R
Reetam
Vieras
Nina Mikkonen paasaa kotiäitiydestä. Oletteko samaa mieltä?
http://areena.yle.fi/toista?id=1786657
http://areena.yle.fi/toista?id=1786657
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Minusta tärkein pointti:Olisin halunnut kysyä Mikkoselta: onko autuain ratkaisu se, jossa kotona on nimenomaan ÄITI? Onko tilanne sama, jos puhutaan isän jäämisestä kotiin?
Onko tilanne mahdollinen niin, vai pitääkö nimenomaan naisen eli äidin jäädä kotiin?
Alkuperäinen kirjoittaja Fifty-fifty:Joo, oli kamalaa katsottavaa... Mutta hyvä että asiaa tutkitaan, koska se on niinkin tärkeä aihe meille vanhemmille. Yhdestä tutkimuksesta ei voi sanoa juuta eikä jaata, vaan näitä tarvitaan lisää. Toivoisinkin Suomeen saman tyylisiä tutkimuksia, sillä miten Ruotsissa tehtyjä tutkimuksia voidaan verrata Suomeen? Eteenkin kun kyse on 20 vuotta sitten tapahtuneista asioista. Varmaankin hoitokäytännöt ovat olleet erilaisia.
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan::Ymmärrän tottakai että kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin, lähinnähän siinä on kyse puolison tuloista. Jos puolison tulot on pienet niin rahaa ei yksinkertaisesti ole, piste. Mutta millään tasolla en voi ymmärtää sitä että lapsi viedään hoitoon jos sitä rahaa on. Eihän työ voi missään olosuhteessa mennä lapsen edelle. Ja tottakai pienelle lapselle paras paikka maailmassa on kotona äidin tai isän kanssa. Eihän päiväkodissa kukaan ehdi kuunnella jokaista lasta koko ajan, kuten kotona. Omasta mielestäni tässä ei ole mitään epäselvää.
En tietenkään vertaisi päiväkotia mihinkään natsismiin jne, enkä väitä että päiväkodista tulisi jotenkin huonompia ihmisiä. Minutkin on viety päiväkotiin n. 10 kk iässä (70-luvulla), mutta silloin ei ollut hoitovapaita jne... Pointtina siis vain se että en voi mitenkään ymmärtää sitä että lapsi viedään tyyliin 1-vuotiaana päiväkotiin, JOS äidillä/isällä olisi mahdollisuus jäädä kotiin lasta hoitamaan (eli tulot sen verran isot että pärjää). Eikö tämä ole päivänselvää!!! Ja myös siis se että tottakai paras paikka lapselle on koti!!!
Alkuperäinen kirjoittaja Irina69:Ei aina ole kyse puolison tuloista, on olemassa myös koko joukko yh-äitejä, kuten minäkin olen olosuhteiden pakosta. Ja kyllä minäkin pitäisin kotia parhaana mahdollisena paikkana lapselleni, minulla ei vain ole varaa jäädä kotiin, vaan on mentävä tienaamaan leipää itselleni ja lapselleni, kun lapsi on n. 1.2 kk. Jos on rahaa, niin on varaa valita ja syyllistää meitä muita sieltä norsunluutornista, niin kuin rouva Mikkonen tekee..
Alkuperäinen kirjoittaja Irina69:Ei aina ole kyse puolison tuloista, on olemassa myös koko joukko yh-äitejä, kuten minäkin olen olosuhteiden pakosta. Ja kyllä minäkin pitäisin kotia parhaana mahdollisena paikkana lapselleni, minulla ei vain ole varaa jäädä kotiin, vaan on mentävä tienaamaan leipää itselleni ja lapselleni, kun lapsi on n. 1.2 kk. Jos on rahaa, niin on varaa valita ja syyllistää meitä muita sieltä norsunluutornista, niin kuin rouva Mikkonen tekee..
Alkuperäinen kirjoittaja minävaan::Alkuperäinen kirjoittaja Irina69:Ei aina ole kyse puolison tuloista, on olemassa myös koko joukko yh-äitejä, kuten minäkin olen olosuhteiden pakosta. Ja kyllä minäkin pitäisin kotia parhaana mahdollisena paikkana lapselleni, minulla ei vain ole varaa jäädä kotiin, vaan on mentävä tienaamaan leipää itselleni ja lapselleni, kun lapsi on n. 1.2 kk. Jos on rahaa, niin on varaa valita ja syyllistää meitä muita sieltä norsunluutornista, niin kuin rouva Mikkonen tekee..
Olen itseasiassa itsekkn yh. En maininnut sitä tekstissäni aiemmin, koska nyt minulla on varaa jäädä kotiin lasten kanssa, ironista kylläJos olisin vielä lasten isän kanssa yhdessä niin joutuisin menemään töihin aikaisemmin koska puolison tulot olisivat olleet sen verran pienet... Nyt ku nolen yh niin pärjään ihan mukavasti ja aion olla kotona siihen asti kun kuopus n. 3v.
Olenkin tässä kyllä miettinyt (jäin yh:ksi vähän vasta vähän aikaa sitten) kun aina puhutaan että yksinhuoltajat ovat köyhimpiä jne, miten niin? Esim. minulla tuloja: lapsilisät n. 300, elatusmaksut 260 euroa, kotihoidontuki nettona vähän alle 600, tämä tekee yhteensä n. 1150 euroa. vuokraan menee asumistuen jälkeen n. 200 euroa. eli kuussa yli 900 euroa laskuihin, ruokaan, vaatteisiin jne. mainiostihan sillä eletään![]()
Alkuperäinen kirjoittaja minävaan::Olenkin tässä kyllä miettinyt (jäin yh:ksi vähän vasta vähän aikaa sitten) kun aina puhutaan että yksinhuoltajat ovat köyhimpiä jne, miten niin? Esim. minulla tuloja: lapsilisät n. 300, elatusmaksut 260 euroa, kotihoidontuki nettona vähän alle 600, tämä tekee yhteensä n. 1150 euroa. vuokraan menee asumistuen jälkeen n. 200 euroa. eli kuussa yli 900 euroa laskuihin, ruokaan, vaatteisiin jne. mainiostihan sillä eletään![]()
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan::En nyt ota kantaa tuohon ohjelmaan kun en ole nähnyt, mutta siis en mä ihan ymmärrä miksi pitää käydä ees keskustelua siitä kumpi on pienelle lapselle parempi hoitopaikka; koti vai päiväkoti. Onko joku oikeasti sitä mieltä että alle 3-vuotiaalle on päiväkoti parempi kuin koti? Siis en puhu nyt perheistä joissa alkoholiongelmaa tms, se on aivan eri lukunsa. Vaan siis aivan ns. "normaaleista perheistä.
Ymmärrän tottakai että kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin, lähinnähän siinä on kyse puolison tuloista. Jos puolison tulot on pienet niin rahaa ei yksinkertaisesti ole, piste. Mutta millään tasolla en voi ymmärtää sitä että lapsi viedään hoitoon jos sitä rahaa on. Eihän työ voi missään olosuhteessa mennä lapsen edelle. Ja tottakai pienelle lapselle paras paikka maailmassa on kotona äidin tai isän kanssa. Eihän päiväkodissa kukaan ehdi kuunnella jokaista lasta koko ajan, kuten kotona. Omasta mielestäni tässä ei ole mitään epäselvää.
En tietenkään vertaisi päiväkotia mihinkään natsismiin jne, enkä väitä että päiväkodista tulisi jotenkin huonompia ihmisiä. Minutkin on viety päiväkotiin n. 10 kk iässä (70-luvulla), mutta silloin ei ollut hoitovapaita jne... Pointtina siis vain se että en voi mitenkään ymmärtää sitä että lapsi viedään tyyliin 1-vuotiaana päiväkotiin, JOS äidillä/isällä olisi mahdollisuus jäädä kotiin lasta hoitamaan (eli tulot sen verran isot että pärjää). Eikö tämä ole päivänselvää!!! Ja myös siis se että tottakai paras paikka lapselle on koti!!!
Alkuperäinen kirjoittaja itsenäisyys ja ylpeys:Alkuperäinen kirjoittaja minävaan::Olenkin tässä kyllä miettinyt (jäin yh:ksi vähän vasta vähän aikaa sitten) kun aina puhutaan että yksinhuoltajat ovat köyhimpiä jne, miten niin? Esim. minulla tuloja: lapsilisät n. 300, elatusmaksut 260 euroa, kotihoidontuki nettona vähän alle 600, tämä tekee yhteensä n. 1150 euroa. vuokraan menee asumistuen jälkeen n. 200 euroa. eli kuussa yli 900 euroa laskuihin, ruokaan, vaatteisiin jne. mainiostihan sillä eletään![]()
No kaikki eivät vaan satu haluamaan elää yhteiskunnan tuilla...
Alkuperäinen kirjoittaja itsenäisyys ja ylpeys:Alkuperäinen kirjoittaja minävaan::Olenkin tässä kyllä miettinyt (jäin yh:ksi vähän vasta vähän aikaa sitten) kun aina puhutaan että yksinhuoltajat ovat köyhimpiä jne, miten niin? Esim. minulla tuloja: lapsilisät n. 300, elatusmaksut 260 euroa, kotihoidontuki nettona vähän alle 600, tämä tekee yhteensä n. 1150 euroa. vuokraan menee asumistuen jälkeen n. 200 euroa. eli kuussa yli 900 euroa laskuihin, ruokaan, vaatteisiin jne. mainiostihan sillä eletään![]()
No kaikki eivät vaan satu haluamaan elää yhteiskunnan tuilla...