Kotiäitipaasaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Reetam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kamala keskustelu, typeräkin. Suoraan sanottuna en kestä tai jaksa kunnella kokonaan moista riitelyä. Toivottavasti se huutava eukko ei todista kotikasvatuksen tuloksista.

Muuten asia on tietenkin tärkeä. Mua hoitoonvienti pelottaa, lykkään niin kauan kuin ikinä voi. Työkavereiden lapsilla korvatulehduskierteet jatkuneet pitkään hoitoonviennin aloittamisesta, kultaputkia korvissa... Mutta onhan siinä tietysti muutakin. En usko, että ainakaan päivähoidon hyötyjen takia olisi tarpeellista viedä lasta sinne, siis jos ei muuten tarvitse. Kaikki eivät kai voi valita. hoidan mielelläni lapseni itse, mutta tulot mennee reippaasti köyhyyden puolelle aika pian. Ekologista elämää...

nimim. akat. pätkätyöläinen hoitovapaalla niin kauan kuin rahat riittää

Joo, oli kamalaa katsottavaa... Mutta hyvä että asiaa tutkitaan, koska se on niinkin tärkeä aihe meille vanhemmille. Yhdestä tutkimuksesta ei voi sanoa juuta eikä jaata, vaan näitä tarvitaan lisää. Toivoisinkin Suomeen saman tyylisiä tutkimuksia, sillä miten Ruotsissa tehtyjä tutkimuksia voidaan verrata Suomeen? Eteenkin kun kyse on 20 vuotta sitten tapahtuneista asioista. Varmaankin hoitokäytännöt ovat olleet erilaisia.

OT: Meillä lapsi hoidossa 2-3 päivänä viikossa, eikä ole ollut yhtään korvatulehdusta. Muutama lievä flunssa. Mutta ehkä meidän koira kotona on antanut hyvän vastustuskyvyn...

Olisin halunnut kysyä Mikkoselta: onko autuain ratkaisu se, jossa kotona on nimenomaan ÄITI? Onko tilanne sama, jos puhutaan isän jäämisestä kotiin?

Onko tilanne mahdollinen niin, vai pitääkö nimenomaan naisen eli äidin jäädä kotiin?

Minusta Mikkosella oli muutamia hyviäkin pointteja, mutta fanaattisuus on pahasta, asiassa kuin asiassa. Ja tuo käytös ja sanavalinnat veivät kyllä uskottavuuden koko ihmisestä. Teki itsensä naurunalaiseksi.
Eikä väittely tarkoitus todellakaan ole se, että yksi huutaa ja vähättelee toista osapuolta. Uskomatonta, että Mikkonen sanoi vastapuolen miehelle "en anna puheenvuoroa, ennenkuin puhut sydämellä!", eihän väittely ole henkilökohtainen hyökkäys. Kai toimittaja olisi edes voinut sanoa jotakin tilanteen rauhoittamiseksi.

Löysin yhden Nina Mikkosen haastattelun, melko fanaattinen asenne jo tuolloin:
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Vauvaa+ja+ty%C3%B6t%C3%A4+ei+voi+yhdist%C3%A4%C3%A4++Kahta+poikaa+kotona+hoitava+kampaaja+Nina+Mikkonen/NYT200402209m2j

"Väittelyn" toinen osapuoli ei menettänyt mitään olemalla hiljaa, sillä rouva Mikkonen teki itsensä naurunalaiseksi hullulla paasauksellaan. On todella ikävää, että hänet oli valittu kyseiseen tyynysota-osioon edustamaan kotiäitejä. Toivon, että katsojat käyttävät aivojaan ja pystyvät päättelemään, etteivät muilla kotiäitiyttä kannattavilla ole yhtä radikaaleja mielipiteitä.

Alan ihmisenä mua jäi oikeastaan vain harmittamaan se, ettei toimittaja puuttunut asiaan ja käskenyt Mikkosta pysymään hetken hiljaa. Rouva olisi pitänyt hiljentää heti kättelyssä. Mutta ehkä se oli taktinen veto.

Alkuperäinen kirjoittaja Minusta tärkein pointti:
Olisin halunnut kysyä Mikkoselta: onko autuain ratkaisu se, jossa kotona on nimenomaan ÄITI? Onko tilanne sama, jos puhutaan isän jäämisestä kotiin?

Onko tilanne mahdollinen niin, vai pitääkö nimenomaan naisen eli äidin jäädä kotiin?

Mikkonen on puhunut asiasta ennenkin, mm. tuossa hesarin haastattelussa:

". Mikä tehtävä isällä on lapsenhoidossa?

"Isänä oleminen on aivan yhtä tärkeää kuin äidin läsnäolo. Lapset tarvitsevat isää myös arkipäiväänsä. Uusorpous ei koske vain äidin puutetta, vaan myös isän läsnäoloa. Joka suuntaan repeävästä osatoimiäidistä kehittyy helposti todellinen pirttihirmu, joka karkottaa läheltään kaikki, myös lapsen isän."#

Alkuperäinen kirjoittaja Fifty-fifty:
Joo, oli kamalaa katsottavaa... Mutta hyvä että asiaa tutkitaan, koska se on niinkin tärkeä aihe meille vanhemmille. Yhdestä tutkimuksesta ei voi sanoa juuta eikä jaata, vaan näitä tarvitaan lisää. Toivoisinkin Suomeen saman tyylisiä tutkimuksia, sillä miten Ruotsissa tehtyjä tutkimuksia voidaan verrata Suomeen? Eteenkin kun kyse on 20 vuotta sitten tapahtuneista asioista. Varmaankin hoitokäytännöt ovat olleet erilaisia.

Luotettavia tutkimustuloksia ei oikein voi tulla kuin 20v viiveellä, jotta nähdään se pitkän ajan vaikutus. Siinä kohtaa taas historiallinen tilanne tekee mahdottomaksi tulosten yleistämisen.

En kyllä tiedä tuosta kys tutkimuksesta että onko se pitkittäistutkimus jossa pitkän aikavälin tulokset, vai onko vain tyyliin "pieni tyytyväisyyskysely tarhaikäisten vanhemmille"

Mua kyllä harmittaa, että tuohon oli valittu Mikkonen, ja ihan varmasti tiesivät, millainen ihminen sieltä oli tulossa. Katsojien aliarvioimista tuollainen, et keskustelemaan tuodaan joku fanaatikko - liian läpinäkyvää särmän hakemista.

Olisin mielelläni kuunnellut enemmän tätä toista osapuolta. Toisaalta tää oli hyvä esimerkki siitä, et oman fiksuutensa voi joskus todistaa olemalla vaan hiljaa ja hermostumatta.

Aika järkyttävää katsottavaa. Sääliksi käy kotiäitejä, joutuvat tämän naisen myötä hetkeksi naurunalaisiksi.

En voi ymmärtää tuollaista fanaattisuutta. Eiköhän sekä kotihoidossa ja päivähoidossa ole kummassakin puolensa. Ei asiat ole niin mustavalkoisia. Eikä kaikilla ole mahdollista kotiin jäädä, vaikka haluaisikin.

En nyt ota kantaa tuohon ohjelmaan kun en ole nähnyt, mutta siis en mä ihan ymmärrä miksi pitää käydä ees keskustelua siitä kumpi on pienelle lapselle parempi hoitopaikka; koti vai päiväkoti. Onko joku oikeasti sitä mieltä että alle 3-vuotiaalle on päiväkoti parempi kuin koti? Siis en puhu nyt perheistä joissa alkoholiongelmaa tms, se on aivan eri lukunsa. Vaan siis aivan ns. "normaaleista perheistä.

Ymmärrän tottakai että kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin, lähinnähän siinä on kyse puolison tuloista. Jos puolison tulot on pienet niin rahaa ei yksinkertaisesti ole, piste. Mutta millään tasolla en voi ymmärtää sitä että lapsi viedään hoitoon jos sitä rahaa on. Eihän työ voi missään olosuhteessa mennä lapsen edelle. Ja tottakai pienelle lapselle paras paikka maailmassa on kotona äidin tai isän kanssa. Eihän päiväkodissa kukaan ehdi kuunnella jokaista lasta koko ajan, kuten kotona. Omasta mielestäni tässä ei ole mitään epäselvää.

En tietenkään vertaisi päiväkotia mihinkään natsismiin jne, enkä väitä että päiväkodista tulisi jotenkin huonompia ihmisiä. Minutkin on viety päiväkotiin n. 10 kk iässä (70-luvulla), mutta silloin ei ollut hoitovapaita jne... Pointtina siis vain se että en voi mitenkään ymmärtää sitä että lapsi viedään tyyliin 1-vuotiaana päiväkotiin, JOS äidillä/isällä olisi mahdollisuus jäädä kotiin lasta hoitamaan (eli tulot sen verran isot että pärjää). Eikö tämä ole päivänselvää!!! Ja myös siis se että tottakai paras paikka lapselle on koti!!!

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan::
Ymmärrän tottakai että kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin, lähinnähän siinä on kyse puolison tuloista. Jos puolison tulot on pienet niin rahaa ei yksinkertaisesti ole, piste. Mutta millään tasolla en voi ymmärtää sitä että lapsi viedään hoitoon jos sitä rahaa on. Eihän työ voi missään olosuhteessa mennä lapsen edelle. Ja tottakai pienelle lapselle paras paikka maailmassa on kotona äidin tai isän kanssa. Eihän päiväkodissa kukaan ehdi kuunnella jokaista lasta koko ajan, kuten kotona. Omasta mielestäni tässä ei ole mitään epäselvää.

En tietenkään vertaisi päiväkotia mihinkään natsismiin jne, enkä väitä että päiväkodista tulisi jotenkin huonompia ihmisiä. Minutkin on viety päiväkotiin n. 10 kk iässä (70-luvulla), mutta silloin ei ollut hoitovapaita jne... Pointtina siis vain se että en voi mitenkään ymmärtää sitä että lapsi viedään tyyliin 1-vuotiaana päiväkotiin, JOS äidillä/isällä olisi mahdollisuus jäädä kotiin lasta hoitamaan (eli tulot sen verran isot että pärjää). Eikö tämä ole päivänselvää!!! Ja myös siis se että tottakai paras paikka lapselle on koti!!!

Olen ihan samaa mieltä. Tosin Rouva Mikkonen vetäisee tämänkin vähän yli minusta, sillä hänhän on sitä mieltä, että äidin tulisi olla kotona vielä kun lapset ovat kouluikäisiäkin. Käytännössä siis tarkoittaen varmaankin yli 10 vuoden kotona oloa, ja jos lapsia tulee useampia niin aika vain pitenee. Meidän perhe ei köyhimmästä päästä ollut silloinkaan kun lapsemme olivat pienempiä, mutta ei meilläkään olisi ollut kyllä varaa tai edes halua siihen, että minä olisin ollut kotiäitinä kunnes kuopus on neljännellä tai viidennellä luokalla. Mikkosilla tulot lienee hieman eri luokkaa kuin meillä tavallisilla lapsiperheillä. Onhan se helppoa paasata fanaattisena kun on varaa asua komeasti ja matkustella yms. vaikka toinen vanhemmista kotona onkin. Minulla oli varaa olla yhteensä kuusi vuotta kotona (2 lasta) siten, että asuimme kerrostalokolmiossa emmekä edes haaveilleet vielä omasta talosta pihoineen ja tontteineen, useampine autoineen kesämökeistä tai ulkomaanmatkoista puhumattakaan. Näin meillä oli varaa elää käytännössä vain miehen tuloilla suht mukavasti. Siis ruuissa ja lasten vaatteissa ei tarvinnut pihdata yms. Mutta sitten kun kuopus oli neljän vanha, minäkin menin töihin, jotta uskalsimme vihdoin ostaa oman talon. Jos olisin ruvennut siihen saakka odottelemaan, että kuopus on neljännellä luokalla, en olisi päässyt töihin vielä seuraavaan kuuteen vuoteenkaan... Ja olisi se pieni kolmiokin käynyt jo tosi ahtaaksi.

Ei aina ole kyse puolison tuloista, on olemassa myös koko joukko yh-äitejä, kuten minäkin olen olosuhteiden pakosta. Ja kyllä minäkin pitäisin kotia parhaana mahdollisena paikkana lapselleni, minulla ei vain ole varaa jäädä kotiin, vaan on mentävä tienaamaan leipää itselleni ja lapselleni, kun lapsi on n. 1.2 kk. Jos on rahaa, niin on varaa valita ja syyllistää meitä muita sieltä norsunluutornista, niin kuin rouva Mikkonen tekee..

Alkuperäinen kirjoittaja Irina69:
Ei aina ole kyse puolison tuloista, on olemassa myös koko joukko yh-äitejä, kuten minäkin olen olosuhteiden pakosta. Ja kyllä minäkin pitäisin kotia parhaana mahdollisena paikkana lapselleni, minulla ei vain ole varaa jäädä kotiin, vaan on mentävä tienaamaan leipää itselleni ja lapselleni, kun lapsi on n. 1.2 kk. Jos on rahaa, niin on varaa valita ja syyllistää meitä muita sieltä norsunluutornista, niin kuin rouva Mikkonen tekee..

Ja ei se todellakaan ole tuloista kiinni vaikka rahaa jäädä kotiin olisikin. Kaikki äidit vain eivät voi hyvin kotona ollessaan. Ei työ varmaan ole tärkeämpää kuin lapset, mutta tärkeää äidin omalle hyvnvoinnille. Ja sitä myöten koko perheelle.

joten "minä vaan" - aika asenteellinen oli tekstisi. Tuomitsit iloisesti kaikki lapsensa tarhaan alle kolmevuotiaina vievät äidit.

Olen itseasiassa itsekkn yh. En maininnut sitä tekstissäni aiemmin, koska nyt minulla on varaa jäädä kotiin lasten kanssa, ironista kyllä ;) Jos olisin vielä lasten isän kanssa yhdessä niin joutuisin menemään töihin aikaisemmin koska puolison tulot olisivat olleet sen verran pienet... Nyt ku nolen yh niin pärjään ihan mukavasti ja aion olla kotona siihen asti kun kuopus n. 3v.

Olenkin tässä kyllä miettinyt (jäin yh:ksi vähän vasta vähän aikaa sitten) kun aina puhutaan että yksinhuoltajat ovat köyhimpiä jne, miten niin? Esim. minulla tuloja: lapsilisät n. 300, elatusmaksut 260 euroa, kotihoidontuki nettona vähän alle 600, tämä tekee yhteensä n. 1150 euroa. vuokraan menee asumistuen jälkeen n. 200 euroa. eli kuussa yli 900 euroa laskuihin, ruokaan, vaatteisiin jne. mainiostihan sillä eletään :)

Alkuperäinen kirjoittaja minävaan::

Olen itseasiassa itsekkn yh. En maininnut sitä tekstissäni aiemmin, koska nyt minulla on varaa jäädä kotiin lasten kanssa, ironista kyllä ;) Jos olisin vielä lasten isän kanssa yhdessä niin joutuisin menemään töihin aikaisemmin koska puolison tulot olisivat olleet sen verran pienet... Nyt ku nolen yh niin pärjään ihan mukavasti ja aion olla kotona siihen asti kun kuopus n. 3v.

Olenkin tässä kyllä miettinyt (jäin yh:ksi vähän vasta vähän aikaa sitten) kun aina puhutaan että yksinhuoltajat ovat köyhimpiä jne, miten niin? Esim. minulla tuloja: lapsilisät n. 300, elatusmaksut 260 euroa, kotihoidontuki nettona vähän alle 600, tämä tekee yhteensä n. 1150 euroa. vuokraan menee asumistuen jälkeen n. 200 euroa. eli kuussa yli 900 euroa laskuihin, ruokaan, vaatteisiin jne. mainiostihan sillä eletään :)

Ihan mainiosti yhteiskunnan tuella joo.

No kaikki eivät vaan satu haluamaan elää yhteiskunnan tuilla...

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan::
En nyt ota kantaa tuohon ohjelmaan kun en ole nähnyt, mutta siis en mä ihan ymmärrä miksi pitää käydä ees keskustelua siitä kumpi on pienelle lapselle parempi hoitopaikka; koti vai päiväkoti. Onko joku oikeasti sitä mieltä että alle 3-vuotiaalle on päiväkoti parempi kuin koti? Siis en puhu nyt perheistä joissa alkoholiongelmaa tms, se on aivan eri lukunsa. Vaan siis aivan ns. "normaaleista perheistä.

Ei, tämä ei suinkaan ole päivänselvää. Tämä on vain _sinun mielipiteesi_.

Alkuperäinen kirjoittaja itsenäisyys ja ylpeys:

Nimenomaan, sitäpaitsi kaikilla asiat eivät ole noin ruhtinaallisesti tukien kanssakaan, joten ole onnellinen jos sinulla on ja nauti siitä, mutta älä syyllistä meitä, joiden on pakko mennä töihin, tässä on ihan tarpeeksi paha mieli jo muutenkin ja itse itseämme syyllistämme jo riittävästi!

Enkä yhtään ihmettele sanontaa, että nainen on toiselle naiselle susi..

Siis mitenköhän moni äiti/isä ylipäätään PYSTYY taloudellisen tilanteen vuoksi hoitamaan lapsensa kotona??? Vauvaikää huomioimatta.

Kyllä Mikkoskalla on ihan leppoisaa isossa omakotitalossa paapoa lapsukaisiaan kun ei ole taloushuolia, mutta hänen tilanteensa on poikkeus.

Kyllä minäkin jäisin mielelläni kotiin loikeroimaan lasten kanssa, jos joku muu elättäisi meidät. Ihan mukavaa aikaa tämä hoitovapaa on ollut ja oma työtaakka vain helpottuu, mitä isommaksi lapset kasvavat.

Hyvä se on isotuloisten paasata omia totuuksiaan, kun eivät tiedä todellisesta elämästä yhtään mitään. Keskivertovanhempien on käytävä töissä, halusivatpa he sitä tai eivät.

Veikkaanpa, ettei noin kieroutuneiden vanhempien lapsista ihan täyspäisiä kasva.

Alkuperäinen kirjoittaja itsenäisyys ja ylpeys:

Kyllä minä ihan täysin hyväksyn sen, jos yhteiskunnan tuilla elääkin sen aikaa, että saa lapsensa edes suunnilleen kolmevuotiaiksi pidettyä kotona. Sitä vartenhan se yhteiskunta kotihoitoa tukee. Eli käyttäkää nyt hyvät äidit ne pienet tuet mitä saatte lastenne parhaaseen edes ne 2-3 ensimmäistä vuotta jos suinkin mahdollista. Ja syyllistyä ei kannata siitä, jollei se mahdollista olekaan, mutta turha on syyllistää sitäkään, jolle on.

Yhteistyössä