Munasolun luovutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Liityn mukaan keskusteluun, kun kiinnostaa tuo munasolujen luovutus. Joku täällä kritisoi toista palkkioitten kyselemisestä. Itse en ymmärrä alkuunkaan tätä toimintaa, joka perustuu käytännössä täysin hyväntahtoisuuteen. Luovuttajat luovuttavat solunsa nimellistä korvausta ja hyvää mieltä vastaan, ja sen hyvän provikan vetävät välistä klinikat. Kyllä niille jää viivan alle lääkkeitten ynnä muiden jälkeen yhdestä hoitokerrasta paljonkin. Materiaali kun on ilmaista. Tämä näkyy myös siinä, että luovuttajista on huutava pula. Jos maksu olisi oikeasti luovuttajallekin palkkio, heitä olisi mukana paljon enemmän. Toimenpide kun on jotain muuta kuin purkkiin ruikkaamista. Monelle riittää täysin se hyvä mieli, mutta mielestäni luovuttajille kuuluisi suurempi osuus potista. Se voidaan katsoa työksi, ja työstä yleensä saadaan palkka. Minusta ei ole mitenkään väärin vaatia sitä. Toiselle motiivi voi olla auttamisen halu, toisella raha. En ymmärrä, miksi tästä jälkimmäisestä nousee ihmisillä karvat pystyyn. Ei kukaan vaadi toista siivoamaankaan ilmaikseksi.

Toivottavasti tämä asia korjaantuu, niin saadaan lisää luovuttajia. Asia on monelle niin tärkeä ja lapsi unelmien täyttymys.

• Tykkää
Reactions: Shanay
kyllä mua ainakin teoriassa kiinnostaa luovuttaminen, mutta ilmeisesti motiivini on kyseenalainen jos lukee muiden kommentteja. olen työtön opiskelija, tukikuukaudet loppuu pian, auto meni rikki ja pyörä varastettiin. kaikkea pikkukivaa siis. tekisin tämän todellakin ainoastaan rahan vuoksi ja minusta se on aivan ok, jos se auttaa lapsettomuudesta kärsivää pariskuntaa tai tulevaa yksinhuoltajaa. minun mielestäni siinä tapauksessa kaikki voittavat.
suomalaisia vaivaa yleisesti "ei saa puhua rahasta" -syndrooma ja sen huomaa täältäkin liian selvästi. rahasta kuuluu ja pitää saada puhua, myös tämän kaltaisissa tapauksissa.

Mulla on meneillään kolmannet hoidot luovuttajana, punktio on ensi viikolla.

Toki rahasta saa puhua, mutta ei se ole sellainen mistä PITÄÄ puhua. Mä en tiennyt paljonko saan rahaa, kun luovuttamaan lähdin, enkä kokenut tarppeelliseksi sitä tietoa kysellä. Ei kiinnostanut. Todennäköisesti en luovuttaisi tuntemattomalle ilman palkkiota, mutta 50€ riittäis vaivanpalkaksi. Tosin en sanois ei sillekään, jos siitä sais tonnin :D
Pelkkä rahamotiivi on sinällään vähän huono, että jos asiaa ei ole pohtinut kunnolla, se voi myöhemmin alkaa kaduttaa. Ja sitten se on vähän voivoi. Olisi siis suotavaa että siihen liittyisi muutakin, kuin se pelkkä raha. Raha saa olla motiiviina mutta mielestäni ei motiivi nro yksi, tai ainakaan se ainoa motiivi.

Itse kävin luovuttamassa munasoluja Graviditas Lapsettomuusklinikalla Helsingissä ja voin kyllä suositella lämpimästi paikkaa kaikille. Ihana lääkäri ja hoitaja.

Hoito oli helppo ja odotin pahempia sivuvaikutuksia. Jännitin toimenpidettäkin, mutta ihan turhaan, se ei todellakaan tuntunut miltään. Sen jälkeen oli vähän menkkakipuja.

Oli hienoa auttaa ja tehdä hyvä työ :)

Minä en kyllä haluaisi ottaa vastaan munasoluja, jotka on ansaintamielessä luovutettu. Munasolujen myötä tulee lapselleni ominaispiirteitä ja yksi jota en haluaisi on ahneus tai erilaiset köyhyyteen liittyneet syyt (akateemisen suoriutumisen heikkous?).

Onkohan näistä mahdollista saada matkatodistusta taksille? Lähimmälle klinikalle matkaa reilu 200km, kaikki ystävät päivätöissä joten kuskia ei ole kovin helposti mahdollista saada (jos kerran itse ei saa ajaa?)?

Pohtiva, matkakorvaus maksetaan edullisimman kulkuvälineen mukaan, ei klinikka luultavasti ala maksaa taksikyytejä. Näin epäilisin.

Itse odotan heinäkuun loppua ja sitten alkavia hoitoja. Ensimmäistä kertaa menossa luovuttamaan munasoluja ja jännittää nyt jo. :)

Itse en lähtisi luovuttamaan ilman kunnollista korvausta. Suurin osa opiskelijoista (itseni mukaan lukien) on köyhyysrajan alapuolella kitkuttelevia joten en ihmettele yhtään jos luovuttaja tahtoo pelastaa taloutensa/tehdä jotain kivaa palkkiorahalla, joka on luovuttamisella ja siihen liittyvillä kivuliaillakin toimenpiteillä ansaittu. Joku saa kauan kaipaamansa lapsen joten se on pelkästään win-win.

Eipä sillä, etteikö saisi hyvää mieltä luovutuksesta. Jos vaikka ei halua omaa perhettä niin joku voi silti sen saada ja luovuttaja on siinä avainasemassa.

Ja mistä lähtien raha ja lahjakkuus ovat kulkeneet käsi kädessä? Jos mielii akateemiseksi, on hyväksyttävä opiskeluun liittyvä askeettinen elämä. Valitettavasti hyviä arvosanoja ei palkita esimerkiksi suuremmalla opintotuella..

En halua lapsia, eli en siis tarvii munasolujanikaan.. Otan ens viikolla yhteyttä lääkäriin ja haluan luovuttaa teille naisille kenelle on vaikeeta saada lapsia ja jotka todella tahtovat niitä!

Pohtiva, matkakorvaus maksetaan edullisimman kulkuvälineen mukaan, ei klinikka luultavasti ala maksaa taksikyytejä. Näin epäilisin.

Itse odotan heinäkuun loppua ja sitten alkavia hoitoja. Ensimmäistä kertaa menossa luovuttamaan munasoluja ja jännittää nyt jo. :)

Jossain klinikoilla korvataan sen mukaan, mitä kustannuksia tulisi oman auton käytöstä matkalla. :) Mutta olen kanssasi samaa mieltä: taksia tuskin mikään klinikka korvaa.

Tuli siskoni kanssa puheeksi lapset (Hänellä yksi, minulla nolla.)
Tiedän että siskon tyttöni haluaa itselleen pikku siskon tai veikan joten ehdotin puoliksi tosissani, puoliksi piloillani siskolleni että, voisin sellaisen heille pyöräyttää.
En usko että tulen tekemään itseäni varten lapsia (En sano, en ikinä.) en halua Äidiksi.
Sen sijaan minulla ei olisi mitään sitä vastaan että tekisin jollekkulle lapsen, siskoni kieltäytyi kohteliaasti tarjouksestani mutta ehdotti että voisin hakeitua munasolun luovuttajaksi ja olenkin nyt asiasta tietoa etsimässä.
Ovatko ne hormooni piikit kuinka pitkiä?
Pistetäänkö ne vain ihon alle vai pitääkö sen mennä lihakseen asti?
Olen entuudestani jo veren luovuttaja, en tykkää katsoa kuinka hoitsu laittaa piikin suoneeni
(Se on niin PAKSU ja PITKÄ) enkä varmasti selviäisi itseni piikittämisestä jos ne hormooni piikit ovat samaa luokkaa kuin rokotukset ja tarkistettuani mitä munarakkulapunktio tarkoittaa niin aloin sitäkin hiukan hermoilla.

Jossain klinikoilla korvataan sen mukaan, mitä kustannuksia tulisi oman auton käytöstä matkalla. :) Mutta olen kanssasi samaa mieltä: taksia tuskin mikään klinikka korvaa.

Toisaalta olisi syytä korvata, jos ei ole hakijaa punktion jälkeen. Silloin kun ei saa omalla autolla ajaa. Minä en onneksi ollut yhtään kipeä, joten menin bussilla asemalle ja junalla kotiin.

Ovatko ne hormooni piikit kuinka pitkiä?
Pistetäänkö ne vain ihon alle vai pitääkö sen mennä lihakseen asti?
Olen entuudestani jo veren luovuttaja, en tykkää katsoa kuinka hoitsu laittaa piikin suoneeni
(Se on niin PAKSU ja PITKÄ) enkä varmasti selviäisi itseni piikittämisestä jos ne hormooni piikit ovat samaa luokkaa kuin rokotukset ja tarkistettuani mitä munarakkulapunktio tarkoittaa niin aloin sitäkin hiukan hermoilla.

Ne neulat ovat ihan samanlaisia kuin insuliinineulat, siis ohuita ja alle sentin pituisia. Ei tunnu oikeastaan ollenkaan kun pistää. Ja itse punktioon saa niin hyvät kipulääkkeet ettei tunne mitään.

Tuli sellanen kysymys mieleen että kun esim. siittiöitä luovuttaa niin lapsi saa ottaa selvää 18 v täytettyyään että kuka isä on niin onko sama tässäkin tapauksessa jos luovuttaa munasoluja niin 18 v päästä voi tulla puhelu: "moi äiti"

Itse olen luovuttanut kuudesti.

Motiivina silkka auttamisen halu, verta kun en voi luovuttaa jatkuvasti alhaisen hemoglobiinin takia, päädyin munasolujen luovutukseen.

Itselläni 3 lasta, jälkimmäisenä kaksoset, joten munasolujen tuotanto todistetusti kiivasta.
Ensimmäiset hoito- & luovutuskerrat menivät hyvinkin helposti ja kivuttomasti. Jälkimmäisillä kerroilla oli jo kivuliasta runsaan tuotannon vuoksi ja punktion jälkeen olin 2 päivää sairaslomalla vatsakipujen sekä riittävän toipumisajan takia.

Jokainen joka edes harkitsee luovuttamista, niin ottakaa rohkeasti lähimmälle klinikalle yhteyttä! Ensi tapaamisella siellä keskustellaan ja kysymyksiä saa ja pitää esittää. Itsehän sen päätöksen loppuviimein tekee kunhan fyysiset ominaisuudet on kunnossa ja luovuttamisesta saa vetäytyä missä kohden haluaa jos alkaa siltä tuntumaan.

Siis todella hienoa huomata, että näitä luovuttajia on näin paljon. Tai ennemminkin yllätti se, että samat luovuttavat niin monta kertaa. Tänään tuli ekaa kertaa käytyä väestöliiton klinikalla turussa, ja nyt se kuuluisa jonotus on sitten alkanut. Joten kaikki turunseudun luovuttajat hohoi!!=)
Ihan pakko tarttua tuohon "mamman" kysymykseen, ei se luovuttaja ole koskaan se äiti, sen paremmin kuin isäkään. Se tehdään kyllä hyvin selväksi heti ensikäynnillä. Itsestä riippuu kyllä sitten se, että miten asian lapselle joskus kertoo. Oikeni harmittaa kun joutuu tälle puolelle tätä touhua, mielummin oisin kyllä se luovuttava osapuoli ja auttaisin muita. Mutta tasan ne ei mee nallekarkit ja joudun nyt täällä huutelemaan niitä turunseudun ihania naisia, jotka tekevät niin monet parit onnellisiksi. Kiitos teille, olette mahtavia! Hyvää syksyä kaikille tasapuolisesti!!

[QUOTE="sittenkin";24672478]Siis todella hienoa huomata, että näitä luovuttajia on näin paljon. Tai ennemminkin yllätti se, että samat luovuttavat niin monta kertaa. Tänään tuli ekaa kertaa käytyä väestöliiton klinikalla turussa, ja nyt se kuuluisa jonotus on sitten alkanut. Joten kaikki turunseudun luovuttajat hohoi!!=)
Ihan pakko tarttua tuohon "mamman" kysymykseen, ei se luovuttaja ole koskaan se äiti, sen paremmin kuin isäkään. Se tehdään kyllä hyvin selväksi heti ensikäynnillä. Itsestä riippuu kyllä sitten se, että miten asian lapselle joskus kertoo. Oikeni harmittaa kun joutuu tälle puolelle tätä touhua, mielummin oisin kyllä se luovuttava osapuoli ja auttaisin muita. Mutta tasan ne ei mee nallekarkit ja joudun nyt täällä huutelemaan niitä turunseudun ihania naisia, jotka tekevät niin monet parit onnellisiksi. Kiitos teille, olette mahtavia! Hyvää syksyä kaikille tasapuolisesti!![/QUOTE]

Pitäisköhän mun mennä taas luovuttamaan... :D Yksi kerta olis vielä jäljellä. :p

Pitäisköhän mun mennä taas luovuttamaan... :D Yksi kerta olis vielä jäljellä. :p

MENE! Ne soitti mulle juuri pari päivää sitten klinikalta, että josko tulisin taas luovuttamaan. Eli soluista taitaa olla taas pulaa.

Mä en enää siihen rumbaan lähde, kun se on ollut mulle ihan helvetin kivulias kokemus ja toipuminen niin pitkää, joten 3 kertaa jää mulle luovutussaldoksi. Poikkeuksena lupasin harkita asiaa uudemman kertaa, jos joku soluillani lapsen saanut (2. luovutuskerran soluista on onnistunut raskaus, joka lienee jo melko pitkällä) haluaa geneettisen täyssisaruksen lapselleen.

Jos vaan elämäntilanne ja olosuhteet antavat myöden, niin ilman muuta luovuttamaan. Siellä on vino pino pariskuntia vailla luovuttajaa, joten tarve on jatkuvaa.) Pakko pitää pientä myyntipuhetta, kun sattuu oleen tuo oma lehmä ojassa.)=)

Harkitsen tätä kovasti! Rahasta ei ole puute joten ihan auttamaan lähdössä olisin! Saako luovuttaja tietää kenelle luovuttaa ja päin vastoin? Jos toinen osapuoli haluaa tietää toisesta, onko se mahdollista ilman vastakkaisen osapuolen suostumusta?
Iselläni on kolme lasta ja näillä näkymin tähän jäädään! Olen erittäin "sikiävää sorttia", kolme lastamme on syntyneet peräkkäin, aina imetyksen loputtua ensimmäisistä kuukautisista joten joku joskus leikillään sanoi että luovuttaisit, joten aloin sitä pohtimaan..
Kierto voi olla kyllä ihan mitä sattuu taas kunhan kk alkavat, mutta kai sen ruotuun saisi jotenkin! :) Edelleen siis imetän, nuorin on 1v ja ilmeisesti vielä en saa luovuttaa mutta suunnitellahan jo voisi valmiiksi!

Harkitsen tätä kovasti! Rahasta ei ole puute joten ihan auttamaan lähdössä olisin! Saako luovuttaja tietää kenelle luovuttaa ja päin vastoin? Jos toinen osapuoli haluaa tietää toisesta, onko se mahdollista ilman vastakkaisen osapuolen suostumusta?
Iselläni on kolme lasta ja näillä näkymin tähän jäädään! Olen erittäin "sikiävää sorttia", kolme lastamme on syntyneet peräkkäin, aina imetyksen loputtua ensimmäisistä kuukautisista joten joku joskus leikillään sanoi että luovuttaisit, joten aloin sitä pohtimaan..
Kierto voi olla kyllä ihan mitä sattuu taas kunhan kk alkavat, mutta kai sen ruotuun saisi jotenkin! :) Edelleen siis imetän, nuorin on 1v ja ilmeisesti vielä en saa luovuttaa mutta suunnitellahan jo voisi valmiiksi!

Luovuttaja ei saa tietää vastaanottajan henkilöllisyyttä, eikä vastaanottaja luovuttajan. Sain itse luovuttajana tietää sen, että jäivätkö solut suomeen vai meivätkö ne ulkomaille, mutta sen enempää en vastaanottajaparista tiedä. Sen toki saan sitten myöhemmin tietää, että onko raskaus alkanut.

Vastaanottajat saivat puolestaan tietää pituuteni sekä hiusteni ja silmieni värin. Raskauden alkaessa he saivat tietää ikäni, sillä sitä tietoa käytetään raskauden seurannassa hyväksi.

Lapsi saa 18v täytettyään tietoni, mikäli hän haluaa.

Ruotsissa suunnitellaan lovutuspalkkion (3000 kr eli n. 450 e) kolminkertaistamista, jotta luovuttajia saataisiin enemmän.

Itseäni harmittaa että en voi luovuttaa (ei rahan, vaan itse luovuttamisen vuoksi), kun on epilepsia ja sitä myöden lääkitys :/ Luovuttakaa nyt ihmeessä te jotka voitte!

Tänään tehtiin viides ja mahdollisesti viimeinen punktio. Hiukan on arkuutta alavatsan alueella, mutta enpä valita en :)
Perheessämme on kolme lasta, joista jokainen on saanut alkunsa suunnilleen ajatuksesta. Siinä yksi syy munieni luovuttamiseen :)

Lähtiessäni tänään Tampereen Ava -Klinikalta juttelin hoitajan kanssa edellisistä luovutuksistani. Ja melkeinpä siinä tuli kyyneleet silmiin! Neljästä luovutuksesta on seurannut neljä synnytystä <3 Ensimmäisellä perheellä on vielä soluja pakkasessa, toisella ei, kolmas ja neljäs ovat menneet samaan perheeseen <3 Voipa siis olla, että tuolta kakkosperheestä saattaa tulla kyselyäkin ;)

Henkilökohtaisesta olen luovuttanut auttamisen ilosta ja kiitollisuudesta. Rahallinen korvauskin on tottakai mukava bonus, samoin kuin pieni lahja jonka sain mukaani tänään :)

Kuumimmat

Yhteistyössä