Nimiäisistä ja vieraitten käyttäytymisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
meillä oli ristiäiset jotta lapsi saa sitten isompana itse päättää mihin uskoo tai ei

Heh...ihan kun kastamaton lapsi ei saisi itse päättää mihin uskoo tai on uskomatta :D

nonii :D
saa sitten itse erota kirkosta jos tarpeelliseksi katsoo :)

Mutta joutuu koulussa istumaan ussantunnilla, ei saa valita uskonnon ja elämänkatsomustiedon välillä kuten kirkkoon kuulumattomat lapset saa. Joutuu myös osallistumaan kirkkokäynteihin, toisin kuin kirkkoon kuulumattomat lapset, joilla on tässäkin asiassa valinnanvapaus.

Mutta ateisti minäkin oon aina ollut, vaikka oon seurakunnan päiväkerhot, ussantunnit, kirkkokäynnit, rippikoulut yms käynyt läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen tulossa:
Alkuperäinen kirjoittaja esikoinen:
Ja tosiaan, nimenantoa juhlitaan kyllä muissakin kulttuureissa ei-uskonnollisina juhlina.
Tuo luterilaisten kastejuhla ei ole mikään Se Ainoa Oikea Tapa:)
Esim. jo neanderthalilaiset ovat juhlistaneet nimenantoa:)

miten teillä muuten käytännön järjestelyt?
kun ollaan tämän toisen kohdalla mietitty jos ei pidetäkkään ristiäisiä =)
jos saan udella :D

No siis meillä oli semmoiset juhlat, että nimen historia kerrottiin ja mitä nimi tarkoittaa ja syyt nimen valintaan. Sitten esiteltiin "kummitukset" ja kerrottiin syyt, miksi juuri he halusimme kuuluvan lapsemme elämään siinä ominaisuudessa. Kohotimme maljan, sytytimme kynttilät ja sit siirryimme nautiskelemaan tarjoiluista. Yksi sukulaisistani esitti ystävänsä säestyksellä laulun ja siinäpä se sit aikalailla olikin.

meillä oli ristiäiset jotta lapsi saa sitten isompana itse päättää mihin uskoo tai ei

Heh...ihan kun kastamaton lapsi ei saisi itse päättää mihin uskoo tai on uskomatta :D

Mutta joutuu koulussa istumaan ussantunnilla, ei saa valita uskonnon ja elämänkatsomustiedon välillä kuten kirkkoon kuulumattomat lapset saa. Joutuu myös osallistumaan kirkkokäynteihin, toisin kuin kirkkoon kuulumattomat lapset, joilla on tässäkin asiassa valinnanvapaus.

Mutta ateisti minäkin oon aina ollut, vaikka oon seurakunnan päiväkerhot, ussantunnit, kirkkokäynnit, rippikoulut yms käynyt läpi.

no hitto minä tuota oo koskaan aatellu että kirkossa ois pakko käydä :D
ateisteja tosiaan ollaan... olkoot poika vaikka "sairas" piruvie jos tulevaisuudessa on kirkkopäivä....

Sama juttu..että läpikäyty noi kaikki mut suuren ajatustyön kävin läpi kun päässä jyskytti nuo asiat mitä oli tolkutettu koko elämä vaikka ero oli jo selvä juttu.

Ja tosiaan, nimenantoa juhlitaan kyllä muissakin kulttuureissa ei-uskonnollisina juhlina.
Tuo luterilaisten kastejuhla ei ole mikään Se Ainoa Oikea Tapa:)
Esim. jo neanderthalilaiset ovat juhlistaneet nimenantoa:)

miten teillä muuten käytännön järjestelyt?
kun ollaan tämän toisen kohdalla mietitty jos ei pidetäkkään ristiäisiä =)
jos saan udella :D

No siis meillä oli semmoiset juhlat, että nimen historia kerrottiin ja mitä nimi tarkoittaa ja syyt nimen valintaan. Sitten esiteltiin "kummitukset" ja kerrottiin syyt, miksi juuri he halusimme kuuluvan lapsemme elämään siinä ominaisuudessa. Kohotimme maljan, sytytimme kynttilät ja sit siirryimme nautiskelemaan tarjoiluista. Yksi sukulaisistani esitti ystävänsä säestyksellä laulun ja siinäpä se sit aikalailla olikin.

kuulosta kivalta =)
ja "virallinen" puoli et vaan ilmoitetaan maistraattiin?=)

Alkuperäinen kirjoittaja valo:
Sama juttu..että läpikäyty noi kaikki mut suuren ajatustyön kävin läpi kun päässä jyskytti nuo asiat mitä oli tolkutettu koko elämä vaikka ero oli jo selvä juttu.

Minä taas "tiesin" jo lapsena, että seurakunnan kerhon tätien jutut on vaan höpinää.
Ei kukaan mulle siten sanonut esim. kotona, mutta muistan ajatelleeni jo nelivuotiaana että just joo ja hohhoijaa :D. Eli ei oo ollut sitä lapsenuskoakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Mä vähän ennustan meille samaa tapahtuvaksi... B) Paapulla ei myöskään tule olemaan ristiäisiä, mikä mun puolella sukua on harvinaista.

Toistaiseksi aina niin viksu ja vilmaattinen äitini on sanellut totuuksia, kuten miksi sä sen nimen salaat, ei sitä salassa tarttee pitää, kun ei kerran ristiäisiäkään ole (en tiiä, kuinka nuo kaksi sen päässä yhdistyy :whistle: ) .

Enpäs ota tähän aiheeseen muuten kantaa. Mutta muistelen, että eikö ole niin, että tapa olla kertomatta nimeä ennen kuin lapsi oli saanut kristillisen kasteen juontaa juurensa siitä, että "vanha kansa" uskoi, että vielä kastamattoman lapsen voisi piru viedä, jos saisi nimen tietää. Eli nimen saattoi turvallisesti julistaa kaikelle kansalle vasta ristiäisissä. Ehkä siinä syy miksi asiat yhdistyi äitisi mielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja mikx:
Noh..jos ei osannut muulla muistaa kuin perinteisillä lahjoilla..? Tarviiko aina vetää herne nenään? kiva ko muistivat? Vauvaa ei teitä! Ihme ja kumma..joo...

Olishan se ollut tosi vaikeeta ostaa vaikka semmoinen vauvakirja missä ei puhuta jumalasta...Ja raamattu? Kiva et muistivat, ei siinä mitään, mut ihan hukkaanhan ne rahat heillä meni kun me ei noilla mitään tehdä ja tiesivät sen kyllä. Ei olis haitannu yhtään vaikka ei olis tullu yhtään lahjaa, sillä ei niin väliä oo. Harmi ostajan puolesta vaan.

Eikös ne lahjat kuitenkin ole vauvalle ja nehän voi hänelle antaa mukaan sitten kun esim. muuttaa pois kotoa. Hänhän saa uskoa tai olla uskomatta vai mitä? Ei ne lahjat ihan turhia välttämättä ole vaikkeivät teitä miellytä.

Terveisin: ei itse uskovainen

Alkuperäinen kirjoittaja peuhu:
Noh..jos ei osannut muulla muistaa kuin perinteisillä lahjoilla..? Tarviiko aina vetää herne nenään? kiva ko muistivat? Vauvaa ei teitä! Ihme ja kumma..joo...

Olishan se ollut tosi vaikeeta ostaa vaikka semmoinen vauvakirja missä ei puhuta jumalasta...Ja raamattu? Kiva et muistivat, ei siinä mitään, mut ihan hukkaanhan ne rahat heillä meni kun me ei noilla mitään tehdä ja tiesivät sen kyllä. Ei olis haitannu yhtään vaikka ei olis tullu yhtään lahjaa, sillä ei niin väliä oo. Harmi ostajan puolesta vaan.

Eikös ne lahjat kuitenkin ole vauvalle ja nehän voi hänelle antaa mukaan sitten kun esim. muuttaa pois kotoa. Hänhän saa uskoa tai olla uskomatta vai mitä? Ei ne lahjat ihan turhia välttämättä ole vaikkeivät teitä miellytä.

Joo saa valita uskontonsa kyllä, mutta en ala säilyttämään turhaa roinaa siihen asti että lapsi päättää muuttaa kotoaan:) Hän varmaankin osaa etsiä tietoa uskonnoista muutenkin jos niin haluaa.
Ei vaan vieläkään valkene mulle se, et miksi joku tuo uskonnottomalle jotain noin uskonnollista lahjaksi. Sen voi hyvin verrata just siihen et veis vaikka muslimille ristikorun lahjaksi. Ei varmasti ottaisi sitä vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Parempi jättää koko tilaisuus väliin, nimiäiset on turhaa provosointia.

Samaa mieltä. Mä en oikein ymmärrä miksi tollasia kristillisiä tilaisuuksia kuten ristiäiset pitää väkisin vääntää nimiäisiksi. Kaipa niitä nimiä ilman lahjojakin voi juhlia?

Mikä hiton kristillinen tilaisuus se on, että sukulaiset tulevat kaffelle, tutustumaan vauvaan, ja kuulemaan lapsen nimen? Tuollaisia kemuja on ympäri maailmaa.

Lahjat on kai myös lapsikasteen saamaton lapsi ansainnut...

Nimiäiset muistuttavat liikaa ristiäisiä, joten niitä ei kannata pitää jos ei ap:n tavoin siedä uskovaisten kommentteja tai että lapsi saa uskontoon viittaavia lahjoja.

Parempi sitten kutsua suvun kahville muuten vaan, tai pitää vaikka 0v synttärit jos välttämättä haluaa lahjoja.

joo se nimilappunen piti laittaa sinne maistraattiin vai mihkä väestörekisteriin...

okei =)
ethän pahastu jos "kopioin" jotain teidän nimiäisistä :D...

Niin ja ONNEA =)

Itsekin kyselin netistä noista juhlista ja kopsailin muilta sen mitä kivana pidin:)
onnea odotukseen:)

Joo saa valita uskontonsa kyllä, mutta en ala säilyttämään turhaa roinaa siihen asti että lapsi päättää muuttaa kotoaan:) Hän varmaankin osaa etsiä tietoa uskonnoista muutenkin jos niin haluaa.
Ei vaan vieläkään valkene mulle se, et miksi joku tuo uskonnottomalle jotain noin uskonnollista lahjaksi. Sen voi hyvin verrata just siihen et veis vaikka muslimille ristikorun lahjaksi. Ei varmasti ottaisi sitä vastaan.

Tai että veisi ristiäislahjaksi Koraanin & rukousmaton.
Oltaisiinkohan silloin yhtä avarakatseisia, ja todettaisiin vaan että mitäs väliä sillä on, antaa lapsen itse valita uskonsa? :saint:

joo se nimilappunen piti laittaa sinne maistraattiin vai mihkä väestörekisteriin...

okei =)
ethän pahastu jos "kopioin" jotain teidän nimiäisistä :D...

Niin ja ONNEA =)

Itsekin kyselin netistä noista juhlista ja kopsailin muilta sen mitä kivana pidin:)
onnea odotukseen:)

kiitos kiitos=)

Nimiäiset muistuttavat liikaa ristiäisiä, joten niitä ei kannata pitää jos ei ap:n tavoin siedä uskovaisten kommentteja tai että lapsi saa uskontoon viittaavia lahjoja.

Parempi sitten kutsua suvun kahville muuten vaan, tai pitää vaikka 0v synttärit jos välttämättä haluaa lahjoja.

MITEN ne muistuttaa ristiäisiä?
Ei oo pappia.
Kahvia ja kakkua, sukulaiset saman katon alla, mitä kristillistä on siinä?

Pitääkin kertoa ulkomailla asuville ei-kristityille kavereille, että niiden vauvakemut on ristiäisten matkimista :laugh:

Samaa mieltä. Mä en oikein ymmärrä miksi tollasia kristillisiä tilaisuuksia kuten ristiäiset pitää väkisin vääntää nimiäisiksi. Kaipa niitä nimiä ilman lahjojakin voi juhlia?

Mikä hiton kristillinen tilaisuus se on, että sukulaiset tulevat kaffelle, tutustumaan vauvaan, ja kuulemaan lapsen nimen? Tuollaisia kemuja on ympäri maailmaa.

Lahjat on kai myös lapsikasteen saamaton lapsi ansainnut...

ööh...eli tolla perusteella myöskään siviilihäitä ei kannata juhlia koska onhan niissäkin samaa ku kirkollisissa häissä:)
olipa vieraana millaisissa juhlissa tahansa niin musta olis kohteliasta huomioida juhlittavan elämänkatsomus, eikä tuputtaa omaansa...

Mut toisaalta ne lahjat ON VAUVALLE ja hänellä ei varmaan vielä ole kantaa uskon asiaan, mut oishan se ollut teitä kohtaan kohteliasta ostaa jotain vähemmän perinteistä ristiäis lahjaa. Itse kyllä säilytän lasten ristiäis lahjat koska ne ei ole minulle vaan heille ja he saa sitten myöhemmi n päättää säilyttääkö vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:

Ja sitten uskovaiset valittas kun ei uskovaiset käyttää hyväkseen kirkon palveluja, jos kumminkin pitäis ristiäiset.
Vai nimettömäksikö lapsi pitäs jättää?

ei meillä vaan ole vietetty ristiäisiä eikä nimiäisiä mut nimettömiksi ei ole lapset jääny

:laugh: :headwall: :headwall: :headwall:

Mut toisaalta ne lahjat ON VAUVALLE ja hänellä ei varmaan vielä ole kantaa uskon asiaan, mut oishan se ollut teitä kohtaan kohteliasta ostaa jotain vähemmän perinteistä ristiäis lahjaa. Itse kyllä säilytän lasten ristiäis lahjat koska ne ei ole minulle vaan heille ja he saa sitten myöhemmi n päättää säilyttääkö vai ei.

mies just sanoi et ne lahjat muuten on tallessa varastossa. et sieltä sit löytyy jos tarvii. mä luulin et ne meni kierrätykseen...

Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:

Ja sitten uskovaiset valittas kun ei uskovaiset käyttää hyväkseen kirkon palveluja, jos kumminkin pitäis ristiäiset.
Vai nimettömäksikö lapsi pitäs jättää?

ei meillä vaan ole vietetty ristiäisiä eikä nimiäisiä mut nimettömiksi ei ole lapset jääny

:laugh: :headwall: :headwall: :headwall:

Älä mun takia päätäs paukuta.. Tiedän ihan kyllä ettei ole juhlia pakko pitää. Mut vanhemmalla väestöllä varsinkin vaihtoehtona on VAAN ne ristiäiset. Muu jihlintahan on ihan saatanasta.. :whistle:

On todella epäkohteliasta, junttia, ajattelematonta ja paljon muuta olla kunnioittamatta niitä juhlia, joihin on kutsuttu. Ja jos ei voi hyväksyä esim. nimiäisiä, niin miksi ei voi vain kieltäytyä kutsusta vaan pitää tulla sinne osoittamaan mieltään. Olen vieläkin raivoissani omalle äidilleni, joka kuultuaan, että kyseessä on nimiäiset eikä pappi tule paikalle, toi mukanaan konjakit ja vetäisi kännit. :headwall: :headwall:

mies just sanoi et ne lahjat muuten on tallessa varastossa. et sieltä sit löytyy jos tarvii. mä luulin et ne meni kierrätykseen...

Ja eihän se maailmanloppu olisi vaikka ois mennytkin kierrätykseen :)

Yhteistyössä