Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Suora palaute:
Meillä se kyllä tyssää siihen, että jos tuote ei kuulu meidän valikoimaan, se ei kuulu ja piste. Kategoriasta ei voi poiketa, koska ne on tarkoin määritelty ylemmällä taholla. Jonkun tietyn tuotteen saamiseksi joutuisi nostamaan kategorialuokkaa ehkä paljonkin ylöspäin, jolloin mukana tulisi ehkä paljonkin ei-kannattavia tuotteita. Siksi jonkun yksittäisen tuotteen puuttumisesta on turha valittaa tai ylipäätään viedä viestiä eteenpäin. Vastaus on kuitenkin, että se ei kuulu meidän valikoimaluokkaamme eikä asian hyväksi voi tehdä mitään. Sen sijaan tuotteen laatua koskevat ("huono" leipä) valitukset eivät kuulu myyjille vaan tavaran valmistajille.
Summassako ylempi taho joutuu ne valikoimat päättämään, kun osaa myyjistä ei kiinnosta kertoa asiakaspalautteita eteenpäin?
Luiteko muuten viestiäni ollenkaan vai vastasitko mitä sattuu? Myyjä on lenkin ensimäinen ketju asikkaan ja valmistajan välillä. Ei se asiakas oletakaan, että myyjä leipoo hänelle haluamansa leivän. Asiakas ajattelee, että kauppaa kiinnostaa asiakaspalvelu ja sellaisten tuotteiden myynti, jota asiakkaat haluavat ostaa. Myyjä on asiakkaan näkökulmasta kaupan edustaja ja asiakas ajattelee, että myyjä osaa välittää asikaspalautteet eteenpäin sellaisille tahoille, jotka asiasta päättävät.
Luin toki viestin
Ei pidä hiiltyä. Tarkoitin vaan sitä, että jos jotain yksittäistä tuotetta toivotaan, sitä on meidän ihan turha saada valikoimaan jos mukana tulee 9 ei-kannattavaa tuotetta. Se tiedetään jo pidemmän kokemuksen kautta. Yksittäisiä tuotteita taas ei saa myyntiin kuin siinä tapauksessa, että sitä kysytään tosi paljon. Siinä tapauksessa kerron sen myymäläpäällikölle, joka pohtii mitä asialle tehdään. Meillä on vihko, johon kirjaamme tuotetoiveet, jotta näemme mikäli jotain tuotetta toivotaan erityisen paljon.
asiakas: Haluaisin ostaa teiltä tuoteetta X, voisitteko saada sitä myymäläänne?
minä: Vien toivenne eteenpäin, toivotaan että saisimme sen meille myyntiin.
minä myymäläpäällikölle: Asiakas toivoi, että voisimme ottaa tuotteen X myyntiin.
myymäläpäällikkö: Tuote ei kuulu meidän valikoimaamme.
minä: Entäs jos kysytään valikoimasuunnittelijalta olisiko mahdollista avata se meille.
myymäläpäällikkö: Yksittäisen tuoteen myyntiinottaminen valikoiman ulkopuolelta on sen verran monimutkainen asia, ettei se kannata.
Asiakas seuraavan kerran kaupaan tulessaan: Hei, saatteko kysymäni tuotteen myyntiin?
minä: Valitettavasti emme, koska tuote ei kuulu valikoimaamme.
Tästä syystä voin vastata asiakkaalle suoraan, että tuote ei valitettavasti kuulu valikoimaamme, emmekä voi saada sitä myyntiin. Toki kerromme, että välitämme eteenpäin, että kyseistä tuotetta on toivottu meille ( siihen vihkoon ) . Jos kyselyitä kyseisestä tuotteesta tulee enemmän, on silloin syytä pohtia tuotteen saamista valikoimaan, vaikka ne 9 muuta tulisi mukana tai sitten sen avaamista meille yksittäisenä tuotteena. Sanamuotoiluni oli ehkä huonoa kun hiilyit, puhumme ehkä eri asioista
Meille myyjille tulee usein muuten niin käsittämättömiä tuotetoiveita, ettei mitään rajaa