mustikkasoppaa kaikilla mausteilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mies32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mies32

Vieras
olemme vaimoni kanssa olleet naimisissa vajaat 10 vuotta, olemme siis reilu kolmikymppinen pariskunta. naimisiin mennessä olimme todella rakastuneita (kuten yleensä ollaan) ja tuntui, ettei parempaa/sopivampaa puolisoa voi olla. tarkoituksemme oli, että liitto kestää elämän loppuun asti, mutta asiat eivät ole menneet aivan putkeen. täällä lukemieni kirjoitusten perusteella sanoisin, että vaimoni ""sairastaa"" jonkinasteista mustasukkaisuutta, joka on tehnyt yhteiselämästä hyvin vaikeaa. en väitä, että itse olisin täydellinen puolisona. olen kyllä toisinaan antanut aihetta pahaan mieleen, vaikken häntä pettänyt olekaan.

alamäki alkoi oikeastaan jo alkumetreillä, kun ajattelemattomasti kommentoin hänen ulkonäköään. Jos olisin silloin tajunnut minälaiset johtopäätökset hän tekee kommenteistani, niin olisin jättänyt kommentoimasta. Hän sai siis sanoistani hyvin negatiivisen käsityksen, semmoisen jota en todellakaan tarkoittanut. kyseessä oli siis pieni ohimenne tehty huomautus. sanottakoon vielä että vaimoni on kaunis, hän oli kuitenkin jo kouluaikana saanut kuulla murrosikäisiltä luokkakavereilta ikäviä kommentteja, ja hänellä oli itsetunto-ongelmia asian suhteen. lisäksi hänen itsetuntonsa oli saanut kolhuja myös elämän muilla osa-alueilla.

tämä minun huomautekseni johti kuitenkin siihen, että siitä lähtien (tai niin hän ainakin väittää) hän rupesi vertailemaan itseään muihin tuntemiimme naispuoleisiin tuttaviimme sekä kaikkiin muihin naisiin. Ja hän ajatteelee edelleen, että minä pidä vain ja ainoastaan toisenlaisia naisia kauniimpina ja seksikkäämpinä, eikä asiassa auta vaikka kuinka ollaan puhuttu ja puhuttu asiasta. Hänen mielestä minun pitäisi todistaa kaikille muille ihmisille maanpäällä, että hän on kaikkein kaunein ja seksikkäin koko maailmassa. Ja ainut tapa on kuulemma haukkua kaikki tutut ja tuntemattomat naiset ja sitten kehua häntä muille. Mä olen vaan sen luontoinen mies, etten vain pysty mennä sanomaan törkeyksia tutuille ja tuntemattomille, varsinkin kun kukaan muu ei tiedä näistä meidän ongelmista. (Vaimo ei halua, että kukaan muu saa tietää, enkä ole siis puhunut ohi suuni).

meillä on ollut aika erilaiset tavat perheissä/suvuissa, ollaanhan me kotoisin eripuolelta suomea. Oleellisin ero on kuitenkin ollut se että, siinä missä meidän perheen jäsenet tavatessaan saattaa halata tai kätellä, niin heillä morjestetaan (eli ei siis kosketeta toisiinsa). Meidän suvussa on aina oltu suvun kanssa paljon tekemisissä ja oltu muutenkin läheisempiä, kun taasen heillä suku ei ole ollut niin tärkeä ja vähän etäisempää. Hän on kuitenkin tulkinnut asian niin, että meidän suvun täytyy olla jotenkin kieroutuneita ja pervoja tai jotain sinnepäin. Minusta tuommoisia johtopäätöksiä ei voi kuitenkaan voi tehdä muutaman tapauskerran perusteella koko suvusta. Varsinkin kun vaimoni on tavannut perheenjäseniäni yhteensä ehkä kymmenisen kertaa ja muuta sukua vielä vähemmän.

Kun laskee edellä mainitut asiat yhteen, niin se tarkoitti sitten sitä, että silloin aluksi kun vielä kävimme sukulaisieni luona, niin vaimoni tulkitsi, että kaikki naispuoleiset sukulaiseni ja muut tutut yrittävät esitellä/tyrkyttää itseään minulle ja siten kilpailla vaimoni kanssa. jälkikäteen oli aina hirveä riita asian tiimoilta, koska minä en kuulemma koskaan huomioinut häntä siellä, enkä sanonut suoria sanoja sukulaisille, enkä haukkunut heitä rumaks yms. Minusta on kuitenkin suht normaalia, että jos menee esim. vanhempiaan tapaamaan muutaman kerran vuodessa, niin voi keskustella heidän kanssaan asioista ilman, että tuijottaa koko ajan vaimoaan. Vaimoni oli kuitenkin siellä kaikessa tekemisessä/keskusteluissa mukana, niin ettei hän mitenkään sivuun jäänyt. Vaimoni oli/on myös sitä mieltä, että sukulaiseni eivät pidä hänestä ja ettei hän muka sukulaisteni mielestä olisi hyvä puoliso minulla ja että ne varmasti toivovat meidän eroavan yms. Voin kuitenkin sanoa (sanoin myös vaimolleni), että sukulaisillani ei ole edelleenkään mitään häntä vastaan, vaan päinvastoin olen heidän kuullut puhuvan kaikkea hyvää vaimostani.

keskustelu ei kuitenkaan auttanut tässäkään tapauksessa, joka johti siihen, että sukulaisten tapaamiset vähenivät vähitelleen. nyt olen viimeisen 5 vuoden aikana tavannut omia sukulaisiani vain muutaman kerran ja sekin on tapahtunut häissä tai hautajaisissa, joihin vaimoni ei ole enää lähtenyt mukaan. kuten arvata saattaa, niin asia ei kuitenkaan jäänyt tähän, vaan samoin kävi vähitellen melkein kaikille ystävyyssuhteille. ei siis tapaamisia eikä puhelinsoittoja. vain lähimpiä hänen sukulaisiaan olemme tavanneet ja joitakin hänen ystäviään, mutta ei minun. tosin vaimoni ajatukset myöskää omista sukulaisistaan ja ystävistään eivät aina ole kovin mieltä ylentäviä.

saimme myös lapsen joka on nyt jo eskari-ikäinen. sitten vaimoni alkoi kärsiä jonkin asteisesta masennuksesta/paniikkihäiriöstä ja lapsi laitettiin päivähoitoon päiväksi kun minä olin töissä. tätä kesti sitten monta vuotta, mutta vaimoni on nyt lähes toipunut ja hän käy jo töissä. tämä oli henkilökohtaisesti todella rankkaa aikaa kun jouduin yksin hoitamaan lähes kaikki asiat eikä asiasta saanut kertoa/keskustella kenenkään kanssa, eikä tavata ketään. vaimoni teki kyllä paljon kotitöitä, joten en siis aivan kaikkea yksin tehnyt.

sekään ei kuitenkaan riittänyt, ettei ystäviä tavattu, vaan hän rupesi olemaan mustasukkainen kaikista mahdollisista tilanteista joissa mä voisin nähdä toisen sukupuolen edustajia. (kaupungilla/kaupassa käynti, telkkariohjelmat, sanomalehdet yms. listaa voisi jatkaa loputtomiin). myönnän kyllä että olen joskus kaupungilla katsonut jotain naista ohimennen, mutta en kuitenkaan ole jäänyt tuijottamaan kenenkään perään. tästä hän on tietenkin saanut vaan lisää vettä myllyyn. nykyään sitten käymme enää harvoin yhdessä kaupassa tai kaupungilla. tv:stä minä voin katsoa ainoastaan urheilu tai asiaohjemia, ja jos hän sattuu tulemaan paikalle kun ruudussa on jokin naishenkilö, niin riita on valmis. jos yritän katsoa jotain sarjaa/elokuvaa vaimoni kanssa niin teksti-tv menee välittömästi päälle kun ruudussa vilahtaa vähääkään edustavampi tai muuten vähäpukeinen naishenkilö ja silloin minun on parasta lähteä tekemään omia juttuja. hän siis katsoo usein illat pitkät sarjoja ja elokuvia, mutta minulla ei siihen ole mahdollisuutta - saati, että voisin edes ehdottaa sitä. hänen mielestään se tarkoittaa samaa, jos sanoisin, että halua katsella vieraita naisia.

minulle henkilökohtaisesti tässä aikasemmassakin on jo aika lailla kestämistä, mutta nykyisin sitten vielä riidellään monta kertaa viikossa (aikaisemmin siis harvemmin). Ja syy on poikkeuksetta se, että minä olen aina (siis vaimoni mielestä) tehnyt jotain väärin tai jättänyt jotain tekemättä tai sitten olen sanonut hänen mielestään jotain väärää jonkun toisen henkilön kuullen tai vastaavasti olen jättänyt reagoimatta jonkun sanomaan kommenttiin. hän saattaa sitten raivota mulle monta tuntia samasta asiasta ja vatvoa/toistella suunnilleen samoja lauseita uudestaan ja uudestaan. yleensä huuto loppuu vasta kun olen pari tuntia kuunnellut hänen huutoaan itse mitään sanomatta. Pyrimme tietenkin selvittämään asiat illalla kun lapsi nukkuu, ettei hänen tarvitse olla kuulemassa. en ole kuitenkaan vielä oppinut hallitsemaan vaimoni tunteenpurkauksia. Tämmöisissä tilanteessa kyllä tekisi mieli lähteä pois vähäksi aikaa, mutta kun minulla ei ole sitä mahdollisuutta, koska vaimoni kärsii edelleen jossain määrin paniikkihäiriöstä ja en siksi voi häntä jättää lapsen kanssa yksin kotiin tämmöisessä tilanteessa. Hänelle saattaa iskeä silloin paniikki. normaali tilanteessa hän voi kyllä olla kotona lapsen kanssa sen aikaa kun käyn kaupassa, mutta esimerkiksi harrastuksiin minulla ei ole ollut mitään mahdollisuuksia mennä moneen vuoteen.

Keskustellessa yritän aina puhua asioista asioina, mutta vaimoni saattaa tarttuu johonkin yksityiskohtaa kuten johonkin sanaan tai sanamuotoon, jota olen käyttänyt. hänelle ei siis ole oleellista mitä olin sanomassa, vaan kuinka asian ilmaisin ja mitä sanoja käytin. tuntuu monesti siltä että hän ymmärtää tahallaan väärin sanomiseni. hän on sitten vielä niin ehdoton, että jos olen sanonut jotain mistä hän on saanut väärinkäsityksen, niin hänelle ei ole mitään merkitystä mitä olen tarkoittanut, vaan minulta kuulemma vaan ""lipsahti"" totuus, vaikka kysymyksessä on ainoastaan ollut hänen väärinkäsitys. sitten hän on todella pitkävihainen ja muistuttelee aina ajoittain (siis riidan yhteydessä), että mitä olen milloinkin ""lipsautellut"", siis vuosia vanhoja juttuja, että enhän minä nyt muka voi olla eri mieltä kuin silloin. Ja joka kerta saa olla selostamassa vanhoja asioita uudelleen hänelle.

Hänelle on vaan niin vaikea puhua normaali tilanteessakaan, kun hän saattaa toisinaan loukkaantua melkein mistä vaan. yleensäkin jos puheenaihe liippaa läheltä jotaki semmoista, että hän voi verrata itseään siinä muihin. Hän tekee välillä niin, että esittää tarkoituksella jonkun kysymyksen tai kommentin mistä asiasta tahansa ja sitten kattoo mitä mä sanon siihen. joudun siis koko ajan olemaan varuillaan ja miettimään tarkkaan mitä sanon. se on aika rassaavaa ja vähitellen minusta, ennen hyvin sosiaalisesta ja puheliaasta miestä, on tullut kotona ja niiden harvojen ystävien parissa melko vähäsanainen henkilö. tyypillinen kommentti sitten on, että ""yks on aina siellä tietokoneella"". niin, mistäköhän se johtuu?

Meillä saattaa kyllä toisinaan mennä viikko pari ihan rauhallisesti, mutta sitten taas räjähtää ja se tilanne voi kestää pitkään. en vaan jaksa kauan enää tätä epävarmuutta ja eristyneisyyttä.

Joo kyllä mä tiedän, että ite mun pitää jonkunlainen ratkasut tehdä ja myös keskustella vaimon kanssa. keskustelut vaan ei ole tuottanut mitään tulosta ja ratkaisuita ei ole helppo tehdä kun on tosissaan yrittänyt 10 vuotta rakentaa yhteistä elämää, niin ja onhan meillä yhteinen lapsikin, enkä myöskään tiedä kuinka vaimo pärjäisi yksin. On vaan ruvennut tuntumaan, että yksinhuoltajanakin olisi helpompi hengittää.

Nää kaikki asiat on ollu mun mielessä yhtä kaaosta, enkä mä ole pystynyt tekeen asioiden eteen juuri mitään muuta kun suoriutumaan käytännön asoita. olen vaan ollu jotenkin niin lamaantunut ja henkisesti lopussa. Mutta tää kirjoittaminen on kyll jotenkin selkeyttäny mun omia ajatuksia. kiitos kuitenkin kun jaksoitte lukea tän mun vuodatuksen. kommentoidakin saa.

... että olet alun epävarmuuttasi yrittänyt peitellä kehumalla muita naisia. Naisesi on herkkä ja tarvitsee hyvän, vahvalla itsetunnolla varustetun, suojelevan miehen. Oletko varma, että olet siihen sopiva? Todennäköisesti äsken hieman kaunistelit omaa osuuttasi.

Kirjoituksesta paistaa läpi miten paljon sinä olet joutunut kärsimään ja mistä kaikesta luopumaan. Näetkö vaimossasi mitään hyvää? Ellet näe, niin olisko parempi lopettaa molemminpuolinen piina?

Tunnut aivan ihanalta, ajattelevalta ihmiseltä. Toivon todella, että saisitte asianne selvitettyä vaimosi kanssa, mutta kuulostaa hieman siltä, että vaimosi tarvitsisi selvittää joitan asioita ensiksi itselleen. Ehkä ammattiauttajasta voisi olla hyötyä teille molemmille. Voimia Sinulle!

Jopas jotakin!!
Valitettavasti näyttää siltä, että vaimosi harrastaa sinuun henkistä ylivaltaa.Tarinoillahan on tietysti aina kaksi puolta, mutta selvästi tilanne on kotirintamalla kummallakin aika kestämätön.Vaimolla on paha itsetuntoongelma, josta ei taida halutakkaan eroon, tai ei löydä tapaa ratkaista sitä itse.Hän hakee sinusta pönkitystä.Tiedän mistä puhun, sillä olen sairastanut samaa tapausta itse koko elämäni ajan.Tosin luulen, etten ole ihan yhtä mahdoton tapaus:).

Sinä et oikeastaan pysty häntä auttamaan, ja jotta liitto ei kariutuisi sinun väsymiseen, on apua haettava muualta.Asiasta on ainakin puhuttava oikeilla nimillä, ja henkilön itse nähtävä oma sekoilunsa, ja ymmärrettävä kuinka monen ihmisen elämä menee piloille yhden harhojen takia.

Hakekaa apua ammattilaiselta. Vaikka jo ihan lapsenne takia. Vaimosi itsetunnon ongelmat näyttävät jo saavan mielenterveydellisen sairauden piirteitä. Ja jos vaimosi ei suostu hakemaan apua, hae sitä ensin itse. Keksi vaikka jokin veruke, ota lapsi mukaan, viet hänet jonnekin ""hoitoon"" ja menet itse keskustelemaan jonkun ammattilasen kanssa. Saat ihan ""oikeaa"" perspektiiviä asiaan. Jos tilanteenne vielä jatkuu pitkään tuollaisena niin en uskalla edes ajatella, mikä on vuosien kuluttua lopputulos. Pelkää eroamista en kannata heti, sillä toisen jättäminen yksin heikoimmillaan ei ole oikein.

Tuolla menolla joudut eristyksiin kaikista sukulaisista, ystävistä ja jopa työtovereista. Elämästä tulee eräänlaista miinakentällä kävelyä. Oletko todella valmis tähän?

Vaimosi on suoraan sanottuna paranoidi, enkä tiedä, kuinka hyvin esim. terapia siihen tehoaa.

kuin erään Anssin, jolla on täsmälleen samanlaisia ongelmia kuin Sinulla vaimonsa kanssa. Niin, että kohtalotoveri Sinulla on.

Olen sitä mieltä, ellei ammattiauttaja pysty Teitä auttamaan, niin ei ole mikään pakko viettää loppuelämäänsä henkisesti sairaan ihmisen kanssa, vaan voi erota. Tämä voi tuntua julmalta, mutta ihan oikeasti meillä on vain YKSI elämä ja on kamalaa, jos on hyvin onneton parisuhteessa. Elämän ei tarvitse olla ikävää. Se voi olla ihan oikeasti kivaakin ;-)

Vaimollasi on kauhea alemmuuskompleksi, ja kun siihen yhdistetään vielä omstushaluinen mustasukkaisuus, siitähän jo mukava soppa syntyykin.

Sinä olet hänen elämässään sitä varten, että koko ajan pönkität hänen itsetuntoaan, se on hänen mielestään sinun tehtäväsi. On olemassa vain astelma ""hän vastaan muu maailma"", ja sinun hommasi on olla siinä hänen suojakilpenään ja puolustavana ritarinaan.

Mikä on siis mahdoton tehtävä.

Vaimosi ei ole lainkaan empaattinen ihminen. Hän ei ollenkaan näe, että sinulla on lapsuudenperheesi, sukusi ja ystäväsi. On julmaa vaatia toista eroamaan kaikista muista ihmissuhteistaan. Mutta ilmeisesti hän ei osaa tällaista ajatella, koska ei pidä omiakaan sukulaisiaan kovin tärkeinä.

Mitä pitemmälle tekstiäsi luin, sen tutummalta alkoi kuulostaa. Sehän oli kuin suoraan ensimmäisestä avioliitostani! Asetelma vain oli sellainen, että meillä tämä toista pomottava henkilö oli mies, ja lisäksi hänellä oli alkoholiongelma.

Siihen aikaan, kun erosimme, oli vielä niin että eroon piti olla syy. Hain eroa alkoholismin takia, mutta kyllä vähintään yhtä suuri syy olisi ollut tuo hänen muu käyttäytymisensä. Sitä vain olisi ollut kauhean hankalaa näyttää toteen. Eihän kukaan tiennyt, millaista meillä kahden kesken oli.

Minä en myöskään saanut tehdä mitään, missä olisin voinut saada mielikuvia toisista miehistä. Kaikki ystäväni hän onnistui vähitellen karsimaan, kotiväkeäni sain tavata vain harvoin jne. Kaikki oli epäilyksen alaista ja kaikesta nousi kamala meteli. Jos lähdin metsään marjaan, kuulemma minulla oli sielläkin mahdollisesti jonkun kanssa tapaaminen. Jollen ylenkatsonut ja haukkunut muita miehiä, olin sitten heihin ihastunut. Oli vain nämä vaihtoehdot.

Ja tuo, että mistään ei voinut puhua, kun hän muutti aina puheenaiheen johonkin ""asianviereiseen."" Takertui johonkin sanaan tai ilmaisuun, ja siitä se sitten alkoi. Itse asia jäi kokonaan pimentoon. En saanut edes suunvuoroa, jos yritin oikaista häntä.

Ei tuohon ole mitään parannuskeinoa, ellei ihminen itse näe omaa tilaansa. Vaikea sanoa, auttaako iän karttuminenkaan. Ehkä näin voi jonkun verran tapahtua, tuleehan sitä järkeä aina lisää ajan mittaan, kun elämänkokemusta kertyy. Mutta tiedän kyllä erään miehen, joka vasta 75-vuotiaana alkoi ""elää"", kun häntä siihen asti hirvittävässä kuristuspannassa pitänyt vaimo kuoli. Mies ei saanut käydä kaupassakaan yksin. Vähän pehmeä äijähän hän tietysti jo oli, kun ainoa seura koko aikuiselämän ajan oli ollut dominoiva vaimo.

Jos et halua erota, on vaihtoehtona parisuhdeterapia. Vaimosi ei siihen itse hakeudu, joten se on sinun tehtävä. Aka sitten näyttää, miten se teillä tehoaa. Vaimo olisi jotenkin saatava vastatusten itsensä kanssa. Eihän elämää voi elää niin, että muita ihmisiä ei ole olemassa. Eihän se ole helppoa vaimollekaan, kun hänen on koko ajan pidettävä itseään huonona ja kuviteltava toisten olevan jotenkin parempia. Hänen pitää nähdä ja käsittää oma arvonsa ja ainutlaatuisuutensa ja saada olla sinun rakkautesi kohteena ilman mitään vertailuja ja vakuutteluja.

Eli ei muuta kuin terapiaan. Onneksi sitä on nykyään saatavilla. Yritä edes, et siinä mitään menetäkään. Joku tuolla kirjoitti, että elämä voi oikeasti olla kivaakin. Sen sinulle takaan ja allekirjoitan.

Tee lista mikä suhteessa on hyvää, mikä huonoa ja mieti omaa osuuttasi siihen.

Täytyy muistaa, että vaimosi kirjoittamana elämäntarinanne voisi olla eri näköinen. Kirjoituksesi on varsin subjektiivinen. Vaimosi paniikkihäiriöt eivät välttämättä liity parisuhteeseen ja siihen näkeekö hän toiset naiset uhkana vai ei.

Tiedän, että jos kaksi vääränlaista ihmistä on yhdessä, se voi johtaa molempien mielenterveyden horjumiseen. Kummatkin ovat lopulta olleet yhtä oikeassa.

mitäs jos lähtisit meneen.. ettei tarvitse purkaa huonon elämän tuntoja. Jokainen tekee, niinkuin parhaaksi näkee.. sinä et selvästikään ole hyväksi jo muutenkin muserretulle vaimolle.

kiitos kommenteista,

koko tarinaahan on vaikea kertoa yksityiskohtaisesti, koska siihen liittyy niin paljon muutakin. vaimon kertomana asia olisi todellakin hieman erilainen, eihän me muuten näistä asioista riideltäis.

Vaimollani on vahva mieleipide meidän asioista ja hän myös uskoo siihen niin vankasti, että se ei enää ole hänen mielipiteensä vaan totuus (virallinen sellainen). Se tarkoittaa sitten sitä, että hän poimii kaikkialta sen mikä tukee hänen mielipidettään ja jos ei tue, niin sitten hän on valmis tulkitseemaan asian käsityksensä mukaisesti. Mulla ei siis oikeastaan ole oikeutta omaan mielipiteeseen, vaan jos hän ymmärtää sanomiseni jotenkin toisin kun mitä olen tarkoittanut, niin sitten vaimoni mielestä asia on niin kuin hän on asian ymmärtänyt. eikä siinä puhe auta yhtään, saati, että saisi edes puheenvuoroa, kun hän puhuu päälle (monesti jopa huutamalla).

vaikka mulla on aina ollut vahva itsetunto, niin varmaankin suhteen alussa olen ollut hieman epävarma. En kuitenkaan ole muita naisia kehunut omasta mielestani. tosin vaimo on asiasta eri mieltä. Asia on kuitenkin niin, että hänellä on huono itsetunto ja mun mielestä vaikuttaisi siltä että edellisestä johtuen hän haluaisi olla jotain muuta kun hän nyt on esim koulutuksen ja ulkonäön suhteen. Eli jos keskustelussa on vaikka tullut ilmi että työkaverin vaimo on korkeasti koulutettu, niin vaimoni mielestä mä olen silloin kehunut sitä työkaverin vaimoa, vaikka olen aivan neutraalisti hänestä kommentoinut. ja ulkonäkö on aivan sama juttu, jos tulee ilmi että joku muu toinen nainen on jotain semmoista mitä hän mahdollisesti haluaisi olla (siis oletan näin), niin hänen mielestä olen taas kehunut sitä toista naista. Enkä mä todellakaan ole se joka nämä muut naiset puheeksi on ottanut, vaan yleensä on niin, että hän on kysynyt asiasta. saati että sanoisin jostain toisesta naisesesta, että kuinka se on kaunista tai jossakin asiassa hyvä eli oikeasti kehunut.

Ei mulle oikeasti ole edes merkitystä minkälainen ammatti vaimolla on, kunhan tullaan toimeen. Mulle ei ole myöskään oleellista minkä väriset hiukset vaimolla on tai onko hän pitkä vai lyhyt tai hoikka vai tukeva. Mun vaimo on oikeasti kaunis ja pukeutuu kauniisti - that's it. mutta sisäisestä kauneudesta hän on kyllä näyttänyt mulle rumimman puolensa. Mulle ei elämässä ei ole tärkeintä maine, kunnia ja muut saavutukset, vaan se että saa olla onnellinen. se ei silti tarkoita sitä ettenkö olisi mitään saavuttanut.

on sanomattakin selvää, että molemmat tässä suhteessa on kärsineet, en pelkästään minä. me eletään vaan eri todellisuudessa, joista toinen on jokseenkin valheellinen. mä en vaan ole saanut sanoa kenellekään että mulla on paha olla. Niin ja kyllä mä nään vaimossani paljon hyvää, sen takin ratkaisun tekeminen onkin tosi vaikeaa. Enkä mä mitään pikaratkaisua tässä aiokaan tehdä. kyllä mä sen verran myös vastuuta tunnen vaimostani, etten voi häntä yksin jättää silloin kun hän on heikoimmillaan, vaikka hän onkin jo paljon toipunut pahimmista ajoista. ja voihan olla että voidaan jatkaakin, mutta sen edellytyksenä on se, että suhde normalisoituu. nykyisellä linjoilla ei voi jatkaa enää pitkään.

Ollaan me keskusteltu ammattiauttajalle menemisestäkin, mutta vaimoni ei suostu menemään. hän ei oikein luota niihin (kommentoi, että: ""ovat kuiten häntä vastaa""). Vaimoni mielestä meiän pitäis selvittää tää kahdestaan. hänen mielestä tää korjautuis suunnilleen niin, että kun minä ja mun sukulaiseni muuttavat käytöstään, niin kaikki muuttuu hyväksi. Ehkä mun täytyy sitten mennä sinne yksin keskustelemaan.

Kyllähän ne munatkin tietysti surkastuu tätä menoa. Ja kyllähän täämmöinen ilmapiiri on jo haluihin vaikuttanutkin - ei tee enää mieli kovin usein.

Mutta on meidän suhteessa kuitenkin myös paljon hyvää, ja tilanne onkin parantunut jonkun verran viimeisen vuoden aikana. voi olla että se johtuu osittain siitä ettei olla oltu tekemisissä mun sukulaisten kanssa enää ja vaimo pystyy olemaan vähän rennommin. Mutta riidat on silti joka kerta yhtä raastavia.

Kuulostaa siltä, että vaimosi ohjaa sinun elämäsi kokonaan,
en voi ymmärtää että jaksat!
Et varmaan huomaa ite, että olet aivo-pesty (valitettavasti).
Eikös sinulla on omia mieskavereita, tai siskoja kenen kanssa
voisit jutilla näistä asioista. Tai sitten sinun on mentävä
asiantuntijan luo yksin, mutta siinä on tietty se vaara, että
jos on naispuolinen, hän on enemmän vaimosi"" puolella"".
(Naisethan yleensä ovat samaa mieltä varsinkin miesten
suhteen).! Et ainakaan noin voi elää, nyt otat niskastasi
kiinni ja vaadit vaimoltasi MUUTOSTA! TASA_ARVOISUUTTA!
(mitä tarkoittaa että menette sinun sukulaisesi tai kaverisi
luo yhtä usein kun hänen sukulaisten luo jne, jne...)
Älä ole kynnysmattoa!!

Oletko ajatellut että voisit tulostaa nämä kirjoitelmasi ja vastaukset ja pyytää vaimoasi lukemaan ne? Uskon että hän voisi havahtua jonkin verran luettuaan ne. Kirjoitat kauniisti vaimosi ulkonäöstä yms. joten huoletta voit niitä näyttää, rohkeutta vain, et häviä mitään vaikka teetkin niin.

Jos vaimosi suuttuu kun näytät näitä, niin OK, erotkaa. Jos hän on niin tunteeton, niin uskon että tulet silloin onnelliseksi jonkun muun naisen kanssa.

En usko että pariterapia auttaa teitä, eihän kukaan voi tietää millaista elämäsi oikeasti on. No eihän se pahaakaan tee jos menette ammattiauttajalle, mutta epäilen tulosta.

Jos tulostat jutut, olisi mukava lukea miten vaimosi reagoi siihen.

No jos tilanne edelleen on riitaisa, vaikka olet katkaissut välisi jo sukulaisiinkin, niin älä kuvittelekaan että vuosien saatossa olo helpottuu. Päinvastoin, se pahenee. Mustasukkaisuus on sairaus - ja ihan syystä. Siitä voi kuitenkin parantua JOS HALUAA. Mut ehkä vaimosi ei halua parantua, koska on vaan niin kiva bossailla ja rajoittaa sun elämää.

Ja ihan oikeasti: vaimosi ei vaikuta enää terveeltä.

Toivon todella, että olet jonakin päivänä onnellinen -joko vaimosi kanssa tai uudessa suhteessa. Kuormasi on kohtuuton yhden miehen kannettavaksi. Kaikkea hyvää sinulle :)

Olen itse viidettä vuotta naimisissa ja meillä on kaksi lasta. Alku seurustelumme oli kamalaa, olin samanlainen kuin vaimosi. Hänen mustasukkaisuus on sairaus, hän uskoo oikeasti niitä asioita joista sinua epäilee. Hän uskoo että hänellä on oikeasti syytä olla suuttunut, mustasukkainen ym. Hänelle se maailma on todellisuutta!
Sinä olet avain asemassa ja uskon että jos saat itsellesi apua raskaaseen tilanteeseen niin kyllä pystyt auttamaan vaimoasi jota rakastat.

Kirjoitan nyt asioita jotka auttoivat minua parantumaan:

- Mieheni on aina ollut uskollinen ja rehellinen.

- halusin itse ja päätin ruveta luottamaan!
(tosi vaikeaa!!! koko ajan kyllä helpotti ja turvauduin kyllä lähes aina tilanteissa Jeesukseen rukoillen.)

-Lopetin tietoisesti vahtimisen ja kyselemisen.
(kun sorruin yhteen epäilevään kysymykseen niin sitä olikin sitten vaikea lopettaa ja oli taas vain päätettävä olla kysymättä lisää, jos pystyi.)

-Mieheni tuki! Hän Kyllä ymmärsi minua, mutta ei milloinkaan suostunut lähtemään mukaan tenttaamiseeni, hän vastasi lyhyesti yhteen tai kahteen kysymykseen, hän sanoi totuuden uskoin sitä tai en, mutta ei ruvennut selittelemään mitään. Lopulta minun oli vain uskottava.

-Älä rupea kehumaan tai haukkumaan ketään! Kun olette yleisillä paikoilla älä käännä katsettasi pois ohikulkijoista, jos vaimosi syyttää anna syyttää, pysy viileänä ja sano ""minua ei kiinnosta katsella muita naisia, eikä minulla ole mitään tarvetta kääntää päätäni poiskaan. Minua auttoi todella paljon kun mieheni ei lähtenyt mukaan minun sairauteeni vaan eli normaalisti.

- Jos olette kaupassa ym. yleisillä paikoilla. osoita silloin huomiota naisellesi, ota kädestä, ole ystävällinen hymyile, katso silmiin. mitä ikinä keksitkään.

-Kehu ja ihaile naistasi paljon mutta valitse sellainen otollinen tilanne jollin vaimon on helppoa uskoa sanojasi esim. rakastelun jälkeen jolloin hänellä on muutoinkin kaunis ja hyvä olo. Jos hän niissä tilanteissa rupeaa puhumaan muista, niin älä suostu! Ihailu sanallisesti muiden kuullen merkitsee naiselle paljon.

Vaimosi on todella vankilassa ja hän vetää sinua mukanaan sinne! En tiedä onko edellisistä neuvoistani apua jos olet jo itsekkin niin mukana, että toimit hänen tunne-elämänsä mukaan, mutta minua ne auttoivat!
Teillä on kyllä toivoa jos haet tilanteeseen apua, etkä suostu vankilaan, mutta paikoilleen jääminen johtaa vain huonompaan suuntaan.

Piti vielä korjata toi kohta "" hän kyllä ymmärsi minua"" korjaisin kirjoitustani että hän ymmärsi tunteeni ja pahan oloni , mutta ei koskaan lähtenyt ymmärtämään perättömiä syytöksiä.

Ihmettelen miten olet jaksanut noin kauan. Jos sinulla alkaa olla uupumisoireita, en yhtään ihmettele. Tuossa on se vaara, kun vaimosi haluaa eristää sinut sukulaisista ja ystävistä, että sinullakin saattaa ajan oloon hämärtyä, mikä on ns. normaalia. Tuo vaimosi toiminta ei kuulosta lainkaan terveeltä. Tosi paha juttu, jos hän ei halua ammattilaisen apua. Sitä nimenomaan tarvittaisiin. Toivon, että huolehdit omasta jaksamisestasi.

Apua. Miks kaikki maailman mukavat ja ajattelevat ihmiset ei kohtaa vaan aina esim just kilteillä ja ajattelevilla miehillä on joku monsteri-vaimo:)

Juu, muakin on vaikka millaseks hirviöks ja noita-akas haukuttu. Vaikkakin mulla oli(erosin viikko sitten), mies joka ei tullut kapakeista kotiin yöksi, ei tehnyt mitään kotitöitä jne jne, renttu siis. Vaan en ollut mustasukkainen, se muodostui oikein tavaksi, se oli normaalia, että hän ei yövy kotona. Niinkuin kaikki muukin meni niinkuin hän halusi.

No, kyllähän meillä oli ihanaakin, tosi ihanaa aluksi.

Mut siis sitä vaan mietin, että kun mäkin olen tämmöinen liian kiltti ja silti miehet sanoo, että oot liian sitä ja liian tota ja llian vähän jotakin. Et mikään ei niinku kelpaa.

Kertoo tosi pahasta mieliala oireesta se että kaikki muut naiset pitäisi haukkua vaimollesi..???
En varsinaisesti ala ohjeita antamaan ihmiselle mutta kyllä minua mietityttäisi ihminen jonka päivittäistä mielialaa pitäisi nostaa toisia haukkumalla jos ei kerran ole edes syytä.
Jos tuolle linjalle parisuhteessa vielä se kynnysmatto ´lankeaa voin sanoa että kumpikin tulee voimaan aina vaan huonommin tuollaisessa suhteessa. Itse teemme ratkaisumme myös nekin riidat olisi käytävä mihinkä on valmis parisuhteessa myöntymään ja mihin ei. Vaikuttaa tekstisi perusteella että teillä vaimolla on vaan oikeus mielipiteisiin ja aivojen toimintaan muut hiljentykööt tai tai tai.. eli uhkailua koko ajan. Onko näin ?

Tässä ketjussa onkin tullut jo hyviä pointteja, mutta nostaisin vielä yhden eli lapsen hyvinvoinnin esille. Jos lapsenne on tyttö, millaisen kuvan hän saa naiseudesta, jos se on pelkkää epäilyä ja mustasukkaisuutta. Ja oli lapsi kumpi hyvänsä, hänelle ei ole hyväksi kasvaa tuollaisessa ahdistuneessa liitossa. Ja lapselle olisi hyväksi tavata isovanhempiaankin.

Eli lapsenkin takia joko perheterapiaan koko poppoo, ennenkuin lapsi alkaa oireilla, tai sitten on mietittävä radikaalimpia ratkaisuja, kuten että sinä ap. alat yksinhuoltajaksi lapsen kanssa.

Totta, tuttavanaiseni (joka on samanmoinen) lapsi on sanonut jo äidilleen, että sanoit pahasti ja pyydä anteeksi. Lapsi on myös kommentoinut isälleen, että sanoiko äiti pahasti Sulle ja äidilleen, että älä puhu päälle yms.

Lapset ovat fiksuja. Heitä ei pidä aliarvioida.

Miehen kannattaisi nyt todella vaatia perheterapiaa tai muuta muutosta ihan jo lapsen takia.

Muutaman sanan sanon minäkin.

Mielestäni perheterapia on hieno juttu mutta se ei todellakaan poista ongelmia ellei NIITÄ ITSE TYÖSTÄ. Herkästi neuvotaan että menkää puhumaan jollekkin -no, sinähän tässä ""juttelet"" kovasti joka varmasti on sinulle terapeuttista ja hyvä niin.

Kovasti olet ahtaalle joutunut. Tunsin kerran pariskunnan jossa nainen oli samanlainen. Sitten kun urheiluruutuakin alkoi selostaa nainen niin sittenpä alkoi huumorinkukka molemmilta kuihtua kun mies ei enää saanut urheiluakaan rauhassa katsoa. Tätä kesti aikansa, nainen hallitsi miestä jokaisessa mahdollisessa asiassa mihin vaan pääsi vähääkään vaikuttamaan. Sitten tapahtui se mitä jokaisessa tunnekuoleman läpikäyneessä liitossa tulee tapahtumaan: vieraat pedit. Eihän miehellä ollut muuta vaihtoehtoa kun oli lapsi ja velkainen huusholli ja kun yhteistä eloa kerran luvattiin pitää niin pidetään yhtä vaikka mielenterveyden kustannuksella. Ainoa henkireikä miehelle oli toinen nainen, sieltähän sai ymmärrystä ja syliä, riittävästi seksiä ja mies sai kokea olevansa haluttu -sitähän me jokainen haluamme, ainakin joskus, olla haluttuja.

No erohan siitä tuli, miehen syyksi laitettiin kaikki -hänhän se vieraissa kulki. Kenellekkään ei tullut mieleen kysyä ""miksi lähdit vieraisiin"" tai ""mikä sinut vieraisiin ajoi"". Annoin kaiken empatiani tälle miehelle kun sivusta seurasin ja katselin niin ajattelin että kyllä nainen osaa olla aivan hirveä peto jos naisjoukosta sellaisen mies sattuu löytämään. Voidaan tietenkin asettaa vastakkainasettelua ja kysyä, mistä ne nalkuttavat ämmät ja saamattomat äijät tulevat?Nii-in.

Tämän pariskunnan yhteiset kyläreissut loppuivat muutamaa vuotta ennen eroa. Molemmat kävivät omilla sukulaisillaan, kaikki ympärillä tajusivat mikä on homman nimi mutta onhan se hankalaa mennä sanomaan toiselle että ootko huomannu sun liittos on aivan syvältä. Kyllä kai se niin on että jokaisen on itse ne pohjamudat kaivettava ja lopulta pestävä. Jälkeenpäin ajattelin että kyllä sen naisen täytyi vihata miestään jo liiton aikana melkoisesti -eihän se muuten olisi sillä tavalla käyttäytynyt. Monta kertaa ei vaan itse osata luopua totutusta, sehän on niin turvallista ja helppoakin. Mies kertoi minulle kerran juovuspäissään kun olivat vielä yhdessä ettei hän osaa tehdä sängyssä vaimolleen mitään oikein. Aina kuulemma oli pahasti ja tuntui kummalta. Olin raukkis enkä voinut suoraan sanoa että nyt kuule taitaa teidän emännältä olla tunteet kuolleet. Koska onhan se niin ettäkun toista rakastaa, ne kömpelötkin kädet siellä kamarin puolella ovat parasta mitä ajatella saattaa.

Jokaisen pitäisi ottaa vastuu omista tunteistaan. Vaimosi omistaan, miksi hän käyttäytyy tuolla tavoin. Mikä siellä taustalla on että se purkautuu noin. Ja turha tarjota vuonna 1 ja 2 sanottua lausetta. Se on vain tekosyy vaimolla, hyvä syy peittää omaa, aivan melkeimpä sairasta käytöstään.

Sinähän olet vetäytynyt kuoreesi jo.Olet sen pari tuntia hiljaa ja toivot että huuto lakkaa. Mistä se on merkkinä? Oletko ajatellut tulevaisuutta yhdessä vai erikseen? Onko sinulla toivonkipinää vielä jäljellä? Kun katsot vaimoasi, mitä tunnet?

Toivottavasti asianne selviävät. Ilmoittelehan miten jakselet.

terveisin Nainen 37v.

Kuvitteletko tosiaan, että kaikki johtuu jostain pienestä ajattelemattomasta kommentista, jonka joskus yhdessäolonne alkuaikoina tulit sanoneeksi?

Ei kuule. Älä syytä itseäsi siitä. Sehän oli päinvastoin vaimollesi herkkupala, jonka hänelle tarjosit. Hän sai AIHEEN.

On olemassa naisia (ja myös miehiä), jotka metsästävät AIHEITA. On ihanaa, kun on olemassa aiheita, joista he voivat nostaa kaipaamansa metakan.

Tiedättehän tämän tyypin. Ollaan viettämässä iltaa isommalla porukalla, otetaan viintä jne. Joukossa on yksi aiheenmetsästäjä. Hän saa sen väistämättä jossain vaiheessa. Kukaan muu ei huomaisi koko asiassa mitään merkillistä, mutta tämä henkilö alkaa käyttäytyä loukkaantuneen tavalla. Hän alkaa tuijottaa pistävästi kumppaniaan. Ei puhu mitään. Juomaa alkaa mennä tiuhempaan tahtiin. Ja viimein ollaan siinä pistessä, että koko porukka joutuu myötäelämään näiden kahden välistä elämää suurempaa välienselvittelyä, jossa ""loukkaantunut"" osapuoli esittää viimeinkin illan päätähteä, mitä hän on koko ajan halunnutkin. Kellään ei tietenkään ole kivaa.

Mutta areenan tähden on saatava loistaa.

Kaikki eivät tietenkään halua tähteydelleen julkisuutta, mutta tyyppi on tunnettu pienemmässäkin piirissä.

Toisen suvun haukkuminen ja aliarvostaminen on ilkeää. Mutta se on tähtityypille tärkeätä. Hän haluaa niin kovasti olla kumppanilleen se ainoa tärkeä, että hän ei kestä edes tämän sukulaisiakaan. Puolison on jotenkin käsitettävä ja tuotava esille se, että hän on alkanut - tämän maailman ihanimman kumppanin tavattuaan - ymmärtää, kuinka tyhmiä ja rumia hänen omat sukulaisensa ovat. Hehän ovat aivan naurettavan typeriä ja luotaantyöntäviä, ja heidät pitää heti rankata ulos koko elämästä. Koska ainoa oikea ihana elämä on vain tämän puolison keralla, muu ei voi enää tuottaa mitään kiinnostusta eikä tunnu miltään, tai jos tuntuu, niin vain inhottavalta.

Kaikkein pahimpia tapauksia ovat sisaret, ja vielä pahimpia veljien vaimot ja tyttöystävät. Heitä on avoimesti halveksittava.

Tämä tähti ei pysty loistamaan, ellei ympärillä ole täydellinen pimeys. Kukaan muu ei saa loistaa, ei edes pienellä liekillä. Sinun tehtäväsi on todistaa koko ajan, että liekit eivät loista, eiväthän?

Sinulla on edessäsi rankka elämä.