** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vauvautuneet **

Mä kyllä totesin miehelle eilen että niissä simbatestien tuloksissa täytyy olla joku vika, ei tällaista tuuria voi muuten osua kohdalle kahtakertaa. No oli miten oli niin onnellisia ollaan jos tää nyt vaan jaksaa pysyä mukana loppuun saakka :heart:
 
Sannuli IHANAAAAAA!!!! :heart: :heart: :heart: Ja nyt mä vaan hymyilen onnellisena täällä! Jopas ihanan yllärin järjestit. Onnea tuhannesti!! Ja toivottavasti tosiaan pysyy kyytissä.

Tuiskuli Älä sure kääntyilemättömyyttä! Meidän pötkylä kokeili taannoin kääntymistä, mutta eipä iole sen jälkeen kiinnostanut ja eilen meni 4kk rikki. Voipi olla, että ens viikon neuvolassa tulee huutia, kun ei tuo viihdy edelleenkään mahallaan saati oikein mihinkään päin edes kääntyile. Mulla on siis varmaan vuoden iässäkin selällään pötköttävä mukula ;).

Menkat tuli pillereiden aloituksen jälkeen ylirunsaana ja sit mulle laitettiin toi kierukka. Siitä eteenpäin oli tiputteluvuotoa noin kuukauden verran ja nyt ei sit ole reiluun kuukauteen vuotanu enää lainkaan. Pysyiskin poissa. Toisaalta haluaisin jo kierukastakin eroon, kun pikkaisen vauvakuumekin vaivaa, mutta annettakoon kropalle nyt ensin aikaa palautua edes hiukan parempaan kuosiin ja ihmetellään tuon pikkupötkylän kasvua vielä hetki.

Tämä mamma on vähän väsynyt Räkä kiusaa pientä ja pitää aina ennen yösyöttöäkin nousta imemään röörejä puhtaaksi. Meillä syödään n. klo 23, sitten yhden maissa, neljän-viiden maissa ja aamulla seitsemän tai kahdeksan maissa. Aika tiheesti siis imuttelee, mutta voi johtua tosiaan tuosta limasta, ettei saa kunnolla syötyä ja siksi pitää tankata useammin. Rasittavaa kyllä. Eilen jo mietin, että pitäiskö tuolle ruveta iltaisin lykkäämään velliä kitusiin, jos se pidentäis yösyöntivälejä.

Kiinteiden maistelu aloitettiin meillä myös toissapäivänä. Ehkä teelusikallisen verran syötiin pottua, mutta ei kauheesti kyllä tykännyt. Tänään annoin vähän porkkanaa, kun sitä itsellenikin laittelin. Maistui hiukan paremmin. Tosin vaan teelusikallisen verran tuotakin annoin, mutta alku se on tämäkin. Mariennalle kovasti tsemppiä noitten ruokajuttujen kanssa. Hankalalta kuulostaa.

Kotoa vapautuminen on mulla ainakin tuskan takana. Ihanaa MR, että sulla mies oli sentään tarjoutunut. Mulla mies otti hirveet kilarit, kun suunnittelin, että voisin äitiporukan kanssa mennä tuossa muutaman viikon päästä illalla keilaamaan. On se sitten hirveää joutua katsomaan omaa muksuaan! Taustalla ilmeisesti lymyää pelko siitä, että ilta on vaan yhtä huutoa, eikä hän pärjää sen kanssa. Toisaalta ymmärrän, kun pulloa ei täälläkään huolita, vaan ainoastaan tissi kelpaa : /. No katsotaan kuin käy.

Joanmi + Oskari 4 kk
 
Viu
Sannuli!!! Wautsi mikä jymy-ylläri! Onnea koko perheelle, en voi edes kuvitella miten mahtavat fiilikset teillä, ihanaa.

MR tai muut matkaratashaaveilijat! Meiltä lähtee myyntiin kokomustat gracon trekko joggerit, käytetty alle 15 kertaa, takuuta reilusti jäljellä! Saatiin lahjaksi iihanat oranssit pikkukärryt, joten nuo lähtee ylimääräisinä, ei tarvita kolmia rattaita ihan. Kiinnostaako ketään? Voin postittaa :)

Palailen pottajuttujen kanssa paremmalla ajalla, mutta hyvin se sujuu!
 
Onnea Sannuli! :) Mahtava uutinen!
Tuli jotenkin mieleen Yameliah meidän kuumeilupinosta silloin, kun heilläkin oli simppatestin tulos niin ankea, että olisikohan sittenkin kuitenkin.. Jäi mieleen heidän tarina.

Meikä repäs ja osti halvalla käytetyt Gracon aerosport-matkikset. Katsotaan jos ei toimi, niin myydään ne ja hankitaan toiset.

Hei vauva heräsi, ensi kertaan

Ainomieli
 
Sannuli, totta :)!

Viu, voisin olla kiinnostunut, laitan sulle yksärin...

Meidän vauva on iso poika: 6 kk tuli mittariin eilen. Puolessa vuodessa lapsi on kasvanut hurjasti; 20 cm pituutta ja 5 kg painoa. Aatelkaa! Nassikka pyörii lattialla etunojassa varsin ketterästi kuin kellon viisari, taputtaa käsiään, heiluttaa päätään puolelta toiselle kun lauletaan tai vihelletään, nauraa pärskii hauskoille jutuille ja kutiaa, ilmaisee tahtonsa ja ilahtuu äidin näkemisestä, pärisee aamulla vielä hämärässä huoneessa hyväntuulisena ja yrittää matkia sanoja, syödä itse, pestä hampaitaan ja nousta sitteristä seisomaan. :heart: :'( nyyh....

Mukavaa viikonvaihteen jatkoa mutsit!

MR ja VV 6 kk
 
Jaahas. Josko jatkais siitä, mitä viimeks unohdin kommentoida, kun menin niin sekaisin tuosta Sannulin ilouutisesta :).

Viu Onpas edistynyt malli tuo teidän pikkuinen. Oikein potalla!! Mahtavaa! Aika söpöä kyllä. Tuosta tulikin mieleen, että ehkä se pitäis jossakin vaiheessa potta hankkia tännekin. Tuo on sitten vissiin hyvä pottamalli, mikä teillä on, kun kerran jo noin pienenä sinne asioita toimitellaan =).

Pelit ja vehkeet on löytyneet meidänkin pojulta. Ilmakylpyjä ottaessa täälläkin räplätään jalkoväliä, että on nää vaan niin äijiä meidän pikkumiehet :LOL:.

Huomenna sitten 4kk neuvola edessä. Meidän muksu puklailee runsaasti ja ajattelin tästä ja räkäisyydestä keskustella lääkärin kanssa. Tuolla fb:n puolella pohdittiinkin jo, että voipa olla, että nämä meidän ongelmat on kaikki toisiinsa kytköksissä.

Jaahas, jos sitä menis laittamaan kattilaan pottuja ja porkkanaa, että sais sosekokeiluja varten pienelle sapuska-aihioita pakkaseen :). Nyt oon ollu laiska, enkä oo taas pariin päivään maistattanu. Kait se pitäis vaan reipastua tässäkin asiassa, ettei tuo söis tissiä lopun ikäänsä...

Joanmi + Oskari 4kk ja rapiat
 
Morjens!

Tänään on viikon ainoa päivä kun ehtii koodaileen ja sättään. Laatuaikaa äipälle :)...
Valmiiksi jo ahdistaa ja panikoittaa kun nassi jää isovanhempien hoitoon keskiviikkona ja perjantaina. Meen työmaalle kurssille, joka on kolme päivää hukkaan heitettyä aikaa, vaivaa ja rahaa, mutta pakko mikä pakko. Yäk.

Nyt siitä pottailusta: vinkkejä kehiin, pliis! Pätkä ei suostu taivuttaan pakaroitaan potan kalseille reunoille saati lirauttamaan sinne. Suunnittelin jo kaikkee reunojen lämmittämisestä pehmusteiden virkkaamiseen, ehkä kuitenkin vedän lujaa takapakkia ja aloitan istuttamisen ensin vaan pökät jalassa tehden jotain mukavaa... Oisko muita ideoita?

Unikoulusta sen verran, että meillä harjotellaan lähinnä nukahtamista ilman tissiä. Yöllä en pysty jaksaan yrittää hiljentää kovin ponnekkaasti silittelemällä, joten johdonmukaisuus on huipussaan kun silloin tissi sujahtaa suuhun melko vähällä vaivalla... Nooh, isi-mies saa pyytää töistä vapaata, että voi edes nyt osallistua yövalvomisiin. Eka vähän nauratti, sitten itketti ja lopulta v***ti, kun ehdotin lapsen yömaitovieroitusta yhteistuumiin, niin rakas elämäntoverini sanoi: "jos saan sit nukkua seuraavana päivänä." Ei jaksanut muistutella, että millos minä sitten nukun, kun valvon kuitenkin joka yö...

Blaah. Pitäis vissiin mennä raapiin tyhjästä kaapista jotain ruokaa ittelleen. Tuitui! Lavvantaina taas... :)

MR ja VV 6kk
 
Heipsis mammat ja vauvelit!
Tää mamma kävi pitkästä aikaa vaunuilemassa ja kuolemahan siellä meinas tulla. Voi että sitä voi emäntä olla huonossa kunnossa!!! Pitää kyllä saada ittee enemmän niskasta kiinni ja lähtee vaan tonne pihalle, vaikka samaa tietä pitääkin kävellä ees taas, ei pääse mitään semmosta lenkkiä heittämään. Sama se, mutta jotakin on tehtävä, ettei ihan rapistu.

Meidän likka on sitten kasvanu jo niin isoks, että perjantaina vaihdettiin nukkumapaikka kehdosta pinnasänkyyn. Meinas siinä tältä äipältä tippa valahtaa linssistä, kun aattelin miten toinen on jo kasvanu kovasti. No, pinnarissa on kohtuu hyvin nukkunu, mutta nyt kun siinä on pinnasuojina semmonen kangas missä on koiria, niin voi että kun niille on kovasti asiaa yön jälkeen. Mobiilin jouduin jo ekana iltana riipaseen pinnarista irti, kun neidillä ois vaan riittäny juttuu niille ötököille ja sitten kun ne vielä sopivasti roikkuu siinä just käden ulottuvilla, niin pitäähän niitä kokeilla ja muuta. Ei muuta kuin mobile odottamaan sitä aikaa, kun neiti nukkuu koko yön, sillon puotan pinnasängyn pohjaa keskitasoon ja sillon saa sitten roikkua mobiln ötökätkin sängynpäädyssä. =)

MR. Ei kai siinä muu auta, ku että istutat pikkumimestä eka vaatteet päällä siinä potalla ja kunhan hän honaa mistä on kyse, niin sitten aina vähentelet seuraavalla kerralla kerrastoo, niin kyllä kai sitä jossain vaiheessa miehenalku hoksaa ja pystyy istumaan potalla ihan noin niin ku ilman alaosia. Ja kunhan ekat lirahukset tai pörähykset sattuu sinne pottaan ja ukkeli sen tajuaa, niin luulen, että jo vot istuu sen jälkeen ihan mielellään potalla. =) Tai virittele siihen etuosaan joku pyyhe tai muu semmonen pehmee kangas, että jos sitten istus mieluummin, kun ei koko takalisto oo heti paljaaltaan sen potan muovin päällä.
Itte oon aatellu, että meillä sitten aikanaan pottailu tapahtuu kylppärin toisessa vessassa. Ihan noin niin ku siitä syystä, että tohon "viralliseen" vessaan ei potta mahu olemaan pöntön vieressä ja sitten siks, että kylppärissä on kuitenkin lattialämmitys, että jos vaikka neiti ei sitten vierastas niin toimenpidettä. Vaan jääpä nähtäväks...

Joanmi. Voisin veikata, että räkäsyys, puklailu ja tihee syöminen kulkee käsikädessä. Kun muksu syö tiheesti ja on räkänen, niin todennäkösesti myös nileskelee ilmaa jonkin verran syödessään ja se lisää puklailua. Ja sitten se limasuus puklututtaa enemmän, kun lima äryttää kurkkua ja ku ei pieni osaa sitä pois yskiä, niin puklinahan se sitten lentää veks. Kannattaa asiasta mainita lekurille, jos sillä ois vaikka jotain viisaita niksejä ja apuja ongelmaa helpottamaan. =) Meillä on tuo samainen 4 kuukauden lääkärineuvola ens viikolla, tapaammekin ensimmäistä kertaa neuvolan lääkärin, kun 2kk neuvlalääkäri oli meillä lastenpolilla. Ja muuten.. ei tuo meidänkään muksu vielä näytä isompia elkeitä kääntyilyyn, mitä nyt joskus vahingossa yöllä kääntyy mahalleen, kun jätän hetkeks kyljelleen imetyksen jälkeen. Saattaa olla siis tähänkin osotteeseen huutia tulossa sitten siellä neuvolassa, mutta minkäs teet, kun ei käänny niin ei käänny. Uskon kuitenkin, että muksuni oppii konttaamaan aj nousee taapertamaan tätä maailmaa myös kahdella jalalla, kunhan malttaa taidot jossain vaiheessa opetella, en oo vielä yhtäkkään vuoden ikästä tavannu joka ei jo omin nokkineen liikkus eteen ja taaksekin päin. :D

Tää mamma sitten oottelee, että tuliko hyväksytyks uuteen työhön vai ei. Tällä viikolla pitäs tulla tietoo. En oikein tiedä, että toivonko hyväksyntää vai en, sillä uusi työpaikka ois toisaalta kiva, mutta toisaalta hiton jännittävä. Plaah... Suo siellä, vetelä täällä. ;)
Tossa hoksasin lenkkeillessä, että vuosi sitten sitä tämä mamma teki plussaa näyttäneen raskaustestin. :heart: En oo päivää mitenkään kalenteriin merkannu, muistan vaan sen siitä, että se oli Ystävänpäivän vastaisena yönä. Aika menee nopeesti, kun taaksepäin katsoo, vaikka sillon tietyssä vaiheessa raskautta tuntu, että aika ei kulu millään. :heart:

:heart::heart::flower:HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ teille kanssasisaret!!!!! :heart::heart::flower:
T.Pol ja tyttö 3,5kk
 
Ääks, miten unohtu taas tääkin: Pol, mitä ne sano siellä haastattelussa, vai kerroitko olevasi vielä kotona?

Kyssäri: mitä teille opetettiin nukuttamisasennosta laitoksella? Jo kesäkuussa oli Taysissa ollut kirjalliset ohjeet SELÄLLÄÄN nukuttamisesta, mutta vielä elokuussa meitäkin kätilö opasti nukuttaan kyljellään. Nyt kun sain 6 kk-neuvolassa tapaturmien ehkäisy-prosyyrin, pisti silmään, että siinä taas kehotettiin nukuttaan selällään. Nakkihan on jo niin iso, että nukkuu ja kukkuu missä asennossa itte haluaa, mutta kuitenkin.

Voi Viu, joku vie mun rattaat ny. :'( :( : / :headwall: :p Palataan taas!

MR ja nukkuva VV
 
HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ!!!!!

MR hastattelussa täti kysy, että onko mulla mieheni kanssa perhettä. Vastasin myöntävästi, mutta en jatkanut asiaa pitemmälle. Haastattelun loppupuolella täti kysy sitten, että voisinko aloittaa mahdollisesti työt syksyllä, mikäli tulen valituksi, sillä kyseinen työpaikka aloittaa toimintansa jo nyt keväällä, mutta toiminta laajenee valmiiksi vasta syksyksi. Vastasin siihen, että syksy käy kohdaltani loistavasti, koska olen vielä mammalomalla. Haastattelijahan EI saa kysyä, että miten pitkään oon lomalla ja muuta, mutta ihan itte kerroin sitten, että kesällä loppuu mammaloma ja tarkotus on palata töihin. Nyt sitten oottelen, että tuleeko tällä viikolla puhelua tai sähköpostia, että kuinka kävi. Ilmoittelen! =)

Ja vastaksena kyssäriis. Laitoksella mulle lyötiin heti alkajaisiks A4 käteen, jossa kerrottiin, että vauvat nukutetaan aina selällään. Sitten, kun neidin kanssa menin sinne jumpparille siinä neidin ollessa 2kk, niin jumppari sano, että pitää nukuttaa kylellään, sillä neiti ei sillon vielä pitäny päätä kuin vasemmalle nukkuessaan, niin kallo oli alkannu "latistuun" liikaa vasemmalta, eli oli jäämässä oikealta pyöreeks. Tää jumppari sitten ties sanoa, että ohjeistus vauvojen selällään nukuttamisesta tulee siitä, että maailmanlaajusesti tutkittuna selällään nukuttamalla pienennetään kätkytkuoleman riskiä, mutta että kyseinen riski on myös hyvin pieni kyljellään nukuttaessa. Vatsallaan nukuttaessa kätkytkuoleman riski on suurin, ainakin jumpparin tietojen mukaan. No, minua 4 vuotta vanhempaa veljee oli käsketty nukuttaa mahallaan koliikkivaivojen takia ja hyvin toi on vielä hengissä ja täyttää 34... Ilmeisesti kuitenkin fiksut tutkijat ovat suuressa viisaudessaan päätyneet siihen, että vauvoja on turvallisin nukuttaa selällään. Mene ja tiedä. Ite oon sitä mieltä, että jos alusta on vauvalle turvallinen, niin se on se, mille vanhemmat voi jotain. Sillä vielä tänä päivänäkään ei tiedetä mistä kätkytkuolema johtuu, niin ei voi yks kantaan sanoo juuta eikä jaata noihin nukutusasentoihinkaan. Sitäkin sanotaan, että unitutin käyttö vähentää kätkytkuoleman riskiä, mutta tosiaan, kun ei tiedetä mistä moinen edes johtuu, niin paha sitä on torjua tutilla tai asennolla.
Se jumppari vaan sano sitäkin, että puoli vuotiaaks asti vauvat omaksuvat ja hyväksyvät uusia asentoja helpommin, että siks on hyvä nuuttaakin välillä jossain uudessa asennossa. Nii! :D

Nyt kaffee kitusiin!
T.Pol ja tyttö 3,5kk
 
Hyvää ystävänpäivää mammatoverit ja vauvelit! :heart: :hug:

MR, meille opetettiin TAYS:ssa lokakuun lopussa, että vauvan tulee nukkua kyljellään. Ja että kun vauvaa yöllä syöttää, niin pitäisi sitten vaihtaa sitä kylkeä. Tämä siksi, että tosiaan pää muovautuu tasaisesti (kuten fyssari POLille oli sanonut). No, silloin kun meillä vielä imetettiin ja nukuttiin perhepedissä, niin yritin kuuliaisesti saada vauvaa nukkumaan kyljellään mun vieressä. Toisinaan onnistuttiin, toisinaan ei. Mutta siirsin vauvaa aina joka syötöllä puolelta toiselle just tuon pään kehittymisen takia. Ja sitten kun imetys loppui ja vauva siirtyi nukkumaan vaunuihin (josta pitäisi siirtää pian sänkyyn... :ashamed: ), niin sitten vauva alkoi nukkumaan sujuvasti kyljellään. En tiedä, onko tuo vaununkoppa sen verran ahtaampi, että vauva pysyy paremmin kyljellään. Sitten kun herää, niin kyllä kellistää itsensä selälleen ja potkii ilmaa :D

Tuosta nukkumisesta vielä, niin me on tosiaan edelleen nukutettu vauva vaunuissa, päivällä ja yöllä. : / Vauva nukahtaa illalla hyvin siihen, kun vaunuja heijaa. =) Ja jos havahtuu, niin heijataan lisää. Kai sitä kohtapuoliin pitäisi siirtää vauva sinne omaan sänkyynsä, mutta en oo vielä jaksanut innostua asiasta, kun ei oo ollu pakko :whistle: :p Muuten iltarituaalit menee sillai, että vaihdetaan yökkäri ja tehdään iltapesuja ja sitten iltapullo, jonka jälkeen tutti suuhun, rätti naaman viereen ja vaunuihin. En oo siksikään viittinyt vielä siirtää vauvaa sänkyyn, kun vaunuihin vauva on helppo (?:whistle:) nukuttaa myös vieraassa paikassa. Ja kun on käyty appilassa ja sit hiihtolomalla lähdetään pohjoiseen mökkeilemään, niin sujuu nuo nukuttamiset myös siellä. Mutta ehkä sitten loman jälkeen... :popcorn: (toisaalta, onko siitä jotain haittaa, että vauva nukkuu vaunuissa? kommentoikaahan, kanssasiskot)

Piti muuten jo aikaisemmin kiittää siitä pyyhevinkistä, jonka täältä sain. Mutta unohtui ja kiitos tulee nyt :) On nyt käytetty pyyhettä tai vauvan vilttiä nojatukena ja hienosti pysyy pää pystyssä (ja neiti viitsii sen päänsä nostaa :D). Viikonloppuna oikein videoitiin parin minuutin pätkä, kun neiti niin killisteli pää pystyssä kaikkea. Pitänee ottaa se video mukaan ens vkon 4kk neuvolaan, jos tytsky ei siellä innostu kannattelemaan päätään :D Ja viikonloppuna meidän neiti myös osoitti ekat mielenkiinnon merkit liikkumista kohtaan kankeamalla itteensä sivullepäin. Ehkä hänkin aikanaan kääntyy :D

Jhas. Oli mulla varmaan jotain muutakin, mutta ehkä tästä kipaisen ruuanlaittoon. Isännyys kun kotiutuu, niin kiva syödä sitten porukalla ystispäivän päivällinen (perusriisikanaa, ei sen fiinimpää :p )

Pysykäähän mammat terveinä ja vauvat kans! Ja Sannuli, kerrohan aina välillä niitä toisenkin vauvan kuulumisia :heart:

Tuiskuli ja tyttö 3,5kk
 
  • Tykkää
Reactions: Mma Ramotswe
Viu
MR, mä tiedän, nyt ne meni! Melkein kieltäydyin myymästä!!! Mutta meni melkein osto-hintaan, nii pakko oli. Mun pitää keksiä jotain muuta myytävää, saletisti tullaan teille jollain tekosyyllä! Hei mää en muuten löytäny facesta sitä meidän ryhmää, vaikka olevinaan laitoin haku-lootaan Sen Oikean Nimen. Onkohan mulla joku esto tai muu ongelma, yksäröikää urpoa!

Pol, tunnen tuskasi tuosta lenkkeilystä, miekin sahaan meidän omaa tietä ees taas ja nyt kun on lunta ja kamala ylämäki niin ei paljon naurata. Koirat vetää sata metriä edellä ja minä puuskutan perässä, tulis isäntä kotiin ja lingon varteen mars, sanoi mulle aamulla vaan että siinähän se haba kasvaa ja lähti töihin ja jätti mut nietosten keskelle.

Pottailusta. Meillä eppu alkoi teatraalisesti kirkua, kun sen ekaa kertaa potalle laitoin, joten otettiin aikalisä ja sit vaan aluksi päivä pari istuskeltiin siinä villapökät jalassa päikkäreitten jälkeen ja jotain hassuteltiin. ja avot, toi alkokin rakastaa potalla istumista, nyt ihan riemulla naureskelee potalla ja sit meillä on tietty kaikkee vessalukemista, muumeja ja jotain helistimiä ja palikoita, joita hypistellään pottaillessa.

Ehdottoman loistomalli on toi baby björnin nojatuoli, helppo tyhjentää ja tosi hyvin pysyy istumassa. Vain kaksi kertaa on tyttö tuiskahtanut naamalleen potaltaan :ashamed: Meillä käytännön syistä potta on vielä vauvan huoneessa hoitopöydän vieressä, kun vessaan on sieltä matkaa ja musta on helpoin potattaa siinä missä vaihdetaan vaippakin. Joskin olen alkanut vaihtaa sen jo lattialla useimmiten, mut mies vannoo hoitopöydän nimeen.

Pottailut siis jatkuu, muutamana päivänä on tullu kakka housuun, mutta useimmiten pottaan, ja joka päivä saadaan monta pissiä. toki tuli tyhjiä istuntojakin, mutta niihin ei kiinnitetä huomiota. Eppu on jopa alkanu pysymään toiset päikkärit kuivina, kun pissaa aina ennen niitä ja heti herättyä. Sinänsä vaipparalli jatkuu kyllä, että nyt tulee vaippaa vaihdettua vielä useammin, jos pottaillaan tiheästi, kun kyllähän mä sen vaihdan, vaikka olis vaan yksi pissi. Tässä kestot on ihan parhaita, en pystyis heittää kertsiä roskiin yhden pisun takia. Lisäksi pimun iho on ihan priima, kun ilmakylpyjä tulee samalla ja vaippa pysyy kuivana.

Vitsi mikä pottaromaani, viimeks paasasin teille imeyksestä ja nyt tästä, mokoma fanaatikko. Mutta tää on hauskaa ja hellentuutelis miten söpö toi meidän pallero on kun se istuu snakuna potalla ja lukee sen pehmokirjaa vakavana :heart:

Sannuli, mikä olo?

Niin ja nukkumisesta, meillä alettiin viiden kuukauden iässä nukuttaa kyljelleen ja siitä kääntyy itse masulleen, nykyään nukkuu öisin vain masullaan, vaunuissa tietty selällään. ja yhä on hengissä.

Viu & eppu-pottapeppu
 
Voi olla että väsymyksen takia jää näät palstailut vähiin tulevina viikkoina. Tuntuu että joka päivä väsyttää vielä vähän enemmän kuin eilen. No eiköhän tästä selvitä, onneks meillä nukutaan yöt putkeen ja päikkäreitäkin yleensä 3 tuntia ilman suurempia metelöintejä.

Ja eilen tuli ihanaakin ihanampi aamupahoinvointi taas kuvioihin. :x No tänään oon onneks siltä välttynyt kun oon muistanut syödä useammin jotain pientä.

Meillä muuten nukutaan edelleen selällään ja niin myös laitoksella neuvottiin. Tai en oo kyllä varma sanottiinko mulle siellä edes mitään neuvoa mut muistelisin niin. Ja neuvolassa ei oo puhuttu yhtään mitään nukkuma-asennosta. Pari kertaa tyttö on nukahtanut aamupäivätirsoille kyljelleen mutta öisin varmaan se unipussi joka tytöllä on yökkärin päällä hankaloittaa sen verran ettei oo edes yrittänyt kääntyä vielä sängyssä kyljelleen tai mahalleen.

Nyt on pakko mennä tirsamaahan |O

Sannuli ja Nykerö meilkein 7 kk ja pikku2 5+5
 
Laitoin Viuskis sulle viestillä linkin FB-ryhmään. Muistelen, että joku muukin ilmoitti kiinnostuksensa ryhmää kohtaan, mutta sen jälkeen ei ole ketään naamakirjaan ilmestynyt. Onko kaikki halukkaat löytänyt ryhmän/saanut linkin, jos pelkällä ryhmänimelläei löydy?

Tuitui! Palataan paremmalla ajalla.

MR ja VV 6 kk
 
Mä muuten kanssa ramppaan koirien kanssa tota meidän tietä ees ja taas. On muuten kivaa tuolla pyryssä. Tänään päädyin nukuttamaan vaunuihin katokseen tuon miehen ja nappasin itkuhälyttimen mukaan ja menin ilman vaunuja iltapäivälenkin. Katotaan, koska toi meidän tie seuraavan kerran lingotaan. Toivottavasti ennen huomisaamua, kun pitää lähteä Espooseen siskon muksun nimiäisiin. Eli vielä pienemmän minimiehen nuuskuttelua luvassa :). (Juu, eihän mulle vauvakuumetta pukkaa, jotta kiitos vaan Sannuli :whistle:)

Viu Kiitos pottavinkistä!! Ja pottakuumeesta! Nyt mun on kohta ihan pakko päästä ostaa tollanen potta :) Vaikkakin meidän pikkumies nyt ei vielä hetkeen istu missään, niin jemmaan odottamaan. Ei siis edelleenkään käänny, vaikka kyljelleen jo lupaavasti vänkää. No eiköhän tuo aikanaan lähde liikkeelle. Itse asiassa tämä on vielä helppo vaihe, kun tyyppi pysyy lattialla siinä, mihin sen on laskenu, niin pääsee vessaan itsekin sujuvasti. Jossain vaiheessa saa kuitenkin juosta toisen perässä silmät selässä :).

Sannuli Jokos oot neuvolaan soitellu?

Nukuttamaan käskettiin valmennuksessa ja synnärillä kyljellään aina puolta vaihtaen. Näin oon sitten tehnykin.Mies ja sisko olleet mahallaan nukkujia. Mulla on pinniksessä lakanarulla, jonka aina selän taakse laitan. Sitten kun tuo herää yöllä syömään tai viuhtomaan, niin löytyy kyllä selältään. Neuvolassa annetussa oppaassa puolestaan luki, että selälleen pitäis nukuttaa. Tiedä sitten. Kai se on pääasia, että nukkuu. Meillä on alusta asti kotona nukutettu muksu pinnikseen ja nousen aina nojatuoliin syöttämään.

Josko sitä lumilapioon tarttuis päikkäreitten kunniaksi. Viikonloppuja mammat!!

Joanmi+ Oskari 4kk ja risat
 
Oletteko vetäneet teidän vauvoja vauvapulkassa? Me ei olla kokeiltu, voisi olla hauskaa kyllä.

Meidän vauva on ihan duracelpupu nykyään! Tai no toki kuukahtaa päikkäreille sentään ;) mutta on tullut tosi aktiiviseksi, touhua ja juttua riittää. Eteenpäin ei vielä mennä, taaksepäin pääsee jos alusta on liukas. Esineet menee hienosti kädestä toiseen ja ihan kuin osaisi heittääkin.. Oltiin tänään ulkona syömässä ja poika käyttäytyi ihan mallikelpoisesti, touhusi lelunsa kanssa koko ajan, ei yhtään kitinää, vaikka satuttiin menemään just ennen päikkäriaikaa. Tutit sai kyytiä ja älysin ostaa tuttiketjun heti ravintolasta päästyä :D

Nukuttamisesta meille sanottiin synnärillä että selällään, mutta mä nukutin tissille ja vauva nukkui mun vieressä kyljellään. Kysyin neuvolasta siitä aikoinaan, niin sanottiin että on ihan ok, mutta mahallaan ei kannata. Vauva kyllä lopulta kellahtaa siitä selälleen aina itse.

Sannulille jaksamista! Toivottavasti sulle ei tällä kertaa tule sitä rannekanavakipua.

*vilahtaa huutiksen pariin*

Ainomieli ja poika kohta 6 kk
 
Niin siitä nukuttamisasennosta; varmaan on juuri tämä kätkytkuolema-aspekti siinä miksi ei enää kehoteta nukuttamaan mahallaan tai että kyljeltään joutuu vahingossa mahalleen (?). Mua mietitytti/mietityttää kyljellään vs selällään nukuttamisen ero. Pidin itse hyvinkin loogisena kyljellään nukuttamista, sillä ipana kröhi lapsivettä keuhkoistaan ensimmäisen elinvuorokautensa ja myöhemmin pulautteli aina syötön jälkeen ylimääräiset mölöt mäelle. Huolehdin myös tarkkaan, että pysyy kanssa kyljellään tukemalla selän puolelta ja vaihdoin aina puolta, ettei tule toispuoleinen pää :). Kuitenkin selällään olleessaan piti pään aina toisella puolella ainakin ekat kolme kuukautta (muistaakseni vielä vasemmalla, kuten ilmeiseti monella muullakin).
Ja kuten sanoittekin, monia meistä on nukutettu mahallaan aikoinaan. Tykkään siitä vieläkin :)!
Luinpa silloin raskausaikana vielä sellaisenkin artikkelin, jonka mukaan tutkimukset ovat osittaneet :)rolleyes:), että vasemmalla kyljellä nukkuminen raskauden loppuvaiheessa vähentää riskiä lapsen kohtukuolemalle. Niinpä niin...
Leppoista sunnuntain jatkoa!

MR ja VV 0,5 vuotta
 
Niin ja pulkkailusta: en osannut arvata, että nakki oppis istuun kunnolla ennen lumien sulamista, joten ostin suoraan tavispulkan, jossa oon sitä kertaalleen makuullaan kiskonut. Rekiretki päättyi siihen kun tuuli heitti lunta puista naamalle ja huuto herätti kylän koirat... Ei olla sit pulkkailtu sen koommin.
Ulkoillaan muutenkin sillain, että ipana jää päikkäreille vaunuihinsa siitä suoraan. Vetäisin kyllä huomattavasti mielummin pulkkaa tuolla lumessa kun työnnän noita vaunuja. Koirallekin olisi valjaat... Hmmm...

tuitui!
 
Heissan kaikille! Kopioin osan tekstistä tuolta toisaalta, ei riitä aika kirjoittamaan kaikkea uudestaan :D

6 kk neuvolassa neitokaisen mitat oli 7980 g (ootin ett ois yli 8 kg mutta ei...) ja 68,5 cm. Kaikki hyvin, kasvaa hienosti käyrillä ja ruokaa vaan lisää kun on niin vilkas lapsukainen. Eli nyt sitten lisätään soseiden määrää, tuskin lienee ongelma... Neiti on taas reilun viikon verran ilmoitellut ruokailun päätteeksi varsin pontevasti että lisää pitäis saada, mutta äiti on ollut tyly ja tunkenut vaan tissiä suuhun Mua vähän pelottaa ett toi imetys jää sitten kokonaan jos kovin paljon alan soseita lisäämään, mutta terkka lohdutti että tuskin niin käy!

Seuraava neuvola meillä on vasta 8 kk iässä ja se onkin sitten lääkärineuvola. Ois kyllä kiva tietää ne 7 kk mitatkin, pitää varmaan punnita jollain opilla kotona. Onnistuiskohan perinteisellä lakanaan laitto systeemillä kalavaa'alla?!? Pitääkin muistaa ottaa se mökiltä tänne kaupunkiin jos viikonloppuna sinne mennään.

Me sitten vihdoin ja viimein saatiin ostettua ne matkarattaat. Espritin perusrattaat, ei oo vielä käytetty missään "oikeasti" mutta tuntuvat kyllä aika kivoilta. Kevyet mutta ei kuitenkaan mitenkään rimpulat. Ja äiti tykkää kun kuomussa on toi Espritin tyylitelty E-kirjain, sopii Ellille... Kaukaloahan niihin ei saa kiinni, mutta ei meillä sille kyllä ole nyt edes tarvetta ja kohtahan sitä pitää kaukalostakin luopua ja vaihtaa istuimeen.

Mä en muista saaneeni mitään ohjeita synnäriltä tai neuvolasta tohon nukuttamiseen, mutta keskolassa nukutettiin aikanaan aina kyljellään ja pääpuoli kohotettuna ja sen mukaan mä olen kotonakin toiminut. Kyljelleen toi neitokainen aina rauhoittuu parhaiten, mutta kääntyy siitä sitten x-asentoon selälleen jossain vaiheessa. Pinniksen patjan alla mulla on tyyny kohottamassa pääpuolta, en oo vieläkään tohtinut sitä pois ottaa vaikka onhan toi jo iso tyttö, osaa yskiä jne. Mahalleen ei onneksi vielä hakeudu, vaikka kääntyä osaakin. Maanantaina 6 kk päivän kunniaksi neitoikainen kääntyi ekan kerran ihan hallitusti mahalta takas selälleen ja nyt on sitä sitten harrastanut niin ettei äidin tarvitse ihan joka kerta mennä hätiin kun mahallaan olo alkaa kyllästyttämään:)

Potta pitäis kyllä hommata... Mutta yllätyin kun kauppareissulla cittarissa kattelin, kun oli jotain vauvantarvikkeita poistomyynnissä ja siellä oli just tollanen baby björnin nojatuolimallinen potta poistossa 30 euroa! En tullut kattoneeksi ett paljonko lähtöhinta, mutta en osannut edes ajatella ett potta maksaa noin paljon! Mikä siinäkin muka maksaa...

Mä teen kaikki soseet itse (pakastan jääpalarasiaan), paitsi hedelmäsoseet ja nyt oon miettinyt ett pitäis varmaan kokeilla jotain kaupan kasvissosettakin ettei tuu sitten tenkkapoo kun neiti tottuu noihin omiin... Reissuun ois niin helppo ottaa sitt valmista tavaraa matkaan! Kalaa en oo vielä antanut, voiskin itse asiassa ostaa jotain kalajuttua niin tulis sitten sekin testattua. Sen verran hedelmäsosetta oon tehnyt itse, että keitin luumuista ja päärynöistä sosetta, kun ne molemmat pehmittää mahaa ja meillä meinaa olla kivikovakakka-ongelmaa jos noita ei syödä joka päivä. Kaurapuuroa täällä syödään aamuisin ja ajattelin että kohta taidan kokeilla jotain muutakin. Iltavellistä luovutaan heti kun toi vellijauhe loppuu ja siirrytään sitten iltapuuroon.

Neitokainen muutti sitten omaan huoneeseen nukkumaan viikonloppuna ja hienosti on sujunut. Viime yönä söi yhdentoista aikaan tissiä ja sitt heräs kolmen jälkeen, mutta sain puolen tunnin tassuttelun ja hyssyttelyn jälkeen nukahtamaan uudestaan ilman rintaa ja sitten nukuttiinkin aamuun asti. Kyllä mä imettääkin voisin öisin, kun eihän neiti syö yleensä kuin kerran jos sitäkään, mutta kun se selkeesti näyttää nyt olevan vaan tapa eikä tarve niin ajattelin ett yritetäään sitt päästä siitä kokonaan eroon. Ens yöksi aattelin ottaa vesipullon viereen ja kokeilla josko sitt nukahtais nopeammin kun saa siitä ottaa hörpyt. Seitsemän aikaan heräsi ja oli oikein hyväntuulinen, jaksoi hienosti odottaa puuroa ja tissiä melkein kahdeksaan asti! Eli sekin puhuu sen puolesta että yöllä ei ruokaa enää tarvita:)

Ai niin, onkos muiden muksuilla ilmaantunut affektikohtauksia? Neitokainen säikäytti vähän äitiä joskus parisen viikkoa sitten, oli väsynyt ja itkuinen, säikähti ehkä vähän ja sitten oltiinkin hengittämättä jäykkänä joku 10-15 sekuntia... Eihän ne vaarallisia ole, neuvolassa siitä mainitsin ja ovat ilmeisesti kuitenkin suhteellisen yleisiä. Temperamenttisilla lapsillä esiintyy enemmän, joten sopii meille...

Ja syvä helpotuksen huokaus: päätettiin miehen kanssa että oon kesän ainakin vielä kotona, vaikka ei kyllä tiedetä vielä että millä rahalla eletään... Miehen uusista työkuvioista ei oo vielä mitään selvyyttä, ens viikolla lopettaa nykyisessä. Mutta ei me voida laittaa tota pientä vielä hoitoon... Teen kesällä keikkaa sen mitä ehdin ja miten mies ehtii neitiä hoitamaan, loppukesästä sitten arvioidaan tilanne uudestaan. Kun nyt sais edes vuosikkaaksi pitää ton kotona, niin oisin tyytyväinen. Ihannetilanne tietenkin ois kun vois jäädä pitemmäksi aikaa kotiin, mutta on siinä sitten sekin ikävä puoli että tipahdan kelkasta pahemman kerran töiden suhteen...

Höh, nyt en enää taas muista ett mitä mun piti kommentoida. Tää on ihan tylsä systeemi kun ei pääse kuin tän yhden sivun tekstit lukemaan tässä kirjoittaessa, vai enkä mä vaan oo tajunnut että miten tonne edellisille sivuille pääsee?

Sen verran vielä että täällä on ihan oikeesti jo kevättä ilmassa! Nollassa, aurinko paistaa ja LINNUT LAULAA!!! Ihanaa

Tuulia ja Elli 6 kk 2 pvää
 
Tuolla fb:n puolella jo kirjoittelinkin, kun meillä tuo pukluongelma vaan jatkuu. Muksu vetää ittensä nykyään jo syötön aikanakin välillä jo kaarelle tai sit syötön päätteeksi ja alkaa huuto. Huuto helpottaa siinä vaiheessa, kun puklut lurahtaa pihalle. Pukluvaatteita tulee läjä päivässä ja rättejäkään ei kymmenen päivässä riitä. Eikä sitä puklua tule vain syötön jälkeen, vaan hyvinkin voi lurautella vielä parinkin tunnin päästä. Nyt on tuo räkäisyyskin jo taaksejäänyttä elämää, niin en voi sitäkään enää tästä syyttää. Juttelin tänään neuvolan vauvakerhossa terkalle tuosta asiasta. Oli hänkin nyt jo sitä mieltä, että ehkä kannattaa kuitenkin selvittää, kun kerran syöminenkin aiheuttaa huutoa. Ja meillä mennään pituuden puolesta -2 käyrällä nipin napin. Neuvolalääkärille oltais päästy vasta maaliskuun puolessa välissä, joten ens maanantaina ollaan sit menossa yksityiselle. Refluksiin viittaavat oireet löytyy, mutta ei onneks niin pahana, kuin jollain on jossain lehtiartikkelissa, mitä olen nyt aiheesta lueskellut. Katotaan selviääkö siellä mitään...

Tuulia80 Hyvä, että alkaa kuviot selkiintymään. Kyllä nuo on niin pienen aikaa pieniä, että siitä ajasta haluaa kyllä nauttia, jos vain suinkin on mahdollista.

Nyt tämä mamma painuu saunaan :). Minimies on päikkäreillä ja mies palautuu metsähommista, niin olen lumisadepäivän kunniaksi laittanut kiukaan alle tulen. Tietysti mun tuurilla poitsu herää päikkiksiltä ulkoa juuri, kun on shampoot päässä... Mutta täytyyhän sitä elämässä olla jännitystä :p.

Joanmi + Oskari 4,5 kk
 
  • Tykkää
Reactions: Mma Ramotswe
Hyvältä kuulostaa Tuulia noi yöjutut teillä. Hitaasti mutta varmasti hiihdellään perässä, toivottavasti. :)
Noita BB:n pottia on kirppareilla myynnissä usein, jos sellanen tulis kysymykseen. Meillä on mamman löytämä, joten en kyllä yhtään tiedä mitä se tosta on maksanut, mutta varmasti ei kaksinumeroista lukua.

Juurikin toinen kone laulaa Gummibäriä Youtubista ja ipana istuu potalla. Mitään saalista ei ole vielä tullut, mutta nyt kököttää siinä kiltisti koko biisin ajan, kauempaa en istutakaan, ettei ala kammoaan. Sanonpahan vaan pikkupojan äitinä, että se asento siinä potalla tarttekin tarkkaan kattoon, varsinkin kun tietokone on lattialla siinä potan edessä... :D

Niin ja ne ekat menkat taitaa tulla nyt tuossa kahden viikon päästä. Muutaman pivän munasarjajomotus kertoi, että hormoonit hyrrää taas. Edellset olikin sitten lokakuussa 2010... :)

Heippa taas! :wave:

MR ja VV 6,5kk
 
joanmi juu keskiviikkona jo käytiin ekassa neuvolassa, täyttämässä neuvolakortit ja ne perus jutut. Kahden viikon päästä on varhaisultra :popcorn: miten sitä taas jaksaakaan odottaa sinne asti? No oireet on ainakin ihan vanhoja tuttuja, jumalaton väsymys, kuvotus (onneks en oo montaa kertaa kuitenkaan oksentanut) ja närästys, eli sillä perusteella tuolla massussa ollaan tiukasti elämässä kiinni.

Ainomieli niitä rannekanavakipuja mäkin pelkään jo nyt ihan kuollakseni. Mä en tajua miten kestän jos ne taas alkaa ens kesänä kun tulee kuumat ilmat ja turvotukset vetää ne rannakanavat taas tukkoon. :kieh: No onneks nyt tietää sen edes että mistä ne kivut sitten johtuu ja pystyy ehkä itse pikkusen vaikuttaan ettei syö mitään mikä kerää nestettä ja turvottaa. Toivon vaan ens kesästä melko viileää...

Pottaharjoituksia tehdään meillä vähän vaihtelevasti, kerran on pissat saatu jo sinne saaliiksi ;) Onneks tyttö tykkää kun vaan saa istua jossain eli potallakin istuminen on kivaa, tänään aamulla oli kuulemma tutkaillut sitä pottaa oikein tarkemmin ja koputellut ja ihmetellyt että mikä siellä pyllyn alla oikein on ;) Se babybjörnin potta on ihan sika kallis, mä onneks ostin sen jo viime syksynä kun täällä oli vapaa valinnassa poistomyynti. Orthexillakin oli joskus muinoin selkänojallinen potta mutta en tiedä tekeekö ne enää sitä kun en oo ainakaan nähnyt missään.

Tuulia avaa kaksi välilehteä internet selaimeen ja avaat kumpaankin kaksplussan sivut, toiseen kirjoitat ja toisesta voit selata edellisiä sivuja. Niin mä teen joskus kun en muista mitä piti kommentoida.

Jahas jos menis oikein panostaan ja laittais hernekeittoa päivän ruuaksi ;) ei oikein toi ruuan laitto kiinnosta tällähetkellä kun kaikki lähinnä vaan kuvottaa.

Sannuli ja Nykerö 7 kk ja pikku2 7+0
 
Sannuli Siellä näköjään sitten pääseekin jo aikaisessa vaiheessa kunnolla odotuksen "makuun", kun nyt jo olet neuvolassakin käynyt =). Meillä silloin viimeksi eka käynti oli viikolla 10 ja mitään varhaisultraa ei tietenkään ollut vaan nt-ultra oli se ensimmäinen. Ihanaa, että kohta jo pääset kurkkimaan pikku2:sta.

Näköjään kannattaa täällä märistä ongelmista, niin niistä pääsee eroon ;). Tuosta pukluongelmasta kun kirjoittelin ja lääkärinkin jo varasin, niin nyt olen sitten sen keikan peruuttanut. Nimittäin viime perjantain jälkeen ei ole enää järkyttäviä puklusessioita harrastettu, vaan ihan normaalilta on nyt tahti tuntunut. Ollaan aloitettu vetämään kiinteitä 2x/ päivä ja sen lisäksi olen kokeellisesti nyt jättänyt sipulin pois omasta ruokavaliosta. Jatkant tuota ruoka-ainetestailua, mikäli vielä pukliminen jatkuu. Tai sitten tuo on niin tyypillinen mies, että parantuu heti, kun uhkaa lääkäriin viemisellä ;).

Tänään illalla onkin ensimmäinen kerta, kun hylkään muksun isälleen ja lähden mammaseurassa pariksi tunniksi keilahallille. Isukki on panikoinut tuosta jo pari viikkoa ja on ihan varma, että joutuu koko ajan pitämään seuraa huutavalle ja kiljuvalle muksulle. Täytyy myöntää, että itseäkin hiukan jänskättää olla erossa toisesta. Toivotaan, että menisi hyvin. Täytyy vaan syöttää muksu ennen lähtöä, ettei nälkä yllätä, kun pullo ei meillä edelleenkään kelpaa. Nokkamukista sentään vettä on jo vähän hörppinyt, niin siitä sitten voi hätätilanteessa sapuskaa tarjota.

Huuto alkoi...:wave:

Joanmi + Oskari 4kk ja 3 vko
 
  • Tykkää
Reactions: Pol82

Yhteistyössä