Munasolun luovutus

Mä olen 3 kertaa luovuttanut yksityisklinikalla.Rahakorvaus oli ihan hyvä.
Kolmannen kerran jälkeen tulin niin kipeeksi etten enää edes ajatellut luovuttamista vaikka eräs pariskunta oli pyytänyt että saisivat täyssisaruksen lapselleen.

Itsellä 2 raskautta takana mutta 1 synnytys.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja leijonanmorsian:
Alkuperäinen kirjoittaja mitsu:
Saako Suomessa muka rahallista korvausta munasolun luovuttamisesta :O Missä mahdoit käydä luovuttamassa Shend81??
Mun mielestä ava-klinikka maksaa
Korvaus on suurempi mitä julkisella puolella, mutta rahan takia luovuttajaksi ei todellakaan kannata lähteä... Itselläni motiivina on ollut puhdas auttamisen halu.
 
Luovuttaja
Minä luovutin väestöliitossa ja sain "kulukorvauksen" (olikohan noin 200?). Rahasta en sitä olis tehny oli korvaus sen verran pieni. On niin paljon lapsettomia jotka oikeasti lapsia haluaa joten halusin auttaa. Luovuttamisesta sain vauvakuumeen. Helmikuussa luovutin ja nyt ite rv 19 menossa =).

Oli aina rankkaa ottaa nenäsumutetta 4 krt/vrk eli 6 tunnin 2 viikon ajan. Seuraavat 2 viikkoa 2 krt/vrk ja piikitys kerran vuorokaudessa lähes 2 viikkoa. Lopuksi irrotuspiikki ja seuraavana päivänä munasolujen keräys. Kahden viikon liikuntakielto keräyksen jälkeen. Yhteensä tais olla 5 käyntiä klinikalla. Jos tätä rahasta tekis niin korvaus sais olla moninkertainen.
 
Vieras
En ole luovuttanut mutta oman hoidon yhteydessä sumutellut. Sumuttelulla romutetaan oma hormonitoimista ja sitten pistämällä saadaan hormonit taas ylös. Näin tiedetään hormonitaso paremmin kuin luonnonmukaisessa kierrossa.
 
Ini
Hei

Eli oliko Fertinovassa tosiaan vuosi sitten vielä noinkin suuri korvaus? Vai milloin kävit Shenda luovuttamassa soluja? Nyt kuulin, että Fertinovalla maksetaan 250 euroa (kertakorvaus). Eli uteliaisuudesta vain mietin mitenkähän on?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ini:
Hei

Eli oliko Fertinovassa tosiaan vuosi sitten vielä noinkin suuri korvaus? Vai milloin kävit Shenda luovuttamassa soluja? Nyt kuulin, että Fertinovalla maksetaan 250 euroa (kertakorvaus). Eli uteliaisuudesta vain mietin mitenkähän on?
Siihen on tullut lakimuutos jossain vaiheessa. Kaikille maksetaan 250e + kulut korvataan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ini:
Hei

Eli oliko Fertinovassa tosiaan vuosi sitten vielä noinkin suuri korvaus? Vai milloin kävit Shenda luovuttamassa soluja? Nyt kuulin, että Fertinovalla maksetaan 250 euroa (kertakorvaus). Eli uteliaisuudesta vain mietin mitenkähän on?
Toissa syksynä tuli se laki muutos että toi 250? on maksimi mitä siitä saa maksaa.
Ja tosta vielä verot.
 
Olen käynyt neljä kertaa luovuttamassa munasoluja ja jokainen kerta on ollut erilainen.
Uudestaankin menen jos ja kun soittavat klinikalta.
Pelkästään auttamisen halusta tätä teen en rahasta. Omia lapsia on kolme (10, 8 ja 6 vuotiaat)
 
Munasoluton Marjutti
Minä mieheni kanssa olemme olleet kohta 2 vuotta ja 6 kuukautta Väestöliiton munasolujonossa. Kun jonoon menimme vuonna 2008, hinta oli 2000 euroa. Nyt hinta on yli 3000 euroa. Mitä jos se ei onnistukaan? Se 3000 meni sitten pelkkään jännittämiseen. Hoidot kai sitten maksaa lähes 3000 euroa, vai onko tämä lapsettomien ihmisten rahastusta. Adoptioon meitä ei huolittu, koska lapsuuteni oli musta, kiitos vanhempieni. Eikö klinikalta ole soiteltu Unikeijulle?
 
Mä olen luovuttanut kaksi kertaa, Tampereen Ava-klinikalla. Nyt taas voittivat ja pyysivät luovuttamaan, mutta mulla on nyt sellainen ehkäisy, että täytyy odottaa parisen kuukautta, että sen teho lakkaa. Meen taas käymään helmikuun puolessavälillä lääkärillä ja verikokeissa.

Mä söin pillereitä sen aikaa, että saatiin kierto samaan kuin vastaanottajallakin. Sitten sopivassa kohtaa aloin pistämään itseäni kerran päivässä n. 4 päivän ajan, sitten kaksi piikkiä olikohan se 3 päivän ajan. Ja lopuksi irroituspistoksen.
Munasolujen luovutuksessa meni ehkä puolisen tuntia, ja se tehdään lääkityksessä. Sain rauhoittavaa ja kipulääkettä suoneen.
Sen jälkeen saa jäädä hetkeksi huilailemaan klinikalle, kunnes tuntee olonsa sopivan hyväksi. Autolla ei saa ajaa sinä päivänä, ite olen käynyt linja-autolla (matkaa kuitenkin sellaset reilut 40km).

Korvausta saa käynneistä (matkat), ja luovutuksesta sekä jos tulee poissaoloja työstä sen takia. Luovutuspäivä on sairaslomapäivä.

Itse sain ekalla kertaa n. 800e ja toisella kerralla vajaat 700e.

 
kati
Alkuperäinen kirjoittaja Marjutti:
Saamme väestöliitosta munasolun, hinta yli 3000 euroa. Luovuttajalle vähän yli 200 euroa. Mihin menee se välissä oleva?
Käsittääkseni klinikka ostaa kalliit lääkkeet, joita pistät ilman KELA-korvausta. Laboratoriossa tehtävät eriyistyöt liuoksineen ovat kalliita. Ja kai niiden pitää miettiä kaikessa toiminnassa myös työn osuus, mikä henkilökunnalla siihen menee. Suomessa hinnat ovat todella matalia saajillekin jos vertaa muihin maihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kati:
Alkuperäinen kirjoittaja Marjutti:
Saamme väestöliitosta munasolun, hinta yli 3000 euroa. Luovuttajalle vähän yli 200 euroa. Mihin menee se välissä oleva?
Käsittääkseni klinikka ostaa kalliit lääkkeet, joita pistät ilman KELA-korvausta. Laboratoriossa tehtävät eriyistyöt liuoksineen ovat kalliita. Ja kai niiden pitää miettiä kaikessa toiminnassa myös työn osuus, mikä henkilökunnalla siihen menee. Suomessa hinnat ovat todella matalia saajillekin jos vertaa muihin maihin.
Klinikkahan maksaa tosiaan kaikki vastaanottajan lääkkeet, samoin labrakulut, joita tulee verinäytteiden ja virtsan tutkimisesta. Lisäksi on ne lääkärikäynnit, joita vastaanottajalle tulee.
 
pirre
Olemme mieheni kanssa käyneet omilla soluilla hoidot loppuun (minulla on ennenaikaisesti loppuneet munasolut, olen vasta 31v!). Olemme jonossa Väestöliitossa Turussa. Voi te RAKKAAT NAISET, jotka yhtään mietitte luovuttamista, käykää rohkeasti kuulemassa klinikalla mitä se tarkoittaa. Itse koeputkihedelmöityksiä läpikäyneenä tiedän sanoa, että hoidot ovat rankkoja vain henkisesti, kun toistamiseen tekee negatiivisia raskautestejä. En jaksaisi millään odottaa reilua vuotta.
 
benji
Kuinkahan nopeasti nuo esim. ava-klinikalla maksavat noi korvaukset sitten punktion jälkeen?? Korvaussumman käytän pieneen palkintoon itselle tästä luovutuksesta, niin olisi sitä jo voinut varailla, jos tietäis tuosta maksuaikataulusta edes sinnepäin... :) itsellä alkaa muutaman päivän päästä pistokset, aika paljon jo jännittää tuo eka... Mutta se punktio sitäkin enemmän, kuullut muutaman aika kamalan kokemuksen, niin hermostuttaa.
 

Yhteistyössä