Neulon lapasia!! Olen tyhmä, kun en tajua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimim. Erittäin Tyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nimim. Erittäin Tyhmä

Vieras
En sitten millään tajua ohjetta siitä paukalon kohdasta, olen montaa eri ohjetta katsonut netistä ja lehdistä. Esim:

"Peukalokohdan silmukat neulotaan erivärisellä apulangalla. Kun peukalokohdan apulanka on neulottu, jatketaan neulomista työn varsinaisella langalla. Neulotaan samat peukalosilmukat sillä uudelleen."

Ja on hienot kuvatkin yleensä, mutta tuo neulotaan samat silmukat uudelleen, MITEN?????? Auttakaa hyvät ihmiset, siis neulon peukaloon tulevat silmukat punaisella langalla, sitten seuraa mitä? Miten neulon ne uudelleen... Kauhea katkos järjenjuoksussa.

Saat neulottua ne uudelleen,kun "purat" sen punaisen langanpätkän,minkä olet neulonut,ja nostat puikoille :D Ne silmukat vaan sit pitää muistaa saada jokainen kiinni :)

Eli kun olet neulonut n silmukat sillä punaissella langalla, laitat ne taikaisin vasemmalle puikolle ja neulot uudelleen normaalilla langalla ja jatkat normaalisti. Sitten myöhemmin riistät ne punaiset ja saat silmukat peukaloa varten. Selviskö?

mä en kyl tee noin. Mun mielestä alaosasta tulee tolal tavalla liian tiukka. mä teen kiilamaisen levennyksen resorista lähtien peukalon kohdalle, pujotan ne ylimääräiset silmukat lankaan ja luon ehkä pari uutta (jotka kavennan kohta pois) ja jatkan lapasen loppuun. Sit peukaloa varten ne langassa olevat ja reunasta muutama tykö.

Kuten sanottu. Erivärinen apulanka vaan auttaa sinua huomamaan, missä on peukalon kohta. Se puretaan pois, kun aloitetaan peukun tekeminen....

Muoks. Mutta itse siis luon uudet silmukat sitten noiden peukun silmukoiden tilalle, en käytä apulankaa. "tätinen" taitaa tarkoittaa, että ensin tehdään koko hanska pötkönä, ilman reikää ja se reikä tehdään lopuksi peukulle poistamalla apulanka. Sitä vissiin sinun ohjeesi taitaakin tarkoittaa.

Minäkin teen hieman kiilaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tätinen:
Eli kun olet neulonut n silmukat sillä punaissella langalla, laitat ne taikaisin vasemmalle puikolle ja neulot uudelleen normaalilla langalla ja jatkat normaalisti. Sitten myöhemmin riistät ne punaiset ja saat silmukat peukaloa varten. Selviskö?
Juu siis näin. Liikaa aikaa edellisistä lapasista, en muistanut tuota :ashamed: Eihän se lanka muuten juokse nätisti.

Pääset paljon helpommalla kun otat ne silmukat hakaneulalle etkä ala neuloo mitään ihmelankoja väliin. Tajuaa tyhmempiki kuin se tehään. Nostat ne vaan hakaneulalle, se sama määrä silmukoita mitä pitäs tulla siihen erivärilangalle. Helppoo ku heinänteko

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Tossa edellä on aika monta väärää ohjetta, että varo!

Mitä se riistäminen tarkoittaa tuossa yhteydessä?Melkein luulen, että ymmärsin mitä tarkoitit. :)

Tarkoitin, että kun lapanen on muutoin valmis, se punainen lanka riistetään pois sieltä välistä ja niillä siitä saatavilla silmukoilla tehdään peukalo.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ei ei:
Pääset paljon helpommalla kun otat ne silmukat hakaneulalle etkä ala neuloo mitään ihmelankoja väliin. Tajuaa tyhmempiki kuin se tehään. Nostat ne vaan hakaneulalle, se sama määrä silmukoita mitä pitäs tulla siihen erivärilangalle. Helppoo ku heinänteko

No olisit sitten kertonut, että peukalon ylälaidasta joutuu poimimaan silmukoita peukkua varten. Ja se ei sitten välttämättä ole niin helppoa. Mutta pirun hienoa, kun osaat ja voit arvostella muita.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ei ei:

Tätä minäkin meinasin ehdottaa.

Tarkoitin, että kun lapanen on muutoin valmis, se punainen lanka riistetään pois sieltä välistä ja niillä siitä saatavilla silmukoilla tehdään peukalo.

Eli tarkoittaa samaa kuin purkaminen? :) Juu nyt ymmärrän mitä tarkoitat,mietin ensin, että eikö siinä tule lenkki siihen varsinaiseen lankaan, mutta ei tietenkään, kun toimii kuten neuvot. :)

No haloo. Kyllä neuvon. Sinä et selvästi siihen kykene. =) Siis eihän niitä tarvi poimia sieltä niitä silmukoita!!! Nehän voi luoda uudestaan, sama määrä mitä otit siihen hakaneulalle. Jos se lapanen on jo peukaloon asti valmistumassa, ni joku ne silmukat on osannu luoda jo alottaessakin. NI.,

No kyllä nyt selvisi!! Tosiaan siinä on se idea että ne silmukat ja se lanka sitten helppo purkaa peukaloa varten. Kiitosta kaikille.

Minä otin ne toiselle silmukat toiselle langalle ja loin tilalle saman määrän silmukoita.
"Jos se lapanen on jo peukaloon asti valmistumassa, ni joku ne silmukat on osannu luoda jo alottaessakin" Ihan en allekirjoita tuota koska ensimmäistä kertaa neuloessa se on hieman erilaista luoda silmukoita "tyhjille" puikoille kuin keskelle työtä. Kylä se varmaan 30 lapasen jälkeen onkin helppoa kuin heinänteko..

Yhteistyössä