Ninatt näytti olevan iltasanomissa.

• Viestiketjun aloittaja "pieni"
  • Ensimmäinen viesti
"nnn"
Vähän ristiriitainen tyyppi, imettää lasta joka osaisi jo itse käydä jääkaapilla mutta vauvana antoi itse päättää pukeeko rukkaset talvipakkasella... lapsi roikkuu tietysti tissillä vielä kouluikäisenäki kun saa itse päättää ja aika lailla tapahan tuosta on jo varmaan tullut. :D

"vieras"
[QUOTE="nnn";24423397]Vähän ristiriitainen tyyppi, imettää lasta joka osaisi jo itse käydä jääkaapilla mutta vauvana antoi itse päättää pukeeko rukkaset talvipakkasella... lapsi roikkuu tietysti tissillä vielä kouluikäisenäki kun saa itse päättää ja aika lailla tapahan tuosta on jo varmaan tullut. :D[/QUOTE]

Voin kuvitella että nina kuljettaa rintojaan kottikärryillä rippijuhliin.

"ninaTT"
[QUOTE="nnn";24423397]Vähän ristiriitainen tyyppi, imettää lasta joka osaisi jo itse käydä jääkaapilla mutta vauvana antoi itse päättää pukeeko rukkaset talvipakkasella... lapsi roikkuu tietysti tissillä vielä kouluikäisenäki kun saa itse päättää ja aika lailla tapahan tuosta on jo varmaan tullut. :D[/QUOTE]

Ei siinä ole mitään ristiriitaista. Imetys on kolmevuotiaalle ihan yhtä luontevaa kuin pienelle vauvalle. Sinulla vaan on vääristyneitä ajatusmalleja liittyen imetykseen :) Ihmisen luontainen, normaali imeväisikä on jotain kahden ja seitsemän vuoden (tai kolmen ja seitsemän vuoden) väliltä. Jos vieroitat lapsen ennen 2-3 v ikää, niin olet vieroittanut hänet ennenaikaisesti. Tapa vieroittaa lapsi rinnasta ja tarjota toisen nisäkkään maitoa korvikkeena on muutamassa sukupolvessa onnistunut juurtamaan itsensä syvälle, mutta kannattaa muistaa, että kyse on tosiaan vain muutaman vuosikymmenen länsimaissa vallinneesta muotioikusta, ei ihmiskunnan normista.

Normaalein motorisin taidoin varustettu 1,5v osaa käydä itse jääkaapilla ja normaalilla tunneaistilla varustettu ihminen iästä viis osaa kyllä päättää käyttääkö lapasia vai ei.

Ajat ja normit muuttuvat. Ihminen on hyvä sopeutumaan ja muuttamaan käytöstään sen mukaan mikä on kullekin ajalle asianmukaista. Tämän päivän henki on helppous. Voisi melkein sanoa, että tälle ajalle on 'normaalia' lopettaa imetys hyvinkin aikaisessa vaiheessa, etenkin jos ajattelee kulttuurista kontekstia ja naisten suurta työllisyysprosenttia. Ei tänä päivänä päde samat lainalaisuudet kuin 100 tai 1000 vuotta sitten, oli pitkä imetys luonnollista tai ei...

Ajat ja normit muuttuvat. Ihminen on hyvä sopeutumaan ja muuttamaan käytöstään sen mukaan mikä on kullekin ajalle asianmukaista. Tämän päivän henki on helppous. Voisi melkein sanoa, että tälle ajalle on 'normaalia' lopettaa imetys hyvinkin aikaisessa vaiheessa, etenkin jos ajattelee kulttuurista kontekstia ja naisten suurta työllisyysprosenttia. Ei tänä päivänä päde samat lainalaisuudet kuin 100 tai 1000 vuotta sitten, oli pitkä imetys luonnollista tai ei...
Samaa mieltä. Ihminen sopeutuu koko ajan kulttuurisesti ja fyysisesti nykyisiin elinoloihin. Ei monet muutkaan asiat, mikä oli luonnollista joskus 20 000 vuotta sitten (vai milloin NinaTT:n mukaan 3-7 v imetys on ollutkaan "arkea"?) ole enää nykyään ihmisille luonteenomaista, vaan aivan marginaalista (kuten mammutinlihan syöminen, eläminen metsästäjä-keräilijä-taloudessa, tulisijat sisällä, asuminen kotieläinten kesken, naisten ja miesten "työt" jne.)

"ninaTT"
Kyllä meillä yhä vaan on ne samat geenit mitä 100 ja 1000 vuotta sitten, vaikka kuinka muodit on muuttuneet :) Vielä tällä hetkellä yli puolet maailman lapsista saa rintamaitoa yli kaksivuotiaaksi, että ainakin taaperoimetystä voi pitää vielä globaalilla skaalalla normina.

Imetys ei ole muuttunut lapselle huonoksi tai tarpeettomaksi vain siksi, että aikuiset juoksevat epäterveiden ihanteiden perässä.

[QUOTE="ninaTT";24427644]Kyllä meillä yhä vaan on ne samat geenit mitä 100 ja 1000 vuotta sitten, vaikka kuinka muodit on muuttuneet :) Vielä tällä hetkellä yli puolet maailman lapsista saa rintamaitoa yli kaksivuotiaaksi, että ainakin taaperoimetystä voi pitää vielä globaalilla skaalalla normina.

Imetys ei ole muuttunut lapselle huonoksi tai tarpeettomaksi vain siksi, että aikuiset juoksevat epäterveiden ihanteiden perässä.[/QUOTE]

Niin, sitten pitää miettiä mikä on normaalia. Se miten tehdään vai se miten pitäisi tehdä?

Lunatic
[QUOTE="ninaTT";24427644]Kyllä meillä yhä vaan on ne samat geenit mitä 100 ja 1000 vuotta sitten, vaikka kuinka muodit on muuttuneet :) Vielä tällä hetkellä yli puolet maailman lapsista saa rintamaitoa yli kaksivuotiaaksi, että ainakin taaperoimetystä voi pitää vielä globaalilla skaalalla normina.

Imetys ei ole muuttunut lapselle huonoksi tai tarpeettomaksi vain siksi, että aikuiset juoksevat epäterveiden ihanteiden perässä.[/QUOTE]

Johtuskohan siitä, ettei niille ole tarjota juurikaan muuta ravintoa kehitysmaissa.

"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24427634:
Samaa mieltä. Ihminen sopeutuu koko ajan kulttuurisesti ja fyysisesti nykyisiin elinoloihin. Ei monet muutkaan asiat, mikä oli luonnollista joskus 20 000 vuotta sitten (vai milloin NinaTT:n mukaan 3-7 v imetys on ollutkaan "arkea"?) ole enää nykyään ihmisille luonteenomaista, vaan aivan marginaalista (kuten mammutinlihan syöminen, eläminen metsästäjä-keräilijä-taloudessa, tulisijat sisällä, asuminen kotieläinten kesken, naisten ja miesten "työt" jne.)
Milloin vuosien imetys on ollut arkea? No vielä 100 vuotta sitten yli 50% suomalaislapsistakin sai rintamaitoa yli 2-vuotiaaksi. Maailmanlaajuisesti prosentti on yhä tuo, vaikka länsimaiden ja joidenkin kehittyvien maiden surkeat imetysluvut vetävät sitä alas. Vielä ennen talvisotaa (ja teollisia korvikkeita...) oli suomessa paljonkin lapsia joita imetettiin yli 3-vuotiaiksi. Johannes Virolainenkin kävi tissillä vielä neljävuotiaana ;)

Onko 3-7v imetyksestä kellekään haittaa? Kuka kärsii siitä? Onko lehmänmaito lapselle terveellisempää kuin ihmisen maito?

"ninaTT"
Johtuskohan siitä, ettei niille ole tarjota juurikaan muuta ravintoa kehitysmaissa.
Ihan samaa ruokaa siellä on mitä ne aikuisetkin syövät? :) Ei ne aikuiset pyhällä hengellä elä. Sellaisissa paikoissa taas joissa aikuisetkin ovat vakavasti aliravittuja ei riitä enää rintamaitoakaan.

Miksi tämä kampanja imetystä vastaan? :) Ketä pitkä imetys vahingoittaa tai häiritsee?

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24427688:
Ei kun se johtuu vaistovanhemmuudesta. :xmas:

(Sorry nyt. Mua on imetetty yli 2-vuotiaaksi, ja se selittänee paljon.)
Ei se mitään, mua on imetetty 4kk. .:rolleyes:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Lunatic
[QUOTE="ninaTT";24427700]Ihan samaa ruokaa siellä on mitä ne aikuisetkin syövät? :) Ei ne aikuiset pyhällä hengellä elä. Sellaisissa paikoissa taas joissa aikuisetkin ovat vakavasti aliravittuja ei riitä enää rintamaitoakaan.

Miksi tämä kampanja imetystä vastaan? :) Ketä pitkä imetys vahingoittaa tai häiritsee?[/QUOTE]

Normaaleja naisia, joia on muutakin tekemistä kuin hillua nännit paljaana.

[QUOTE="ninaTT";24427680]Milloin vuosien imetys on ollut arkea? No vielä 100 vuotta sitten yli 50% suomalaislapsistakin sai rintamaitoa yli 2-vuotiaaksi. Maailmanlaajuisesti prosentti on yhä tuo, vaikka länsimaiden ja joidenkin kehittyvien maiden surkeat imetysluvut vetävät sitä alas. Vielä ennen talvisotaa (ja teollisia korvikkeita...) oli suomessa paljonkin lapsia joita imetettiin yli 3-vuotiaiksi. Johannes Virolainenkin kävi tissillä vielä neljävuotiaana ;)

Onko 3-7v imetyksestä kellekään haittaa? Kuka kärsii siitä? Onko lehmänmaito lapselle terveellisempää kuin ihmisen maito?[/QUOTE]

Jos ajatellaan 3-7v imetystä, niin tuskin siitä huomattavaa haittaa olisi..noh, ehkä hammaslääkäri ei suosittele? Mutta en kyllä itse keksi miten omassa elämässäni toteuttaisin päiväkotilaisen tai ekaluokkalaisen imettämisen mallikelpoisesti. Kyseeseen tulisivat vain aamu- ja iltaimetykset.
Ja kaiken tämän ympärillä olevan muun ravinnon keskellä nekin tuntuisivat jokseenkin tarpeettomilta...ehkä sitä voisi sitten miettiä tarvitseeko lapsi maitoa oikeasti mihin ikään asti??? Maitoa siis ylipäätään.

[QUOTE="ninaTT";24427700]Ihan samaa ruokaa siellä on mitä ne aikuisetkin syövät? :) Ei ne aikuiset pyhällä hengellä elä. Sellaisissa paikoissa taas joissa aikuisetkin ovat vakavasti aliravittuja ei riitä enää rintamaitoakaan.

Miksi tämä kampanja imetystä vastaan? :) Ketä pitkä imetys vahingoittaa tai häiritsee?[/QUOTE]

Ei se, että joku imettää pitkään ole minulta pois. Mutta en usko, että taaperoimetys yleistyy koko kansan asiaksi. Eikä sen tarvitsekaan.

Lunatic

Joo, ihan huvikseenhan ne tosiaan kehitysmaissa imettävät.. ruokaa on vaikka muille jakaa.
Vaihtoehtoja olisi kymmeniä, mutta kehitysmaissa ovat vaan niin fiksuja että ovat päättäneet ryhtyä vaistovanhemmiksi kun lukivat siitä jostain vauvalehdestä.

[QUOTE="ninaTT";24427700]

Ei ketään tervejärkistä kiinnosta toisten imetys/imettämättömyys pätkääkään.
Nykynaiset ovat vain huolissaan rintojensa roikkumisestä eikä riitä kärsivällisyyttä imettämiseen.
Mullekin sanoi sairaalassa sairaanhoitaja,
ettei suostuisi olemaan kävelevä lehmä ja vetämään aina tissinsä esiin kun vauva haluaa.
Imetys ilmeisesti ei ole muotia tai jotain..

Itse tuskin imetän 3-vuotiasta lastani enää,
mutta kunnioitan kyllä heitä jotka siihen pystyvät.

• Tykkää
Reactions: Hiivatin kenkkua

Yhteistyössä