Ja vielä...
D. MITÄ ON RUUMIIN YLÖSNOUSEMUS
’Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen."
- "haudoissa ovat"; ylösnousemus koskee siis fyysistä ruumista
- ruumis on voitu hävittää vaikka atomeiksi – silti "Jumalaa on tuova esiin poisnukkuneet",siis ylösnousemuksessa ihmisenkolminaisuuspersoona, henki, sieluja ruumis, kootaan jälleen yhdeksi persoonaksi tuomiota ja palkanmaksua ja ikuista olotilaansa varten. IHMISENLOPULLINEN OLOTILA ON SIIS HENKIRUUMULLINEN - ei pelkästään "henkinen" tai "hengellinen", kuten kreikkalaisessa dualismissa ja muussa pakanallisessa filosofiassa opetetaan.
Ruumiin ylösnousemuksen periaate:
- välitilassa (tuonelassa tai taivaassa) sielu odottaa ylösnousemuksen ja lopullisen palkanmaksun päivää, jolloin se puetaan uuteen ruumiiseen
- ihminen tuomitaan tai saa palkan vain ruumiillisen elämänsä aikanatekemistään teoista; ruumiinsa ulkopuolella ihminen ei enää ole sellainen persoona, joka kykenisi suorittamaan valintoja joista hän on moraalisessa vastuussa. Siksi kaiken tuomion on tapahduttava tilassa, jossa ihminen on palautettu ruumiilliseksi persoonaksi: "Sillä kaikkien meidän pitää ilmestyä Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.’ (2. Kor. 5: 10).
- ylösnousemuksen tapahtuessa uusi ruumis tulee esiin sisäistä henkeävastaavassa olomuodossa (2 vaihtoehtoa):
- Joh8:44 "te olette isästä perkeleestä" - jumalattomat tuodaan esiin kadotetussa ylösnousemusruumiissa – Matt. 10:28
-1. Joh. 3:9 uskovat ovat uudestisyntyneet "Jumalan siemenestä" -uusi ruumis on Kristuksen kirkkauden ruumiin kaltainen – Fil. 3:21
Raamattu opettaa tästä, että ruumiimme on "siemen", josta ylösnousemuksen päivänä nousee esille sen ’oma varsi" (1 Kor. 15:38).
1. Jumalattomien ylösnousemusruumis("varsi") on siis perkeleellinen, paholaisen kuvan kaltainen hypersomaattinen olomuoto, jonka paikka on ikuisessa kadotuksessa, jossa se kykenee kärsimään sekä henkistä että fyysistä tuskaa loputtomiin. Vapahtajamme Jeesus Kristus sanoo itse: ’Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu. Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmatsilmät tallella, heitetään helvettiin, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu. " (Mark. 9:43-48). " Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin. mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.’ (Matt. 10:28).
2. Jumalan omien ylösnousemusruumis ("varsi") on Kristuksen kirkkauden ruumiin kaltainen ikuista autuutta ja vapauttanauttiva hypersomaattinen olomuoto, jonka paikka on Jumalan kasvojen rajattomassa kirkkaudessa ja valtakunnassa, jossa pystymme liikkumaan, elämään ja palvelemaan vailla mitäänmateriaalisia tai katoavaisuuden aiheuttamia rajoituksia: "Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen,kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on. " (1. Joh. 3:2). "Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaassa, ja sieltä me myös odotammeHerraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi. joka on muuttava meidän alennustilammeruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksisillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi." (Fil. 3-20,21).
3. Vaikka ylösnousemuksia kuvataan eri nimityksillä, niitä on Herran sanojen mukaisesti vain KAHDEN luontoisia, elämän ja tuomion ylösnousemukset:
Elämän ylösnousemus:
- ensimmäinen ylösnousemus (Ilm. 20:6)
- parempi ylösnousemus (Hebr. 11.35)
- vanhurskaitten ylösnousemus (Luuk. 14:14)
- ylösnousseiden kuolleitten joukosta (Fil. 3:16)
Tuomion ylösnousemus:
- häpeän ja iankaikkisen kauhistuksen ylösnousemus (Dan. 12:2)
- vääräin ylösnousemus (Apt. 24:15)
4. Ylösnousemus tapahtuu lopun ajan historian eri vaiheissa
Ensimmäisissä vaiheissa herätetään Herran omat ja vasta ns. viimeisellä tuomiolla jumalattomat (1. Kor. 15:23 ja 24 sanoo: "...mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.")
5. Raamatussa esiintyy usein sanonta "Viimeisenä päivänä".
On olemassa neljä raamatullista aikajaksoa, joiden viimeisenä päivänä" tapahtuu YLÖSNOUSEMUS ja TUOMIO:
a) Jeesuksen lihassa olon ajan viimeinen päivä =(Golgatan päivä):
- TUOMIO tapahtui ristillä; meidän syntimme tuomittiin ja meidät vanhurskautettiin
- YLÖSNOUSEMUS: Kristus ja monta nukkunutta pyhää. Matt. 27:50-52
b) Seurakunnan ajan viimeinen päivä (=ylöstempauksen päivä):
- YLÖSNOUSEMUS: "Kristuksessa kuolleet" tempauksen yhteydessä 1 Tess. 4:13-1 8.
- TUOMI0: Uskovat palkitaan Kristuksen tuomioistuimen edessätaivaassa, Room. 14:10; 2 Kor. 5: 10.
c) Vihan ajan viimeinen päivä (=Kristuksen maan päälle tulon päivä):
-'YLÖSNOUSEMUS: Vihan ajan marttyyrit Ilm. 20:4.
- TUOMiO: Kansat tuomitaan maan päällä Matt. 25:31,32; Jooel 3:1,2,12 ja antikristus kukistetaan 2 Tess 2:8; Ilm.19:20.
d) Tuhatvuotisen valtakunnan viimeinen päivä (=maailman loppu):
-'YLÖSNOUSEMUS: Kuolleet, suuret ja pienet Ilm. 20:12.
-TUOMIO: Kuolleet tuomitaan suurenvaltaistuimen edessä maailman kadottua. Ilm 20:12-15.
(Huom. millenniumissa eläneet uskovat saavat luonnollisesti samassa yhteydessä myösylösnousemusruumiinsa ja palkkionsa.) Uusi taivas ja uusi maa luodaan.