Multa voi kysyä kanssa :D

vierailija
Raamatunkohtaa tähän, kiitos.
- 1 Tess 4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
 
vierailija
No joo, mä en yleensä myös tykkää liialliseen symboliikkaan menemisestä vaan mun mielestä Raamattua tulee lukea niin kuin se on kirjoitettu.
Mutta silloin kun Raamattu itse antaa vertauskuvan, niin silloin se Raamatun antaman oman symboliikan käyttäminen on ok.
Eli Raamatussa on "niin kuin kotka", "niin kuin lilja", jne.
Kerrotaanko raamatussa, mikä vertauskuva tarkoittaa mitäkin? miksei esim.ruusu voi olla ihan vaan "pelkkä" ruusu?
 
- 1 Tess 4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Vastailen sulle huomenna, voi tulla pitkä sepustus.
 
vierailija
Ollaanko taivaassa ikuisuus? Voiko sieltä enää joutua pois? Ottaako Jumala varmasti kaikki uskovatr vastaan vai voiko tullakin hylkääminen vaikkei tietoisesti elä synnissä?
 
Kerrotaanko raamatussa, mikä vertauskuva tarkoittaa mitäkin? miksei esim.ruusu voi olla ihan vaan "pelkkä" ruusu?
Tietty ruusu on ruusu silloin kun Raamatussa ei muuta anneta olettaa. Eli jos joku lammaspaimen (kuten Daavid) kaitsi lampaita, niin se oikeesti kaitsi eläimiä pellolla. Raamattu on täynnä arkista kuvausta ja luonnon kuvausta.

Mutta silloin kun Raamattu itse antaa vertauskuvan niin yleensä siitä kerrotaan.
Eli silloin sanamuoto on "NIIN KUIN kasvot kuvastuvat vedessä, niin ihmisen sydän toisessa ihmisessä. "
"Jumalattomat ihmiset ovat KUIN ruoho..."

Jeesus kertoi usein että milloin oli kyse vertauskuvasta, mutta sitten kun Hän ei maininnut vertauskuvallisuutta niin kyse oli konkreettisista jutuista.
 
vierailija
Miten kaikki elukat mahtui Noan arkkiin? Millainen vessa niillä oli siellä? Miten ne tyypit sai nukuttua siellä? Eikö niillä ollut pelottavaa ja myös tylsää siellä? Olisitko sä halunnut kokea sen???? Mua kiehtoo Noan arkki. :ROFLMAO:
 
Ollaanko taivaassa ikuisuus? Voiko sieltä enää joutua pois? Ottaako Jumala varmasti kaikki uskovatr vastaan vai voiko tullakin hylkääminen vaikkei tietoisesti elä synnissä?
Taivaassa on ikuisuus, ja siellä on niin tallessa ettei sieltä pois koskaan heitetä. :)

Tärkeintä uskovalla on sydämen tila. Vaikkei julkisynnissä eläisikään mutta jos jatkuvasti ajatukset on 99%:sesti kaikessa muussa niin en antaisi takeita pelastumiselle, vaikka kyseessä olisi uudestisyntynyt kristitty. Eli pitää olla "ehyellä sydämellä antautunut." Ajatusmaailman mukaan meitä tuomitaan, ja jos ajatusmaailma on täynnä vihaa tai pornoa tai jotain riippuvuutta niin se on silloin mennyt Jeesuksen edelle, so.epäjumalaksi.

Sit mulle tulee mieleen semmoinen tilanne että milloin uskova on vilpitön mutta opettaa vaikka väärää oppia, niin en tiedä että pelastuuko.
 
Miten kaikki elukat mahtui Noan arkkiin? Millainen vessa niillä oli siellä? Miten ne tyypit sai nukuttua siellä? Eikö niillä ollut pelottavaa ja myös tylsää siellä? Olisitko sä halunnut kokea sen???? Mua kiehtoo Noan arkki. :ROFLMAO:
Mua on vuosia kiehtonut Nooan arkki myös, ja on mielenkiintoista että jonkun samankokoisen ruuhen jäännökset/kuvio lepää tänä päivänäkin Araratin vuorella.

Eläinten mahtumiselle on esitetty monia selityksiä. Jonkun mukaan Nooa oli huippubiologi ja otti eläimiltä vaan alkiot sinne joihinkin koeputkiin, mutta tuo selitys on jo koominen.
Eniten uskon Reinikaisen esittämään ajatukseen ns.kantaroduista, eli kun esim.susi on semmoinen että siihen on pakattu monien koirarotujen perimä myös, samoin sorsalinnut, niin Nooan ei olisi tarvinnut kuin ottaa ne kantarodut arkkiin. Tilaa jäi kuulemma arkkiin senkin jälkeen. Tulvan jälkeen sitten ne kantarodut lisääntyi ja jalostui eri ryhmiksi (sori kun en muista lajien ja rodun määritelmää).

Vessasta en kuule tiedä, mahtoi siellä olla lemu. :D Ei kai niillä tylsää ollut. Yrittivät sopeutua kamalaan ajatukseen että ihmiskunta ja eläinkunta on kuolleet heidän alapuolellaan olevaan veteen, ja varmaan hokivat jänskäpänskänä sitä että Jumalan sana toteutui. Ja menihän heillä aika niitä eläimiä ruokkiessa.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Mitä mieltä olet Joyce Meyeristä ja opetuksestaan?
Onko väliä missä asennossa rukoilee?
Mitä mieltä olet Torinon käärinliinasta?
Miten ja missä vaiheessa kerrot uudelle tuttavuudelle uskostasi?
Saako uskova avioitua ei-uskovan kanssa?
Entä jos uskoon tullessaan on naimisissa ei-uskovan kanssa joka sanoo että valitse minut tai Jeesus?
 
Nonni, kesti kauan plärätä eri tekstejä. En jaksa itse kirjoittaa tätä, mutta tässä on siis yhden Veikko Pekin kirjoitus.

C. MITÄ ON KUOLEMAN JÄLKEEN, VÄLITILA


Välitilalla tarkoitetaan siis olotilaa, jossa ihminen viettää aikaansa fyysisen kuolemansa ja ruumiin ylösnousemustapahtuman välillä. Välitilaa kutsutaan Raamatussa tuonelaksi (VT:ssa ’sheol’, UT:ssa "hades") tai uskovien kyseessä ollessa paratiisiksi eli kolmanneksi taivaaksi. (2 Kor. 12:2-4).


Väärät käsitykset sielun nukkumisesta tai tiedottomuudesta


Uni tai tajuttomuus ovat ilmiöitä, jotka kuuluvat biologiseen, ruumiilliseen olomuotoomme, ts. johtuvat sielun kytkemisestä ruumiintoimintoihimme. Puhuessaan "kuolemaan nukkumisesta’ Raamattu tarkoittaa aina ruumista, joka "lepää" ylösnousemuksen päivään saakka. Mm. adventistit ja Jehovantodistajat ovat virheellisesti omaksuneet opin sielun unitilasta ruumiin menettämisen jälkeen.


Sielu kuitenkin jatkaa tietoista olemassaoloaan ruumiista eroamisen jälkeen, ks. Job 19:26; Jes. 14:9: Hes. 32:21; Luuk. 16:19-; Fil. 1:23; Ilm. 6:9-11.


1. Välitila VT:ssa


VT puhuu vain tuonelasta (sheol). VT:ssa ilmoitusta iankaikkisesta elämästä ei yleensäkään tunnettu kuin välähdyksenomaisesti. "Pelastus" tarkoitti yleensä pelastumista ruumiillisesta kuolemasta jahädästä. Siksi VT:ssa ei puhuta erityisestä erotuksesta hurskaiden ja jumalattomien välillä tuonelassa. "Sheolissa" ei tunnettu uuden elämän toivoa, siellä ei ollut jumalasuhdetta - olemassaolo oli varjomaista (Saarn. 9:10; Ps. 6:6; 88:11-13). Kuitenkin tiedettiin se, että tuonelassa ollaan tietoisessaolotilassa,ks Jes. 14:9, 10.


Hurskaiden pelastustoivo VT:ssa suuntautui odottamaan pelastusta kokonaan pois tuonelasta, (Ps.16:10-, Hoos. 14:14).


"Tässä näemme Jumalan kasvatusta. Vanhassa testamentissa ei toivoa suunnata niinkään paljon ajattelemaan sielun olemassa oloa kuoleman jälkeen, kuin toivomaan kuoleman voittamista. Myöhempi profeetallinen ilmoitus osoittaa, että tämä kuoleman ja tuonelan voittaminen tapahtuu ylösnousemisessa ... Jes. 26:19.’ (0. Hallesby).


Sielun autuasta olotilaa, johon kristitty pääsee heti kuoleman jälkeen, ei vielä VT:n ilmoituksessa siis tunnettu.


2. Välitila UT.-ssa


Maailmaan tullessaan Kristus toi: 1. uuden käsityksen tuonelasta ja 2. muutoksenitse tuonelaan.
 
Jatkoa....


Jeesuksen opetus välitilasta: Rikas mies ja Lasarus


Luuk.16:19-31


- "vahvistettu juopa" uskovan ja jumalattoman välillä

- silti yhteys kommunikoida keskenään

- olotila ('tuska" tai "lohdutus’)riippuu tavasta, jolla ajallinen elämä on vietetty

- uskovat saavat lohdutusta

- jumalaton "näki’, ’huusi", koki "tuskaa"

- jumalaton tunsi tuskaa myös pelastumattomista omaisistaan,siis oli jatkuvasti järjellisesti tietoinenelämästä ja sen totuuksista.


Kristus astui itsekin alas tuonelaan (Room. 10:7; Ef 4:8,9; 1. Piet. 3:19). Ristinkuolemallaan Hän kukisti perkeleen, jolla oli kuolema vallassaan (Hebr. 2:14) ja nyt yksin Kristuksella on ’kuoleman ja tuonelan avaimet" (Ilm. 1:18) so. suvereeni hallintavalta näillä alueilla.


Kristuksen astuttua kuoleman valtakuntaan välitila lakkasi merkitsemästäuskovalle entisen kaltaista tuonelassa oloa(Ef. 4:8;Hebr. 11:39-40) jamuuttui autuaaksi olotilaksi Herran yhteydessä taivaassa eli "paratiisissa ".


UT.n opetus uskovan kuolemanjälkeisestä tilasta nyt:


- Kuolemanjälkeinen olotila on UT:n uskovalle "kolmas taivas"(2. Kor. 12:2). Nimitys "taivas" kuvastaa tässä yhteydessä Jumalan asuinsijaa ’ylhäällä’, erotukseksi entisestä tuonelasta, joka oli alhaalla ("Isä meidän, joka olet taivaassa...").Nimitys ’kolmastaivas’ on myös erotukseksi ensimmäisestä ja toisesta taivaasta eli pilvitaivaasta ja avaruuden tähtitaivaasta, jotka molemmat ovat tätä luomakuntaa.


- Kuoleman jälkeinen olotila on uskovalle "paratiisi’ (2. Kor. 12:4). Nimitys johtuu siitä, että myös alkuperäinen maanpäällinen paratiisi oli ihmistä varten valmistettu ainoa täydellinen ja turmeltumaton paikka ja siellä oli elävä yhteys Jumalaan (1 Moos. 3:8).


- Kuolemanjälkeinen olotila on uskovalle paikka, jossa hän heti kuolemansa päivänäsaa olla Jeesuksen kanssa paratiisissa (Luuk. 23:43).


- Kuolemanjälkeinen olotila on uskovalle paikka, jossa uskova on ’kotona Herran luona’ (2. Kor. 5:8).


- Kuolemanjälkeinen olotila on uskovalle paikka, jossa kuullaan "sanattomia sanoja’(2. Kor. 12:4).


- Kuolemanjälkeinen olotila on uskovalle paikka, jossa käyminen oli Paavalille ’erinomainen ilmestys’ (2. Kor. 12:7).


- Kuolemanjälkeinen olotilaon uskovalle paikka, jossa "Kristuksen kanssa oleminen" on "monin verroin parempaakuin elämäJumalan yhteydessä maan päällä’. (Fil. 1:23).


- Kuolemanjälkeinen olotila on paikka, jossa sielut keskustelevat Jumalan kanssa tuomioista Ilm. 6:9-11).


- Kuolemanjälkeinen olotila on uskovalle paikka, jossa sielu voidaan pukea ja vaatettaa ylösnousemusta odoteltaessa (Ilm. 6:9-11; 2. Kor.5:1-8).


Mikään Raamatun asiaa koskevista opetuksista ei sovellu näkemykseen sielun ’unitilasta’ tai sen tyhjiin häviämisestäkuolemanjälkeen.
 
Ja vielä...


D. MITÄ ON RUUMIIN YLÖSNOUSEMUS


’Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen."


- "haudoissa ovat"; ylösnousemus koskee siis fyysistä ruumista

- ruumis on voitu hävittää vaikka atomeiksi – silti "Jumalaa on tuova esiin poisnukkuneet",siis ylösnousemuksessa ihmisenkolminaisuuspersoona, henki, sieluja ruumis, kootaan jälleen yhdeksi persoonaksi tuomiota ja palkanmaksua ja ikuista olotilaansa varten. IHMISENLOPULLINEN OLOTILA ON SIIS HENKIRUUMULLINEN - ei pelkästään "henkinen" tai "hengellinen", kuten kreikkalaisessa dualismissa ja muussa pakanallisessa filosofiassa opetetaan.


Ruumiin ylösnousemuksen periaate:


- välitilassa (tuonelassa tai taivaassa) sielu odottaa ylösnousemuksen ja lopullisen palkanmaksun päivää, jolloin se puetaan uuteen ruumiiseen


- ihminen tuomitaan tai saa palkan vain ruumiillisen elämänsä aikanatekemistään teoista; ruumiinsa ulkopuolella ihminen ei enää ole sellainen persoona, joka kykenisi suorittamaan valintoja joista hän on moraalisessa vastuussa. Siksi kaiken tuomion on tapahduttava tilassa, jossa ihminen on palautettu ruumiilliseksi persoonaksi: "Sillä kaikkien meidän pitää ilmestyä Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.’ (2. Kor. 5: 10).


- ylösnousemuksen tapahtuessa uusi ruumis tulee esiin sisäistä henkeävastaavassa olomuodossa (2 vaihtoehtoa):


- Joh8:44 "te olette isästä perkeleestä" - jumalattomat tuodaan esiin kadotetussa ylösnousemusruumiissa – Matt. 10:28

-1. Joh. 3:9 uskovat ovat uudestisyntyneet "Jumalan siemenestä" -uusi ruumis on Kristuksen kirkkauden ruumiin kaltainen – Fil. 3:21


Raamattu opettaa tästä, että ruumiimme on "siemen", josta ylösnousemuksen päivänä nousee esille sen ’oma varsi" (1 Kor. 15:38).


1. Jumalattomien ylösnousemusruumis("varsi") on siis perkeleellinen, paholaisen kuvan kaltainen hypersomaattinen olomuoto, jonka paikka on ikuisessa kadotuksessa, jossa se kykenee kärsimään sekä henkistä että fyysistä tuskaa loputtomiin. Vapahtajamme Jeesus Kristus sanoo itse: ’Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu. Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmatsilmät tallella, heitetään helvettiin, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu. " (Mark. 9:43-48). " Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin. mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.’ (Matt. 10:28).


2. Jumalan omien ylösnousemusruumis ("varsi") on Kristuksen kirkkauden ruumiin kaltainen ikuista autuutta ja vapauttanauttiva hypersomaattinen olomuoto, jonka paikka on Jumalan kasvojen rajattomassa kirkkaudessa ja valtakunnassa, jossa pystymme liikkumaan, elämään ja palvelemaan vailla mitäänmateriaalisia tai katoavaisuuden aiheuttamia rajoituksia: "Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen,kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on. " (1. Joh. 3:2). "Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaassa, ja sieltä me myös odotammeHerraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi. joka on muuttava meidän alennustilammeruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksisillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi." (Fil. 3-20,21).


3. Vaikka ylösnousemuksia kuvataan eri nimityksillä, niitä on Herran sanojen mukaisesti vain KAHDEN luontoisia, elämän ja tuomion ylösnousemukset:


Elämän ylösnousemus:

- ensimmäinen ylösnousemus (Ilm. 20:6)

- parempi ylösnousemus (Hebr. 11.35)

- vanhurskaitten ylösnousemus (Luuk. 14:14)

- ylösnousseiden kuolleitten joukosta (Fil. 3:16)



Tuomion ylösnousemus:

- häpeän ja iankaikkisen kauhistuksen ylösnousemus (Dan. 12:2)

- vääräin ylösnousemus (Apt. 24:15)



4. Ylösnousemus tapahtuu lopun ajan historian eri vaiheissa

Ensimmäisissä vaiheissa herätetään Herran omat ja vasta ns. viimeisellä tuomiolla jumalattomat (1. Kor. 15:23 ja 24 sanoo: "...mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.")


5. Raamatussa esiintyy usein sanonta "Viimeisenä päivänä".

On olemassa neljä raamatullista aikajaksoa, joiden viimeisenä päivänä" tapahtuu YLÖSNOUSEMUS ja TUOMIO:


a) Jeesuksen lihassa olon ajan viimeinen päivä =(Golgatan päivä):

- TUOMIO tapahtui ristillä; meidän syntimme tuomittiin ja meidät vanhurskautettiin

- YLÖSNOUSEMUS: Kristus ja monta nukkunutta pyhää. Matt. 27:50-52


b) Seurakunnan ajan viimeinen päivä (=ylöstempauksen päivä):

- YLÖSNOUSEMUS: "Kristuksessa kuolleet" tempauksen yhteydessä 1 Tess. 4:13-1 8.

- TUOMI0: Uskovat palkitaan Kristuksen tuomioistuimen edessätaivaassa, Room. 14:10; 2 Kor. 5: 10.


c) Vihan ajan viimeinen päivä (=Kristuksen maan päälle tulon päivä):

-'YLÖSNOUSEMUS: Vihan ajan marttyyrit Ilm. 20:4.

- TUOMiO: Kansat tuomitaan maan päällä Matt. 25:31,32; Jooel 3:1,2,12 ja antikristus kukistetaan 2 Tess 2:8; Ilm.19:20.


d) Tuhatvuotisen valtakunnan viimeinen päivä (=maailman loppu):

-'YLÖSNOUSEMUS: Kuolleet, suuret ja pienet Ilm. 20:12.

-TUOMIO: Kuolleet tuomitaan suurenvaltaistuimen edessä maailman kadottua. Ilm 20:12-15.


(Huom. millenniumissa eläneet uskovat saavat luonnollisesti samassa yhteydessä myösylösnousemusruumiinsa ja palkkionsa.) Uusi taivas ja uusi maa luodaan.
 

Yhteistyössä