No miten paljon enemmän rahaa kuluu kolmen lapsen taloudessa kuin kahden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plääh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaa, kyllä meillä ainakin menee puolet enemmän lapsiin kuin yhden lapsen kanssa. On kaksi. Enää ei riitä yksi potkulauta, pitää olla kaksi ja jos lapsia on kolme niin pitää olla kolme. Eikö se ole aika yksinkertainen matemaattinen toimitus láskea menot kolmelle kahden sijaan.

Jotenkin itsestä tuntuu, ettei kahteen lapseen paljon sen enempää rahaa mene kuin yhteen meni. Tietysti ruokaan jonkin verran enemmän, mutta ei kuitenkaan niin hirveitä. Sähköä, valoa, asuntolainan lyhennystä menee yhtä paljon kuin ennenkin. Vettä kuluu jonkin verran enemmän. Vaatteisiin ja sellaiseen tietysti menee jonkin verran enemmän rahaa. Mutta, entäs jos on kolme lasta, alkaako siinä jo huomaamaan, että esim. ruokaan menee rahaa jo huomattavasti enemmän?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa, kyllä meillä ainakin menee puolet enemmän lapsiin kuin yhden lapsen kanssa. On kaksi. Enää ei riitä yksi potkulauta, pitää olla kaksi ja jos lapsia on kolme niin pitää olla kolme. Eikö se ole aika yksinkertainen matemaattinen toimitus láskea menot kolmelle kahden sijaan.

No riippuuhan se jo ihan siitä, kuinka paljon pystyy kierrättämään vaatteita ja tavaroita. Eikä lapsilla ole pakko olla kaikkia samoja tavaroita/juttuja. Esim. harrastusvälineet tulee jokaiselle omien harrastusten mukaan...
Mun kokemuksen mukaan pienet ei paljon kuluta, mutta kun päästään 10+ ikään, niin rahan menoa ei voi mikään estää :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jotenkin itsestä tuntuu, ettei kahteen lapseen paljon sen enempää rahaa mene kuin yhteen meni. Tietysti ruokaan jonkin verran enemmän, mutta ei kuitenkaan niin hirveitä. Sähköä, valoa, asuntolainan lyhennystä menee yhtä paljon kuin ennenkin. Vettä kuluu jonkin verran enemmän. Vaatteisiin ja sellaiseen tietysti menee jonkin verran enemmän rahaa. Mutta, entäs jos on kolme lasta, alkaako siinä jo huomaamaan, että esim. ruokaan menee rahaa jo huomattavasti enemmän?

Tähän pätee aika lailla tuo, mitä yllä kirjotin, eli ei pienet, mutta isommat... Murkkuikäisen pojan ruokahalut on aikas mittavat :D

Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta:

No riippuuhan se jo ihan siitä, kuinka paljon pystyy kierrättämään vaatteita ja tavaroita. Eikä lapsilla ole pakko olla kaikkia samoja tavaroita/juttuja. Esim. harrastusvälineet tulee jokaiselle omien harrastusten mukaan...
Mun kokemuksen mukaan pienet ei paljon kuluta, mutta kun päästään 10+ ikään, niin rahan menoa ei voi mikään estää :whistle:

No noi kalliimmat haalarit yms. tahtoo mennä elleivät ole samoihin aikoihin syntyneitä että tarvitaankin sitä välikokoa mitä ei ole. Ja kyllä meillä ainakin 3v vaatii varmasti samat aktiviteetit kuin 5v, ei niitä kierrätetä vaan ne voi suosiolla ostaa molemmille, en viitti sitä ainaista tappelemista, ennemmin ostan toisellekin sen potkulaudan esim. Ja vaatteet tahtovat olla jo pidettyjä kun ne on yhdellä olleet, että ihan mielellään ostan myös nuoremmalle uusia vaatteita vaikkei nyt aivan pakko olisi.

Toisaalta, nuorimmalle ja vanhimmalle tulisi melkein 7 vuotta ikäeroa, joten kun kuopus olisi "juottovasikan ruokahalu iässä" 15-v, niin esikoinen saattaisi olla jo muuttanut pois kotoa. Eikö niin?

Toisaalta, nuorimmalle ja vanhimmalle tulisi melkein 7 vuotta ikäeroa, joten kun kuopus olisi "juottovasikan ruokahalu iässä" 15-v, niin esikoinen saattaisi olla jo muuttanut pois kotoa. Eikö niin?

Joo, paitsi, että se ruokahalu kasvaa jo paljon ennen 15 ikävuotta :p

Paljon varmasti riippuu tilanteesta. Alussa tuskin kulutus älyttömästi suurenee, mutta myöhemmin kyllä.

Jep, murrosikäinen poika syö juottovasikan yhdellä aterialla.

No, meillä on murkkuikäinen poika eikä syö järjettömästi.
Saman mitä me aikuiset suunnilleen. Joskus vähän enempi ja joskus vähempi.

vieras:
en viitti sitä ainaista tappelemista, ennemmin ostan toisellekin sen potkulaudan esim.

No jos näin ajattelee, niin sit. Mä en ajattele näin.

Etkö sinä tosiaankaan hanki esim. suksia molemmille lapsille? Tai pyörää? Tuollaiset mitä aikasemmin ei isommalla ole ollut, joutuu kyllä hankkimaan molemmille samalla kertaa. Miksi toisen pitäisi ilman olla?

Meille ei kyllä osteta joka muksulle aina samoja tavaroita, kukin saa kiinnostuksen mukaan. Ruokaan menee rahaa ja usein esim. lihat on pakattu 4hlö sopiviksi pakkauksiksi. Joten niitä saa ostaa sitten kaksi. Lomareissut on usein 2 +2 tarjouksella. Mutta mä en ole rahaa miettinyt kun lapsia on tehty. Nykyisin pitää olla niin paljon ja kaikkeja. Kyllä vähemmälläkin pärjää :)

meillä on kolme lasta, me kierrätetään vaatteita ja tavaroita, meillä on nuorin vasta vauva niin ei vielä huomaa että ois isompia menoja mutta varmaan sitten huomaa kun lapsi kasvaa. Mun mielestä jos haluaa säästää rahassa niin kannattaa kierrättää ja ostaa käytettynä, kaiken ei oo pakko olla uutta.

vieras:
en viitti sitä ainaista tappelemista, ennemmin ostan toisellekin sen potkulaudan esim.

Etkö sinä tosiaankaan hanki esim. suksia molemmille lapsille? Tai pyörää? Tuollaiset mitä aikasemmin ei isommalla ole ollut, joutuu kyllä hankkimaan molemmille samalla kertaa. Miksi toisen pitäisi ilman olla?

Eikö niitä suksia ja polkupyöriä siirry isommalta pienemmälle, niin kuin kahden lapsen perheessäkin?

No totta kai lapsilla on pyörät ja sukset, jopa luistimetkin :saint:
Mutta kyllä ne (pienimmät) on ihan tuolle esikoiselle aikoinaan ostettu ja nuoremmat on menneet sit niillä. Ja vanhimmalle on ostettu isompaa kokoa.

Hmm.. no eipä oikeastaan kamalan paljon. Riippuu niin paljon kulutustottumuksista. Joillakin menee yhteen lapseen enemmän rahaa kuin toisella kolmeen lapseen :)

Suksia, luistimia, polkupyöriä - nämä kaikki voi hankkia käytettynä, samoin vaatteita. Toisaalta ne voi hankkia uutenakin, jolloin rahaa kuluu enemmän. Kotiin tarvitaan ehkä lisää tilas, toisaalta taas ei.. Tuskin tähän on yksiselitteistä vastausta.

Minkä ikäisenä ne pojat alkaa sitten "syödä kuin hevoset"? Olen nimittäin ennenkin kuullut, että murrosikäiset pojat syö ihan tajuttomasti. Toisaalta normaali kotiruoka on suht edullista.

vieras:

Eikö niitä suksia ja polkupyöriä siirry isommalta pienemmälle, niin kuin kahden lapsen perheessäkin?

Lukihäiriö, miksi toisen pitäisi olla ilman jos löytyy sellanen laji mistä ei ole välineitä toiselle käytettynä? Silloin niitä ostetaan tuplana. Onhan se nyt paljon kivempi potkulautailla yhdessä kuin se että toinen vahtaa vierestä toisen mennessä. Tuo potkulauta nyt tuli meille tänä kesänä, huomasin että tosiaan noita lapsiahan on kaksi kun ensin tilasin vain isommalle. Pienempi rupes sanomaan että hänelle myös, ja ihan oikeasti hänelle myös, miksi hän ei sellasta tarvisi jos kerran toinenkin tarvii. Ja kyllä on ollut kovaa käyttöä molemmilla.

meillä on kolme lasta, me kierrätetään vaatteita ja tavaroita, meillä on nuorin vasta vauva niin ei vielä huomaa että ois isompia menoja mutta varmaan sitten huomaa kun lapsi kasvaa. Mun mielestä jos haluaa säästää rahassa niin kannattaa kierrättää ja ostaa käytettynä, kaiken ei oo pakko olla uutta.

näin myös meillä eli vaatteita ja tavaroita kierrätetään. Meillä myös nuorin vauva (vai lasketaanko 1v vauvaksi?). Kengät ostetaan aina uutena ja vaatteissakaan ei haittaa vaik tyttö käyttäs sinistä ja poika punasta. Ja käytettynä saa esim hyviä pyöriä joissa säästää jo ison summan.

Minusta jos pitää miettiä että onko varaa ruokkia kolmas lapsi, niin ollaan jo tilanteessa että kolmanteen ei ole varaa. Kun ne ruokakulut ei kuitenkaan ole ne suurimmat menot.

Minulla siis 3 lasta ja isommat jo koululaisia ja syövät varmaan saman verran kuin minä itse.

Mutta koululaisilla tulee niin paljon muuta rahanmenoa, ainakin meillä, jo lasten harrastaminen maksaa monta sataa euroa. Vaikka ei ole harrastukset kalleimmasta päästä. Tietenkin jos ei anna lasten harrastaa mitään, mutta se on minusta aika tylsä vaihtoehto.

Ja koululaisilla rahaa palaa vaatteisiin (jos erisukupuolta niin niitä vaatteita ei tosiaan kierrätetä sisarukselta toiselle, eikä niistä välttämättä ole muutenkaan kiertoon, pojilla vaatteet etenkin housut tuppaa kulumana puhki ja vaatemaku voi sisaruksilla olla niin erilainen), urheiluvälineisiin (esim suksipaketit maksaa 100e->, polkupyörät, luistimet, kengät (joita harvoin voi kierrättää isommilla) jne. Lääkärikulut/vakuutus jne lisää kuluja. Hoitomaksut päiväkodissa kun palaa töihin, niin jos 3 alle kouluikäistä ja perheellä keskitulotkin niin sitä maksaa suurinta mahdollista maksua ja kolmesta se summa on jo yli 600 euroa/kk.

Matkustaminen maksaa, jos sellaista haluaa lasten kanssa tehdä. Minä ainakin haluan. Vaikka lapsialennukset saisikin niin kolmen lapsen kanssa ei mahdu enää ns normihuoneisiin ja ne perhehuoneet on usein kalliimpia, esim alennus etelänlomasta ei yhden lapsen kohdalla olekaan enää -50% vaan paljon vähemmän. Hotellihuoneita joutuu ottamaan kaksi tai perhehuone, joka on kalliimpi.

Peruskoulun jälkeen tulee lukio- tai ammattikoulutus, kirjat maksaa, tulee vanhojentansseja, abivuonna kuluja, autokoulut jne. Tietty osan voi lapsi maksaa itsekin esim kesätyöllä mutta kyllä niitä kuluja tulee...

En minä valita rahanmenoa kuitenkaan, koska kyllä keskituloisella on varaa maksaa kolme lasta siinä missä kakskin, mutta jos joutuu jo valmiiksi miettimään riittääkö rahat kolmen lapsen ruokaan niin kannattaa tosiaan harkita mitä kaikkea muuta lapsi tulee maksamaan...

Minkä ikäisenä ne pojat alkaa sitten "syödä kuin hevoset"? Olen nimittäin ennenkin kuullut, että murrosikäiset pojat syö ihan tajuttomasti. Toisaalta normaali kotiruoka on suht edullista.

Mun 10 vuotias syö jo saman verran kuin minäkin. Urheilee paljon ja liikkuu, ei ole ylipainoinen tai isokokoinen. Luulen että parin vuoden kuluttua syö jo kuin hevonen.

Mutta ei ne ruokakulut tosiaan ole ne suurimmat menot koululaisten perheessä, rahaa palaa paljon muuhunkin.

juu paljon riippuu siitä miten haluaa itse sitä rahaa kuluttaa! meillä kolme poikaa 7, 4 ja 1v. paljon on tavaraa ja vaatetta kierrätetty ja alesta aina sitten jotain uutta jokaiselle, joissa taas vanhempien jää pienemmille jne.. :) vanhin poika on ajanut samalla pyörällä jo 4v asti, eikä ole edes vaatinut uutta ja isompaa. Paremmin pääsee polkemaan kovaa vauhtia tuolla pienemmällä. Kakkoselle saatiin viime kesänä naapurista ihan hyväkuntoinen pikkupyörä, samalla menee nytkin ja varmaan vielä ens kesänä, jos jättäis aplarit pois.
Kaikkea ei ostella kahta tai kolmea kerralla.. Ruokaa menee paljon on mennyt aina. Meillä 7 ja 4v syövät varmaan enemmän kun "normaalit" tuonikäiset ;D välillä yhtä isoja annoksia kuin me aikuiset tai kaksi pienempää.
Isovanhemmilta ei saada rahallista apua, harvoin ees yhtään rahaa. Toiselta puolelta ei edes synttärilahjoja tule :/ mutta aina on itsellä rahaa ostaa lahjat. Kyllä sitä pärjää pienilläkin tuloilla (tmt ja kotih.tuki) jos haluaa!

Yhteistyössä