** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vauvautuneet **

Tervehdys äidit ja vauvat kans:)

Me käytiin eilen 5 kk neuvolassa ja neidin mitat oli 7700 g, 66,5 cm ja py 43 cm. Monipuolisesti ääntelee ja hyvin kasvaa, oli terkan kommentit. Ja meinas että on aika vilkas vauva, ei varmaan tule jatkossakaan vauhti hiljenemään... Juu, eihän me olla monipuolista ääntelyä ja vilkkautta miehen kanssa huomattukaan... :D Korvatulpat sais välillä olla kun neiti alkaa kiljumaan ihan kunnolla, naapurit varmaan luulee että me pahoinpidellään tota lasta tai jotain! Ja hän siis kiljuu ihan mielissään esim. leluille eikä se ole sellaista itkukiljumista.

Me sitten otettiin aamupäivisin hedelmäsoseet maisteluun ja ainakin mango ja päärynä maistuu neidille. Oon miettinyt että pitäisköhän meidän vaihtaa ruokarytmiä niin että syötäiskin tukevampi satsi aamupäivällä ja sitten kevyemmin iltapäivällä ja illalla antaisinkin vellin sijaan puuroa, mutta toisaalta tuntuu etten haluaisi lähteä tätä meidän nyt niin hyväksi havaittua rytmiä muuttamaan... Se varmaan muuttuu ihan luonnostaankin ajan kanssa, jos vaikka sitä odottelis:) Päiväunille menoa haluaisin vähän myöhästyttää, kun neiti alkaa olla jo kymmenen aikaan aamulla nukkumaan vailla, yleensä saan sen kyllä lähemmäs yhtätoista venytettyä. Ois parempi kun menis nukkumaan vaikka puolilta päivin, kun nyt iltatirsojen nukkuminen sitt neljän-viiden aikaan on ollut vähän taistelua, mutta jos niitä ei nukuta niin sitten ilta menee kätistessä... Vois jättää noi iltatirsat pois, kohta varmaan siirrytään muutenkin yksiin päiväuniin. Voi kamala miten nää lapset kasvaa nopeesti... Vastahan toi vaan nukkui ja söi!

Mä oon tehnyt just noin, että oon jääpalamuoteissa soseet pakastanut ja sitt kun ne on jäätynyt niin oon irrotellut ne pakasterasioihin. Nyt meillä on pakkasessa kukkakaalta, parsakaalta, bataattia ja porkkanaa. Parsakaalta ei oo vielä maisteltu, mutta noita muita miksailen aina kaks makua kerrallaan aina sen mukaan mitä sattuu käteen osumaan. Maitoa lorautan vielä vähän soseen sekaan, tosin sen ajattelin jättää kohta pois kun meillä ei muuten korviketta käytettä ja omat maidot on nyt syöty, menee siis aina yli puolet korvikemaidosta hukkaan kun eihän sitä saa kuin sen vuorokauden säilyttää avattuna. Me syödään nyt kaks jääpalakuutiota kerrallaan, en oo vielä ajatellut annosta nostaa kun kuitenkin neiti vetäsee tissimaidot vielä ruuan päälle.

Meillä on kakka ollut milloin minkäkin väristä, enkä mä siitä ole jaksanut huolestua. Tosiaan se väri ehtii vaihtua jos kakka vähän aikaa lilluu vaipassa ja varmaan rintamaidolla olevalla vauvalla vähän vaihtelee väri senkin mukaan mitä äiti on syönyt. Joku jossain sanoi että vihreä kakka ois merkki siitä että maito ei riitä, mutta en oikein jaksa siihenkään uskoa. Ei kai sitä kakkaa tulis ollenkaan jos vauva ei sais ruokaa riittävästi ja ehkä sen nyt muustakin huomaa kuin siitä :D Ja vielä kakka-asiaa: saiko kukaan synnärillä sitä kätevää neuvoa, että ensin vaihdetaan vauvalle vaippa ja sitten vasta syötetään?!? Just joo, meillä se ei toiminut koskaan kun neiti tykkää niin kovasti kakata samalla kun syö :)

Neiti sai taas eilen rokotukset neuvolassa ja pikkasen tuntui lämpöseltä nyt aamulla... En sitt mitannut lämpöä kun muuten oli ihan pirtsakka, paitsi että nyt toi ulkona nukkuminen on ollut vähän taistelua. Ei meinannut ensin nukahtaa vaikka oli aivan väsy ja sitt on kätissyt ja itkeskellyt useampaan otteeseen. No, nyt on ollut parikymmentä minuttia hiljaista, seuraavasta kätinästä ajattelin ottaa tytön sisälle.

Onko teillä muuten kellään tuota untuvapussia käytössä kun nukutatte ulkona? Mitä puette sinne alle vauvalle? En muista kyselinkö jo täälläkin apuja siihen joskus aiemmin, mutta kysytään nyt uudestaan... Mä otin sen viime viikolla käyttöön kun oli enemmän pakkasta ja edelleenkin joka päivä arvon että mitä sinne laittaa alle. Taidan kohta vaihtaa tavalliseen makuupussiin, paljon helpompaa kun ei tarvi niin miettiä pukemista!

Jos vaikka laittelis vähän paikkoja järjestykseen nyt kun vielä ehtii ennen kuin toi neitokainen herää. Tänään ois taas illalla nyrkkeilyä luvassa ja kaupassakin pitäis käydä, aattelin repäistä ja lähteä asioille heti kun isäntä tulee töistä ja käyn sitten vaan lennosta vaihtamassa vaatteet ennen nyrkkeilyä. Eli saavat neidin kanssa pärjätä ihan kahdestaan melkein koko illan :) Mies menee mökille viikonlopuksi ja me ollaan tytön kanssa kahdestaan kotosalla huomisesta sunnuntaihin joten saavatpahan nauttia toisistaan vähän varastoon ennen sitä!

Palataan :)

Tuulia ja Elli huomenna 5 kk
 
Tuulia olis kieltämättä hauskaa olla kärpäsenä katossa, kuuntelemassa, mitä ääniä se teidän pikkuinen oikein pitää :).

Kakasta vielä En mä oo enää jaksanu ressata siitä, että meillä on vallan ikivihreät pöksyissä. Hyvä kuulla, et on normaalia, vaikka olis sitte minkä väristä tuo. Ja täälläkään ei muuten ikinä vaihdeta vaippaa ennen syöttöä. Meillä poitsu aina samanaikaisesti tyhjentää toisesta päästä, kun toisesta päästä ajetaan tavaraa sisään :D. Tolla neuvolla vaippoja menis ihan hirveesti.

Rytmistä Koputtelen puuta. Nyt oon tässä parina iltana saanu tuon simautettua petiinsä jo siinä yhdeksän jälkeen yöunille. Aiemmin tosiaan vasta pari tuntia myöhemmin. Vielä kun sais itsekin painuttua aikaisin pehkuihin. No josko sitä isännällekin liikenis nyt aikaa ;).

Töihinpaluuta suunnittelin vuoden 2013 alusta, kun tuo muksu on vähän päälle vuoden ikäinen. Siihen asti pitäis tosiaan tuolla suureellisella Kelan tuellä pärjätä viis kuukautta. Pitää yrittää nyt säästää rahaa jemmaan, että voi sitten olla kotona. En vaan raaski laittaa sitä vielä alle vuoden ikäisenä hoitoon. Tänään sain lopulta aikaiseksi laittaa jo sähköpostia kuntaan ja vähän alustavasti tiedustella noista päivähoitokuvioista. Haluaisin lapseni perhepäivähoitoon. Ongelmana mulla on se, että asun parinkymmenen kilometrin päässä kuntakeskuksesta ihan toisen kunnan rajalla. Ja täällä perähikiällä ei mun tietääkseni ole ainuttakaan perhepäivähoitajaa. Ajattelin selvitellä, miten kunta suhtautuu tai onko edes mahdollista viedä lasta naapurikuntaan hoitoon, kun olen siellä töissä. Omassa kunnassa hoidattaminen tietäisi lähes 40 ylimääräisen kilometrin ajelua päivittäin. Ei oikein houkuta. Katotaan nyt, mitä vastaavat.

Joanmi + Oskari 3kk ja reilu viikko päälle
 
Meidän neidillä oli eilen 6kk neuvola ja mitat oli 8145g ja 68,0cm ja pipo 43,6cm ja kasvu tasaantunut siihe 0 käyrälle. Istuu selkä suorassa sylissä ja on utelias... eli kaikki ok. Seuraava neuvola onkin sit vasta 8 kk. Ensimmäinen hammashoitaja aikakin tuli jo tytölle parin viikon päähän, saas nähdä onko meillä silloin vieläkään yhtään hammasta edes esiteltävänä.

Ja siitä turvaistuimesta kun sitä hommaatte niin koittakaa sitä autoon ennen ku ostatte. Mä oon nyt jo kolme kertaa sen perkuleen penkin virittänyt mein autoon ja nyt vasta sain sen niin että vielä edessäkin pystyy istumaan. Ne istuimet kun vie niin hirveesti tilaa sillee selkä menosuuntaan asennossa että kovin pieneen autoon semmoista ei voi edes laittaa jos aikoo siinä edessäkin istua ilman että on nenä kiinni tuulilasissa. Meillä on kuiteskin melko tilava auto ja silti tuli ahdasta, tosin nyt kun hokasin laittaa ne tukihihnat vähän eri kohtaan etupenkin kiskoihin kiinni niin taisin vihdoinkin saada sen kunnolla sopimaan.

Mulla on nyt kolme kertaa ollut sitä iltakoulua :) ja tykkää kovasti! Sitä ei onneksi ole kuin kahtena päivänä viikossa niin saadaan ihan miehen työvuorojen puitteissa hoidettua tytön hoitokin eikä olla vielä tarvittu hätäapua kummeista eikä mun siskosta jotka siis on kyllä jo moneen otteeseen pyytäneet tyttöä yökyläilemään. Tyttö ja iskä ovat pärjänneet ne illan ihan mainiosti ja mikä onkaan ihanampaa kuin tulla kotiin kun vastassa on aurinkoisesti hymyilevä pellavapää :) Toivottavasti näät kuviot nyt sujuu yhtä hyvin jatkossakin.

Hauskaa viikonloppua mammoille ja vauveleille!!!

Niin ja missä se viu tosiaan on???

Sannuli ja Nykerö 6kk
 
Joanmi: vaikka asia ei nyt erityisen ajankohtainen olekaan vielä, niin ootko selvitellut työskentelykuntasi yksityiset perhepäivähoitajat? Saat siihen yksityisen hoidon tukea, eikä se välttämättä tule edes kalliimmaksi. Ja jos laskee vielä säästyneet bensakulut päälle, niin...

Oon ite melko varmasti päätymässä hoivanet:iin HoivaNet - lastenhoitaja ja hoivapalvelut kotiin. Vaikka poika on melkolailla vuoden kun isäkuukudet ja lomat on pidetty, ei siltikään ulkopuolinen hoitopaikka tuntunut hyvältä. Isovanhemmat auttaa myös varmasti tarvittaessa, mutta ei niidenkään tehtävä ole olla lastenhoitajana joka toinen päivä. Vanhoja ihmisiäkin ovat :)
Kävin töissä selvittelemässä tätä monimutkaista koulutuskuvioo ja sain vihdoin ratakiskon niin mutkalle, että pomokin tajusi. Mainitsin siinä vielä, että ootteko jo kesälomista puhunut, kun haluaisin (ensimmäisetä kertaa ever) olla heinakuun lomalla, että saisi poika olla vanhempiensa kanssa kotona sinne ensimmäiseen ikävuoteen asti. Eivät kuulemma ole. Ne ei taida muistaa, että voin jäädä kotiin ihan luvan kanssa. Taidan ottaa hoitovapaata siinä tapauksessa vielä elokuunkin...

Ja Tuulia: meillä kans ukkeli känissyt päiväunista eikä nuku kun tunnin kerrallaan. Ei kai ne nyt jo siirry yhtiin uniin? Eihän?

Olen laittanut lapsosen takaisin omaan huoneeseensa nukkumaan ja vaikka sain käydä jo kolmasti siellä hyssyttelemässä, toivon, että jaksan yölläkin jättää sinne nukkumaan. Raporttia seuraa...

Hyvää yötä äipät!

MR ja VV 5,5 kk (noin)
 
Viimeksi muokattu:
Pakko tilittää vähän: oon antanut naperolle niitä maissinaksuja nyt parina päivänä, että saa testailla uusia hampaitaan. Eilen oli appelit kylässä ja anoppi vahtasi ipanaa koko ajan kun se rouski suikeroa menemään. "hei nyt se tukehtuu, hei nyt meni liian iso pala, jnejne" Tokihan tiesin, että naksu sulaa sellaiseksi tahnaksi rään kanssa, mutta miten voin olla vieläkin näin epävarma, että kaivoin sen mössön ipanan suusta pois? Menin ihan lukkoon. Tokenin onneksi nopeesti ja pienen vesihuikan jälkeen työnsin uuden suikeron kouraan. Mieskin siinä vähän ihmetteli, että no nythän se tukehtuu tohon. Sain onneksi hymy huulilla todettua, että pehmeetä mössöähän se oli ja sitähän sille nyt joka aterialla työnnetään oikein lusikan kanssa. :) OMMMMM, ommmmm. :saint:
Muutenkin ollaan mutusteltu nyt ylikypsiä banaaneja ja päärynöitä. Vesseli on ihan hurmoksessa ja lähinnä imee niitä. Vaattethan menee suorilta pesuun tällästen herkkuhetkien jälkeen. :p

Jep, selänkorjaus-sedälle vielä tänään... Tuitui! :wave:

Hei ja tervetuloa vaan munkin puolesta kaikille uusille tuttavuuksille!

MR ja VV 5,5 kk
 
Hello mammat ja vauvat!

Meillä sitten alkoi viikko niistäen... Kuten viimekin viikko. Tosin viime viikolla nessuja kulutteli isäntä, tällä viikolla vuorossa olen minä. Toivon vain, että toi meidän neiti ei sitten ens viikolla oo tässä samassa vaivassa, ois nimittäin neuvola, joka huomiselta jouduttiin perumaan vanhempien räkätaudin vuoksi. Hoh hoh.

Kakka-asiasta vielä. Meillä tosiaan jossain vaiheessa oli se housueväs semmosta vihreetä, mutta siitä sano suoraan terkkakin neuvolassa, että maitokakka muuttuu ilman kanssa kosketuksissa ollessaan vihertäväks. Nykysin viherrysefektiä näkee yleensä päiväunien jälkeisessä vaipassa, kun neiti on kesken uniensa töräyttäny vähän näytteeks housuunsa. Ja JUU, täälläkin synnärillä ohjeistettiin HETI, että vaippa pitää vaihtaa ennen ruokailua. Eli jos mä tekisin kotona edelleen silleen, niin se tietäs sitä, että vaippoja kulus ainakin tuplaten. Kaikista järkyttävintä toimintaa musta oli keskolassa, kun siellä neitiäni katsomassa ollessa kuulin, että pöräytti pöksyyn. Asiasta mainitsin hoitajalle (en vielä ollu saanut itsekseni hoidella vauvaa, pidin ekaa kertaa sillon tyttöäni sylissä), niin mulle sanottiin vaan, että "me vaihetaan se vaippa sitten ennen seuraavaa ruokailua", eli tyttö oli noin 3 tuntia niissä kakoissaan. Ja kun neiti on tehny lähes tähän päivään asti joka vaippaansa jotain vanhaa evästä, niin raukka on siis ollu siellä keskolassa koko ajan vellit housussa ja vain sen takia, että vaippa vaihdetaan ennen ruokailua. Nii, että tulipas tilipatettua. :ashamed:

MR, en oikein jaksa uskoa, että teidän poju ois siirtymässä yksiin uniin, lapsethan nukkuu monta vuotta vielä päikkärit (ainakin yleensä). Luulen, että on vaan muuttamassa rytmiä ja siks känisee päikkäreillä ja nukkuu vähemmän. Jos vois, niin voisin meidän neitiltä luovuttaa unen lahjoja teille, meillä kun saattaa tempasta reilun 5 tuntia unta kuuppaan pihalla päivisin. Joskus rajotin tota päiväunen määrää, mutta koska meidän neiti haluaa tehä kaiken kellolleen, niin se rajotus teki vain sen, että tyttö oli väsynyt koko loppu illan ja itkuinen siitä syystä. Siispä nykyään saa nukkua sen mitä haluaa päivällä, kun näyttää sitä unta riittävän yöhönkin. (Koputtaa nopeasti puuta.):D

Viikonlopuks pitäs sitten lähtee ensimmäiselle visiitille puolisoni vanhempien luokse. Jotenkaan mulla ei oo ollenkaan positiiviset fiilikset siitä tulevasta reissusta, vaikka appivanhemmistani pidänkin. Jotenkin nyt vauvan kanssa vaan meinaa tökkiä tää yhteiselo niiden kanssa. No, josko se siitä. On ainakin välimatkaa niin paljon, että ei olla tekemisissä ihan joka viikko, ei ihan joka kuukauskaan välttämättä nähä. Tsemppailen itteeni, että menis ihan jees.

Jos sitä seuraavaks ottas kupillisen kahvia, niin jospa tää töhkä olo pikkasen helpottas. Mä en oo yhtään lenska ihminen, musta tulee heti ihan toistaitonen, kun mulle tulee flunssa.... :snotty: Ja sitten ku toi aivokapaiteetti on muutenkin nykyään vähän vajaalla ja siitä vielä lenska vähentää lisää pois, niin voitte vaan kuvitella miten täällä on fiksu ja filmaattinen äiskä.... :p:whistle::LOL:
Ei muuta ku kofeiinia koneeseen!!!
Viikon jatkoja!!!
t.Pol ja tyttö 3kk
 
:wave:

Nyt se sitten alkoi meilläkin! Se heräily nimittäin.. Aiemman kahden syöntikerran sijaan on n. 7 kertaa (tai jotain, en edes tiedä..) ja tietysti pitäisi nukkua tissi naamassa kiinni. AAARH. Ehkä tiheän imun kauttakin? Päivisinkin tankkaa usein. Kiinteitä ei olla vielä aloiteltu, kohta aletaan. MAHTAVAA, tällä viikolla saadaan rokotteetkin, ei varmaan auta asiaa :headwall:

VIU! Mites teillä meni siellä fysioterapiassa? Meillä vauva nyt 5 kk eikä käänny. Ei edes yritä, eteenpäin vaan haluaisi mennä, mutta pääsee ainoastaan taaksepäin, vahingossa.

vihreä kakka - pojalla oli 2-viikkoisesta 3-kuiseen aina vihreää kakkaa, todistettavasti hoitopöydällekin tuli ihan tuoreeltaan myrkynvihreitä kakkoja. Vaihtui sitten hiljalleen tuohon sinapinväriin.

Anopista vielä - mainitsin että poika on nyt nukkunut huonosti, niin anoppi siihen että "Ei haittaa yhtään!" Öö.. :stick: Sitten sanoi (lohdutukseksi?) että KAIKKI äidit luulevat että se ensimmäinen lapsi on vaikea ja vaativa! Voinytrumasana.. En ole poikaa ikinä vaikeana pitänyt, mutta kyllähän toi heräily alkaa väsyttää! :mad:

MR, hyvin hoidettu! Samaa itsevarmuutta opettelen.. =)

Polille paranemisia..

Ainomieli ja poika 5 kk
 
MR Varmaan veisinkin yksityiselle perhepäivähoitajalle, mutta eipä tässä ja työpaikan suunnalla saati siinä välissäkään sellaisia ole. No ittepähän olen tänne perähikiälle asettunut : /. Nyt on pohdinnassa, josko saatais hoito yhden kotona omia muksujaan vielä hoitelevan äitikaverin kanssa jotenkin järjestettyä. Mä nimittäin en tule ainakaan toistaiseksi harrastamaan tuollaista kymmenien kilometrien hoitorallia. Ennen vaikka kituutan köyhänä kotona. Toiveissa olis, että tuolle meidän pirpanalle sais jossain vaiheessa tilaukseen kaverin, niin ei sitten tarttis edes kauaa hoidossa pitää :). No sen aika ei ole vielä. Ens syksystä ehkä vois heivata ton kierukan...

Mies ja isyys on sitten aina sellainen yhtälö, missä riittää haastetta. Eilen taas tuli miehelle karu totuus vastaan, kun oltiin kaveripariskunnalla kylässä. Ollaan aiemmin istuttu iltaa siellä pitkästikin ja miehet on saanu purkaa miesten juttuja. Ja nyt mä tylsä sitten meen ja palautan meidät kotiin siinä yhdeksän aikaan, kun meidän muksulla alkaa tuo yöuniaika puskemaan päälle. Siitä sitten kuuntelinkin mutinaa loppuillan. Kait sen on vaan nyt pakko tottua siihen, että vauva on nykyään meidän perheen aikataulupomo.

Että tällasta tällä kertaa...

Joanmi + Osku 3 ½ kk ja kohta pohjaanpalanut soossikattila :p
 
Heissan mammat ja vauvat! :)

Otanpa minäkin osaa tuohon kakkakeskusteluun :D Meille allergialääkäri sanoi, että (rintaruokitun) vauvan vihreä kakka johtuu siitä, että mahassa on ilmaa. (siis jos kakka on ulostullessaan jo vihreää). Käyty tuon allergologin kanssa tarkkaa kakkakeskustelua :LOL: mutta jos vauvan kakka kuplii tai kuohuu, niin se on merkki allergiasta. ja jos on ripuli pitkään, niin silloin myös kannattaa selvittää, mikä sen aiheuttaa. Ja tämä teitä varmasti hirveästi kiinnostaa, mutta tuon meidän neidin kakka on tummanvihreänharmaata mutamaista sössöä, joka tarttuu tiukasti ihoon kiinni. Johtuu kaikki tuosta korvikkeesta (joka siis on kohtuu kaukana normaalista vauvan ruuasta).

Ainomieli, harmi, että teillä tuollaista valvomista :| toivottavasti on nopeasti ohimenevä ilmiö ja palaatte jälleen hyviin yöuniin :)

Meillä nukutaan edelleen sillai, että neiti herää 2-3 tunnin välein syömään. Toisinaan (kuten viimeyönä) heräsi joka ainoalle syöttökerralle tunnin ja kolmen vartin välein... Toisinaan nukkuu jonkun pätkän vähän pidempään.

MR, hyvä! :) Lapsi on teidän, ei isovanhempien! :) :) Mun kaverin äiti sanoi kerran, että kasvatus on sellainen juttu, jota jokainen sukupolvi saa koittaa kerran. Sama pätee kaikkeen vauvan- ja lastenhoitoon. Meillä anoppi ei juuri ota kantaa (onneksi :kieh: ) juuri mihinkään. Ainoastaan mä puen sen mielestä vauvan turhan vähiin vaatteisiin pihalle. No, tässä kun poikettiin anoppilassa ja vauvalla oli anopin mielestä turhan vähän päällä, niin esittelin hänelle muina miehinä tyttäreni hikistä päätä tyyliin "tyttö on niin lämminverinen, että mä aina puen sille liikaa". :kieh: siihen loppui puhe vauvan vilustuttamisesta liian vähillä vaatteilla.

Töihin menosta... Mä en tiedä, mitä ajattelisin. Työkaveri poikkesi tässä tänään meillä kylässä ja kertoi juttuja työpaikalta. Mulla ei kyllä oo sinne mikään kiire... :| Katotaan, miten tässä elämä etenee, kyllästynkö kotona oloon ja millaisella aikataululla mahdollinen pikkukakkonen ilmaantuu. :)

Sannuli, mukava kuulla että koulusysteemit on alkaneet kivasti ja vauvanhoito- ja muut hommat sujuu. =) Siitä koulusta saa varmasti kivaa vaihtelua ja vastapainoa kotiäitiyteen.

Pol, parane pian! ja säästyköön tyttönen taudilta!

Olikohan mulla vielä jotain muuta :popcorn:

Voikaahan mammat mukavasti, vauvoista puhumattakaan! :)


Tuiskuli ja tyttö pian 3 kk
 
Morjensta!

Mallorcan loma varattuna :cool: ja ipanalle pitäis pässiä hakea. Nyt jo hiki puskee kainaloihin kun ajattelenkin sitä valokuvaajalla käyntiä... Odotetaan vaan ensteks, että noi vesirokkorakkulat laskee kaljusta, niin saadaan edustavampia kuvia! Juu-u, vesirokko! En pysty kyllä yhtään sanomaan, että missä olis edes voinut taudin saada. Itämisaikakin on 1-2 vkoa ja tartuttaa jo pari päivää ennen näppyjen ilmaantumista...
Onneks ei ole kuumetta eikä näytä muutenkaan haittaavaan noi vesikellot. Jotenkin ihan nurinkurista, että mitä pienempänä sairastaa, sen helpommalla voi päästä...

Joanmin hoitojutuista tulikin mieleen, että oon itekin miettinyt, että voisin ihan hyvin jeesiä kavereita, joilla on hankala hoitotilanne (mies reissuhommissa, hälytyksellä töihin, jnejne) ja ottaa niitten nassikoita sillon tällön hoitoon. Perusteellisena ihmisenä mietin heti, että mitenköhän vakuutukset menee. Miehellä on tosin epäsäännöllinen vuorotyö, joten en hänen "vaivoikseen" viitti tänne lapsikatrasta haalia ja ne ajat jolloin ukkokulta on töissä versus ajat jolloin jeesiä tarvittaisiin, ei välttämättä kohtaakaan.
Vaikeeksi menee. Mutta musta on upeeta, että satunnaisia hoitopaikkoja tarjotaan. Vaikka meilläkin on molemmat isovanhemmat muutaman kilometrin päässä, ei niitäkään voi rasittaa liian kanssa ja varsinkin pikkusen isompana nassikkakin vois tykätä lapsileikkikaverista, vaikkei nyt just ihan saman ikänen oliskaan.

Elämä on jotenkin "normalisoitunut", vaikka öisin nukutaan (taas) kaikki samassa sängyssä. Yhtä kaikki, pääasia että nukutaan. Välttelen tissillä nukuttamista ja yritän silitellä ja hyssytellä uudestaan uneen. Mieskään ei enää marmata ahtaudesta tai nuku sen huonommin. Rähähdin kerran "lapsi-ei-enää-opi-omaan-sänkyyn" -kommenttiin, että herra on hyvä ja nousee hakeen lasta yöllä tissille ja vie sen syötön jälkeen takaisin ja jos herääkin siihen, niin sopii jäädä nukuttaa sitä/valvoon sen kansssa, MÄÄ EN JAKSA. "Voitko unohtaa edellisen kommentin?" oli vastaus ja asiasta ei ole keskusteltu sen koommin.
Niin siitä normaaliudesta: aamiaista syötiin nappulan kanssa yhdessä ja päikkäreiden jälkeen istuttiin taas lounaalle pöydän ääreen. Mulle on muutenkin ruokahetket tärkeitä (kotoo opittu, en vieläkään uskalla myöhästyä ruoalta...) ja tykkään laittaa ruokaa. Ystävienkin kanssa kokoonnutaan usein juuri ruoan ääreen. Mmmm... tulikin taas nälkä.

Parantukaahan pian puppelit! :hug:

MR ja VV 5,5 kk
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille!
Hukkasin salasanani sen vaihdettuani ja piti tehdä uusi nimimerkki - en saanut aikaiseksi sitten, ja nyt löytyi salasana!

Lueskelin hiukan juttujanne, kaikkea tapahtunut ja kovasti teidän vauvelit kasvaneet.

Meillä tyttö täytti sunnuntaina 5kk ja neuvolassa eilen oli paino 6185g ja pituus 65,3cm py 43. Meillä ollaan painokäyrällä tultu alaspäin, kahdessa kuukaudessa painoa tuli 600g, josta onneksi 400g viimeisen kk sisään! On pituuskäyräkin muuttunut, ennen vedettiin siellä huipulla. Saatiin siis kehoitus kiinteille jo 4kk. Kerkisin maistattamaan mangon, päärynän, bataatin, porkkanan ja maissin, kun ainakin maissista ja porkkanasta veti kunnon ihottumat. Jouduttiin siis paussille ja kahden viikon tauon jälkeen ollaan hyvin tuloksin syöty viikko perunaa. Liha pitäisi aloittaa jo viikon päästä kuulemma, ja sitä ennen ajattelin kesäkurpitsan antaa. Itse olen välttänyt ruista, vehnää, ohraa, riisiä, maitoa, mausteita, suklaata, sitruksia, paprikaa, tomaattia ja maissia - mitäköhän vielä. Jotta siis voitaisi olla perunan sopivuudesta varmoja. 3kk iässä alkoi iho karheentua ja atopiaksi todettiin heti kun iho alkoi pahentua kiinteiden alettua. Atopiakin reagoi kaikkeen uuteen, siksi olen kieli keskellä suuta.

Tyttö on tosi eloisa tapaus, syönyt varpaitaan jo pitkään ja kiljahtelee ilosta, pärinät ja pörinät jo unohtuivat, kieltä näyttää jatkuvasti ja vasemman kyljen kautta pinkaisee mahalleen. Yöt sujuvat edelleen oikein hyvin. Vaikeita aikoja oli vaan silloin kun niitä allergiaoireita ilmeni, silloin oli pariviikkoinen kun heräili alkuyöstä 4h suoraan itkuun. Mutta edelleen nukkuu kiltisti omassa sängyssään 21-8 syömättä muutoin.

Mutta rasvausta harrastamme useasti päivässä, ja vaippa-alueella reagoi aina pahiten, mikä on kestovaippojen kanssa ihan perseestä. Mulla on sitten coolmax-vaippoja rasvavaippoina, koska mikrofleecellehän ei rasvaa saa laittaa. Nyt on vaippa-alue taas yhtä hyvä kun reilu kuukausi sitten, mutta kyllä tässä välissä monet itkut itkettiin - ja allergiaoireista meni polvitaive ja nilkan taive rikki ja vetistä ihottumaa oli mahasta polviin akselilla vaippa-alueesta leviten eteenpäin. Kertisallergia tekee sen, ettei niitäkään voi käyttää. Jahka saan ton kesäkurpitsan ja lihan käyttöön, lopetan imetysdieetin ja katson meneekö iho huonoksi. Jos menee, niin varaan ajan yksityiseltä. Sitten lähdetään selvittelemään.

Muskarissa ja kerhossa käydään viikoittain ja vaunuillaa, vaunuillaan ja vaunuillaan... päikkäreitä tyttö suostuu nukkumaan VAIN ulkona tai sitten tississä kiinni sohvalla puoli tuntia. Onneksi aina vaunujen ei tarvitse liikkua, mutta pahimpina aikoina on vedetty 3h:n lenkkejä...Tällä hetkellä pakkasta 10 astetta ja emmaljungan edge duoissa nukkuu, siis kiinteässä vaununkopassa sadesuojineen päällään body, housut, äippäpakkauksen toppapuku, hanskat ja töppöset sekä Pikkusten syyspipo ja toppiksen huppu. Päällä on finlaysonin ohut ankkapeitto/viltti kaksinkerroin ja tyttö on tosi lämmin kun herää.

Kaikille terkkuja, kuulumisiakaan en osaa kyselle, kun tukun niitä luin :D.

Marienna ja Maia 5kk
 
Niin ja Viu, et ollut nyt kirjoitellut mitä sen fyssarin kanssa on tapahtunut, mutta mun siskon 5kk poikaa ei kanssa kääntyminen kiinnostanut tippaakaan. Eikä kiinnostanut Maiaakaan ennen kun 2 päivää ennen sitä 4kk lääkärineuvolaa aloin opettamaan. Laitoin lelua pään taakse, että joutui kurkkimaan ja siitä sitten nopeesti hiffasi, koska niistä leluista niin tykkää. Sitten kädellä ohjasin toisesta jalasta. Sehän kääntyili sitten jatkuvasti, mutta kun löysi sellaisen oikein "ihanan" korkean narisevan äänen suustaan, niin oli 2vko kääntymättä kun ei kiinnostanut, enkä mä sitä houkutellut. Munkaan mielestä ei tarvi vielä osata, pelkäsin ite vaan sitä lääkäriä kun se oli niin tiukkana ed. kerralla jo siitä pään nostamisesta kun käsistä kohotetaan. Ja Maiahan aloitti senkin siinä samaisessa 4kk neuvolassa. Tokihan sitä voi olla jotain jäykkyyttä tms. vauvalla, mutta jos kaikki periaatteessa ok, niin jokainen tyylillään ja vauhdillaan. Ja vinkkinä: vaippa ja vaatteet pois, niin johan alkaa tapahtua, meillä ainakin kaikki opitaan ilman niitä ja yks tuttu fyssari kertoi, että fysiikka kehittyy niin parhaiten.

Niin ja meillä ollut aina vihreää kakkaa, enemmän tai vähemmän, varmaan muutamat keltaiset joskus alussa. Ja on kuplinut ja kuohunutkin välillä, suorastaa porissut. Mutta ei useimmiten. Aina se on vaippaan imeytyvää puoliksi ja välillä tosi liimaista tahnaa, välillä limaklönttejä joukossa ja välillä helposti pestävää. Ja neuvolassa eivät ole tästä huolissaan. Allergiaahan siellä varmasti on, mutta tuskin kovasti, koska tyttö on useimmiten tyytyväinen. Ja esim. maitoa käytin ennen dieettiäkin hyvin vähän ja korvikettahan meillä ei annetakaan, kun se ei ole sopinut parilla reissukerralla.
 
Viimeksi muokattu:
Viu
Moikka kaikille! Huikkaa n nopeasti että elossa ollaan ja ihana kuulla myös mariennasta! Eppu täytti 6kk, kääntyy masulta selalleen mutta ei toisin päin! Menee kovaa vauhtia taaksepäin ja kiertää navan ympäri ja nousee konttausasentoon ja .. miten sen nyt sanois..nylkyttää pontevasti ;) Fyssari on ollut tosi hyödyllinen, hyviä vinkkejä ja tosi ihana ihminen. Meillä se kääntyminen menee tosi pienellä jalasta avustamisella ja siis sängyllä ja sohvalla kääntyy itse, mutta lattialla ei edes yritä!

Yöt missi nukkuu masullaan, heräilee yhä, tassu-unikoululla on menty, viime yö oli ensimmäinen, että söi tissiä vain kerran wu-huu ;)

Kiinteitä menee hurjaa vauhtia alas ja MR, meilläkin on herkkua nuo maissinaksut, kunhan saa vaan vettä hörpätä päälle. Eppu juo ihan ite nokkamukista! Kahdet päikkärit nukkuu aina ulkona, tai autossa, jos ollaan menossa. Viime viikolla alko muskari. Lisäksi meillä on ihme eroahdistuskausi menossa, äippä tai isi on oltava koko ajan näkyvissä!

Kiva oli lukea teidän kuulumisia, palaan taas, meillä on toisen koiran jalka operoitu ja on ollu melkoista haipakka ja huolta ja nyt vahdin potilasta, ettei revi pakettiaan hajalle. voikaa hyvin!
 
  • Tykkää
Reactions: Mma Ramotswe
Laitetaas mekin kakkakuulumisia. Kakka vihertyi jossain vaiheessa, mutta meille lastentautien allergologi sanoi, ettei kakan väristä tarvitse olla huolissaan (jos vauvalla ei ole kipuja yms). Ainoastaan jos kakassa on verta tai on mustaa papanaa niin sitten täytyy tutkia. Neuvolassa heti tietty puhuttiin siitä ruoka-aine allergiasta, mutta uskon tätä kokenutta erikoislääkäriä.

Ihmissuhdeasiaa. Sain huutia appivanhemmilta. Olen kuulemma vaikea ihminen, minulle ei kelpaa mikään. Hoidan lasta vaikeasti(??), en käy missään lapsen kanssa, estän heitä olemasta isovanhempia. Etsin tietoa kirjoista ja netistä enkä kuuntele heidän neuvojaan. Olen liikaa kiinni vauvassa ja reagoin liikaa jokaiseen itkuun jne (???). Näin appivanhemmat sitten määrittivät äitiyteni.

Tuiskulilta tuli kyllä niin hyvin toi, että "jokainen sukupolvi saa koittaa kerran". Täytyy muistaa toi jatkossa.
 
Aamuyö: siis tääh? Törrrrkeetä! Kenelle ne tommosia puhuu susta? Sulle? Toisen käden tiedossa taas on aina liiottelua mukana, mutta silti.

Mua on alkanut kiinnostaa erityisesti anoppien ja miniöiden suhde. Miten me naiset unohdetaan, mitä on olla miniä ja miltä tuntuu kun anoppi neuvoo/käskee/kommentoi. Anoppi ei muuten ärsyttänyt yhtään ennen lapsen syntymää... :)
Erityisesti ahdistun, kun se ei anna lasta mulle sylistään, vaikka se huutaa kurkku suorana. Nassikka on alkanut vierastaan eikä kolmen vartin viikkovierailun aikana ehdi tulla tutuiksi. Oon itekin sellainen, tarkkailija. Kattelen ensin vähän, että mikäs tämä tulokas oikein on ja pidän pitkään käsivarren mitan päässä. Sympatiseeraan lasta ihan täysillä.
Vaikka mieskin yrittää saada vanhempiaan olemaan meillä vähän pitempään, että ehdittäisiin rauhassa taas tutustua, on ne niin kaavoihin kangistuneita ja noudattaa omaa aikatauluaan, että ei vielä puolessa vuodessa ola onnistunut. Omille vanhemmilleni saan sanottua suoraan mitä haluan ja mitä en halua. Ne tulee hypynkengässä kylään kun lapsi on hereillä ja muttavat myös muita suunnitelmiaan lyhyelläkin varoitusajalla. Toisaalta taas heillä on enemmän mahdollisuuksia olla nassikan kanssa, koska suuntaan luonnolliseti mieluiten sinne kyläilemään esim. vkl kun mies on koko päivän töissä.
Ei oo helppoo tämäkään!

Yksinäinen aamuhetki päättyy noin 8:00, joten adios chicas :wave:

MR ja VV 5,5 kk
 
Pientä päivitystä meidän kuulumisiin. 3 kk neuvolassa käytiin toissapäivänä. Painoa oli hitusen vajaa 7 kg, pituus 64 cm. Etenkin painon kehitykseen oltiin tyytyväisiä, kun tähän asti poika on ollut turhan kevyt pituuteensa nähden. Taitojansa poika esitteli tädille oikein urakalla, nosteli jalkoja ja sitten päätti keikauttaa itsensä selältä mahalleen! Muutamana päivänä oli kyllä jo kotona kovasti punnertanut, mutta oli aina kellahtanut takaisin selälleen. Ensi viikolla on fysioterapeutille kontrolli, katsotaan mitä sitten siellä saadaan aikaiseksi.

Kun viimeksi kirjoittelin, kehuin meidän päivärytmiä. Eipä kannata kehua enään muuta kuin öiden osalta. Kun pojan saa nukahtamaan, menee yöaika yhdellä-kahdella tissittelyllä. Mutta päiväunet ovat meillä pois muodista. Vaunuissa nuktaan tasan niin kauan kuin vaunut liikkuu. Muuten torkutaan vain sylissä. poikkeus oli eilen kun isäntä sai pojan nukutettua sänkyyn. Harmi vain että mies on päivisin kovin harvoin kotona.

Öiden nukkumista omassa sängyssä opetellaan edelleen. Makuupussista ei ollut juuri apua. Nyt opetellaan nukahtamaan yöunille viereen ilman että tissi on suussa, ehkä sitten taas kokeillaan omaa sänkyä. Tässä voisi tutti auttaa, mutta eipä moinen kapistus pysy suussa ilman teippiä...Mies parina yönä siirtynyt viersahuoneeseen jotta ollaan saatu pojan kanssa leveillä kunnolla.

Hyvää viikonloppua kaikille, me suuntaamme mummin luo, on luvassa 3 kk synttärikakku!

Zenita & Aleksi
 
Hei!

Voi apua, lueskelin just noita tekstejä ja oli vaikka mitä juttuja joita ajattelin kommentoida mutta nyt kun aloin kirjoittamaan niin mielessä ei oo yhtäkään... Ihana imetysdementia:D Noh, oottakaas kun vilkaisen vähän uudestaan...

Juu, Aamuyö: aattelin että mulla on vähän hankala anoppi, mutta ei, kyllä sä viet voiton... Tsemppiä äläkä missään nimessä ota ittees noita juttuja, ihan törkeetä! Sä oot paras ja ainoa äiti lapsellesi, olkoot muut mitä mieltä tahansa. Mä tulen hyvin juttuun appiukon kanssa, mutta anopin kanssa menetän hermoni hyvin nopeesti... Hänellä on vähän muistiongelmaa, mutta ei silläkään voi selittää kaikkea turhan päiväistä hössöttämistä ja asioiden jankkaamista. Onneksi hän ei kauheesti neuvoja jakele, mutta rivien välistä voikin sitten lukea sitäkin enemmän... No, yritän vaan ajatella että hän on sairas ja puren hammasta, mutta vaikeeta se välillä on, varsinkin kun huomaa tytöstäkin että se hermostuu kun mummu on käymässä tai ollaan heidän luonaan.

Aattelin ettei me vielä kiinteiden määrää lisätä, mutta kun neiti suu auki vaatii lisää ruokaa niin pakkohan se oli myöntyä... Eli nyt meillä syödään aamusta hedelmäsosetta (+huomisesta alkaen puuroa, kun meen tänään kauppaan sitä ostamaan:D) 2 rkl, puolen päivän maissa noin 4 rkl kasvissosetta, kolmen-neljän välillä toinen samanlainen satsi kasvissosetta, kuuden-seiskan välillä pari rkl hedelmäsosetta ja seiskan-kasin välillä 200 ml velliä. Ruokien päälle ottaa tissiä, mutta on nyt maisteltu myös vähän vettä ruuan jälkeen. Yöllä syödään tissiä noin yhdentoista aikaan ja sitt toisen kerran 4-7 välillä. Vaikuttais siltä että toi kiinteiden lisääminen rauhoitti yösyömistä, eli aamuyöllä tyytyy tuttiin jos herää ja jatkaa unia saman tien. Lihaa pitäis kai alkaa kans maistattamaan, en oo vaan vielä päättänyt että millä aloitetaan:) Maissinaksut aiheuttaa meillä valtavasti ihmetystä ja ihanaa nenän nirpistystä, mutta alas ne menee... Tosin neitiä vähän meinaa sitten suututtaa kun kädet on tahmeet... Hienohelma :D

Lueskelen parhaillaan Unihiekkaa etsimässä; ratkaisuja vauvan ja taaperon unipulmiin kirjaa, mainostin sitä tuolla fb:n puolellakin. Suosittelen lukemaan, hyviä vinkkejä nukkumiseen! Tuon kirjan innoittamana oon nyt muuttamassa meidän päiväunirytmiä, vielä en voi sanoa että miten toimii loppujen lopuksi mutta alku vaikuttaa ihan hyvältä. Eli nyt meillä noustaan aamulla 7-8 välillä, kymmenen maissa vajaan tunnin unet sisällä ja sitten ulos pitemmille päikkäreille puolen päivän jälkeen. Illasta ei sitten enää nukuta toisia unia ja vähän meinaa väsy tulla kuuden jälkeen, mutta jaksaa hienosti valvoa kun on vähän ohjelmaa ja nukahtaa sitten ennen kahdeksaa yöunille ilman kommervenkkejä. Tosin toi ekalle syötölle herääminen meinaa edelleen olla vähän villiä, eli kiljuu ja haluais kovasti leikkiä, mutta yleensä rauhoittuu sitten tissittelyn jälkeen noin varttitunnissa. Tassuttelen ja sylittelen jos oikein villiintyy, välillä annan hetken aikaa peuhata itsekseen sängyssä ja sitt käyn taas rauhoittelemassa.

Voi voi, töihin paluuta kai sitä pitäis täälläkin miettiä, tosin mullahan ei ole virallisesti paikkaa mihin palata. Olin siis määräaikaisessa työsuhteessa ennen äippälomalle jäämistä :) No, kun oon käynyt töissä moikkailemassa työkavereita, niin viesti on ollut varsin yksiselitteinen, eli joka kerran on käsketty ilmoittamaan HETI kun haluan tulla töihin. Tarvetta siis mitä ilmeisemmin on, mutta onko mulla halua?!? Se onkin sitten toinen juttu. Koko ajan enemmän ja enemmän sitä mietin... taisin aiemminkin siitä jo mainita, että toisaalta tekis mieli mennä takaisin ettei putoa kelkasta ja toisaalta en haluais laittaa pientä vielä hoitoon... No, kunhan noi isännän työkuviot selviää niin sitten mietitään että onko varaa jäädä kesäksi vielä kotiin vai ei. Kaverin kanssa tuossa just puhuin, ett on tää kuitenkin aika hieno systeemi Suomessa, kun on mahdollisuus olla näinkin pitkään kotona. Miettikään niitä maita, joissa äippäloma on jotain kolme kk kokonaisuudessaan... Oot töissä melkein viimeisilläsi ja sitten joudut töihin takas kun vauva on vasta parin kuukauden... Eikö täällä ollut joku joka asuu jossain ulkomailla, miten siellä äippälomasysteemit toimii?

Untuvapussista: näyttää että nyt on löydetty sopiva vaatetus sinne ja toi on kyllä aivan ykkönen! Suosittelen lämpimästi :D Samoin kuin noita Emmaljungan Duo Edgejä, mähän ostin ne käytettynä ennen joulua kun niiden meidän aiempien yhdistelmien kantokoppa kävi pieneksi. Tyttö nukkuu paljon paremmin kun on vähän tilaa liikahtaa ja onhan toi koppa tosi lämmin vaikka noi vaunut on jotain rapiat kuus vuotta vanhat ja sellasella kankaalla, joka ei varmaan ihan kauheesti edes pidä tuulta ja vettä. Oon sitten huonommalla ilmalla nakannut sadesuojan päälle vaikka tyttö nukkuukin katoksessa ja nyt pakkasella fleecepeiton tohon kuomun eteen ja päälle niin pysyy hengitysilma vähän lämpimämpänä. Ja vaikka noi vanhat onkin, niin tosi unelmat työntää verrattuna niihin aiempiin...!

Jaahas, pientä kähnäystä alkaa kuulumaan itkuhälyttimestä, eli kohta varmaan herätään... Palaillaan taas ja voimia kaikille tasapuolisesti vauvarumbaan :D

Tuulia ja Elli 5 kk 1 vko

Ai niin, sitä piti kysyä että missä vaiheessa te ootte siirtäneet vauvan omaan huoneeseen nukkumaan/minkä ikäisenä ootte suunnitelleet sen tekevänne? Oon miettinyt että oisko meillä kohta sen aika, mutta en oo vielä tohtinut...
 
Viimeksi muokattu:
Hello mammat vauvoineen!
Täällä kirjottelen appivanhempien luona, tultiin tänne ekaa kertaa käymään tytön kanssa.
Aamuyö, aika törkeetä käytöstä sun appivanhemmilta alkaa sun äitiyttäs arvosteleen noin kovin sanoin!!!! Sä oot kuitenkin lapses äiti ja tiedät ja tunnet lapses parhaiten, eli ne sun hoitojutut on kyllä varmaan ihan muuta kuin "hankalia" (mitä lie se sitten tarkottaakaan toi hankalasti hoitaminen...) Sinuna voisin puolisollesi vihjata, että vois vähän sanoo vanhemmilleen jotain, ettei ne ihan päälle käy. Oon ittekin toisinaan helisemässä puolisoni vanhempien kanssa, mutta en nyt kuitenkaan tollasta ripitystä saa heiltäkään. En mäkään harrasta vauvani kanssa yhtään mitään kodin ulkopuolella, mutta ei kai sitä noin pienen kanssa tartte niin harrastaakaan. Kyllä sitä kerkee sitten taaperona ja leikki-ikäsenä viemään harrastuksiin ja muihin, ei kai sitä tartte jo vauvana alottaa, jos ei halua. Ikävää, että appivanhempas tuollein mollaa sua. Sä oot kuitenkin vauvas silmissä se ykkönen, muista se. Voimia sulle!!! :hug:

Ja jatkanpa tähän perään sitten omista appivanhemmista.... Eilen anoppi kävi mieheltäni kysymässä (siis kysyy yleensäkin kaikki asiat mun mieheltä, ei multa), että saako meidän tyttö varmasti happea, kun on ulkona vaunuissa nukkumassa. Mä pikkasen katoin hoo moilasena anoppia, kun kuulin kysymyksen. Lähellä olim etten lipasauttanu jotain fiksua, kuten: "ei tietenkään saa mitään happea, mähän nimenomaan tukehutan sitä lasta siellä ulkona...." HEI HALOO!!!!!!!! :headwall: No, sitten tänään aamulla tyttö oli ukkinsa sylissä ja alkoi siinä hieman kitistä. Totesin, että tyttö näyttää väsyneelle, pitäisi varmaan viedä unosille. No, ukki menee makuuhuoneeseen ja yrittää nukuttaa tytön kainaloonsa. Ei onnistu, tulee pois. Seuraavaks kitinään oli "ratkasuna" tytön vieminen aina kitistessä milloin mihinkin ikkunaan tuijottelemaan lintuja yms... Kolme kertaa sanoin, että pitäs viedä varmaan nukkuun, niin sitten siippani hoksasi ottaa tyttärensä ja ohjeistaa siinä samalla isäänsä miten meidän tyttö laitetaan unille. HOH HOH!!! Oon kuitenkin aatellu, että mä en halua olla kaikissa asioissa se joka sanoo miten tehdään ja muuta, vaan että mieskin saa ja hänen pitää ottaa osaa asioihin, varsinkin mitä tulee hänen omiin vanhempiinsa. Tiedän, että appivanhemmilla ei oo paljoo kokemusta pienistä lapsista ja muuta, mutta mä en tajua sitä, että he ei voi koskaan kysyä, vaan yrittävät toimia aina oman päänsä mukaan. Ja eihän ne jutut oikein taho sitten onnistua, kun eivät he tiedä miten meillä tyttö on tottunu minkäkin asian ilmaseen ja mitä sitten tehdään, mutta kun ei voi kysyä, niin ei voi. Mä sitten yritän nätisti pikkasen vinkkailla ja muuta, vaikka toisinaan tuntuu, että savu nousee korvista....

Työjutuista vielä. Mä oon Kelalta selvitelly sitä, että oisko mahollista käydä vaikka keikkaluontosesti töissä ja saada silti hoitotukea kotiin. Kun mä pystysin kuitenkin viikonloppusin sillon tällön käymään töissä ja niistä vuoroista tienais silleen, että hototuella ja palkoilla tulis kenties jopa toimeen. En nyt oo vielä ihan vakuuttunu, että miten asia menee, mutta kunhan saan soitettuu Kelaan, niin oon fiksumpi. Kun haaveissa ois imettää tyttöä osittain sinne vuoden ikään, mutta sehän ei onnistu, jos palaan vuorotöihin. Ja muutenkaan mua nyt ei kiinnostas töihin paluu vielä ollenkaan... Saas nähä....

Räkätauti alkaa oleen muisto vain, onneksi!!! Tyttö ei sairastunut, mutta viime viikolta piti siirtää neuvolaa, kun mieskin oli vielä niistävänä osapuolena, niin ei meistä kumpikaan voinu viedä tyttöö neuvolaan. No, maanantaina on sekin "hauskuus" jälleen edessä ja vuorossa rokotukset ja muut "mukavat." Saas nähdä mitä sanomista se täti nyt löytää.....

Jaaha, jos sitä käväsis ittekin pikkasen tirsoilla, kun neiti nukkuu vaunukopassaan ulkona. Ai niin Tuulia, meillä saman merkkiset vaunut vuosimallia 2006 ja oon kyllä tykänny TODELLA paljon. Helppo työntää kun on hyvät renkaat ja meillä on vielä teleskooppi varrella, että saatiin tarpeeks korkee työntökorkeus. Meillä neitillä on ulkoillessa päällä haalarit, kypärämyssy+villalakki, tumput, polvivillasukat ja sitten äitiyspakkauksen se makuupussi. Nyt oon myös pitäny vaunukopassa peitettä, joka on 100%:sta lampaanvillaa ja sillä oon vuorannu eka vaunukopan ja ylimääräsen peiton heitän vielä vaunun aukon suojaks. Tolleen laitettuna neiti on nukkunut verannalla -15 asteen pakkasessakin ja on pysynyt TÄYSIN lämpimänä useamman tunnin. Voin suositella lämpimästi tollasta lampaanvillasta peitettä, sehän vielä hengittääkin, eli sitä voi käyttää vaikka ois plus asteita, eikä siltikään tuu vauvalle kuuma.

Mukavia tammikuun lopun päiviä!!!
t.Pol ja tyttö 3kk
 
Pol niinhän se menee että kun et vie lasta kunnalliseen hoitopaikkaan niin saat sen kotihoidon tuen ja jos viet yksityiseen hoitoon niin siihenkin saa sitä yksityisenhoidon tukea. Meillä on kanssa se aikomus että tekisin töitä vähän silloin ku "huvittaa", eli nytkin mä ilmoitin mitkä päivät helmikuussa on sellaisia että voin tehdä eli silloin mies on vapaalla ja pomo pisti sitten niiksi päiviksi mulle työvuorot. Mua pomo on useampaan otteeseen jo kysynyt töihin tekemään viikonloppuja kun on työvoimapulaa siellä. Ilmeisesti se palkka vaikuttaa sitten vaan siihen hoitolisään joka on muutenkin sidonnainen jo miehen tuloihin mutta kotihoidon tuen saa vaikka kävisi kuinka paljon tahansa töissä kun vaan ei ole sitä kunnallista hoitopaikkaa.

Onneksi meillä on anoppikin jo vähän rauhoittunut eikä ihan niin paljoa enää neuvo. Mitä nyt joka kerta kun siellä käydään niin hokee että "antakaa kasvaa ja oppia rauhassa, kyllä hän vielä ehtii liikkumaan ja tekeen sitä ja tätä" siis hänen mielestään mitään ei saisi opettaa tai avustaa liikkumaan tai tekemään. Onneksi me ei kovin usein nähdä :/ menee hermot jo nyt... Aamuyölle voimia, ja muista tosiaan että oli sun anoppis mitä mieltä tahansa niin sä oot se ykkös juttu lapselles eikä kukaan muu osaa hoitaa lastasi paremmin kuin sinä itse!!! Ja käske sen miehes nyt jo vähän puuttua tollaiseen kielenkäyttöön, meillä onneks mies sanoi jo sillon kesällä anopille että juur noit neuvot yms. aiheuttaa niitä riitoja perheissä ja se tuntu menevän perille aika hyvin eikä sen jälkeen oo enää ihan niin pahoja ylilyöntejä tullut sieltäpäin.

Mua alko niin paljon keittään tänään toi eteisessä kuukauden lojunut portti jonka mies lupas JO viime viikolla asentaa... no otin sitten akkuporakoneen kauniiseen käteen ja rupesin laittaan sitä itse!!! Mä en tajua mitä täällä on tehty sillä aikaa ku mä oon ollut koulussa kun niin luvattiin laittaa ne portit paikoilleen mun kouluillan aikana ja loppujen lopuks toisen portin mies laittoi sitten tiistaina illalla SEN JÄLKEEN kun mä olin tullut jo kotiin!!! Eihän siinä ollutkaan kuin 5 tuntia aikaa niitä sovitella!!!

Ja olikos se MR kun oli vihjaillut siitä että yhtä paljon pitäisi miehen nyt osallistua kotitöihin kuin toivoo sitten sun osallistuvan kun roolit on toisinpäin. Juu eipä tunnu toimivan meillä ainakaan... kyllä se vaan niin on että kun nyt jää koulupäivinä mulla kotityöt tekemättä niin kyllä ne sitten täällä odottaa. Täytyy varmaan yhtäläisesti alkaa kertomaan miehelle joka kerta kun oon tehnyt jotain niinkuin mieskin ilmoitta että "mä imuroin tänään" tai että "pesin vessan" Juu mä teen niitä juttuja ihan joka päivä... enkä ilmoita niitä suureen ääneen joka kerta toiselle!!! MUR!!!! Saas nähdä missä kunnossa meidän huusholli on keväällä kun oon 5 viikkoa työharjoittelussa ja mies isäkuukaudella (kauhulla jo odotan sitä kaaosta)

Jahas jospa sitä sitten meni vähän sisustaan tuota neidin huonetta, verhot pitäis vaihtaa ja virittää pinnasängyn päälle se verho vihdosta viimein.

Hauskaa viikonloppua itse kullekin!!

T:Sannuli ja Nykerö 6kk 10pv
 
Sannuli; naurettiin yhden kaverin kanssa ihan lirtsit housuissa pari viikkoa vanhalle MeNaiset -lehden kirjoitukselle, jossa joku nainen tilitti just tälläsestä miehestään ja siitä kuinka nainen on vastuussa KAIKESTA. Kaupassakin kuulemma oli pitänyt sanoa, että ota ny pipo pois päästä kun oli hikikarpalot vierinyt poskille. Ja arvatkaa mitkä oli ratkaisuehdotukset??!! Naisen pitää muuttua. No näin se menee...
Mutta arvakkaas mitä! Lyhyellä varoitusajalla työkaverit päätti järjestää illanistujaiset. Ajattelin lähtee taas autolla ja mietin, että voitaisko ehkä tavata jo aikaisemmin kun ton naperon nukuttaminen ilman tissiä on heräilyn takia lähes mahdotonta. Niin ni, ukko-kulta vetäs valtin tiskiin ja sano, että mene kuule sillon kun on muillekin sopii ja ole niin kauan kuin haluat. :O
Kiva, että tarjoutui ja kehotti olemaan ja menemään, ei tartte tuntea huonoa omatuntoa. Olen hänelle suonut näitä "vapaahetkiä" useampia.

Häppii, häppii hyppelee hän ja menee vetään lilaa luomeen!

Morjens mutsit!

MR (tänään ihan solona) :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pol82
Voin sitten kertoo, että kun tämä äippä kotiutui (ennen kymmentä), oli talossa täys huuto päällä ja isi ihan loppu. Melko haasteellista kun lapsi ei syö tuttia eikä tuttipulloa (tai siis juurikin syö ja järsii niitä, mutta ei ime). Nokkamukilla ja mukilla ei saa ihan samaa efektiä... Unihiekkakirja onneksi kolahtaa postiluukusta maanantaina. Josko siinä olisi käyttökelpoisia neuvoja.

Lastenvaatekutsut olis tänään tiedossa...

Heippa!

MR ja VV 5,5 kk
 
Aamuyö No huh huh!! Onpa kurjasti sanottu! Kyllä sä oot ihan paras äiti vauvalles, sanoi nuo mitä tahansa.

Viu ja Marienna Ihanaa kuulla teistäkin! Ja Mariennalle kovasti jaksuja noitten allergiajuttujen kanssa. Oot sitten joutunukkin vähän kivisemmän tien kulkijaksi näin vauva-aikana. Toivottavasti pian helpottais.

Meillä sitten käännyttiin tänään. Tosin sen verran oli apuja, että pidin tukea jalkoja vasten, että oli joku mistä ponnistaa. Eli ihan aidoksi kääntymiseksi tuota ei vielä voine laskea, mutta hyvää treeniä kummiskin :). Jotain mun piti kirjoitella, mutta pää on ihan tyhjä, kun tuo on taas pari tuntia rääkynyt, niin taitaa olla pare mennä nukkumaan itsekin ja palailla tuoreemmilla aivoilla ;)

Joanmi + Osku 3kk ja 3vko
 
Viu
Voi MR!:hug: Mie ennätin jo miehelle tilittää että "siellä palstalla nyt yks mamma pääsi illanviettoon ja laitto luomiväriä ja kaikkee, höh.." sit luin sun viimeisen postauksen ja pakko oli vähän nauraa, tää on niin tätä :D Toivottavasti pikkumies rauhoittui äidin käsivarsille (lue tissille).

Hyviä yöuutisia meiltä, lopultakin. Kuukauden piinan jälkeen valoa näkyvissä! Ollaan taidettu löytää meille hyvä rytmi ja kärsivällisyyttä palkitaan. (kop kop).
Tässäpä meidän iltaohjelma:
19.45 iltapuuro iloisissa merkeissä, naureskellaan ja höpötellään ja lapataan puuroa nassuun
20.00 hampin, pyllyn ja nassukan pesu, yöpuku päälle (vaippa mielellään alle)
20.10 iltatissit vauvan huoneessa nojatuolissa lukulamppu päällä, syötän siis molemmat, sit röyhtäytys
20.20 - 20.30 valo pois, yövalot jää päälle, vauva sylissä makkariin iltalaulua hyräille (sävel joka ilta kun lamppu sammuu - sanat omat), vauva sänkyyn kyljelleen, huräilyä
vaihtoehto 1. vauva jää nukkumaan, peitto päälle ja huraa, vapaus
vauhtoehto 2. vauva alkaa önistä ja itkeskellä: silittelyä selästä ja pepusta, hyräilyä, ja huraa, vapaus!

Aikavälillä 20.30 - 21.30 tapahtuu yksi herääminen, jonka isi hoitaa nostamalla pikana syliin ja sit tassuttelemalla, jos tarvitsee. Mielellään vauva jätetään kyljelleen, josta itse kiepahtaa masulleen ja kyllä vain , hyvät ystävät, nukkuu kello kolmeen saakka heräämättä! KOLMEEN!
Silloin mamma hipsii vierashuoneen miellyttävästä lämmöstä herätyskellon herättämänä, ottaa vaavin, syöttää tissin ja sitten nukutaan seitsemään. Silloin entisen tissittelyn haamu herättää, mutta muutamalla silityksellä unia jatketaan vielä tunti!

Eli wuhuu! Meillä on siirrytty yhteen yösyöttöön ja sen lapselleni ilolla suon, ei mun mielestä tän ikäisen tarvii olla koko yötä syömättä, ja neuvolantäti oli samaa mieltä. Se oli musta helpotus, kun kaikkialta saa lukea, että puolvuotiaan ei tarvii syödä yöllä, pöh.

MR, meilläkään ei syödä yhtään tuttia eikä pulloa, kannatta kokeilla tuota ns. tassu-unikoulua, meillä se nyt tässä ikävaiheessa, kun nukkuu mieluusti masullaan, toimi. Mullakin on tuo unihiekkakirja, ihan mielenkiintoinen, mutta en pystyisi huudattamaan, se sotii jotenkin mun käsitystä vastaan. Parhaat ohjeet tassutukseen löysin MLL:n sivuilta.
Unikoulu kotona eli tassuhoito, Vanhempainnetti - MLL

Päikkäreitä meillä nukutaan vaunuissa kymmeneltä ja kolmelta, n. 1,5 tuntia kerralla. Nyt kun pakkaslukemat ovat komeat -28,9, nukkuu eppu tuossa meidän kylmässä porstuassa, hurraa vanha talo ja sen vanha kylmä eteinen!

Niin ja lisää huimia uutisia: Eppu 6kk: 10,250kg ja 68cm oppi viimein kääntymään myös selältä masulleen, ja nyt ei pysytä hetkeäkään selkä lattiassa, kierähtää heti ja tyylillä ja molemmilta puolilta. Huraa, mun pieni jumppatyttö!

Ihanaa viikkoa teille mammat!

Levännyt viu ja eppu 6kk ja 1vko
 
  • Tykkää
Reactions: Mma Ramotswe
Niin hienoa lukea että viulla on taas rytmi löytynyt. Ne kunnon yöunet on vaan niin ihana asia. Aivan eri ihminen kun saa nutkuttua. Meillä kyllä känistiin viime yö, silti saatiin suhteellisen hyvin nukuttua miehen kanssa kun väliovi suodattaa turhan pienen käninät. En tiedä josko niitä hampaita jo olis puskemassa vihdosta viimein tai sit vaan eilinen päivä sekoitti kun oltiin koko päivä reissussa.

MR voi harmi että oli huutava lapsi vastassa kun tulit kotiin. Meillä onneks tutti kyllä rauhoittaa jos tulee joku itkukohtaus ja toi meidän viilipyttytyttömme on niin rauhallinen ja hyväntuulinen että hänen kanssa kyllä pärjää melkein ketä vaan. Ei oo ainakaan vielä kertaakaan saanut mitään hepuleita silloin kun mä oon ollut pois.
Onneks meillä sentään ei ihan niin pahasti mee että joutuisin miehen vaatetuksestakin huolehtiin ;) ihan tarpeeks jo kun huolehtii tytön vaatteista ja omista :D Se on niin ärsyttävän vaihtelevaa meillä tuon miehen osallistuminen, välillä osallistuu ja touhuaa paljonkin ja sit taas välillä tulee pitkiä kausia ettei tapahdu mitään. Kesällä varsinkin on pihalla niin paljon mielekkäämpää tekemistä ettei vissiin silloin katso tarpeelliseks osallistua kotihommiin. Koskakohan toi toisen makkarin väliovi saadaan paikoilleen... enhän mä siitä oo varmaan ku noin sata kertaa sanonut ja siitä ku sen huoneen remppa valmistu niin on jo varmaan 3 vuotta... hitaasti hyvää tulee ;)

Sitten pitäis alkaa valmistautuun taas kouluiltaan :)

Sannuli ja Nykerö 6kk+
 
  • Tykkää
Reactions: Mma Ramotswe

Yhteistyössä