Nainen+moottoriajoneuvo= katastrofi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierialija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierialija

Vieras
Mopo karkaa tyttöjen käsistä yhä useammin
1.11.2010 6:18 | Kommentit 49
A A Martti Heikkinen

Kirjoittaja on Helsingin Sanomien toimittaja Kuopiossa.

Sähköposti Martti Heikkinen
Helsingin Sanomat
Heikki Saukkomaa / lehtikuva

Mopoilusta on tullut entistä enemmän myös tyttöjen harrastus.

Skootterimoposta on tullut 15–17-vuotiaiden tyttöjen suosikkiajopeli, mutta se karkaa onnettomuustutkijoiden mielestä huolestuttavan usein tyttöjen käsistä.

Kun esimerkiksi vuonna 2003 poliisin tietoon tuli tammi–syyskuussa noin 50 naisten (tyttöjen) loukkaantumiseen johtanutta mopo-onnettomuutta, on niitä tilastoitu samana aikana tänä vuonna jo 343.

Kaikista mopo-onnettomuuksista jo 40 prosenttia sattuu tytöille, selviää tämän vuoden tilastoista.

Korkeiden onnettomuuslukujen taustalla on se, että mopoilusta on aivan viime vuosina tullut entistä enemmän myös tyttöjen harrastus.

Poikien mopo-onnettomuudet ovat vähentyneet lähes sadalla viime vuodesta.

Tyttöjen loukkaantumisiin johtaneissa mopoturmissa ovat lisääntyneet etenkin peräänajot, joita on tilastoitu tänä vuonna syyskuun loppuun mennessä 115. Vastaava luku vuosi sitten oli 79.

"Kun poikien ongelmana on yleinen mopojen virittely, tytöillä onnettomuuden syynä on usein mopon käsittelytaidon puute", kertoo Liikenneturvan Kuopion-yhteyspäällikkö Tuula Taskinen.

Tiukassa paikassa tytöt tekevät Taskisen mukaan kohtalokkaita havainto- tai käsittelyvirheitä.

"Tytöille olisi tärkeää kohottaa koulutuksella mopojen käsittelytaitoa liikenteessä."

Mopoilijoiden loukkaantumiset ovat 2,5-kertaistuneet kymmenen viime vuoden aikana. Tyttöjen osalta voidaan kuitenkin puhua jopa kuusinkertaistumisesta.

"Vain osa loukkaantumisiin johtaneista mopoturmista tulee viranomaisten tietoon", sanoo suunnittelija Petri Jääskeläinen Liikenneturvasta.

Tytöt hoitavat lievät kolhut itse tai käyvät paikkauttamassa vammansa terveyskeskuksissa ilmoittamatta turmasta poliisille.

Kaikkiaan viime vuonna kuoli 11 ja loukkaantui 1 124 mopoilijaa.

Olen nainen ja käsittelen moottoriajoneuvoja paremmin ko moni mies. Minun mielestä mopo annettaan liian nuorille käyttöön, oli kyse tytöistä tai pojista. Siinä iässä vasta opetellaan vastuuta joten tietäähän sen miten siinä käy ko tien päälle päästettään muitten sekkaan... Ja järki on useimmilla vielä löyhässä.

Niin eli pojille sattuu enemmän vahinkoja. Tyttöjen onnettomuuksia lisää se että skootterit ovat vaikeampia käsitellä, ja tytöt ovat pienempiä ja heikompia.

Itse ajan hyvin autoa ja sen ovat monet miehetkin myöntäneet. Olen kyllä itsekin ihmetellyt kuinka lähes aina liikenteessä olevat törpöt ovat naisia ja siksi hävettää itsekin ajaa. Voisitte naiset yrittää pelastaa maineemme ja alkaa oikeasti käyttää aivoja liikenteessä!

Alkuperäinen kirjoittaja Eikös;22358833:
Ei välttämättä, riippuu siitä mikä prosenttimäärä kaikista mopokuskeista on tyttöjä. Eli jos esim. 30% mopokuskeista on tyttöjä niin 40% onnettomuustilasto on silloin suuri.

Aivan. Tämä se tuppaa "unohtuvan" ;)

Miehen todennäköisyys kolaroida liikenteessä autolla on paljon suurempi kuin naisen. Tämän voi päätellä mm. siitä, että liikennevakuutukset ovat miehelle kalliimpia kuin naiselle. Miesten kolareista myös suurempi osa on vakavia, mikä johtuu miesten taipumuksesta ajaa liian lujaa omiin taitoihin nähden. Naisten kolareissa on enemmän auton pikkunaarmuja, ei sairaalahoitoa vaativia henkilövahinko kolarointeja.

Yhteistyössä