Näittekö tän? Kotiäitiys vs päivähoito, Nina Mikkonen vauhdissa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
pari sivua tästä jaksoi nyt lukea, ehkä illalla lisää...
joten en kommentoi muuta kuin itse kyseistä haastattelua katsoessani tuli järkyttynyt olo kuinka tämä nina ei ollenkaan osannut alkeellisia käytöstapoja kuten puheenvuoron antamisen toiselle, toisen kuunteleminen ja vastakkaisten mielipiteiden täysi halventaminen. ylipäätään mua riepoo asenne että vain mun tapa elää on ainut oikea.
mutta se jäi vaivaamaan onko kyseisessä ohjelmassa tämä suuntaus muissakin haastatteluissa vai oliko tuo nina nyt ihan oma itsensä eikä tahalleen ohjelman formaatin mukaan hyökkäävä?

En nyt tuo omaa kantaani asiaan tässä esille, koska ymmärrän että sekä koti- että päivähoidolla on kannattajansa ja jokainen tekee niinkuin parhaaksi katsoo. Mutta tunsin kyllä oikeasti hirveää myötähäpeää ko. naisihmisen puolesta. Siis ettei ihmisellä tosiaankaan ole alkeellisimpiakaan käyttäytymistapoja, puhuu ja huutaa kokoajan toisen päälle ym. ym. No joo, lopulta en enää kärsiny ees kattoa / kuunnella vaan sammutin telkkarin :kieh: .

Jokos tää on ollut täällä?
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Vauvaa+ja+ty%C3%B6t%C3%A4+ei+voi+yhdist%C3%A4%C3%A4++Kahta+poikaa+kotona+hoitava+kampaaja+Nina+Mikkonen/NYT200402209m2j

Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:
En nyt tuo omaa kantaani asiaan tässä esille, koska ymmärrän että sekä koti- että päivähoidolla on kannattajansa ja jokainen tekee niinkuin parhaaksi katsoo. Mutta tunsin kyllä oikeasti hirveää myötähäpeää ko. naisihmisen puolesta. Siis ettei ihmisellä tosiaankaan ole alkeellisimpiakaan käyttäytymistapoja, puhuu ja huutaa kokoajan toisen päälle ym. ym. No joo, lopulta en enää kärsiny ees kattoa / kuunnella vaan sammutin telkkarin :kieh: .

Huomaa että nina on oppinut kotona "sosiaaliseksi" ....

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Vauvaa+ja+ty%C3%B6t%C3%A4+ei+voi+yhdist%C3%A4%C3%A4++Kahta+poikaa+kotona+hoitava+kampaaja+Nina+Mikkonen/NYT200402209m2j

Voi luoja.

"Lapsen kannalta parasta on, että äiti on vihitty aviovaimo".

Ja tuo on se ensimmäinen vastaus. Apua.

jakso5_timota_2.jpg
KYLLÄ NINA TIETÄÄ, ARVON ROUVAT!
t: TIMPPA T.A. MASTER OF THE UNIVERSE

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Aika fanaattista kotiäitiyden puolustamista, ettei vastakeskustelija saa edes suunvuoroa :D

No katsopas ohjelma Areenasta uudestaan. Kyllä se oli tällä kertaa mies, joka aloitti päällepuhumisen ja jatkoi sitten ylimielistä ilmehtimistään. Aika säälittävä tapaus.

Mikkoska oli oikeassa, jos asiasisällöstä puhutaan. Jotenkin uskomatonta on tämä naisten suhtautuminen: yleensä nainen on aina oikeammassa kuin nies - ellei nainen satu olemaan kotiäiti!

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Aika fanaattista kotiäitiyden puolustamista, ettei vastakeskustelija saa edes suunvuoroa :D

No katsopas ohjelma Areenasta uudestaan. Kyllä se oli tällä kertaa mies, joka aloitti päällepuhumisen ja jatkoi sitten ylimielistä ilmehtimistään. Aika säälittävä tapaus.

Mikkoska oli oikeassa, jos asiasisällöstä puhutaan. Jotenkin uskomatonta on tämä naisten suhtautuminen: yleensä nainen on aina oikeammassa kuin nies - ellei nainen satu olemaan kotiäiti!

Edelleen mä en tajua miksi siitä asiasta tarvii tapella, "tuo on oikeessa, eiku tuo"...tuskin sitä oikeaa tai väärää tässä tapauksessa onkaan, kukin tekee omat ratkaisunsa oman tilanteensa mukaan. en oo ikinä ees osannut ajatella että toinen olisi parempi kuin toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
En ihan usko, että Ruotsissa tai missään muuallakaan on tehty tutkimusta, jonka mukaan lapsi voi sitä paremmin, mitä aiemmin hänet viedään päivähoitoon. Tämän logiikan mukaanhan lapset pitäisi viedä suoraan synnäriltä päiväkotiin.

Jotta tällaisen tutkimustuloksen voisi varmentaa, lapsia pitäisi tutkia pitkälle aikuisikään eli 30-40 vuotta. Sellaista pitkittäistutkimusta en ole missään nähnyt päivähoitoon liittyen, avioeron vaikutuksista lapsiin sellainen on tehty Jenkeissä.

Itse uskon niihin tutkimuksiin, jotka korostavat varhaista vuorovaikutusta ja pysyviä ihmissuhteita pienten lasten kohdalla. Tämän perusteella meillä suosittiin kotihoitoa aika pitkään.

Tallu jo nostikin ketjuun Anna Tuliharjan, joka on asiaa tutkinut, ja on niitä paljon muitakin. Toki kysymys ei ole perheiden kohdalla varmaankaan yleensä mistään tieteellisestä projektista, vaan lasten hoitovalintoihin vaikuttavat myös esim. omat kokemukset lapsuudessa ja oma arvomaailma yleensäkin.

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/ulkomaat/2005/04/360242 No tuossahan tuo pitkän aikavälin tutkimus olisi. Ei tainnut 1980 vielä olla mamujen määrä Ruotsissa niin järkyttävä, että se vääristäisi tuota tilastoa, lähinnä muutama juoppo Suomalainen.

ikuisuus keskustelu hoidossa vai ei : ) siis jokaisen oma päätös! ei ole oikeaa ja väärää!mikä kellekkin sopii. kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia vaikka niin väitetään! kunnioitetaan kaikkien päätöksiä duunareittenkin ei ne ole kaiken pahan alku ja juuri myöskään. minua kyllä hävetti nuo käytöstavat en istuis samaan kahvipöytään yleisellä paikalla ajatelkaa jos noin kailottaa aina, lapsi parat. t:duunari mutsi jonka muksu menee tarhaan 10 kk ikäsenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Just:

Voi luoja.

"Lapsen kannalta parasta on, että äiti on vihitty aviovaimo".

Ja tuo on se ensimmäinen vastaus. Apua.

Olisi kiva kuulla, miten tämä vaikuttaa lapsen elämään että onko äiti käynyt papin edessä vai ei
:o
Tai no, en ehkä halua kuulla sen naisen suusta mitään.

Näin kyseisen "tyynysota"-osuuden minäkin. Ensimmäinen ajatukseni oli että jopas oli varsinainen keskustelu! Eihän siinä saanut kunnolla selvää kun kumpikin puhui toisen puheen päälle. Toimittajaa kävi kyllä sääliksi.
Mitä omiin ajatuksiini tulee kotihoito vs. päiväkoti, niin olen entistä vakaammin sitä mieltä että jokainen perhe tekee niin kuin kussakin elämäntilanteessa parhaaksi näkee. Itse olin 10 vuotta kotiäitinä ja voin sanoa, että siihen ei kaikista ole. Eikä aina olisi ollut rehellisyyden nimissä minustakaan, mutta niin vain olin sen ajan kotona. Eikä minusta kaikkien äitien olekaan mikään pakko hoitaa lapsiaan kotona; hyvänen aika mihin tämä maa menisi, jos ei naiset kävisi välillä näyttämässä bisnes- ja muulle maailmalle mallia :kieh:

Tällä kaikella yritän nyt taas sanoa, että mikä sopi meille aikanaan, sama ei sopinut jollekin muulle perheelle silloin tai eikä varmasti sovi nytkään. Eikä tarvitse sopiakaan. Tämä on minusta siinä mielessä turha asia tapella, koska tähän ei meidän elinaikanamme saada selvyyttä -jos koskaan- mikä on hyväksi ja mikä ei.
Ei ole kahta samanlaista perhettä; silloin ei voi olettaa että samat mallit sopisivat samalla tavalla kaikille perheille.
Itse voin aidosti puhua vain kotihoidosta; tiedän että se oli hyväksi lapsilleni. Mutta en voi väittää,että se olisi ollut ainoa hyvä ratkaisu perheellemme. Joku toinen ratkaisu olisi voinut olla ehkä ihan yhtä hyvä. Kotihoito vain oli siinä maailman ajassa ja tilanteessa mielestämme meille paras. Sen ratkaisun kanssa meidän on eläminen. Mutta se ei oikeuta minua moittimaan kenenkään muun ratkaisuja ja perheen järjestelyjä.Enkä sitä siitä syystä siis tee. Piste.

Ps. En ole lukenut koko ketjua, joten en tiedä miten aihe on alkanut rönsyillä ja joko minä puhun kokonaan eri asiasta kuin muut :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Jumalauta....

Voiko vauvan ja työn yhdistää? "Ei voi. Vauvan kannalta tilanne on ehdoton: hän ei voi puolustautua äidin työtä tai uraputkiajattelua vastaan."

Jösses. Kampaaja Mikkonen on kampannut itselleen 20 vuotta vanhemman miehen ja syyllistää nyt norsunluutornistaan muita naisia. Ei ole tainnut juolahtaa Mikkoskan mieleen, että jotkut huhkii "uraputkessa" ihan vaan kaapiakseen vuokra- ja ruokarahat kasaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
...Minulla on kaveri joka on ollut monta vuotta yhteen putkeen kotona. Ei pääse yksin lasten kanssa minnekkään, tarvii koko ajan hoitoapua. Valittaa joka käänteessä lasten luonteesta ja heidän käyttäytymisestään, mutta ei anna periksi että hakisi vaikka töitä ja lähtisi pois kotoa. Ketä sellainen oikein palvelee, että äiti karjuu kotona kurkku suorana joka käänteessä lapsille, haukkuu heitä heidän kuullen, mutta on kotona ihan vaan siksi, että kunnon äiti on 3v lapsen ekaa vuotta kotona...

Nämä tuntuu olevan surullisen yleisiä tapauksia. Itsekin pienestä lähipiiristäni tiedän 2 tapausta. Ja samalla valitetaan aina kotihoidontuen pienuutta ja mietitään uskaltaisiko ilmoittautua työttömäksi, koska liiton päiväraha olisi huomattavasti suurempi. Mutta kun siinä on se riski, että joutuisikin töihin...

Täytyy myöntää että olen samaa mieltä Ninan kanssa mutta mutta... tuollaistahan ei saa tänäpäivänä suustaan päästää ilman että leimautuu fanaatikoksi ja kotirouvayhteiskunnan haikailijaksi. Itse ajattelen vain lapsen parasta. :)

Voi taittarallaa häpeän tuota kotirouvan käytöstä!!! Ei mitään käytöstapoja, hänen lapsilleenm ehkä tekisi hyvää ollakkin hoidossa, ainakin käytöstapoja oppimassa..

Uskomatonta, kuten herra haastattelussa totesikin.

En jaksa lukea koko ketjua, mutta päivähoidon ammattilaisena (lähihoitajan sekä sosionomin koulutus) sekä kotiäitinä voin sanoa, että paras paikka lapselle alle 3-4v on täysjärkinen kotihoito. Sen jälkeen lapsen on hyvä saada toimia ryhmässä ja kartuttaa sosiaalisia taitojaan (joita kaikkia ei opi sisarustenkaan kanssa).

Kun esikoiseni oli 9kk meni hän päiväkotiin, kun jatkoin opiskelujani. Se kaduttaa, mutta pakko mikä pakko. Nyt välillä mietin töihin menoa, mutten raaski kun haluan olla kotona pienteni kanssa ja olla vastaanottamassa esikoistani koulusta kotiin.

Niin ja tuo keskustelu oli nyt sellainen, ettei olisi saanut edes näyttää... karseaa kuunneltavaa...

Mä oikeasti nauroin ihan kippurassa kun kuuntelin nuo Mikkosen paasauspätkät. Hyvähän se on toisaalta paukutella, että on niin hyvä äiti, kun hoitaa lapset kotona vaikka 18-vuotiaaksi asti, Timo TA:n toisen kierroksen vaimon kun ei varmaan taloudellisista syistä tarvi töihin koskaan lähteä.... eri asia sitten on kuinka hyödyllistä edes maalaisjärjellä ajatellen tuo lasten paapominen kotona mahdollisimman pitkään on.

Ihan ensiksi tulee mieleen, että kyllä siellä tarhassa opitaan ihan erilailla omatoimisuutta, toisaalta ryhmässä toimimista, sosiaalista käyttäytymistä, toisten huomioon ottamista ym. kuin kotona omien vanhempien aurinkona loistaessa. Nämä asiat Niina Mikkonen ainakin unohtaa höpöttäessään suu vaahdossa mantraansa.

Pelottavaa kuinka ihminen kykenee olemaan niin aivopesty omaan "juttuunsa". Mutta onhan se kiva, että Niina Mikkonenkin pääsee jollain tavalla telkkariin ja saa omat "kannuksensa".... mahtuuhan tonne Johanna Tukiaisten ja Matti Nykästen joukkoon yksi tällainenkin hörhö.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:

ei kyllä nainen on aina väärässä.
Naisen syy jos on kotona lalsten kanssa naisen syy jos on töissä (miehellä ei tietenkään ole kumpaankaan osaa eikä arpaa)

hmmm. tuo ruotsalaistutkimus? oliko lapset hoidossa 80-luvulla? Tuolloin oli vielä suomessa hyvä päivähoitojärjestlmä. HOitopaikkoja paljon lasten lähellä ja tätejä paljon. ei buukattu täyteen. ja vanhemmilla inhimillinen työ. jäi aikaa ja voimia lapsille. Nykyisin korkeasti koulutettuja on liikaa ja pitää tehdä ilmaisisa ylitöitä saadakseen pitää työnsä ja kilpailla verissä päin muiden kanssa. 80-luvulla oli työelämä leppoista.

Kun taas esim. 80-luvulla kotihoidossa olleita kun ajattelen, olivat maaseudulla vähän koulutettujen vanhempien lapsia, ja vanhemmat tekivät duunia maaseudulla ja lapset menivät sivussa(nykyisin maaseudullla yhtä koulutettua porukkaa kuin kaupungeissa, varakkaampia, elanto turvattu, parempi kasvuympäristö, usein maalla nykyisin renkiä ja isännät ja emänntä täyttävät tukilappuja

Edelleenkin uskon, että hyvä koti sen 20 vuotta kun lapsi on kotona, ratkaisee. Ei se, onko nainen kotona lapsen ikävuodet 1-3. Ihan hyvä jos pystyy pitkittämään hoitoonmenoa edes yli vuoden ikäiseksi ja sen jälkeen kun lapsi menee hoitoon, pitää hoitopäivät kohtuullisen pituisina ja illat rauhoitetaan kotona.

Todelliset ongelmat lapsilla johtuvat siitä Suomessa, mitä touhua lapset seuraavat kotona sen vajaa 20 vuotta. On parisuhdeongelmia, hajoavia koteja, pätkäsuhteita, pätkätöitä, pätkä sitä pätkä tätä (ei pysyvyyttä, jatkuvuutta, stabiiliutta, turvallisuutta), poissaolevia isiä, mielenterveysongelmia, päihdeongelmia, vakavia ja jatkuvia taloudellisia ongelmia jne. Kun nämä kaikki saisi poistettu, niin meidän lapsillamme olisi TOSI hyvä olla.

Tappelu hoitomuodosta on kärpäsen kakka näiden rinnalla. Useimmat hoitopaikat ovat hyviä ja siellä on ammattitaitoiset hoitajat, joilla on myös sydän sopivasti paikoillaan työssään. Kunhan ne kodit myös saataisiin kuntoon, että siellä on lasten hyvä olla.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
http://www.sana.fi/ihmiset/haastattelut/tuire_mikkonen_kun_yksi_ovi_sulkeutuu_toinen_avautuu/

toi on muuten timon ex vaimo. googletin. ja mielenkiintoista on että hänkin tuossa puhuu kotiäitiydestä, ja vertaa päiväkotia ddr-juttuihin

kopsattu " Tuire Mikkonen ei halua kuitenkaan syyllistää uraäitejä. Hänen mielestään kaikki eivät edes sovellu kotiäideiksi, ja päivähoitoalalla työskentelee nykyään huippuammattilaisia."

eli ymmärtää kuitenkin ihmisten valinnat viedä hoitoon ja mennä töihin, kuten mikkonen ei taas ite tajua.

Alkuperäinen kirjoittaja P123:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Miksi muuten suomessa tehdään niin vähän osa-aikaista? Se on kyllä sääli..

Samaa olen ihmatellyt. Itse teen osa-aikatyötä ja se on ollut loistava ratkaisu.
Pitäisi olla enemmän vaihtoehtoja perheellisille.

Itseäni harmittaa kun en silloin töihin lähteissä tajunnut :(
Toisaalta, työni on sellaista että tekisin saman duunin pienemmällä palkalla.

:/ [/quote]

Tätä mä ihmettelen kans kovasti!

Yhteistyössä