** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.10 **

Mä olen rasvannut mahaa muutaman kerran viikossa Body Shopin vartalovoilla, kun sellaisen satuin saamaan joululahjaksi. Arpia ei ole tullut ainakaan vielä yhtään, ehkä maha on vaan kasvanut niin tasaisen hitaasti. (Tosin eilen kummastelin, kun yksi luomi, joka mulla on koko elämäni ollut navan vieressä, onkin yhtäkkiä hassusti siirtynyt tuonne sivulle :D)

Mä olen kummastellut, miten ihmiset pystyy odottelemaan kotona supistusten kanssa niinkin kauan, että niissä on muutama minuutti väliä. Itse olen tällainen hätähousu ja muutenkin mieluummin joka paikassa hyvissä ajoin kuin viime tipassa, ja se pätee synnytykseenkin :D ei siis ihme, että olen nähnyt uniakin siitä, että meidät lähetetään sieltä moneen kertaan takaisin kotiin. Eikä meillä ole kuin ehkä 5 min ajomatka synnärille :D Täytyy sitten vaan yrittää malttaa mielensä ja soitella vaan sinne koko ajan, että jokojokojoko :)

birdcherry 34+0
 
marjutan isot isot onnittelut tytöstä!

rasvauksesta, mä tossa joku aika sitten valittelin sitä kun kiristää ihan hulluna tuota masun ihoa, eikä rasva tuntunut auttavan tippaakaan. kaveri suositteli silloin ceridal-öljyä, ja se on kyllä auttanut huomattavasti enemmän kuin mikään rasva.. eikä oo tullu arpia. tosin, mulla on niitä ennestäänkin, ja nyt ne entiset on hieman levinneet uudestaan :D toi masun iho on öljyn kanssa myös huomattavan kimmoisamman oloinen kuin hetkeäkään rasvan kanssa..

eilen oli neuvolapäivä.. hiukkasen jännitti mennä sinne kun alkuviikosta soitin sinne supisteluista ja menkkajomotuksista ja neuvolan täti halusi että lääkäri tarkistaa kohdunsuun tilanteen kaiken varalta. kaikki kuitenkin ok! :) hempat ja paineetkin edelleen hyvät, masumitta 31cm. birdcherry me mennään samoilla viikoilla, missä mitoissa sun masumitta menee? niin ja hyviä uutisia! pikku neiti on kuin onkin pää alaspäin! :D hämäs aika paljon kun potkuja tulee silti useimmiten lonkan tienoille, mutta ilmeisesti on vaan niin akrobaatti toi neiti tuolla :D

me käytiin tuossa äipältä vihdoin vauvanvaatetta hakemassa, ja noitten vaatteitten perusteella ois ihan kiva jos se kans nyt ois tyttö tuolla :D aika paljon on nimittäin niin tyttöväriä, punasta ja vaaleenpunasta, et pojan jos niihin pukis niin saattais mennä hermot ihmisten ilmoilla kun kaikki sitä silti tytöks luulis.. hurjaa, 6viikkoa laskettuun aikaan :D

myymeli & pikku neiti 34+0
 
piti vielä ihan tarkistaa, siis marjutanille tais tulla tämän vuoden ensimmäinen tyttö?! johan tuo oli aikakin saada vauvalistaan tyttö monen poitsun listan jatkeeksi, mennäänhän nyt jo kohta toukokuun puolessa välissä :D
 
Onnea hirmuisesti marjutan pienestä prinsessasta :heart: Arvasin että sulle lähtö tulee pian kun luin noista sun oireista!

Mulle kans tuota Ceridal -öljyä on suositelleet jo muutaman raskauden kokeneet tutut. Samaa öljyä voi ja kannattaa käyttää sitten lähempänä synnytystä myös välilihan rasvaamiseen.
Epäilen kyllä että suurin syy raskausarpiin on ihmisen oma kudostyyppi. Luulen että esim. omalla kohdalla ei paljon rasvailut auta kun joka tapauksessa tuun olemaan komeasti arvilla.

Ja kiitoksia synnytystarinasta tiNpPa! Aina yhtä mielenkiintoista on noita lukea. Ja ihania ensimmäisiä kotipäiviä sinne pikkuisen kanssa :heart:

Tuna ja sintti 12+3
 
Suuren suuret onnittelut tiNpPa ja marjutan!! :heart:

Kiitos myös tiNpPa synnytyskertomuksesta (ja myös muille niitä kirjoitelleille). Alkaa oma tuleva koitoskin olemaan aika lailla mielenpäällä =)

Maanu ja Kepsu 32+1
 
Voi että ihanaa, lisää vaaveja! Onnea kovasti Marjutan tyttelistä :flower:

Eihän tässä jaksaisi enää omaa vaavia odotella ollenkaan :D

Minä rasvailin alkuun ihan vaan samalla hajusteettomalla kuin muutakin vartaloa mutta kyllä huomasin pian, että se on yhtä tyhjän kanssa. Nyt käytän ihan vaan oliiviöljyä ja vaikka se haisee kamalalta niin on ollut kyllä hyvä. Samaa ainesta ajattelin sitten lähempänä synnytystä käyttää välilihan rasvailuun ja hierontaan.

Meille sanottiin synnytysvalmennuksessa että ensikertalaisten ei ehkä kannata sitä synnytysjakkaraa kokeilla kun on kuulemma suurempi riski repeytymiseen. Ovatko muut kuulleet asiasta? Itse ajattelin, että amme voisi olla ihana mutta voi kyllä olla kivut niin kovat että epiduraalilla mennään täälläkin. Ehkä parempi että ei suunnittele liikaa etukäteen =).

RauRau ja pörriäinen 28+3
 
myymeli, 28cm oli mulla sf-mitta eilisessä neuvolassa, ihan keskikäyrällä. Tuntuu kyllä että mun maha ois melko pieni vielä, käyn äitiysjoogassa jossa on paljon kuukauden-pari mua perässä olevia, ja niiden mahat näyttää omaa isommilta. Tai sitten omaa ei miellä niin isoksi kun se on niin pikkuhiljaa kasvanut tuohon...

Kohta hiippailen neuvolaan vauvan hoito -aiheiseen perhevalmennukseen... kahdesti jo ollaan menty sinne turhaan, kun valmennusta ei olekaan ollut, ovet vaan lukossa. Neuvolan täti ei suostu myöntämään että olis antanut meille väärät päivämäärät, sanonut vaan että joskus ne peruuntuu tms... nyt piti oikein varmistaa soittamalla että se oikeasti on, ettei mies kolmatta kertaa lähde turhaan aikaisemmin töistä :headwall:
 
Vautsi marjutan, neljäs kerta toden sanoo Haikaranpesän suhteen :) Suuren suuret onnittelut! Kerro pian tarkemmin!

Kohtahan me saadaan oikein monta uutta vauvaa pk-seudun tapaamiseen <3 ja voitaisiin tosiaan herättää henkiin tuo vauvapuolen pinokin!

Lallaa ja Pikku-N (joka tasaisesti lähestyy kuutta kiloa...)
 
ONNEA marjutan!
Jos haluat tarkentaa etusivun tietoja, niin laita viestiä tänne, niin päivitän tietoja sitten sinne! :)

Mä olen viikon tai pari tässä iltaisin kuulostellut masua. Jotain saman tyyppistä muljuntaa sieltä tuntuu miltei joka ilta. Uskaltaisin jopa jo kohta väittää niitä liikkeiksi! :heart: Mutta jatkan tutkimustani vielä ennen kuin asiasta aivan varma voin olla! :)

Ronjaliina ja JJ 16+ 3
 
Mä olen yritellyt muutaman päivän liikkeitä kuulostella iltaisin, mutta ei oikein mitään tunnu. Mulla on muutenkin suoli sellainen muljuva ja aika usein nykyään ilmaan suolistossa, ettei oikein tiedä, mikä johtuu siitä ja mikä voisi olla vauvan liikkeitä.

Teillä vaikuttaa olevan ihan järkeviä aiheita tuolla perhevalmennuksessa. Meillä ei ole yhdelläkään kerralla mitään synnytyksestä tai vauvan hoidosta. Parisuhteesta on pari luentoa, Kelan tuista yksi ja suun hoidosta toinen ja sitten muutama muu. Olin kyllä aiheiden perusteella aika pettynyt sisältöön. Vasta yksi kerta meillä on takana päin.

Vointi on vähän hankala nyt. Väsymys on aivan valtava eikä kuitenkaan uni meinaa tulla öisin. Päivisin nukkuisin levottomasti vaikka kuinka monta tuntia. Rytmihäiriöitä on alkanut olemaan päivittäin ja ilmeisesti jotain supistuksiakin jo tuntuu. Varmaan stressistä ja väsymyksestä johtuen. Meillä on töissäkin aika kiirettä.

Onnittelut uusista pikkuisista!
 
Paljon onnea, marjutan!! Melkein oltiin yhtä aikaa Kättärillä, ei sit ihan kuitenkaan. Ja pääsit Haikaranpesään, kiva! Odotan innolla kuulumisia, kun ehdit. :)

Ja kiva muuten, jos synnytystarinasta oli jollekulle iloa - huomasin, että siitä tuli melko pitkä ja perusteellinen. :D

Raskausarpien ehkäisystä: käytin ihan vaan samaa perusvoidetta, millä muutenkin hoidan atooppista ihoani, eli Aqualan L:ää. Välillä myös Ceridal-öljyä. Ei tullut arpia, vaikka masu oli melkoinen pallo. En tiedä sitten, olisko arpia tullut ilman tuota perusvoidetta.

GK30, kyllä ne supistukset kotona sen kolmen tunnin jälkeen alkoi tuntua siltä, että olisin lähtenyt sairaalaan ilman vihertävä lapsivettäkin. Eli voimistuivat siinä ajan kuluessa. Otin särkylääkettä, josta en huomannut olevan apua. Supistusten aikana ei pystynyt olemaan paikallaan, nojailin pöytään ja keinuttelin lantiota - en tiedä johtuiko tämä asento siitä, että olin kuullut sen helpottavan hieman oloa vai helpottiko se oikeesti... Lisäksi onneksi pääsin sinne suihkuun ennen sairaalaan lähtöä (maalinhaju vessasta hälveni kun sade ulkona lakkas :D ). Lämpimässä suihkussa oli huomattavasti parempi olla. Viisituntinen sairaalassa vierähti todella äkkiä - en olisi uskonut olleeni siellä viittä tuntia, jos en olisi tiennyt. Epiduraali vaikutti melko nopeasti, oisko mennyt puoli tuntia (en muista varmasti). Mutta tosiaan, jos meni niinkin kauan niistä voimakkaimmista supistuskivuista kärsiessä, niin epiduraalin tuoma helpotus oli ihan mieletön. Ja imetyksestä, osastolla neuvottiin, tosin vähän vaihtelevasti kätilöstä riippuen. Joidenkin ohjeet toimi paremmin kuin toisten. Olin siinä mielessä onnekas, että imetys lähti sujumaan heti vauvan synnyttyä - osasi heti aluksi ottaa oikean imuotteen. Tosin vauva on hieman kärsimätön sen imemisen kanssa, eli ei jaksa monta kertaa yrittää ottaa otetta, ennen kuin hermostuu. Maito nousi kunnolla tiistaina kun oltiin oltu kotona vuorokausi, ja silloin vaavilla oli selvästi hankalampaa saada kunnon ote. Mutta heti seuraavana päivänä tuli neuvolasta terveydenhoitaja käymään, ja sain taas lisää vinkkejä. Alkuun imetin vaan makuulla, mutta tänään kokeiltiin onnistuneesti myös vauva sylissä käsivarsilla ja vauva rinnalla -asentoja (eilenkin kokeiltiin, muttei onnistunut). Kättärillä neuvottiin, että jos vauva ehtii hermostua nälkäänsä eikä siksi enää rauhoitu hakemaan kunnon imuotetta, kannattaa ensin rauhoitella hörpyttämällä mukista ihan vähän omaa lypsettyä tai korvikemaitoa. Testasimme vinkkiä, ja jotenkuten se toimi, mutta paremmin lusikasta kuin lääkemukista. Hain apteekista myös lääkeruiskun varmuuden vuoksi, mutta jo nyt vauva on ollut selvästi rauhallisempi ruokailun suhteen.

Tulipa taas monisanainen imetys-selostus... :D Jos alkais vaikka katsoa lätkää tässä seuraavaa heräämistä ja vaipanvaihtoa odotellessa. :)

tiNpPa ja Pikku-Vaavi 5 päivää
 
Neitipippurille megaonnea ultrasta, ja "virallisesta" raskaana olemisesta nyt! ihan mahtavaa!

marjutan Onnea pienokaisesta!

Jes!! Mulle tuli vihdoin se kutsu np-ultraan, samana päivänä on tuo kun virallisesti poksuu 12+0. (Toisen lekurin mukaan joka ultras, niin päiviä siis 4 vähemmän, sen mukaan itse elän..) The päivä olis 24.5, eli ei enää edes kahta viikkoa! Päätin etten tässä välissä mee ultraan, jaksan kyllä odottaa ton ajan. Täytyy sanoa että kyllä koko elämän suurin merkkipaalu tällä hetkellä on nyt tuo päivä :D

Tänään otin muuten ekaa kertaa saikkua duunista pahan olon takia. On ollu kaks päivää karsee olo ja sitten duuniin pitää ilmottaa 6.00 jos on saikulla. No en mä siihen mennessä voi vielä tietää onko tänään paha olo vai ei.. mutta pakko oli ottaa varman päälle ja soittaa,koska jos olo tänään tulis yhtä pahaksi kun esim eilen, niin en kyllä jaksa enää tsempata ja painaa duunia. No nyt ei sitten olekaa n kauheen paha olo (vielä), ja kohta lähössä lääkäriin hakee saikkutodistusta.. hirvee huono omatunto, että oon nyt hirvee lintsaaja ja heikko ihminen.. päässä kokoajan hoen vaan "raskaus ei o sairaus.." ja miks soitit töihin että oot saikulla. Tosin: jos ikinä olis ollu näin paha olo ku on ollu viimeiset 5vko, niin jonku muun syyn takia ku raskauden niin ihan varmasti olisin saikuttanu jo aikasemmin. Jotenkin en vaan haluu että pomo ajattelee et oon "heikko raskaana oleva nainen" ja käytän raskautta hyväkseni maatakseni kotona. ääähhhh, ihme ajatuksia!

Onko kukaan muu saikuttanu pahan olon takia?
 
Mulla on myös tosi huono omatunto sairaslomailusta. Jäin siis töistä pois neljä viikkoa sitten selkäkipujen takia, välissä kävin yhden päivän kokeilemassa töissä, mutta aika tuskaa se oli. Äitiysloma alkaa ensi viikon keskiviikkona. Mä en ole ikinä sairaana, flunssatkin tulee aina tosi lievinä ja viimeksi olen ollut tätä ennen sairaslomalla syksyllä 2007 :) Joten tämä 4 viikkoa tuntuu ihan kamalalta. Mulla vaan on nää selkäkivut sellaiset, että paikallaan en pysty istumaan juuri ollenkaan, liikkeellä voin olla ehkä tunnin pari, mutta sitten täytyy levätä. Kipu säteilee myös vatsan puolelle rinnan alle, jossa se tuntuu sellasena polttavana/kiristävänä. Töissä oleminen olis kyllä ihan mahdotonta. Maanantaina olen menossa hierojalle, en oikeastaan tajua miksen tullut sitä aiemmin varanneeksi.

Meidän perhevalmennuksen aiheet on synnytys (käytännön infoa Taysista lähinnä), parisuhde/vanhemmuus (tuon piti joku pappi ja oli melko abstraktia juttua), vauvanhoito ja imetys. Tuo eilinen vauvanhoitotunti oli kyllä oikeesti hyödyllinen, nähtiin mm. lista tarvikkeista joita kotiin pitäisi hankkia, ja oli muuten melkoisesti lyhyempi kuin ne listat joita näillä palstoilla näkee :) Sain vähän uskoa siihen, ettei hirveää varustearsenaalia ole pakko olla valmiina, vaan tarvikkeita voi hankkia sitten sitä mukaa kun tietää mitä tarvitsee. Mies oli kyllä perhevalmennuksen jälkeen vähän järkyttynyt kuultuaan mm. napatyngästä ja karstasta, jota voi muodostua vauvan päähän :D totesi vaan siinä neuvolan pihalla ulos päästyämme, että tieto lisää tuskaa :D

Ensimmäisten liikkeiden tuntemisen odottelu oli kyllä turhauttavaa! Mä taisin olla jo lähellä viikkoa 20, kun tunsin ne varmasti. Asiaa ei auttanut, kun niitä kuvaillaan niin monella eri tavalla. Mulla ne tuntui alkuun isoilta kuplilta, jotka puhkeili mahassa. Siitä ei sitten mennyt kauaakaan, kun ne tunsi jo kädellä mahan päältä ja pian myös pystyi näkemään.


birdcherry 34+1, joka lähetti miehen viikonlopuksi telttailemaan (hullu se on) ja aikoo viihtyä sohvalla herkkujen ja jääkiekon parissa :)
 
Sintti, kiitos onnitteluista! :heart: Huomasin, että sulla hoidot jatkuvat... Kovasti voimia ja tsemppiä! Pidän peukut ja varpaat pystyssä, et tuut pian tänne palstalle plussauutisten kera!

tiNpPa, kiva kuulla, et synnytys oli noin sujuva ja kaikki meni hyvin! :) Niin se vaan on, et harva synnytys menee suunnitelmien mukaan. Synnytyskuvioita kun ei voi ennalta ennustaa. :) Toivottavasti imetys lähtee sujumaan hyvin! Meillä poika saa välillä jonkin aikaa imettyään pienen "raivarin" ja alkaa pyörittelemään päätään ja vähän kuin vihaisena älisee. Aluks ihmettelin sitä tosi paljon, mut nyt oon jo tottunu, et välillä käy niin. Sitten poika taas tarttuu rintaan ja jatkaa imemistä. Mitä lie väliaikaa pitää. Vaikuttaa siltä, et temperamenttia on täälläkin... :)

Neitipippuri, ihania ultrauutisia!! :heart: Nyt voit jo ottaa rennommin ja luottaa, et kyllä kaikki menee hyvin!

Raskausarvista, mä rasvailin jonkin verran Mandalan öljyllä, joka on tarkoitettu raskausarpien ehkäisyyn. Loppuajasta rasvasin myös kookosöljyllä. Mulle ei tullu yhtään arpia. Mut mäkin luulen, et rasvaamisella ei välttämättä oo kovin suurta merkitystä. Joillekin vaan tulee arpia herkemmin kuin toisille. Mulla vatsa ja nahka tuntui tosi pinkeältä ja olin varma, et kohta arpia tulee. Mut ei sitten tullutkaan. :)

Amanda ja poitsu 13 pv
 
Onnittelut tytöstä Marjutan! :flower:

Ja kiitos synnytyskertomuksesta tiNpPa. :)

Täällä valitettavasti edelleen yhtenä kappaleena - epäilty raskaushepatoosi osoittautui vääräksi diagnoosiksi - vaikka oireet on edelleen selvät, ei verikokeissa näkynyt nousseita maksa- tai sappiarvoja eikä synnytystä käynnistetty. No, nyt sitten raavin tätä jättimahaani ja odottelen, että nämä päivittäiset supparit muuttuisivat viimein synnytys -sellaisiksi. Neuvolan terkka ei ollut myöskään vieläkään lähettänyt mua vauvan koko- ja synnytystapa-arvioon, vaikka jo tiistaina piti ja vaikka meillä on enää 10 päivää laskettuun aikaan ja vaikka mun maha on jo 37 cm. Kohta alkaa oikeasti jännittää. Luuletteko, että voisin (mikäli terkka maanantaina saisi lähetteen aikaiseksi), soittaa naikkarille ja mennä päivystykseen odottelee potentiaalista rauhallista hetkeä tuolle ultralle?

Jättimaha-Tuittis & Sissi 38 + 4
 
Tuittis ei täälläkään tapahdu mitään. Alkaa jo päässä pikkuhiljaa soida sellaisia minkä tahansa asian odottamiseen liittyviä biisejä kuin Hassisen Koneen "Odotat?!" ja Aikakoneen "Odota" ja sitten se jollotus "maanantai ei mittään, tiistai ei mittään, keskiviikko torstai ei mittään...".

Millä perusteella ne epäilevät että Sissi olisi iso vauva? Minullakin on sf-mitta 37cm ja painoa tullut raskauden aikana yli 20kg, mutta ei kukaan ole puhunut isosta vauvasta.

Sinulla on sentään supistuksia, olen kade. Täällä ei löydy kuin vihlovia kipuja ja kivuttomia supistuksia, mutta ei niillä vielä tanssiksi pistetä.

No mutta kai sitä kärsivällisyyttä nyt vaaditaan, voihan tässä vielä mennä helposti pari viikkoa. Kai sen kestää kun on tännekin asti kestänyt, eikä isompia vaivoja edes ole.

Voi kun marjutan ehtisi jossain vaiheessa sitten kertomaan kuulumisia!

GK30 ja mönki 39+1
 
Kiitos kaikille onnitteluista :) oltiin tosiaan HP:ssa ja tänään päästiin kotiin.

Ei mullakaan mennyt synnytys kovin "suunnitelmallisesti". Kirjoittelen siitä myöhemmin lisää, mutta tosiaan oikeestaan ainut etukäteen ajateltu juttu oli se et oon kotona niin pitkään kun mahdollista. Kotona istuin pallon päällä, kävin suihkussa, pidin kaurapussia ja ne hengitysharjoitukset joita mammajoogasta muistin niin auttoivat oikeasti!
Olin sitten jo 5cm auki kun tultiin kättärille ja pääsin melkeen heti tositoimiin. Oltiin sairaalassa sisällä about klo 01 yöllä ja vauva oli maailmassa hieman ennen klo 07 :)

Mutta siitä siis myöhemmin lisää. Hyvää äitienpäivää tuoreille äideille ja odottajille jo näin etukäteen!

marjutan ja Muru 2 päivää
 
Vielä raskausarvista, perun puheeni! Tänään, viikko synnytyksen jälkeen, huomasin, että mulle on sittenkin ilmaantunut pieniä arpia navan ympäristöön. Aiemmin niitä ei kyllä huomannut, kumma juttu(?)! Nyt kun masu on pienentynyt, niin ne näkyy tossa löysässä nahassa. Eli se siitä jokapäiväisen rasvaamisen tehosta... :)
 
Valtavasti onnea Marjutan! :heart:

Tuittis, mullakin oli sf mitta 2 viikkoa ennen la:ta 37 cm ja poika oli silti vain 3560 g. Ultrakin ennusti vähän isompaa ja vatsa oli pinkeä kuin futispallo. :) Mut pidän peukkuja, et synnytys käynnistyis pian!!
 
mites teillä jo vauvautuneilla sujui ensimmäinen äitienpäivä? ihana ilma oli ainakin, vaikkakin hiukan viilee..

ON: me käytiin äsken äitipolilla lekurissa.. kaikki masussa hyvin! huh. istukkakaan ei näyttäis olevan synnytyksen tiellä ja pikkunen on pää alaspäin, joten ei näyttäis olevan estettä alatiesynnytykselle.. :) kaikki mitat menee aikalailla keskikäyrillä, painoarvio 2290g.. olipa taas helpotus kun neidillä oli kaikki hyvin <3 aina se vähän jänskättää.. niin ja tytöltä se edelleen näytti :D näin täällä, mites muilla? :)

myymeli & pikku neiti 34+4
 
Heips! Pikaisia kuulumisia: Meille syntyi 9.5. käynnistyksellä ihana, pieni prinssi :heart:. Strategiset mitat 2480g ja 46 cm, rv 35+3. Synnytys meni hyvin, pojan keuhkot ehtivät kehittyä hienosti ennen syntymää ja terve poika kaikkiaan. Sokerien kanssa oli hivenen ongelmia ekoina päivinä ja keskoselle tyypillisesti kellastui, mutta Naikkarin valvontaosaston hyvässä hoidossa niistäkin selvittiin. Pääsin itse tänään kotiin ja poika siirrettiin lähemmäksi Hyvinkään sairaalaan vielä kasvamaan ja syömistä opettelemaan. Lääkärin mukaan kuitenkin vain päivistä enää kyse, kun pääsee kotiin. Sitä odotellessa...

Sara ja Tyyppi 5 vrk
 

Yhteistyössä