Naapurisopu veitsenterällä, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ujo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ujo

Vieras
Asumme rivitalossa ja seinän takana asuu perhe, johon kuuluu äiti, reissutyössä oleva isä sekä ekaluokkalainen poika. Kun poika aloitti koulun, äiti oli alussa kotona, ja töihin palatessaan oli sanonut lapselleen että jos tulee jotain vaikeuksia niin voi mennä naapuriin jos ei halua olla yksin kotona. Minun mielipidettäni ei kysytty. Poika onkin ollut meillä noin kolme iltapäivää viikossa, en henno kieltääkään kun pieni lapsi tulee ovelle, mutta se häiritsee meidän omaa elämää jo aika paljon. En enää mielelläni ole kotona puolen päivän jälkeen koska pelkään lapsen taas tulevan ovelle.
Poika oli eilen meillä puoli kahdestatoista viiteen saakka, ja sanoi että äiti oli jo luvannut että hän voi olla kesälomalla meillä kun ei ole koulua ja äiti on töissä. Miten puhun asiasta naapurille heitä loukkaamatta? En keksi tapaa millä sanon että heidän lapsensa ei ole tervetullut meille.

Sanot vaan suoraan.Itellä kans kaveri joka meinas että minä hoidan hänen lapsia ihan millon vaan.No hän onneksi tajus asian suorasukaisesta vihjeestä ja asia ok.Tai sit rupeet pyytää hoitorahaa...

Mä sanoisin jotenkin niin, että lapsi voi kokea turvattomuutta ollessaan päivät yksin ja ettei ole mitään takuita siitä, että te olisitte kesällä kotona juuri silloin, kun naapurin lapselle sattuu mahdollisesti jotain tai lapsi kokee olevansa yksinäinen, pelkää tai jotain muuta. Voit sanoa, että on ihan mukavaa, kun lapsi silloin tällöin on teillä, mutta vanhempien olisi ehkä hyvä miettiä lapselle kesäajaksi - ja miksei jo nyt kevääksi - jotain varmaa hoitopaikkaa.

mä sanon myös lapsille että jos tulee vaikeuksia niin sitten naapuriin. vaikeudet ja tylsistyminen on eri asia. meillä ei muksut oo ikinä menneet sinne naapuriin ja toivottavasti ei tarvitsekkaan mennä

jätä ovi avaamatta sille muksulle tai sanot että teille ei voi tulla. voithan sanoa vanhemmille, että heidän lapsensa on ruvennut käymään teillä jatkuvasti ja on puhunut kesäloman ajastakin teillä. kysy eikö ole iltapäivätoimintaa johon saisivat lapsen kun sinä et voi häntä vahtia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä sanoisin jotenkin niin, että lapsi voi kokea turvattomuutta ollessaan päivät yksin ja ettei ole mitään takuita siitä, että te olisitte kesällä kotona juuri silloin, kun naapurin lapselle sattuu mahdollisesti jotain tai lapsi kokee olevansa yksinäinen, pelkää tai jotain muuta. Voit sanoa, että on ihan mukavaa, kun lapsi silloin tällöin on teillä, mutta vanhempien olisi ehkä hyvä miettiä lapselle kesäajaksi - ja miksei jo nyt kevääksi - jotain varmaa hoitopaikkaa.

Mutta ei minusta ole yhtään mukavaa että lapsi on meillä koulun jälkeen.:ashamed: Kun he näkevät meidät kotona tai pihassa niin pelkään ja tiedän että lapsi laitetaan meille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta ei minusta ole yhtään mukavaa että lapsi on meillä koulun jälkeen.:ashamed: Kun he näkevät meidät kotona tai pihassa niin pelkään ja tiedän että lapsi laitetaan meille.
Siis sä et halua, että tämä lapsi tulee ikinä teille? Jotenkin käsitin, että hän on mahdollisesti sun lastesi kaveri ja siten silloin tällöin tervetullut leikkimään lastesi kanssa. Jos erehdyin, niin sitten sanoisin naapurille, että lapsi varmaan tuntee olonsa turvattomaksi, koska on ruvennut tulemaan koulun jälkeen teille.

Siis sä et halua, että tämä lapsi tulee ikinä teille? Jotenkin käsitin, että hän on mahdollisesti sun lastesi kaveri ja siten silloin tällöin tervetullut leikkimään lastesi kanssa. Jos erehdyin, niin sitten sanoisin naapurille, että lapsi varmaan tuntee olonsa turvattomaksi, koska on ruvennut tulemaan koulun jälkeen teille.

Minulla on 1 v lapsi ja toinen syntymässä huhtikuussa. Ei naapurin lapsi ole lapseni kaveri.:)

Minulla on 1 v lapsi ja toinen syntymässä huhtikuussa. Ei naapurin lapsi ole lapseni kaveri.:)
Oukei :) Sitten tosiaan otat puheeksi asian naapurisi kanssa ja nimenomaan siihen sävyyn, että tämä lapsi tuntisi varmaan olonsa mukavammaksi ja turvallisemmaksi, jos hänellä olisi jokin sovittu paikka, minne mennä koulun jälkeen ja jossa oltaisiin silloin varmasti paikalla. Lapsi voi hätääntyä, jos naapurissa ei olekaan ketään kotona, jos jotain sattuu. Eli lapsella on hyvä olla sovittu paikka, mihin voi varmasti mennä.

Lapselle itselleen, jos hän soittaa ovikelloasi, voit varsin hyvin sanoa, että teille ei voi nyt tulla. Toki jos lapselle on sattunut jokin tapaturma kotona tai pihassa, voit antaa ensiavun ja/tai huolehtia lapsesta sen aikaa, kun vanhemmat pääsevtä tulemaan paikalle.

Siinä tapauksessa lapsen äidillä ei ole mitään oikeutta käyttää sua ilmaisena päiväkotina. Sano, että hätätapauksessa saa toki tulla pimputtamaan mutta et ota teille enää kun vauvakin on tulossa.

Mä kokeilisin ensin sitä, että estäisin lapsen pääsyn kotiini jonkun lapsen ymmärtämän syyn varjolla (olette väsyneitä, lähdössä jonnekin, aloittamassa siivousta jne...). Lapsi varmaan mainitsisi asiasta kotona, jolloin voi seurata joko äidin yhteydenotto tai lapsen käyntien väheneminen. Jos ravaaminen vain jatkuu, niin sit juttelua suoraan äidille. Tottahan lapsi tulee usein jos hänet aina otetaan vastaan.

En haluaisi riitaa naapurin kanssa, riita siitä tulee jos en päästä poikaa meille vaikka olemme kotona. Olen vässykkä, tiedetään.:ashamed: Sitten naapuri haukkuu meidät kaikille mahdollisille tahoille. Mutta se riski on pakko varmaan ottaa jos haluan rauhassa olla.

Meillä on naapurien kanssa sopimus siitä että jos lapsella hätä, voi tulla soittamaan kelloa. Autan ilman muuta. Mutta ilman erillistä sopimusta en hoida ja sanonkin joskus että nyt ei käy. Sen kummemmin edes selittelemättä. Ja olen sanonut vanhemmillekin että en tiedä olenko kotona eli en ota mitään vastuuta tai lupaa mitään.

En haluaisi riitaa naapurin kanssa, riita siitä tulee jos en päästä poikaa meille vaikka olemme kotona. Olen vässykkä, tiedetään.:ashamed: Sitten naapuri haukkuu meidät kaikille mahdollisille tahoille. Mutta se riski on pakko varmaan ottaa jos haluan rauhassa olla.
Se riski on otettava. Mutta kyllä sä keksit ihan perusteltujakin syitä. Pienempi päiväunilla, sä olet raskauden vuoksi väsynyt jne jne. Sanot vaikka, että sulla on ennenaikaisia supistuksia ja lääkäri määrännyt mahdollisimman paljon lepoa. Ja kun vauva on syntynyt, niin on yövalvottaja, koliikkivauva tms.

Ei sulla oo mitään velvollisuutta ottaa poikaa kotiisi. Laita miehesi sanomaan se, jos et itse saa aikaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Mä kokeilisin ensin sitä, että estäisin lapsen pääsyn kotiini jonkun lapsen ymmärtämän syyn varjolla (olette väsyneitä, lähdössä jonnekin, aloittamassa siivousta jne...). Lapsi varmaan mainitsisi asiasta kotona, jolloin voi seurata joko äidin yhteydenotto tai lapsen käyntien väheneminen. Jos ravaaminen vain jatkuu, niin sit juttelua suoraan äidille. Tottahan lapsi tulee usein jos hänet aina otetaan vastaan.

Näin mäkin toimisin...tarpeeks monta kertaa kun sanot ei niin eiköhän poju kerro kotona ja voit äidille sitä puhua asiasta. Jos suuttuvat niin ihme sakkia ovat, nythän käyttävät sua vaan ilmasena iltapäivä tätinä. Tietääkö se pojan äiti edes että poika on teillä niin usein ja niin kauan aikaa kerralla? Ihmettelin vaan kun ei ole tullu asiasta mitään puhumaan aikasemmin.

Yhteistyössä