terapiassa' puhumassa tästä ja syömishäiriötaustastani. Tuntuu, että homma olisi ihan hoidossa (sen verran kun nyt tässä ajassa pystyy) ja uusia 'parantavia' ajatuksia avautuu aiheesta itsellekin pikkuhiljaa..

babygreen ja vave 30+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Miri81 ja nemelia
Miri81: Ei ne lääkärit varmaksi osanneet sanoa vuodon syytä. Se sunnuntaina tutkinut lääkäri epäili, että vuoto johtuisi käynnistyneestä synnytyksestä ja tulisi jostain kohdun suulta. Varma ei hänkään ollut. Istukka ym. oli kuitenkin täysin ehjät, joten sieltä vuoto ei ainakaan tullut. Jokatapauksessa se vuoto oli syynä siihen, että jäin osastolle. Onneksi kaikki meni hyvin. Vauvakin voi koko ajan loistavasti, kun sydänääniä seurattiin. :)

Babygreen: Minuakin ahisti se painon nousu. Minulla paino nousi kaikkiaan 24kg. Nyt kuitenkin on lähtenyt jo 14kg pois (16 päivän aikana) eli aika hyvin. :) Ja mikä hassuinta, jälellä on vielä 10kg ja vatsani alkaa olla samankokoinen kuin ennen raskautta. :D Eli jos saan ne 10kg pois, niin olisin pienempi, kuin ennen raskautta, vaikka painaisin saman verran. :D Ja vatsalihakset ym. ei ole vielä palautuneet, joten odotan mielenkiinnolla sitäkin.
Ja en siis ole liikkunut tai sen kummemmin miettinyt edes syömisiä nyt. Turvotusta oli aika paljon. Ja imetys on lähtenyt tosi hyvin käyntiin. Se ilmeisesti vie kiloja myös aika tehokkaasti. :)

Nemelia ja pikkujätkä 16vrk.
 
  • Tykkää
Reactions: Miri81 ja babygreen

Yhteistyössä