Heissan kaikille! Kopioin osan tekstistä tuolta toisaalta, ei riitä aika kirjoittamaan kaikkea uudestaan
6 kk neuvolassa neitokaisen mitat oli 7980 g (ootin ett ois yli 8 kg mutta ei...) ja 68,5 cm. Kaikki hyvin, kasvaa hienosti käyrillä ja ruokaa vaan lisää kun on niin vilkas lapsukainen. Eli nyt sitten lisätään soseiden määrää, tuskin lienee ongelma... Neiti on taas reilun viikon verran ilmoitellut ruokailun päätteeksi varsin pontevasti että lisää pitäis saada, mutta äiti on ollut tyly ja tunkenut vaan tissiä suuhun Mua vähän pelottaa ett toi imetys jää sitten kokonaan jos kovin paljon alan soseita lisäämään, mutta terkka lohdutti että tuskin niin käy!
Seuraava neuvola meillä on vasta 8 kk iässä ja se onkin sitten lääkärineuvola. Ois kyllä kiva tietää ne 7 kk mitatkin, pitää varmaan punnita jollain opilla kotona. Onnistuiskohan perinteisellä lakanaan laitto systeemillä kalavaa'alla?!? Pitääkin muistaa ottaa se mökiltä tänne kaupunkiin jos viikonloppuna sinne mennään.
Me sitten vihdoin ja viimein saatiin ostettua ne matkarattaat. Espritin perusrattaat, ei oo vielä käytetty missään "oikeasti" mutta tuntuvat kyllä aika kivoilta. Kevyet mutta ei kuitenkaan mitenkään rimpulat. Ja äiti tykkää kun kuomussa on toi Espritin tyylitelty E-kirjain, sopii Ellille... Kaukaloahan niihin ei saa kiinni, mutta ei meillä sille kyllä ole nyt edes tarvetta ja kohtahan sitä pitää kaukalostakin luopua ja vaihtaa istuimeen.
Mä en muista saaneeni mitään ohjeita synnäriltä tai neuvolasta tohon nukuttamiseen, mutta keskolassa nukutettiin aikanaan aina kyljellään ja pääpuoli kohotettuna ja sen mukaan mä olen kotonakin toiminut. Kyljelleen toi neitokainen aina rauhoittuu parhaiten, mutta kääntyy siitä sitten x-asentoon selälleen jossain vaiheessa. Pinniksen patjan alla mulla on tyyny kohottamassa pääpuolta, en oo vieläkään tohtinut sitä pois ottaa vaikka onhan toi jo iso tyttö, osaa yskiä jne. Mahalleen ei onneksi vielä hakeudu, vaikka kääntyä osaakin. Maanantaina 6 kk päivän kunniaksi neitoikainen kääntyi ekan kerran ihan hallitusti mahalta takas selälleen ja nyt on sitä sitten harrastanut niin ettei äidin tarvitse ihan joka kerta mennä hätiin kun mahallaan olo alkaa kyllästyttämään
Potta pitäis kyllä hommata... Mutta yllätyin kun kauppareissulla cittarissa kattelin, kun oli jotain vauvantarvikkeita poistomyynnissä ja siellä oli just tollanen baby björnin nojatuolimallinen potta poistossa 30 euroa! En tullut kattoneeksi ett paljonko lähtöhinta, mutta en osannut edes ajatella ett potta maksaa noin paljon! Mikä siinäkin muka maksaa...
Mä teen kaikki soseet itse (pakastan jääpalarasiaan), paitsi hedelmäsoseet ja nyt oon miettinyt ett pitäis varmaan kokeilla jotain kaupan kasvissosettakin ettei tuu sitten tenkkapoo kun neiti tottuu noihin omiin... Reissuun ois niin helppo ottaa sitt valmista tavaraa matkaan! Kalaa en oo vielä antanut, voiskin itse asiassa ostaa jotain kalajuttua niin tulis sitten sekin testattua. Sen verran hedelmäsosetta oon tehnyt itse, että keitin luumuista ja päärynöistä sosetta, kun ne molemmat pehmittää mahaa ja meillä meinaa olla kivikovakakka-ongelmaa jos noita ei syödä joka päivä. Kaurapuuroa täällä syödään aamuisin ja ajattelin että kohta taidan kokeilla jotain muutakin. Iltavellistä luovutaan heti kun toi vellijauhe loppuu ja siirrytään sitten iltapuuroon.
Neitokainen muutti sitten omaan huoneeseen nukkumaan viikonloppuna ja hienosti on sujunut. Viime yönä söi yhdentoista aikaan tissiä ja sitt heräs kolmen jälkeen, mutta sain puolen tunnin tassuttelun ja hyssyttelyn jälkeen nukahtamaan uudestaan ilman rintaa ja sitten nukuttiinkin aamuun asti. Kyllä mä imettääkin voisin öisin, kun eihän neiti syö yleensä kuin kerran jos sitäkään, mutta kun se selkeesti näyttää nyt olevan vaan tapa eikä tarve niin ajattelin ett yritetäään sitt päästä siitä kokonaan eroon. Ens yöksi aattelin ottaa vesipullon viereen ja kokeilla josko sitt nukahtais nopeammin kun saa siitä ottaa hörpyt. Seitsemän aikaan heräsi ja oli oikein hyväntuulinen, jaksoi hienosti odottaa puuroa ja tissiä melkein kahdeksaan asti! Eli sekin puhuu sen puolesta että yöllä ei ruokaa enää tarvita
Ai niin, onkos muiden muksuilla ilmaantunut affektikohtauksia? Neitokainen säikäytti vähän äitiä joskus parisen viikkoa sitten, oli väsynyt ja itkuinen, säikähti ehkä vähän ja sitten oltiinkin hengittämättä jäykkänä joku 10-15 sekuntia... Eihän ne vaarallisia ole, neuvolassa siitä mainitsin ja ovat ilmeisesti kuitenkin suhteellisen yleisiä. Temperamenttisilla lapsillä esiintyy enemmän, joten sopii meille...
Ja syvä helpotuksen huokaus: päätettiin miehen kanssa että oon kesän ainakin vielä kotona, vaikka ei kyllä tiedetä vielä että millä rahalla eletään... Miehen uusista työkuvioista ei oo vielä mitään selvyyttä, ens viikolla lopettaa nykyisessä. Mutta ei me voida laittaa tota pientä vielä hoitoon... Teen kesällä keikkaa sen mitä ehdin ja miten mies ehtii neitiä hoitamaan, loppukesästä sitten arvioidaan tilanne uudestaan. Kun nyt sais edes vuosikkaaksi pitää ton kotona, niin oisin tyytyväinen. Ihannetilanne tietenkin ois kun vois jäädä pitemmäksi aikaa kotiin, mutta on siinä sitten sekin ikävä puoli että tipahdan kelkasta pahemman kerran töiden suhteen...
Höh, nyt en enää taas muista ett mitä mun piti kommentoida. Tää on ihan tylsä systeemi kun ei pääse kuin tän yhden sivun tekstit lukemaan tässä kirjoittaessa, vai enkä mä vaan oo tajunnut että miten tonne edellisille sivuille pääsee?
Sen verran vielä että täällä on ihan oikeesti jo kevättä ilmassa! Nollassa, aurinko paistaa ja LINNUT LAULAA!!! Ihanaa
Tuulia ja Elli 6 kk 2 pvää