Näittekö tän? Kotiäitiys vs päivähoito, Nina Mikkonen vauhdissa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Greeta:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinkerbelle:
Tässä vähän asiallisempi ja asiantuntevampi kannanotto:

7.1.2009 UNICEF-RAPORTTI

Jättämällä lapsensa huonolaatuiseen päivähoitoon työssäkäyvät vanhemmat saattavat pilata lapsensa terveyden ja onnellisuuden, Unicefin tuoreessa raportissa varoitetaan.

Taaperoiden psykologiselle kehitykselle vanhempien työssäkäynnistä koituu monenmoista haittaa eivätkä liian varhain hoitoon jätetyt lapset pärjää koulussa. Päiväkodissa mahdollisesti opittu aggressiivinen käyttäytyminen jatkuu myöhemmin koulujen luokkahuoneissa, raportissa kerrotaan.

Uhkapeliä huomisen maailmalla

Kyseessä on ensimmäinen mittava ja kansainvälinen raportti, jossa varoitetaan riskeistä, joille lapset altistuvat, jos vanhemmat (käytännössä edelleen useimmiten äidit) ajetaan liian varhain takaisin työelämään.

"Panokset ovat suuret tässä uhkapelissä, jossa mukana ovat tämän päivän lapset ja huomisen maailma", raportissa kirjoitetaan.

Liian varhainen päivähoito horjuttaa lapsen turvallisuudentunnetta

Alle vuoden ikäisille lapsille kodin ulkopuolinen hoito on raportin mukaan erityisen pahasta. Pitkät päivät poissa kotoa horjuttavat lapsen psyykkistä ja emotionaalista kehitystä sekä heikentää lapsen oppimiskykyä.

Kun lapsi on pienestä pitäen hoidossa, kiintymyssuhde vanhempien ja lapsen välillä ei ehkä pääse kehittymään toivotulla tavalla. Lapsen turvallisuudentunne horjuu ja toisiin ihmisiin on vaikea luottaa, raportissa varoitetaan.

Korkealaatuisen päivähoidon etuja ei sovi unohtaa

Päivähoidolla on kaikki mahdollisuudet hyvään, jos se on korkealaatuista, raportissa muistutetaan. Huonolaatuinen hoito taas voi pahimmillaan saada aikaan sekä välitöntä että pitkän aikavälin vahinkoa lapselle.

Äitien mahdollisuus työntekoon on ollut komea voitto sukupuolten väliselle tasa-arvolle, mutta vähintään yhtä suuri huolenaihe lapsen näkökulmasta, raportissa todetaan.

Lähde:

The child care transition. A league table of early childhood education and care in economically advanced countries. Unicef, 2008.

Ei-fanaattisena kotiäitinä tätä tekstiä oli ilo lukea! Kiitos :flower:

Tuossa tutkimuksessa Suomi sijoittui "laadukkaan päivähoidon" kärkimaihin. Itse arvostan päivähoitoa ja lapseni olenkin hoitoon laittanut kodin ulkopuolelle 3v10kk ja 2v3kk ikäisinä ihan turvallisin mielin.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja SatuPaska:
:laugh: Luoja... Noin epäkohteliasta, äänekästä, hyökkävää, fanaattista, ilmeillä ja eleillä toista halveksivaa ja suoraan sanottuna toiselle vittuilevaa ihmistä saa taas vähän aikaa hakea. Nina Mikkonen onnistui haukkumaan Ruotsalaiset, ruotsalaiset maahanmuuttajat, uravanhemmat, kaikki tarhassa olevien lasten vanhemmat, "keskustelukumppaninsa"... keitäs muita nyt haukkuikaan. Kaikki sanoma katosi tuon älyttömän huonon esiintymisen ja käytöksen alle :D
"Saisit puhua, jos et puhuisi tyhmiä", vai miten hän nyt sanoikaan Tontille.
"Voit olla älykäs, mutta viisas et ole"
:laugh:

sanoi myös "yliälykkääksi" käyttämällä noita "-merkkejä... eli vittuili:D

ei halleluuja sentäs! onneks tollaset pysyy himas...

Kyllä sinä nainen tosiaan puhui oikein sydämensä kyllyydestä ja sydämellään! Useaan kertaan vielä toiselle osapuolelle sanoi, ettei anna puhennvuoroa, mitään arvoa puheilleen noin muutenkaan, ennenkuin puhuu SYDÄMELLÄÄN !!

Fy FAN!! etten parammin sano.

Kyllä sinä sydämet nähtiin, kun oiken mallia annettiin.

Onneksi toinen ei vain lähtenyt moiseen sydämellisyyteen mukaan. Pisteet sille!

Ei helvata....*jupinaa*

En ole katsonut tuota pätkää, tiedän vain sen, mitä olen lehdistä tänään lukenut ja sanoisin, että harvinaisen järkevää tekstiä! Ehkä hänen käytöksensä oli vähemmän fiksua, ehkä ei, en siihen osaa sanoa, mutta muutoin tuo asian ydin oli Erittäin Asiaa.
Jospa täällä itsekkyyden ja kiireen täyttämissä länsimaissakin alettaisiin pikkuhiljaa herämään siihen tosiasiaan, että kotihoito+rakastavat vanhemmat ovat lapselle parasta, mitä olla voi. Kyllä se on jo nähty, mitä levottomuutta tuo laitoshoito lapsissa saa aikaan. Sitten kehdataan vielä ihmetellä, mistä nämä kaikenlaiset pikkurikolliset ja koulusurmaajat sikiää...ehkä on aika jokaisella kurkata sinne oman paidan alle ja lakata puolustamasta kiihkeästi päivähoitoa, luullen, ettei toiset huomaa, kuinka siinä on äidillä ja isällä puhtaasti oma lehmä ojassa! Toki on olemassa niitä oikeasti kurjia kotejakin, joissa lapsella on pahempi olla, kuin laitoshoidossa. Silloin laitos on tietysti parempi ratkaisu, mutta en näkisi tuossa tilanteessa mitään kehuttavaa.
Ehkä tähän asiaan herätään laajemmin vasta, kun on aivan liian myöhäistä ja ollaan ihan lirissä lasten ja nuorten -ja aikuisten- pahoinvoinnin kanssa.

"ehkä on aika jokaisella kurkata sinne oman paidan alle ja lakata puolustamasta kiihkeästi päivähoitoa, luullen, ettei toiset huomaa, kuinka siinä on äidillä ja isällä puhtaasti oma lehmä ojassa!"

Mikä se oma lehmä on tässä tapauksessa?

Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
En ole katsonut tuota pätkää, tiedän vain sen, mitä olen lehdistä tänään lukenut ja sanoisin, että harvinaisen järkevää tekstiä! Ehkä hänen käytöksensä oli vähemmän fiksua, ehkä ei, en siihen osaa sanoa, mutta muutoin tuo asian ydin oli Erittäin Asiaa.
Jospa täällä itsekkyyden ja kiireen täyttämissä länsimaissakin alettaisiin pikkuhiljaa herämään siihen tosiasiaan, että kotihoito+rakastavat vanhemmat ovat lapselle parasta, mitä olla voi. Kyllä se on jo nähty, mitä levottomuutta tuo laitoshoito lapsissa saa aikaan. Sitten kehdataan vielä ihmetellä, mistä nämä kaikenlaiset pikkurikolliset ja koulusurmaajat sikiää...ehkä on aika jokaisella kurkata sinne oman paidan alle ja lakata puolustamasta kiihkeästi päivähoitoa, luullen, ettei toiset huomaa, kuinka siinä on äidillä ja isällä puhtaasti oma lehmä ojassa! Toki on olemassa niitä oikeasti kurjia kotejakin, joissa lapsella on pahempi olla, kuin laitoshoidossa. Silloin laitos on tietysti parempi ratkaisu, mutta en näkisi tuossa tilanteessa mitään kehuttavaa.
Ehkä tähän asiaan herätään laajemmin vasta, kun on aivan liian myöhäistä ja ollaan ihan lirissä lasten ja nuorten -ja aikuisten- pahoinvoinnin kanssa.

Oletko selvittänyt nämä viimeaikaiset koulusurmaajat yms. että ovatko olleet laitoshoidon uhreja vai kenties kotihoidon??
kyllä noihin käyttäytymisiin syynä on aivan muuta asiat yleensä kuin se, että onko ollut päiväkodissa hoidossa vai kotona.
Mun tarvi tolla perusteella huolestua itsestänikin, kun olen päiväkotihoidon läpikäynyt......

Miten nykypäivänä voidaan vielä tapella näistä asioista ja syyllistää ihmisiä jotka yrittää tehdä töitä?Jos ei tee töitä niin ei tule rahaa ja miten perheen elättää?Ja yksinhuoltajilla ei ole edes sitä toista puoliskoa..

Mä olen elänyt lapsuuteni 70-luvulla niin että päivät olen ollut päiväkodissa ja sitten mennyt iltapäiväkerhoon äitini(yh-äiti) päiväkotiin jossa oli lastentarhassa töissä ja ihan täysjärkinen musta on tullut!

Lastentarhojen vertaaminen Natsi-Saksaan oli kyllä rimanalitus. Muutenkin ihmettelin, etteikö rouva Mikkosen kotona ole opetettu käytöstapoja. Itse olen ollut sekä kotihoidossa pikkulapsena että lastentarhassa vähän vanhempana enkä ole kokenut sitä traumaattisena. Mutta alle 2-vuotiasta en silti mielellään veisi päivähoitoon, 4-5 -vuotias lapsi kaipaa jo ikäistensä seuraa. Miksei keskustelussa otettu esiin sitä, että pitäisi vaikuttaa päättäjiin lasten hyvinvoinnin puolesta. Esim. pienempiä ryhmiä päiväkoteihin, parempaa mahdollisuutta jäädä kotiin (esim. pääkaupunkiseudulla on monilla lapsiperheillä taloudellisesti vaikeaa pärjätä pienillä kotihoidon tuilla mm. korkeiden asumiskustannuksien takia) jne. Surullista, että tärkeistä asioista keskustelu meni vaan toisen mollaamiseksi ja haukkumiseksi. Toivottavasti ne eivät ole niitä arvoja, joita rouva Mikkonen haluaa pojillensa kotona opettaa.

Todella nolo esiintyminen. Pelottavaa millaisia lapsista tuollaisen kasvatettavana tulee! Itse olen työskennellyt niin päiväkodeissa kuin lasten kotona hoitajana (kotiäitejä "tuuraamassa"), ja omat havaintoni ovat, että lapset voivat paremmin päivähoidossa. Sosiaaliset taidot kun eivät kehity, jos kaikki ihmiset ympärillä ovat tuttuja.
Opiskelen tällä hetkellä kasvatustieteitä ja ne tutkimukset, joihin olen tutustunut puolustavat nimenomaan suomalaista ja ruotsalaista päivähoitoa.
Ruotsiko sammuva yhteiskunta, Mikkosen järki lienee sammunut jo kauan aikaa sitten.

Muutama vuosikymmen sitten nuorten tekemiä henkirikoksia tapahtui viisi kertaa enemmän kuin nykyään. Erona sen lisäksi, että noita kauheuksia oli niin paljon enemmän kuin nykyään oli se, että silloin ei ollut näin tehokasta mediaa ja nettiä. Ihmiset hävittävät suhteellisuudentajunsa lööppien takia ja etenkin elleivät osaa tarkastella asioita laajemmin. Kotihoitoa yritettän jankuttaa jonain ihmelääkkeenä lasten kasvatuksessa, vaikka kyse on paljon laajemmasta asiasta. Molemmilla tavoilla voi kasvattaa lapsensa hyvin tai huonosti.

Alkuperäinen kirjoittaja millinka:
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja millinka:
Mut siis onhan toi miehenkin näkemys ihan syvältä :headwall:

Siis mun mielestä ei kouluun saakka tarvitse kotona hoitaa, mutte ne veisi 9 kuukauden ikäistä lasta hoitoon ellei olisi VÄLTTÄMÄTÖN pakko.

On joo, mutta siinä kävi kyllä nyt niin että ton miehen syvältä olevat näkemykset jäi täysin ton Mikkosen varjoon :/ Koko nainen teki vaan hallaa kaikille kotiäideille ja kotihoidon puolesta puhumiselle :(

Mut noi mitä mies sanoi, että kaikki on päiväkoti lapsilla paremmin jne.. Huh heijaa... YKSILÖpohjaltahan noita asioita pitäis katsoo.

Tuo mieshän sanoo, että se perustuu tutkittuihin tilastollisiin todennäköisyyksiin.

Mieshän sanoi, että jokaisen kannattaa olla itsekriittinen ja löytää paras ratkaisu itselle ja lapselle. Tuo ämmä vaan kumoaa koko päivähoidon ilman minkäänlaista perustaa väitteille. Heittää natsikortit heti alkuun ja puhuu päälle minkä kerkeää. "Puhu sydämmelläs" Mitä helvettiä?

Jopas tästäkin ketjusta on tullut pitkä ja mielenkiinnolla sitä lueskelin. AP:n yhteen riviin vain takerruin eli kotihoito on yhtä kuin rakastavat vanhemmat??? Tämä oli kyllä aika paksua, jos sen näin tarkoitit!

En kommentoi Ninan puhetyyliä tai (olemattomia) keskustelutaitoja.

Eikö se ole kaikille ihan itsestäänselvä asia, että pienen lapsen on paras olla kotona? Se EI tarkoita sitä, etteikö olisi tilanteita joissa koko perheen edun mukaista on lapsen päivähoitoon laittaminen, mutta on typerää ja itsekästä ruveta itselleen väittämään, että laittaa lapsen pkseen siksi, että se on lapselle parhaaksi. Kenellekään lapselle ei ole parhaaksi olla täysipäiväisessä päivähoidossa. Sen sijaan on tilanteita, joissa tämä on perheen edun mukaista ja siitä ei ole kovinkaan paljon haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja suhteellisuudentajua:
Muutama vuosikymmen sitten nuorten tekemiä henkirikoksia tapahtui viisi kertaa enemmän kuin nykyään. Erona sen lisäksi, että noita kauheuksia oli niin paljon enemmän kuin nykyään oli se, että silloin ei ollut näin tehokasta mediaa ja nettiä. Ihmiset hävittävät suhteellisuudentajunsa lööppien takia ja etenkin elleivät osaa tarkastella asioita laajemmin. Kotihoitoa yritettän jankuttaa jonain ihmelääkkeenä lasten kasvatuksessa, vaikka kyse on paljon laajemmasta asiasta. Molemmilla tavoilla voi kasvattaa lapsensa hyvin tai huonosti.

Veit sanat suustani!!

Sydämestäni toivon, että niitä kotiin jääviä lapsia ei enää Mikkosen perheeseen siunaannu.

Minkähänlaisia ihmisiä noin fanaattisessa ja sivistymättömättömässä kotiympäristössä kasvaa!

Ei tähän voi oikein muuta kommentoida kuin, että nyt ymmärrän miksi Timo T.A Mikkonen päätti mennä vapaaehtoisesti kertausharjoituksiin, johon kukaan ei ollut häntä kutsunut.

Kaamea nainen ja kaameaa käytöstä. Täys rimanalitus jopa TA Mikkosen vaimolta. Myötähäpeä ja häpeä kotiäitien puolesta, jos heidät nyt leimataan tämän Ninan kaltaisiksi moukiksi.

kyllä se vakka kantensa valitsee , ihan puhuu miehensä suulla .mies on jopa poistunu ohjelmasta kesken lähetyksen kun on käyny niin kuumana.kotiäiti sen sijaan vaan huuti päälle

Itse olen kotiäitinä välinä tyytyväinen ja välillä (melko harvoin tosin) tyytymätön ratkaisuuni. Lähtökohtaisesti olen ajatellut, että lapsen olis hyvä kehityksen kannalta saada olla kotona 2-3 vuotiaaksi, mutta elän päivä kerrallaan katsoen miten oma henkinen kantti kestää olla kotona :).

Kotiäitinä en kuitenkaan voinut sietää Mikkosen ajatusmaailmaa ja fanaattisuutta. Ja huh, kyllä tunsin syvää myötähäpeää hänen käytöstapojensa puutteen vuoksi. :(

Yhteistyössä