NinaTT! Kerrohan, miksi lasta ei saisi kiittää, kehua ja kannustaa?

samaa mieltä, ninaTT
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ksyymys!!:
Yksinkertainen kysymys: lapsi ei anna pestä hampaita. miten toimit? Itse peset aamuin illoin ja lapsi seuraa kiinnostuneena vieressä. annat jopa lapsen joskus harjata sun hampaita, mutta omiaan se ei harjaa. sä oot selittänyt kuinka hyvä asia hampaiden peseminen on ja miksi. mutta lapsi ei silti suostu avaamaan suutaan. lapsi saa itse leikkiä harjalla mutta se ei vahingossakaan mene lapsen suuhun. ei koskaan. lapselta ei siis saa väkisin pestä hampaita, niin jätätkö sä pesemättä?
Jos mun pitäis väkivalloin avata lapsen suu ja tunkea sinne hammasharja niin tuohon on yksinkertainen vastaus: Jättäisin harjaamatta.
Tässä peesaan kyllä ninaa ihan satasella. Ei meilläkään ole koskaan pakotettu harjaa suuhun, vaan keskustelemalla ja leikin varjolla asia on saatu onnistumaan. Kamalaa jos jotkut oikeesti käyttää väkivaltaa esim. lapsen hampaanhoidossa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Jos joku haluaa tulla tapetuksi tai raiskatuksi (tosin silloin se ei olis ihan raiskaus) niin siinä ei ole mitään väärää.
.
Nyt tuli sitten jo liikaa mullekin mä en todellakaan halunnut tulla raiskatuksia - mutta siinä ei sitten oo mitään väärää - koska se toinen halusi raiskata
JUU KIITOS JA NÄKEMIIN. kaikia sitä vapaana pidetään
HÄH?! Ei todellakaan ollut oikein. Sua kohtaan ei saa tehdä sellasta mitä sä et halua. Samoin lapselle ei saa tehdä sellasta mitä lapsi ei halua. Lapsella on ihan sama ihmisarvo ja oikeudet ku meillä aikuisilla. Se, että SÄ haluat lapsen toimivan tietyllä tapaa ei oikeuta sua tekemään ihan mitä vaa lapselle.

Samoin KUKAAN ei saa kajota suhun jos sä et sitä halua. Nyt kyllä vähän luit väärin.
Jos sulta kysytään onko tappaminen ja raiskaaminen väärin ja sä vastaat: Jos joku haluaa tulla tapetuksi tai raiskatuksi (tosin silloin se ei olis ihan raiskaus) niin siinä ei ole mitään väärää. niin missä kohtaa mä luin väärin? kyllä tuolla lukee EI OLE MITÄÄN VÄÄRÄÄ = mun mielestä se ei ole sun mielestä rangaistava teko
Luepa vielä kerran.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
mun mielstä siinä on lapselle liikaa vastuuta jos hänen pitää ihan pienestä pitäen asettaa omat rajansa itse. ymmärrän kyllä pointin että monet vanhemmat kieltävät lapsiltaan ihan liikaa sellaista mistä ei oikestaan olisi mitään haittaa. mutta aikuisella on kuitenkin niin paljon enemmän tietoa maailmasta kuin pienellä lasella, että mun mielestä aikuisen pitää auttaa lasta antamalla edes jonkinlaiset rajat.

rippuu myös varmaan lapsen luonteesta: toinen päättää mielellään itse, toinen ahdistuu liiasta rajattomuudesta.
Aikuinen voi opastaa rajojen asettamisessa, tietenkin. Kertoa, että hella on kuuma ja sensellasta.
 
vieraana
saako sun lapsi itse päättää milloin menee nukkumaan? tai milloin tulee kotiin? tai syökö koko päivänä mitään muuta ku karkkia???? kyllä mä vedän rajat mm. noihin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
kyllä se on aikuinen, joka ne rajat asettaa, eikä lapsi!!
Ja sit ku se lapsi täyttää 18 niin se on ihan hunningolla kun ei osaa päättää mitään itse B)
Kasvatusalan ammattilaisena väitän kuule ihan päinvastoin!
Eihän se, että aikuinen laittaa lapselle rajat tietyissä asioissa tarkoita sitä, etttei lapsi saisi ikinä päättää itse mistään-nämä kaksi asiaa eivät millään tavalla sulje toisiaan pois. Kuten jo aiemmin sanoin, niin mun mielestä vastuuta opetellaan pienissä osissa pikkuhiljaa lapsen ikä ja kyvyt huomioon ottaen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
saako sun lapsi itse päättää milloin menee nukkumaan? tai milloin tulee kotiin? tai syökö koko päivänä mitään muuta ku karkkia???? kyllä mä vedän rajat mm. noihin..
Kyllä, tyttö saa ihan itse päättää milloin menee nukkumaan (en osaa edes pakottaa lasta nukahtamaan :D) tulevaisuudessa saa päättää omat kotiintuloaikansa ja omilla rahoilla saa ostaa mitä ruokaa sitten tahtookin. Kotiin ostetuista ruoista saa syödä mitä haluaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
kyllä se on aikuinen, joka ne rajat asettaa, eikä lapsi!!
Ja sit ku se lapsi täyttää 18 niin se on ihan hunningolla kun ei osaa päättää mitään itse B)
Kasvatusalan ammattilaisena väitän kuule ihan päinvastoin!
Eihän se, että aikuinen laittaa lapselle rajat tietyissä asioissa tarkoita sitä, etttei lapsi saisi ikinä päättää itse mistään-nämä kaksi asiaa eivät millään tavalla sulje toisiaan pois. Kuten jo aiemmin sanoin, niin mun mielestä vastuuta opetellaan pienissä osissa pikkuhiljaa lapsen ikä ja kyvyt huomioon ottaen.
No näin juuri, mutta ninaTT käsittääkseni antaa lapsen aina päättää asioista. Se ei mene niin, koska aikuinen asettaa lapselle rajat. Se luo lapselle turvallisuutta.

(se kasvatusalan ammattilainen)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
saako sun lapsi itse päättää milloin menee nukkumaan? tai milloin tulee kotiin? tai syökö koko päivänä mitään muuta ku karkkia???? kyllä mä vedän rajat mm. noihin..
Kyllä, tyttö saa ihan itse päättää milloin menee nukkumaan (en osaa edes pakottaa lasta nukahtamaan :D) tulevaisuudessa saa päättää omat kotiintuloaikansa ja omilla rahoilla saa ostaa mitä ruokaa sitten tahtookin. Kotiin ostetuista ruoista saa syödä mitä haluaa.
OLETKO TOSISSASI????
 
Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
kyllä se on aikuinen, joka ne rajat asettaa, eikä lapsi!!
Ja sit ku se lapsi täyttää 18 niin se on ihan hunningolla kun ei osaa päättää mitään itse B)
Kasvatusalan ammattilaisena väitän kuule ihan päinvastoin!
Eihän se, että aikuinen laittaa lapselle rajat tietyissä asioissa tarkoita sitä, etttei lapsi saisi ikinä päättää itse mistään-nämä kaksi asiaa eivät millään tavalla sulje toisiaan pois. Kuten jo aiemmin sanoin, niin mun mielestä vastuuta opetellaan pienissä osissa pikkuhiljaa lapsen ikä ja kyvyt huomioon ottaen.
Juu, lapsen kykyjen mukaisesti. Lapsi osaa jo syntyessään mm päättää kuinka paljon ja milloin syö, milloin menee nukkumaan jne. Hän ei pysty tietenkään liikkumaan paikasta toiseen ja siksi äiti kantaa häntä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
saako sun lapsi itse päättää milloin menee nukkumaan? tai milloin tulee kotiin? tai syökö koko päivänä mitään muuta ku karkkia???? kyllä mä vedän rajat mm. noihin..
Kyllä, tyttö saa ihan itse päättää milloin menee nukkumaan (en osaa edes pakottaa lasta nukahtamaan :D) tulevaisuudessa saa päättää omat kotiintuloaikansa ja omilla rahoilla saa ostaa mitä ruokaa sitten tahtookin. Kotiin ostetuista ruoista saa syödä mitä haluaa.
OLETKO TOSISSASI????
Kyllä.

Miten sä pakotat lapsen nukahtamaan muuten? Mä oon ihmetelly tätä :D Mun lapsi menee nukkumaan ku häntä väsyttää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
saako sun lapsi itse päättää milloin menee nukkumaan? tai milloin tulee kotiin? tai syökö koko päivänä mitään muuta ku karkkia???? kyllä mä vedän rajat mm. noihin..
Kyllä, tyttö saa ihan itse päättää milloin menee nukkumaan (en osaa edes pakottaa lasta nukahtamaan :D) tulevaisuudessa saa päättää omat kotiintuloaikansa ja omilla rahoilla saa ostaa mitä ruokaa sitten tahtookin. Kotiin ostetuista ruoista saa syödä mitä haluaa.
OLETKO TOSISSASI????
Kyllä.

Miten sä pakotat lapsen nukahtamaan muuten? Mä oon ihmetelly tätä :D Mun lapsi menee nukkumaan ku häntä väsyttää.
Keskustelemalla ja sanomalla, että nyt on mentävä nukkumaan, koska aamulla on aikainen herätys tms. Aikuisena ja vanhempana minun on huolehdittava, että lapsi saa tarpeeksi unta, jotta jaksaa päivähoidossa/koulussa. Eli jos lapsesi valvoo 04, jos haluaa, niin voi olla koulussa aika väsynyt(sitten kun lapsesi on kouluikäinen)
 
autoton
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja lol:
ja nina ei vastaile kysymyksiin mitkä koskee tulevaisuutta ^^ ylläri
No mikä kysymys multa on nyt menny ohi. Kerro toki.
Miten sä luulet, että sun lapsi sopeutuu kouluun, jossa on pakko kuitenkin noudattaa tiettyjä sääntöjä ja normeja?
niin sun mukulas ei kyl sit osaa ajaa autookaan, kun nääs niitä liikenne sääntöjä tarvii noudattaa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
saako sun lapsi itse päättää milloin menee nukkumaan? tai milloin tulee kotiin? tai syökö koko päivänä mitään muuta ku karkkia???? kyllä mä vedän rajat mm. noihin..
Kyllä, tyttö saa ihan itse päättää milloin menee nukkumaan (en osaa edes pakottaa lasta nukahtamaan :D) tulevaisuudessa saa päättää omat kotiintuloaikansa ja omilla rahoilla saa ostaa mitä ruokaa sitten tahtookin. Kotiin ostetuista ruoista saa syödä mitä haluaa.
OLETKO TOSISSASI????
Kyllä.

Miten sä pakotat lapsen nukahtamaan muuten? Mä oon ihmetelly tätä :D Mun lapsi menee nukkumaan ku häntä väsyttää.
Ei muuten aina mene!!! Teini-ikäinen voi helposti kitata tölkillisen energiajuomaa kun väsyttää ja valvoa sen voimalla koko yön, vaikka nukkuminen olisi järkevää. Teinin mielestä seuraavan koulupäivän voi käyttää nukkumiseen ihan hyvin. Onko sekin susta OK?

Lasta ei voi pakottaa nukahtamaan, se on totta, mutta vanhemman velvollisuus on taata lapselle riittävästi tilaisuuksia ja otollisia olosuhteita nukahtamiselle. Pienikään lapsi ei osaa kyläpaikassa ilmaista, että lähdetään äiti kotiin nukkumaan, vaan siellä se riehuu muiden lasten kanssa niin kauan, että saa itkupotkuraivarin, ja sen uuvuttamana kuukahtaa. On vanhemman tehtätä seurata lasta ja huomata, koska tämä on riittävän väsynyt nukahtaakseen, mutta ei vielä liian väsynyt (silloin nukahtaminen on vaikeaa).
 
se joku
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
saako sun lapsi itse päättää milloin menee nukkumaan? tai milloin tulee kotiin? tai syökö koko päivänä mitään muuta ku karkkia???? kyllä mä vedän rajat mm. noihin..
Kyllä, tyttö saa ihan itse päättää milloin menee nukkumaan (en osaa edes pakottaa lasta nukahtamaan :D) tulevaisuudessa saa päättää omat kotiintuloaikansa ja omilla rahoilla saa ostaa mitä ruokaa sitten tahtookin. Kotiin ostetuista ruoista saa syödä mitä haluaa.
OLETKO TOSISSASI????
Kyllä.

Miten sä pakotat lapsen nukahtamaan muuten? Mä oon ihmetelly tätä :D Mun lapsi menee nukkumaan ku häntä väsyttää.
Ootko pälli? Tottakai pienet lapset menevät silloin nukkumaan kun niitä nukuttaa, mutta sitten kun lapsella alkaa olla ikää enemmän niin alkaa "mä haluan vielä vähän valvoa" kinuamiset.
Meillä tyttö menee joka tapauksessa viim.puol ysin jälkeen sänkyyn, jotta jaksaa heärätä seuraavana aamuna kouluun.
 
vieraana
kyllä se vaan menee niin, että kun lapsella on suunnilleen sama rytmi joka pv..päiväunet yms. ni kyllä se nukahtaa sitte suunnilleen samaan aikaan joka ilta! n. klo 20.00 ku pistän muksun sänkyyn ni kyllä se sinne nukahtaa melko samoin tein!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Pienikään lapsi ei osaa kyläpaikassa ilmaista, että lähdetään äiti kotiin nukkumaan, vaan siellä se riehuu muiden lasten kanssa niin kauan, että saa itkupotkuraivarin, ja sen uuvuttamana kuukahtaa. On vanhemman tehtätä seurata lasta ja huomata, koska tämä on riittävän väsynyt nukahtaakseen, mutta ei vielä liian väsynyt (silloin nukahtaminen on vaikeaa).
Uskallan olla eri mieltä. Tai sitten meidän lapset ovat hyvin poikkeuksellisia.

Tulevat sanomaan, että väsyttää. Ehdottavat itse esim. päiväunille menoa (poika viimeeksi lauantaina). Ja nukahtavat kyllä helposti myös yliväsyneinä. Meillä ei ole pidetty mitään tiukkoja unirytmejä tai muitakaan rytmejä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Taas näissä nukkumishommissa loistaa se oletus, että jos lapsi saisi itse päättää, hän tekisi varmasti väärän päätöksen :D
Sanotaanko vaikka niin, että mä olen nähnyt liian monta yliväsynyttä teini-ikäistä uskoakseni siihen, että ne tajuaa aina ja joka tapauksessa mennä ajoissa nukkumaan, jos kukaan ei asiaa valvo.

Muoks. Ja mitä pieniin lapsiin tulee, vanhemman tehtävä on sanallistaa lapselle, mitä mikäkin tunne merkitsee, mikä on sen nimi. Tietyistä "oireista" vanhempi tunnistaa, että lasta nukuttaa, joten hän kertoo lapselle, että nyt sua väsyttää ja siihen auttaa nukkuminen. Nyt iltatoimiin ja sänkyyn, niin on sitten aamulla mukavampi olo. Näin lapsi vähitellen oivaltaa sen, miltä tuntuu kun väsyttää ja mitä silloin pitää (pitäisi) tehdä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
kyllä se on aikuinen, joka ne rajat asettaa, eikä lapsi!!
Ja sit ku se lapsi täyttää 18 niin se on ihan hunningolla kun ei osaa päättää mitään itse B)
Kasvatusalan ammattilaisena väitän kuule ihan päinvastoin!
Eihän se, että aikuinen laittaa lapselle rajat tietyissä asioissa tarkoita sitä, etttei lapsi saisi ikinä päättää itse mistään-nämä kaksi asiaa eivät millään tavalla sulje toisiaan pois. Kuten jo aiemmin sanoin, niin mun mielestä vastuuta opetellaan pienissä osissa pikkuhiljaa lapsen ikä ja kyvyt huomioon ottaen.
Juu, lapsen kykyjen mukaisesti. Lapsi osaa jo syntyessään mm päättää kuinka paljon ja milloin syö, milloin menee nukkumaan jne. Hän ei pysty tietenkään liikkumaan paikasta toiseen ja siksi äiti kantaa häntä.
Meillä on lapsilla ollut vauvoina vauvan rytmi, eli syövät ja nukkuvat silloin kun siltä tuntuu, mutta on sitten väärin tai ei, niin kyllä sitä rytmiä on pikkuhiljaa rukattu niin että päivissä on joku tolkku. Ei meillä syömis- ja nukkumaanmenoajat minuutilleen kiveen hakattuja ole, mutta päivärytmi on suurin piirtein sama joka päivä. Eikä noita tarvitse nukkumaan pakottaa, vaan iltapuuhien jälkeen riittää kehoitus "teitä taitaa jo väsyttää, nyt nukkumaan" ja sänkyihinsä menevät ja sinne melkein samantien nukahtavat.
 

Yhteistyössä