Miten paljon teini-ikäisiin lapsiin uppoaa rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kumikameli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kumikameli"

Vieras
Olisko jollain ihan kokemusta ja jotain lukuja kertoa?

Monesti sanotaan ettei vauvat ja pikkulapset kalliiksi tule, että 'odotahan vaan kun ovat isompia' noh kertokaahan miten paljon sitä rahaa sitten kuluu verrattuna pikkulapsi vaiheeseen.

Itselläni on vasta tuo yksi 2v lapsi ja toinen tulossa, niin en oikeasti tiedä millaisiin summiin sitä pitää ns varautua teinien kanssa.

Varmaan sitä rahaa menisi niin paljon kuin vaan on, mutta monet sanoo ettei ole varaa esim kolmanteen lapseen, kun rahaa menee paljon teini-iässä.

ihan tämän ketjun innoittamana tein tämän aloituksen: http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1934069-onko-taalla-muita-joilla-ei-ole-varaa-kolmanteen-lapseen/

Taivas siinä on rajana - varsinkin jos suostuu joka pyyntöön :)

Itsestä tuntuu, että tyttöihin uppoaa enemmän rahaa kuin poikiin. Kampaaja, meikit, vaatteet, puhelinkulut vie tytöiltä paljon rahaa. Itselläni on kaksi poikaa, mutta tyytyvät ihan perusjuttuihin eli peruskännykkään ja maltillisiin vaateostoihin. Kasvavat pojat tosin syö ihan tajuttomia määriä ruokaa. Harrastukset voivat olla kalliita.

Lapsilisä loppuu 17-vuotiaana eikä opintotuki korvaa sitä. Kesätöiden saanti ei ole varmaa tai niitä ei saa kuin lyhyeksi ajaksi. Koulukirjat ovat kalliita, meilläkin lukiossa vaihdettiin kirjasarjat, joten nuoremmalle piti ostaa uudet. Tällä paikkakunnalla ei ole käytettyjen kirjojen myyntiä. Lisäksi nuori tarvitsee itselleen ainakin ne kirjat, joista aikoo kirjoittaa yo-kirjoituksissa (jotka nekin maksaa erikseen).

Bussikortit, mopot, autokoulu vievät rahaa. Polkupyörätkään eivät tunnu kestävän montaa vuotta.

Nuoriin kyllä rahaa uppoaa, mutta omilla valinnoilla siihen voi vaikuttaa. Lapsen joka toivetta ei kannata toteuttaa vaikka kuinka pientä lasta olisi mukava lahjoa. Vanhempana kaveripiirin paine voi olla kova, varsinkin jos jollain kaverilla on enemmän rahaa köytössä kuin toisilla.

Joka tapauksessa lapset ovat joka euron väärti :)

Ihan niin paljon kuin vaan maailmassa rahaa riittää. Oleellista on, miten lapsensa kasvattaa. Ja tietysti myös se, mitä teini harrastaa. Mulla menisi kuopuksen harrastuksiin mitä vaan 500:n ja 50 000:n euron välillä vuodessa, jos suostuisin maksamaan kaiken. Meillä siis teinit ovat saaneet 100 e kuukausirahaa, joista maksavat itse huvituksensa, kännykkälaskunsa ja ylimääräiset harrastusmenonsa. Kuukausirahan eteen ei tarvitse tehdä mitään ja jos säästämälläkään ei raha riitä teinin haluamiin juttuihin, niin voi voi, sitten joutuu tekemään kuten vanhempansa eli töitä.

Lukiolaisella menee noin 50 eúroa bussikorttiin ja joka kuudes viikko noin 120 euroa koulutarvikkeisiin. Vaatemenoista en osaa sanoa, koska exä kustantaa kuopuksen vaatteet. Esikoisesta tuli teininä ituhippi ja hän osti pääasiassa vaatteensa kirppikseltä, joten varsin vähän meni hänen vaatteisiinsa rahaa. Kampaajalla ja parturissa käynteihin menee jonkun verran, mutta kerran kuussa kampaajalle/parturiin on riittänyt. Perushygieniatuotteet on löytyneet aina kylppäristä ja jos ne eivät ole kelvanneet, niin ovat sitten omilla rahoillaan ostaneet omia. Teini-ikäisen pojan kohdalla tietysi ruoka on se, missä eron taaperovuosiin huomaa parhaiten.

Meillä on kumpikin lapsista "armahdettu" vuodella eli vasta 15-vuotiaina alkoivat käydä kesätöissä. Itse aloitin aikoinaan kesätyöt 14-vuotiaana. Normaaleista kotitöistä en erikseen maksa, ellei toisin ole sovittu. Roskien vienti, imurointi, koiran vieminen ulos yms tehdään, koska kuulutaan perheeseen. Mutta mun työreissujeni aikana, kun kuopus on ollut vastuussa koko koiran hoidosta yli viikon, olen maksanut siitä erikseen. Fyysisesti raskaista hommista, joihin muutoin joutuisin palkkaamaan jonkun handymanin, maksan kuopukselle.

Lasten ollessa pieniä mulla oli pienet tulot ja kun vaihdoin alaa ja tulot tuplaantuivat, jatkoin silti kulutuksen suhteen maltillista elämää. Sanoisin, että paljon on asenteesta kiinni. Kun lapseni on tarvinnut vaikkapa uuden kännykän, olen antanut rahaa peruskännykän verran. Jos ovat halunneet hienomman vempaimen, ovat laittaneet omistaan lisää.

Ei mulla ole koskaan olLut maksettuja harrastuksia tai leirejä eikä vanhemmat myöskään maksaneet autokoulua..silti säilyin hengissä . Eli ihan mitä koet että haluat lapsellesi antaa, suoda tai olet velvoitettu tekemään jotta olisi yhteiskuntakelpoinen lapsi niin vaikutaa siihen paljonko maksaa.

No meillä yläasteikäiset saa lapsilisän itselleen ja sillä heidän tulee kustantaa itselleen seuraavat asiat: Kaikki vaatteet, karkit, puhelinlaskut, harrasteet (kukaan ei harrasta mitään kallista eli tässä harrasteilla tarkoitetaan elokuvia jne).

Hyvin tulevat lapset "toimeen" ja sievissä vaatteissa kulkevat.

Lukiolainen puolestaan hankkii kesätöillä lukiokirjat itselleen.

Kaikki lapset, jotka menevät lukioon ja kirjoittavat ylioppilaaksi, saavat yo-lahjaksi autokoulun.

Teineihin saa varmaankin menemään rahaa pohjattomia summia, jos kaiken ostaa. Järki käteen. Itse tulin teininä edulliseksi tai kyllähän halusin kaikkea, mutta en saanut. Autokoulu maksettiin tosin. Oma esikoinen on 10v vasta, mutta en nyt tiedä mihin sitä rahaa sitten menisi niin älyttömästi. Mopoja ei osteta, vaikka varaakin olisi. Ruokakulut tulee olemaan hurjat, kun kolme poikaa yhtaikaa teini-iässä. Vaatteista nuo on jo nyt tarkkoja, mutta kun saavat ne tietyt haluamansa vaatteet niin ei niitä vaatteitakaan tarvi olla paljoa. Tietokoneet, pelikonsolit jo on ja niitä tulla uusimaan tarpeen mukaan. Ei pakollisiin kuluihin niin hirveästi mene tai riippuu siitä mikä on kenenkin mielestä iso summa.

Teini-ikäiset syö paljon enemmän kuin aikuiset. Ruokaan kuluu tolkuttomia summia, sillä ruoaksi ei käy pelkkä hiilihydraattimössö, vaan urheileville ja kasvaville teineille pitää olla paljon proteiineja.

[QUOTE="vieras";23286257]Teini-ikäiset syö paljon enemmän kuin aikuiset. Ruokaan kuluu tolkuttomia summia, sillä ruoaksi ei käy pelkkä hiilihydraattimössö, vaan urheileville ja kasvaville teineille pitää olla paljon proteiineja.[/QUOTE]
Tähän lisään vielä sen, että usein niillä teineillä on joku kaveri mukanaan, kun tulevat koulusta kotiin. Se parin päivän aamiaistarpeita varten tarkoitettu kinkkuleike on voinut kadota jääkaapista yhdellä välipalalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23286292:
Tähän lisään vielä sen, että usein niillä teineillä on joku kaveri mukanaan, kun tulevat koulusta kotiin. Se parin päivän aamiaistarpeita varten tarkoitettu kinkkuleike on voinut kadota jääkaapista yhdellä välipalalla :D

Teininkin voi kasvattaa syömään sivistyneesti ettei tarvitse 300 g kinkkupakettia vetää kerralla naamaan.

[QUOTE="vieras";23286513]Teininkin voi kasvattaa syömään sivistyneesti ettei tarvitse 300 g kinkkupakettia vetää kerralla naamaan.[/QUOTE]

no parempihan se on että jääkaapissa olevaa ruokaa saa syödä :O
kyllähän nyt 4-5 leivän päälle menee monta kinkkusiivua, ja jos syöjiäö on 2-3 niin paketti katoaa aika nopeaaan :D

kyllähän nuo isompien vaatteet jo kustantaa, vaikak ei mitään merkkijuttuja ostelistaan, kengät kuluvat jostain syystä, varsinkin jos skeittaa (ainakin jos omia veljiäni muistelen)
harrastukset maksaa: esim jääkiekko, ratsastus jne kalliit jutut
mopokortti ja mahdolliseti se mopo (meillä se on vähän niinkuin pakko hankkia mopo/mönkkäri/mopoauto jos ei halua että lapsi joutuu pyörällä menemään säässä kuin säässä tai itse heittämään)
tyttöihin varmasti menee enemmän rahaa kuin poikiin, jos on vähänkään tyttömäinen/turhamainen (siis hyvällä tavalla) tyttö

Ja mekin maksetaan meidän lasten lukiokirjat (ja bussliput), eikä tosiaan mitään kroisoksia olla. Mutta se on sellainen asia, johon rahaa on löydyttävä. Lasten ei kuulu itse kustantaa koulunkäyntiään. Kahden lukiolaisen koulut on jo maksettu, yksi on parhaillaan lukiossa. Ja muuten, teinitytökin syövät kyllä valtavasti....

[QUOTE="vieras";23286513]Teininkin voi kasvattaa syömään sivistyneesti ettei tarvitse 300 g kinkkupakettia vetää kerralla naamaan.[/QUOTE]
Tuo on totta, mutta sitten ne tarvittavat proteiinit pitää löytyä jostain muualta. Ja mä kannan - kevyempää - mieluummin kaupasta sitä kinkkua kuin maitoa.