** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vauvautuneet **

Iltaa!

Sannuli: aaahh, oon kateellinen yöunistasi, oon ihan kuollut |O. Meillä jäbä herää ensin nukuttaessa vähintään kolme kertaa ja yöunille rahoituttuaan neljä-viis kertaa. Tissi on pääsääntöisesti ainoa, paras ja nopein keino saada se nukahtamaan, joskus syli tai heijauskin saattaa rauhoittaa. Ja nirhaan sen neuvolan tätin jos vielä höpisee siitä tiheen imun kaudesta; mikä se semmonen kausi on joka ei lopu ollenkaan? Oon jo päättänyt, että meillä aletaan syömään perunaa kun 4kk tulee täyteen. Osittain myös sen takia, että lapseni onkin piraijanpoikanen, oikeen tissipurija. Kuolan määrästä ja kaiken jyrsimisestä voisin päätellä, että hampaat alkaa piakkoin puhkeamaan. Jos pureskelu ikenillä tuntuu tältä, en edes halua tietää miten on hampaiden kanssa... Mulla on alkanut tuleen uudelleen nännit kipeiksi!
Niin ja tuo turvaistuinasia... ostin viimeksi testivoittajan 0-13kg. Yeah right, vauva 7,5kg istuu polvet suussa jo nyt. En ole ehtinyt vielä vertailemaan, mutta Lasten turvaistuimet - Autoliitto on ainakin puolueettomat tulokset turvallisuudesta. Tää on oikeastaan ainoa asia, jossa hinnalla ei ole mitään väliä. Muuten meidän vauvalla ei tartte olla uusimpia ja hienoimpia vehkeitä ja vaatteita, mutta tästä oon ehdoton.

Tarttee taas kipittää! Adjö :wave:

MR ja VV kohta 4kk
 
Viu
MR, mehän tosiaan alettiin syöttää pottua viikkoa ennen 4kk päivää ja se rauhoitti välittömästi yöt, sen jälkeen on syöty ekan kerran kolmen ja neljän välillä ja tokan kerran kuuden ja seiskan välillä. Tänään heräs toisen kerran syömään vasta kasilta ja nukku vielä sen jälkeen tunnin, vaikka itse nousin ylös. Eikös sunkin poika ollut isokokoinen ja yliaikainen, kuten mun prinsessain? Suosittelen pottua lämpimästi, oon tehny siitä sellasta velliä tissimaidon kanssa.

Eilen eppu sai jälkkäriksi mustikkaa, kun meillä oli sitä itselläkin ja voi nam mitä herkkua se olikaan!

Mulla muuten alko kuukautiset, voi järkytyksen päivä! Näytti alussa, että maitokin väheni, mutta nyt on onneksi taas palautunut. Haluaisin imettää vuosikkaaksi, ja olin jo kriisissä, kun tuntu että maito vähenee ja muksukin on innostuneempi perunasta. Luin että kuukkarit voi vaikuttaa maidon makuun ja että suklaa parantaa maidon makua. Mikä loistava neuvo :LOL: Nyt popsin levyn fazerin sinistä, niin johan alko tissi kelvata ja mammi virrata! Kerrankin joku hyvä neuvo!

Meilläkin alkaa olla turvakaukalo aika nafti varsinkin toppapuvun kanssa, joten turvaistuinasia mietityttää. Mies on käyny sellasta jo katselemassakin, ilmeisesti se tykkäs be safen jostain kuppimallisesta, jonka hinta olikin päälle 400, mutta menis sitten pitkään ja tosiaan turvallisuuteen kannattaa panostaa!

Palaillaan, pitää pelastaa perunakattila, että ei mene taas mustaksi, just kun sain uusia patoja entisten tilalle!

Viu & eppu
 
  • Tykkää
Reactions: Mma Ramotswe
Heissan!

Me sitten käytiin tapaamassa terkkaa ja saatiin kovasti kehuja. Paino oli noussut 210 g viikossa ja pituutta oli tullut sentti lisää. Joo-o. 180 g / vko on ihan liian vähän, mutta 210g on tosi hyvin. Että näin. No, sama se, kunhan eivät valita.
Terkkaa sen sijaan ei oo mahdollisuus vaihtaa. Kovasti terkka punasteli, kun ihan ystävällisesti kysyin, että olisiko sellainen mahdollista, kun me varmaan hyödyttäisi enemmän sellaisesta vanhemmasta ja kokeneemmasta terkasta. Ja siis tän vkon aikana meillä on annettu yhteensä 2 prk Nania. Että niillä vauva varmaan sitten on kasvanut noin huikean hyvin :kieh: noo, nyt uskalletaan jättää taas korvikkeet kokonaan sivuun ja mennään ihan omaan tahtiin. Yksi kontrolli vielä on ensi viikon torstaina ja toivottavasti se olisi sitten viimeinen.

Lääkäri meillä onneksi vaihtuu nyt kuukauden vaihtuessa, niin ei tartte sitä partatätiä enää tavata! *huojentunut mamma*

Sen sijaan vauva on järjestänyt meille ekan unettoman yön : / :( jostain syystä ei viime yönä halunnut nukkua vaan huuteli koko yön. Söi tissiä, lopetti ja alkoi huutaa :( sai pullosta, lopetti, pulautti kaikki pois ja alkoi huutaa... Mä vähän epäilen, että kun se sai eilen korviketta, niin sen maha meni siitä vähän sekaisin. Peräpää on sitten laulanut... Mutta puoli kahdestatoista puoli kuuteen meni niin, että yritin keksiä kaikkia konsteja vauvan rauhoittamiseksi. ja mies tuli välillä apuun, kun äitiltä loppui keinot... huoh. No, rauhoittui sitten lopulta kääröön äitin kainaloon ja siinä sitten olisi nukkunut ties miten kauan, mutta piti herättää, kun oli se neuvolareissu...

Semmosta. Jospa tässä päivällä saisi pienet torkut otettua ja sitten illalla ajoissa petiin. Mutta neuvolareissusta hyvillä mielin.

Mutta ilmeisesti tätä unetonta yötä on nyt liikkeellä... Tsemppiä vaan kaikille!!

Meidän neiti tulee huomenna kuukauden! Ja ristäiset on sitten 10.12. Oon jo päättänyt, etten ota niistä mahdottomasti ressiä. Anoppi on luvannut osallistua leivontahommiin ja tuo mukanaan jotain. Ja sitten ajattelin hyödyntää esim. ihan kaupan raakapakaste-coctailpiirakoita. (einesmammako?) Mun vanhemmat ja miehen vanhemmat ei kovin korkeita oleta ja kummitkin on kaikki niin tuttuja, ettei tartte ressata. Nimestä vielä keskustellaan, kutsumanimi on päätetty, mutta muita vielä veivaillaan :)

Tsemppiä kaikille uuteen viikkoon! :) pian on joulukuu ja saa avata kalenterista ekan luukun ;)

Tuiskuli ja tyttö 30 vrk :)
 
Pikaisesti... Ei jaksa taaskaan kirjoittaa, kurkku on kuin raastinrauta ja muutenkin olo aika jyrän alle jäänyt:( Toivotaan ettei tyttö sairastu tästä mun taudista!
Tuiskuli Odottelinkin jo sun neuvolakuulumisia, aivan mahtavaa että nyt oli toinen ääni kellossa! Siinä se taas nähtiin, kyllä äiti tietää mikä on vauvalle parasta! Ainakin useimmiten:)
Kaukalo meinaa meilläkin olla jo nafti, vaikka ei mikään uuden uutukainen olekaan. Musta kun näyttää että nää uudet kaukalot on pienempiä kuin noi muutamaa vuotta vanhemmat! En oo kyllä katellut että millasta turvaistuinta seuraavaksi ostais, meidän pitää varmaan joka tapauksessa ostaa kaksi ettei tarvi aina irrotella autosta ja vaihtaa toiseen.
Mulla on ihan kauhea vaunukuume... Ostan siis varmaan neidille uudet vaunut kun en ole nyt ollenkaan tyytyväinen noihin mitkä meillä nyt on käytössä. Tosin käytettynä varmaan, en raski uusia ostaa tässä rahatilanteessa, vaikka mieli kyllä tekis!
Jaahas, isäntä tuli kotiin, ruokaa kehiin...

Tuulia ja Elli
 
Heippa mammat!!:wave:
Meillä tyttö nukkumassa jo toista tuntia tossa verannalla, niin tää äiskä karkas nettiin. Onneks tyttö nukahtaa vaunuihin, vaikkei niitä liikuttaskaan, äskenki nukahti jo siinä vaiheessa kun olin vasta nostamassa vaunukoppaa kiinni vaunuihin. :)

Tuiskuli, ihana kuulla positiivista neuvolajuttua sulta!!! Miksei terkkaa voi vaihtaa, en oikein ymmärrä?? Ku täällä meilläpäin terkat menee sen mukaan, että missä asut, mutta siitä huolimatta on äitin oikeus vaihtaa terkkaa, vaikkei asuinpaikkaa vaihtaskaan. Pääasia kuitenkin, että sait sille terkalles sanottua asiasta, tietääpä ettei hänen työpanostaan oo oikein arvostettu, kun kerran kysyt vaihdosta.
Teillä on sitten samaan aikaan ristiäiset kuin meilläkin!!! =) Meillä tosin nimi on ollu valmiina jo pitkän aikaa, mutta ennätättehän tekin vielä lyödä lukkoon moisen. Eihän se nimi tartte olla tiedossa ennen kuin pikkasen aiemmin mitä pappi aikoo laittaa vettä päähän... ;)

Pitää nyt muuten omanapailla sen verran, että voin ilokseni ilmoittaa meidän neidin saavan nykyään D-vitamiinia. Tosin oon antanu nyt vasta muutaman kerran ja silleen, että annan nyt joka toinen päivä. Näyttää tytön maha alkavan kestää moista evästä, jippii!!! Eipähän tartte ainakaan joutuu terkan mustalle listalle siitä, ettei anna lapselleen vitamiinia... Meinas kyllä usko loppua jossain vaiheessa noiden tippojen kanssa, kun näki miten toisen maha meni ihan sekasi moisesta eväästä. Toivon vaan, että vatsa kestää mys tippa-annoksen noston... No, en murehdi siitä nyt, kun menee näin hyvin tää yhen tipan ohjelma, kattoo sitä jatkoa sitten aina tianteen mukaan ja etenee maltilla.

MÄ KAIPAAN LUNTA!!!!!!! Eilen oli eka adventti ja perinteisesti virittelin kyntteliköt ja paitoin ekat joulutortut. Mutta ei tunnu ollenkaan semmoselle adventtiajalle, kun ei oo tota lunta maassa kuin sen verran, että saa sanoo jotain valkosta olevan pihassa. Ei toi valkonen peitä ees nurmikkoo, vaan korret rehottaa vihreenä ton "hangen" alta. Ei oo yhtään joulunalus fiilistä, kun ei oo lunta. Huoh! : / Jospa ne hanget korkeat nietokset tulis sieltä vielä ennen joulua.

Mä oon tässä alkanu miettimään, että pitäskö investoida matkarattaisiin, niin ois helpompi kuletella tota neitiä kaupungilla. Vähän vaan epäilyttää, että kulkeeko kyseiset rattaat kuinkakin helposti sitten talvikelissä... Oiskos tietoo, ah fiksut kanssasisaret, matkarattaiden talviominaisuuksista??? Kun en oikeen viittis niihin investoida jos huomaankin heti kättelyssä, että ne ei toimi. Vinkkiä ottaa vastaan hän, tuttavalliseen sävyyn nam!

Jospa sitä nyt koittas syödä tässä itte ennen kuin neiti herää tuolta pihalta vaatimaan ruokaa itselleen. Se on muuten tullu todistettuu, että raikas ulkoilma lisää ruokahalua, ainakin toi pikkuneiti vetää evästä minkä ennättää sen jälkeen kun tulee ulkoa. Oonkin miehelle jo vitsaillu, että mun ei iltasin tartte siks käydä vessassa ollenkaan niin usein sen takia, kun tyttö imee musta kaiken ylimääräsen nesteen. Kovasti oon kyllä vettä kitannu joka päivä. Tyttö vaan meinaa saada joskus raivareita kesken imemisen (saa raivareita joka päivä ja lähes joka imetyskerta), mutta jospa ottasin Viun vinkistä vaarin ja alkasin syömään enemmän suklaata, kun se kerran vaikuttaa positiivisesti maidon makuun. Ja antaa se hyvää mieltä äiskällekin!!! :D

Mukavia marraskuun viimeisiä päiviä mammat sekä vauvat ja hyvää joulukuun alkua!!!

t.Pol ja tyttö 34vrk
 
Huhuu!

Voi Viu, mä niin toivon, että toi peruna tehoo täälläkin! Nytkin kun heräsi päiväunilta (jo 45 min sitten), nukahti uudestaan tissi suussa tohon syliin ja on imenyt siitä asti. Auts! Kirjottelenkin ykskätisesti - ihan kirjaimellisesti.

Tuiskuli, hianoo! Yhdyn Polin mielipiteeseen terkkarin vaihto-oikeudesta. Toukokuussa astui voimaan laki kiirettömän hoidon hoitopaikan valintaoikeudesta. (Sattui vaan jäämään mieleen kun olisin tolla päässyt Vammalaan synnyttämään, jos se olis ollut auki... :)) Tosin itse ainakin joutuisin vaihtamaan neuvolaakin, sillä meillä ei ole kuin yksi täti kaikille lapsille ja odottaville äideille.

Pol; joku suositteli mulle sellasia cityrattaita, jotka käy siihen turvakaukaloon. En tosin ostanut, sillä käyttöä olis aika vähän. Täällä peräpojolassa kun pitää ottaa aina nää kelitkin huomioon kokoontaitettavuuden, painon, yms. ohella... Huoh, ei oo helppoo :).

Taas tarttee mennä, yritän ens kerralla muistaa jaksaa russuttaa tästä yksinhuoltajamaisesta arjestani... Tuitui!!! :wave:

MR ja VV 12 vrk vaille 4 kk :)
 
Sitä BeSafen Izi combia viu mäkin oon katsellut. Se kuulemma vie vähiten tilaa selkä menosuuntaan asennossa ja siitä lapsi näkee hyvin ulos. Ja saa siis asennettua kumminkin päin ja lapsen saa vissiin laittaa jo ihan vaikka vastasyntyneestä siihen. Se on kyllä kallis (yli 400) mutta on se kuitenkin halpa henkivakuutus.

Pol mulle ainakin joku sanoi että vesi on ihan hyvä janojuoma imettäessä, mutta pitää ehdottomasti juoda myös muuta (mehua, kotikaljaa yms.) missä on kaloreita, ne kai heruttaa maitoa paremmin kuin vesi.

Hyvä Tuiskuli kyllä se siitä alkaa rullaamaan teilläkin :D Ei täällä meilläkään olisi mahdollista vaihtaa terkkaa kun ollaan kuitenkin aika pienellä paikkakunnalla jossa niitä terkkoja ei ole ihan kovin montaa, mutta eiköhän se teidän terkka nyt saanut vähän napautusta kun sanoit asiasta.

Lunta kaipaan mäkin Polin tapaan. Täällä ei oo lunta vielä yhtään :( ei siis edes sitä haituvaa. Nyt kyllä luvattiin pikkaisen jo kylmenevää tännekin suuntaan. Vaikken tykkääkään kovista pakkasista ja lumipyryistä niin edes se -5 astetta ja kymmenkunta senttiä lunta piristäis joulunodotusta kummasti. Toivotaan että tänne länsisuomeenkin sitä lunta saadaan pian.

Meillä on Gracon matkarattaay, on tosin 7 vuotta sitten ostetut kun mehän ostettiin kaikki mun kummipoikani vanhat tarvikkeet. Mä oon tykännyt niistä kun käydään shoppailemassa sun muualla ihmisten ilmoilla. Näissä rattaissa on kääntyvät etupyörät mitkä on asfaltilla ja kaupoissa tosi kätevät mutta en usko että lumessa ne on kovin hyvät. Se niissä on kätevää että menee pieneen tilaan ja on helppo pistää nippuun autonperään ja ne onkin meillä auton perässä melkein aina. Ei ne missään nimessä yhtä hyvät oo lykätä kuin vaunut mutta kaupassa kätevämmät kun kääntyy näppärämmin niiden kääntyvien etupyörien ansiosta. Ja kun sen selkänojan saa laskettua ihan makuu asentoon niin on pystytty käyttään niitä heti pienestä saakka, nyt meillä on siellä makuupussi vielä pehmusteena.

MR suosittelen kyllä sitä perunan antamista pikku hiljaa. Luin jostain jonkun tehneen alkuun sellaista "smootieta" vauvalle kun testasi että joko masu kestää uusia ruoka-aineita. Eli ihan pikkuisen perunaa ja sitten tissimaitoa/korviketta tehosekoittimeen ja avot on helppo antaa vaikka vellitutilla pullosta.

Meillä tyttö ottaa nykyään käteensä tutin pois suustaan ja yrittää laittaa sitä takaisin mutta kun ei onnistu niin tulee kauhee huuto... mä oon yrittänyt antaa käteen kaikkee muuta, harsoa, leluja yms mutta ei kun se tutti on niin kiva kun se sopii parhaiten käteen. :) No tekemällä oppii niin eiköhän se tutti kohta osu jo sinne suuhunkin.

Sannuli ja Nykerö
 
Viu
Sannuli, mies vaan katto, että izi kombi oli kuitenkin jossain testissä saanu huonot tulokset, että siksi vielä mietitään.

MR, me on siis tehty potusta juuri tuota sannulin mainitsemaa smoothieta, eli reilusti tissimammia sekaan ja sit siivilän läpi olen puristanut, niin että koostumus on ihan velliä. Sitä lusikoidaan sit suuhun ja hyvin maistuu :) Jos haluaa imettää, niin vellituttia ei kai suositella.

Pl kyseli matkarattaista. Meillä on emmaljungien lisäksi ns. matkarattaina gracon trekko joggerit, joista jo aiemmin iloitsin. ne on kolmepyöräiset ja renkaat on kohtuuisot, kulkee hyvin ainakin rännässä ja hiekkatielläkin ja gracon kaukalo napsahtaa kiinni näppärästi. En tykkää yhtää perusmatkarattaista, nää on kivan näköiset, kevyet ja menee yhdellä kädellä kasaan ja mahtuu muuallekin kuin farkun takakonttiin. Suosittelen! Niin ja sopii siis jo vastasyntyneelle.

Nyt vinkkejä vauvan flunssan hoitoon! Eppu sai nimittäin ekan räkätaudin, kun meillä kävi vauvavieraita, jotka oli vähän nuhaisia. Olivat niin pitkän matkan takaa, että haluttiin tavata ja kävihän se perheen kolmevuotias sit halailemassa eppua, vaikka yritettiin olla varovaisia. Nyt meillä on pieni niiskunenä, ja vähän yskiikin. Viime yö meni kokonaa äitin kainalossa, kun uni oli levotonta ja hengitys rohisi. Säälittää niin toi pieni! Sannulin nykerössähän oli flunssa, eikö? Kuinka selvisitte? Mikä auttoi? Suolatipat? Särkylääke? Höyryhönkä?

viu ja niisk niisk-eppu
 
Viu, voi pientä potilasta :( Täälläkin oli kunnon räkätauti, nyt jo lähes parantunut. Eniten auttoi suolatipat joita iltaisin tiputeltiin nokkaan, sekä korotettu pinnasängyn pääty. Aamuisin ja iltaisin imettiin nenä-fridalla räkää, oli pakko vaikka pikkumies ei yhtään tykkää siitä. Otettiin poika kylppäriin hengittelemään kun itse käytiin suihkussa. Pidettiin paljon mahallaan, limaa valuu itsestään nokasta.
Aamuyöstä poika ei enää suostu pinnikseensä vaan alkaa herätä siirtoon, niin oli sit vieressä ja olikin nokka enemmän tukossa, kun oli ihan vaakatasossa. Välillä ei saanut syötyä kun oli niin tukossa, ja siitähän se kiukku tuli :( Säälitti, mutta ei sitä kovinta nuhaa kauaa kestänyt.

Minimies on löytänyt kätensä, tutkii niitä ja koittaa leluja viedä suhun, vaihtelevalla menestyksellä. Kääntymisestä ei puhettakaan, mutta mahallaan ollessa yrittää ryömiä, huvittavan näköistä.

Mitäs muuta.. Tuiskulin neuvolasta kiva kuulla, hyvä että sanoit ettet oo ollut tyytyväinen. Toivottavasti tajuavat lopettaa syyllistämisen siellä.

Ainomieli ja poika 3 kk 4 päivää
 
Josko nyt kerkiäis äkki naputteleen muutaman rivin... Kiitti mammat hyvistä vinkeistä! Kokeilen smoothieta :attn: pikimmiten. Olin parina... muutamana... määrittelemättömän monena päivänä unohtanu ne peevelin D-vitamiinitipat ja nyt vedin kylmiltään jannulle heti viis tippaa huuleen, niin hirveitä karjumiskohtauksia ja ähinöitähän siitä seurasi. Luin nimittäin eri tahojen suosituksia näistä ekoista saposkoista ja on niissä kyllä niin paljon eroja ja ristiriitaisuuksia, ettei uskoisi, että samaa WHOn ohjetta mukailevat... Ykskin oli sitä mieltä, että ei perunaa, koska tärkkelys on vaikeesti sulavaa. :rolleyes: Joo yritä nyt tässä sitten olla hyvä äiti!!!

Voihan flunssa :snotty:! Toivottavasti itsekullakin on jo parempi olo. Tähän liittyen oon ite ollut puoltoista viikkoa "yksinhuoltaja" ja antanut ukon parannella itteensä. Mutta ei se peeveli parane!!! :headwall: Mun selkä ei enää edes oikene ja pinna on kiree kuin viulun kieli. No eiköhän se tosta, vaihtoehtoina oli nimittäin lääkäri ja saikku tai paraneminen ja kodinhoitoon osallistuminen ;)

Taidan mennä sohvalle maate, kun vielä kerkee... Tuitui!

MR
 
Pitkästä aikaa taas saa kammettua itsensä (jälleen yksikätisenä) koneelle. Meillä on noita hää-/ ristiäisvalmisteluja tässä ollut viime päivät täynnä, niin ei oo koneaikaa itelle löytynyt. Leipomista sun muuta piisaa, kun n. 50 ihmistä tulossa meille kotiin =). Nytkin tuo poju samalla rääkyy iltahuutojaan, jotka yleensä siis puolilleöin loppuu. Yksi hyöty tuosta rääkymisestä on, että herra zippaa niin täysin, että usein herää vasta viiden-kuuden maissa seuraavan kerran. Cuplatonit ja Rela-tipat käytössä, mutta eipä niistä hirveesti taida apuja olla. Oisko jonkin sortin koliikkia??

Tuiskuli Ihanaa kuulla sulta hyviä neuvolakuulumisia!!! Siitä se kasvu sitten lähtee.

Flunssasta Täälläkin oli viikko sitten pienellä nokka tukossa. Kampesin kanssa laatikon pääpuolta ylös ja suolatippoja laittelin nenään. Onneks ei tullu sit pahempaa tautia. Kovasti paranemista kaikille pienille nuhanenille!! :heart: Nuo on niin surkeita nuo pienet, kun niitä joku vaivaa.

Voikaas hyvin! Taidan koittaa pojun siirtoa laatikon suuntaan...

Joanmi + poju kohta 8 vk
 
MR juu eipä kannata olla kateellinen meille yöunista, MITÄ NE ON??? |O Tyttö oppi kääntymään selältään vatsalleen tiistai iltana ja nyt ilmeisesti näät uudet taidot sekoittaa pienen pään niin ettei yölläkään malta rauhoittua. Viime yönäkin juteltiin ja karjuttiin ja ähistiin ja puhistiin sängyssä niin että mulla oli aamulla tunne että oonko mä nukkunut yhtään sikeempää pätkää. Vielä ainakaan ei oo tarvinnut turvautua maitopulloon yöllä vaan on jotenkuten saatu rauhoitettua tutilla ja peiton käärimisellä tiukasti ympäri. Hohoijaa!!! Toivottavasti tää kausi menee pian ohi. Vaikkakin tästähän se uusien taitojen oppiminen vasta alkaa, mutta toivottavasti ne kaikki taidot ei ihan näin paljoa sekoittaisi unia. Nyt päivälläkin karjutaan vähän väliä kun ei vielä tajua kääntyä takaisin selälleen kun on kääntynyt ensin mahalleen. Lelukaaretkin saa varmaan aika pian viedä varastoon kun ne on vaan tytön tiellä tai sit tyttö on solmussa sen kaaren ympärillä ;) Ja eilen tyttö oli jo itse irrottanut ekan lelunkin siitä kaaresta. Vatsallaan ollessa meilläkin tyttö vetää polvet jo vatsan alle ja pepun ylös mutta ei ymmärrä vielä käsillä auttaa että pääsis liikkeelle, ja sitten taas karjutaan kun ei mitään tapahdu, hienoa titysti että oppii uusia taitoja mutta korville tää käy ;)

viu flunssan aikana annoin suolatippoja nenään ja sit apteekissa myydään sellaista sniffer baby pakettia vauvoille jossa on mentholilta tuoksuva geeli ja puikko. Geeliä rintakehään ja puikkoa nenän alle, ja saa laittaa siis 3 kk eteenpäin vauvoille. Sit sipulia ja valkosipulia vaikka pesupussiin pään viereen roikkumaan sängyn yläpuolelle (haisee aika paljon mutta auttaa oikeasti), pikkuniistäjällä voi suurempia limoja yrittää imeä nenusta pois. Ja neuvolalääkäri neuvoi että kannattaa makkari viilentää ja pukea vaan sitten enemmän päälle kun menee nukkumaan, viileä ilma laittaa liman juoksemaan paremmin jos on kovin tukkoinen. Mitäköhän vielä oli... no se höyry saattaa kans auttaa, kylppäriin vaan istumaan vauva sylissä ja kaikki hanat juoksemaan kuumaa vettä. Nestemäistä panadolia annoin pahimpina päivinä kun tyttö sai itkukohtauksia. Ja sitten just se päädyn nostaminen tarpeeks korkealle että lima valuu pois nenästä. Voimia teille, toivotaan että menee pian ohi! Se on niin kurjaa katsoa vierestä kun pieni sairastaa.

Niistä turvaistuin testeistä: rasittavaa kun jokaisessa testissä eri istuin on paras. Mistä sen nyt sitten tietää mikä olisi paras. Käyttäjien mielestä ilmeisesti se besafe olis paremmasta päästä.

Sannuli ja Nykerö
 
Uniongelmia täällä, oisko kellään neuvoja?! Tyttö tähän saakka nukahtanu yöunille klo 19 - 20. Pari kertaa yöllä olen syöttäny. Nyt nukkumaan meno venyy ja nukahtaa ehkä klo 20.30-21.30. Yöllä heräilee parin tunnin välein, välillä itkeskelee tuttia ja välillä sitten alkaa juttelemaan ja leikkimään jaloillaan. Kolmelta sitten sammahtaa ja herää seuraavan kerran n. klo 6.30. Yöllä syötän pari kertaa.

Aamulla nukkuu noin tunnin päikkärit, päivällä noin 3 h (nyt alkanu nukkumaan yli neljäkin tuntia) ja sitten vielä yhdet päikkärit iltapäivällä n. 30 min - 1 h.

Mietin että pitäskö alkaa rajottaa pisimpiä päiväunia pikkuisen jos venyvät yli 3 h? Iltapäiväpäikkärit nukkuu ennen viittä, mutta pitäskö niitä yrittää aikaistaa? Kiinteitä aloitellaan myös jos ne johonkin vaikuttas. Päivisin työtn ollessa hereillä mielestäni seurustellaan, että eikai hän virikkeiden puutteeseen herää yöllä??

aamuyö ja tytteli 4,5 kk
 
aamuyö olisko samoja ongelmia kuin meilläkin? Joko teillä yritetään kääntyä ja lähteä liikkeelle? Mä oon ainakin lukenut että ne uusien taitojen opettelu usein sekoittaa pienen pään :/ ja sit yölläkin kun herää niin on yritys liikkeelle lähtöön heti. Sen piikkiin mä ainakin meillä olen nyt viimeisen viikon huonot yöunet laittanut, kun ei se ainakaan nälkää ole koska meillä syödään jo kiinteitä ja 3 viikkoa oltu ilman yösyömistä. Mä toivon että tää kausi menee pian ohi.

Meillä tyttö menee nukkumaan n. 21.30 ja herää pääsääntöisesti 9 aamulla. Aamupäivällä ottaa n. 30 min tirsat. Päiväunille menee n. 14 ja herää klo 18 oon kyllä nyt itse alkanut herättää hänet viimeistään klo 17 jo. Ja sit illan aikana taas ottaa ne 30 min tirsat jossainvälissä. Ehkä teillä vois tosiaan niitä päikkäreitä vähän lyhentää ja kiinteiden aloitus varmasti parantaa myös niitä yöunia. Ja meillä on muuten käytössä unipussi jossa jalat pysyy yhdessä, se hiukan hillitsee sitä jalkojen heiluttelua.
 
Heippa!

Joanmi, multa on mennyt näköjään ihan ohi (?) teidän HÄÄ-ristiäiset. Onneks olkoon!

Päiväunista: meillä ne on lyhentynyt viime viikkoina tosi paljon. Jossain kohtaa jäbä veteli jopa 3-4 tuntia unta kaaliin pariin otteseen päivän mittaan, mutta nyt aika tarkkaan 1,5 tuntia pysyy unessa. Päivää jää vaan jäljelle melkoisesti kun hereillä jaksaa olla vain pari tuntia kerralla. Nytkin heijasin sen vielä uneen josta se herää lähes minutilleen puolen tunnin tajuttomuusen jälkeen. Unta tulee päivän aikana suunnilleen 3-4 h.

Mössöjä maisteltiin nyt tällä viikolla ekaa kertaa. Päätin aloittaa kuitenkin porkkanalla; höyrystin ja survoin siivilän läpi. Mulla en kovin tihee silmäinen siivilä, joten se oli melko hikistä hommaa. Loppu satsin päräytin sauvasekoittimella ja löin pakkaseen pieninä annoksina. Kuitenkin kun ruokailut aloitetaan aina maidolla, niin ei sitä soosia vielä paljoa uppoo.
Syömisen otteet on reippaat; nassu avaa suutaan kuin linnunpoika, "auttaa" kädellä ja laittaa ylähuultakin lusikan päälle. Tosin tällänen innokkuus saadaan lähinnä päärynällä, jota olen antanut "välipalaksi". Niimmuute, voitteko vähän valaista, että miksi lasta pitäisi syöttää sellasella lähes suoralla muovilusikalla?

Hyviä unia kaikille toivottelee MR :wave:
 
Sannuli meillä ei vielä kääntyillä, mutta sitä pystyyn punkemista on paljon. Nyt on tyttö mennyt nukkumaan myöhemmin (n. klo 20 -21.30), mutta onneksi ei yöllä ole heräillyt leikkimään.

Mites te kiinteisiin jo siirtyneet olette hommassa edenneet?
Eli kuinka usein ja miten paljon? Itse olen nyt kolmena päivänä antanut n. teelusikallisen peruna-äidinmaito sosetta. Miten olette lisänneet uusia makuja? Annatteko vettä? Miten totutatte uuteen makuun?

Neuvolasta kysyin, mutta siellä sanottiin vaan että ei saa antaa aluksi paljoa ettei tule ummetusta.

Ja ihan asiasta toiseen, erityisesti tyttöjen äideille. Lukiko kukaan tämän päivän Hesarista pääkirjoitussivulta kirjoitusta Vaaleanpunainen luokkayhteiskunta? Vaaleanpunainen luokkayhteiskunta - Pääkirjoitukset - Pääkirjoitukset - HS.fi

Ikinä en ollut osannut arvata, että väreihinkin liittyisi näin paljon merkityksiä... :eek:
 
Aamuyö: annan mössöjä rintamaidon päälle, eli ei sitä kauhesti vielä uppoa. Kukkuroillaan oleva ruokalusikallinen porkkanamössöä riittää kahteen kertaan... Kovasti ollaan itse "apuna" ja työnnetään sapuskaa suuhun. Annan "auttaa", varsinkin kun on vaatekerta menossa jo muutenkin vaihtoon... :) Vettä en ole antanut vielä kun se maito on kuitenkin se pääruoka-aine ja vaipat kastuu hyvällä tahdilla. Muista poiketen syötän pötkölle ensin nyt porkkanaa, seuraavaksi bataattia ja parsakaalia ja sitten vasta perunaa. En myöskään sotke soosien joukkoon maitoa. Totutan uuteen makuun laittamalla lusikallisen mössöö suuhun :). Ilmeet on hyvät, mutta hyvin on kaikki maistunut mitä on annettu maistaakin (porkkanan lisäksi päärynää :p ja tänään banaania...).
Ostin juurekset luomuna ja höyrytin ne keittämisen sijaan... Mutta eiköhän tämä hösääminen pian mene ohi ja napero saa samaa tehotuotettua apetta mitä me muutkin.

Tuiskuli: ookko liittynyt Pipariporras 03 -kerhoon täällä tai FB:ssa? Molemmat on vähän hiljasia, mutta välillä pieniä elonmerkkejä on havaittavissa...

Ai niin, se aikaisemmin mainostamani bloggari julkaisee piakkoin myös kirjan "kasvatusopeistansa". Sillon hyvät jutut, jos tykkää ei niin tiukkapipoisesta menosta: Project Mama Niin ja sanottakoon vielä, että ihan on ventovieras ihminen tuo, joten en mainosta kenenkään puolesta :LOL:

Porkkana-partyt kutsuu... Adjö mutsit!

MR ja VV (viittä vaille) 4kk
 
kp 1 ja mieli maassa :( ja lisäks vielä helkkarinmoiset kuukautiskivut. Synnytyksen jälkeen näät menkkakivut on kyllä muuttunut järkyttäviksi. Välillä tuntuu melkein pahemmalta ku synnytyssupistukset kun ne kesti vaan hetken ja sit sai hengähtää mutta näät vaan jatkuu ja jatkuu jos ei saa särkylääkkeellä ajoissa naamaan. Huokaus! Nyt nukkuun hetkeks sohvalle jospa tää helpottais tästä.

Sannuli ja Nykerö 4 ja puol kk
 
3 särkylääkettä ja vajaan tunnin unet auttoi oloon kummasti :)

Me muuten päädyttiin turvaistuimessa Britax multi-techiin BRITAX Multi-Tech turvaistuin - Ozbaby.fi ja tilattiin se vielä tuommoisen pirteen lehmäkuvioisena :) Tätä ainakin lähikaupungin lastentarvikeliikkeessä suositeltiin, menee pitkään ja kasvaa lapsen mukana. Siellä liikkeessä ei ollut tota väriä minkä halusin niin tilasin sen sitten netistä. Se BeSafen izi olisi ollut hyvä vaihtoehto mutta käyttöikä on aika lyhyt koska se on tosi pieni sisältä eikä sitä pysty "laajentaan" niinkuin tätä penkkiä. Tosin nyt täytyy pari kuukautta vielä odottaa ennenkuin tähän penkkiin lapsen voi siirtää.

Meillä mies jaksaa edelleen olla ihmeellisen positiivinen siitä että kyllä me saadaan lisää lapsia. Eilenkin kun kahvilassa hän katseli monilapsista perhettä ja totesi mulle että "aattele sit ku meillä on kymmenen lasta niin eihän me sovita mihinkään yhteen pieneen pöytään syömään", voi kun itsekin jaksaisin olla vielä yhtä toiveikas. Meinas itku tulla kun totesin miehelle että "Kun nyt saatais edes se toinen lapsi alulle". Eikä yhtään helpota oloa se että miehen exä facessa hehkuttaa toista raskauttaan (se sai siis esikoisensa keväällä ja on nyt jo toista kertaa raskaana).

aamuyö ootko muuten katsonut vauvan suuhun? Ettei tulisi hampaita? Niitäkin voi alkaa tuleen jo 4 kk iässä ja myöskin vaikuttaa yöuniin. Meilläkin on nyt pari yötä mennyt taas ok. Tyttö nukkunut noin 6 saakka ilman ääntelyitä ja sit 6-9 muutaman kerran tarvii pistää tuttia suuhun. Pitäis varmaan pikkuhiljaa alkaa miettimään puurojen keittoa iltapalaksi kun toi riisijauhoista tehtu muksu puuro tuntuu jotenkin niin laimealta että tarvis yötävasten jotain tukevampaa. Ajattelin että jos aloittais riisihiutaleista keitetyllä puurolla ja sit ku 5 kk tulee täyteen niin pikkuhiljaa kaurapuuroa yms.

Meillä ei se vesi tunnu tytölle maistuvan, oon yrittänyt kyllä antaa aina ennen kun alkaa syöttämään pikku tilkan vettä että tottuis siihen makuun. Mutta kyllähän se äidinmaito/korvike riittää vauvalle nestetasapainon pitämiseen ainakin näin talvella.

Täällä annettiin ainakin neuvolassa ohje että pari uutta makua viikossa on hyvä tahti. Ja meillä ainakin tuntuu menevän kaikki maut jo mitä noissa kaupanpurkeissa löytyy. Perunaa annoin alkuun oikeestaan aika vähän kun haremmin meni alas porkkana kun se on makeaa. Ja sit se päärynä!!! Se on meidän tytön lempparia ja helppoa syöttää kun on sellaista sopivan kiinteää. Mä muuten sain vauvalahjaksi sellaisen vauvanruoka kirjan "vauvan ja taaperon keittokirja" se on tosi hyvä ja siinä on ihan simppeleitä ohjeita ja ikäkaudet koska mitäkin voi antaa, suosittelen!

Jos sitä sitten taas jatkais tätä siivoomista (mistä tätä roinaa meille oikein tulee?)

Sannuli
 
Sannuli :hug:
Kiitti muuten istuininfosta, kopsaan minkä kerkeen muitten vertailuja. Yksinkertaisesti vaan liikaa tarjontaa, liian vähän käyttäjäkokemuksia...

Olin muuten vaunujen kanssa tossa päivänä eräänä kaupungilla ja olin jotakuinkin ainoa, jolla oli VAUNUT kun muilla oli sellasia sitikärryjä, jotka pyöriin paikoillaan 360 astetta ja blaaah. Olin niin maalainen ja möllö siinä niitten kaskellä. : /

Tarttee lähtee hakeen äkkiä viä Pelttorit huomiselle... :) Tuitui!

MR ja VV
 
Kiitos MR onnitteluista! Juhlakiireistä selvinneenä kerkiää nyt kirjoittamaan vähän päivityksiä tännekin :) Eli sunnuntaina Pojusta tuli Oskari Erkki Akseli. Ja lauantaina meidät vihittiin kummien todistaessa tapausta. Ristiäisiin suunniteltu jäynäkin onnistui loistavasti. Kaikki sukulaiset nimittäin odottivat vihkimistä kasteen yhteydessä :). Pikkusiskoni ja hänen miesystävänsä oli sovittu vihkimiseen todistajiksi ja sitten huijattiin lisätodistajiksi nämä Oskarin toiset kummit, joille selvis vasta 200m ennen kirkkoa, mihin ovat joutumassa. Kastetilaisuus oli ihan "tavallinen" ja kasteen lopuksi käskettiin porukka kahvipöytään ja todettiin, että kahvinjuonnin perään katsotaan sitten tykillä kummien tekemä valokuvakooste Pojusta. Valokuvakoosteen alkuosa oli niinkuin odottaa sopi kuvia pojan elämän alkutaipaleelta, sitten musiikki vaihtui ja ruudulla pyöri remppakuvia, jotka päättyivät jouluisiin rakennuskuviin. Siitä kuvallinen "aasinsilta" kirkosta kuvattuun seimeen ja pojan kaukaloon, josta kuva zoomattiin alttaritauluun ja sitten iskettiin kehiin "paljastavat" kuvat. Kyllä siinä moni oli penkiltä tipahtaa ;D. Olis niin pitäny saada niiden ilmeet tallennettua.

Sannuli Onpa hurjat menkkakivut! Toivottavasti ei sitten enää seuraavissa menkoissa olis noin pahat. Ja ihanaa, että miehes jaksaa olla positiivinen. Pidän peukkuja pystyssä ja uskon, että kyllä teillekin vielä se toinen rakkauspakkaus suodaan.

Ruokahommista onkin mielenkiintoista lukea, kun itsellä nuo kuviot vasta edessä. Pitääkin laittaa tuo keittokirjavinkki korvan taakse.

Olikos joku teistä käytellyt kantoliinaa tai rintareppua?? Välillä tuntuu, että olis kiva vapauttaa kädet, kun tuota poitsua kanniskelee.

Joanmi + Oskari huomenna 2kk
 
  • Tykkää
Reactions: Mma Ramotswe
RINTARAIVARIA taas ja kaikki lukemani kikat kokeilussa... Onko muilla koskaan, ollaanko me ainoita? Tietty toivon ettei muilla ole. Onnea Joanmi! Hieno nimi, Oskaria harkittiin meidänkin pojalle mutta päädyttiin toiseen.

Jaaha poika kutsuu, enemmän taas ensi kerralla.

Ainomieli ja poika n. 3,5 kk
 
Heippa mammat!
Täällä meikäläinen sai paistourakan tältä päivältä ohi ja koska neiti vielä kuuluu olevan unilla, niin pitänee kirjoitella.

KIITTI matkarattaista annetuista vinkeistä, siskot!!! Vielä en oo mitään ostanu, kattellu vaan ja harkinnu. Ku en muutenkaan kauheesti shoppaile tai käy kaupungilla, niin vähän tulee mietittyy, että tartteeko niitä matkarattaita. Meneehän ne pitkän aikaa käytössä, mutta kuitenkin...

Sitten seuraa valitusta: Mä heitän noi d-vitamiinit oikeesti seinään!!!! Hitto... Annoin muksulle yhen viikon Jekovitia yhen tipan joka toinen päivä, meni hyvin. Aloin antaa joka päivä, loppu se hyvä. Nyt on ollu sitten taas niitä mahavaivoja illasta, toinen huutaa nuppi punasena ja volume kaakossa että saa pierastua. Eikä auta mikäään hieronta, asentojen vaihto tai mikään, aikansa huutaa ja kun saa pierastua, niin saattaa olla 5min hiljaa, kunnes tulee seuraavan paukun aika. Tätä jatkuu muutama tunti. Eilen kävin jo hakemassa Cuplatonia apteekista, siitä pienoinen apu, mutta ei mainittavaa. Ja oonpa tässä viime päivinä huomannu, että toi Jekovit laittaa tytön mahan kovalle, ei nimittäin pärähtele evästä vaippaan niin kuin aiemmin. Oon ihan työlästyny tohon tipan aiheuttamaan mahavaivaan, kun ei siihen tunnu auttavan mikään. Ja neuvolassa jo nyt kattoo terkka pikkasen hitaalla, kun kuuli sillon, että tyttö ei saanu ku yhtä tippaa koko evästä, kun terkan mukaan ois pitäny jo muutaman viikon käytön jälkeen päästä siihen viiden tipan päiväannokseen... Ei onnistu meillä, ei musta oo rääkkäämään toista niillä tipoilla, sillä rääkkäämiselle se oikeesti tuntuu, kun kuuntelee avuttomana toisen huutoa, kun tietää mistä se johtuu, mutta ei saa autettua. Ja nyt sitten poden huonon äitiyden tunnetta siitä, kun en saa annettua lapselleni sitä vitamiinia, jota hän tarvitsis eikä saa sitä muualta kuin purkista.... :'(

Sannuli, mainiheppa neuvolan lääkärille noista sun kuukautiskivuista. Jos se vaikka kirjottas sulle Buranasta ja Panadolista reseptit, niitä kun voi käyttää rinnakkain kipuihin ja niillä monet saa hyvän vasteen, jos ei oo mitään esteitä käyttää ko. lääkkeitä. Tulisivat halvemmakskin, jos saat resetillä. Ainakin kannattaa kysyä ja kertoo, että menkat on nykyään sulla muuttuneet kivuliaammaks. Voimia kipujen kanssa, tiedän yhtä jos toista ilkeistä menkkakivuista, ittelläni on nimittäin kaksois kipulääkitys aina menkkojen aikaan, kun ilman niitä ei tuu elämästä yhtään mitään, kun en pystys itteeni ees suoristaan vaan kävelisin kumarassa. Voimia sulle ja toivotaan, ettet joudu pitkään kärsiin kivuista, vaan raskaudut pian uudelleen. :hug:

Mukavaa joulukuuta teille kanssasisaret ja vauvelit!!! :flower:
t.Pol ja tyttö 6vko
 
Pol, mä luin muistaakseni että Cuplatonia pitää käyttää pari-kolme päivää että alkaa toimia, eli kannattaa sitä jatkaa vielä jos haluaa. TOSIN luin myös yhdestä kirjasta, että jonkun tutkimuksen mukaan sillä on vain lumevaikutus, tosin ei kerrottu oliko vauvojen kohdalla :D Eikä että mikä tutkimus, voiko luottaa. Anyway, toivottavasti helpottaa mahakivut pian. Suolisto kehittyy koko ajan, voihan olla että ihan kohta jo kestää paremmin sitä d-vitamiinia.

Rintaraivarit helpottaneet vähän, tänään enää pari kirkumiskohtausta.Suihkutissien hallintaa. :D Katsoin paremmaksi olla vain kotona eilen ja tänään. Ärsyttää muuten lähteä anopille viikonloppuna, kun hällä on aina jotain kommentoitavaa imetykseen, ja hänen neuvot ei sovellu mulle lainkaan, enkä ole kiinnostunut syvällisesti analysoimaan tissejäni anopin kanssa..

Ainomieli ja poika 3,5 kk
 
Hellou!

Joanmi: Manducaa oon käyttänyt, yhdessä vaiheessa joka päivä monta kertaa. Nyt tuntuu, etten vaan enää jaksa kantaa jäppistä yhtään ylimääräistä kuin on ihan pakko ja tuo viihtyy romujensa keskellä kohtuullisen hyvin, joten kädet on ajoittain vapaatkin. :)

Neuvolassa (4kk) käytiin eilen ja painoa on jo yli 8 kg ja pituuttakin yli 68 cm. Lääkäri kyseli kaikki kääntyilemiset, syömiset ja muut ja oli sitä mieltä, että jatketaan vaan kiinteiden maistelua kun kerran kiinnostusta löytyy. Annoin lapselle eilen oman lusikan käteen ja yllättävää kyllä se hokas heti mitä sillä tehdään. Tosin intoa oli taas enemmän kuin taitoa, joten lusikkaa survottiin suuhun sellaisella tarmolla, että alkoi ihan yököttään...

Ainomieli: onko sulla ajatusta mistä rintaraivarit voisi johtua (maidon määrä, mahakivut, tms.)? Meillä auttoi karjumiseen kun rahoiteltiin sylissä (itse pitää vaan pystyä pitään coolinsa...) ja sitten yritettiin uudelleen. Imetin pystymmässä asennossa, koska maitoa tuli/tulee liian lujaa. Joskus kun mikään muu eitehonnut, menin yösyöttösohvaan imettämään. Siell kun aina oli imetys onnistunut. Pidin huoneen myös hämäränä ja jostain syystä yöllisen tilanteen simulointi tuntui rahoittavan. Onnistuuko teillä imetys koskaan missän asennossa?

Tarttee mennä! Heippa!

MR ja VV 4kk -2pv :)
 

Yhteistyössä