Tyttöä kiusataan koulussa harrastuksesta, tuli tänään itkien kotiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26104812]jatka sä kiroiluas siellä kylän ainoalla bensapumpulla tulevat poronkäristykset takakontissa muhimassa :)[/QUOTE]

Kyllä nautin elämästä täällä ja kulutan bensaa olan takaa,kelkalla,autolla ja moottoripyörällä.Sen minkä sinä säästät,minä kulutan ja ilolla :D

[QUOTE="vieras";26104876]Kyllä nautin elämästä täällä ja kulutan bensaa olan takaa,kelkalla,autolla ja moottoripyörällä.Sen minkä sinä säästät,minä kulutan ja ilolla :D[/QUOTE]

Kuka täällä on sanonut ettei kaupunkilaisella voisi olla autoa? :) Sinulle taitaa olla yllätys etteivät kaikki olekaan niitä rastatukkaisia ituhippejä. Saako muuten sieltä paikalliselta kyläkauppiaalta ituja? Täällä pk-seudullakaan ei kaikissa kaupoissa ole niitä saatavilla. Ehkä ap:n kyläläiset olisivat iloisia tästkin valikoimasta? :))

[QUOTE="huoh";26104888]Miltä sinusta tuntuisit jos lapsesi leikkisivät pihassa ja susia kulkisi läheltä? Antaisitko susien vain olla koska eiväthän ne tee ihmisille mitään :)[/QUOTE]

Vaikea kuvitella tällaista tilannetta. Olen tehnyt sellaiset elämänvalinnat ettei lapseni joudu koskaan tuollaiseen tilanteeseen. Jos sinä pelkäät susia niin se on vähän voi voi, ellet osaa tehdä asialle jotain.

-> ehkäpä juuri tästä syystä taitoa olisi syytä koulussakin kehittää, ja nythän siihen on oiva tilaisuus. Jos lapsesta asti pelataan kaikki 'moraaliset närkästykset' pois näkyvistä ettei vaan tulisi mitään konflikteja, ei ole ihmekään että aikuistenkin sitten tosiaan on vaikea käsitellä näitä asioita järkevästi.

Opettajalle ilman muuta tieto tuosta kiusaamisesta ja jos hän on vähääkään fiksu, hän varmas ottaa tästä kopin ja keskusteluttaa koko luokkaa metsästyksestä tai ylipäätään eläimiin suhtautumisesta. Fiksu opettaja ei tuputa omaa näkemystään, vaan antaa tilaa erilaisille mielipiteille. Tuonikäisillä niitä takuulla riittää tämänkaltaisissa asioissa, joissa kenenkään näkemys ei edes periaatteen tasolla voi olle enemmän oikein kuin toisen.

[QUOTE="vieras";26104924]Kuinkas monta koiraa, lammasta jne susi on syönyt? Väitätkö että jos itse asuisit susien keskellä et pelkäisi hetkeäkään lasten puolesta?[/QUOTE]

Hetkinen - eikös tässä keskustelussa ole juurikin kyse eläinten tappamisen hyväksymisestä. Miten ihmisen tekemä tappo on hyväksyttävämpi kuin suden?

Kylläpä keskustelu lähti käsistä... En jaksa enää kommentoida mihinkään mitään, tässä oli kyse siitä että tytärtäni kiusattiin koulussa. En tarkoittanut avata tätä siksi että täällä alettaisiin vääntää metsästyksen oikeudellisuudesta.

Miten tähän aiheeseen nyt edes liittyy esim. salametsästys tai Kari Tikkunen?

[QUOTE="vieras";26104940]Hetkinen - eikös tässä keskustelussa ole juurikin kyse eläinten tappamisen hyväksymisestä. Miten ihmisen tekemä tappo on hyväksyttävämpi kuin suden?[/QUOTE]

Ymmärrätkö tahallasi väärin vai oletko oikeasti tyhmä?

Milloinkas ne sudet ovat vieneet viimeksi ihmiseltä hengen Suomessa? Aivan...

Reilu sata vuotta sitten, silloin kun susia täällä suomessa on viimeksi ollut. NIITÄ EI OLE OLLUT sataan vuoteen, miten ne olisivat voineet silloin ketään tappaakaan?? On vain ajan kysymys, milloin susi hyökkää jonkun kimppuun - todennäköisesti lapsen.

Sudet metsästettiin Suomesta pois 1800 luvulla, kun tappoivat niin paljon lapsia.

Kylläpä keskustelu lähti käsistä... En jaksa enää kommentoida mihinkään mitään, tässä oli kyse siitä että tytärtäni kiusattiin koulussa. En tarkoittanut avata tätä siksi että täällä alettaisiin vääntää metsästyksen oikeudellisuudesta.

Eivätpä oikeastaan mitenkään, mutta ehkä sinäkin nyt huomaat, että metsästyksen oikeutus ei ole mitenkään ihan itsestäänselvää kuitenkaan?

Kiusaamisen suhteen sen sijaan kukaan ei varmaankaan koe tarvetta minkäänlaiselle eettis-moraaliselle pohdinnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja voio tietämättömyyttä;26105006:
Reilu sata vuotta sitten, silloin kun susia täällä suomessa on viimeksi ollut. NIITÄ EI OLE OLLUT sataan vuoteen, miten ne olisivat voineet silloin ketään tappaakaan?? On vain ajan kysymys, milloin susi hyökkää jonkun kimppuun - todennäköisesti lapsen.

Sudet metsästettiin Suomesta pois 1800 luvulla, kun tappoivat niin paljon lapsia.

Karu totuus on että vanhemmat itse surmasivat lapsensa ja vierittivät syynsä susien niskoille. Mutta tätä asiaahan ei tunneta kepu-Suomessa? :)

Alkuperäinen kirjoittaja voio tietämättömyyttä;26105006:

Nyt niitä taas alkaa olla aika reilusti ja alkavat tunkemaan ihmisasutuksen lähelle. Todellakin vain ajan kysymys

Kuten huomaat, eläinten tappaminen kuohuttaa aikuistenkin tunteita. Osan mielestä tappaminen on ihan ok, osan mielestä se on joissain tapauksissa ok ja joidenkin mielestä se ei ole koskaan ok. Oli väärin alkaa kiusaamaan tytärtäsi, mutta mielestäni teitte virhearvion valitessanne esitelmän aiheeksi metsästyksen. Teille tappaminen on arkipäivää, mutta ette ottanut huomioon sitä, että hyvin monelle - varsinkaan neljäsluokkalaiselle tytölle - tappaminen on kaikkea muuta kuin normaalia, se on heidän mielestään järkyttävää ja paheksuttavaa. Et voi olettaa muiden ymmärtävän tyttöäsi, jos ette ole itse valmiita ymmärtämään näitä muita.

Ikävä tosiasia voi kuitenkin olla, että jotkut tyttäresi kaverisuhteet saattavat nyt kärsiä. Muistan itsekin vielä, miten idealisti ja ehdoton olin tuossa iässä (ja vielä vuosia sen jälkeenkin). On vaikea kaveerata ihmisen kanssa, jonka toiminta on oman käsityksen mukaan moraalitonta ja tuomittavaa. Pyritäänhän me aikuisetkin kaveeraamaan sellaisten ihmisten kanssa, joiden arvomaailma ja moraalikäsitykset eivät ole täysin ristiriidassa omiemme kanssa. Ja me sentään olemme aikuisia ja kykenemme katsomaan asioita monelta eri kantilta meillä olevan tiedon perusteella. Koulussa toki pitää tulla kaikkien kanssa toimeen, mutta vapaa-ajalla saa valita kaverinsa itse. Mun mielestä kannattaa nyt hetki seurata ja katsoa, mitä tapahtuu. Koulukiusaamiseen toki pitää puuttua heti, mutta vapaa-ajan kavereiden kohdalla antaisin nk tomun laskeutua.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26105047:
Kuten huomaat, eläinten tappaminen kuohuttaa aikuistenkin tunteita. Osan mielestä tappaminen on ihan ok, osan mielestä se on joissain tapauksissa ok ja joidenkin mielestä se ei ole koskaan ok. Oli väärin alkaa kiusaamaan tytärtäsi, mutta mielestäni teitte virhearvion valitessanne esitelmän aiheeksi metsästyksen. Teille tappaminen on arkipäivää, mutta ette ottanut huomioon sitä, että hyvin monelle - varsinkaan neljäsluokkalaiselle tytölle - tappaminen on kaikkea muuta kuin normaalia, se on heidän mielestään järkyttävää ja paheksuttavaa. Et voi olettaa muiden ymmärtävän tyttöäsi, jos ette ole itse valmiita ymmärtämään näitä muita.

Ikävä tosiasia voi kuitenkin olla, että jotkut tyttäresi kaverisuhteet saattavat nyt kärsiä. Muistan itsekin vielä, miten idealisti ja ehdoton olin tuossa iässä (ja vielä vuosia sen jälkeenkin). On vaikea kaveerata ihmisen kanssa, jonka toiminta on oman käsityksen mukaan moraalitonta ja tuomittavaa. Pyritäänhän me aikuisetkin kaveeraamaan sellaisten ihmisten kanssa, joiden arvomaailma ja moraalikäsitykset eivät ole täysin ristiriidassa omiemme kanssa. Ja me sentään olemme aikuisia ja kykenemme katsomaan asioita monelta eri kantilta meillä olevan tiedon perusteella. Koulussa toki pitää tulla kaikkien kanssa toimeen, mutta vapaa-ajalla saa valita kaverinsa itse. Mun mielestä kannattaa nyt hetki seurata ja katsoa, mitä tapahtuu. Koulukiusaamiseen toki pitää puuttua heti, mutta vapaa-ajan kavereiden kohdalla antaisin nk tomun laskeutua.

mulla mättää tässä kohdin tälläinen asia, se kaupan liha on ollut joskus elävä eläin (jonka elämä ei ehkä kovin hääppöistä ole ollut..) ihan samalla tavalla sen on joku tappanut, teurastanut ja lopulta se syödään.. eli millä tavoin nyt voidaan kritisoida metsästys harrastusta ja jopa tuomita se (koskee aikuisia ja lapsia) niin kauan kuin kyseiset henkilöt puputtaa sitä lihaa eri muodoissa päivittäin..?
ja ehkäpä olisi aiheellista vanhempien käydä tämä keskustelu lastensa kanssa niin saisivat sitten oikeat mittasuhteet asioihin myös tälläisessä tilanteessa (nythän tuskin ap:n lapsi metsästää pienenpieniä pörröisiä nappisilmäisiä angorapupuja hullunkiilto silmissä..) kyllä pikkutytöt kykenevät elämään jopa sellaisen tosiasian kanssa että se heppa on ihana ja suloinen ja kun se on vanha, loukkaantunut jne niin se voidaan lopulta sitten syödä vaikka meetvurstissa..

[QUOTE="Neith";26105130]mulla mättää tässä kohdin tälläinen asia, se kaupan liha on ollut joskus elävä eläin (jonka elämä ei ehkä kovin hääppöistä ole ollut..) ihan samalla tavalla sen on joku tappanut, teurastanut ja lopulta se syödään.. eli millä tavoin nyt voidaan kritisoida metsästys harrastusta ja jopa tuomita se (koskee aikuisia ja lapsia) niin kauan kuin kyseiset henkilöt puputtaa sitä lihaa eri muodoissa päivittäin..?
ja ehkäpä olisi aiheellista vanhempien käydä tämä keskustelu lastensa kanssa niin saisivat sitten oikeat mittasuhteet asioihin myös tälläisessä tilanteessa (nythän tuskin ap:n lapsi metsästää pienenpieniä pörröisiä nappisilmäisiä angorapupuja hullunkiilto silmissä..) kyllä pikkutytöt kykenevät elämään jopa sellaisen tosiasian kanssa että se heppa on ihana ja suloinen ja kun se on vanha, loukkaantunut jne niin se voidaan lopulta sitten syödä vaikka meetvurstissa..[/QUOTE]
Mä tuolla aiemmin jo kirjoitinkin, että tuo on juuri se ikä, jossa lapset - varsinkin tytöt - alkavat havahtua siihen, että sikanauta ei olekaan kasvi. Heille alkaa valjeta se tosiasia, että ruoka, mitä he suuhunsa mättävät, ei kenties olekaan ruokaa, jota he haluaisivat suuhunsa mätätä. Mitä enemmän heidän tietoisuuteensa tuo sitä, että se sikanautakin on tapettu pieni eläin, sitä enemmän he alkavat kallistua kasvissyönnin puolelle. Mulla on oma tytär käynyt teininä läpi tämän eettisyysasian ja hän todellakin luopui lihansyönnistä. On ollut kasvissyöjä jo yli 10 vuotta.

Mä olen sitä mieltä, että juuri vanhempien olisi syytä käydä keskustelu lastensa kanssa. Monet vanhemmat vaan tietävät sen, että asiasta syntyy heille itselleen ongelmia, kun lapsi alkaakin jättää kaikki lihapalat lautasen reunalle. Sanon suoraan, että vaikka ruuanlaittoa rakastankin, ei mullekaan ollut ihan yksinkertaista alkaa tekemään tytölleni kasvisruokia, jotka olivat ravitsemuksellisesti täysipainoisia. Pelkkä lihan pois jättäminen ei siis riitä. Mutta en mä voinut väkisinkään tytön suuhun lihaa tunkea ja pelkkä salaatin, perunan ja muiden rehujen napsiminen lautaselta olisi pidemmän päälle aiheuttanut erilaisia puutostiloja. Kun lapsi päättää lopettaa lihan syömisen, siitä aiheutuu vanhemmille - yleensä äidille - ylimääräistä työtä ja vaivaa. Sen vuoksi ymmärrän hyvin, jos vanhemmat mieluummin ovat puhumatta koko lihatuotannosta.

*muoks* Lisään vielä, että kun tyttö oli ihan pieni, mä ihan sujuvasti valehtelin sille ruuasta. Kun hän jänispaistia syödessä kysyi, mitä lihaa tämä on, vastasin nautaa. Oli kanoja, sikoja, lehmiä, hirviä, jäniksiä jne, mutta nautaa tyttö ei ollut koskaan nähnyt eikä hänellä ollut mielikuvaa siitä, millainen eläin nauta on tai onko nauta yleensäkään eläin :D Ja valehtelin ihan siksi, että muutoin tytöltä olisi jäänyt ruoka syömättä. Mä kuulun itse pakkosyötettyihin lapsiin ja omiani en ole koskaan halunnut pakkosyöttää. Huijannut kyllä olen silloin, kun he olivat vielä pieniä ja huijattavissa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="...";26104164]kyllä ne pojatkin osaa.. mutta ota ihmeessä yhteyttä, tää on taas tätä"on niin julmaa tappaa eläimiä" --> mennään tyytyväisenä syömään sitä rääkättyä broileria... aika pitkälti johtuu varmaan just siitä et outo ja jännä juttu suurimmalle osasta tytöistä.[/QUOTE]

Musta tuntuu että eläinten tappaminen on pikkutytöille kaikkea muuta kuin "outoa ja jännää"

Yhteistyössä