NinaTT blogisi avasi silmäni!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ajatus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ajatus"

Vieras
Ihan mielenkiinnosta rupesin lukemaan blogiasi, kun olin maratoonilla lukenut läpi tuon todella pitkän ketjun taapero imetyksestä. Viesteistäsi samoin kuin monen muunkin paistaa läpi ääretön ylpeys ja ehdottomuus kasvatus tapasi puolesta. Se on hienoa pystyä seisomaan sanojensa takana ja kertomaan mielepiteesi muulle maailmalle. Olen monestakin asiasta kanssasi samaa mieltä, mutta ajatus heräsi ja pakotti kirjoittamaan sinulle jotain.

Kirjoitat erittäin kärkkäästi ja väillä todella kovia sana valintoja käyttäen mm. unikoulusta (mikä häkkikö sänky mielestäsi oli?) , pulloruokinnasta..yms. Nyt oikesti käsi sydämmelle, kuinka monesta lapsesta/perheestä sinulla on kokemusta? Lapset ovat yksilöitä, eri tempperamenteilla varustettuja tapauksia ja kokemuksen syvällä rinta äänellä voin sanoa, että se mikä toimii toisella ei todellakaan anna takeita, että keino kävisi naapurin Erkkiin myös. Oletko ajatellut miten pahalta jostain äidistä/isästä voi tuntua, kun julistat yhtä totuuta ja vaikkapa juuri heidän perheessään on jouduttu turvautumaan unikouluun, kaikki keinot on käytettty ja perhe on ratkeamis pisteessä ja he saavat unikoulustaan avun. Usko vain ja laajenna hieman maailman kuvaa lapsista, kaikille ei neuvottelu ja hellä ohjaus sovi. Toiset lapset tarvitsevat rajat/säännöt ja rangaistukset oppiakseen olemaan ja elämään perheessä ja näin ollen koko yhteiskunnassa.

Esimerkkejä tälläisesta voisi laittaa monia, mutta siksi miksi tämä ajattelu tapasi koskettaa minua on se, että itse ajattelin vuosia sitten hyvin paljon tavallasi. Sain huomata ja nöyrtyä olleeni väärässä. Esimerkkinä voisin kuitenkin kertoa eräistä sisaruksista. Toinen sisaruksista oli pienestä pitäen "helppo" tapaus, hyvin pitkälti asioista neuvoteltiin ja soviteltiin ja keskusteltiin. Toinen lapsi oli, kuin vastakohta, jonka silmät löivät tulta, kun hän tajusi, että hän ei voi päättää. Hänen kanssaankin yritettiin pehmeitä kasvatuskeinoja ja perheen rytmiin sovittautumista hyvin lapsilähtöisesti miten toinen sisarus oli kasvatettu tähän asti. Ei muuten onnistunut. Sisarukset olivat tismalleen samalaisista lähtökohdista, samoista vanhemmista, samanlaisella varhaisella vuorovaikutksella varustettuja, yhtä pitkään imetettyjä..jne. Toinen lapsista tarvitsi tiukat rajat ja seuraukset, jotta pysy "kasassa" ja tuntee olonsa turvalliseksi. Yksin kertaisesti jo fyysisen turvallisuuden vuoksi lapsi tarvitsi paljon rajoja ja sääntöjä.

Ymmärrätkö yhtään mitä ajan takaa? Se mikä toimii toisella ei auttomaattisesti voi toimia kaikkiin lapsiin. Et ihan oikeasti voi tuomita kaikkia vanhempia kokemuksellasi. Voit sanoa äsköiseen lauseeseen, että en tuomitse..plaa plaa tai näytä kohta missä noin sanon, tämä vaan on luettavissa rivien välistä niin täysin. Tiedät sen itsekkin.

On otettava huomioon myös erilaiset perheet erillaisten lasten lisäksi. Ymmärsin, että elät lapsesi kanssa kaksin? Enkä todellakaan millään tapaa ole tätä tuomitsemassa. Olen aivan varma, että voit kasvattaa lapsestasi yksin ihan siinä missä joku toinen kaksin "kelpo kansalaisen". Muista kuitenkin aina, että perheitä on erillaisia, erillaisilla kokoonpanoilla kasattuja ja perheessä myös muiden tarpeet ovat tärkeitä eikä välttämättä yhteen lapseen pysty keskittymään samalla intensiteetillä, kuin sinä pystyt. Jos nelli lapsinen perhe pitää kuopukselleen alle vuoden ikäisenä "häkki" unikoulun, perhen äidin olleessan täysin loppu, uskon, että tämä tälle perheelle on täysin tarpeellista ja perusteltua. Lapsi nukkuu hyvin nyt eikä viiden vuoden kuluttua olkoompa lapset biologisen rytmin mukaista tai ei, on ennemmän hyödyllistä, kuin se, että äiti palaa loppuu lapsilaumansa kanssa ja menettää mielenterveytensä pitämättömän unikoulun takia. Ymmärräthän mitä ajan takaa?

Tämä asia jäi minua vaivaamaan suuresti ja vielä suuremmin, kun tutustuin blogiisi ja toivon, että uhraat ajatuksia hieman tälle erillaisuuden aatokselle. Elämä harvoin (lue:ei koskaan) on mustavalkoista ja lapset harvoin (lue ei koskaan) ole täysin samanlaisia.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli ja Kiiruna
missä nina tt blogia voi lukea?

mikä mua kanssa hämää on tuo ehdottomuus ja "paremmuus".kerran kommentoin täällä että en ehkä jaksa toisen lapsen kohdalla sitä imetysrumbaa ja sitä vaikeutta,joka ajoi minut ihan kuihtuneeksi ja uupuneeksi.Niin nina tt hyökkäsi sanallisesti kimppuuni. Ketä palvelisi todella uupunut äiti ?!

kuitenkin tämä äiti tehtailee ja suunnittelee toista ns isätöntä lasta. Yrittääkö hän imetyksellä tuoda lohtua joka korvaisi isän? mikä tai kuka hän on moralisoimaan muiden valintoja kun saman aikaisesti itse ei ehkä tee niitä parhaimpia valintoja...hänen pitäisi aikuistua!

Mä taas olen aivan eri mieltä tämän ketjun aloittajan kanssa. Yrität vain liennytellä omaa huonoa omaatuntoasi häkkiunikoulustanne. Syyllisyys on sitä, että tiedät, ettet ole toiminut parhaalla mahdollisella tavalla, vaikka sinulla olisi ollut siihen aito mahdollisuus.

Monesti sitäpaitsi häkkiunikoulut tuovat vain tilapäisen avun.

olen lähes kaikesta nykyän lähes samaa mieltä kuin ninatt. vaikka en niin ole toiminutkaan itse äitinä (en ollut miettinyt asioita).
mutta jotta ninatt:n kasvatus voisi toimia, niin voi olla vain 1 lapsi. ainakin äärimmäinen ihailuni jos joku sitä yksin ilman kummempia tukiverkkoja(mies töissä) toteuttaa useammalle kuin 1.

miks te puratte huonoa omatuntoanne täällä siitä että ette itse ole onnistuneet lastenne kanssa? En tajua. Tämä Nina TT on minusta tosi järkevä ja rohkea koska uskaltaa puhua ääneen näistä asioista joista pitäisi jotain hyssytellä.

Näkee taas kattellisten panettelua täällä. On tää niin mätä tää palsta etten tajua edes miksi itse eksyn tänne joskus. Ihan saman tasoista vittuilua kuin oli siitä isomman lapsen imetyksestä.

Hankkikaa elämä ja iloitkaa toisten puolesta jotka ONNISTUU toteuttamaan lapsilähtöistä kasvatusta. Se, että itse ette siihen pysty, ei tarkoita etteikö se ihan oikeasti voisi olla hyväksi.

Vitsit että on katteellisten kansaa täynnä tämä maa. Ja varsinkin naiset - ootte tosi säälittäviä kateellisuudessanne. Se näkyy kilometrin päähän. Ja varsinkin tällä palstalla.

T. EI syntyperäinen suomalainen

luin blogia ja ihmettelin vaan kuinka hän puolustaa päivkodin teippaaja hoitajia? huh huh minkälaista sanomaa levitetään jos on ok teipata lapsi ranteista tuoliin ja pakko syöttää....?

Blogin kirjoituksen on juuri sitä että hän on oikeassa vain ja ainoastaan.... todellisuudesta tyttöparka ei tiedä mitn,kaikki on aina vähän asian vierestä ja minkä vaan vaikuttas hyvältä kirjoitukselta....

lukea kuin esimmäinen kappale niin jo jokainen käsittää, että kyse on idiotismin huipusta. Tuskin itse tekee kuitenkaan noin miten sanoo, kunhan vain kerskuu ja on tietävinaään :D

[quote="vieras";25024754]miks te puratte huonoa omatuntoanne täällä siitä että ette itse ole onnistuneet lastenne kanssa? En tajua. Tämä nina tt on minusta tosi järkevä ja rohkea koska uskaltaa puhua ääneen näistä asioista joista pitäisi jotain hyssytellä.

Näkee taas kattellisten panettelua täällä. On tää niin mätä tää palsta etten tajua edes miksi itse eksyn tänne joskus. Ihan saman tasoista vittuilua kuin oli siitä isomman lapsen imetyksestä.

Hankkikaa elämä ja iloitkaa toisten puolesta jotka onnistuu toteuttamaan lapsilähtöistä kasvatusta. Se, että itse ette siihen pysty, ei tarkoita etteikö se ihan oikeasti voisi olla hyväksi.

Vitsit että on katteellisten kansaa täynnä tämä maa. Ja varsinkin naiset - ootte tosi säälittäviä kateellisuudessanne. Se näkyy kilometrin päähän. Ja varsinkin tällä palstalla.

T. Ei syntyperäinen suomalainen[/quote]

aina niin mainio kateus vedettiin taas mukaan. 10 pistettä ja papukaijamerkki sulle. Voih

Kai sitä itsekukin on nuorena ollut ehdoton ja naivi. Toiset vaan pitävät kovempaa meteliä mielipiteistään kuin toiset.
Kyllä hänen kasvatusperiaatteissaan on ihan hyviäkin juttuja mutta pienellä otannalla (mulla on viisi lasta) olen jo huomannut ettei samat jutut toimi kaikkien lasten kanssa, todellakaan.
Mä annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, turha tuollaisista ainakaan mieltään on kenenkään pahoittaa.

no lueppa vähän tarkemmin se teippikohta..sehän sanoo siinä nimenomaan että IHMISET ON TEKOPYHIÄ. Kyllä saa lasta unikouluttaa häkissä tai köyttää rattaisiin, mutta syöttötuoliin ei saa kiinnittää. HEI HALOO!?!?! Sehän on ironinen juttu.

Aloittajasta saa sen kuvan että on käynyt lukemassa blogia ja tuntee omantunnon pistoksen. Ja täytyy käydä sitten täällä huutelemassa ja hakemassa lievennystä. Tosi aikuismaista. Sikäli hyviä pointteja että lapset on erilaisia, mutta jotenkin vähän turhaa lähteä tekemään aloitusta ko. aiheesta.

Kaksplussalaisten lynkkauskerho kokoontuu täällä jälleen kerran...hah hah.

mun mielestä blogin pitäjällä on ihan hyviä ja hienoja ajatuksia. Miks asiasta pitää tehdä tällainen meteli? En tajua. Tosiaan jos ei itte halua tehdä samoin, niin miksi siitä pitää kovaan ääneen ulista.

lukea kuin esimmäinen kappale niin jo jokainen käsittää, että kyse on idiotismin huipusta. Tuskin itse tekee kuitenkaan noin miten sanoo, kunhan vain kerskuu ja on tietävinaään :D

luin pidemmälle... :D hän jopa kehuu kuinka hänen lapsella on parempi näkö kuin ikäisillään,se kuinka päiväkodissa yms hänen lastaan kehutaan. Ja nina kehuu koko ajan itseään äitinä.... huvitti kommentti miten vähän mehuja heidän perheessä on juotu ..... hyvä hyvä,hän ehkä tarvitsee itsenä pönkitystä jostain syystä.

On meitä muitakin äitejä,joilla on onnistumisen tunteita ja lapsi onnellinen ja hyvätuulinen. Reitti vaan ei ole ollut noin huippuäitiydenäärimmäisyyteen pyrkivä.

Meillä lapsi on tärkein asia ja hänen tarpeensa,mutta mistään ei tehdä sen suurempaa numeroa tai vaahdota. ...

mun mielestä blogin pitäjällä on ihan hyviä ja hienoja ajatuksia. Miks asiasta pitää tehdä tällainen meteli? En tajua. Tosiaan jos ei itte halua tehdä samoin, niin miksi siitä pitää kovaan ääneen ulista.

on on hyviä ajatuksia,meilläkin perhepeti juuri siksi että lapsi saa herätä meidän vierestä ja aamulla voidaan jutella,köllötellä vielä yhdessä ennen hoitopäivää. Kai pointti on se miten kärkkäästi hän itse on tuomitsemassa muita/joidenkin äityttä,korostaen vähän väliä itseään äitinä.

Mitä hän pitää hyvin kasvatetun lapsen ja onnellisen lapsen mittarina?! uskon että on monia monia ihania rakastavia äitejä,jotka ei tee itsestään tuollaista numeroa.Saati olisi niin ehdoton lapsenkasvatuksessa.

Miksi josta kusta tuntuisi pahalta Ninan paasaaminen? Vain epävarma ja syyllistyyttä tunteva voi pahastua toisen mielipiteistä ja tavasta tuoda ne esiin. Minun puolestani ko. hlö saa olla mitä mieltä tykkää ja puhua kuinka rumasti tahtoo, eihän minun tarvitse kuunnella. :)

Olen tänne jo aiemmin kirjoittanut, että en uskonut lasten erilaiseen luonteeseen ja temperamentteihin ennenkuin sain kaksoset. Jo ennen kuin sain lapset syliini, he ovat olleet temperamentiltaan hyvin erilaisia. Ja ihan ensi metreiltä ennenkuin lapsia on ehditty kohdella mitenkään eri tavalla toinen oli rauhallisempi ja toinen pelkkää tulta ja tappuraa.

Nyt kaksoseni ovat 3,5v ja en uskoisi että saman perheen lapset ovat niin erilaisia kuin nämä ovat.

Lapset ovat toki tärkeä asia, mutta esim. kahden vauvan kanssa et pysty vastaamaan molempien kaikkiin tarpeisiin vaikka kuinka haluaisit. Meillä herättiin välillä yöllä 4 minuutin välein. Ilman samaan rytmiin laittamista olisin ollut muutamassa kuukaudessa hermoraunio. Neuvolasta sain ohjeet herättää toisen vauvan syömään silloin kun toinenkin syö, ja se on ollut parhaita ohjeita mitä olen saanut.

Lapsentahtisuus ei siis välttämättä onnistu jos lapsia on enemmän kuin yksi. Siksi on minusta aika julmaa tuomita toiset kun lähtökohdat ovat kovin erilaisia. Minulta ei riittänyt rintamaitoa molemmille vauvoille, eikä kaikilta muiltakaan äideiltä riitä. Rakkautta kuitenkin riittää, eikä se ole sidoksissa siihen imettääkö ja miten pitkään.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli ja Millenia
Peesi,

Olishan se hienoa jos tosiaan kaikki lapset toimisivat samalla lailla, silloin voisi syyttää vanhempia viitseliäisyyden puutteesta jne.
Mutta mutta, kun ne ei kaikki lapset toimi samalla tavalle, ei edes sisarukset. Meillä kaksi lasta, samoin kasvatettu ka silti kuin yö ja päivä. Toinen ns. Helppo jonka kanssa keskustelu riittää ja joka ei muutenkaan omaa tarvetta uhmata, ihan perjaatteesta. Eikä muutenkaa ole niin räjähdysherkkä.
Toinen taas... No, hän on ollut syntymästään saakka tulta ja tappuraa, niin hyvässä kuin pahassa, päivin ja öin, kaikessa. Rakas on tämä tulisieluinen lapseni, mutta samalla myös todella uuvuttava ja haastava. Hänelle perusarjesta selviäminen vaati tiukat rajat ja säännöt, tietyt asiat jotka vain ovat niin kun sanotaan, ilman sen suurempia neuvottelumahdollisuuksia.

Ja ei, hänellä ei ole todettu minkään sortin tarkkaavaisuus- yms. Ongelmaa, onpahan vain suuri persoona vahvalla temperamentilla ja lyhyellä pinnalla varustettuna :) kuulemma muistuttaa kovasti äitiään tuon ikäisenä. Ja silti tästä äidistä kasvoi ihan hyvä ihminen, jopa kohtuu rauhallinen ja hyvä hermoinen. Ja aika lailla samanlaisia kasvatusoppeja myös minuun aikanaan käytetty, mitä nyt toteutan omiin lapsiini.

[QUOTE="rrr";25024921]Miksi josta kusta tuntuisi pahalta Ninan paasaaminen? Vain epävarma ja syyllistyyttä tunteva voi pahastua toisen mielipiteistä ja tavasta tuoda ne esiin. Minun puolestani ko. hlö saa olla mitä mieltä tykkää ja puhua kuinka rumasti tahtoo, eihän minun tarvitse kuunnella. :)[/QUOTE]

no ei se pahalta minusta ainakaan tunnu :) laitan aika paljon hänen ikänsä piikkiin,saa hän paasata,minua lähinnä huvittaa... ;) lähinnä hänen kirjoitus tyylinsä...hän kirjoitti että nykyään on muotia hävetä omaa äitiyttään ja piilotella lastaan kotona yms yms... oli vaan niin lapsellista ja naurettavaa tekstiä.... ei muuta!

Minä ajattelen että NinaTT tekee niin kuin parhaaksi näkee, tosin pistä paljon tuosta ehdottomuudesta iän piikkiin, nuorena sitä oli itsekin aina niin oikeassa ja ehdoton :)

Eikä minua loukkaa pätkääkään vaikka äitiyteni olisi NinaTT:n mielestä pelkkä vitsi sen takia että toimin eri tavalla kuin enkä allekirjoita hänen tapaansa olla äiti.

Joku päivä ne pahimmat kulmat pyöristyy meiltä kaikilta, iän mukana tai lapsimäärän kasvaessa, tämän tulee huomaamaan myös Nina.

Yhteistyössä