harmaa eminenssi
Meillä on ilmeisesti hyvin erilaiset käsitykset parisuhteesta. Se on varmaan ikäkysymyskin. Olen päälle kolmenkymmenen, elänyt monessa maassa ja käynyt läpi kaikenmoisia seikkailuita ennen elämäni miehen kohtaamista. Joten voin vakuuttaa, että kaupassa käynti ja ruoan laitto yksin onnistuuAlkuperäinen kirjoittaja Emilyn:Se, että nainen tarvitsee vierelleen arkeen ja elämäänsä miehen tuekseen, on suurempaa riippuvaisuutta kuin hankkia yksin lapset, hoitaa arki yksin, kantaa lapsista vastuu jne. Hyvä jos jotkut naiset osaavat ruokaakaan laittaa ilman, että mies on hoitamassa lapsia tai hakemassa ne tarvikkeet ruokakaupasta. En ole tehnyt lapsia riippuvuuden takia, varmaan ihan jostain biologisista haluista ja jos adoptio olisi ollut sallittua reilu parikymppiselle opiskelijalle niin se olisi kyllä sopinut minulle, mutta nopeampi vaihtoehto oli tehdä lapset itse kuin odotella vuosikausia että täyttäisi adoptioäidin kriteerit.
Ja lapsethan olen nimenomaan hankkinut vapaaehtoisesti, rakkaudesta ja halustani sitoutua heihin. Ne, jotka tarvitsevat vierelleen aviopuolison jossa lasketaan oma oleminen ja perheen perustaminen puolison varaan, naimisiin mennessään lupaavat olla loppuelämänsä yhdessä ja eihän siinä mitään, jos syynä on aito halu ja rakkaus mutta kyllä se valitettavan monella on suurin syy, ettei osata olla yksin ja kuten eräs kirjoittaja itse sanoi, hän ei olisi yksin valmis lapsia hankkimaan eli tarvitsee siihen sen puolison. Sallittakoon se hänelle, mutta se jokatapauksessa on osoitus siitä että hän ei lähtökohtaisesti ajattele pärjäävänsä lasten kanssa yksin, kuten kirjoittikin ettei halua lapsesta yksin vastuuta ottaa.
Mutta en ole niinkään varma siitä, osaisinko yksinäisenä kasvattajana näyttää lapselle omalla esimerkilläni, millainen vanhempien hyvä parisuhde on. Puhumattakaan siitä, mitä tapahtuisi, jos kuolisin.