Ninatt näytti olevan iltasanomissa.

• Viestiketjun aloittaja "pieni"
  • Ensimmäinen viesti
"ninaTT"
Jos ajatellaan 3-7v imetystä, niin tuskin siitä huomattavaa haittaa olisi..noh, ehkä hammaslääkäri ei suosittele? Mutta en kyllä itse keksi miten omassa elämässäni toteuttaisin päiväkotilaisen tai ekaluokkalaisen imettämisen mallikelpoisesti. Kyseeseen tulisivat vain aamu- ja iltaimetykset.
Ja kaiken tämän ympärillä olevan muun ravinnon keskellä nekin tuntuisivat jokseenkin tarpeettomilta...ehkä sitä voisi sitten miettiä tarvitseeko lapsi maitoa oikeasti mihin ikään asti??? Maitoa siis ylipäätään.
No mulla on nyt pieni päiväkotilainen ja imetän yhä :) Ja jos se ei haittaa mua, ja lapsi sitä toivoo, niin miksei imettäisi? Pitäisikö imetys lopettaa siksi, että on olemassa ihmisiä joiden mielestä se on tarpeetonta? Miksi *ei* imettäisi kerta siihen on mahdollisuus eikä se ketään häiritse? :)

Kahdella imetyskerralla lapsi voi saada esim 4 dl maitoa. Se tarkoittaa n 280 kcal ja runsasta määrää erilaisia vitamiineja ja hivenaineita, puhumattakaan vasta-aineista. Sen lisäksi se voi olla lapselle tärkeä tapa saada läheisyyttä. Äidinmaito on myös täynnä entsyymejä jotka auttavat muuan ruoan sulatuksessa; minun herkästi ummetusta saavalle lapselle tuntuukin olevan tärkeätä saada tissiä aterian jälkeen. "pärjää" toki ilmankin, ja päiväkotipäivän aikana tai jos on mummillansa niin on ilman, ongelmitta. Mutta kun ei ole mitään syytä lopettaa kokonaan niin en aio turhaan lapsen kanssa asiasta tapella :)

Ei niitä vastasyntyneitäkään "tarvitse" imettää, suurin osa säilyy hengissä ja kasvaa korvikkeellakin. Kuitenkin asiantuntijat suosittelevat imetystä jostain kumman syystä.

Lunatic
[QUOTE="ninaTT";24427748]Kyl mä vaa ehdin tehdä muutakin kun hillua nännit paljaana :rolleyes: Ehkä mä imetän väärin? :'( Pitäiskö hakea muksu päiväkodista kesken päiväunien ja yrittää imettää useammin jotta mahtuisin sun ennakkoluuloiseen muottiin imetyksestä? :D[/QUOTE]

Kyllä se sun kultamussukkasi vähintään nääntyy ravinnonpuutteeseen, jos ei sitä tissiä saa tarhasta kotiin tultuaan.

[QUOTE="ninaTT";24427811]No mulla on nyt pieni päiväkotilainen ja imetän yhä :) Ja jos se ei haittaa mua, ja lapsi sitä toivoo, niin miksei imettäisi? Pitäisikö imetys lopettaa siksi, että on olemassa ihmisiä joiden mielestä se on tarpeetonta? Miksi *ei* imettäisi kerta siihen on mahdollisuus eikä se ketään häiritse? :)

Kahdella imetyskerralla lapsi voi saada esim 4 dl maitoa. Se tarkoittaa n 280 kcal ja runsasta määrää erilaisia vitamiineja ja hivenaineita, puhumattakaan vasta-aineista. Sen lisäksi se voi olla lapselle tärkeä tapa saada läheisyyttä. Äidinmaito on myös täynnä entsyymejä jotka auttavat muuan ruoan sulatuksessa; minun herkästi ummetusta saavalle lapselle tuntuukin olevan tärkeätä saada tissiä aterian jälkeen. "pärjää" toki ilmankin, ja päiväkotipäivän aikana tai jos on mummillansa niin on ilman, ongelmitta. Mutta kun ei ole mitään syytä lopettaa kokonaan niin en aio turhaan lapsen kanssa asiasta tapella :)

Ei niitä vastasyntyneitäkään "tarvitse" imettää, suurin osa säilyy hengissä ja kasvaa korvikkeellakin. Kuitenkin asiantuntijat suosittelevat imetystä jostain kumman syystä.[/QUOTE]

Kiva, että olet tutustunut perinpohjaisesti asiaan. Ja ilman muuta teette kuten teille sopii, ei siinä sen kummempaa.;)

"ninaTT"
Joo, ihan huvikseenhan ne tosiaan kehitysmaissa imettävät.. ruokaa on vaikka muille jakaa.
Vaihtoehtoja olisi kymmeniä, mutta kehitysmaissa ovat vaan niin fiksuja että ovat päättäneet ryhtyä vaistovanhemmiksi kun lukivat siitä jostain vauvalehdestä.
Joo, niin varmaan kävi. Tai sit he tekevät vain niinku on tehty monta sukupolvea sitä ennenkin? Koska se nyt on ihmisen genoomiin koodattu ku muutama miljoona vuotta ollaan niin tehty.

Kyllä sitä ruokaa pitää riittää jos äidillä kerta on mistä jakaa lapsellekin. Ei se maitokaan pyhästä hengestä muodostu, vaan äidin syömästä ravinnosta. Käytäs nyt vähän päätäs, juu?

Kaulin
Mun mielestä myöhäinen imettäminen (l. joku päiväkoti/esikouluikäinen) ei ole enää ravinnotarpeen tyydyttämistä, vaan tapoihin juuttumista.
Lapsille kaikki uusi ja erilainen on aina hämmentävää, ja mieluummin haluttaisiin pysyä vanhassa tutussa kaavassa. Jos kaikki antaisivat vauvojen ja lasten päättää, meillä olisi tosielämän Kyösti Pöystejä, jotka imisivät tuttia aikuisiällä aan siksi kun siihen on tottunut eikä muuta osaa kaivata.

"ninaTT"
Mun mielestä myöhäinen imettäminen (l. joku päiväkoti/esikouluikäinen) ei ole enää ravinnotarpeen tyydyttämistä, vaan tapoihin juuttumista.
Lapsille kaikki uusi ja erilainen on aina hämmentävää, ja mieluummin haluttaisiin pysyä vanhassa tutussa kaavassa. Jos kaikki antaisivat vauvojen ja lasten päättää, meillä olisi tosielämän Kyösti Pöystejä, jotka imisivät tuttia aikuisiällä aan siksi kun siihen on tottunut eikä muuta osaa kaivata.
Sul on hiano mielipide :D Onneksi imetyksestä on olemassa myös runsaasti tutkittua tietoa, mielipiteiden tueksi.

Tutti ei ole ihmiselle mikään luontainen vaihe vaan keinotekoisesti luotu riippuvaisuus. Ei ole verrattavissa imetykseen.

Nyt pitäis lähtee hakemaan sitä päiväkotilaista kun alkavat heräilemään päiväunilta kohta enkä mä selvästikään saanu aikaseks lukea matikkaa työpäivän päätteeksi :D

Lunatic
[QUOTE="ninaTT";24427842]Joo, niin varmaan kävi. Tai sit he tekevät vain niinku on tehty monta sukupolvea sitä ennenkin? Koska se nyt on ihmisen genoomiin koodattu ku muutama miljoona vuotta ollaan niin tehty.

Kyllä sitä ruokaa pitää riittää jos äidillä kerta on mistä jakaa lapsellekin. Ei se maitokaan pyhästä hengestä muodostu, vaan äidin syömästä ravinnosta. Käytäs nyt vähän päätäs, juu?[/QUOTE]

Mitäs muuta sinne "ihmisen genoomiin" on koodattu? Voisin tarkistaa olenko ihminen ollenkaan.
Nyt näyttää hyvin pahalta tämän teorian pohjalta.

• Tykkää
Reactions: Neydan
Lunatic
[QUOTE="ninaTT";24427879]Sul on hiano mielipide :D Onneksi imetyksestä on olemassa myös runsaasti tutkittua tietoa, mielipiteiden tueksi.

Tutti ei ole ihmiselle mikään luontainen vaihe vaan keinotekoisesti luotu riippuvaisuus. Ei ole verrattavissa imetykseen.

Nyt pitäis lähtee hakemaan sitä päiväkotilaista kun alkavat heräilemään päiväunilta kohta enkä mä selvästikään saanu aikaseks lukea matikkaa työpäivän päätteeksi :D[/QUOTE]

Mene jo, hophop.

Kaulin
Miksi musta välillä tuntuu, että ihmiset ovat unohtaneet jo kaiken omasta lapsuudestaan. Sitten kun itse tullaan äidiksi, tukeudutaan vaan tutkimuksiin ja olettamuksiin miljoonien vuosien takaisesta elämästä. Turha katsoa niin kauas, jos omakin lapsuus on jo unohdettu.

Esimerkkinä nyt vaikka tuo lapas-asia. Jos taaperoikäinen sanoo ettei halua lapasia, ei se tarkoita etteikö se haluaisi niitä heti kun pääsee pihalle. Ettekö muka koskaan itse lapsena tehneet joopas-eipäs -päätöksiä? Minä ainakin tein.

Imetystukiäiti
Lunatic antaa kyllä taas jotain niin muuta kun fiksua kuvaa itsestään että ei voi kun ihmetellä.

Ninatt on vain ja ainoastaan oikeassa ja puhuu asiaa ja faktatietoa asioista. Nostan hattua hänelle että jaksaa väitellä näiden vähemmän asiallisten äitien kanssa. Itse en jaksaisi. Enkä myöskään jaksa ymmärtää miten se on joltain toiselta pois jos joku haluaa imettää lastansa pitkää. Tai olla imettämättä. Tai ihan mitä vaan.

Mutkumutku
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24427634:
Samaa mieltä. Ihminen sopeutuu koko ajan kulttuurisesti ja fyysisesti nykyisiin elinoloihin. Ei monet muutkaan asiat, mikä oli luonnollista joskus 20 000 vuotta sitten (vai milloin NinaTT:n mukaan 3-7 v imetys on ollutkaan "arkea"?) ole enää nykyään ihmisille luonteenomaista, vaan aivan marginaalista (kuten mammutinlihan syöminen, eläminen metsästäjä-keräilijä-taloudessa, tulisijat sisällä, asuminen kotieläinten kesken, naisten ja miesten "työt" jne.)
Miksi yrittää päteä, kun selvästi on vain mutua antaa? Kulttuuri muuttuu melko nopeaan, mutta fyysinen puoli ei todellakaan sopeudu kovin nopeasti. Joten evoluutiolla et pysty perustelemaan sitä, onko taaperon imettäminen normaalia/tarpeellista nykyään vai ei. Eri asia, onko se ravitsemuksellisesti tarpeellista.

"Yx vaan"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24428038:
Puistattaa ajatuskin taapero imetyksestä, tai jostain eskarilaisen imetyksestä. En näe siinä mitään luonnollista.
Puistattaa ajatus esim. 1v 1kk ikäisen lapsen imetyksestä? Ok. No meitä on moneen junaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Imetystukiäiti;24428031:
Lunatic antaa kyllä taas jotain niin muuta kun fiksua kuvaa itsestään että ei voi kun ihmetellä.

Ninatt on vain ja ainoastaan oikeassa ja puhuu asiaa ja faktatietoa asioista. Nostan hattua hänelle että jaksaa väitellä näiden vähemmän asiallisten äitien kanssa. Itse en jaksaisi. Enkä myöskään jaksa ymmärtää miten se on joltain toiselta pois jos joku haluaa imettää lastansa pitkää. Tai olla imettämättä. Tai ihan mitä vaan.
Joo, no, faktatietoihin tai niiden lähteisiin puuttumatta, jokainen uskoo ja tukeutuu siihen minkä itselleen kokee tärkeäksi. Jos taaperoimetyksen kokee niinkin tavattoman tärkeäksi, niin eihän siinä mitään. Hieno homma, antaa mennä vaan.
Kannattaa ehkä pitää mielessä, että vaikka itse toimii tietyllä tavalla ei se tapa, kaikesta 'faktatiedosta' huolimattakaan ole se ainoa absoluuttinen totuus. =) Eikä suinkaan tapa, joka meille kaikille äippylöille ja meidän lapsukaisille olisi se mieluisin ja tarpeellisin.

Miksi yrittää päteä, kun selvästi on vain mutua antaa? Kulttuuri muuttuu melko nopeaan, mutta fyysinen puoli ei todellakaan sopeudu kovin nopeasti. Joten evoluutiolla et pysty perustelemaan sitä, onko taaperon imettäminen normaalia/tarpeellista nykyään vai ei. Eri asia, onko se ravitsemuksellisesti tarpeellista.
Mulle se on aivan sama onko taaperoimetys 'normaalia' vaiko eikö...normi se ei kuitenkaan ole.

[QUOTE="ninaTT";24427680]Milloin vuosien imetys on ollut arkea? No vielä 100 vuotta sitten yli 50% suomalaislapsistakin sai rintamaitoa yli 2-vuotiaaksi. Maailmanlaajuisesti prosentti on yhä tuo, vaikka länsimaiden ja joidenkin kehittyvien maiden surkeat imetysluvut vetävät sitä alas. Vielä ennen talvisotaa (ja teollisia korvikkeita...) oli suomessa paljonkin lapsia joita imetettiin yli 3-vuotiaiksi. Johannes Virolainenkin kävi tissillä vielä neljävuotiaana ;)

Onko 3-7v imetyksestä kellekään haittaa? Kuka kärsii siitä? Onko lehmänmaito lapselle terveellisempää kuin ihmisen maito?[/QUOTE]

2v imetys on vallan eri asia kuin 3-7 v imetys. Kuten sanoin, minuakin on imetetty yli 2 vuotta. Kysyinkin, milloin 3-7 vuoden imetys on ollut ns. arkea.

Viimeisiin kysymyksiin: ei ole haittaa, ei kärsi jne. Kunhan haluan tietää, mihin perustat ajatuksesi, että on jotenkin enemmän oikein ja perusteltua imettää 3-7 vuotta kuin 1-2 vuotta.

"Ken guru"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24428038:
Puistattaa ajatuskin taapero imetyksestä, tai jostain eskarilaisen imetyksestä. En näe siinä mitään luonnollista.
Sama juttu. Jo pelkästään ajatuksena vastenmielinen.

Siihen hanskajuttuun vielä, että joillakin tuntuu olla niin kauhea tarve kyseenalaistaa aiempia käsityksiä lasten hoidosta, ja yrittää olla moderni edelläkulkija, että tekevät sen jopa oman lapsensa kustannuksella. Kyllähän se nyt on päivän selvää ettei kaksivuotias osaa itse pukeutua sään mukaan, vaan tarvitsee siihen aikuisen neuvoa ja apua.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Eikös Who:n suositus ole että osittaisimetettäisiin 2-vuotiaaksi? Mitä ihmeen outoa on imetyksessä että sitä paheksutaan? :O Minkä ikäisenä pitäisi sitten lopettaa imetys?
Okei joo, mullakin meni puurot ja veltsut sekaisin..enemmän mullakin oli mielessä tuo 3-7v. kuin alle 2v. Vaan, no, en paheksu, mutta en halunnut koskaan omiani niin pitkään imettää.

^vierailija^
[QUOTE="ninaTT";24427700]Miksi tämä kampanja imetystä vastaan? :) Ketä pitkä imetys vahingoittaa tai häiritsee?[/QUOTE]

Saattaa se sitä 7-vuotiaaksi saakka imetettyä haitata sitten myöhemmin kun tajuaa ettei se ollutkaan ihan normaalia...

Ja juujuu, uskoisin ettei niitä lapsia oikeasti imetetä noin vanhoiksi, vaikka tällä on toitotettu että leikki-ikä on 3-7v. Tai näin ainakin toivon!!?

Kaulin
[QUOTE="Ken guru";24428162]Kyllähän se nyt on päivän selvää ettei kaksivuotias osaa itse pukeutua sään mukaan, vaan tarvitsee siihen aikuisen neuvoa ja apua.[/QUOTE]

Tätä minäkin ajan takaa. Parivuotiaalla ei voi olla sitä kokemusta, jonka avulla aikuinen osaa valita vaateensa.
Harvemmin näkee taaperoita luikkimassa pakkasmittaria ja tiiraamassa sääennusteita - se on aikuisen hommaa se.

no haloo
Tosin mainintasi siitä, että sitä ravintosisältöä, hyödyllisiä hivenaineita ja vitamiineja joita lapsi ei saisi muuta kautta, erittyisi äidinmaitoon enää tuon. 1-vuoden jälkeen on hyvin vähäistä jos tarjolla on lapselle normaalia terveellistä ruokaa, WHO:n suositus jatkaa imetystä vähintään 2-vuotiaaksi johtuukin siitä, että köyhien ihmisten mahdollisuus turvata lapsen ravinnon monipuolisuus ei ole sama kuin meillä rikkailla länsimaisilla, joten näillä suosituksilla turvataan heikoimpien ravinnon mahdollisimman hyvä saanti. Se, että länsimainen äiti imettää lasta hyvinkin pitkään, vaikkei sille löydy fysiologisia, sosiaalisia tai psyykkisiäkään syitä (ts. äidin ja lapsen väliseen turvalliseen ja hyvään, lasta tukevaan vuorovaikutukseen on olemassa huomattavasti tehokkaampia keinoja kuin tissin imemisen tukemien) johtuu äidin pelosta irrottautua lapsesta, luoda turvallinen mahdollisuus harjoitella elämässä väistämättö eteen tulevia epäonnistumisia. Äiti ei halua sanoa ei, koska lapsi pettyy eikä äidillä ole kykyä kestää lapsen pettymyksen mukanaan tuomaa vihaa ja surua, joka luonnollisesti elämään kuuluu.
Vetoaminen siihen, että 100 vuotta sitten tehtiin näin on naurettavaa, äiti riistää mahdollisuuden lapseltaan pärjätä elämässä, heikentää lapsen mahdollisuuksia omasssa ikäryhmässään ja asettaa lapsen heikompaan asemaan vs. kolmevuotias ymmärtää hyvin, että tissin imeminen ei kuulu siihen ikään ja se joka imee tissiä, joutuu auttamatta muiden silmissä heikompaan asemaan. Puhumattakaan siitä, että lapsi itse päättää ettei tarvitse suojaa pakkasella käsiinsä ainoana motiivina se, että hän päättää, ei niinkään se, onko kylmä vai ei. Näin saadaan lisää lapsia ja nuoria, joita ei määrrää opettaja, ei poliisi eikä tuomari.

Yhteistyössä