"ninaTT"
No mulla on nyt pieni päiväkotilainen ja imetän yhä Ja jos se ei haittaa mua, ja lapsi sitä toivoo, niin miksei imettäisi? Pitäisikö imetys lopettaa siksi, että on olemassa ihmisiä joiden mielestä se on tarpeetonta? Miksi *ei* imettäisi kerta siihen on mahdollisuus eikä se ketään häiritse?Jos ajatellaan 3-7v imetystä, niin tuskin siitä huomattavaa haittaa olisi..noh, ehkä hammaslääkäri ei suosittele? Mutta en kyllä itse keksi miten omassa elämässäni toteuttaisin päiväkotilaisen tai ekaluokkalaisen imettämisen mallikelpoisesti. Kyseeseen tulisivat vain aamu- ja iltaimetykset.
Ja kaiken tämän ympärillä olevan muun ravinnon keskellä nekin tuntuisivat jokseenkin tarpeettomilta...ehkä sitä voisi sitten miettiä tarvitseeko lapsi maitoa oikeasti mihin ikään asti??? Maitoa siis ylipäätään.
Kahdella imetyskerralla lapsi voi saada esim 4 dl maitoa. Se tarkoittaa n 280 kcal ja runsasta määrää erilaisia vitamiineja ja hivenaineita, puhumattakaan vasta-aineista. Sen lisäksi se voi olla lapselle tärkeä tapa saada läheisyyttä. Äidinmaito on myös täynnä entsyymejä jotka auttavat muuan ruoan sulatuksessa; minun herkästi ummetusta saavalle lapselle tuntuukin olevan tärkeätä saada tissiä aterian jälkeen. "pärjää" toki ilmankin, ja päiväkotipäivän aikana tai jos on mummillansa niin on ilman, ongelmitta. Mutta kun ei ole mitään syytä lopettaa kokonaan niin en aio turhaan lapsen kanssa asiasta tapella
Ei niitä vastasyntyneitäkään "tarvitse" imettää, suurin osa säilyy hengissä ja kasvaa korvikkeellakin. Kuitenkin asiantuntijat suosittelevat imetystä jostain kumman syystä.