NinaTT blogisi avasi silmäni!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ajatus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen tismallen samaa mieltä esim. teippausjutusta kuin ninatt.
lähes kaikesta 100% samaa mieltä. Haluaisin toteuttaa kiintymysvanhemmuutta. Se oli helppoa siihen saakka kun meillä oli 1 lapsi. (en tiennyt että minun kasvatus edes on sellaista, vein kylläkin lapsen hoitoon vauvana pph:lle enkä muutenkaan miettinyt paljon kasvatusasioita.) Lapsesta tuli fiksu ja älykäs.
Mutta kun toinen lapsi tuli, ei normaalivoimila varustettu yksin kahden lapsen kanssa liikkuva jaksa aina keskustella ja kuunnella mielipiteitä. Ei millään.
ei se vain toimi kuin yhdelle.

Eli kaikkien pitäisi tehdä vain 1 lapsi?

No joo, nina puhuu paljon mutta melko ykspuolisesta näkökulmasta. Hän on itse kokenut onnistumisen tunteita ja kukapa tietää, ehkäpä hänellä on ns. "helppo lapsi", niitäkin on, kokemusta hänellä ei ole kuin yhdestä OMASTA lapsesta.

Se, mikä minulla särähti ja osui silmään oli se että hän on, hoitajana toimiessaan, lukenut lehteä samalla kun lapset ovat leikkineet. Itse olen myös pph ja lasten leikin aikana havainnoin, ohjaan, kuuntelen, ja jopa osallistun leikkiin. Kyseessä kuitenkin aika pienet lapset, ja haluan viestittää lapsille että olen koko ajan läsnä-sitähän en ole jos luen samalla lehteä.

Ihana huomata, etten ole ainoa joka kokee NinaTT:n jutut jokseenkin luotaantyöntäviksi. Onhan hänellä asiaakin, kyllä, mutta se tapa jolla kohottaa itsensä ja omat tapansa ja alentaa muut ja muiden tavat, se on ärsyttävää. Tiedän, ettei pitäisi antaa vaikuttaa. Mutta miten noin nuori ja vähän kokenut tyttö voi kuvitella tietävänsä kaiken ja kaikesta parhaiten? Dissaten miltei suurinta osaa muita äitejä. Se vain on on jotenkin niin karvat nostattavaa :x

[QUOTE="vieras";25025127]Oletko masokisti?[/QUOTE]

Taidan olla :D.

Samasta syystä liityin KPE-blogiinkin. Välillä on hyvä lukea / nähdä jotakin sellaista, mikä oikein nostaa karvat pystyyn, saa sitten - jos ei muuta - niin kirjoitettavaa omaan blogiin ;).

Ehkä mä en vaan sit tajua tota naista ollenkaan... :whistle:

Mä olisin valmis ymmärtämään hänen ajatuksiaan ja käytäntöjä vanhempana tuomitsematta, mutta jos ihminen on itse noin pinttynyt ja järjettömän jyrkkä oman tapansa kanssa niin olkoon.

Sitä varsinkaan en osaa mitenkään päin käännellen tai väännellen ymmärtää, että miten NinaTT pitää tuoliin teippaamista (oli sitten vaatteita tai ei) ihan hyväksyttävänä ja vertaa sitä valjaisiin (siis niihin mitkä tulee esim. syöttötuolin mukana ym.)

Mä luultavasti kokisin tilanteen hyvinkin uhkaavana ja pelottavana jos joku tulisi ja teippaisi mut tuoliin, entäpä sitten pieni lapsi? Onko se ninaTT:n mielestä oikeasti aivan hirvittävää ja kamalaa, jos lapsen kasvatuksessa käyttää tervettä järkeä eikä oppikirjoja? Kysympähän vain.

Hmmm... Luin lisää ja pääsin kohtaan uhma...... Ai vitsit että mä vihaan tota yleistämistä mitä siellä on. Nyt mä lopetan kirjottamisen,ettei tuu sanottua mitään rumaa...

Se vertaa teippausta syöttötuoliin kiinnittämiseen, että sama asiahan se on.

Mutta kun ei ole.

Ne teippaajat tekivät tekonsa kurinpidollisista syistä mutta esim. syöttötuolissa ja vaunuissa valjaat kiinnitetään turvallisuuden vuoksi. Pieni lapsi ei tajua että voi pudota. Samalla periaatteella on autoissa turvavyöt, vai jättääkö nina evelyniltä turvavyöt kokonaan pois vedoten vangitsemiseen?

Näinhän se on aina ollut, että edellä kävijöitä on aina kivitetty. Näissäkin keskusteluissa kantaa ottamisen sijaan jotkut pyrkivät loukkaamaan väitteiden esittäjiä. Tuolloin keskustelu ei ole rakentavaa, eikä asiallista.

Itse allekirjoitan osan NinaTT:n kasvatusperiaatteista, esimerkiksi rankaisun käyttämisessä kasvatuksessa. Mielestäni rangaistus on enemmänkin vanhanaikainen tapa toimia, onhan vankilatkin vankeinhoitolaitoksia nykyään. Vaikka vankilakin on seuraus rikollisesta teosta, on vankeinhoitolaitoksen tarkoitus opettaa ja auttaa vankeja elämään ilman rikoksia.
Valitettavasti tässä harvoin onnistutaan, ja suurin syy siihen onkin se, että vangeilla on ollut jo niin fucked up lapsuus, että siitä suosta on vaikea enää nousta kun on henkisesti riekaleina, eikä ole koskaan saanut normaalin perheen mallia.

Ja mitä esim. koulun jälki-istuntoon tulee, niin sinne joutuvat usein samat lapset uudestaan ja uudestaan. Yleensä lapsen huonon käytöksen taustalla on jotain, mikä ennemminkin pitäisi pyrkiä hoitamaan, kuin rangaista lasta käytöksestä, joka usein on vain oire jostakin.

Isäni oli aina jakamassa rangaistuksia, äitini ei, ja tuloksena oli se, että kunnioitin ja tottelin äitiäni, isääni en. Aikuisiälläkin olen aina uskaltanut kertoa äidilleni mitä teen, ja mitä mulle oikeasti kuuluu, isälleni edelleen teeskentelen.

NinaTT:llä on paljon hyviä ajatuksia mun mielestä siis, eikä niitä ole pakko lukea jos niihin ei ole valmis, tai ne niin suunnatomasti ärsyttää. Omista mielipiteistäni huolimatta en tietenkään arvostele tai tuomitse (niikun mulla mitään tuomarinvaltaa olisikaan) muiden valintoja tai mielipiteitä, enkä itse ole NinaTT:n kirjoituksista myöskään löytänyt muiden tuomitsemista. En ainakaan ole osannut hermostua niistäkään mielipiteistä joita en itse täysin allekirjoita, ainakaan sellaisenaan.

[QUOTE="vieras";25025726]Mun käsityksen mukaan just se vaikea vauva joka on tulta ja tappuraa tarvitsee sen lähellä nukkumisen eikä unikoulua häkkisängyssä.[/QUOTE]

Sun käsityksen mukaan? Onko kokemusta? Onnistuiko? Nukuitko tulta ja tappuraa olevan lapsen kanssa? Hyvin onnistui? Hieno homma ja onnittelut jos onnistuit ja perhe sai rauhan ja kaikilla hyvä mieli, kun yöllä saadaan nukkua. Perhepeti on loistava asia.

Uskotko, että kaikkilla se ei onnistu? Varmaan ovat ihan tosi surkeita vanhempia, kun ei vaan lapsi ala nukkumaan perhepetissäkään. Vaeltaa sänkyä ees taas, näpläilee vanhempien kasvoja, juttelee, lähtee sängystä pois touhuamaan keskellä yötä.

Miten vaikeaa se on ihmisten ymmärtää, että lapsia on erillaisia. Jotenkin todella vaikeaa näköjään...

Eikö siellä blogissa ole kommentointimahdollisuutta kun piti tänne avaus tehdä?

Blogit on kirjoittajiensa henkilökohtaisia näkemyksiä täynnä. Niissä jokainen saa julistaa omaa totuuttaan niin paljon kuin haluaa :)

Ninalla on vain yksi oma lapsi juu, mutta niin on monella palstailijallakin, eikä se kai heidän mielipiteistään sen vähäisempiä tee. Ainoa, mistä he eivät voi tietää, on se millaista on olla äiti useammalle kuin yhdelle lapselle.

Viimeksi muokattu:

Blogit on kirjoittajiensa henkilökohtaisia näkemyksiä täynnä. Niissä jokainen saa julistaa omaa totuuttaan niin paljon kuin haluaa :)

Ninalla on vain yksi oma lapsi juu, mutta niin on monella palstailijallakin, eikä se kai heidän mielipiteistään sen vähäisempiä tee. Ainoa, mistä he eivät voi tietää, on se millaista on olla äiti useammalle kuin yhdelle lapselle.

mee muualle besserwisser

NinaTT. Kuka hän on ? Miksi hänen sanomisillaan on merkitystä?
Minulle on merkitystä sillä että hän pilkkaa ja ivaa sekä mollaa muitten kasvatustyyliä. Hän pitää sitä vääränä ja haluaa sen toiselle sanoa sanoja kaihtamatta.

Minä sanon että minun mielestä hän on yhden lapsen äiti joka opettelee elämään lapsen kanssa. Hän on hyvin turvaton ja pitää tarkkaa kiinni omista päätöksistään jopa mielettömyyteen asti.
Hänen maailmaansa ei mahdu välimuotoja, se on joka tai ei. Hän käyttää mielettömästi aikaa perustallekseen tyylinsä sen sijaan että tekisi niin kuin parhaaksi näkee sen isompia kunnioituksen hakemisia milloin mistäkin.
Hän tarvii elämään annsota siitä että joku muu on väärässä jonka hän voi todistaa vaikkakin todisteena on vain oma mielipiteensä.

Miksi kirjoitin loukkaavasti? Nämä on minun mielipiteitä ja havannointeja . Toki voin olla ihan väärässä mutta tälläisen mielikuvatn hänestä olen luonnut kirjoittelun perusteella.

En vain pidä ihmisistä jotka nostavat itsensä toisten yläpuolelle toisia halveksien. Tälläiselle persoonalle oli jokin tyypppinsäki? Haluaa olla aina oikeassa ja kääntää kaiken huonon huomioin itsestään pois toiseen . Haluaa paistatella ihannoininkohteena ja käyttää siihen pääsyyn syyttömiä "työkavereita" esim ihan häikäilemättä. Tekee toisista ihmisistä hyödyllisyys projekteja itselleen. Mikäs se olikaan? joku kukka lie.

Mutta tämä on taasen toisen ihmisen huonoa ulosantia ja Nina TT voi olla luonnossa oiekasti kohdattuna ihan ok ihminen. Toki olen voinut ymmärtää luetun väärin ja lähtenyt tekeen ihan huonoja johtopäätöksiä.

Ei ole huono omatunto unikoulusta. Joku sitä tuolla aijemmin epäili. En ole joutunut unikoulua lapsille pitämään, toivotaan, etten joutuisikaan. On vaan hätä ja huoli, kun tiedän, että jossain perheissä sitä on ollut vaan pakko pitää, jotta saadaan taloon rauha ja vanhemmille virtaa jaksaa eteenpäin. Hätäilen niin siitä, etteivät ihmiset joille se on ollut viimeinen keino ja helpotus, ota itseenä näistä NinaTT jutuista. Hänellä on kokemusta yhdestä lapsesta, hän ei voi tulla sanomaan 2-vuotta tunnin-kahden välein heränneelle äidille, joka avun unikoulusta on saanut, että se oli väärin. Kenen etu on, että äiti palaa loppuun?

Koska rakastan esimerkkejä, pakko vielä laittaa ainakin yksi.

Olipas ystävykset he saivat lapset, lapset olivat suurinpiirtein saman ikäiset. Ystävykset ajattelivat hyvin paljon samanlailla kasvatuksesta, imettämisestä, rajoista ja rakkaudesta. Lapsi oli molempiin perheisiin esikoinen. Perheeseen kuuluivat siis Äiti, Isä ja Lapsonen. Sosiaaliluokaltaan perheet olivat samanlaisia. Iältään nuoria ja melkein saman ikäisiä (siis vanhemmat). He halusivat imettää pitkään ja onnistuivatkin siinä. He kannattivat lapsilätöistä kasvatus tyyliä ja toteuttivatkin elämää hyvin pitkälti lasten ehdoilla. He tapailivat, kahvittelivat, turisivat lapset mukanaan. Toinen lapsista näytti hyvin varhain äkkipikaisemman ja tulistuvamman tempperamentin piirteitä. Lelut lähtivät lauhkeamman lapsen käsistä ja äidin pyynnöt kaikuivat kuuroille korville, pukemis tilanteessa raivottiin, ja lapsella oli hyvin vahva oma tahto. Sanotaan vaikka, että tämä tulisempi tapaus olisi Saija. Noin yhden vuoden ikäisenä lasten luonne erot olivat valtavat, tulisempi Saija, ei todellakaan totellut kehotuksia olla vetämättä kyläpaikassa kukkaa päälleen, saman ikäinen lauhkea Hilma unohti koko kukan, kun äiti näytti kiinnostavaa kuvakirjaa. Saijaa ei kuvakirja hämännyt vaan kukka oli saatava, kukka nostettiin ylemmäs ja Saija itkikirkui ja huusi. Siinä vaiheessa, kun Saija oli kolunnut uuden kethotilan joka nurkan ja yritti repiä pöydältä kahvikuppia syliinsä, lauhkea Hilma oli siirtymässä vasta toiseen nurkkaan tutkimaan. Kun lähdettiin ulkoilemaan Hilma istua törötti rattaissa ihmettelemässä ulkoilmaa, Saija nousi pystyyn rattaissa, roikkui ulkopuolella, halusi rattaista pois ja viiden minuutin päästä rattaisiin takaisin...Äiti noti sähäkän Saijan vuoroin kävelemään, vuoroin rattaisiin (Saijaa ei kauan huvittanut kävellä hän rötkähti asfaltille makaamaan). Kun tultiin syömään sisälle lauhkea Hilma odotti kiltisti syöttötuolissa ruokaa ja nakerteli maissi naksuaa. Sähäkkä Saija huusi ja kilju, kun oli jo nälkä ja heittelit naksun ympäri keittiötä, yritti kiivetä syöttötuolista alas, äiti nosti Saijan lattialle odottamaan ja huutamaan. Ruoka oli lämmin ja eikun syömään, Saija rupesi riehumaan tuolissaan ja kurottelemaan alas, Saija tahtoikin nyt maissi naksun ja naksun jälkeen toisen ja toisen ja toisen, kiipesi kaksi kertaa pöydälle, konttasi pitkin keittiön pöytää. Hilma söi rauhallisena annostaan.

Voi kuinka paljon minulla olisi esimerkkejä kerrottavana Saijasta ja Hilmasta, kun heidän luonne ja tempperamentti erot tulivat esiin. Ja niinhän siinä sitten lopulta kävi. Todella kammottavat hirviö vanhemmat ostivat Saijalle valjaat syöttötuoliin (hän oli tippunut jo pöydältä kahdesti), samoin napsauttivat ne kamalan hirveät valjaat rattaista kiinni. Kun vertasin Saijaa ja Hilmaa myöhemminkin joudun vaan toteamaan, etää Saija haki ja tarvitsi ja tulee tarvitsemaan varmasti paljon kovemat rajat/säännöt , kun Hilma joka on aivan eri luontoinen.

Anatolia miksen saa tulla tänne kertomaan ajatuksistani? Miksi pitää mennä sinne blogiin kommentoimaan, kun ei sitä paljon kukaan lue? Tämä on vapaa maa ja tämä palsta aivan ihana. Uskon, että NinaTT tätä kuitenkin jossain vaiheessa lukemaan ja viesti voi mennä hyvinkin perille lasten ja perheiden erillaisuudesta. Minulla ei ole tätä Nina tai sinua tai ketään muutakaan vastaan yhtään mitään. Tahdon vaan, että saisin edes hiukan teitä ajattelemaan asioita laajemmin tai vähän toisesta näkövinkkelistä...Vielä yksi syy miksen kirjoittanut blogiin oli se, että hiukka halusin, että tähän vastaa muutkin, kun NitaTT =) .

Anatolia miksen saa tulla tänne kertomaan ajatuksistani? Miksi pitää mennä sinne blogiin kommentoimaan, kun ei sitä paljon kukaan lue? Tämä on vapaa maa ja tämä palsta aivan ihana. Uskon, että NinaTT tätä kuitenkin jossain vaiheessa lukemaan ja viesti voi mennä hyvinkin perille lasten ja perheiden erillaisuudesta. Minulla ei ole tätä Nina tai sinua tai ketään muutakaan vastaan yhtään mitään. Tahdon vaan, että saisin edes hiukan teitä ajattelemaan asioita laajemmin tai vähän toisesta näkövinkkelistä...Vielä yksi syy miksen kirjoittanut blogiin oli se, että hiukka halusin, että tähän vastaa muutkin, kun NitaTT =) .
Aikaisemmin tällaisia ketjuja on poistettu, kai siksi että katsotaan blogikeskustelujen kuuluvan sinne blogeihin.

Mä ymmärrän sun pointin kyllä, eri näkövinkkeleistä jne. Itse peräänkuulutan lukijan vastuuta ja sensuuria: aina todellakin löytyy joku, jonka mielestä kaikki mitä teet on väärin, mutta kannattaako sellaiselle korvaansa lotkauttaa? Minusta ei.

Ja se, mikä toimii yhdellä lapsella, ei toimi jokaisella. Vaikkakin lasten perustarpeet on suht samanlaiset kaikilla, niin silti on niitä yksilöllisiä eroja. Plus eroja vanhemmissa, siinä miten paljon kukin jaksaa, onko kotona vai työelämässä, jne. En ole blogia lukenut joten en tiedä sanotaanko siellä että "kaikkien tulisi tehdä näin!" vai kerrotaanko siellä että meillä tehdään näin ja se toimii, piste. Palstalla olen huomannut vaan sen, että jos joku kertoo omista toimintatavoistaan, niin helposti joku toinen syyttä suotta syyllistyy ja tulee kertomaan että mutku ei se toimi meillä.

Näin aatelinkin, että joku tulee kohta sanomaan, että missä kohdassa lukee "että kaikkien pitää näin tehdä". Tuskin tuollaista kohtaa blogista löytyykään, kun aijemmin jo sanoin. Kuitenkin sanavalinnat ja kirjoituksen sävy antavat näin olettaa, että esimerkiksi se paljon puhuttu unikoulu on väärin tai sitten ne valjaat rattaissa väärin. Jos luet blogia varmasti huomaat mitä tarkoitan.

Voihan se olla, että ketju kohta häviää, jos näin on, että blogi kirjoitus asioista ei täällä saa puhua. Kuitenkin oli kiva tästä jauhaa ja tuoda tämä näkökanta esiin, ettei kaikki lapset ole samasta puusta ja kaikille ei samat keinot tepsi.

Minä en tuomitse NinaTT ja toivon lämpimästi, että hän tai kukaan mukaan ei tuomitse toisen valinnan tehneitä perheitä. Ei "pulloperheitä" tai "unikoulun" pitäneitä taiii lapsensa valjastaneita tai .... Asioilla on myös se toinen puoli.

Kyllä tää mun pointti on varmasti tullut jo esiin :D . On vaan niin mukava jatkaa, kun tietää olevansa oikeassa =) .

Besserwisser, joka tunkee nokkansa kaikkialle. Huoh.

Ihmiset rakkaat, miksi te vaivaatte itseänne tällä? Kaikki ne NinaTT:n kommentit ja jutut joita olen lukenut uhkuvat itsevarmuutta ja ylimielisyyttä. Sellaiselle ihmiselle on aikas turha yrittää sanoa vastaan. Se puhe menee kuuroille korville. Eikä siinä mitään. Kun ikää tulee lisää mielipiteet muuttuvat, ja ihminen useimmiten oppii, ettei maailma sittenkään ole mustavalkoinen. Ne jotka eivät opi, eivät ole kokeneet vastoinkäymisiä. Minä olen varma itsestäni, sekä omasta äitiydestäni, eikä minun tarvitse ottaa itseeni jonkun vieraan sanomisia. Minua vain huvittaa hivenen. Kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä. Ninan haukkuminen ei hyödytä ketään. Enkä usko, että asiallinen kyseenalaistaminenkaa hyödyttää, ei ainakaan vielä. Ihminen jolla on noin jyrkät mielipiteet ei välitä muiden mielipiteistä. Joten antaa tytön olla. Kyllä se kupla vielä joskus poksahtaa ;) Älkää turhaan stressatko, te itse tiedätte toimineenne oikein ja se riittää. Ette te tarvitse kenenkään vieraan ihmisen hyväksyntää. :) Minun ainakin on vaikea ottaa tosissaan ketään, joka puhuu alentavasti, sekä yksitoikkoisesti, vaikka ihan hyvä pointti sanomisissa olisikin. Jos ihminen joutuu puhumaan epäkunnioittavasti, on hänellä jokin tarve siihen. Kenties huono itsetunto. Koska harva hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen kokee tarvetta olla jyrkkä ja mustavalkoinen. Silloin riittää ymmärrystä muillekin. Ei tarvitse pönkittää omaa itsetuntoa alentamalla muita.

Se, mikä toimii yhden lapsen kohdalla, ei toimi kaikilla.

Mutta oikeasti harva äiti on miettinyt lapsensa kasvatukseen liittyviä asioita yhtä paljon kuin NinaTT. Joten olen varma, että hän olisi löytänyt arvoihinsa sopivat ja toimivat keinot, vaikka Evelynillä olisi ollut toisenlainen temperamentti.

Ihailen NinaTT:n omistautuneisuutta. Hänen tyylinsä ei varmaankaan toimisi useamman pienen lapsen kanssa, mutta käsittääkseni hänen ideologiaansa kuuluu, että sisaruksilla on ainakin muutama vuosi ikäeroa, jotta jokainen saa pienenä tarvitsevansa huomion. (tietenkin aina voi tulla kaksoset)

Jos luet tätä, NinaTT, kiitos hyvästä blogista. Ainakin minun mielestäni olet parempi äiti kuin useimmat täällä.

"Joten olen varma, että hän olisi löytänyt arvoihinsa sopivat ja toimivat keinot, vaikka Evelynillä olisi ollut toisenlainen temperamentti."

Olenko minä nyt herkillä, kun ymmärrän tämän nyt niin, että Nina olisi löytänyt muut keinot, kun vaikkapa joku joka pakkokeinona olisi joutunut lapsen valjaisiin rattaissa kiinnittämään. Koska muuten lapsi pudottaa itsensä sieltä prkl. :O En tiedä vaan jotenkin nämä asiat on vaan niin tunnepitoisia, koska jokainehan pyrkii kasvattamaan lapsensa mahdollisimman hyvin, rakastaa lastaan ja tekee tietoisia valintoja pyrkiäkseen johonkin tiettyyn toivotuun toiminta malliin. Kuitenkin tuosta kommentista tulee mieleen, että jotenkin NinaTT olisi ollut tuliselle lapselle parempi vanhempi, kuin esimerkiksi joku toinen on. Hyvä ihminen älä sinä nyt nosta häntä millekkään jalustalle.

Sun käsityksen mukaan? Onko kokemusta? Onnistuiko? Nukuitko tulta ja tappuraa olevan lapsen kanssa? Hyvin onnistui? Hieno homma ja onnittelut jos onnistuit ja perhe sai rauhan ja kaikilla hyvä mieli, kun yöllä saadaan nukkua. Perhepeti on loistava asia.

Olen samaa mieltä, että nimenomaan se tuli ja tappura tarvitsee oikein erityisen paljon sitä läheisyyttä ja vanhemman tukea. Ja ei missään nimessä unikoulua (OT: toisaalta, unikoulu on ihan kokonaisuudessaan minusta väärin; koko unikoulua "vaativaan" tilanteeseen johtanu toiminta on väärin.) Enivei: on kokemusta kovapäisistä lapsista, meillä niitä on kahdesta lapsesta kaksi. Esikoinen on "vain" uskomaton jääräpää, kakkonen on joka asiassa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä, niin hyvässä kuin pahassa. Kummallekaan en voisi kuvitellakaan unikouluja, häkkäriä tms.

Ei mulla muuta tähän aiheeseen.

Ajattelinkin milloin tulet järisyttävän hyvien heittojesi kanssa :D . Ylitit kyllä odotukset, kun tietenkin sinulla oli kokemusta ja tietenkin muilla jotka unikoulua joutuvat pitämään on kaik pielessä jo ennen unikoulua. Voi elämä.

Joo, heti kun ollaan eri mieltä kuin NinaTT, ollaan kateellisia.. Joopa joo. En allekirjoita tuota ainakaan omalla kohdalla ollenkaan. En allekirjoita moniakaan asioita mitä hän tuo esille, mutta kateellinenko? P'skat. Imetys on hyvä juttu tiettyyn rajaan asti. En omaa lastani imettäisi noin pitkään, 2 vuotta on se raja. Ei tuon vanhempi tarvitse tissiä saadakseen läheisyyttä. Vauvallekin voi antaa läheisyyttä ilman tissiä. EI se tissi ole ainoa tie onneen, hyvään kasvatukseen tai mihinkään muuhunkaan.

Jotkut tuntuvat menevän ääripäästä toiseen.Ajatellaan että läheisyys = tissi, toinen ääripää taas on ettei anneta syliä ollenkaan. Meillä tyttö (ekaluokkalainen) vihtyy vieläkin sylissä, ja syli kera rätin on aina riittänyt. Tyttö itse kiteytti asian hyvin: sillon kun tulee paha mieli, äitin haliminen helpottaa oloa. Ei tissillä tarvitse olla mitään tekemistä pahan olon helpotuksen kanssa, pitää olla keinot vähissä jos ei keksi muuta keinoa helpottaa lapsen oloa. Kekseliäs tyttöni on kasvattanut minua henkisesti todella paljon, ja olen huomannut että yksi ja ainoa tapa ei aina riitä ainoallekaan lapselle. Pidetään mieli avoinna muillekin tavoille kasvattaa lasta, jooko :)

[QUOTE="ajatus";25024612]Ihan mielenkiinnosta rupesin lukemaan blogiasi, kun olin maratoonilla lukenut läpi tuon todella pitkän ketjun taapero imetyksestä. Viesteistäsi samoin kuin monen muunkin paistaa läpi ääretön ylpeys ja ehdottomuus kasvatus tapasi puolesta. Se on hienoa pystyä seisomaan sanojensa takana ja kertomaan mielepiteesi muulle maailmalle. Olen monestakin asiasta kanssasi samaa mieltä, mutta ajatus heräsi ja pakotti kirjoittamaan sinulle jotain.

Kirjoitat erittäin kärkkäästi ja väillä todella kovia sana valintoja käyttäen mm. unikoulusta (mikä häkkikö sänky mielestäsi oli?) , pulloruokinnasta..yms. Nyt oikesti käsi sydämmelle, kuinka monesta lapsesta/perheestä sinulla on kokemusta? Lapset ovat yksilöitä, eri tempperamenteilla varustettuja tapauksia ja kokemuksen syvällä rinta äänellä voin sanoa, että se mikä toimii toisella ei todellakaan anna takeita, että keino kävisi naapurin Erkkiin myös. Oletko ajatellut miten pahalta jostain äidistä/isästä voi tuntua, kun julistat yhtä totuuta ja vaikkapa juuri heidän perheessään on jouduttu turvautumaan unikouluun, kaikki keinot on käytettty ja perhe on ratkeamis pisteessä ja he saavat unikoulustaan avun. Usko vain ja laajenna hieman maailman kuvaa lapsista, kaikille ei neuvottelu ja hellä ohjaus sovi. Toiset lapset tarvitsevat rajat/säännöt ja rangaistukset oppiakseen olemaan ja elämään perheessä ja näin ollen koko yhteiskunnassa.

Esimerkkejä tälläisesta voisi laittaa monia, mutta siksi miksi tämä ajattelu tapasi koskettaa minua on se, että itse ajattelin vuosia sitten hyvin paljon tavallasi. Sain huomata ja nöyrtyä olleeni väärässä. Esimerkkinä voisin kuitenkin kertoa eräistä sisaruksista. Toinen sisaruksista oli pienestä pitäen "helppo" tapaus, hyvin pitkälti asioista neuvoteltiin ja soviteltiin ja keskusteltiin. Toinen lapsi oli, kuin vastakohta, jonka silmät löivät tulta, kun hän tajusi, että hän ei voi päättää. Hänen kanssaankin yritettiin pehmeitä kasvatuskeinoja ja perheen rytmiin sovittautumista hyvin lapsilähtöisesti miten toinen sisarus oli kasvatettu tähän asti. Ei muuten onnistunut. Sisarukset olivat tismalleen samalaisista lähtökohdista, samoista vanhemmista, samanlaisella varhaisella vuorovaikutksella varustettuja, yhtä pitkään imetettyjä..jne. Toinen lapsista tarvitsi tiukat rajat ja seuraukset, jotta pysy "kasassa" ja tuntee olonsa turvalliseksi. Yksin kertaisesti jo fyysisen turvallisuuden vuoksi lapsi tarvitsi paljon rajoja ja sääntöjä.

Ymmärrätkö yhtään mitä ajan takaa? Se mikä toimii toisella ei auttomaattisesti voi toimia kaikkiin lapsiin. Et ihan oikeasti voi tuomita kaikkia vanhempia kokemuksellasi. Voit sanoa äsköiseen lauseeseen, että en tuomitse..plaa plaa tai näytä kohta missä noin sanon, tämä vaan on luettavissa rivien välistä niin täysin. Tiedät sen itsekkin.

On otettava huomioon myös erilaiset perheet erillaisten lasten lisäksi. Ymmärsin, että elät lapsesi kanssa kaksin? Enkä todellakaan millään tapaa ole tätä tuomitsemassa. Olen aivan varma, että voit kasvattaa lapsestasi yksin ihan siinä missä joku toinen kaksin "kelpo kansalaisen". Muista kuitenkin aina, että perheitä on erillaisia, erillaisilla kokoonpanoilla kasattuja ja perheessä myös muiden tarpeet ovat tärkeitä eikä välttämättä yhteen lapseen pysty keskittymään samalla intensiteetillä, kuin sinä pystyt. Jos nelli lapsinen perhe pitää kuopukselleen alle vuoden ikäisenä "häkki" unikoulun, perhen äidin olleessan täysin loppu, uskon, että tämä tälle perheelle on täysin tarpeellista ja perusteltua. Lapsi nukkuu hyvin nyt eikä viiden vuoden kuluttua olkoompa lapset biologisen rytmin mukaista tai ei, on ennemmän hyödyllistä, kuin se, että äiti palaa loppuu lapsilaumansa kanssa ja menettää mielenterveytensä pitämättömän unikoulun takia. Ymmärräthän mitä ajan takaa?

Tämä asia jäi minua vaivaamaan suuresti ja vielä suuremmin, kun tutustuin blogiisi ja toivon, että uhraat ajatuksia hieman tälle erillaisuuden aatokselle. Elämä harvoin (lue:ei koskaan) on mustavalkoista ja lapset harvoin (lue ei koskaan) ole täysin samanlaisia.[/QUOTE]

Siis miten se avas sun silmät? Mille?

Ja mitä tuohon viimeiseen kappaleeseen tulee: Mistä ihmiset keksii, etten mä osaisi ajatella "erillaisuutta"? (se on muuten yhdellä ällällä, for future ref) Enkös mä nyt itsekin edusta epätyypillistä perhettä? Voisin minäkin sanoa, että en minä voi/kykene/ehdi/jaksa kun mä olen yksinhuoltaja.

Itse tunnen lukuisia monilapsisia perheitä joissa toimitaan kiintymysvanhemmuuden periaatteitten mukaisesti. Muun muassa kiintymysvanhemmuusperheet ry:n puheenjohtaja, hänellä on kaksi lasta. Yhdellä, tälläkin palstalla pyörivällä tutullani on viisi lasta ja kuudes haaveissa, on synnyttänyt kotona, lapset hoidettu kotona ja olleet jopa kotioppijoita yläasteelle asti. Toinen täälläkin palstaileva on muistaakseni kolmen lapsen äiti, on jokaisen kanssa tehnyt mm vessahätäviestintää ja imettänyt vuosia. He nyt vaan eivät ole yhtä äänekkäitä, se voidaan laittaa iän tai innostuksen piikkiin :P

Mun tilanne ei ollut mikään ideaali lapsen vauvavuonna. Asuin siskon perheen kanssa kimpassa ja kun siskon puoliso teki itsemurhan niin mulla oli kyllä kädet täynnä kun autoin siskon kolmen alle neljävuotiaan lapsen hoidossa siinä omani ohella. Jossakin vaiheessa nukuin neljä yötä viikosta niin, että oman vauvani lisäksi hoidin siskon keskimmäisen lapsen yöheräilyt. Vaistovanhemmuus "tavoista" oli kuitenkin lähinnä hyötyä tuona äärimmäisen hektisenä ja raskaana aikana. Kantoliinat ja -reput olivat kovassa käytössä, sormiruokailu oli ehdoton must koska ei olisi ollut aikaa ruveta mössäämään ruokaa ja syöttämään sitä milloin kenellekin, perhepedissä oli yöstä ja pedistä riippuen 1-3 lasta koska ei todellakaan olisi ollut aikaa tai jaksuja ravata ympäri kämppää eri huoneissa rauhoittelemassa milloin mitäkin lasta.

Jos mun kirjoituksista saa sen käsityksen, että kiintymysvanhemmuus sopii vain yksilapsisille perheille niin kysymys on joko lukijan mielikuvituksen puutteesta tai sitten ihan rehellisesti siitä, että mä en (tietenkään) kauheasti kirjoita siitä, miten isommissa perheissä toteutetaan tätä - koko blogin nimihän on Jatkumovanhemmuutta pienperheessä. Mä en voi kirjoittaa suurperheen arjesta koska mä en elä sitä. Olisi kuitenkin hyvin yksioikoista ja mielikuvituksetonta väittää, että se tarkoittaisi, että kiintymysvanhemmuus sopisi vain yksilapsisille perheille. Kysykää vaikka nimimerkki vrs:ältä, hänkin useamman lapsen äiti ja naimisissa.

Yhteistyössä