Munasarjojen monirakkula oireyhtymä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaisa_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaisa_

Vieras
Onko kenelläkään kokemuksia munasarjojen monirakkula oireyhtymästä (PCO)?
Miten todettiin, mitä oireita oli? Onko oireet loppuneet? Onko otettu labroja, mitä labroja jne?

Minulla on todettu pari vuotta sitten. Ihan sisäkautta ultraamalla todettiin, kun raskautta oli yritetty vuosi tuloksetta. Oireita ei sinällään ollut mitään muuta, kuin lapsettomuus. Jos lasta ei olisi alettu yrittää, en tietäisi PCO:stani mitään.

Mitään labroja ei ole otettu, emme halunneet mihinkään laajempiin lapsettomuustutkimuksiin/ -hoitoihin.

Ei PCO ole tuomio sille, etteikö lasta voisi saada. Se voi olla hidaste, mutta nykyaikaisella gynekologisella hoidolla saadaan tulosta aikaan, mutta usein hoidoksi riittää mm. pelkkä laihdutus, useimmiten PCO:ta tavataan siis ylipainoisilla naisilla. Oireet ovat monimuotoisia tapauksesta riippuen, voi olla esim. kuukautishäiriöitä, ovuloimattomuutta, karvankasvua jne.

Lapsen voi saada, toisille PCO ei edes aiheuta lapsettomuutta, mutta yleensä se hidastaa tai jopa estää raskaaksi tulon ilman lääketieteellistä apua. Minä en tullut raskaaksi edes hormoniavusteisesti.

Ylipainoa minulla on ollut lapsesta asti, joten nyt on laihdutusprojekti menossa ihan menestyksekkäästikin jopa =o) Toivottavasti laihduttaminen on avuksi ja mekin se lapsi vielä saataisiin.

En osaa ylipainoa sinänsä pitää PCO:n oireena, koska olen tosiaan kakarasta asti ollut ylipainoinen ja syyt siihen on ihan muualla kuin PCO:ssa.

Alkuperäinen kirjoittaja PCO-lainen:
En osaa ylipainoa sinänsä pitää PCO:n oireena, koska olen tosiaan kakarasta asti ollut ylipainoinen ja syyt siihen on ihan muualla kuin PCO:ssa.

Päinvastoin, PCO on usein ylipainon syytä. Ei niin päin, että ylipaino aiheutuisi PCO:sta.

Kirjoitinkohan jotenkin epäselvästi?

Eli tarkoitin, että ylipaino ei ainakaan minun tapauksessani ole PCO:n syytä, vaan syyt siihen ovat ihan muualla. PCO toki voi olla ylipainon syytä ja varmasti aika pitkälti onkin.

Älkääpäs te jotka ette asiasta tiedä, sanoko mitään varmoja totuuksia, viitaten nimimerkin "Katriina_" viestiin. Pco aiheuttaa kyllä ylipainoa, toisin sanoen lisää lihomisherkkyyttä. Pco vaikuttaa aineenvaihduntaan niin että kroppaan varastoituu etenkin keskivartalon alueelle rasvaa. Tuota lihomista edistää myös liiallinen testosteronin eritys. Useasti pco aiheuttaa myös insuliiniresistenssiä, mikä saa elimistön verensokerin poukkoilemaan miten sattuu, mikä myös kerää painoa. Pco-potilaalle paras ruokavalio olisikin vähähiilihydraattinen. Minulla säännöllistyivät sen avulla kuukautiset, ja myös metformiinin avulla, joka on nykyään yleisesti pco:hon käytetty lääke.
Ylipaino on PCO:n seuraus, ei syy. Pco on synnynnäinen juttu. Tietysti monet pco:ta sairastavatkin ovat ainakin osasyyllisiä omaan ylipainoonsa. Hieman katkerana voin itse sanoa, että minä en lievälle ylipainolleni voi mitään: himoliikunnalla ja tiukkaakin tiukemmalla ruokavaliolla saan painoni pysymään samassa! En voisi ajatellakaan koskevani leivonnaisiin tai ylipäätään jauhotuotteisiin, perunaan, riisiin, pastaan tms... Moni ei varmaankaan minusta uskoisi että syön lähinnä salaattia!!!

Öh, en tiedä saako tämä enää mitään kaikua... Itse olen menossa tutkimuksiin enkä oikein tiedä tästä tapauksesta juurikaan mitään. Olen jonkin verran ylipainoinen, mutta en ole pitänyt sitä suuremmin ongelmana. Lääkärin mukaan minussa ei ollut mitään vikaa vaikka terkkarin ja itseni mielestä minussa oli selvät oireet. Olen pariinkin otteeseen laihduttanut ja intoa ei enää löydy, kun olen aina lihonut takaisin. Kyllähän tämä tilanne hiukan hermostuttaa.

Kyllä ylipaino voi jollakin tasolla olla pco:n syy. Gynet erittelevät hoikan ihmisen pco:n ja ylipainoisten pco:n. Lisäksi pco:n oireet monesti helpottavat jo 5%:n painonpudotuksen myötä. Mutta nuo hiilihydraatti- ja insuliiniresistenssijutut on ihan totta.