Kotiäitipaasaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Reetam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ukjhbgjhvbjhbjhb:
Alkuperäinen kirjoittaja itsenäisyys ja ylpeys:
Alkuperäinen kirjoittaja minävaan::
Olenkin tässä kyllä miettinyt (jäin yh:ksi vähän vasta vähän aikaa sitten) kun aina puhutaan että yksinhuoltajat ovat köyhimpiä jne, miten niin? Esim. minulla tuloja: lapsilisät n. 300, elatusmaksut 260 euroa, kotihoidontuki nettona vähän alle 600, tämä tekee yhteensä n. 1150 euroa. vuokraan menee asumistuen jälkeen n. 200 euroa. eli kuussa yli 900 euroa laskuihin, ruokaan, vaatteisiin jne. mainiostihan sillä eletään :)

No kaikki eivät vaan satu haluamaan elää yhteiskunnan tuilla...

Kyllä minä ihan täysin hyväksyn sen, jos yhteiskunnan tuilla elääkin sen aikaa, että saa lapsensa edes suunnilleen kolmevuotiaiksi pidettyä kotona. Sitä vartenhan se yhteiskunta kotihoitoa tukee. Eli käyttäkää nyt hyvät äidit ne pienet tuet mitä saatte lastenne parhaaseen edes ne 2-3 ensimmäistä vuotta jos suinkin mahdollista. Ja syyllistyä ei kannata siitä, jollei se mahdollista olekaan, mutta turha on syyllistää sitäkään, jolle on.

Päivähoitopaikka maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin noi tuet, joten ihan hyvällä omalla tunnolla voi kotona olla!

Alkuperäinen kirjoittaja ukjhbgjhvbjhbjhb:
Eli käyttäkää nyt hyvät äidit ne pienet tuet mitä saatte lastenne parhaaseen edes ne 2-3 ensimmäistä vuotta jos suinkin mahdollista. [/quote=]

Äidit äidit äidit... MIKSI tämä on aina naisten juttu? Mihin ne miehet näistä keskusteluista jäävät?

Isät kotiin!!!!!

Näistä asioista ei kai koskaan saa "koko totuutta" esiin - on ihan tuhraa hölinää tuo että kotiäidit tai yh:t elelevät verorahoilla. Niin, verorahoista nuo kustannetaan - se on totta, mutta kaikki on niin suhteellista. Olen itse tällä hetkellä kotiäitinä "yhteiskunnan tuella". Saan kuntalisä mukaanlukien n. 490 € bruttona kuussa. Tämä tekee vuodessa alle 6 000 €. Maksoin edellisenä vuonna (tarkastin verotiedoista..) 16 218 € veroa ansiotulosta + osaomsitamani, voitollinen, yritys tuotti veroa valtion verotukseen n. 70 000 €. Joten ihan turha ainakaan mulle tulla sanomaan että olen yhteiskunnan elätti. Mutta, maksamistani veroista on tuettu monen pienituloisemman kotonaoloa lastensa kanssa, ja hyvä niin. Mieluummin koen että verotuloni menevät näihin kuin esimerkiksi työtä paikolevien työttömien ylläpitoon :) Ja sitäpaitsi; jokainen meistä joka on Suomessa vauvan saanut, on saanut nauttia tuhansien, ja taas tuhansien eurojen edestä neuvola- ja sairaalapalveluista. Eli tähänkin nähden kolme vuotta kotonaoleminen on aika hyttysenpissa.

Mutta sitten, mitä tulee tuohon Mikkoseen niin olen sattuneista syistä päässyt seuraamaan hänen edesottamuksiaan / kommenttejaan myös asuinalueellaan (Myrskylä) ja hänellä on vähintään yhtä "avarakatseiset" näkökannat monesta muustakin asiasta. Kysykääpä vaikka mielipidettä ylipäänsä eroamisista, yksinhuoltajuudesta, homoudesta, maahanmuutosta - uskoisin, että saamme ihan samantasoisia umpisilmäisiä kommentteja näistäkin. On niin kovin helppo jakaa kommentteja ja arvostella oman hellan lämmöstä kun mies tuo rahaa kotiin ja muutenkin "ydinperhe" on kunnossa. Mielestän kyseiset kommentit todellakin kannattaa jättää omaan arvoonsa. Jokainen tekee ne valinnat, jotka tuntuvat sillä hetkellä oikeille - tai ovat niitä ainoita mahdollisia.

Alkuperäinen kirjoittaja itsenäisyys ja ylpeys:
Alkuperäinen kirjoittaja minävaan::
Olenkin tässä kyllä miettinyt (jäin yh:ksi vähän vasta vähän aikaa sitten) kun aina puhutaan että yksinhuoltajat ovat köyhimpiä jne, miten niin? Esim. minulla tuloja: lapsilisät n. 300, elatusmaksut 260 euroa, kotihoidontuki nettona vähän alle 600, tämä tekee yhteensä n. 1150 euroa. vuokraan menee asumistuen jälkeen n. 200 euroa. eli kuussa yli 900 euroa laskuihin, ruokaan, vaatteisiin jne. mainiostihan sillä eletään :)

No kaikki eivät vaan satu haluamaan elää yhteiskunnan tuilla...

Ai että mieluummin viet lapsesi päiväkotiin, kuin jäät kotiin hoitamaan, siksi että et halua elää yhteiskunnan tuella? Siksihän me maksamme veroja silloin kun olemme töissä, että tämä järjestelmä on mahdollinen.

En oikein itse pysty ymmärtää miksi pitää kytätä ja arvostella toisten tapaa hoitaa lapsia. Hoidan itse lapseni kotona mahdollisimman pitkään, näillä näkymin. Minua ei yhtään kiinnosta, hoitaako joku muu lapsensa kotona vai viekö lapsensa hoitoon.

Suomalainen päivähoito on käsittääkseni varsin laadukasta. Sieltä saa hyvin virikkeitä ja kavereita, joskus itsekin mietin, että onko omalla lapsellani tylsää katsella vain äidin naamaa.

Kun löydän joskus vielä oikeasti mielekkään työn, vien lapseni ihan mielihyvin päivähoitoon. Nyt on tosi hieno mahdollisuus lapsia hoitaa kotona ja sen mielelläni teen, mutta eipä tulisi mieleenkään arvostella äitejä, jotka vievät lapset hoitoon. On myös usein se tilanne, ettei kotiäitiys ole taloudellisesti mahdollista. Silloin on surullista, jos on pakko viedä lapsi hoitoon.

Raskasta on toisinaan, oli lapsi päiväkodissa tai kotona hoidossa. Miksei naiset voi koskaan armahtaa itseään ja toisiaan? Kotiäiti ei ole mikään pyhimys, kuten ei myöskään työssä käyvä mamma. Ihmisiä ovat molemmat!

Ei se pelkkä kotiäitiys ratkaise mitään. Kyllä niitä on nähty, sanovat sosiaalitäditkin, jotka törmäävät työssään tähän "kotiäitien kirjoon". Todelliset ongelmat ovat lapsilla, jotka seuraavat kodin epämääräisiä touhuja sen 20 vuotta kun asuvat kotona. Silloin on ihan sama, onko äiti ollut fanaattinen kotiäiti lapsen ollessa 1-3v vai ei.

Myös isien panosta enemmän kotiin ja lasten kanssa, kohtalaiset hoitopäivien pituudet ja perusasiat kotona kuntoon - ei taloudellisia, pähde, mielenterveys, sosiaalisia, väkivalta- ym ongelmia. Sitten oltaisiin jo tosi pitkällä lasten hyvinvoinnissa.

Monet työssäkäyvät vanhemmat tarjoavat ihanan kodin ja hyvän kasvatuksen ihan siinä missä monet kotiäiditkin. Lopputulos ja kokonaisuus lapsen elämässä ratkaisee eikä se, onko Nainen kotona "kolme vuotta jokaisesta lapsesta".

Viisaita kommentteja monilla. Onneksi, noin pääpiirteittäin, Suomessa on fiksuja vastuuntuntoisia jalat-maassa-vanhempia jotka eivät pidä suurta meteliä tekemisistään.

Mitä tulee lasten hoidattamiseen "yhteiskunnan rahoilla", on se hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta hyvin tärkeää että meillä on toimivat hoitosysteemit. Kotihoidossa tai hoitopaikoissa. Kun nämä kullannuput kasvavat terveessä ja turvallisessa ympäristössä ja saavat mahdollisuuksiensa ja lahjojensa mukaan kasvaa vastuuntuntoisiksi terveiksi aikuisiksi, he vuorostaan kantavat kortensa kekoon verorahojen ja muun toiminnan muodoissa. Hoidetaan hyvin nämä arvokkaat jälkeläisemme!

... ja seniilejä ja mikään ei toimi? Haluatteko jäädä kotiin lastenne riesaksi ja vaihdattaa vaippanne lapsillanne - ettette silloinkaan vaan olisi yhteiskunnan elätteinä?

Alkuperäinen kirjoittaja Entäs sitten kun olette vanhoja..:
... ja seniilejä ja mikään ei toimi? Haluatteko jäädä kotiin lastenne riesaksi ja vaihdattaa vaippanne lapsillanne - ettette silloinkaan vaan olisi yhteiskunnan elätteinä?

Aika moni puoliso hoitaa sairasta kumppaniaan koska se tulee yhteiskunnalle niin paljon halvemmaksi. Kunnat oikein tyrkyttävät sairaita kotihoitoon kun omaishoidontuki on vain murto-osa siitä mitä laitoshoito maksaisi. Itse en kylllä haluaisi lasteni riesaksi jäädä...

Yhteistyössä