Miten 4:n lapsen yh-lähihoitajalla varaa matkustaa vähän väliä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna ¥
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hannele";30604554]Maksat erotuksen??? Sun osuuden pitäisi olla omasta palkastasi myös suunnilleen sen 600. Eli teillä lasketaan lasten kuluttavan 1200€/kk?

Kyllä lähikin joutuu osallistumaan lasten kuluihin, elarit on yleensä vain puolet niistä. Jos lähi on töissä tai edes jotenkin maksukykyinen. Kompensoidaanhan sitä vähän, mutta silti lapsiin pitää lähinkin laittaa rahaa.[/QUOTE]

Jos KAIKKI lasten kulut lasketaan niin kyllä niistä tulee yli 1200/kk. En nyt jaksa laskea mutta jos se nyt olis vaikka 1300, niin laskennallisesti yhdessä asues ois maksettu 650€/nuppi. Ja nyt mies maksais 600 (vähän yli se kyllä on, en muista tarkkaa summaa), mä 700€. Eli maksan oman osani+ 50€ sitä mitä mies on ennen maksanu. Joo, ja saan lapsilisät.
Enkä siis mitenkään valita, ihan esimerkkinä vain.

Ei oikeesti oo nyt totta...

TOIMEENTULOTUKEEN LASKETAAN TULOIKSI MYÖS ELARIT JA LAPSILISÄT!

Ainoa tulo mitä toimeentulotukeen ei lasketa on vammaistuki. Ja silloin ei myöskään kyseisen vamman tai sairauden kuluja lasketa menoiksi. Ihan kaikki muut tulot lasketaan.

neljälapsiselle.

Tarkoitin sitä, että työtön yyhoo saa jo neljästä lapsesta 600e elareita, jos mies olisi samassa taloudessa, niin se työtön mies ei toisi toimeentulotukeen kuin sen 250e lisää, eli paljon vähemmän kuin mitä se yyhoo saisi elareina. Suhteessa aika paljon enemmän rahaa jos ei ole sitä toista aikuista. Kyllä mun mies ainakin kuluttaa paljon paljon enemmän kuin tuon 250e.

Tämä on syy miksi jotkut muuttavat kirjat erilleen, vaikka asuvatkin yhdessä, jotta saavat enemmän rahaa kuussa. Yyhoo kun ihan yleisesti saa enemmän (työttömistä nyt puhutaan)

Työssäkäyvät harvemmin saavat toimeentulotukea, mutta silti heillä ei jää tuollaisia summia käteen kuussa.

Tässä meidän perheen toimeentulotuki, lapset yli 10v 2kpl
1480 yhdessä
1180 yyhoona

Jos tuosta nyt pitäisi valita että ottaisinko yksinään lasten kanssa 1180e vuokran yms jälkeen vai 1480e niin että mieskin olisi kuluttamassa niin kyllä mä ennemmin tuon yyhoon perusosan ottaisin. Jos oltaisiin työttömiä. Mies syö itse enemmän mitä minä ja lapset yhteensä, eli hän syö yli puolet meidän ruoista, vaikka hänen pitäisi syödä 1/4. Nyt jos teen ruoan niin se menee kerrallaan, ilman miestä siitä syötäisiin minä ja lapset vielä seuraavanakin päivänä.

Mä en nyt ihan saa sun ajatuksesta kiinni.

Esimerkki perhe: isä, äiti ja neljä alle 10v lasta. Saavat toimeentulotukea.
Perusosa 1927,64.

yh ja neljä alle 10v lasta. Toimeentulotukea saavat.
Perusosa 1636,15

Eli kahden vanhemman perheenä perusosa olis 291,49e enemmän kuin yhden vanhemman perheellä.

Mutta oikeestihan kahden vanhemman perheessä yhdelle aikuiselle perusosaksi lasketaan 412,68. Yh:n perusosa on 534,05. Eli 121,37 enemmän kuin kahden vanhemman perheessä per nuppi. Ja kyllähän yh perheessä sen yhden aikuisen osuus kuluista onkin enemmän kuin ydinperheissä yhden aikuisen osuus.
Ja soska ei nyt tosiaan huomioi sitä jos joku syö enemmän kuin joku toinen....

Mutta en mä vaan tajua kuinka tossa nyt se yh pärjäis jotenkin huomattavasti paremmin kuin ydinperhe?
Ja miten sä ajattelet nyt ton että elarit tulis jotenkin korvaamaan ton miehen osuuden perusosasta?

"Työssäkäyvät harvemmin saavat toimeentulotukea, mutta silti heillä ei jää tuollaisia summia käteen kuussa."
No, sit eiku hakemaan toimeentulotukea. Ei sielä ollenkaan erotella onko töissä vai ei, jos viivan alle jää miinusmerkkinen summa niin tukea saa.
Tosiasiassahan ei jää toimeentulotukea saavallekkaan tollasta summaa hassattavaksi ruokaan ja vaatteisiin. Koska lähes kaikilla on sellaisia pakollisia kuluja joita soska ei laske menoksi. Ja lisäksi saattaa kunta olla rajoittanut esim. hyväksyttävien asumismenojen määrää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Osui vaan silmään kun joku laski että lähäri llä jää käteen 2200e kuussa, riippuen lisistä. Mulla on k - palkka 2040e, lisiä tulee 0-200e kuussa, teen yleensä päivävuoroa. Eli näppiin tulee n.1600-1750e, yleensä lähempänä 1600 euroa.