Ninatt näytti olevan iltasanomissa.

• Viestiketjun aloittaja "pieni"
  • Ensimmäinen viesti
Lunatic
Kyllä mäkin olen NinaTT:n kanssa vääntänyt varmaan kymmenet sivut milloin mistäkin, mutta en kyllä voi sanoa tietäväni, millainen hän on livenä. Nuo kasvatusperiaatteetkin - kaikessa ärsyttävyydessään - tuskin ovat oikeassa elämässä yhtä ehdottomia kuin täällä palstalla. Kivahan se on välillä provoilla, kun porukka hiiltyy nollasta sataan nanosekunnissa.
I hope not !!!! Sitä varmasti kaikki toivomme!

"Ken guru"
Kyllä mäkin olen NinaTT:n kanssa vääntänyt varmaan kymmenet sivut milloin mistäkin, mutta en kyllä voi sanoa tietäväni, millainen hän on livenä. Nuo kasvatusperiaatteetkin - kaikessa ärsyttävyydessään - tuskin ovat oikeassa elämässä yhtä ehdottomia kuin täällä palstalla. Kivahan se on välillä provoilla, kun porukka hiiltyy nollasta sataan nanosekunnissa.
Hei, kyllä ihmisten kirjoituksissa on ihan sitä omaa persoonaakin mukana. Ellei valehtele ja teeskentele, niin kyllä ihminen on osittain sellainen mitä itsestään ja elämästään kirjoittaa.

"Et sää mua tunne, et sää oo mun äiti" ...toimii vain hiekkalaatikolla.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Miksi yrittää päteä, kun selvästi on vain mutua antaa? Kulttuuri muuttuu melko nopeaan, mutta fyysinen puoli ei todellakaan sopeudu kovin nopeasti. Joten evoluutiolla et pysty perustelemaan sitä, onko taaperon imettäminen normaalia/tarpeellista nykyään vai ei. Eri asia, onko se ravitsemuksellisesti tarpeellista.
Mutku mutku nyt itsellesi. Tässä nyt kerrankin (!) en yritä päteä. Haluaisin kuulla Ninalta, milloin on ollut arkea imettää 3-7 vuotta. Se on aivan eri asia kuin 2 vuotta, mikä on minustakin ihan normaali aika.

Ihminen sopeutuu koko ajan, myös fyysisesti. Esim. nykyihminen 30 000 v takaisella dietillä tulisi melko äkkiä sairaaksi. Toki siihen tottuu ajan kanssa, mutta kannattaako se, se on eri asia.

Ja hei mutkumutku, mikä mun tekstissä oli mutua?

Viimeksi muokattu:
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24428666:
Mutku mutku nyt itsellesi. Tässä nyt kerrankin (!) en yritä päteä. Haluaisin kuulla Ninalta, milloin on ollut arkea imettää 3-7 vuotta. Se on aivan eri asia kuin 2 vuotta, mikä on minustakin ihan normaali aika.

Ja hei mutkumutku, mikä mun tekstissä oli mutua?

Ihminen sopeutuu koko ajan, myös fyysisesti. Esim. nykyihminen 30 000 v takaisella dietillä tulisi melko äkkiä sairaaksi. Toki siihen tottuu ajan kanssa, mutta kannattaako se, se on eri asia.
Ihmiset on nykyään pitempiä kuin 100 vuotta sitten, mitä tälle ongelmalle pitäisi tehdä?

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Ihmiset on nykyään pitempiä kuin 100 vuotta sitten, mitä tälle ongelmalle pitäisi tehdä?
Eikä 100 vuotta sitten edes imetetty 3-7 vuotta, 100 v sitten kaikki oli melko samoin kuin nytkin. Mun aikakäsitykseni on hiukkasen pidempi... Siihen haluan Ninalta jotakin kommenttia.

Oikeasti, jos joskus on ollut normi, että imetetään 3-7 v, niin haluan tietää koska (itse veikkaan aikaa ennen ed. jääkautta) ja haluan tietää miksi NinaTT:n mukaan juuri tämä normi on hyvä jälleen ottaa käyttöön, mutta muita ko. aikakauden normeja ei.

• Tykkää
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24428723:
Eikä 100 vuotta sitten edes imetetty 3-7 vuotta, 100 v sitten kaikki oli melko samoin kuin nytkin. Mun aikakäsitykseni on hiukkasen pidempi... Siihen haluan Ninalta jotakin kommenttia.

Oikeasti, jos joskus on ollut normi, että imetetään 3-7 v, niin haluan tietää koska (itse veikkaan aikaa ennen ed. jääkautta) ja haluan tietää miksi NinaTT:n mukaan juuri tämä normi on hyvä jälleen ottaa käyttöön, mutta muita ko. aikakauden normeja ei.
Haluaisin myös tietää koska, ja ninaTT voisi samalla kertoa muitakin asioita siltä ajalta.
Heräsikö Ötzi jäämies henkiin vai mistä sisäpiiritieto on kotoisin, sekin kiinnostaa.

• Tykkää
no haloo
[QUOTE="Lilii lisänimetön";24428907]Pitkässä imetyksessä ei edelleenkään ole ainakaan mun mielestä mitään väärää...[/QUOTE]
Siinähän imettelet kolmevuotiasta, älä sitten ihmettele, jos kaverit pilkkaa sitä tissi-eetuksi.

imettäjä
Kertokaahan arvostelijat, että mitä haittaa pitkästä imetyksestä on? Jos äiti ja lapsi sitä molemmat haluavat, niin mitä se haittaa, että imettää pitkään? Eikös se ole vain ja ainoastaan hyvä asia!?

Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä;24429271:
Kertokaahan arvostelijat, että mitä haittaa pitkästä imetyksestä on? Jos äiti ja lapsi sitä molemmat haluavat, niin mitä se haittaa, että imettää pitkään? Eikös se ole vain ja ainoastaan hyvä asia!?
"Arvostelin" sitä, että vedotaan johonkin tuhansien vuosien (?) takuiseen tilanteeseen, ja että sen pitäisi olla normi. Mitään haittaa en usko muutaman vuoden imetyksistä olevan.

[QUOTE="Ken guru";24428665]Hei, kyllä ihmisten kirjoituksissa on ihan sitä omaa persoonaakin mukana. Ellei valehtele ja teeskentele, niin kyllä ihminen on osittain sellainen mitä itsestään ja elämästään kirjoittaa.

"Et sää mua tunne, et sää oo mun äiti" ...toimii vain hiekkalaatikolla.[/QUOTE]

Niin kuin sanoit, persoona näkyy teksteistä osittain. Mutta täällä kirjoitetaan niin kuin se olisi ainoa totuus ja ihminen olisi aina ja kaikkialla juuri sellainen. Ja niinhän ei ole.

• Tykkää
Reactions: Neydan
Siinähän imettelet kolmevuotiasta, älä sitten ihmettele, jos kaverit pilkkaa sitä tissi-eetuksi.
Joskus aina ihmettelen sitä, mistä kolmevuotias lapsi voisi saada muka päähänsä kiusata ikätoveriaan yhtään miksikään. Mutta kun näitä tämän tason kommentteja lukee, niin ei kai se ihme sitten kuitenkaan ole.

• Tykkää
Reactions: Lilii lisänimetön
"annaliina"
Joskus aina ihmettelen sitä, mistä kolmevuotias lapsi voisi saada muka päähänsä kiusata ikätoveriaan yhtään miksikään. Mutta kun näitä tämän tason kommentteja lukee, niin ei kai se ihme sitten kuitenkaan ole.
Hmm. No tuskin haukkua tuon ikäinen (vanhempi kylläkin ), mutta kyllähän lapset ihmettelevät asiaa joka ei ole heille "normia". Ja entäpä sitten kun lapsi kyseenalaistaa imetyksen koska kaverit kummastelevat ja jopa (ne isommat) haukkuvat? Tuleeko äidin ja kahdenkeskisestä läheisyydestä hävettävä asia lapselle? Mihin suuntaan sitten ollaan menossa kasvatuksessa?

"vieras"
Tosin mainintasi siitä, että sitä ravintosisältöä, hyödyllisiä hivenaineita ja vitamiineja joita lapsi ei saisi muuta kautta, erittyisi äidinmaitoon enää tuon. 1-vuoden jälkeen on hyvin vähäistä jos tarjolla on lapselle normaalia terveellistä ruokaa, WHO:n suositus jatkaa imetystä vähintään 2-vuotiaaksi johtuukin siitä, että köyhien ihmisten mahdollisuus turvata lapsen ravinnon monipuolisuus ei ole sama kuin meillä rikkailla länsimaisilla, joten näillä suosituksilla turvataan heikoimpien ravinnon mahdollisimman hyvä saanti. Se, että länsimainen äiti imettää lasta hyvinkin pitkään, vaikkei sille löydy fysiologisia, sosiaalisia tai psyykkisiäkään syitä (ts. äidin ja lapsen väliseen turvalliseen ja hyvään, lasta tukevaan vuorovaikutukseen on olemassa huomattavasti tehokkaampia keinoja kuin tissin imemisen tukemien) johtuu äidin pelosta irrottautua lapsesta, luoda turvallinen mahdollisuus harjoitella elämässä väistämättö eteen tulevia epäonnistumisia. Äiti ei halua sanoa ei, koska lapsi pettyy eikä äidillä ole kykyä kestää lapsen pettymyksen mukanaan tuomaa vihaa ja surua, joka luonnollisesti elämään kuuluu.
Vetoaminen siihen, että 100 vuotta sitten tehtiin näin on naurettavaa, äiti riistää mahdollisuuden lapseltaan pärjätä elämässä, heikentää lapsen mahdollisuuksia omasssa ikäryhmässään ja asettaa lapsen heikompaan asemaan vs. kolmevuotias ymmärtää hyvin, että tissin imeminen ei kuulu siihen ikään ja se joka imee tissiä, joutuu auttamatta muiden silmissä heikompaan asemaan. Puhumattakaan siitä, että lapsi itse päättää ettei tarvitse suojaa pakkasella käsiinsä ainoana motiivina se, että hän päättää, ei niinkään se, onko kylmä vai ei. Näin saadaan lisää lapsia ja nuoria, joita ei määrrää opettaja, ei poliisi eikä tuomari.
Mutta eikös tuo WHO:n suositus ollut länsimaissa 2-vuotiaaksi asti, ja kehitysmaissa vielä pidempään (olikohan 4-vuotiaaksi asti)?? Juuri vähän aikaa sitten luin tuosta jostain. Ei tuota 2 vuoden imetystä voi selittää niin että sitä on suositeltu vain kehitysmaita silmällä pitäen, koska kehitysmaihin suositeltiin vielä pidempää imetystä.

"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24428723:

Siis puhutaan vuosisadoista, Suomessa. Vieläkin tällä hetkellä on useita kulttuureita ympäri maailmaa joissa on normina imettää se 3-7 vuotta. Monessa paikassa taas tavasta on luovuttu ihan viimeisten 2-3 sukupolven aikana. Vastaus voisi siis olla, että yhä tänä päivänä on monta kulttuuria joissa on normi imettää 3-7 vuotta, ja ne, joissa se ei enää ole sosiaalinen normi, niin tavasta on luovuttu vasta 1-5 sukupolvea sitten. Joissakin suvuissa ei ole luovuttu lainkaan, vaan ketju on jatkunut katkeamatta tähän päivään asti. Siis jopa Suomessa.

"vieras"
Voihan se imettäminen mennä kulttuuriperintönä suvussa mut eihän siitä mitään hyötyä ole. :D Ehkä tapa on ollut hyvä silloin kun on ollut ruoasta pulaa, mut ihmisten olisi syytä ehkä mennä ajan mukana kun tieto leikki-ikäisen imettämisen tarpeettomuudesta on saavuttanut.
Tissi suussa ja kännykän kuuloke korvassa. :D

[QUOTE="ninaTT";24439240]Siis puhutaan vuosisadoista, Suomessa. Vieläkin tällä hetkellä on useita kulttuureita ympäri maailmaa joissa on normina imettää se 3-7 vuotta. Monessa paikassa taas tavasta on luovuttu ihan viimeisten 2-3 sukupolven aikana. Vastaus voisi siis olla, että yhä tänä päivänä on monta kulttuuria joissa on normi imettää 3-7 vuotta, ja ne, joissa se ei enää ole sosiaalinen normi, niin tavasta on luovuttu vasta 1-5 sukupolvea sitten. Joissakin suvuissa ei ole luovuttu lainkaan, vaan ketju on jatkunut katkeamatta tähän päivään asti. Siis jopa Suomessa.[/QUOTE]

Mutta ei se ollut sosiaalinen normi Suomessakaan esim. 1700-luvulla. Joissain perheissä ehkä... kuten nytkin. Ja 1700-luvulla vauvat saivat paljon muutakin kuin äidinmaitoa. Ja kannattaako 1700-luvun ravintotottumuksia pitää ideaalina millekään?

Enkä edelleenkään vastusta imetystä, vaan tyhjiä perusteluja.

"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24439419:
Mutta ei se ollut sosiaalinen normi Suomessakaan esim. 1700-luvulla. Joissain perheissä ehkä... kuten nytkin. Ja 1700-luvulla vauvat saivat paljon muutakin kuin äidinmaitoa. Ja kannattaako 1700-luvun ravintotottumuksia pitää ideaalina millekään?

Enkä edelleenkään vastusta imetystä, vaan tyhjiä perusteluja.
Mun perustelu on siis se, että se on ihmiselle luontaista käyttäytymistä eikä siitä ole tänäpäivänäkään mitään haittaa. Tuo yhdistelmä on mielestäni suht turvallinen perustelu imettää muutaman vuoden ajan vielä tänäpäivänäkin :) Jos pitkä imetys ei olisi ihmiselle vaistomaista ja perimään koodattua, vaan jotain uutta ja juuri keksittyä, niin olisi suuri todennäköisyys, että se olisi haitallista. Uudet asiat tulevat ihmiskunnan käyttöön kokeilun kautta; suurin osa uusista keksinnöistä päätyy roskakoppaan, ja vain murto-osasta on hyötyä. Sen sijaan jos joku malli on ollut käytössä jo miljoonia vuosia kulttuurista riippumatta niin se on tietynlainen todiste siitä, että siitä on hyötyä.

Tämän kaiken lisäksi pitkää imetystä toki puoltaa myös tutkimustieto.

En ehkä osaa pukea sanoiksi mitä tuolla historiaan viittaamisella tarkoitan. Imetys on kehitysvaihe siinä missä raskauskin. Nykyään jenkeissä on muotia käynnistää synnytys ennen aikojaan tai leikata lapsi ulos rv 37-38. Imeväisikä on sikiöaikaan verrattava kehityskausi lapselle. Sen pätkäiseminen muuten vaan on huono ajatus, aivan kuten raskaudenkin. Viittauksilla historiaan lähinnä siis pyrin tuomaan ilmi sen, ettei 3-7v imetys ole mikään pitkä imetys johon jotkut hihhulit pyrkivät ideologisista syistä vaan ihmiskunnassa ihan yhtä tavallinen asia kuin sekin, että raskaus kestää tavanomaisesti 38-42 viikkoa. Eikä muuttunut kulttuuri ole mikään syy leikata lasta ulos etukäteen tai vieroittaa häntä 1-vuotiaana.

Kuulostiko yhtään paremmalta? :D

• Tykkää
Reactions: Cassyput

Yhteistyössä