NinaTT! Kerrohan, miksi lasta ei saisi kiittää, kehua ja kannustaa?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Pienikään lapsi ei osaa kyläpaikassa ilmaista, että lähdetään äiti kotiin nukkumaan, vaan siellä se riehuu muiden lasten kanssa niin kauan, että saa itkupotkuraivarin, ja sen uuvuttamana kuukahtaa. On vanhemman tehtätä seurata lasta ja huomata, koska tämä on riittävän väsynyt nukahtaakseen, mutta ei vielä liian väsynyt (silloin nukahtaminen on vaikeaa).
Uskallan olla eri mieltä. Tai sitten meidän lapset ovat hyvin poikkeuksellisia.

Tulevat sanomaan, että väsyttää. Ehdottavat itse esim. päiväunille menoa (poika viimeeksi lauantaina). Ja nukahtavat kyllä helposti myös yliväsyneinä. Meillä ei ole pidetty mitään tiukkoja unirytmejä tai muitakaan rytmejä.
Okei, kiva kuulla, että poikkeuksiakin löytyy :D.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja se joku:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
saako sun lapsi itse päättää milloin menee nukkumaan? tai milloin tulee kotiin? tai syökö koko päivänä mitään muuta ku karkkia???? kyllä mä vedän rajat mm. noihin..
Kyllä, tyttö saa ihan itse päättää milloin menee nukkumaan (en osaa edes pakottaa lasta nukahtamaan :D) tulevaisuudessa saa päättää omat kotiintuloaikansa ja omilla rahoilla saa ostaa mitä ruokaa sitten tahtookin. Kotiin ostetuista ruoista saa syödä mitä haluaa.
OLETKO TOSISSASI????
Kyllä.

Miten sä pakotat lapsen nukahtamaan muuten? Mä oon ihmetelly tätä :D Mun lapsi menee nukkumaan ku häntä väsyttää.
Ootko pälli? Tottakai pienet lapset menevät silloin nukkumaan kun niitä nukuttaa, mutta sitten kun lapsella alkaa olla ikää enemmän niin alkaa "mä haluan vielä vähän valvoa" kinuamiset.
Meillä tyttö menee joka tapauksessa viim.puol ysin jälkeen sänkyyn, jotta jaksaa heärätä seuraavana aamuna kouluun.
Peesi
 
se joku
Mä muistan erään lukion ET:n oppitunnin joka oli maananantai aamuna klo 8.00. Allerkirjoittaneella ei ole mitään muistikuvaa koko tunnista, koska hän pilkki koko tunnin ajan, valvottuaan liian pitkään viikonloppuna. ;D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Okei, kiva kuulla, että poikkeuksiakin löytyy :D.
Isoäitiinsä tulleita :D. Mun äiti on kuulemma lapsesta saakka ollut samanlainen.
Oli noillakin toki vauvana sitä, että taisteltiin unentuloa vastaan joskus, ja esikoisella tuossa 2 v iässä sellaista että rääkyi illalla "En oo väsynyt enkä nuku ikinä!", nukahtaen sitten 10 sekunnissa kun hänet sänkyyn passitin :xmas:
Teini-iässä tuskin ovat enää samanlaisia. Mutta eipä teiniä voi pakottaa nukkumaan, jos hän ei halua mennä nukkumaan.
 
Silloin ku itse olin 15-18 niin valvoin myöhään. Voin huonosti. Jätin koulun kesken. Muhun yritettiin kahta päinvastaista tekniikkaa. Yksi oli tiukempi kuri. Toinen oli täydellinen vapaus.

Vasta se, että mun annettiiin olla rauhassa ja päättää itse omista asioistani sai mut välittämään ittestäni ja omista asioistani. Ku tajusin, että mä en käy koulua sen takia, että vanhemmilla on kiva olla, vaa itseni takia... Ja että kukaan ei mua sinne pakota jos mua ei huvita mennä.

Vasta ku sain valvoa kellon ympäri ja nukkua millon huvittaa ymmärsin laadukkaan yöunen merkityksen. Vasta se sai mut haluamaan nukahtamaan illalla ja heräämään aamulla.

Tiukempi kuri herätti mussa lähinnä enemmän vastarintaa. Tuli sellanen olo, että kukaan ei välitä musta kunhan teen niinku ne sanoo.

Selittäkääs nyt tuo :xmas:
 
se joku
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Silloin ku itse olin 15-18 niin valvoin myöhään. Voin huonosti. Jätin koulun kesken. Muhun yritettiin kahta päinvastaista tekniikkaa. Yksi oli tiukempi kuri. Toinen oli täydellinen vapaus.

Vasta se, että mun annettiiin olla rauhassa ja päättää itse omista asioistani sai mut välittämään ittestäni ja omista asioistani. Ku tajusin, että mä en käy koulua sen takia, että vanhemmilla on kiva olla, vaa itseni takia... Ja että kukaan ei mua sinne pakota jos mua ei huvita mennä.

Vasta ku sain valvoa kellon ympäri ja nukkua millon huvittaa ymmärsin laadukkaan yöunen merkityksen. Vasta se sai mut haluamaan nukahtamaan illalla ja heräämään aamulla.

Tiukempi kuri herätti mussa lähinnä enemmän vastarintaa. Tuli sellanen olo, että kukaan ei välitä musta kunhan teen niinku ne sanoo.

Selittäkääs nyt tuo :xmas:
no se olikin teini-ikä. Ihan oikeasti alle rippikouluikäinen ei ole kykenevä päättämään näitä asioita koska nukutaan ja syödään, tullaan kotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Okei, kiva kuulla, että poikkeuksiakin löytyy :D.
Isoäitiinsä tulleita :D. Mun äiti on kuulemma lapsesta saakka ollut samanlainen.
Oli noillakin toki vauvana sitä, että taisteltiin unentuloa vastaan joskus, ja esikoisella tuossa 2 v iässä sellaista että rääkyi illalla "En oo väsynyt enkä nuku ikinä!", nukahtaen sitten 10 sekunnissa kun hänet sänkyyn passitin :xmas:
Teini-iässä tuskin ovat enää samanlaisia. Mutta eipä teiniä voi pakottaa nukkumaan, jos hän ei halua mennä nukkumaan.

Mutta teinillekin voi luoda ne otolliset olosuhteet nukahtamiselle = ei telkkaria / DVD:tä / pelikkaa / tietsikkaa / kännyä (ääritapauksessa) ulottuvilla, jos ne unirytmiä häiritsevät. Musta tuo velvollisuus ei vanhemmilta pääty silloin, kun lapsi menee esim. yläkouluun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Pienikään lapsi ei osaa kyläpaikassa ilmaista, että lähdetään äiti kotiin nukkumaan, vaan siellä se riehuu muiden lasten kanssa niin kauan, että saa itkupotkuraivarin, ja sen uuvuttamana kuukahtaa. On vanhemman tehtätä seurata lasta ja huomata, koska tämä on riittävän väsynyt nukahtaakseen, mutta ei vielä liian väsynyt (silloin nukahtaminen on vaikeaa).
Uskallan olla eri mieltä. Tai sitten meidän lapset ovat hyvin poikkeuksellisia.

Tulevat sanomaan, että väsyttää. Ehdottavat itse esim. päiväunille menoa (poika viimeeksi lauantaina). Ja nukahtavat kyllä helposti myös yliväsyneinä. Meillä ei ole pidetty mitään tiukkoja unirytmejä tai muitakaan rytmejä.
Meidänkin lapset sanoo kyllä kylässä, että lähdetään nyt omaan kotiin nukkumaan. Meilläkään ei niin noita tarkkoja rytmejä ole ollut, mä en ole koskaan käsittänyt miksi lapsen pitäisi valvoa kun sitä väsytää (kun vielä ei ole nukkumisaika) tai nukkua kun sitä ei väsytä (kun kerran nyt on nukkumaanmenoaika). Varsinkaan päiväunien kanssa ei olla nniin tarkkoja, nukkuvat sitten, jos ja kun nukuttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Taas näissä nukkumishommissa loistaa se oletus, että jos lapsi saisi itse päättää, hän tekisi varmasti väärän päätöksen :D
Noh, ei meidän lapset väsymyksestään huolimatta nukkumaan menisi jos ei sinne kehotettaisi. Sitten juoksisivat ympyrää pitkin kämppää ja kiukkuaisivat väsymystään-mun mielestä silloin on myös lasten kannalta parempi, että vanhempi yksinkertaisella kehotuksella ohjaa väsyneet lapset nukkumaan.
 
aakenus
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja aakenus:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mutta eipä teiniä voi pakottaa nukkumaan, jos hän ei halua mennä nukkumaan.
Kuinka niin ei voi?
Sänkyyn voi komentaa, mutta nukahtamaan ei ketään väkisin saa.

Voi pyytää tulemaan ajoissa kotiin, mutta on teinin oma päätös totteleeko vai ei.
No eihän lapsen unentuloakaan voi kukaan pakottaa tulemaan. Se tulee kun tulee, vaikka sänkyyn onkin ohjattu. Eikä lapsikaan välttämättä tule silloin, kun on määrä tulla. Joten en ymmärrä eroa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja aakenus:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mutta eipä teiniä voi pakottaa nukkumaan, jos hän ei halua mennä nukkumaan.
Kuinka niin ei voi?
No ei voi. :D (miks mä edelleen jaksan vastailla tähän, oi miks?)
Kauhean vaikeaa ihmisetn käsittää, että ketään ei voi pakottaa nukahtamaan. Paitsi syöttämällä lääkkeitä tarpeeksi tai antamalla nuijanukutuksen ;).
 
aakenus
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Musta tuo velvollisuus ei vanhemmilta pääty silloin, kun lapsi menee esim. yläkouluun.
Täsmällisen samaa mieltä! Teini-ikäistä ei ole suotavaa vastuuttaa sellaisista asioista, jotka kuuluvat aikuisille, yleensä lapsen vanhemmille. Valitettavasti kaikki vanhemmat eivät ole vastuunsa tuntevia.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
saako sun lapsi.
OLETKO TOSISSASI????
Kyllä.

Miten sä pakotat lapsen nukahtamaan muuten? Mä oon ihmetelly tätä :D Mun lapsi menee nukkumaan ku häntä väsyttää.


Mä en pakota lapsiani nukahtamaan. Ainoastaa on mentävä sänkyyn silloin kun on sen aika. Isommat eivät silloin ole vielä kovin väsyneitä, joten saattavat lukea kirjojaan vielä pitkään, mutta pienemmät nukahtavat yleensä heti. Jos meillä ei olisi nukkumaan menoaikaa, ei noi pienemmät varsinkaan malttaisi mennä maate, vaan leikkisivät isompien kanssa. Ja varmasti suurin osa tän palstan aikuisista tietää, millainen on väsynyt lapsi. Siinä menee helposti romukoppaan kaikki kivat mielipiteet omasta kasvatusmenetelmistä

:eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja se joku:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Silloin ku itse olin 15-18 niin valvoin myöhään. Voin huonosti. Jätin koulun kesken. Muhun yritettiin kahta päinvastaista tekniikkaa. Yksi oli tiukempi kuri. Toinen oli täydellinen vapaus.

Vasta se, että mun annettiiin olla rauhassa ja päättää itse omista asioistani sai mut välittämään ittestäni ja omista asioistani. Ku tajusin, että mä en käy koulua sen takia, että vanhemmilla on kiva olla, vaa itseni takia... Ja että kukaan ei mua sinne pakota jos mua ei huvita mennä.

Vasta ku sain valvoa kellon ympäri ja nukkua millon huvittaa ymmärsin laadukkaan yöunen merkityksen. Vasta se sai mut haluamaan nukahtamaan illalla ja heräämään aamulla.

Tiukempi kuri herätti mussa lähinnä enemmän vastarintaa. Tuli sellanen olo, että kukaan ei välitä musta kunhan teen niinku ne sanoo.

Selittäkääs nyt tuo :xmas:
no se olikin teini-ikä. Ihan oikeasti alle rippikouluikäinen ei ole kykenevä päättämään näitä asioita koska nukutaan ja syödään, tullaan kotiin.

Mutta justhan moni tässä on sanonu, että "teini-iässä sitten kuule pitää olla kuria ja rajoja" ja plaaplaaplaa.

Mikä se maaginen ikä sitten on, ettei enää niitä tarvitse? Että muuttuu yhdenlaisesta ihmisestä toiseksi?
 
aakenus
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja aakenus:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mutta eipä teiniä voi pakottaa nukkumaan, jos hän ei halua mennä nukkumaan.
Kuinka niin ei voi?
No ei voi. :D (miks mä edelleen jaksan vastailla tähän, oi miks?)
Miksi et perustele? Toivottavasti kuitenkin käsitit käsitteiden eron? Nukkumaan ohjaaminen ja nukahtamaan pakottaminen on täysin eri asioita!
 
se joku
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja se joku:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Silloin ku itse olin 15-18 niin valvoin myöhään. Voin huonosti. Jätin koulun kesken. Muhun yritettiin kahta päinvastaista tekniikkaa. Yksi oli tiukempi kuri. Toinen oli täydellinen vapaus.

Vasta se, että mun annettiiin olla rauhassa ja päättää itse omista asioistani sai mut välittämään ittestäni ja omista asioistani. Ku tajusin, että mä en käy koulua sen takia, että vanhemmilla on kiva olla, vaa itseni takia... Ja että kukaan ei mua sinne pakota jos mua ei huvita mennä.

Vasta ku sain valvoa kellon ympäri ja nukkua millon huvittaa ymmärsin laadukkaan yöunen merkityksen. Vasta se sai mut haluamaan nukahtamaan illalla ja heräämään aamulla.

Tiukempi kuri herätti mussa lähinnä enemmän vastarintaa. Tuli sellanen olo, että kukaan ei välitä musta kunhan teen niinku ne sanoo.

Selittäkääs nyt tuo :xmas:
no se olikin teini-ikä. Ihan oikeasti alle rippikouluikäinen ei ole kykenevä päättämään näitä asioita koska nukutaan ja syödään, tullaan kotiin.

Mutta justhan moni tässä on sanonu, että "teini-iässä sitten kuule pitää olla kuria ja rajoja" ja plaaplaaplaa.

Mikä se maaginen ikä sitten on, ettei enää niitä tarvitse? Että muuttuu yhdenlaisesta ihmisestä toiseksi?
No muista en tiedä mutta mun talossani on mun säännöt, tämä ei ole mikään 24 h hotelli, jossa saa mennä ja tulla kuinka haluaa. Elikkäs jos teini haluaa omaa vapautta, niin se on sitten muutettava omaan kämppään.
 
Sitä mä vielä mietin, että jos lapsi ei saa kokeilla rajojaan vanhemmilleen, niin kenellä hän niitä kokeilee? Vai pystyykö lapsi kasvamaan ilman, että hänen tarvitsee kokeilla rajojaan ja syyttämään vanhempiaan omasta käyttäytymisestään. Mun mielestä äidin suurin tehtävä lapselle on olla se syyllinen, jolle lapsi voi sysätä omat virheensä. Jos lapsi joutuu itse vastaamaan itseään, hän joutuu syyttämään itseään kaikista rikkeistään... kasvattaako se lapsen itsetuntoa? Voi olla että voi, mutta miten :/
 
aakenus
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja aakenus:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mutta eipä teiniä voi pakottaa nukkumaan, jos hän ei halua mennä nukkumaan.
Kuinka niin ei voi?
No ei voi. :D (miks mä edelleen jaksan vastailla tähän, oi miks?)
Kauhean vaikeaa ihmisetn käsittää, että ketään ei voi pakottaa nukahtamaan. Paitsi syöttämällä lääkkeitä tarpeeksi tai antamalla nuijanukutuksen ;).
Niin näköjään! Ei lastakaan voi. Ilmeisesti Jätkä ja åboriginaali hallitsevat sen taidon sitten. Mutta menettävät taidon lapsen tullessa teini-ikään, how nice.
 
Alkuperäinen kirjoittaja aakenus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja aakenus:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mutta eipä teiniä voi pakottaa nukkumaan, jos hän ei halua mennä nukkumaan.
Kuinka niin ei voi?
No ei voi. :D (miks mä edelleen jaksan vastailla tähän, oi miks?)
Miksi et perustele? Toivottavasti kuitenkin käsitit käsitteiden eron? Nukkumaan ohjaaminen ja nukahtamaan pakottaminen on täysin eri asioita!
Näin. Ei meilläkään lapsia todellakaan nukkumaan pakoteta, mutta kyllähän sen lapsista näkee kun ovat väsyneitä ja unta vaille. Silloin riittää pieni ohjaus ja nukahtavat ilman minkäänlaista pakotusta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja se joku:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Silloin ku itse olin 15-18 niin valvoin myöhään. Voin huonosti. Jätin koulun kesken. Muhun yritettiin kahta päinvastaista tekniikkaa. Yksi oli tiukempi kuri. Toinen oli täydellinen vapaus.

Vasta se, että mun annettiiin olla rauhassa ja päättää itse omista asioistani sai mut välittämään ittestäni ja omista asioistani. Ku tajusin, että mä en käy koulua sen takia, että vanhemmilla on kiva olla, vaa itseni takia... Ja että kukaan ei mua sinne pakota jos mua ei huvita mennä.

Vasta ku sain valvoa kellon ympäri ja nukkua millon huvittaa ymmärsin laadukkaan yöunen merkityksen. Vasta se sai mut haluamaan nukahtamaan illalla ja heräämään aamulla.

Tiukempi kuri herätti mussa lähinnä enemmän vastarintaa. Tuli sellanen olo, että kukaan ei välitä musta kunhan teen niinku ne sanoo.

Selittäkääs nyt tuo :xmas:
no se olikin teini-ikä. Ihan oikeasti alle rippikouluikäinen ei ole kykenevä päättämään näitä asioita koska nukutaan ja syödään, tullaan kotiin.

Mutta justhan moni tässä on sanonu, että "teini-iässä sitten kuule pitää olla kuria ja rajoja" ja plaaplaaplaa.

Mikä se maaginen ikä sitten on, ettei enää niitä tarvitse? Että muuttuu yhdenlaisesta ihmisestä toiseksi?

Nina TT, mä luulen, että oikea vastaus löytyy kultaisesta keskitiestä. Lapsi tarvitsee kuria ja rajoja, mutta ei liian tiukkoja kahleita. Rajat kertovat siitä, että välitetään. Vapautta ja vastuuta tarvitaan myös - lapsen ikätason mukaan annosteltuna. Vankilan ja äärettömän vapauden välissä on paljon mahdollisuuksia valita toimintatapansa. Vaaditaan herkkää tatsia lapseen valita se kulloinkin sopiva menettelytapa.
 

Yhteistyössä